Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 20 reacties

Uitgever Paradox gaat voor ontwikkelaar Obsidian Entertainment de crowdfunded rpg Pillars of Eternity op de markt brengen. Uitgever en ontwikkelaar hopen dat de rpg de komende winter in de winkel ligt. Obsidian houdt zeggenschap over de inhoud van de game.

Hoewel Obsidian Entertainment van plan was om Pillars of Eternity in eigen beheer op de markt te brengen, heeft het toch een deal gesloten met Paradox, dat zorg gaat dragen voor het in de winkel leggen van de fysieke exemplaren va de rpg, die voorheen bekendstond onder de werktitel Project Eternity. In een faq over de deal benadrukken beide partijen dat de overeenkomst geen gevolgen heeft voor de eerder aangekondigde plannen die Obsidian had met de crowdfunded rpg. Zo is Paradox niet betrokken bij de ontwikkeling, houdt Obsidian de rechten op de game, stopt de uitgever geen geld in de ontwikkeling en krijgen fans die de Kickstarter-inzameling voor Pillars of Eternity gesteund hebben gewoon hun toegezegde cadeau.

Obsidian, bekend als de ontwikkelaar van Fallout: New Vegas, Dungeon Siege III en het eerder dit jaar verschenen South Park: The Stick of Truth, kondigde in september 2012 aan dat het in eigen beheer een ouderwetse rpg op de markt wilde brengen. Bij een inzameling via Kickstarter en de eigen website, wist de studio binnen een maand ruim 4 miljoen dollar op te halen, destijds een record. Met dat geld wil de studio een rpg maken in de stijl van klassiekers als Planescape: Torment, Baldur's Gate en Icewind Dale. De game is echter niet gebaseerd op de bekende Dungeons & Dragons-regels. Obsidian maakt de game met de Unity-engine, voor Windows, OS X en Linux en hoopt de game voor de jaarwisseling af te hebben.

Gameplaybeelden Pillars of Eternity

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (20)

Het is toch grappig om te zien hoe een spel dat met crowdfunding van de grond komt, nu wel door een grote uitgever op de markt wordt gezet.

Games waarvan men denkt dat deze geen levensvatbaarheid hebben kunnen op een enorme hoeveelheid steun uit de community rekenen. Zelf heb ik op deze manier Torment: Tides of Numenera gesteund welke helaas is uitgesteld tot 2015. Ook deze game haalde ruim 4 miljoen dollar op :)
Torment zal waarschijnlijk uitgegeven worden door Deep Silver.
Net als Paradox ook een Europese uitgever, trouwens.
Paradox is nu niet bepaald een 'grote' uitgever, het geeft voornamelijk veel niche producten uit.

Wat ik zorgelijk vind is dat Paradox nu niet bepaald een reputatie heeft van bugfree releases, net als Obsidian trouwens, voorheen gaven we daar altijd de schuld van de publisher van. Zouden ze daarom voor Paradox hebben gekozen? Zodat ze als puntje bij paaltje komt een buggyrelease aan de voeten van Paradox kunnen neerleggen? Als ze nu al zeggen 'dit jaar' dan zet ik vraagtekens neer bij hun kwaliteit bij release, Obsidian heeft zich in het verleden nooit aan de planning kunnen houden, waardoor ze moesten releasen met buggy crap.

Ik heb juist gebacked om zo eens te zien wat Obsidian zonder uitgever voor elkaar kon krijgen, krijg je dit...
Op zich wel te begrijpen natuurlijk. Misschien ook wel geen slechte ontwikkeling dat uitgevers zich alleen nog gaan bezig houden met distributie en reclame. De uitgever zal misschien minder aan een game verdienen, maar ze hebben ook veel minder risico als ze geen spel hoeven te financieren.
Dat zou inderdaad een goede ontwikkeling zijn voor de hele games-markt: Uitgevers die spellen uitgeven, zonder dat zij creatieve controle hebben en allerlei eisen gaan stellen aan de planning en de inhoud van het project. Invloed van grote uitgevers is in het overgrote deel van de gevallen negatief.

Natuurlijk is het wel zo dat uitgevers ook de geldschieters zijn van veel projecten. Niet in dit geval, maar voor veel AAA-titels geldt dit. Vandaar ook hun macht en invloed op de industrie.

Game-ontwikkelaars zouden er wat mij betreft altijd voor moeten kiezen om projecten zelf te financieren met eerder behaalde winsten, of gebruik te maken van crowdfunding. Zij kunnen dan een uitgever in de arm nemen die gewoon weer de rol spelen van distributeur en marketeer kan vervullen voor een eerlijke beloning. In het indie-wereldje is dit al een feit; hopelijk gaan steeds meer grote ontwikkelteams zichzelf ook bevrijden uit het juk van de grote uitgevers, zodat zij weer uit passie kunnen ontwikkelen en niet uit pure commercie. Een mens mag hopen :)

[Reactie gewijzigd door geert1 op 19 maart 2014 16:06]

Wow, eerst nieuws van Gauntlet en dan deze erbij.
En dan nemen we de DiabloIII uitbreiding ook nog even mee, 2014 ziet er uit als een goed jaar voor de liefhebber.
Pillars of Eternity wordt geen actie-RPG, maar een meer traditionele RPG die draait om verhaal, karakters en keuzes, naast de gevechten. Misschien goed om dat in het oog te houden. Als je specifiek gek bent op hack & slash RPG's, dan kun je beter kijken naar games als D3 en Path of Exile.

