Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Pillars of Eternity II komt uit op 3 april

Ontwikkelaar Obsidian Entertainment heeft bekendgemaakt dat Pillars of Eternity II: Deadfire op 3 april uitkomt. De fantasy-rpg verschijnt voor Windows, macOS en Linux. Vorig jaar haalde de studio 4,4 miljoen dollar op om de game te kunnen maken.

De game is te pre-orderen op platforms zoals Steam en bij fysieke winkels, meldt Obsidian. De digitale versie kost 46 euro. Een Deluxe Edition is er voor 55 euro en de Obsidian Edition kost 70 euro. Deze duurdere versies bevatten in-game items en het duurste pakket geeft ook recht op het downloaden van drie komende dlc's, die ook los verkocht zullen worden voor ongeveer 10 euro per stuk.

Begin vorig jaar sloot Obsidian Entertainment zijn crowdfundingcampagne voor het maken van het vervolg op Pillars of Eternity succesvol af. De ontwikkelaars haalden 4,4 miljoen dollar op via fig, een platform voor investeerders. De ontwikkeling is volgens plan verlopen, bij de aankondiging van de game werd een release in het begin van 2018 beloofd.

Pillars of Eternity II: Deadfire is net als zijn voorganger een fantasy-rpg met een isometrisch perspectief. Spelers keren terug naar de wereld van Eora, waar de God Eothas bij zijn herrijzing uit de dood de vesting van het spelerspersonage heeft verwoest. Het is de bedoeling om Eothas op te sporen en verhaal bij hem te halen.

Obsidian Entertainment is een onafhankelijke studio en is de maker van onder andere Fallout: New Vegas, Dungeon Siege III en South Park: The Stick of Truth. In 2012 kwam de studio met het idee om in eigen beheer een ouderwetse rpg op de markt te brengen. De studio haalde daarvoor via Kickstarter destijds ruim vier miljoen dollar op. Het spel kwam uiteindelijk in 2015 op de markt. Daarna bracht Obsidian met Tyranny nog een andere klassieke rpg uit.

Door

Nieuwsredacteur

36 Linkedin Google+

Reacties (36)

Wijzig sortering
Deel 1 is momenteel voor zo'n 6 euro te krijgen in een bundel met nog een stel games bij humblebundle.com, voor wie hem nog niet heeft :)
Je moet dan meer betalen dan het gemiddelde, en dat ligt momenteel op ongeveer ¤6; https://www.humblebundle.com/games/paradox-bundle-2018

En daar zitten genoeg games bij om je te vermaken totdat deze game uitkomt ;)
Kijk, dat zijn tenminste nog eens deals. Zo zie je ze al jaren niet meer op Steam, alle drogredenen ten spijt.
Tyranny ook -66% op steam midweek promotie. Ik heb deze eergisteren aangeschaft, sotnd al lang op men verlanglijstje.

http://store.steampowered.com/app/362960/Tyranny/
Tyranny staat ook al een hele tijd op mijn wishlist, maar ik wil nog wat langer wachten tot ze een GOTY of GOLD editie uitbrengen met alle uitbreidingen erin. Ik zie wel dat die uitbreidingen nu ook erbij zitten met korting, maar ik denk dat ik er nog een paar euro extra op kan besparen, haha! ;)
Dank je. net de bundel gekocht en PoE aan een vriend gegeven :)
Ziet er leuk uit. Iemand hier die toevallig een beta heeft gespeeld? Hoe was deze? En is het mogelijk om met wat vrienden gezamenlijk te spelen?
Backer vanaf de 1e dag hier! :+

Ik heb dit keer geen beta gespeeld nee, maar heb wel deel 1 gespeeld en vond persoonlijk dat die de beloftes waar heeft gemaakt. Mijn verwachtingen voor dit 2e deel zijn dan ook hoog en ik denk dat dat niet onrealistisch is.

