Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Obsidian kondigt ruimte-rpg The Outer Worlds aan

Obsidian Entertainment heeft The Outer Worlds aangekondigd. Het gaat om een kruising tussen een fps en rpg, die zich afspeelt in een dystopische setting in de ruimte. Obsidian toont de eerste beelden in een trailer.

Obsidian Entertainment kondigde het spel aan tijdens The Game Awards in Los Angeles. The Outer Worlds wordt een single player first person shooter met sci-fi rpg-elementen. Je kruipt in de huid van een personage die op de Halcyon-kolonie aan het uiteinde van het sterrenstelsel terecht is gekomen met een passagiersschip.

In de kolonie hebben conglomeraten de boel overgenomen en het doel is om je mede-kolonisten uit het ruimteschip te redden. De trailer toont een aantal monsters en andere personages en ondanks de dystopische wereld, lijkt er de nodige humor in het spel te zitten. Ook zal het maken van keuzes weer erg belangrijk worden voor het verloop van het verhaal, zoals vaker bij games van Obsidian.

De studio maakte de originele Fallout en Fallout: New Vegas en zat ook achter Pillars of Eternity. Eerder dit jaar nam Microsoft de studio over. The Outer Worlds verschijnt volgend jaar dan ook voor pc en Xbox One, maar ook nog voor de PlayStation 4.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

07-12-2018 • 17:51

84 Linkedin Google+

Submitter: Craftypiston

Reacties (84)

Wijzig sortering
Dikke infobom op pcgamer. Zij zijn bij de studio geweest.

https://www.pcgamer.com/o...old-open-ended-sci-fi-rpg

[Reactie gewijzigd door mac-rolec op 7 december 2018 18:14]

Echt jammer dat zoveel spellen schietspellen zijn tegenwoordig. Dat is toch niet waar Obsidian beroemd om is? Zoveel hetzelfde tegenwoordig.
Hoezo maakte Obsidian de originele Fallout? Dat was toch Interplay?
Interplay was de uitgever voor de spellen in kwestie. Black Isle Studios was de studio.
Een aantal sleutelpersonen van BIS is later Obsidian begonnen (oa Feargus Urquhart, Chris Avellone, Josh Sawyer, Darren Monahan, Chris Jones, Tim Cain, Leonard Boyarsky).

[Reactie gewijzigd door anandus op 7 december 2018 18:37]

Let wel, dat een aantal van deze mensen onderhand ook al niet meer bij Obsidian werken (e.g. Chris Avellone)
Er zijn 4 van de 30+ Black Isle Studios veteranen vertrokken bij Obsidian als ik de tel goed bijgehouden heb, and Avellone werkt tegenwoordig als een soort van ZZPer, dus het kan best dat hij mee werkt/gewerkt heeft aan The Outer Worlds.
Interplay, dat associeer ik nog met Vikings. Mag ik nu met pensioen? :z
Het ging geloof ik over iemand die aan de originele fallout heeft gewerkt.
Mooie steek onder de gordel richting Bethesda, "from the makers of Fallout". Eindelijk competitie voor Bethesda, hopelijk gaan ze nu eens wat beter hun best doen. Hulde aan Obsidian!
The original creators of Fallout
Bekruipt me een beetje het gevoel dat Obisidan gehoopt had New Vegas te mogen herhalen, of naast een Fallout 76 een single player Fallout neer te zetten tot Fallout 5, maar dat Zenimax/Bethesda dat niet zag zitten en Obsidian toen besloot dat een Fallout-achtige fps/rpg niet per sé in dat universum hoeft plaats te vinden....
Obsidian had geen illusie dat ze nog een Fallout mochten doen, maar het gerucht is dat er wat kwaad bloed zit.

Obsidian zou ook een flinke bonus krijgen als ze een 8.5 gemiddeld zouden scoren voor New Vegas, maar ze scoorden een 8.4.
Zelf zeggen ze "geen probleem, dat was de afspraak", maar de geruchten zijn dat Bethesda onder de bonus uit wilde komen en ze daarom een aantal trucjes toepasten, zoals de releasedatum naar voren trekken, waardoor een aantal dingen niet afgemaakt konden worden.
Ook zou Bethesda de uitgave van de eerste patch vertraagd, zodat reviewers met een meer buggy spel zaten dan de bedoeling was.

