The Outer Worlds komt alleen op Xbox One X uit in 4k-versie

De rpg The Outer Worlds komt volgende week uit en dan zal er waarschijnlijk sprake zijn van een relatief groot grafisch verschil tussen de One X- en PS4 Pro-versie. De makers brengen namelijk alleen een enhanced versie met 4k-resolutie uit voor de Xbox One X.

Uitgever Private Division laat in antwoord op vragen van Windows Central weten dat er alleen een 4k-versie voor de Xbox One komt en dat er geen enhancements voor de PlayStation 4 Pro in het verschiet liggen. Een nadere toelichting en verklaring ontbreken vooralsnog.

Het ontbreken van een dergelijke versie voor de PS4 Pro bij de release is in zoverre opmerkelijk, dat versies van consolespellen met een hogere, soms dynamisch aanpasbare resolutie doorgaans zowel voor de Xbox One X als voor de PlayStation 4 Pro uitkomen. Nu lijkt het erop dat er voor de PlayStation 4 Pro enkel een 1080p-versie verschijnt. In theorie kan er op een moment na de release alsnog een verbeterde versie voor de PS4 Pro uitkomen.

The Outer Worlds komt op 25 oktober uit voor de Xbox One, PlayStation 4 en pc, en wordt ontwikkeld door Obsidian Entertainment. Deze studio is vorig jaar door Microsoft overgenomen en werd daarmee onderdeel van Microsoft Studios, wat een verklaring kan zijn voor het ontbreken van een 4k-versie voor de PS4 Pro. Obsidian is een vrij kleine studio, dus het ontbreken van een enhanced versie voor de PS4 Pro kan ook het gevolg zijn van een gebrek aan middelen of mankracht.

Het spel is een eerstepersoons-sf-rpg en speelt zich af in een dystopische setting in de ruimte. Het verhaal gaat over een personage die via een ruimteschip in de Halcyon-kolonie is terechtgekomen. Hier hebben conglomeraten het voor het zeggen en het doel is andere kolonisten uit het ruimteschip te redden.

The Outer Worlds

Door Joris Jansen

Redacteur

16-10-2019 • 15:48

94

Reacties (94)

94
88
27
0
0
50
Wijzig sortering
Het is in de eerste plaats al opvallend deze game gewoon op de ps4 uitkomt.
Als ik Microsoft was geweest, dan had ik bij de aankoop van Obsidian wat extra geld op tafel gelegd zodat deze game enkel op Xbox uitkomt. Op die manier hadden ze meteen een extra exclusive gehad.
Dan krijg je altijd de "Xbox heeft geen exclusieves" opmerking van de PS-fanboys terwijl het een bewuste strategie is van Microsoft.
Heb zelf een xbox, maar het gebrek aan exclusives is toch wel een goede reden om een Playstation te kopen naast een Windows PC.

Zo hebben beide systemen hun voor en nadelen. Vond zelf de xbox aantrekkelijker qua family sharing, daarmee kun je op 1 game pass op twee consoles gelijktijdig online met elkaar gamen bijvoorbeeld.

[Reactie gewijzigd door 2green op 23 juli 2024 10:39]

Ik heb een playstation en een vriend van mij ook, we hebben elkaars account op onze playstations. We kopen dan samen digitaal een spel en kunnen die op beide consoles spelen. Gamesharing heet dat, wel is er dan een aankoop van een spel nodig.

Voordeel is wel dat ik dan gemiddeld 25-30 euro nog betaal voor top titels i.p.v. 50-60 euro. Win Win
Prettig dat dat kan met Playstation, dat had ik in mijn vergelijking toen gemist. Was teveel gefocussed op de gamepasses vermoed ik. Hetzelfde kan ook op de xbox trouwens, door elkaars xbox als eigen console te kenmerken. Het account hoef je niet te delen, vermoedelijk ook niet op ps? Je kunt hetzelfde spel dan ook online met/tegen elkaar spelen.

Heb uiteindelijk twee Xbox'en gekocht (voor mijn gezin en ouders) omdat we de Gamepas + Gold pass kunnen delen. Voor 35 euro/jaar te koop en 3 jaar te upgraden naar ultimate voor 1 euro. Wat ik echt een koopje vind voor de titels die daarin zitten. Zelfs Microsofts grote AAA titels komen daar op dag 1 in (Gears 5 recentelijk, alhoewel niet mijn spel).

