Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 45 reacties
Bron: Fasa Studio

Fasa studio, de ontwikkelaar van het spel Shadowrun zal de werkzaamheden neerleggen en de deuren sluiten. De helft van het personeel heeft een nieuwe baan kunnen vinden binnen Microsoft Game Studios, de andere helft staat op straat.

FASA Studio - logoHet slechte nieuws werd door Mitch Gitelman, manager bij Fasa, bekendgemaakt op het forum van Shadowrun. Dat de studio dicht ging was intern al een tijd bekend, maar er werd besloten het nieuws nu pas naar buiten te brengen om geen aandacht af te leiden van het spel Shadowrun. Gitelman belooft dat het spel ondersteund zal blijven in de toekomst.

Shadowrun was de eerste game die spelers op de pc en de Xbox 360 tegen elkaar liet strijden. Het spel week af van andere shooters door de toevoeging van magie en technologie en kwam ongeveer gelijktijdig uit met de Halo 3-bta, die de aandacht van de Xbox 360-gamers naar zich toe trok. Pc-gamers waagden zich ook niet aan het spel doordat Vista een vereiste was en er betaald moest worden om online te spelen.

Gitelman gaf destijds in een podcast aan dat hij het niet eens was met de vele slechte reviewscores die het spel kreeg. Hij vindt dat de Shadowrun als multiplayer game een veel langere levensduur heeft dan menig singleplayer game. Tweakers.net gaf het spel in een review een 7,5.

Shadowrun
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (45)

En wederom een geweldig roleplaysysteem naar de klote geholpen.
Het is echt triest hoe er moet sommige systemen wordt omgesprongen.
Het is niet Fasa Studios dat Shadowrun RPG uitbrengt maar Catalyst (http://www.shadowrun4.com/). F.S. maakt computergames op basis van Shadowrun. Aan de andere kant wordt het tijd voor een open systeem omdat de huidige systemen (denk aan Dungeons and Dragons 4th edition) veel te veel zijn geschreven voor de rekeneaars en veel te weinig voor echte role players.

[Reactie gewijzigd door erik0666 op 14 september 2007 11:12]

Pc-gamers waagden zich ook niet aan het spel doordat Vista een vereiste was
Oh, bij mij doet ie het wel op XP hoor ;) Rechtstreeks uit de Razor1911 NFO van Shadowrun:
5. If you want the XP compatability, copy the files from the xp/ subdir to your installationfolder.
Ja, maar de officiele versie kan het dus niet. Dat is imho de hoofdreden dat het spel geflopt is.
Vista is simpelweg (nog) geen gaming platform.
Gewoon een slecht beleid gevoerd. Alle hoop op slechts 1 product en dan op het verkeerde moment dat product uitbrengen is zelfmoord geweest.
Halo3 kreeg uiteraard meer aandacht en Vista als vereiste stellen terwijl daar nou juist zoveel rumoer over was (is)... nee niet slim.
Voor menig ontwikkelaar is het financieel maar ook met de capaciteiten een moeilijk verhaal om meer dan 1 spel tegelijk te ontwikkelen. Dit heeft vrij weinig te doen met slecht beleid. En dit is een steeds groter probleem omdat zowel de PS3 als de Xbox steeds meer en meer tijd vereisen in de ontwikkeling, dus meer geld kosten en dus meer verkocht moet worden. Met als gevolg dat grotere ontwikkelaars overblijven die misschien minder innovatief zijn.
Ik denk dat zij dan ook eerder het niet trokken door enigzijds de hoge ontwikkelingskosten anderzijds door de ongelukkige timing.
Mikken op Vista alleen is slecht beleid. Slechte timing is ook slecht beleid. Kortom slecht beleid, kan er niet veel meer van maken.

Het kostenaspect blijft een geldig argument, maar dat geld voor alle ontwikkelaars.
Bedenk je wel dat de ontwikkelaar onderdeel is van Microsoft Game Studios, en dat er dus in bredere zin meer belangen mee gemoeid zijn dan het verkopen van dit spel. Waarschijnlijk is het 'Vista only' gewoon vanuit Microsoft opgelegd en hebben ze daarin helemaal geen keuze gehad. Als dat er vervolgens toe leidt dat de studio over de kop gaat is dat jammer, maar niet dramatisch. Gewoon onderdeel van het pushen van Vista, al hadden ze natuurlijk wel gehoopt dat het spel betere recensies zou krijgen zodat de incentive om over te stappen groter is, zoals ook al uit de podcast van die manager blijkt. Wat betreft timing zou iets soortgelijks kunnen spelen, al vraag ik me inderdaad af of 1 of 2 weekjes later releasen niet verstandiger zou zijn geweest.

Uiteindelijk lijkt me dit alles vooral vervelend voor de werknemers die helemaal geen aandeel in dit alles hebben gehad en na zo hard aan dit spel gewerkt te hebben gewoonweg slachtoffer zijn. En dan vooral de helft die nu op straat staat natuurlijk. Beetje jammer dat het zo moet :(
Toch slecht beleid ;) Als een bedrijf ervoor kiest om op te gaan in de Microsoft Game Studio's, dan kiest hij er ook voor om bepaalde risico's te nemen.