Ook schijnt Bethesda niet helemaal blij te zijn dat New Vegas door fans vaak de beste Fallout wordt genoemd.

Maar zoals ik zei: Geruchten.
Laat ook gelijk zien wat een wasse neus MetaCritic eigenlijk is.
een 8.4 zou gezien moeten worden als een ruime voldoende (met misschien enkele kleine verbeter punten).
Maar nee, alles onder een 9 is eigenlijk zwaar onvoldoende, en de studio moet ontmantelt worden.
Maar nee, alles onder een 9 is eigenlijk zwaar onvoldoende, en de studio moet ontmantelt worden.
Die conclusie ligt bij de lezer(s).
nee, dit is het beeld dat meeste publishers hebben van MetaCritic (e.d.) scores.

Jim Sterling heeft onlangs een stukje gedaan over de verwachtingen van Game publishers.
https://www.youtube.com/watch?v=9F96FOn3R7w

En om een (niet game gerelateerd) praktijk voorbeeld te geven.
laatst toen ik mijn auto bij de garage ophaalde na een beurt/apk, vroeg de baliemedewerker of ik indien mij ze zouden mailen of bellen voor een klanttevredenheidsonderzoek, ik een 9 of 10 wilde geven.
Alles minder werd als een onvoldoende gezien door het hoofdkantoor.


Begrijp eigenlijk ook niet geheel waarom ze hun bonus aan zo'n arbitraire score lieten afhangen.
Aan het eind van de dag gaat het om hoe vaak hij over de (digitale) toonbank gaat.
Dikke winst voor de publisher is mooi bonus voor de studio, zou je denken.
We gaan off-topic maar ik hoor het tegenwoordig ook steeds vaker. Laatst ook zo’n onderzoek, zonder kennis van wat zou volgen, ingevuld.

Werd ik een week later gebeld. De meneer aan de telefoon gaf aan dat alles wat een 7 of lager scoorde een reden was om klanten om nadere toelichting en advies voor een betere service te vragen.

Welk beoordelingsmodel hier achter zit ben ik nog niet uit, maar waarschijnlijk een Amerikaanse.
Kon je je score nog naar beneden bij stellen? 8)7
Klinkt gek, maar dat ligt aan de manier van tevredenheid heten. Deze manier heet Net Promoter Score of NPS. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Net_promoter_score

Samenvatting: percentage van 9 of 10 min percentage 0 tot en met 6 is je score. Afhankelijk van je sector heb je andere verwachtingen, maar hoger is altijd beter.
nee, dit is het beeld dat meeste publishers hebben van MetaCritic (e.d.) scores.
Dat zeg je er niet bij. MetaCritic wordt ook door gebruikers gelezen; het gros van de bezoekers is dat. Wat die voor een conclusie verbinden aan een score, is aan hen. Wat de publishers met zo'n score doen, staat daar los van.

Een meer accurate score is kijken hoeveel omzet en winst er met het product wordt behaald. Blijkbaar ouderwets.
Ook schijnt Bethesda niet helemaal blij te zijn dat New Vegas door fans vaak de beste Fallout wordt genoemd.
Ben ik het mee eens :p ik ben een fan en vind new Vegas nog steeds de beste fallout ervaring tot nu toe (sorry, geen fan van de tbs varianten)
Klinkt allemaal wel heel erg ver gezocht moet ik zeggen. Lijkt me sterk dat het waar is.
Dat van die 8,4 is destijds al vlak na de release uitgelekt, en is off the record dacht ik bevestigd met documenten.
Het was inderdaad uitgelekt dat ze een bonus zouden krijgen als ze een 8,5 zouden krijgen en dat geloof ik best maar dat Bethesda allemaal geniepige truukjes zou uithalen om dat te voorkomen lijkt me bijzonder onwaarschijnlijk.
En waarom is dat onwaarschijnlijk?
Over Bethesda Game Studios, Bethesda Softworks en zelfs Zenimax zag ik regelmatig berichten en video's over dat zij de 'good guy' studio zijn in een wereld van "cash grab" studio's met lootboxes en microtransacties. Dat ze één van de weinige studio's zijn die offline rpg's blijft maken waarin je waar voor je geld krijgt (aan speelduur).
Het fanboyisme over The Elder Scrolls en Fallout series heeft mensen veel te vergevingsgezind gemaakt.
Bethesda heeft genoeg dingen gedaan die twijfelachtig of op het randje waren en hebben door de jaren heen veel kritiek gehad over te veel zaken om hier op te sommen, variërend van twijfelachtige overnames van andere studio's tot het simpelweg niet leveren waar mensen voor betalen.
Maar mensen lijken dat iedere keer weer vlug te vergeten als er weer een nieuwe TES of Fallout aangekondigd wordt.
Obisidan is eigenlijk Black Isle Studios. Ze zaten bij Interplay Entertainment welk in geldnood kwam en dan maar alles wat iets waard is te koop heeft gezet. Resultaat was dat Black Isle Studios de rechten kwijt was op hun eigen games (waaronder ook Icewind Dale en Planescape: Torment).
De werknemers hebben dan zelf Obsidian Entertainment opgericht.
Dus ja, ze zouden waarschijnlijk liever Fallout maken.