Maar zonder deze gameshare optie was ik zeker voor playstation gegaan ivm de exclusives die er echt cool uit zien. Maar speel vooral casual games met familie en wekelijks wat potjes Counter strike en Apex op PC met vrienden om mijn gamer streetcredits veilig te stellen ;).
Ik heb inderdaad ook Game Pass (basic) voor 4,99 per maand. Aangezien ik alleen op PC speel heb ik geen Ultimate nodig en dus ook geen Live Gold.

Op zich best een goeie deal, tevreden mee.
Wist je dat je die ook voor 35 euro / jaar op cdkeys kunt kopen?

En deze voor 1 euro kunt omzetten naar Ultimate? (Je kunt max 3 jaar voor 1 euro omzetten). Dan heb je voor dat geld: Gold + Game pass + PC games krijgt.

Je hebt dan voor minder geld Xbox Live Gold, plus ruim 100 games (voor console en pc).
MS is niet meer de grote bozerik van vroeger.
Minecraft komt ook gewoon uit op alles met een cpu.
Ori & The Blind Forest is er ook op de Nintendo Switch
Heeft ermee te maken dat het bedrijf dat ze overnamen al overeenkomsten hadden met sony, deze komen ze gewoon na (of dat uit financieel of goederik oogpunt is laat ik in het midden).

4k viel blijkbaar niet binnen deze afspraken.
4k viel blijkbaar niet binnen deze afspraken.
Of juist wel dus en dat de 4K variant op consoles exclusief voor de Xbox One X is. ;)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 23 juli 2024 10:39]

Dat zou ook kunnen inderdaad *baal baal*

Maar vermoed dat dit vooral Microsoft zijn manier is om te laten zien dat al hun studio's echt exclusives gaan uitbrengen, met uitzondering op bestaande afspraken. Ze hebben inmiddels wel ingezien dat de consument met zijn portemonnee kies voor exclusives (helaas).

Speel vooral casual games, bijvoorkeur couch-co-op... daar zie je nooit exclusives van. Zou dit komen omdat couch-co-op gamers gemiddeld wat intelligenter zijn? :+
Heeft ermee te maken dat het bedrijf dat ze overnamen al overeenkomsten hadden met sony, deze komen ze gewoon na (of dat uit financieel of goederik oogpunt is laat ik in het midden).

4k viel blijkbaar niet binnen deze afspraken.

Microsoft gaf wel te kennen dat navolgende titels exlusives worden... tenminste voor xbox en pc dan.
Dit inderdaad. Ik ben nog steeds, positief, verbaasd dat de PS4 versie niet in zijn geheel geannuleerd is na de overname.
Contractueel lag dit vrij zeker al vast, gaming is de grootste business ter wereld, gebeurt nog maar weinig zonder vaste afspraken over winstmarges voor de makers en leveringsgaranties voor de platforms.
Backlash, je vraagt dan gewoon met open armen voor negatieve respons.
Ook al is het nu een Xbox Studio
Ze laten een userbase van rond de 120mil misschien toch niet links liggen
will over een jaar wel eens weten hoeveel er verkocht zijn per console
Waren hebben ze zich dan überhaupt laten opkopen door Microsoft? Als ze een userbase van 120milj toch niet links zouden laten liggen...
Hoe mooi om het Microsoft en Xbox logo gewoon voorbij te laten komen bij het starten van de game op een ps4 ;)
Xbox logo op PS zou wel heel sneaky zijn. Of nog sneakier: "Plays better on Xbox One X".
Dat komt waarschijnlijk omdat micro deze game niet uitgeeft maar een andere uitgever. Dus deal was er al voordat microsoft de studio kocht.
Exclusives maakt games voor liefhebbers wel echt een stuk leuker ja... echt jammer dat MS dit niet gedaan heeft.
Die onzin moet gewoon verboden worden, ontwikkelaar kiest.. prima, maar het moet niet zo zijn dat een zak geld van partij X die keuze gaat beïnvloeden om hele consoles o.i.d. links laten liggen en liefhebbers de dupe zijn. Ach.. een mooie droomwereld helaas want geld is alles!
Gelukkig is het nog maar een jaar wachten tot deze game op steam te spelen is :X
Omdat deze game ook niet wordt uitgegeven door Microsoft en al in ontwikkeling was voordat Microsoft ze uberhaupt overnam.

