Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 46 reacties

De Kickstarter voor strategygame Battletech, de game in hetzelfde universum als MechWarrior, heeft al zijn stretch goals behaald. Met de 2,5 miljoen dollar die Harebrained Schemes opgehaald heeft, kan de studio er zowel een single- als een multiplayergame van maken.

De laatste stretch goal, pvp-multiplayer, heeft Harebrained behaald met nog 32 uur in de campagne te gaan. Wanneer men de Kickstarter-opbrengsten en de PayPal-opbrengsten combineert, komt het totaal boven de 2,5 miljoen dollar uit. Het spel wordt een turnbased-strategygame in het Battletech-universum, bekend van games als MechWarrior, MechCommander en MechAssault. Voor het spel zelf met alleen een skirmish mode had Harebrained Schemes het geld zelf al in huis. De stretch goals waren bedoeld voor uitbreidingen van de skirmish mode, een uitgebreide singleplayercampagne, een aanvullende huurlingencampagne en de bovengenoemde pvp-multiplayer.

Battletech concept artBattletech concept artBattletech concept artBattletech concept art

Jordan Weisman, oprichter van Harebrained Schemes, staat aan het hoofd van de ontwikkeling van de game. Hij heeft eerder gewerkt aan games uit het Battletech-universum, maar ook aan bijvoorbeeld de Crimson Skies- en Shadowrun-franchises. Weisman heeft de rechten voor Battletech van Microsoft weten te bemachtigen. Zijn studio is verantwoordelijk geweest voor games als Golem Arcana, Shadowrun Returns en Shadowrun: Hong Kong. Harebrained Schemes verwacht Battletech in het begin van 2017 af te leveren voor Windows, Mac en Linux.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (46)

Leuk. Niet ge-'backed'.

Eerst zien dan geld toeschuiven! Concept art geld niet.
Natuurlijk kunnen die-hard battletech lovers hier geen weerstand tegen bieden, snap ik wel :)
Merit van het achterliggende team niet voldoende? Er zijn onwijs veel gamers die vanwege Shadowrun Returns zonder te knipperen geld hebben overgemaakt. Geloof me, als ze het niveau van die games halen (wat zeker gaat lukken HBS kennende) of overtreffen dan wordt dit een absolute topper ;)
Nee, dat is tegenwoordig absoluut niet voldoende helaas!

Double Fine met Broken Age bijvoorbeeld. 400.000§ gevraagd, meer dan 3 miljoen opgeleverd en dan nog niet genoeg geld hebben om het spel af te maken! Daarnaast, start hetzelfde team gewoon een tweede kickstarter voor een nieuwe game terwijl Broken Age nog niet af was ...

Of Yogventures, een game van de immens populaire Yogcast youtube groep. Game is canceled en backers krijgen hun geld niet terug!
Ze zijn niet een game ontwikkelaar maar wel door hun populariteit een "schijnbaar betrouwbare kickstarter" om in te investeren!

Of Peter Molyneux Godus? I know, het is Peter Molyneus waar we het over hebben maar toch!
Je noemt nu precies devs met ietwat slechte reputatie. HBS heeft alleen maar succes gehad met hun kickstarter games en hebben geen enkel schandaal gecreŽerd. Beetje positief blijven!
Echter: In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.

Er blijft een risico, natuurlijk MOET HBS een product leveren, de vraag is wat de kwaliteit daarvan is en of het voldoet aan je verwachtingen (en als ze het niet doen is de studio waarschijnlijk al failliet en van een kale kip kan je niet plukken). De voorbeelden die hierboven waren gegeven zijn dan ook van bedrijven en individuen die al een reputatie hadden, waarschijnlijk hebben mensen alleen gekeken naar populariteit (van bepaalde games) ipv. de capaciteiten van daadwerkelijk spellen ontwikkelen (Peter Molyneux is een ideeŽn man, geen goede uitvoerder).
Echter: Als er niemand investeerd door onterechte angst, dan is er geen innovativiteit en zullen indies die game dus niet maken. Resultaten uit het verleden geven wel degelijk een beeld van wat er te verwachten valt in de toekomst, dat noemt men een conjunctuur.

Het risico bij HBS is gewoonweg kleiner dan bij een first timer (rumoer om Star Citizen), daar valt niet over te twisten. Als je de vorige KS projects had gevolgd van HBS, dan geven ze duidelijk aan dat de games nooit enkel uit Crowdfunding zijn gekomen, maar altijd enkel maar extra's hebben geleverd.

Bovendien betreft het hier licensed products - niet zoals menig ander game concept een 'from scratch' plan.

Deze thread is wel typerend voor de Nederlandse koper, lekker pessimistisch. Een beetje onderzoek doet wonderen.

Ps. Hoewel ik de SR projecten iedere keer heb gebackt, heb ik deze niet gebackt aangezien ik geen interesse heb in Battletech.
Larian studios, van Divinity: Original Sin hebben het meer dan waargemaakt. Niet alleen de negatieve eruit halen om je punt te maken.
Eerst zien dan geld toeschuiven! Concept art geld niet.
Zelfs dat is niet voldoende, want bv. een Ubisoft of Warner laat genoeg beelden zien van hun Assassin's Creed/Batman game en het is nog steeds een buggy troep. Daar komt bij dat je van wat beelden in game geen goede impressie krijgt of het spel wel leuk (voor jou) is. Dan zal je altijd moeten wachten op goede game reviews voor jou platform.

