Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Harebrained Schemes is overgenomen door Paradox Interactive

De ontwikkelaar van games als Shadowrun en Battletech, Harebrained Schemes, is overgenomen door de Zweede game-uitgever Paradox Interactive. Met de overname is een bedrag van 7,5 miljoen dollar gemoeid, omgerekend ongeveer 6,4 miljoen euro.

Mitch Gitelman and Jordan Weisman, twee oprichters van Harebrained Schemes, zeggen dat hun bedrijf nog gewoon een onafhankelijke studio blijft en dat er verder niet veel gaat veranderen. Paradox bevestigt dit en stelt dat het management en creatieve teams van Harebrained Schemes behouden blijven. Paradox betaalt omgerekend 6,4 miljoen euro voor de overname en daar komt nog een percentage bij van de opbrengsten uit de afgelopen vijf jaar. Weisman zei dat de schaal van de gemaakte games is vergroot en dat zijn studio behoefte had aan een bedrijf die financiŽle stabiliteit en marketingervaring met zich meebrengt.

Paradox en Harebrained Schemes werkten al samen bij Battletech, de meest recente titel van de gameontwikkelaar. Volgens de ceo van Paradox was het een 'fantastische samenwerking' en is Harebrained Schemes een studio van wereldklasse, met een getalenteerd team dat games maakt binnen een genre waarin Paradox ook mee wil doen. Het gaat dan vooral om tactische games met een sterk verhaal. Battletech is een turnbased-strategiespel in het Battletech-universum, bekend van games als MechWarrior, MechCommander en MechAssault. Paradox zegt van plan te zijn om Battletech te blijven ondersteunen met nieuwe updates en content. Harebrained is inmiddels ook al bezig met een nieuw project.

Door

Nieuwsredacteur

20 Linkedin Google+

Submitter: Inproba

Reacties (20)

Wijzig sortering
Nu zeggen beide titels me niet gek veel, maar dat ze wat financiŽle stabiliteit zoeken vind ik niet heel gek. Ik heb de games even opgezocht maar ze richten zich redelijk op een niche binnen de gaming-community. Helaas zie je na een overname vaak dat dergelijke projecten in de vriezer worden gestopt omdat ze financieel niet rendabel zijn.
Ze hebben ook de 'recente' Shadowrun games gemaakt als dat je iets meer zegt. Beide franchises zijn ondertussen al meer dan 25 jaar oud ;)
Jordan Weisman is niet alleen (mede-)oprichter van Harebrained Schemes, hij was ook oprichter van FASA, die oorspronkelijk Shadowrun (1989) lanceerde als traditionele pen-en-papier RPG.

Weisman was daar ook een van de betrokken ontwerpers. Het is nogal zijn kindje, zullen we maar zeggen.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 6 juni 2018 18:52]

Kon inderdaad ook gezegd worden. Nu moeten ze ook nog de P&P edities overnemen en fatsoenlijk vernieuwen en dan is iedereen weer blij :>
En die games zijn erg leuk!
maar ze richten zich redelijk op een niche binnen de gaming-community.
Toch is Paradox daar erg succesvol in. Ze geven games uit als Europa Universalis, Crusader Kings en Hearts of Iron. Deze zijn zeker niet voor iedereen, maar het zijn games die wel populair blijven bij hun doelgroep. Crusader Kings is al wat jaartjes oud, maar er komen nog steeds dlc's en patches voor uit.

BattleTech past wel binnen dit portfolio. Dit is ook een strategy game die niet voor iedereen is, maar een trouwe doelgroep kent.
Inderdaad, en Battletech is ook juist onlangs uitgebracht door Paradox. Die zijn niet bang wat meer niche games uit te brengen. Niet elke game is een hit maat toch schieten ze vaak in de roos, zoals bij Cities:Skylines. Over Battletech lees ik ook vrij goede dingen. En blijkbaar ziet Paradox daar perspectief in, anders zouden ze de ontwikkelaar niet overnemen :).
En blijkbaar ziet Paradox daar perspectief in, anders zouden ze de ontwikkelaar niet overnemen :).
Paradox weet hoe ze die markt kunnen bedienen. Iets wat ik zelf waardeer aan de games uitgegeven door Paradox is de lange ondersteuning die deze games krijgen. Bij grotere studio's is support hooguit een of twee jaar. Dan komt het vervolg uit en is het over.
Denk dat hij Harebrained bedoelde. Paradox is ook soort van niche maar toch wel met een veel grotere market en bekendere titels (voor todays begrip).
Ze zijn ook de uitgevers van Pillars of Eternity, dus ze zijn denk ik niet van het snel in de koelkast stoppen van projecten die voor een bepaalde niche zijn ipv voor de mainstream.
Pillars of Eternity II wordt niet meer door Paradox Interactive uitgegeven. Digitaal is het Verus Evil en boxed geeft THQ Nordic de game uit.
Daarom zei ik ook Pillars of Eternity en niet deel 2 :+
Een battletech game niche noemen doet pijn maar spijtig genoeg waar.
Nu draait het enkel maar om twitch shooters ala battlefield /COD /PUBG en derivaten
en niet te vergeten micro transactions als dat er niet inzit is het geen goede game voor een of andere reden bij de huidige generatie "gamers".
Ik bedoel, ik geef je geen ongelijk. Maar 'Mech' games zijn altijd al een niche geweest, zelfs nog in de hoogtijdagen waar er nog niet honderd-in-een-dozijn shooters waren. Dus in dit geval gaat je vergelijking een beetje scheef. :+
Ik ben het niet oneens met je punt, maar eigenlijk is battletech geen mech game, er zitten mechs in, true, maar het komt eerder bij iets als fire emblem in de buurt als bij een mech game. Mech games gaan meestal over het direct besturen van een enkele mech vanuit die mech zelf.
Battletech in deze incarnatie komt qua stijl erg goed overeen met een 3025 pen&paper. Niet 1:1, maar daar heb je megamek voor.

Het verhaal is ook goed space opera, in lijn met wat je verwacht bij het produkt.
Helaas zie je na een overname vaak dat dergelijke projecten in de vriezer worden gestopt omdat ze financieel niet rendabel zijn.
Dit is in de meeste gevallen bij overnames door mainstream uitgevers zoals EA, Ubi enzovoort wel waar. Maar in dit specifieke geval denk ik dat ze bij de perfecte uitgever zijn beland. Paradox is zowat heerser als uitgever van niche producten. Ik denk dat dit wel een goede zet is geweest van beide bedrijven.
Dat zie ik hier niet gebeuren. Een overname door Paradox past hier perfect, dat de belangen op ťťn lijn zitten lijkt me zeer waarschijnlijk.
Heb hier opzicht niks tegen, paradox gaat over het algemeen erg goed om met hun devs, weinig bemoeienis (naar mijn idee), of in ieder geval niet op een manier waar de games minder van worden.
Hoop alleen wel dat paradox ze een optie voor blond haar laat toevoegen in battletech, dat hele argument dat er geen blonde mensen bestaan in het battletech universum valt een beetje aan duigelen wanneer je bedenkt dat house Steiner en de Lyran commonwealth bestaan.
Nah, er is enkel Capellan Confederation en wat schurkenstaten zoals fedsuns, tortuga dominion en fwl


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*