Dat kan je niet zomaar cancelen namelijk. Volgens mij waren de eerdere previews ook niet al te best, en ik heb niet het idee dat dit echt een klapper van een game gaat worden.

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 23 juli 2024 10:39]

Dit kan ook door de uitgever liggen, gezien de uitgever met Epic games exclusive wilde hebben op de pc.
Had Obsidian daarmee akkoord gegaan? Ze hebben met de ps4 een veel grotere userbase dan met alleen de xbox. Het had wel een mooie (en misschien wel nodige) exclusive voor Microsoft kunnen zijn
Obsidian had maar al te weinig moeite met een Epig exclusiviteit dus echt alles is daar te koop.
Microsoft heeft al aangegeven dat ze inderdaad de oude contracten nog gewoon afwerken. Maar dat de studios daarna MS georiënteerd te werk zullen gaan. Kleine kans dat een eventueel vervolg wel bij de competitie terecht komt.
Het lijkt me een heel leuk spel, en ik durf ook niet te zeggen of ik 4K zal missen op m'n PS4, maar vind het toch wel weer jammer.
Dat zou dan een native 4K op 30 FPS zijn. Wellicht dat Private Division denkt dat de Pro dit niet aankan.

Een vreemde gedachte is dat niet te noemen. Hoewel de Pro ook zeker een reeks 4K native titels kent, is het gros van de Enhanced titels gericht op lagere resoluties dan 4K, waarbij 1440p de voornaamste resolutie is als ik Digital Foundry mag geloven. Deels komt dit door de 8 GB GDDR5 en bandbreedte. Voor native 4K is nu eenmaal veel bandbreedte en geheugen nodig.

Xbox One X is ook niet altijd een native 4K machine als er een Enhanced versie voorhanden is: Vaak wordt 1800p, oftewel 3200x1800 geprefereerd. Hiermee zou je alsnog een ''4K achtige'' ervaring krijgen qua beeldkwaliteit, zonder daadwerkelijk een native 4K te kennen. Dynamische resoluties worden ook vaak genoemd voor beide consoles.

Het is dus vreemd dat PD geen Enhanced Pro versie aanbied, mochten ze dat wel doen, dan verwacht ik een bump naar 1440p, en niet 4K.
Het is dus vreemd dat PD geen Enhanced Pro versie aanbied, mochten ze dat wel doen, dan verwacht ik een bump naar 1440p, en niet 4K.
Het lijkt mij sterk dat de game helemaal geen Pro enhanced flag zal hebben. Dacht dit al een tijdje standaard vanuit de SDK gedaan werd. Dit zou in ieder geval betekenen dat de volledige hardware van de PS4Pro kan worden gebruikt door de game in plaatst van de beperkte modus die gebruikt wordt voor "Boost Mode" bij oudere spellen. Wat op zijn beurt zou betekenen dat de game potentieel een stuk beter zou draaien* op een PS4Pro ten opzichte van de standaard PS4.

*Binnen dezelfde limieten als de base console.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 23 juli 2024 10:39]

Ik zou echter geen 60 fps update verwachten bij deze titel. Enerzijds omdat de game dit niet perse nodig heeft (Het is immers een First person verkennende RPG, geen arena shooter), anderzijds omdat ondanks de artstijl de titel best zwaar kan wezen.

Overigens verwacht ik wel een update, hetzij naar 1440p, anderzijds dat ze wellicht op 1080p de framerate unlocken. Of daarmee dan een 60 fps kan worden gehaald die niet teveel dips kent, dat moet de toekomst uitwijzen.
Ik verwacht geen 60fps. Doelde meer op de algehele performance als in hogere minima en gemiddelde framerate, laadtijden, texture pop-in, etc. de standaard dingen die vooruit gaan wanneer meer resources beschikbaar zijn :)

Een toekomstige "enhancement" update voor de PS4Pro zou mij net als jou ook niks verbazen.
Zolang deze titel een redelijk stabiele 30 fps kan aanhouden zou dat met een Pro sowieso mogelijk moeten zijn. Ik ging ervanuit dat met ''een stuk beter draaien'' je verwees naar de framerate update. :)
Excuus voor de verwarring. Ik heb mijn post iets duidelijker gemaakt :)
Misschien komt dat omdat in tegenstelling tot PS4 vs PS4 Pro, Xbox One vs Xbox One X wel een echte upgrade is?