Deel 1 is singleplayer, ook deel 2 is dat omdat ze puur op de singleplayer campagne en de DLC's wilden concentreren. Je kan dus alleen met je vrienden gezamenlijk spelen als ze bij je langskomen en achter jouw pc komen mee kijken. Kan ook leuk zijn trouwens! ;)
Deel 1 is enkel single player, wat me doet vermoeden dat dat bij deel 2 ook zo zal zijn. Ik heb de ontwikkeling echter niet gevolgd.
Zowel Pillars of Eternity als Tyranny met heel veel plezier gespeeld. Al moet ik zeggen dat de spellen sneller waren uitgespeeld dan ik had verwacht. Dat was jammer. Maar meer dan eens kwamen er wat nostalgische gevoelens naar boven in herinnering naar Baldurs Gate.
Al moet ik zeggen dat de spellen sneller waren uitgespeeld dan ik had verwacht. Dat was jammer.
Met de White March-uitbreidingen erbij was er een stuk meer content gelukkig.
Ik heb dan ook een paar jaar gewacht met spelen, ondanks dat ik PoE gekickstart had, tot de uitbreidingen uit waren, voor de maximale beleving.

Wat dat betreft wacht ik waarschijnlijk ook een paar jaar wachten met het spelen van PoE2, tot de onvermijdelijke uitbreidingen uit zijn.

Desalniettemin, geweldig genoten van PoE en dat zal ongetwijfeld ook bij deel 2 zo zijn. RPG's zoals ze horen te zijn!

[Reactie gewijzigd door anandus op 26 januari 2018 09:55]

Yep, dat heb ik ook gedaan, haha!

Ik ben zelf ook backer van de 1e (en 2e) PoE kickstarter / fig campaign en heb met deel 1 gewacht tot alle DLC's uit waren voordat ik het ging spelen. Voordeel is dat je dan lekker door kan spelen en dat het spel al weer flink verbeterd is met de nodige patches. Had toch nog genoeg in mijn backlog haha.

Heb voor deel 1 de Collector's Edition besteld, maar voor deel 2 alleen de game + dlc's.
Ik vond de deal voor de 2e Collector's Edition niet goed genoeg en vooral het feit dat er geen T-shirt meer bij zat vond ik een dealbreaker.
Als je het shirt los wilde bij bestellen (dus bij een al fysieke bestelling) dan betaal je alsnog $25 voor het shirt EN $25 verzendkosten. Dat gaat mij écht te ver hoor. Ik snap dat ze met een kickstarter / fig geld moeten verzamelen.... maar als je al een fysieke bestelling plaatst en je dan nog extra verzendkosten (en dan ook nog zo een enorm bedrag) moet betalen slaat in mijn ogen nergens op.

Anyway, fijn dat we nog meer pets en dingen gratis krijgen als backers die nu voor de pre-order edition worden beloofd. Wel raar dat ze er niet duidelijk bij zetten dat de backers die items ook krijgen.
Nu waren er meteen allemaal boze mensen "Ja.... wij zijn backers en waarom krijgen pre-orders nu ineens andere items dan wij!??" :P Gelukkig reageerden ze daar snel op door te bevestigen dat wij als backers die dingen ook krijgen.
Yes!! Ik als backer van de 1e dag ben hier echt heel blij om.

Ik had wel verwacht dat het dit jaar uit zou komen, maar dat het al zo snel zou zijn in het jaar, dat kwam wel als een hele fijne verrassing!

Op korte termijn maar even deeltje 1 opnieuw spelen van begin tot eind om er weer helemaal in te zitten.
Misschien leuk om daar een let's play van op te nemen?! :D
Jeetje, ¤70,- rekenen voor een volledig spel. Als ik de screenshot zie denk ik eerder leuk voor ¤15,- ofzo.
Want grafische kwaliteit zou de prijs van een spel moeten bepalen? Voor single player fanaten die van RPG's houden zijn juist dit soort games vaak de prijs dubbel en dwars waard. Spellen als deze kun je vaak honderden uren zoet mee zijn, een kwaliteit die nog maar weinig single player games hebben. Hoe vaak zie je niet wat fancy graphics en dan maar een door speeltijd van een uurtje of 20 ;(

[Reactie gewijzigd door Dennism op 26 januari 2018 11:35]

Absoluut niet, Minecraft heeft bewezen dat grafische kwaliteit niets te maken heeft met een prachtig spel maken.

