Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Pillars of Eternity II komt met een maand vertraging op 8 mei uit

Ontwikkelaar Obsidian Entertainment heeft bekendgemaakt dat Pillars of Eternity II: Deadfire niet op de oorspronkelijke releasedatum zal verschijnen. In plaats van op 3 april komt de game op 8 mei uit.

De ontwikkelaar heeft in een verklaring, die onder andere op de website Eurogamer is te zien, laten weten dat Pillars of Eternity 2: Deadfire een enorme game is met veel meer content dan zijn voorganger. Obsidian zegt dat het hard aan de game werkt en ook bezig is om de feedback van spelers te verwerken, maar dat dit enkele weken langer duurt dan oorspronkelijk gepland.

Pillars of Eternity II: Deadfire is een fantasy-rpg die in eerste instantie verschijnt voor Windows, macOS en Linux, maar later dit jaar ook beschikbaar komt voor de PlayStation 4, Xbox One en Nintendo Switch, zo liet de directeur van Obsidian Entertainment eerder aan Eurogamer weten.

De rpg heeft net als zijn voorganger een isometrisch perspectief. Spelers kunnen weer de wereld van Eora verkennen, waar de God Eothas bij zijn herrijzenis uit de dood de vesting van het spelerspersonage heeft verwoest. Het is de bedoeling om Eothas op te sporen en verhaal bij hem te halen.

Trailer met vroege beelden van de gameplay in Pillars of Eternity 2: Deadfire

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

13-03-2018 • 16:20

22 Linkedin Google+

Reacties (22)

Wijzig sortering
hmm.. beetje een tweestrijd. Aan de ene kant ziet het er heel vet uit, mooie spell effects en game art, maar aan de andere kant lijkt het een beetje gedateerd en statisch ( met name de animaties ).

Weet niet wat het is.. afwachten op de gameplay reviews dan maar, als het niet zo smooth als D3 loopt, dan haak ik af. Ook de reden dat ik niet in de Van Helsing RPG's kwam.

[Reactie gewijzigd door quintox op 13 maart 2018 17:01]

Denk dat je dit eerder moet vergelijken met de eerdere pillars, en niet diablo of poe,.
dit is een point n click rpg, geen hack n slash :P

zeg maar baldur's gate, neverwinter enzo.
Het is geen click & smash game maar meer een D&D-type game. Volgens mij worden er allerlei dice rolls gedaan op de achtergrond.
Mja enorme verschillen tussen diablo 3 en deze game. Ik vind Diablo achtige hack n slash games helemaal niet interessant, en vind pillars een van de beste games van de afgelopen jaren. Zegt genoeg over hoe verschillend ze zijn :D

Tis bijv veel leeswerk, het verhaal voert de boventoon. En het is onder water turn based. Zo kan je de game op pauze zetten om al je moves te plannen. Geen multiplayer ook volgens mij.
Snap wat je bedoelt met dat statische. Volgens mij kan dit in turn-based ook wel iets beter.
Maar vooral de ambiance in Pillars (althans de indruk die ik krijg) doet me denken aan die goude oude Diablo's.

Vond 3 echt een complete teleurstelling. Te weinig donkere en beklemmende ambiance. Ook te absurd makkelijk, waardoor je nauwelijks stakes hebt. Verhaal ook echt super ruk (als je dan terugdenkt aan setpieces als Tyrael vs Diablo).

Pillars 1 niet gespeeld, maar had de soundtrack vaak opstaan tijdens het studeren. Begin nu wel te verlangen naar 2 eigenlijk.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 14 maart 2018 13:27]

Naja, even de moeilijkheidsgraad en story achterwege gelaten, ik had het specifiek over de gameplay/animaties. Dit zorgt er ook voor dat WoW de koning onder de mmo's blijft. Het ziet en voelt super smooth aan waardoor het een super hoge production value krijgt. Het is gewoon jammer als je art en sfx work heel erg goed is, maar je animaties vervolgens statisch/houterig zijn of dat gameplay/input niet smooth aanvoelt. Dat trekt de hele productie omlaag. Blizzard weet heel goed de standaard neer te zetten voor hoe een game hoort te spelen ( D3, WoW, Overwatch ). PUBG is bijv. een goed voorbeeld waar de developers de plank misslaan.. wat een brakke bedoeling.

Maar mijn opmerking/zorgen zijn al beantwoord, dat het een turn-based rpg is verklaart waarom het er zo 'statisch' uitziet :P ik dacht dat het een normale action-RPG game was zoals Diablo, PoE, Dungeon keeper etc.

[Reactie gewijzigd door quintox op 14 maart 2018 11:30]

Nu ik het teruglees klopt er ook geen hout van mijn reactie.

Want ik snapte dat je specifiek doelde op animatie en ben het ook eens met wat je hierover zei. Volgens mij probeerde ik te duidelijk te maken dat ik voor een Diablo'eske game andere aspecten belangrijker vind ofzo. En vanuit dat perspectief Pillars juist weer meer dat vanoudse Diablo gevoel geven dan D3.