Ja PS4 Pro is krachtiger dan de PS4, maar waar Xbox One X meer ram heeft dan de normale One heeft de PS4 Pro net als PS4 gewoon 8GB, dat is slechts 1 punt maar het kan eventueel een rol spelen.

en ik hou rekening met het feit dat de base Xbox One tegenwoordig vaak slechter in games presteert (bijv. lagere resolutie) dan de base PS4.

Toen Sony de Pro uitbracht voelde dat voor mij een gerushed product en tot de dag van vandaag staat bij ons gewoon een base PS4, het is wel een feit dat als een game op base PS4 in 1080p slechter draait de Pro dat beter zal doen, maar het ontgaat een beetje het doel van hogere resolutie dan en kijkend naar Digital Foundry zie ik eigenlijk steeds vaker dat developers niet eens de moeite nemen voor een hogere resolutie op de Pro en daarop gewoon weleens 1080p hanteren terwijl de X wel een boost krijgt.

Best zonde, Pro is in mijn optiek geen slecht product maar ook geen waardige upgrade.

en nee wij hebben thuis geen Xbox One, de games die wij spelen zijn toch al op PC beschikbaar dus geen reden voor ons, echter veranderd dat mijn mening niet over de X.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 23 juli 2024 10:39]

Daar ben ik het niet helemaal mee eens, ik zie merkbaar verschil tussen de ps4 basic en de pro. De resolutie is bij alle spellen een stuk hoger of de frame rate ligt een stuk hoger. Pes draait een stuk soepeler op de pro. Dus het is zeker wel een waardige upgrade. Tuurlijk is de Xbox One x iets krachtiger, maar nu doe je alsof de pro bijna geen vooruitgang is op de ps4 basic.
Dat varieert nogmaals per spel, genoeg PS4 games die op beide base en Pro in 1080p max draaien.
Als een spel er niet gebruik van maakt dan heb je alsnog de Boost mode die Sony heeft ontwikkeld. Hierdoor kun je meer fps uit een game halen die de Pro niet officieel ondersteunt.
Eigenlijk zijn beide niet echt een upgrade maar een opgevoerde versie van hun voorganger. Ze zijn beide geremd door het feit dat ze ook voor de huidige generatie mee moeten draaien. Eigenlijk is dit sowieso zonde. De oneX is zeker een stuk krachtiger dan de ps4pro, maar ik denk niet dat je beide machines direct kan vergelijken zoals dat met de base ps4 en base xbox one kon.

Dit artikel toont wel aan dat dit soort opgevoerde machines vallen of staan met de support die ze krijgen. De oneX kan nog 10 keer zo krachtig zijn, maar zolang hij zich in de huidige generatie bevindt gaat niemand daar wat mee doen. Net als mensen niet altijd wat nuttigs doen met de extra power van de ps4pro.

Ik vind eigenlijk beide producten puur een tussenstap om machines te blijven verkopen. Ik zie veel meer in een veel krachtigere volgende generatie waar developers alles uit kunnen slepen. Kijk naar de kwaliteit van de games aan het begin op de x360 en aan het eind. Die deed dat zonder dat daar tussentijdse sterkere versies voor nodig waren.

Deze producten zijn ontstaan omdat er nu een overstap is van full hd naar 4K.
Grotendeels mee eens, maar toch zijn de One X en de PS4 Pro-versies van games meestal wel mooier. Niet altijd op alle vlakken, maar voor de meeste games is het wel merkbaar. Wat Outer Worlds betreft komt er op de Xbox One X dus 4K (op de Xbox One niet) en de PS4 Pro-versie krijgt vast wel betere beeldkwaliteit dan de PS4-versie (zij het niet 4K, maar bijvoorbeeld hogere framerate of mooiere texturen of anti-aliasing).

Gelijk bij de release van deze tussengeneratie-consoles werd ook al veel gezegd: ze zijn voor de liefhebber, en volledig optioneel. Je kunt alle games ook prima spelen op de eerdere versies, en het verschil zal voor velen de uitgave niet waard zijn. Maar zat PC-gamers kopen ook een nieuwe videokaart van 1-2 generaties nieuwer, terwijl de vorige ook nog genoeg was; zelfde laken een pak. Komt er gewoon op neer dat de één wacht op een zo groot mogelijke upgrade, en de ander liever de meeste tussenstappen meepakt, ook al kost dat meer.

