Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 24 reacties

Jordan Weisman, topman van het eerder opgeheven FASA Studios, is de nieuwe gamestudio Smith & Tinker gestart en heeft zijn ontwikkelde speltitels teruggekocht van Microsoft. Weisman is hierdoor weer eigenaar van Shadowrun, MechWarrior en Crimson Skies.

Smith & Tinker logoWeisman heeft nog niet aangegeven wat hij van plan is met de verkregen licenties. Ook het doel van Smith & Tinker is niet helder. De website meldt dat het bedrijf zich zal richten op 'een mengeling tussen offline en online entertainment'. Gezien Weismans achtergrond is het goed mogelijk dat hij zich bezig gaat houden met alternate reality games. Dit genre mengt
multimedia- en game-elementen met de 'echte' wereld als platform.

In september sloot FASA Studios zijn deuren. Het laatst ontwikkelde spel, Shadowrun, werd matig onthaald. De shooter was de eerste game die pc- en Xbox 360-gamers tegen elkaar liet strijden. De studio ontwikkelde eerder MechWarrior, een populaire spelreeks waarbij de speler controle heeft over een Mecha-vechtmachine, en Crimson Skies, dat zich afspeelt in een alternatief historische versie van Amerika.

In 2001 was Weisman werkzaam als creative director bij Microsofts Entertainment-afdeling en was hij verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het spel The Beast als promotie voor de film A.I.

Shadowrun - screen
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (24)

Hij heeft ze neit gekocht hij heeft ze gelicenseerd (als je hun eigen website leest). Wat betekent dat hij de namen gewoon mag gebruiken maar de titels nog steeds eigendom zijn van MS en MS mag er gewoon nog spul mee uitgeven.

Beetje flauw, maar het is toch degelijk wel een verschil. Ik begin gewoon te vermoeden dat dit net als Bungie (die op zichzelf is gegaan waarvan MS nog maar een klein aandeel bezit) gewoon een op zich zelf staande studio moest worden. En dat MS op deze manier toch geld krijgt (met de licentie op de titels) maar geenkosten meer hoeft te maken met het betalen van lonen. Waar tegen overstaat dat de maker van het spel meer van de winstmarge op een consolespel gigantisch omhoog gaat (ze hoeven veel minder af te dragen aan MS per verkochte titel).
Eindelijk weer iemand die wat gaat doen met deze IPs!

Een hoop mensen zitten al heel lang te wachten op MechWarrior 5, MechCommander 3, een Shadowrun game die daadwerkelijk iets met het Shadowrun universum te maken heeft. Met Crimson Skies is ook vast iets vets mee te doen, maar heeft voor een hoop onder ons iets minder Emotionele waarde dan MechWarrior (BattleTech) en Shadowrun.
Ik hoop ook dat hij wat gaat doen... maar zoals het artikel aangeeft:
Weisman heeft nog niet aangegeven wat hij van plan is met de verkregen licenties. Ook het doel van Smith & Tinker is niet helder.
Inderdaad, er is nog niet gezegd dat er nu ineens wl games gaan komen. Alleen, ls er games komen van deze titels is de kans aanwezig dat ze meer in lijn met het originele idee van de serie sporen dan als MS de games uitbrengt.
Jordan gaat echt geen licenties nemen en die niet gebruiken, het is een redelijk snuggere gast die een hoop interessante ideen heeft, alleen niet altijd de financieen.
Owh nice !!!

Mechwarrior was zo goed !!! Hopelijk gaan ze er weer net zo'n topper van maken als Mechwarrior 2 Mercenary's was. Dat was toen samen met Activision en Fasa. Dat is nog steeds de beste uit de serie. Echter al heel oud had had niet eens support voor 3d :) is er later wel aan toegevoegd met een patch.

