Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 26 reacties

Ontwikkelstudio Harebrained Schemes heeft zijn Kickstartercampagne voor een nieuwe BattleTech-game geopend. Het spel wordt een turnbased-strategygame waarin spelers vier 'Mechs in hun beheer hebben. Bij 2,5 miljoen dollar zijn alle stretch goals behaald.

Een belangrijk detail van de campagne is dat de studio zelf het geld voor de ontwikkeling van het spel opbrengt. De Kickstarterbijdragen bedoeld zijn voor de financiering van de aanvullende onderdelen van de game. Harebrained Schemes ontwikkelt in ieder geval een game waarin spelers met hun vier 'Mechs het kunnen opnemen tegen door ai-gestuurde vijanden in een skirmish mode. De game draait op de Unity 5-engine.

Wanneer de campagne 1 miljoen dollar binnenhaalt, wordt er een echte singleplayermodus aan toegevoegd. Bij 1,85 miljoen dollar wordt die uitgebreid met secundaire missies, procedurally generated-missies en meerdere eindes. Bij 2,5 miljoen dollar wordt een PvP-modus toegevoegd. De campagne is dinsdagavond van start gegaan en heeft op het moment van schrijven 800.000 dollar opgehaald. Er zijn nog 34 dagen te gaan. Voor een bijdrage van 25 dollar, omgerekend 22,28 euro, krijgen spelers te zijner tijd een digitaal exemplaar van de game.

Battletech concept artBattletech concept artBattletech concept artBattletech concept art

BattleTech speelt zich af in het jaar 3025, in de laatste fasen van de Third War of Succession. De welbekende BattleMechs uit het universum zijn een zeldzaam goed geworden en voornamelijk de adel kan het zich permitteren om de oorlogsmachines te onderhouden en in te zetten. De verschillende grootmachten die het tegen elkaar opnemen in deze oorlog, oftewel de bekende Great Houses als Davion en Steiner, keren zich tot huurlingen om te helpen het tij van de oorlog te keren. De spelers nemen de rol aan van zo'n huurling.

Jordan Weisman, die in het verleden aan een veelvoud van games uit het BattleTech-universum heeft gewerkt, is betrokken bij de ontwikkeling. Weisman is ook de man achter de Crimson Skies en Shadowrun-franchises en was in de jaren '80 de oprichter van Fasa Corporation. Weisman heeft de rechten voor franchises als MechWarrior van Microsoft weten te bemachtigen. Harebrained Schemes, de studio die Weisman heeft opgezet, heeft games op zijn naam staan als Golem Arcana, Shadowrun Returns en Shadowrun: Hong Kong.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (26)

Ben een beetje teleurgesteld. MWO voldoet niet echt aan de verwachtingen en ik had eigenlijk gehoopt op een echte opvolger van MW4v/MW4M.....

Ik ben een beetje bang dat de game uiteindelijk meer 'Shadowrun met Battletech skin' gaat zijn dan een echte BT game (ondanks de roots van de game zelf).
Mensen die een MechWarrior-game willen zien met real-time actie, zullen dit spel wellicht niet waarderen inderdaad. Dit wordt een turn-based game en dat spreekt een andere doelgroep aan. Het is maar net wat je "een echte BT-game" noemt natuurlijk. Het begon als bordspel, dus turn-based is niet heel vreemd. Maar wie gewoon wil knallen, zal verder moeten kijken.

Het spel zou inderdaad vrij sterk kunnen leunen op de recente Shadowrun-games, maar ik zie dat niet als iets negatiefs. Ik heb enorm genoten van Shadowrun: Returns / Dragonfall (Hong Kong stel ik uit tot de mini-campagne erbij komt begin 2016). Bovendien denk ik dat ze het spel van top tot bodem doorspekken met de BattleTech-verhaallijn, stijl en gameplay. Als ze dezelfde kwaliteiten laten zien als in Shadowrun, zonder té letterlijk bij hetzelfde te blijven, dan hoor je mij niet klagen.
Persoonlijk ben ik niet van turnbased games. Ben wel blij dat er een mechwarrior game voor de oculus rift komt, demo is erg tof om te spelen.
Ik ben een beetje bang dat de game uiteindelijk meer 'Shadowrun met Battletech skin' gaat zijn dan een echte BT game (ondanks de roots van de game zelf).
Een 'echte BT game' is juist een spel dat geen MechWarrior is. Er staat heel duidelijk in hun FAQ dat het geen Shadowrun Returns skin zal zijn, maar een eigen skirmish game (systeem), die trouwens niet gelijk zal zijn aan de boardgame. Ze proberen alle elementen van Battletech wel er in te verwerken, waaronder Death From Above.
Mechwarrior 4 was te... tsja je had echt het idee dat je een raceauto bestuurde. Mechwarrior 3 was echt DE MW game wat mij betreft. Je zat echt in een groot log traag apparaat.
Hier kan ik eigenlijk best wel enthousiast van worden.
Is (te) lang geleden dat er zo iets uitgekomen is. Nog hele goede herinneringen aan MW3 ook, hoewel
dat geen turn based was.
Kan me trouwens herinneren dat er ooit wel een turn based MW game geweest is ?