Ik vind het mooi dat de keuze er nu is. Zes tot tien jaar één consolegeneratie is lang. Je hebt gelijk dat de games wel mooier worden gedurende een generatie door de hardware meer optimaal in te zetten, maar toch liepen de PS3 en Xbox 360 aan het eind van hun cyclus érg ver achter op wat we inmiddels gewend waren op de PC (niet eerlijk te vergelijken vanwege de prijsverschillen e.d., maar toch wil je iets dat in de buurt komt). Zouden we sindsdien alleen de gewone PS4 en Xbox One hebben gehad, dan was er inmiddels weer een groot gat ontstaan. Zeker met de hype rond 4K / HDR / VR vind ik het niet vreemd dat er gekozen is voor een halve generatiestap ertussen. Deels is dit inderdaad gewoon om de verkoopcijfers gedaan, maar voor de liefhebber is het toch een redelijke upgrade. Een iets grotere stap, vooral qua CPU, zou wel beter zijn geweest. Maar de PS5 en de volgende Xbox zouden dat goed kunnen gaan inhalen, gezien de specs die tot nu toe bekend zijn.

Dat er niks gedaan wordt met extra rekenkracht wanneer er ook oudere hardware moet worden ondersteund vind ik wat te kort door de bocht: de hele gamingmarkt beweegt sowieso niet zoveel. Echt nieuwe technische dingen zijn er amper. PS4-games deden weinig dat niet ook kon op de PS3, zij het met wat minder pixels. De verschillen zitten al 10+ jaar in mooiere beelden en grotere spelwerelden en dat kun je vrij goed schalen naar de hardware. PC-games draaien ook op oudere hardware en worden daar niet compleet door tegengehouden. De hardware is altijd een limiet, maar zelfs in de nieuwste pc exclusives zie ik weinig dat niet ook op een console zou kunnen (afgezien van misschien de invoer; controller vs muis + toetsenbord). Dus dat er weinig fundamenteel nieuw is in gamingland komt volgens mij niet primair door de hardware, maar eerder door risicomijdend gedrag, het feit dat bijna alle denkbare genres al bestaan, tijd- en geldbeperking bij ontwikkelaars, winstmaximalisatie bij uitgevers, enz.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 23 juli 2024 10:39]

Lijkt mij een leuk spel, en als het klopt wat @SinergyX zegt, hoop ik dat die direct op Xbox Game Pass verschijnt :)

Edit; ik zie hem in de Game Pass app, mooi! :Y)

[Reactie gewijzigd door slijkie op 23 juli 2024 10:39]

Volgens mijn game pass pc beta is die per 25 oktober gelijk via de game pass beschikbaar, geen idee of dit hetzelfde zal zijn voor de normale pass.
Beetje misleidende titel dit..
Het spel komt niet alleen voor de xbox uit in 4k maar ook voor de pc.
(wellicht vanzelfsprekend maar in het artikel wordt hier niks over gezegd)
Alleen de playstation krijgt dus geen 4k versie.

Obsidian has confirmed that The Outer Worlds will only be available to play in 4K resolution on the Xbox One X console – as well as PC – without the same 'enhanced' 4K feature on the PS4 Pro.

bron: https://www.techradar.com...-one-x-but-not-on-ps4-pro

[Reactie gewijzigd door xenn99 op 23 juli 2024 10:39]

Ik ga de game gewoon heerlijk op de PC in 1440p spelen met hopelijk vele FPS O-)
Wat maken sommigen een drama van niets, of begrijp ik het zelf verkeerd. Het gaat hier toch alleen om de 4k textures? Of draait de game op de Xbox One X ook echt 4k 30fps, want daar geloof ik niets van.

Daarbij is bij het zien van de beelden wel belangenrijkere zaken dan de textures of 4k kwaliteit. De animaties zien er behoorlijk houterig uit en ook de belichting ziet er behoorlijk ondermaats uit. Daarbij kunnen de textures wel van hoge kwaliteit zijn, maar de materialen zijn dat wat mij betreft niet. Alles ziet er aardig vlak uit.
Ben wel benieuwd naar welke engine er gebruikt wordt, als dit dezelfde is als Fallout dan vraag ik mij af wat voor bugfest het gaat worden.
Aangezien dit geen onderdeel is van bethesda zal er niet de in-house engine van bethesda gebruikt worden.

