Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Pillars of Eternity: Complete Edition komt naar PS4 en Xbox One

Door , 25 reacties

Uitgever Paradox brengt op 29 augustus Pillars of Eternity: Complete Edition uit. De editie bevat de game en beide delen van dlc The White March. De game komt voor het eerst uit op consoles: de PlayStation 4 en de Xbox One.

Pillars of Eternity was tot nu toe een pc-game, maar Paradox heeft een port gemaakt voor zowel de Xbox One als de PlayStation 4. De game komt op beide platforms op dezelfde dag uit: 29 augustus. Dat is ruim twee jaar na de release op de pc.

Pillars of Eternity is door fans gefinancierd. De ontwikkelstudio heeft via de eigen site en een Kickstarter-campagne ruim 4,16 miljoen dollar opgehaald, destijds zo'n 3,2 miljoen euro. Met dat geld heeft Obsidian Entertainment een rpg in de stijl van enkele klassiekers willen maken. Er moet dan worden gedacht aan games als Baldur's Gate, Planescape: Torment en Icewind Dale. Het spel draait op de Unity-engine.

De Complete Edition die op de consoles uitkomt, bevat de game en beide dlc's die sinds de release beschikbaar zijn gekomen. Bovendien is de interface aangepast voor besturing met de controller en het spelen op een tv.

Inmiddels komt ook het tweede deel van de game eraan. De crowdfundingcampagne daarvoor haalde begin dit jaar meer dan vier miljoen euro op. Pillars of Eternity II: Deadfire moet volgend jaar uitkomen, opnieuw in het begin alleen op de pc.

Arnoud Wokke

Redacteur mobile

Reacties (25)

Wijzig sortering
Baltus Gate 2 was fantastisch, sindsdien nooit meer zoiets gespeeld, vraag me af of de combat zich goed vertaald naar een controller, als ze het uitvoeren zoals bijvoorbeeld dragon age 1 dan kan het wel wat worden.
Ik heb net wat reviews gelezen van PoE en vraag me hetzelfde af: het gebruik van (veel) shortcuts is zeker aan te raden.

Plus, ik vraag me af of ze de teksten groot genoeg hebben gemaakt... meestal zit ik op de bank te gamen met een paar meter afstand tot de TV - ik merk dat steeds meer spellen hier echter geen rekening mee houden in hun font size...
Volgens Kotaku is de tekst "sufficiently large": http://kotaku.com/pillars...4-and-xbox-one-1796291992

Mocht tekst toch te klein zijn, dan zijn wellicht de accessibility opties van je console een optie. Daarmee kun je instellen dat je met een knoppencombinatie het beeld kunt inzoomen, waardoor tekst wel goed leesbaar is. Mijn vader (65 jaar, slechte ogen) gebruikt dat regelmatig om ingame teksten te kunnen lezen.
Ik speel liever dit dan 99% van de overige spellen op de xbox one ;) de PS4 en Nintendo Switch hebben dan nog wat originelere spellen maar dit is echt wel een goede game.

[Reactie gewijzigd door DarkBlaze op 22 juni 2017 16:49]

Wat een domme opmerking. Het succes van de kickstarter en het feit dat er een vervolg aankomt, geeft duidelijk aan dat er nog genoeg fans zijn van dit genre. Zelf speel ik ook véél liever dit soort games dan het gros van de AAA-games, die qua gameplay erg beperkt of repetitief zijn.
* Game krijgt van ten minste 10 verschillende game reviewers 90(%)+ scores

Dat dit soort games nog gemaakt worden? Je bedoelt goede games?
Games waar duidelijk tijd en aandacht en liefde in gestoken zijn in development?
Het is misschien een wonder tussen alle yearly releases van de AAA's maar ze
worden inderdaad nog gemaakt.
Mooi toch. O+

[Reactie gewijzigd door Arashi_NL op 22 juni 2017 21:46]

Dat dit soort games nog gemaakt worden
En wat ben ik blij dat deze stelling waar is. Het komt vast gedeeltelijk door nostalgische waarde (ik speel Baldur's Gate 2 nog steeds); ik geniet enorm van Pillars.

Betreft je verbazing, geen uitgever zal in zee gaan met spellen van dit sub-genre. Daarom bestaad het enkel door de kick-starter die gebacked worden door fans. Zolang daar genoeg van zijn kunnen dit soort spellen gemaakt worden.
In Japan maken ze spellen die maar een paar honderdduizend keer verkocht wordt. Het ligt allemaal aan wat je budget is.

