Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 30 reacties

Videogame-ontwikkelaar Jordan Weisman en zijn studio Harebrained Schemes gaan in het najaar een Kickstartercampagne opzetten voor een turn-based strategygame. Het spel speelt zich af in het BattleTech-universum dat bekend is van de MechWarrior-games.

Ontwikkelstudio Harebrained Schemes maakt het nieuws bekend op zijn website, en heeft direct een kleine teasersite opgezet. Er is weinig bekend over de game, maar wel is duidelijk dat het spel het beheren van Mechs en MechWarriors combineert met moderne turn-based tactics-mechanica. De crowdfundingcampagne moet in de herfst van dit jaar van start gaan.

Battletech logo 610 breed

De game moet niet in verwarring gebracht worden met MechWarrior Tactics. Die game was in ontwikkeling bij onder andere Roadhouse Interactive en zou uitgegeven worden door Infinite Game Publishing. Rond die game is het al langere tijd volledig stil, en de ontwikkeling van de game lijkt dan ook gestaakt.

Jordan Weisman, die in het verleden aan een veelvoud van games uit het BattleTech-universum heeft gewerkt, is betrokken bij de ontwikkeling. Weisman is ook de man achter de Crimson Skies en Shadowrun-franchises, en was in de jaren '80 de oprichter van Fasa Corporation. Weisman heeft de rechten voor franchises als MechWarrior van Microsoft weten te bemachtigen. Harebrained Schemes, een studio die Weisman heeft opgezet, heeft in het verleden Kickstartercampagnes gehouden voor Golem Arcana, Shadowrun Returns en Shadowrun: Hong Kong. Al deze campagnes hebben hun doel gehaald.

BattleTech teaserplaatjesBattleTech teaserplaatjes

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (30)

Turned based... Niet wat ik verwacht had van een mech game. Het simulatie idee achter de mechwarriors was juist zo geweldig, de latere RTS versies waren al aanzienlijk minder. In mechwarrior had je tenminste het gevoel alsof je echt in een gigantische walker zat.
Alfa assualt this is HQ
Is MechWarrior Online dan niet wat voor jou?
Ik heb het even gespeeld maar vond het niet zo, ik kan me niet de exacte redenen herinneren, maar was er vrij snel mee gestopt, ik kan me vaag herinneren dat er pay to win was, zelfde frustraties als met wargames spellen toentertijd.
Nee mwo is geen pay to win. Het spel is in het afgelopen jaar behoorlijk vooruit gegaan.
Maar nog lang niet af als je naar gamemodes kijkt.

[PC] Mechwarrior Online - Deel 2
Er wordt inderdaad wel vaker geroepen dat het pay to win is maar het is eigenlijk helemaal niet waar.
Ja je kan mechs kopen met echte geld die je niet kan kopen met in game credits maar dit maakt het niet gelijk pay to win in dit geval.
De mechs die je kan kopen hebben totaal geen voordeel tov de standaard mech anders dan dat ze een bonus geven mbt XP of in game credit gain.
Dus is het eigenlijk gewoon de standaard "verdien meer XP en geld in kortere tijd" pay to win versie wat dus niet het gameplay van de gratis player kapot maakt.
Grap is eigenlijk dat die bonusen die je krijgt vast zitten in het mech en verder geen link hebben met "premium time". Koop je eenmalig een hero mech met 30% extra XP gain dan kan je daarna altijd genieten van de bonus zonder er extra geld voor neer te leggen.
Daarnaast heb je in de HERO mech variant wel een klein verandering en dat is dat de hardpoints net even anders zijn verdeeld tov alle andere varianten van de mech waardoor ze een ander speelstijl beschikbaar maken. De wapens die je gebruikt zijn echter identiek en gaat het meer om dingen als bijv. plaats je 3 lasers in je linker arm of 2 in een arm en 1 in een torso.
Waardoor het effectiviteit direct gerelateerd is aan player skill/speelstijl en niet een pay to win mechanisme is.

Maar ik geef toe dat de game pas interessant wordt op het moment dat je zelf mechs kan kopen (met ingame credit) en helemaal naar wens kan uitrusten. Als je blijft hangen op de trial mechs die tevens je de mogelijkheid geven om mechs uit te proberen voordat je ze koopt dan mis je het hele charme wat het mechwarrior universum biedt in dit game.
Onzin. Enige echte pay2win in MWO zijn consumables voor MC. Maar niemand die zo gek is om die elke match te kopen want zo geweldig beter zijn ze niet. Zet geen zoden aan de dijk.

Tjah, voor nieuwe mechs betaal je, of grind je. Ze moeten ERGENS aan verdienen. Voor niks gaat de zon op. Het spel is al free2play dmv. trial mechs.

Het spel is feitelijk pay2progress faster.

Overigens is MWO simpelweg niet voor iedereen weggelegd. Zeker voor nieuwkomers die dan ontdekken dat je zowel torso als legs apart van elkaar moet bewegen (zoals een tank) vinden het maar niks en stoppen prematurely.