The Outer Worlds draait als het goed is gewoon op de UE4, wat de mindere graphics ook verklaart. niet dat die engine niet goed is, maar UE4 geeft over het algemeen gewoon minder mooie graphics dan sommige andere engines doen.

Edit; ik bedoel dan bijvoorbeeld de de CryEngine of de Frostbite Engine.

[Reactie gewijzigd door FuriousKiwi op 23 juli 2024 10:39]

UE4 geeft over het algemeen gewoon minder mooie graphics dan sommige andere engines doen.
Dat is echt een misvatting. Het adagium is dat het niet de engine is die bepaalt hoe ''mooi'' iets is, maar het aan de artiest ligt. Deze zelfde misvatting is ook vaak van toepassing op games die de Unity Engine gebruiken. Daar wordt dan beweerd dat deze geen ''high end'' graphics zou kunnen weer geven.

Om voor beide engines dit te ontkrachten, hier is een demo van UE4:
https://www.youtube.com/watch?v=ecerIIClbMA

En hier is een game die door Unity wordt aangedreven:
https://www.youtube.com/watch?v=NF18QirCdGU

Kortom, het is niet het probleem van de Engine dat een game er minder goed uitziet, maar dat van de artiest.

In het geval van The Outer Worlds is het eerder zo dat er een artstijl wordt gehanteerd die geen spetterende beelden oplevert, maar eerder ''conservatief'' te noemen is.
Sorry maar waarom zou dat de mindere graphics verklaren? Als je eens zou kijken naar de releases van games van de afgelopen tijd dan komende meeste games uit met de Unreal Engine. Wil je mij zeggen dat al deze games er slecht uit zien? Kijk eens naar Gears 5 of Days Gone.
Noem trouwens eens een game die uitgekomen is met de Cryengine de afgelopen jaren, want ik kan mij er niet veel herinneren?

Volgens mij ligt het voornamelijk aan de ontwikkelaar hoe de game eruit ziet en wat ze er uit kunnen halen. Bepaalde ontwikkelaars zijn erg goed in het optimaliseren van een game. Want van alle engines die je noemt zitten de mooiste (console) games niet eens bij, als RDR2, God of War, Uncharted 4. Allemaal in-house engines van de desbetreffende ontwikkelaar.

[Reactie gewijzigd door Andyk125 op 23 juli 2024 10:39]

The Outer Worlds gebruikt Unreal Engine 4. De artstijl is echter erg Fallout achtig, vandaar dat de game visueel niet gelijk wordt genoemd als een pareltje.

Dat dit op Xbox One X op 4K30 zal draaien zou ik niet een onhaalbare kaart vinden, zowel Pro als X hebben een redelijke portfolio aan native 4K titels. De X heeft nu eenmaal meer van dergelijke titels door een sterkere GPU en meer RAM.

Dat er vaak ook voor 1800p of 1440p wordt gekozen is ten dele te verklaren door de CPU die in de hedendaagse consoles zit. Deze is nog altijd aangedreven door AMD Jaguar kernen, een architectuur die oorspronkelijk bedoeld was voor laptops.

Hierom wordt er algauw naar de next-gen consoles uitgekeken, daar deze gebruik zullen maken van AMD Zen 2 - Desktoparchitectuur, dus de performance per core zal navenant omhoog gaan. Tegelijkertijd denk ik niet dat daarmee de huidige generatie consoles gelijk afgedankt zal worden, integendeel. In de basis blijft de feature set (DX11/DX12 equivalent) behouden, dus zou onderhoud van deze generatie consoles minder inspanning hoeven te vergen.
Dat er vaak ook voor 1800p of 1440p wordt gekozen is ten dele te verklaren door de CPU die in de hedendaagse consoles zit. Deze is nog altijd aangedreven door AMD Jaguar kernen, een architectuur die oorspronkelijk bedoeld was voor laptops.
:? Dit klopt niet helemaal. De CPU kan alleen een bottleneck vormen bij hogere resoluties wanneer de (shadow) draw distance mee schaalt.
Er zullen meerdere redenen zijn dat een game niet op 4K wordt gerenderd. Shadow draw distance kan daarvan 1 zijn. In de praktijk is het zo dat de CPU, alsmede beschikbare bandbreedte een rol speelt.

