Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 23 reacties
Submitter: Jk_W

Obsidian wil zijn isometrische role-playing-game Project Eternity in de lente van 2014 uitbrengen, zo maakt de ontwikkelaar bekend. Verder zal het spel niet alleen voor Windows-pc's verschijnen, maar komt er ook een Mac OS X-versie.

Obsidian Entertainment maakt tegenover website Eurogamer bekend dat zijn nieuwe role-playing game Project Eternity in de lente van 2014 moet uitkomen. Eternity, wat slechts een werktitel is, krijgt een fantasy-setting en een isometrisch perspectief. De rpg's Planescape: Torment, Baldur's Gate en Icewind Dale dienen als inspiratiebron, aldus senior programmer Tim Cain. In tegenstelling tot deze spellen zal Project Eternity geen gebruikmaken van de Dungeons & Dragons-regels.

Op 14 september begon Obsidian een inzamelingsactie op Kickstarter voor Project Eternity. Een ruime dag later was het doelbedrag van 1,1 miljoen dollar opgehaald. De teller van de inzamelingsactie staat momenteel op ruim 1,6 miljoen dollar, wat betekent dat spel niet alleen voor Windows-pc's verschijnt, maar ook een Mac OS X-versie krijgt. Onlangs was Obsidian verantwoordelijk voor Fallout: New Vegas en Dungeon Siege III.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (23)

Ik zal alleen een donatie overwegen als het ook op Linux komt. Als je multi platform gaat, doe het dan goed.
Het plan was eerst om het op Windows uit te brengen (budget is beperkt). Na het behalen van de 1,6 miljoen, komt er nu ook een Mac client. Voor Linux staat de grens op 2,2 miljoen euro.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 19 september 2012 16:01]

Dus even uit mijn hoofd, 1.1M voor de hele game op Windows, een port naar MacOS kost 500k en een port naar linux kost 600k...
Dat lijkt me toch wel erg veel geld tenzij ze voor beide games een hele nieuwe grafische engine gaan bouwen wat ik simpel weg niet geloof.
lijkt me dat je even wat onderzoek zou kunnen doen voordat je dergelijke dingen opschrijft...

van de kickstarter website:
1.1 million, Base Goal - Achieved!
Base game includes three races, five classes, and five companions. We have ideas for these, but we want to hear your opinions on what you'd like to see. Stay tuned to Kickstarter, our website, and our forums to join in on the conversation.

1.4 million, New Playable Race, Class, and Companion! - Achieved!
Expands your options for character creation and adds a companion of the new class.

1.6 million, a Mac Version of Project Eternity and The Story Grows - Achieved!
We've listened and we’ll make a Mac version of the game at this tier. We're also going to add a new major storyline along with new quests, locations, NPCs, and unique loot (special histories everyone?).

1.8 million, New Playable Race, Class, and Companion!
The options grow for your main character and the roster of your motley crew expands with the addition of a new companion from the selected class.

2.0 million, Player House!
Get your own house in the game that you can customize, store equipment in, and where your companions hang out, or, as the elves say, "chillax".

2.2 million, a new Region, a new Faction and another new Companion! And, dare we say it... ? LINUX!
Great news, everyone! For the Tarball Knights of Gzippia out there, we'll be adding Linux support!
Also, the world of Project Eternity grows in a major way with the inclusion of a whole new faction and the territory it holds. This adds new NPCs, quests, magic items, and hours of gameplay. And yes, you got it, another companion.

2.4 million and beyond! Coming soon!
Bijna. Er komen dan ook nog companions bij, gebieden en nog een heel aantal zaken zoals storyline. De ports zijn extra daarbij.
Ja want die 2% marktaandeel die je daarmee wint die maakt het...

Ik zou helemaal geen donatie overwegen, simpelweg omdat ik het veel te vroeg vind om geld uit te geven aan iets waar ik nog niets van weet feitelijk. Als het straks een eind op dreef is en ze wat kunnen laten zien, en er geen signalen zijn dat ze voortijdig op de fles gaan, dan zou ik het spel wel pre-orderen, maar in dit stadium al geld op tafel leggen voor iets wat zelfs nog niet volledig uitgedacht is gaat me te ver.

Overigens geloof ik graag dat dit goed gaat komen (Obsidian zit boordevol talent en New Vegas is een absolute topgame) maar ik koop gewoon dingen pas als ik weet wat het is wat je koopt. Pre-order ja, kickstarter nee.
Ik wil je geen ongelijk geven wat betreft garanties, maar een van de redenen om het via kickstarter te doen is om geen externe partij te hebben die geld investeert en daardoor ook wat te zeggen heeft.

Een uitgever die het development betaald doet dit niet in een keer, daar word keer op keer wat geld overgemaakt, en als ze om een of andere reden geen heil meer zien in het project stoppen ze met de financiering waardoor het dus op de fles gaat.

Bij Kickstarter zou deze kans veel kleiner zijn tenzij ze het niet binnen budget gaan halen. Dus de kans is in theorie een flink stuk kleiner dat er geen eindproduct komt.

Pre-orderen is dan ook geen investering in de ontwikkeling, want je koopt een product en hebt dan ook recht op teruggave van je geld als dat product er niet komt. En meestal is dit ook bij een tussenpartij (winkel).
Je vergeet dat een disproportioneel deel Linux gebruikers dergelijke projecten behoorlijk ondersteund en Linux hetzelfde niveau begint te krijgen als MacOS een aantal jaar geleden (klein maar groeiende markt met potentie). En kennelijk de kosten om ook Linux te ondersteunen minder zijn dan de sales die het oplevert. Dat verbaasd me niet zo heel veel aangezien de cross platform ondersteuning de laatste jaren significant zijn verbeterd.