Gaat wel goed denk ik
$811,986
pledged of $250,000 goal
PS, die jas bij USD 275,-- is mooi zeg

[Reactie gewijzigd door Iusedto op 30 september 2015 10:21]

De originele BattleTech is een miniature wargame, net zoals Warhammer bijvoorbeeld. In dat opzicht is het wel turnbased :P

Er zijn wel inderdaad geen digitale games geweest die turnbased waren.
Even gezocht en vond deze :

https://en.wikipedia.org/wiki/MechWarrior_Tactics

Is nooit van de grond gekomen en dan druk ik het netjes uit :/
IGP was ook het grote kwaad voor MechWarrior Online. Piranha games heeft de licenties van MWO gekocht en is nu zelf verder doorgaan ontwikkelen, met een veel beter resultaat tot gevolg. Deadline voor patches worden gehaald. En het lang belofde Community Warfare is na 2 jaar eindelijk gerealiseerd. IGP gaf teveel management overhead en de gamers waren de dupe, veel beloftes en weinig/geen resultaat. Als IGP nog steeds de publisher was van MWO dan had ik allang weggegaan en was Community Warfare nog steeds niet gereleased. Russ Bullock is nu hard aan de weg aan het timmeren om het tot een hoger niveau te laten komen.

OT: Een goede zet dat BattleTech weer leeft. Met mooi vormgegeven assets van MechWarrior Online. Had persoonlijk meer een RTS-game richting Mech Commander gewild, maar dit komt in de buurt.
Ik heb het wel gespeeld in beta buggy state, was best grappig, maar niet supergoed. Het voordeel van een HBS Battletech titel is dat mocht HBS er niets meer mee willen doen, we het altijd nog kunnen spelen...
hoe vet zou het zijn als ze het Battletech universum in een Total War spel zetten zoals ze nu met Warhammer doen. wow!

maar ben erg benieuwd naar deze versie.
Haha, ongeloofelijk, de 2 pledges van $10k zijn al verkocht. Bizar hoeveel geld sommige mensen uitgeven aan een spelletje 8)7
Wat op Tweakers dan ook een beetje onderbelicht wordt is hoe goed deze mensen zijn in marketing: fans zijn waarschijnlijk al maanden via grote blogs/facebook/twitter lekker gemaakt en stonden te trappelen om geld te doneren. Dat is best wel knap gedaan...
Je moet ook even kijken wat die $10.000 oplevert, jou personage wordt als 'featured character' in een Michael Stackpole (redelijk bekende schrijver) e-novella gestop. Een e-novella is een digitale korte novel of lange short story. Dat is toch best wat waard. Dergelijke dingen werden al jaren 'verkocht' voor goede doelen...

Niet dat ik het er voor over heb, ben al 28 jaar BT fan, maar heb hier ook maar $25 gepledged.
Nou, de game zelf is reeds funded (in 53 minuten) en ze zitten over op het moment van dit typen op $812,651.
Kan niet wachten :D

Ook Michael A Stackpole doet aan dit project mee, hij heeft een aantal van de beste (naar mijn mening) Battletech novels uitgebracht. (evenals een zooi star wars en een hoop andere boeken)

[Reactie gewijzigd door Renquin op 30 september 2015 10:16]

Ook Michael A Stackpole doet aan dit project mee, hij heeft een aantal van de beste (naar mijn mening) Battletech novels uitgebracht. (evenals een zooi star wars en een hoop andere boeken)
Stackpole is imho de één na beste BT schrijver, Robert N. Charrette is de beste. ;-)
Gaaf, een echte Battletech game!

Ik ben wel blij dat ze de models van Mechwarrior Online gebruiken, de 'mechs daarin zijn heel mooi vorm gegeven.
Heb ze ook gebacked :) wilde eigenlijk die flight jacket erbij hebben maar helaas dat ging me toch net iets te veel worden.

Ik hoop echt dat ze het uiterlijke goal ruimschootsvoorbij schieten en ze een pracht van een game neer zetten
Echt heel cool, hoe meer het een MechCommander achtige game wordt, hoe beter wat mij betreft!
't word tijd voor een nieuwe 'one must fall 2097' met deze pics krijg ik helemaal de kriebels ^^
Jammer dat het spel zich in het lostech 3025 afspeelt in plaats van een later tijdstip waarin er meer wapens en mechs zijn. Ik weet dat 3050 voor veel backers een no go tijdzone, wat ik zelf jammer vind.

De 3050+ periode biedt met meer opties om je mech te customizen. vb 3025 is heeft drie varianten van een laser en 3050 toch al vijfteen types. Het is een slecht voorbeeld, maar simpel genoeg voor non battletech nerds. Minder mechs, minder wapers, minder opties.

In een turn-based game zou het zeker mogelijk moeten zijn om de overpowered Clans op een fatsoenlijke manier te implementeren. Twaalf inner sphere mechs tegen vijf clan mechs klinkt eerlijk. Anyhoo, snap best dat ze in 3025 beginnen om te bouwen aan het framework. 3050 als expansion please.

Ja 3025 fans, de Clans zijn overpowered, maar dat is ook de bedoeling. 1 vs 1 hoor je ook niet te winnen tegen een Clan mech. Tenzij je naam Kai Allard Liao is.. mm in dat geval vind ik 45 vs 1 een tikkeltje oneerlijk. Ik bied 135 mechs tegen 1 en natuurlijk verwacht te verliezen.
Ziet er erg gelikt uit!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True