Vandaar dat ik ook ''ten dele'' schreef, ik reageerde namelijk op een gebruiker die gezien de reactie geen behoefte zou hebben aan een ultragedetaileerd antwoord, vandaar de keuze om deze redelijk generiek te houden. :)
Men doet gewoon heel vaak aan upscaling, en gebruiken niet altijd de resoluties die je zelf vernoemt. Daardoor kunnen ze steeds zeggen dat een game in "4k" draait, terwijl ze in native 4k een belachelijke framerate zouden halen.
Daarom maak ik ook een onderscheid met ''native'' 4K en upscaled 4K. ''upscaled 4K'' is in de praktijk op de X 1800p oftewel 3200x1800p. Dit geeft een ''4K achtig'' beeld zonder daarbij een werkelijk 4K beeld te tonen. Een geaccepteerd compromis, in ieder geval door Digital Foundry.
Het gaat erom, dat als je dit spel op de ps4 pro speelt, eigenlijk maar de helft van de gpu wordt benut.
Klinkt als een strategische beslissing van Microsoft om Xbox voorrang te geven. Wellicht dat later een 4K voor de PS uit komt. Wellicht ligt die allang op de plank.

Ik zie geen reden om niet een 4K versie uit te brengen voor de PS.
In het verleden, als een studio door een van de grote twee werd uitgebracht, werd het concurrerende platform gewoon uitgesloten. Wat dat betreft netjes dat het überhaupt uitkomt. Andersom zou niet zeker zijn.
Deze studio is vorig jaar door Microsoft overgenomen en werd daarmee onderdeel van Microsoft Studios, wat een verklaring kan zijn voor het ontbreken van een 4k-versie voor de PS4 Pro. Obsidian is een vrij kleine studio, dus het ontbreken van een enhanced versie voor de PS4 Pro kan ook het gevolg zijn van een gebrek aan middelen of mankracht.
Al weet ik nu al wat het gros aan conclusie zal trekken :+ Al voeg ik nog een derde toe, door overname heeft MS direct geholpen met optimalisaties en wist het dus wel 4k op de XBX te halen, maar dit niet konden voor de PS4P.

Al snap ik wet dat 4k helemaal hip is, geef mij maar gewoon een 1080/60 meer meer ingame details, dan een 4k/30 met teruggeschroefde settings (drawdistances etc).
De details op 4k zijn juist op medium settings vele malen hoger dan 1080p ultra. Draw distance is juist iets wat je niet terug schroeft. Meestal schroef je als eerste de zaken terug die op 4k überhaupt redelijk overbodig zijn zoals anti-aliasing. Nee ik zou voor geen goud terug willen naar 1080p.

Het maakt alleen geen zier verschil als je het op een klein scherm speelt. De hoger de resolutie de groter het scherm kan zijn, zonder details te verliezen en onscherp te worden. Als je op een 17 of 19 inch schermpje speelt moet je vooral voor 1080p gaan. Maar als je op 40 inch of groter scherm gaat spelen (wat voor veel meer immersie zorgt) dan schiet 1080p toch echt tekort.

[Reactie gewijzigd door Seth_Chaos op 23 juli 2024 10:39]

Als je met je neus op het scherm zit misschien, ik ben het ook met @SinergyX eens. Liever 1080p met alle pracht en praal dan 4k met lagere kwaliteit effecten en textures. Op een 65 oled kijkt 4k prachtig weg vanaf 2.5meter afstand. HDR is mijn inziens een groter pluspunt dan 4k zelf, maar ik heb liever 1080p met meer detail/draw distance en andere grafische effecten.
Als je op 2,5 meter naar een 65 inch scherm gaat kijken, zie je het verschil niet erg nee. Dat is nagenoeg gelijk aan op een halve meter afstand naar een 10 inch tablet zitten staren. Dat vult nog niet eens een kwart van je zichtveld.
Met alle respect maar het geneuzel over 4k en kijkafstand begint een beetje saai te worden. Grotere monitors beginnen steeds meer gemeengoed te worden en in combinatie met 4k bieden deze wel degelijk een betere ervaring dan full hd. Zelf heb ik een 43 inch en 48.5 inch monitor en zit ik er 50 tot 60cm vanaf... en nee ik heb geen nekpijn.