Wat betreft traditionele RPG's kunnen we de komende tijd ook nog uitkijken naar Divinity: Original Sin, Torment: Tides of Numenera en meer. Op Kickstarter knallen de turn-based RPG's wekelijks uit de grond, en veel ervan worden ook echt gebouwd. Zoals Project Phoenix. Qua grote AAA-RPG's komen dan ook nog 's The Witcher 3 en Dragon Age 3 eraan. Duurt allemaal nog wel even; sommige komen pas in 2015. Maar er zal genoeg te spelen zijn voor RPG-fans de komende tijd :)

[Reactie gewijzigd door geert1 op 19 maart 2014 14:49]

Ik denk niet dat je kan spreken van "traditionele" en "niet-traditionele" (C)RPG's:
Actie-RPG's ("hack 'n' slash") bestaan namelijk ook al behoorlijk lang, en hebben dus ook een 'traditie' opgebouwd. Het bekendste/populairste voorbeeld is misschien wel Diablo, maar er zijn er nog veel oudere.
Instant buy voor mij. Ik beschouw de Baldurs gate en Icewind dale series nog steeds als de beste RPG's ooit gemaakt.

Zo awesome dat Pillars die oude Infinity engine feel probeert te vangen met een nieuw IP!
BRING IT ON
ik denk dat er een typ foutje staat
"kondigde in september 2014 aan dat het in eigen beheer een ouderwetse rpg op de markt wilde brengen."
Feedback

[Reactie gewijzigd door DeEchteKwartel op 19 maart 2014 10:11]

Klopt, moet 2012 zijn
De meer dan 100.000 backers die er gezamelijk meer dan 4 miljoen in hebben gestoken (waaronder ik) zijn het niet met je eens en het succes van "enhanced editions" van Baldurs gate 2 bijvoorbeeld toont aan dat er nog veel vraag naar is. Ik heb onlangs met veel plezier nog baldurs gate 2 gespeelt. Google maar eens hoe "dom" dat uitziet. Kwalitatief kan geen enkel modern spel zich er mee meten naar mijn mening.
Er is een plaats voor alle grafische stijlen naar mijn mening. Zelf vind ik een mooie isometrische/2d wereld vaak een betere keuze voor de stijl dan dan puur 3d.

3d is leuk zolang het past binnen het spel wat je maakt, maar het is zeker niet "one size fits all". Zie ook Maslow's hammer.
Blijkbaar heb je nooit op steam rondgekeken de laatste maandjes of op indiesites of op de bundle sites?
2d en simpele graphics spellen scoren behoorlijk, ja ze kosten een fractie van de dure titels en toch worden ze behoorlijk verkocht.
Ik heb het inderdaad niet zo met al die indie games. Minecraft vind ik super, maar de rest boeit mij niet zo. Geef mij maar lekker League of Legends, Battlefield 4, Titanfall etc. Ik hou van goede multiplayer games. Ik ben niet meer echt van het in mijn eentje een solo campaign doorlopen. Met uitzondering voor Zelda games, daar hou ik altijd wel een zwak voor. Maar games als tribe, Braid en Fez kan mij gestolen worden. Leuk voor 10 min.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 19 maart 2014 13:35]

Leuk verhaal, maar heb je ook nog een punt om te maken? Jij vindt het niet leuk dus die games hebben geen bestaansrecht?
Zeg ik dat ergens dan? Ik gaf alleen mijn mening over dat ik het er niet echt fraai uit vind zien. Waarom dat door jullie wordt opgevat alsof ik zeg dat deze games er niet mogen zijn is mij een raadsel.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 19 maart 2014 17:56]

Jij trekt echter een directe relatie tussen de graphics stijl (niet eens de kwaliteit) en de het wel/niet leuk zijn van een spel. Al die titels waarbij er wel 2D wordt gebruikt en populair zijn (voornamelijk indie titels) doet jou argument te niet. Je mag natuurlijk een mening hebben, maar zo breng je het niet. Ik kan wel zeggen "Minecraft vind ik dom!" maar wat voegt dat toe aan de discussie (want wtf moeten we met jou mening zonder fatsoenijke onderbouwing)?

Een spel is meer dan de graphics, het draait ook om gameplay, een game mag er nog zo mooi uitzien (Crysis 3), maar als de gameplay bagger is... LoL is een goed voorbeeld, als de legio bagger spelers de experience niet vergalde was LoL een stuk betere titel geweest ongeacht de graphics. Battlefield 4 is heel lang een buggy piece of crap geweest, ongeacht of het er nu goed uitziet of niet, het was voor velen niet/slecht speelbaar waardoor het niet leuk was.

Je geeft zelf aan een zwak te hebben voor Zelda games, alsof dat geen nostalgie is...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True