Ik denk dat veel mechwarrior fans hier wel blij mee zijn. Zeker als het weer zo'n goede game gaat worden !!
Shadowrun, Crimson Skies en Mechwarrior zijn ook al veel ouder dan de computerspellen.
Jordan Weisman is een van de oprichters van FASA Corporation, onder welke vlag die settings al in pen & paper RPG's en boardgames gebruikt werden.
An sich dus wel logisch dat hij de rechten op zijn eigen producten mee wil nemen nu FASA Studios opgeheven is.
Ik hoop echt enorm op Crimsons Skies 2. Lijkt me echt geweldig. Deel 1 was al heerlijk om te spelen met een SidewinderII joystick. :)

[Reactie gewijzigd door Bamsebjorn op 10 december 2007 11:31]

Die is er al. High Road To Revenge voor de eerste XBox, en nu als downloadtitel voor de 360. :)

Maar, een nieuw vervolg zou echt geweldig zijn.
De layout van die site komt qua sfeer vooral Crimson Skies over. Dus ik zou daar de eerste stappen in verwachten.
Precies, naar mijn mening heeft het nooit de volwaardige opvolger gekregen die het verdiende... Nostalgie, toen je nog kon gamen op een Pentium III + Geforce 2 ^^
Och. MechWar is open source, gratis, loopt op elke Windows bak prima, en is nog leuk ook.
Crysis daarentegen wil graag ietsjepietsje meer power.
Een beetje rare titel.
"Ex-oprichter FASA koopt gametitels terug van Microsoft"

Je bent een oprichter of je bent het niet. Als je eenmaal een oprichter bent, kan je moeilijk een ex-oprichter worden.

"Ex-topman FASA koopt gametitels terug van Microsoft" zou een betere titel zijn.


En ik hoop nog steeds op een Earthdawn computer game, Earthdawn was ook door Fasa gemaakt.

[Reactie gewijzigd door Sharepoint Rob op 10 december 2007 11:58]

Echt mijn grootste wens zou uitkomen! Een nieuwe mechwarrior met de graphics van nu. Ik hebt Mech 4 ( + mercenaries ) echt grijs gespeeld op internet. (<- clan gedoe ).

Blij dat er gelijk gestemden zijn in deze wereld. Ik heb nooit begrepen vaarom Mechwarrior 4 nooit een opvolger heeft gekregen voor de PC. Er zijn intussen wel wat XBOX games geweest met Mech achtige settings, maar het tactiek gedeelte, Micromanagement en customizen van je Mechs heb ik nooit meer terug gezien. Ik heb weer hoop!

Ode aan mijnheer Weisman dus :)
Tja MS heeft geen nieuwe meer gemaakt ze vonden dat ze niet aan die game konden verbeteren. Maar Mechwarrior 2 Mercenaries had al meer opties daar had je ook earo fighters en zo i zo meer mechs. Die was gemaakt door Fasa en activision.

Er zijn trouwens nog extra packs voor MW4 die het allemaal wat mooier maken. Maar ik zou ook graag een nieuwe versie zien. Met dropships die shieten aero fighters waar je ook in kunt vliegen. Meer mechs tegelijk tegen elkaar. Veel voertuigen zoals tanks en zo. En alle mechs uit de serie en de boeken + wat extra mechs.
Vooral dat: Meer Mechs.
De allerbeste LAN parties die ik meegemaakt heb, daar hadden alle vier de spelers een laptop met Excel, voor de Mechsheets... de woonkamer ontruimen, speelveld uitrollen (een van de spelers werkt bij een drukkerij... dan maak je nog eens een grote kaart :D ) en je 50 mechs opstellen.

Dat dat nog steeds niet op de PC kan snap ik niet. Op papier ging het prima, mits je geen fles cola omstoot.
Crimson Skies ftw!! Echt een hoop tijd mee doorgebracht!
Een nieuwe mechwarrior en mechcommander zouden heel vet zijn. Het customize gebeuren vind ik vooral fantastisch aan de spellen. Lost Planet vond ik ook wel gaaf, maar daar miste ik echt de voorbereiding op de missie en het samenstellen van je robot.
mechcommander vond ik ook tof, een strategy waar je het moet doen met de mannetjes die je krijgt.
Crimson Skies was op de PC geweldig, op de Xbox waren de Xbox Live multiplayer potjes geweldig. Lekker laag boven de grond !

Concept was niet nieuw, stijl en setting waren leuk, gameplay was fantastisch !

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True