[Reactie gewijzigd door catfish op 7 december 2018 18:48]

Zit er nu in ieder geval helemaal niet meer in, ze zijn nu onderdeel van Microsoft Studios.
Je weet maar nooit. Bethesda zal een Microsoft heel anders behandelen dan een developer studio zoals Obsidian.
het zijn wel gewoon bekende spellen die zij gemaakt hebben en hoeft zeker geen steek naar bethesda te zijn

ook met recht de enigste games die ik van obsidian ken maar dan kan aan mij liggen

[Reactie gewijzigd door Jeffrey2107 op 7 december 2018 21:07]

Als Obsidian zelf geen naamsbekendheid had was het geen steek geweest maar meeliften.

Obsidian heeft echter heel veel grote titels op haar naam staan. Voor de trailer van deze game besluiten ze echter om te benadrukken dat zij de originele makers van Fallout zijn en de makers van Fallout New Vegas. Die laatste geldt voor velen, zoals @anandus ook al zei, als de “beste” Fallout, beter dus dan de Fallouts gemaakt door Bethesda. De studio die nu ook nog eens middenin een hoop sh*t zit omdat de trouwe fans zich verraden voelen door het gebrek aan fatsoenlijke single player in Fallout 76 en vele gamers zich bekocht voelen omdat ze wel wat bugs hadden verwacht, maar niet de totale clusterf$ck die Bethesda heeft opgeleverd. Om nog maar te zwijgen van de “ghetto ass nylon trash bag”-affaire.

Dat deze game veel weg heeft van de charme die vele gamers aantrekt in Fallout hadden die gamers zelf al wel direct gezien. Nee, de situatie waarin Bethesda zich nu bevindt, en dat Obsidian het in de trailer nodig vond om tweemaal te melden hoe enorm “Fallout” ze zijn, dát maakt het een steek naar Bethesda.
Zijn dit niet een beetje de gebruikelijke sensatieverhalen die doorgaans in gamecommunity's rondgaan (met name die van Fallout)? Obisidian is niet zo onprofessioneel dat ze in hun announcements gaan 'steken' naar oude uitgevers. Volgens mij staan de originele Fallouts nog altijd in hoog aanzien (met recht), zéker bij de wat oudere gamers die in de doelgroep van Obisidan vallen. Dat is simpelweg goede marketing.
Natuurlijk, een dergelijk niveau van professionaliteit hebben ze ook uiteraard. Maar dat neemt niet weg dat (a) de dubbele melding over hoe enorm “Fallout” Obsidian is overbodig is en (b) dit een uitstekend marketingtrucje is om menig gamer te laten gniffelen en met extra interesse naar deze game te laten kijken. Obisidian is meer dan professioneel genoeg voor een dergelijke marketingstrategie.
Dit is zeer zeker een steek onder water. Chris Avellone (die destijds nog bij Obsidian zat) vertaalde die twee quotes letterlijk naar "Fuck You, Bethesda" op Twitter. Er zit dus zeker kwaad bloed bij Obsidian vanwege de praktijken van Bethesda,
Dat ligt aan jou, Southpark: the Stick of Truth is ook vrij bekend en succesvol ;)
Mocht je enigszins Star Wars fan zijn dan moet je ongeacht de ouderdom van de game eigenlijk ook Knights of the old Republic 2 spelen... Daar hebben ze eigenlijk hetzelfde met kotor gedaan wat ze later met fallout gedaan hebben. Beter in veel opzichten en vooral heel goed in het spelen met moraliteit en grijstinten daarin.
Bethesda, kijk en leer
Het is een cgi trailer, houd je broek aan. Die was bij fallout ook heel mooi.