Ik ben blij dat er een markt is voor niche games. Er is mèèr dan call of duty en overwatch.
:/

Uhm, wait what?

Wat is er mis mee dan, volgens jou?

Ik heb de Collector's Edition verkregen via Kickstarter en vind het een geweldig spel. Kijk enorm uit naar deel 2 en ben onwijs blij dat ze dit gemaakt hebben.
ALs je de games van vroeger, die veelal gebasseerd waren op Dungeon & Dragons, veel hebt gespeeld, gaat het dan lang duren om aan de nieuwe regels etc. te wennen, of is het erg vergelijkbaar met het oude D20 systeem en diens mechanieken?
Het is allemaal heel herkenbaar. Attack rolls, defensive rolls en resistances.
Het enige waar je even moet voor uitkijken bij character creation is dat sommige attributen anders ingekleurd zijn. Zo bepaalt strength de damage die je doet, niet alleen voor melee, maar ook voor wizard spells. Goed de info lezen bij character creation en dan wordt alles wel duidelijk.
Ik ben zo'n gamer (Baldurs Gate, Neverwinter Nights, Planescape torment). Ik had geen enkel probleem met PoE. De mechanieken zijn weliswaar anders, maar het is wel een vergelijkbaar principe. Ik kan het me niet meer precies herinneren, maar wel dat ik er nul problemen mee had.
Het voornaamste verschil is dat je alleen quest xp krijgt, en niet voor iedere kill. De classes zijn goed gebalanceerd, en het verhaal + dialoog goed uitgevoerd.
Je krijgt wel xp voor kills, maar het loopt snel af. Bijvoorbeeld, (fictieve cijfers), voor de eerste maal je een wolf doodt, krijg je 10xp, de 2de tot 4de nog 7xp, de 5de tot 10de, nog 3xp en daarna niks meer. Vind ik wel een goed systeem, en het klinkt ook heel logisch van een roleplay standpunt. Bedoel, wat leer je nog qua combat skills bij de 200ste wolf die je doodt...
Spel staat op men verlanglijst, maar ik blijf hopen op een Switch versie. Te weinig tijd om voor men pc te gamen.
Ik kijk zelf meer uit naar een mogelijk Switch versie van Divinity: Original Sin 2. Lijkt me perfect voor de Switch!
Er zijn een hoop indies en "oude" grote games die nu op de steam summer sale te koop staan, maar ik hoop op switch versies :D Ik vind het jammer dat ik voor niet-grafisch intensieve games achter de pc moet zitten. Voor Rocket league zijn men gebeden alvast verhoord.
Ik heb er aardig wat tijd in gestoken en ging er helemaal in op. Niets mooiers dan met een glas wijn strategische zetten te bepalen. Gelukkig pauzeert de game dan ook tijdens de actie. Maar wat een lees werk is dit spel zeg, ik denk ik nog nooit zoveel heb gelezen in een game of in het algemeen. Je moet er van houden zullen we maar zeggen..
Het lezen is inderdaad wat mij heeft besloten om deze game niet aan te schaffen destijds. Dit hoort uiteraard bij een goede RPG echter word er hier wel wat overdreven met de hoeveelheid teksten.
dit is toch een turn based spel? het boeide me wel altijd qua trailers e.d. maar ik ben niet echt fan van turn based. heb deze toen gedownload om te kijken of het wat was, en kon er niet aan wennen. vond het toen wel jammer, want het ziet er wel heel goed uit. misschien toch iets geduldiger worden, en me meer verdiepen in turn based games.
Zowat alle CRPG's zijn turn based achter de schermen.
Maar POE (net als de DnD based infinity games) voelen toch echt alles behalve turn based. Dat je veelvuldig de pauze knop gebruikt is net gedaan om de actie te kunnen onderbreken om orders te kunnen uitdelen. Dat heb je bij turn based echt niet nodig.
Een game als Divinity Original Sin 2, wat echt turn based is, speelt toch helemaal anders?
En hij is nu op Steam in de summer sale voor pc/mac!
CK2 op XBox/PS4 zou ook wel leuk zijn?
IK heb destijds Baldusr Gate I en II over een lokaal netwerk co-op gespeeld met een vriend. Is couch co-op met deze game ook mogelijk op de PS4? Dat zou nog eens oude tijden doen herleven! :*)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*