Maar goed, gezien het de verwarring action / turn-based, doet het er ook allemaal niet zoveel toe :P
Wat mij dan opvalt is dat ik, als backer van de eerste seconde op Kickstarter, dit via een nieuwsbericht op Tweakers moet ontdekken.

Had eigenlijk wel verwacht dat ze een mailing zouden versturen naar de backers en daarna met dit nieuws naar de media zouden gaan, of is dat raar van mij?

Anyway, of ze het april of mei uitbrengen, het gaat sowieso weer een geweldig spel zijn waar ik weer honderden uren zoet mee ga zijn! 😍

*** edit

Derrrp, dat had natuurlijk inderdaad FIG backer moeten zijn! Sorry! :o

[Reactie gewijzigd door dartbord op 13 maart 2018 23:28]

Ik verwacht eigenlijk dat je ergens met je mailadressenin de knop gezeten hebt. Heb zelf op 2 plekken mail gehad (vanuit Kickstarter en vanuit Obsidian).
Ben weer benieuwd, deel 1 moet ik eigenlijk ook nog spelen maar het genre draag ik een warm hart toe :)

edit:
Slecht gelezen :X

[Reactie gewijzigd door IceStorm op 13 maart 2018 18:34]

Ik ben ook backer van het eerste uur en heb ook geen mail over uitstel ontvangen. Niet vanuit Fig en niet vanuit Obsidian. Ik heb wel mails over de originele release datum, en net (paar minuten geleden) een mail van Fig waarin PoE2 niet eens aan bod komt. De Fig pagina voor PoE2 heeft ook geen update waarin dit uitstel aan bod komt. Dat is toch een beetje apart, al komt dit misschien vanuit de uitgever.

Die Kickstarter mail is wel knap trouwens, gezien PoE2 nooit op Kickstarter heeft gestaan :p

[Reactie gewijzigd door Droniac op 13 maart 2018 18:20]

Je hebt helemaal gelijk, Fig.. 8)7
Vreemd, Ik ben ook een backer en heb gisteravond een bericht van Obsidian ontvangen:
Greetings fans!

We know you're as excited as we are about the upcoming launch of Pillars of Eternity II: Deadfire. As you have probably guessed, Deadfire is a huge game -- significantly larger than the original Pillars of Eternity. Obsidian has been working harder than Abydon himself to make sure every inch of it is awesome, as well as incorporating all the great feedback we have been getting from everyone playing the Backer Beta.

With this in mind, we are taking just a few extra weeks to polish and put those finishing touches on the game.

Our new launch date will be Tuesday, May 8, 2018. To tide you over until then, you can look forward to plenty of Deadfire-related news and content coming in the weeks and months.
See you all soon in the Deadfire!

Obsidian

[Reactie gewijzigd door A.J.Kwak2017 op 14 maart 2018 11:44]

Ja, die mail was een paar uur later verstuurd, nadat alle game/tech sites het nieuws al verspreid hadden.
Je bent niet de enige hoor, ik heb ook nog geen officiŽle e-mails gehad vanuit Fig / Obsidian.

[Reactie gewijzigd door no00waa op 13 maart 2018 20:58]

Ik had vanochtend al wel een mailtje van obsidian entertainment. Ik heb ook via fig gebacked.

Hebben jullie wel een account gemaakt op obsidian entertainment en daar je "pledge gemanaged" ?
De mail naar backers toe is inderdaad uiteindelijk wel verstuurd gisteravond, maar pas nadat alle game/tech websites het nieuws al verspreid hadden.
Dit vind ik altijd toch een van de betere meldingen van dat een game later uitkomt.
Vooral om het uit te strijken van vouwtjes etc.
Het is aan te raden om even een aantal maanden te wachten voordat je zo'n titel oppakt. Zo kwamen in POE en Tyranny vele optimalisaties en balans tweaks maanden later uit. Het is dan toch wel fijn om in een rpg waar het draait om D&D principes dat je na 30 uur in de game niet ineens grote tweaks of wijzigingen hebt.
Interessant. Is deel 1 te spelen op een surface i7 met een intel 640 chip denken jullie? Met een wat lagere resolutie?
Pillars of Eternity II: Deadfire is een fantasy-rpg die in eerste instantie verschijnt voor Windows, macOS en Linux, maar later dit jaar ook beschikbaar komt voor de PlayStation 4, Xbox One en Nintendo Switch, zo liet de directeur van Obsidian Entertainment eerder aan Eurogamer weten.
Zou misschien meer interessant vinden als het ook naar moebiele telefoons en tablets kwam.
Pillars of Eternity 1 is een geweldige game met een goed en uitgebreid verhaal, solide gameplay en een levendige wereld. Laten we hopen dat deel 2 dit weet te evenaren :)
Erg benieuwd of de Switch versie 1 op 1 gaat zijn met de krachtigere consoles. Want dan wordt dit een Switch koopje. Want dit lijkt me toch wel een geschikte game voor on the go.