Zelf ben ik een founder en aan het begin was het voor mij ook wennen. :)

Meer ontopic: Als dit net zo'n spel als solforge wordt (exclusief pay2win, want solforge is dat letterlijk) dan zou ik het best willen uitproberen.

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 30 juli 2015 17:32]

Helaas moet ik daar aan toevoegen dat Piranha games een buitengewoon onbetrouwbare developer is. Ik ben backer van het eerste uur. (founder status). Dat heb ik toen gekocht omdat ik een groot fan was, en nog steeds ben, van Mechwarrior en Battletech.
Piranha games heeft toen ook een aantal beloften gedaan. De richting die het spel in zou slaan. Dingen die ze absoluut niet zouden implementeren omdat ze afbreuk zouden doen aan de simulatie. Helaas hebben ze bijna al die beloftes verbroken, vaak voor de volgende snelle moneygrab.
Waar ik, in de begindagen, soms makkelijk meer dan 10 uur per week speelde, is mijn laatste login daar ondertussen al weer 2 maanden geleden. En dat heb ik eigenlijk alleen maar gedaan om te voorkomen dat straks mijn account (met nog steeds forse openstaande tegoeden) misschien spontaan kwijt is. Heb al in geen anderhalf jaar mee gespeeld.
Ach waar ging dat over, third person camera view hebben ze uiteindelijk geimplementeerd. Er is niemand die dat gebruikt die een beetje competitief of redelijk goed wil spelen.

Je kan ook van een mug een olifant maken ;)
Je weet dat Battletech eigenlijk, oorspronkelijk, turnbased was? :)
Samen met Mechwarrior, het bijbehorende roleplaying framework.
Ik heb even gekeken op de wiki ik dacht dat er origineel alleen een boardgame was, maar een jaar voor de mechw. reeks kwam er inderdaad een boardgame RPG uit (88). Deze is alleen niet heel erg populair geworden (omdat hij ook gewoon kapot saai was, enige wat ik me er nog van kon herinneren waren de lame random animaties -links boven) Wat de game reeks echt heeft geholpen was het simulatie element en het bouwen van je mech (89) toen werd mechwarrior en battletech een hit en populair. Alleen downhil na de laatste mechwarrior , dus je hebt gelijk dat er origineel een Turnbased was maar sinds de simulatie en vooral na de simulatie zijn ze niet meer populair geweest, waar de laatste games niet bij hebben geholpen. Dus ik denk aan mechwarrior/battletech nog steeds aan simulatie.

Ik heb me wel vermaakt met mechcommander & assault maar ik zat al die tijd te wachten op een echte mechwarrior. Misschien wordt dit een super game maar ik moest even mijn teleurstelling ventileren. :)

[Reactie gewijzigd door D0gtag op 31 juli 2015 08:44]

Het is maar wat je niet populair noemt. In Amerika is Battletech in de jaren 90 altijd een succes geweest. Ik ben zelf ook speler van het bordspel sinds 1990. Het bestaat nog steeds (niet meer onder Fasa uiteraard, maar nu onder Catalyst Games) en er zijn ik weet niet hoeveel uitbreidingen voor, ik heb alleen al 40+ sourcebooks.
Het bestaat dus nog steeds, wordt nog steeds ontwikkelt en loopt voor zover ik weet, buiten NL, redelijk goed. Duitsland en Engeland zijn traditioneel landen waar Battletech ook populair was/is.

Aangezien Jordan W één van de grondleggers van de serie is ben ik erg blij met dit nieuws!
Boardgame moest zijn RPG, de eerste computer game van Battletech was geen succes, de boardgames wel. Die starte ook in 1985 of zo. de tweede game van battletech reeks was wel een succes(mechw. dus)
Inderdaad probeer eens mechwarrior online. Ze hebben net een paar dagen terug zelfs EU servers toegevoegd.
En als je begint moet ik er wel bij zeggen dat voor de eerste 25 matches die je speelt je cadet bonus cash krijgt zodat je na die 25 matches een degelijke mech kan kopen en moet je min of meer zien als het einde van de tutorial.
Als het spelen met mechs echt je ding is geweest en je weet door die 25 matches heen te bijten met de trial mechs dan staat je een best leuke game te wachten. (F2P)
Mee eens, maar over het algeheel genomen kan je beter zoiets als Robocraft gaan doen. Bijna net zoiets maar dan leukere gameplay en je kan je robots blokje voor blockje zelf bouwen.
Wat moet ik me voorstellen bij een turn basedspel met RPG elementen? Iets als xcom, heroes of might & magic?
XCOM komt aardig in de buurt, denk ik.
Inderdaad zoals x-com enzo, denk dat het zal gaan zoals mechwarrior tactics