Ik begrijp het sentiment wel, maar totdat je zelf een uurtje of langer met zulke formaten werkt heb je werkelijk geen idee wat het verschil is. Full-HD is echt lelijk te noemen op mijn schermen. Sterker nog er zijn zelfs momenten dat ik wou dat er al 8k was, maar dit komt omdat ik met 4k begon op 28 inch en de enorme hoeveelheid PPI mis. Bij dat scherm had je echt het gevoel alsof letters op het beeld geplakt waren en diepte hadden; zo scherp zag alles eruit.

Een veel gehoord argument is dat de boel onoverzichtelijk zou worden. Welnu in World of Warcraft is het een verademing als healer en geeft de resolutie mij zoveel meer informatie en overzicht simpelweg omdat ik veel meer ruimte en dus bewegingsvrijheid heb in mijn UI. Shooters lijken daarintegen wel in het nadeel te zijn. 43 inch gaat nog net, maar groter betekent gewoon dat je toch een fractie minder snel reageert. Echter speel je solo missies dan is dat niet zo erg en geeft de immersie van groter een veel betere speelervaring.

Het andere aspect is GPU's. Ja een spel op 4K zet je niet even klakkeloos op Ultra want dan kijk je naar een diashow. Zelf gebruik ik een GTX1070 en ik speel alles op deze toch al weer verouderde GPU in 4K op een respectabele FPS. Ja ik moet settings lager zetten, maar is dat zo erg?

Anti Aliasing gaat sowieso al uit. Ik heb echt geen last van kartellijntjes op 4K resolutie dus waarom zou ik mijn GPU belasten door frames in een nog hogere resolutie te laten renderen en dan te downscalen voor niks (SSAA bv)? Met anti aliasing uit op 4K ziet er beter uit dan fullhd met AA aan en het maakt geen drol uit of je 2 4 of 8 colorsamples kiest. Verder gaan schaduwen naar normal en motion blur gaat uit (sowieso). Toch ziet het er nog altijd beter uit op een groot scherm in 4K dan op FullHD en draw distance... die staat op zijn hoogst.. dat is nu juist geweldig op zo'n scherm :)

Nee als je een 28 inch 4k monitor gaat vergelijken met een 28inch FullHD scherm dan heb je wellicht een punt, maar daar was 4K ook niet voor bedoeld (alhoewel die PPI .. smul ). Gezien het feit dat er steeds 40+ modellen monitors uitkomen en zelfs groter kan ik me ook niet voorstellen dat ik een van de weinige ben met zo'n opstelling. Het zijn er juist steeds meer.

Dus probeer het eens: ga op 50cm afstand zitten van een groot 4K scherm en speel een spel onder de settings die ik je aanbeveel en er gaat een wereld voor je open.. die ultra settings lach je daarna om ;)
.oisyn Moderator Devschuur® @SinergyX16 oktober 2019 16:22
geef mij maar gewoon een 1080/60 meer meer ingame details
Het probleem van het halen van die 60 is over het algemeen dat ze CPU-bound zijn. De CPU's in de One X en de Pro zijn niet 2x zo snel als de basis-versies van de consoles.
Exact. Gezien jij zelf bij Nixxes werkt ben je ongetwijfeld goed op de hoogte van de bottlenecks in de huidige consoles. Ook met andere ontwikkelaars komt vaak naar voren dat de CPU's de voornaamste bottleneck zijn.

Onzinnige trivia: De Jaguar kernen zijn qua GFLOPS (wat natuurlijk geen accurate metriek is!) de mindere van de CPU's in de PS360. Om maar even aan te geven waarom Zen 2 voor PS5 en Scarlett zo wordt toegejuicht. :)
Maar wat voor resolutie ondersteunt de PC versie dan? Kan het niet in beide artikels vinden.
Het is wellicht weggelaten omdat de PC versie 9 van de 10 wel een 4K resolutie ondersteunt. Vroeger waren extreme resoluties nog zeldzaam, vandaag de dag worden de meeste titels out-of-the-box met 4K support uitgegeven op PC.

Wellicht dat men dit heeft weggelaten omdat ze dit als algemeen bekend achtte.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.