KS is onder de streep natuurlijk het zelfde als preorderen bij de grote studio's, echter krijgen de kleine studio's nooit dit soort games van de grond zonder KS. Zeker de originele Shadowrun Returns was nooit gemaakt zonder KS. Dan is dus de vraag of je met tig anderen $25 erin steekt om een spel te ontwikkelen, natuurlijk neem je een risico, maar dat weet je met computer game kickstarters.

In dit geval heeft HBS laten zien dat ze goed product kunnen afleveren, daardoor wordt het risico kleiner. Shadowrun Hong Kong was trouwens heel netjes op tijd.

De Shadowrun fanbase is kleiner dan die van Battletech, daarmee heeft HBS dan ook een goede reputatie opgebouwd, anders hadden ze nu nooit $2.5 miljoen opgehaald. Natuurlijk had ik het als die-hard battletech lover ook gebacked als dit het eerste projectje was van HBS. ;-)
Ik heb Carmageddon: Reincarnation gebacked, en Elite: Dangerous. Beiden zijn supergames geworden. Dus deze gok neem ik ook wel.
Nou, Carmageddon is nog al matig ontvangen hoor.
Ik ben ook al lang geen fan meer van dat kickstarter gedoe.
Ik ben zeker nog een grote van KS, maar bij computer game kickstarters moet je realiseren dat als het geld op is je met geen product kan komen te zitten. Bij andere kickstarters zoals bord/kaart/miniatuur spellen, zal je in de meeste gevallen met een product uitkomen, of dat is wat je verwachte is natuurlijk altijd de vraag. Daarom back ik heel voorzichtig met computer game kickstarters, $25 is prima te doen voor iets waar ik heel veel interesse in heb.

Bij bord/kaart/miniatuur spellen kickstarters ga ik wel een heel stuk verder, afhankelijk van de producent. Een geheel onbekende en semi pro ga ik geen honderden dollars in steken. Bij de bekende (CMoN, Reaper, etc.) ben ik niet vies om een flinke berg in te steken, mits ik het maar krijg voor een goede prijs (wat rustig kan oplopen tot 20%-70% korting op zelfs de laagste webshop prijzen). Ik krijg meer 'bang for my buck', de uitgever houd er meer geld aan over en het verdwijnt niet in het distributie/retail kanaal.
Yeaah :) niet voor niets gebacked. ben heel benieuwd naar deze game. vind het super vet dat ze de modellen gebruiken zoals mechs in mechwarrior enzo.
niet voor niets gebacked
Dat moet nog blijken, vooralsnog heb je nog niks gekregen voor je geld, laat staan dat het je geld ook waard is ;)
Als je daar aan twijfelt moet je het niet backen en wachten totdat het uit is, als je een jaar wacht kan je rustig 80% korting krijgen via een Steam sale, zoals nu ook het geval is met Shadowrun: Dragonfall - Director's voor §2,99.
Mechwarrior is een spinoff van Battletech board game, dus dan weet je ineens ook waar de modellen vandaan komen :)
Ik zie dat kickstarter helaas creditcard only doet, toch zie ik in de op iets staan over PayPal, iemand een linkje voor me waar dat mogelijk is?
Was even zoeken, maar hierzo kun je terecht als je de game en HBS via Paypal wil steunen.

Overigens kun je daar ook terecht voor de afdrukbare mech blueprints en digitale versies van de tabletop sourcebooks
Prepaid credit card?
dat heet debit card....
Niet helemaal. Ikzelf heb een debit card, een kaart die maandelijks (automagisch) het volledige uitgegeven bedrag van mijn betaalrekening incasseert.
Je hebt ook prepaid debit kaarten die zich gedragen als een mobieltje, die je dus moet vullen met een bedrag.
Kun je gewoon kopen bij de supermarkt, en daarna opladen.
Ik vond de MechCommander games erg tof om te spelen, dus ik ben zeer benieuwd in hoeverre dit een vergelijkbare ervaring zal opleveren.
Yeah dat had ik ook tot ik "turn based" las :'(
Ai, dat heb ik even over 't hoofd gezien. Nou ja, kan alsnog tof zijn natuurlijk, maar ik had wel gehoopt op een RTS.
Turn-based :(. Ik zou het juist vet hebben gevonden als Realtime. Helaas!
Tja, de game mechanics van dit spel lenen zich niet heel erg goed voor realtime strategy. Je moet dan ook niet denken aan een opvolger van MechCommander, maar meer aan een MechWarrior: Tactics maar dan met een development team die begrippen als tactische combat en deep strategy wel goed begrijpt en in de vingers heeft...

[Reactie gewijzigd door mindcrash op 2 november 2015 13:33]

leuke feature; dit wordt 'echt' multiplatform, als in; windows/mac/linux gamers gewoon allemaal tegen elkaar via een en dezelfde masterserver *O*

ps; iemand nog (leuke/interresante) vragen voor de ontwikkelaar? vanmiddag interview gepland staan

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 2 november 2015 13:36]

Dat is ook voor het eerst.. een :pompom: smiley bij de term masterserver.
totdat de masterserver offline is ;)
de singleplayer spelen :+
Ik vind het toch wel raar dat er zoveel mensen tegen turnbased zijn, dat speelt toch zalig, kijk naar de x-com games, rustig nadenken over je stappen.
Maar ja ieder zijn ding zeker :)
Erg jammer dat het turnbased is, dat is voor mij al een afknapper.
Doet me wat denken aan Shogo van vroeger :)
Ziet er goed uit ,vroeger die mechwarrior game's echt grijs gespeeld.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True