https://www.youtube.com/watch?v=qY5vP7EqsyM

maar ja zeker zijn we niet tot we meer weten
Shadowrun: Returns bijvoorbeeld. Of de oude Fallouts.
Dus, een opvolger van MechCommander (2) of weer wat anders?
Ik hoop het eigenlijk, met Mech Commander (kreeg ik destijd van Xs4all ofzo bij een abo?) heb ik me echt heel goed vermaakt, lekker kleine schaal, tactische RTS.
De eerste vond ik eigenlijk leuker dan de 2e, die moest zonodig meer 3d zijn, terwijl ik het isometric perspectief beter vond.
En ik was aan het hopen op een echte opvolger voor Mechwarrior Mercenaries toen ik de titel zag... :( MW4 en MWmercs waren geweldige games, goed verhaal, goed uitgewerkte missies, deftige graphics, enzv. Sindsdien is er precies alleen maar rommel uitgekomen dat op de reputatie meelift.

In hetzelfde rijtje kan je trouwens StarLancer en FreeLancer zetten. Er zijn nog wel andere games uitgekomen dia qua gameplay erop lijken maar met minder goed uitgewerkte verhaallijn en missies.
http://www.robertsspaceindustries.com
kan me bijna niet voorstellen dat je deze gemist hebt (zal ook wel niet), is nog steeds in alpha. De ontwikkeling gaat zoals alles wat Chris Roberts ooit heeft gedaan: langzaam, over time en waarschijnlijk ook ver over budget.(ik vermoed dat de huidige 88.000.000 onvoldoende blijkt te zijn ergens in de toekomst) De man is een perfectionist en begint gewoon opnieuw als iets 'm niet aanstaat.

http://www.elitedangerous.com
Elite.. is nu uit. is meer een sandbox. wordt continu uitgebreid en verbeterd. 1.4 zit er alweer aan te komen en als de hype waar is over die versie komen er heel leuke dingen aan...
some hate it, some love it (ik hoor bij de laatste: speel niets anders meer dan dit sinds januari)
ik krijg een serieus probleem later dit jaar als Xcom2 en Fallout4 uit zijn: wat moet ik spelen...

Mechwarrior: Ik vond MW2:Mercenaries het hoogtepunt qua verhaal vertelling. ik heb ze allemaal. MW2, MW2:GBL, MW2:mercs, MW3, MW4 met alle uitbreidingen... allemaal compleet verrot gespeeld ;-)
Ik heb MWO compleet overgeslagen toen bleek dat het MMO achtig/multiplayer only werd... zo jammer. zoals jij ook al zegt het verhaal was vaak de drijvende kracht achter de MW games...
Elite is bagger. zo goes als alle planeten etc zijn procedurally generated, m.a.w. gewoon geautomatizeerd.

Er zit weinig diepte in.
ik krijg een serieus probleem later dit jaar als Xcom2 en Fallout4 uit zijn: wat moet ik spelen...
Ik zie geen probleem, gewoon niet kiezen. Dit zijn prima games om in korte sessies te consumeren in plaats van ze in een keer helemaal af te kluiven.

Je kunt 3 uur achter elkaar dezelfde game spelen, of 1 uur Fallout 4, 1 uur XCom 2 en 1 uur Elite: Dangerous. Ik zou het wel weten hoor.
Ik heb alles liggen wat je net noemde inclusief elite en star citizen. Als die laatste er ooit komt. Roberts heeft vroeger Wing Commander gemaakt dus ik had star citizen meteen gebacked.
Tactical games "met blokjes" zoals Final Fantasy Tactics of Front Mission vind ik echt super vet. Ze komen alleen helaas weinig uit (op console).

Als dit ook zo'n game gaat worden, dan hoop ik dat een van de stretch goals een console versie is. Dan ga ik zeker backen!
In eerste instantie dacht ik _/-\o_ een nieuwe Mech RTS game tot ik "turn-based tactics-mechanica" las.
Waar zijn de goeie real time strategy games gebleven :'(
check act of aggression! command and conquer stijl!
Ik ben erg benieuwd. Harebrained Schemes heeft met de Shadowrun-games een mooie prestatie geleverd. Die spellen zijn diepgaand qua verhaal, keuzes, karakters en gameplay, en ze zijn erg sfeervol ondanks beperkt budget (weinig tot geen voice-overs en cutscenes bijvoorbeeld). Het aankomende Shadowrun: Hong Kong beloofd ook weer veel goeds voor fans. Ze weten blijkbaar hoe ze met een bestaand universum / franchise om moeten gaan, want ook Shadowrun is gebaseerd op een bordspel.

BattleTech ken ik niet zo, behalve van MechWarrior die in een heel ander genre zat. Als groot fan van turn-based gameplay en van Harebrained zal ik deze nieuwe titel hoogstwaarschijnlijk weer gaan backen wanneer de Kickstarter begint. Benieuwd naar meer info!
Als ze een crimson skies uit gaan brengen zoals die op de xbox ... dan krijgen ze al mijn geld!!

Dat spel was geniaal en zo ongelooflijk goed te spelen!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True