Toch merk ik dat er een aantal spellen zijn in mijn collectie, de spellen die me echt bijblijven en waar ik regelmatig opnieuw mee aan de gang ga juist niet de AAA titels zijn. Daarmee komt dan meestal ook een stuk schappelijker prijskaartje.

Subnautica, Minecraft, Space Engineers, Kerbal Space Engineers zijn voorbeelden waar ik zo ontzettend veel fun mee heb gehad. Bedragen tussen de 14,99 en 22,99 voor een superleuk spel. Dat vind ik juweeltjes.

Begrijp me niet verkeerd, als iets mij aanspreekt zal ik net zo lief de hoofdprijs betalen, maar op zat spellen ben ik al snel op uitgekeken. Dan is ¤ 70,- echt wel veel.
Tsja. Ik zie ook triple-A titels met dat bedrag voor een onvolledig spel gaan. Waar je dan na ergens tussen 5 en 50 uur wel klaar mee bent. En dan wordt de speelduur vaak kusntmatig opgerekt door stomme shit te verzamelen puur voor 100% completion, ren van A naar B en weer terug side-quests, enorm uitgerekte maps om te verkennen (Ubisoft) of door het grinden van loot-boxen die je, heel toevallig, ook gewoon kunt kopen. Maar wel met een heleboel mooie graphics wat nu mooi is en na 2 jaar al weer achterhaald.

De grafische kwaliteit is juist een minder belangrijk aspect bij dit soort spellen. Maar vaak ook op zo'n manier gedaan dat het na 5 jaar nog steeds sfeervol is. Vaak zit er enorm veel diepgang in; crafting system, damage systems, verhaal, en zullen er duizenden uren gaan in de balans goed krijgen. Daarbij is de digitale versie 46 euro. Dat vind ik zo'n titel -mits goed uitgewerkt- meer dan waard. Je haalt vaak minimaal honderd uur (die je ook echt waardeerd) uit dit soort games.

En spellen als Path of Exile en grim dawn maken daar 1000-en uren van voor de echte fanaten.

[Reactie gewijzigd door lmartinl op 26 januari 2018 11:58]

Heel vreemd dat je een spel-prijs baseerd op een paar screenshots, vind ik dan! ;)

De game zelf is gewoon ¤45,99 hoor en dat vind ik persoonlijk een hele nette prijs voor een volledige RPG zoals Baldur's Gate enzo. Enkel de duurste versie met allerlei extras is ¤69,99.

Let vooral op punt 2 hieronder, je krijgt namelijk alle toekomstige DLC content wat ¤30 waard is.

(Bron: steam store) Die extras zijn:

The Obsidian Edition Includes:
• Game Download
• DLC Content Packs #1-3: Robust content expansions to the base game that will add new areas, new experiences, new items, and expand the world of Pillars of Eternity II: Deadfire. (post-launch content, a $30 value)
• Official Soundtrack: The soundtrack to Pillars of Eternity II: Deadfire by Justin Bell, featuring all-new tracks inspired by the peoples and factions of the Deadfire Archipelago.
• Defiant Apparel: This stylish tricorn hat comes with a built-in eyepatch that protects the wearer from a variety of ocular incursions, as well as looking extremely piratical.
• Cosmo, the Space Pig: It wouldn't be Pillars of Eternity without Cosmo! Cosmo accompanies your party, floating on cyan gossamer, inspiring you through a combination of unflappable courage and incredible cuteness.
• Digital P&P Guide: Pillars of Eternity has a strong tradition of adapting and adopting pen-and-paper techniques in our systems and adventure designs. Our designers decided to take that knowledge and give something back to the tabletop community! This pen-and-paper adventuring system has been developed from the ground up by Pillars of Eternity II: Deadfire lead designer Josh Sawyer and other members of the Deadfire design team. Connect with other Deadfire fans and create your own adventures!
• Hi-Res Digital Map: This handsome sea chart is suitable for use as a desktop wallpaper or can be printed to assist you with navigating the treacherous waters of the Deadfire Archipelago.
• Digital Guidebook, Vol. II: Created by our friends at Dark Horse Comics, this is the next volume in the comprehensive guide to the world of Pillars of Eternity, filled with the legends, lore, and lost locations of the Deadfire Archipelago. Useful as an adventuring companion, or just to browse and learn more about the intricacies of this deep and enigmatic corner of Eora, the digital guidebook features beautiful illustrations and plenty of fascinating background.