Zag er wel leuk uit verder. Ik monitor dit.
Thanks ik houd het wel ff in de gaten. De graphics tijdens combat vallen me iets tegen ragdol, doet me denken aan fallout 3.

Maar zo iets heeft altijd wel potentie en tijdens het spelen kijk je daar snel overheen.
DIT is zo als de nieuwe Fallout had moeten wezen, niet wat we nu hebben Fallout 76.
Hoe kun je dit zeggen, het spel is nog niet uit. Sure het volgt meer de voetstappen van fallout 3.

Houd er rekening mee dat de originele fallout 3 ook multiplayer op planning had staan :-).
Omdat ik de gameplay gezien heb, daarom kan ik dat zeggen dat de gameplay veel beter is, en grafisch ook VEEL mooier is, alleen lijkt de gezicht animatie niet echt goed, niet veel emoties komen er van af.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 10 december 2018 07:07]

Ik had ook de gameplay gezien. Ik vond 't niet heel erg indrukwekkend. Wel goed genoeg.

Ik moet er misschien aan toevoegen dat ik ook Fallout 76 nog steeds elke avond en weekend (die ik vrij heb) speel, en misschien niet zo'n negatief beeld bij het spel heb als velen. Voor mij is het nog steeds een soort spel waar ik op gehoopt had, maar de bugs mogen ze wel even 'n keer fatsoenlijk aanpakken.
Nou ik vind niet alleen de VELE bugs slecht (die er al waren in Fallout 4 en zelfs Fallout 3) maar ook op grafisch gebied is hij VER onder de norm voor een AAA game die ¤60,- koste toen hij uit kwam, en hou niet van de vele leugens die er door Todd Howard is verteld, en de verhaal in Fallout 76 is ook erg slecht als ik eerlijk moet wezen.

Fallout 4 was op grafisch gebied al niet mooi 3 jaar terug, vooral de NPC's, maar had tenminste een goed verhaal en NPC's, en daar heb ik ook 224 uur mee gespeeld.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 10 december 2018 07:29]

Kun je me vertellen welke leugens er precies in zitten en dan specifiek die van Todd Howard? Ik begreep dat het spel daar verder niet zo vreemd om deed?

Grafisch kun je over discussieren, ik ken weinig games waar zo veel interactie in zit met omgeving zoals blikjes, flesjes vuilnisbakken etc. welke je kunt balanceren en je fort zo kan bouwen. Dat het beter kan sure, maar heel veel games die hetzelfde bieden zijn er niet. En die zullen niet vaak heel goed zijn grafisch.

Het is zeker niet de mooiste AAA game maar ik stoor me zeker niet aan de graphics. Close up zijn met name planten zeker af en toe lelijk, maar verder valt het me heel erg mee. Ik snap dat smaken verschillen, maar het lijkt me niet perse de reden om een spel compleet af te kraken. Je zegt zelf 224 uur in fallout 3, ik heb er ondertussen al meer in 76 zitten met weinig problemen.
Kun je me vertellen welke leugens er precies in zitten en dan specifiek die van Todd Howard? Ik begreep dat het spel daar verder niet zo vreemd om deed?
Daar vind je een BERG van op YouTube.

https://www.youtube.com/watch?v=8WREidENJ8w
Grafisch kun je over discussieren, ik ken weinig games waar zo veel interactie in zit met omgeving zoals blikjes, flesjes vuilnisbakken etc. welke je kunt balanceren en je fort zo kan bouwen. Dat het beter kan sure, maar heel veel games die hetzelfde bieden zijn er niet. En die zullen niet vaak heel goed zijn grafisch.