Microsoft vindt het niet erg - er zijn vast wel een paar clowns die Vista gekocht hebben enkel en alleen voor dit spel. En het kost ze verder ook niets. De manager komt er iets slechter vanaf.
Tuurlijk kost dit microsoft wel, als een studio sluit dan betekent dat dat ze richting rode cijfers gaan en alle investeringen hun waarde hebben verloren. Dit zijn geen goedkope marketing strategieen.
Als dat zo is dan is het een gevalletje big fish eats small fish en zat het er al langer aan te komen waarschijnlijk.

Natuurlijk is het een grote domper als je met hart en ziel aan een produkt werkt en het wordt op deze manier de nek omgedraaid, zeker als je geen invloed kunt uitoefen op al het gekonkel er omheen.
M.b.t. Vista: FASA maakte onderdeel uit van Microsoft en die zullen de Vista-norm wel als eis hebben gesteld. Wat dat betreft kun je de studio zelf weinig verwijten. Developers willen het liefst dat hun spellen door zoveel mogelijk (betalende) mensen gespeeld kunnen worden.

En FASA was niet enkel Shadowrun. Ze hadden met Mechwarrior/Mechassault en Crimson Skies nog twee hele aansprekende franchises in handen. Helaas hebben ze daar nu niets meer aan en is het de vraag wanneer we weer spellen uit die spelseries zullen zien. :(
Die franchises blijven gewoon eigendom van Microsoft, er zal echt wel een nieuw Mechwarrior spel komen.
Halo2... 3 moet nog verschijnen, en op de pc-versie kun je nog veeel langer wachten..
Lees het artikel en je zult begrijpen dat hij het over de beta heeft...
Ik denk dat meeste mensen wachten op een multiplayer spel in de trend van cs, bf2, cod2/3, realistisch en makkelijk. En niet wc3-achtig fps-shooter experiment. Ze hebben door Shadowrun de plank mis geslagen.
Als er niemand zat te wachten op een WC3-achtige shooter, waarom is BioShock dan zo enorm populair?..... Sterker nog, waarom heeft TakeTwo dan al aangekondigd elke twee jaar een versie uit te brengen?...

IMO hebben ze gewoon een belabberd marketing-technisch moment gekozen, en dat heeft ze dus kennelijk genekt..
Heb je beide games gespeeld? BioShock en Shadowrun zijn TOTAAL verschillende spellen... BioShock zou wel eens Game of the Year kunnen worden en Shadowrun was voor veel mensen waaronder ikzelf gewoon niet leuk.
Ik denk dat jij die spellen niet leuk vindt, maar er zijn legio aan mensen die juist al die zogenaamde 'andere gameplay' geen zak aan vinden.
Het spel was voor een tijdje leuk, maar het online gedeelte was na een tijdje meer van hetzelfde. Het hele idee om tegen pc gamers te spelen vond ik toch al een slecht idee. Ik koop niet een xbox 360 + xbox live om tegen vista gebruikers te spelen die met een muis + toetsenbord veel sterkere controle hebben dan een xbox controller...
Zowieso heb ik een console voor spelletjes, al die extra handel erop (messenger 8)7 ) is overbodige rommel...
just my 2 cents...
Zover als ik het begreep hebben ze de controles voor de PC spelers enigssinds kreupel gemaakt zodat deze de console mensen niet totaal zouden rulen, naast de vereiste voor Vista en de veplichting voor een live abo, was dit voor mij al reden genoeg om spel het niet te willen spelen , daarnaast hebben ze de console mensen een afgezwakte vorm van autoaim gegeven...
cross platform games lijken we wel leuk. maar het gamed zo veel makelijker als je een muis hebt in plaats van z'n controler. dan word het dus helemaal unbalanced. en betalen om games te mogen spelen vind ik al helemaal niks. als ze het nou xp compatible hadden gemaakt was het mischien nog gelukt ook.
Eergisteren hielden ze op XLeague TV een tournament tussen PC-spelers met Vista en XBox360-spelers. Het XBox360-team won uiteindelijk met 3-1... :)
Was leuk om naar te kijken! :Y
Ja wat wil je: die console-noobjes hebben auto-aim met hun controller, terwijl de arme pc-gamertjes een handicap hebben gekregen waardoor ze niet nauwkeurig kunnen schieten. Dat hele cross-platform gedoe sucks, laat de console-gamers maar bij hun console blijven.
Ach dat wc3 achtig kon wel aanslaan maar moeten betalen voor een online fps... tja... genoeg alternatieven waar dat niet hoeft...
En wederom een geweldig roleplaysysteem naar de klote geholpen.
Het is echt triest hoe er moet sommige systemen wordt omgesprongen.
Ja, da's ook waar. Vond de tabletop versie zeer goed. Goed doordacht systeem. Zag hier helemaal niets van terug!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True