[Reactie gewijzigd door dartbord op 26 januari 2018 11:59]

Dat is misschien ook wel zo, maar dat is ook het enige 'een gevoel', je krijgt inderdaad veel extra met die extra luxe uitvoering zeg! Netjes.

Moet meteen denken aan vroeger, toen ging dat altijd zo. Op basis van een paar piepkleine plaatjes op de doos een spel kiezen.. Of hopen op een demo van je favoriete spellen bij een gameblad.

Zal eens wat video's van Pillars of Eternity II checken..
De portfolio ziet er netjes uit !

Is er bekend of dit spel nog naar de playstation komt ?
De vorige was wel op PS4 en XBOne dus ik vermoed dat ze deze ook zullen porten.
Tyranny kwam ik niet echt in. PoE verging me beter, maar daar liep het stuk op het tempo van het spel.
Ik vond de mechanismen in het spel echt heel goed uitgedacht. Als ze het voor elkaar krijgen om in PoE2 het tempo er iets meer in te krijgen, dan ga ik hem zeker kopen.
Voor zover ik weet hebben ze die feedback gekregen, gehoord en hebben ze hier wat mee gedaan.
Ik meen me te herinneren ze hierover te hebben horen praten in een van de vele backer updates, maar heb helaas geen link of bron die dit 100% bevestigd.
Iemand die deels teleurgesteld is in de grafische stijl? Grote verbetering in algemene grafische stijl, maar... alles lijkt nu 3D gerendeerd, terwijl Tyranny en POE prachtige "2D levels" (isometrisch) gemaakte maps/levels had. Dit gaf een veel scherper, bijna getekend achtige sfeer. http://pixshark.com/pillars-of-eternity-map.htm

Hier is de gameplay trailer voor POEII.
https://www.youtube.com/watch?v=Q6maEcS4dEc

[Reactie gewijzigd door Maulwurfje op 26 januari 2018 16:12]

Ik begrijp denk ik wel wat je bedoeld met dat het lijkt alsof het 3D gerenderd is, maar voor wat ik uit de backer videos heb begrepen is dat niet zo.

Ze lieten daarin namelijk een stuk geometrie zien dat écht niet van 3D te onderscheiden was en toen gingen ze het draaien en toen zag je dat het gewoon een plat oppervlak was.

Ze hebben echter geniepige (en ingenieuze!!) truukjes uitgehaald met de engine en lighting etc om het zo een effect te geven.

Ik ben nog steeds heel erg onder de indruk van de graphics en vind deel 2 nog een heel stuk mooier dan deel 1. Heb je bijvoorbeeld die beelden van Nekataka gezien? Dat je bovenop een richel loopt en dan een enorm gevoel van diepte hebt omdat je zover naar beneden kan kijken? Echt, wauw, wat een 'artists' hebben ze daar toch! *kwijl*
Ah kijk eens aan. Dan is dit goed gelukt, want ik dacht echt dat de omgeving alleen maar uit 3D objecten bestond. Zojuist nog een paar backer video's gezien en Nekataka heeft een prachtige diepte effect.