Het is zeker niet de mooiste AAA game maar ik stoor me zeker niet aan de graphics. Close up zijn met name planten zeker af en toe lelijk, maar verder valt het me heel erg mee. Ik snap dat smaken verschillen, maar het lijkt me niet perse de reden om een spel compleet af te kraken. Je zegt zelf 224 uur in fallout 3, ik heb er ondertussen al meer in 76 zitten met weinig problemen.
Nee 224 uur in Fallout 4, en ja op grafisch gebied is Fallout 76 echt niet mooi, en ja dat stoort mij en vele ander mensen, en ja dat jij geen problemen ondervond met Fallout 76 zegt ook niet veel, aangezien VEEL andere mensen wel dat ondervonden hebben, YouTube staat er vol van te veel om naar te kijken.

Niks voor niks krijgt Fallout 76 ontzettend lage cijfers door bijna alle review sites/bedrijven.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 10 december 2018 09:38]

Dit is geen CGI.. Dit is real time gerenderd. In game dus.
Vaak word dat opgenomen en nog bewerkt voor dit soort trailers. Weet je 100% zeker dat dat hier niet gebeurd is? Het was niet echt gameplay video. Karakter kan zelf niets. :-)
Ja dat weet ik zeker. zoek maar op wat CGI is
CGI is sowieso alles wat je in een game ziet, tenzij ze live action sequences gebruiken, zoals in Command and Conquer. Ik denk dat je een term als pre-rendered cinematic zoekt.
Trailers van world of warcraft zijn CGI.. Wat je hier ziet zijn de in-game models en effects. Verder houd ik het hier bij.
Dan mogen ze nog wel even wat aan het werk, op 01:03 gaat het niet helemaal lekker met het renderen van het haar van de vrouw in de achtergrond :+
Spel is wss nog lang niet uit
Ik krijg inderdaad een flinke Fallout deja vu. En dat is awesome. :)

Filmpje doet het hier trouwens niet, linkje naar Xbox-account versie: https://www.youtube.com/watch?v=u69HsSDeBZY
Leuk gepresenteerd maar de in-game graphics zien er matig uit :/
Goed, dat was met Fallout: New Vegas destijds ook, maar dat was zeker een vermakelijke game. :)
Zelf vind ik het 'voldoen'. Qua stijl lijkt het op het kruispunt van Borderlands, BioShock, Fallout en Mass Effect te zitten. En de stijl lijkt me het belangrijkste. Graphics hoeven een game niet te maken of te breken. Al helemaal niet als je het repertoire van Obsidian bekijkt, dat nooit heeft uitgeblonken in graphics, maar wél in verhaalvertelling, role playing en setting.

Hoewel over smaak natuurlijk niet te twisten valt.
Ben ik nou gek en/of is dit dezelfde engine als fallout?
Das wel vreems omdat veel van de animaties me erg aan FO (3, NV en 4) doen denken.
Ook een deel van de algemene stijl doet me denken aan bethesdas werk.
Ben dus best wel beniewd hoe dat in UE4 terecht is gekomen.
Had Obsidian bv een deal met Bethesda waardoor ze assets mochten hergebruiken?
Nee die assets uit fallout zullen ze niet hebben want deze game staat volledig los van Bethesda. New Vegas werd aan Obsidian uitbesteed door Bethesda dus toen gebruikten ze wel hun assets. Maar nu hebben ze daar geen rechten voor. Overigens vind ik het niet perse lijken dat het daaruit komt.
ja, iedere artiest heeft zo hun stijl, wss zit het gewoon zo in de vingers bij hun
Hmm maar de (meeste) animaties uit NV komen direct uit Fallout 3 en zijn dus niet door Obsidian gemaakt.
Zeker een game die ik mezelf zie spelen, even in de gaten houden.

Maar waar haal ik hem voor, PC of PS4? :P

[Reactie gewijzigd door kaghy2 op 7 december 2018 18:32]

Beetje borderlands gevoel bij deze game...
Inderdaad, ik heb ook meer een borderlands dan een fallout gevoel.
Als platform staat er steam, hopelijk bedoelen ze daarmee zowel windows, linux als mac. Het zal waarschijnlijk een van de laatste games zijn die ze nog echt cross platform zullen uitbrengen vrees ik...


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.