De game ziet er prachtig uit. Enorme verbetering t.o.v. de originele game. Maar de sfeer is anders. Het lijkt kleurrijker en softer, dat ziet er mooi uit zeker bij de charachters en NPC's. Toch heeft de manier waarop deel 1 omgaat met haar levels mijn voorkeur.

Ik ben ook een van de weinige die ook de omgevingen van Diablo II en StarCraft I sfeervoller vind dan hun opvolgers. Misschien is het een soort van uncanny valley; dat mijn fantasie bij de oudere games meer zelf invult.

[Reactie gewijzigd door Maulwurfje op 26 januari 2018 16:29]

Ah ik heb het filmpje gevonden, check it out:

https://www.youtube.com/watch?v=oiep0wYfQPQ

Vanaf 36 seconden gaan ze het rond draaien en zie je hoe geniaal ze dat gedaan hebben! :)

Volgens mij was dat ook een van de veel gehoorde 'negatieve' dingen, dat mensen het juist kleurrijker wilden hebben en dat ze daarom deze aanpassing hebben gedaan.

Voor wat betreft Diablo 2 ben ik het voor de volle 100% met je eens. D2 was veel en veel meer sfeervol dan D3. Ook al vind ik D3 er erg mooi uit zien, is het eigenlijk niet te vergelijken met de donkere gotische stijl van D2.
Tja, wat is een indie game dan?

Ik vind dit namelijk geen indie game.
Ja, ze hebben de game zelf gefund enzo... maar vind het nou niet echt een kleine game of een indie.

En deze game (even gebaseerd op de 1e game dan) heeft tenminste écht nuttige STORY dlc en niet zomaar een snelle cash grab met wat nieuwe kleding en een paar nieuwe soundtracks ofzo.
Nee, maar tijdens die periode had je ook niet echt bandbreedte om dlc te downloaden! :+
Vroeger had je alsnog wel uitbreidingen, alleen kwamen die gewoon op disc / cartridge / etc.
Ik weet bijvoorbeeld nog wel goed dat ik de 'big box' van Red Alert - Aftermath ging halen enzo, haha! :D

Even totaal off topic, check it! :D
https://i.ebayimg.com/images/g/CBQAAOSwnCFaBHOm/s-l1600.jpg

Tijden veranderen nu eenmaal.

Ik vind het bij deze game geen enkel probleem, want:
1. Deze DLC's voegen nuttige (story) content toe.
2. Ze hebben nu eerst hun volledige tijd genomen om de base game zo goed mogelijk te maken met de tijd en het geld wat ze daarvoor hebben.
3. Nadat de base game gelanceerd is hebben ze weer maanden de tijd om alle aandacht in de DLC's te stoppen, zodat je er wel van uit kan gaan dat daar net zo veel aandacht en liefde in is gestopt als de base game en de kwaliteit dus niet door tijdsdruk minder word.
In de late jaren 90 had je wel 'expansion packs', zoals bij Diablo 2 en Baldurs Gate waar je nieuwe story kreeg met content.

Pillars of Eternity: White March is in die trant uitgebracht, het zijn gewoon expansion packs, maar die heten nowadays 'DLC' omdat je ze niet in CD/DVD/BluRay vorm kan aanschaffen en dus moet downloaden.
Het mooie is dat deze DLC vaak toch echt wel de moeite waard is. Volgens mij bood The White March zo'n 10-15 uur speelplezier.
Dus geen pistooltje, stomme skins en een lamme multiplayer map voor 20 euro.
Kan je me dan even precies wijzen op het stukje waarin wordt verteld dat

"het hele idee van indie games is geen DLC" ?

Want er zijn er al meer dan genoeg met DLC... Of het slim is, dat laat ik in het midden.
Bij een ouderwetse game hoort ook een expansion pack. Tegenwoordig noemen ze dat DLC.
Het verschil is dat de meeste DLC bestaat uit een map pack en wat skins, bij deze game is dat uren extra content (en dus zijn geld waard).
Wiens idee was dat dan dat ze dat niet zouden doen? Daarnaast is Obsidian niet echt een Indiete noemen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*