Pre-order betekent echt niet altijd dat jij een product krijgt en soms kan het wel heel lang duren (Duke Nukem Forever bv.). Een Kickstarter preorder is in principe niet veel anders, je vertrouwd de verkoper (de developer en niet kickstarter zelf) dat hij een product levert rond de gestelde datum zonder dat hij tussentijds failliet gaat, anders kan je in beide gevallen fluiten naar je geld.

Ik heb er alle vertrouwen in dat Obsidian iets aflevert, maar de vraag is wat precies (en zit het weer boordevol bugs). In vergelijking met andere projecten (zoals bv. Planetary Annihilation) was duidelijk dmv. uitgewerkte visuals welke richting ze op wilden ook al waren alle details nog niet uitgewerkt. Zelfs bij Shadowrun Returns heb je in ieder geval een idee bij de wereld, maar bij Eternity heb je zelfs dat idee niet. Plus dat het filmpje bij Eternity behoorlijk uninspired was, de devs waren super vaag, ik heb absoluut geen idee wat je kan verwachten behalve dat het een isometric computer roleplaying game is en het 'the spiritual successor of Baldur's Gate' is (die claim maakte Bioware ook al met Dragon Age). Ze brabbelde iets over souls, important, basis voor magic, etc. We hebben alleen een kaart van de wereld, en sinds de tweede update een concept art van een dwerg indiaan.

Ik ondersteun deze kickstarter ook niet omdat ze gewoon niet met voldoende informatie over de brug zijn gekomen om mij echt gedesinteresseerd te krijgen voor een game die pas over 18+ maanden uitkomt.
Daar is allang al over nagedacht bij Obsidian. Linux gebruikers worden niet vergeten... echter zit er wel een addertje onder het gras:
2.2 million, a new Region, a new Faction and another new Companion! And, dare we say it... ? LINUX!
Great news, everyone! For the Tarball Knights of Gzippia out there, we'll be adding Linux support!
Also, the world of Project Eternity grows in a major way with the inclusion of a whole new faction and the territory it holds. This adds new NPCs, quests, magic items, and hours of gameplay. And yes, you got it, another companion.
Doneren dus, want als de teller op 2,2 miljoen dollar staat komt er gegarandeerd Linux support. (En dat zal hoogstwaarschijnlijk wel aan het feit liggen dat het ontwikkelen voor OS X en Windows vanwege allerhande zaken voor Obsidian een stuk eenvoudiger is dan voor Linux.)
laat maar ook..

[Reactie gewijzigd door JeRyZ op 20 september 2012 09:58]

Dat is wel een goede reden, want ja, stel dat je het ook op andere platforms kan spelen, dat zou wel heel erg zijn! Pfoeh!

Anders ga je ergens anders haten, of onderbouw je je stellen eens.
Ga je Guild Wars 2 ook weer verkopen dan? ArenaNet heeft immers al een beta client er voor :Y)
ik zou zeggen, kijk even over een week of 2 op de kickstarter pagina van project Eternity.
Indien het project op $2,2+ miljoen staat dan komt er naast windows en mac ook linux ondersteuning.

Overigens, Obsidian is verantwoorderlijk voor Dungeon Siege 3 ?
niet echt iets om trots op te zijn.
En ook verantwoordelijk voor Neverwinter Nights 2, Kotor 2, Fallout: New Vegas en 'eigen' spel Alpha Protocol (met eigen bedoel ik geen vervolg van een bestaande reeks)
En de belangrijkste kopstukken van Obsidian zaten eerder bij Black Isle Studios, de maker van het geniale Planescape: Torment, alsmede de Fallout reeks (met uitzondering van deel 3)
Obsidian heeft gemaakt:
- Knights of the Old Republic 2
- Neverwinter Nights 2 + uitbreidingen
- Alpha Protocol
- Fallout New Vegas
- Dungeon Siege III

Wat hebben deze titels gemeen? Bugs, bugs en nog meer BUGS!

De issues met de directie die Dungeon Siege III is opgegaan qua gameplay zou ik eerder bij de uitgever leggen dan bij Obsidian, de vreselijk slecht console port naar de PC mag je wel aan de voeten van Obsidian neerleggen.

Mijn issue met Obsidian is dat ze coole concepten neerzetten, maar die slecht uitwerken en natuurlijk de BUGS!
Mwah. KoTOR 2 en NWN 2 zijn wel de betere van Obsidian. NWN 2 hebben ze nog een tijdje gepatcht en dat werkt nu wel fatsoenlijk. 't is wel een sloot aan patches wat je op moet halen, maar beter dat dan helemaal niets. Gothic III kreeg helemaal geen patches. Daar is door de community zelf eentje in elkaar gedraaid. Ook het populaire VtM:B was eigenlijk niet afgewerkt en daar is dan ook een community patch voor verschenen.
Obsidian doet tenminste nog aan ondersteuning. Iets wat vele developers na laten.
En zoals ik al zei waren de kopstukken van Obsidian eerder verantwoordelijk voor het gekende planescape: torment, want Obsidian komt immers voort uit het ter ziele gegane black isle studios (die overigens nu weer nieuw leven wordt ingeroepen door interplay)
Overigens, Obsidian is verantwoorderlijk voor Dungeon Siege 3 ?
niet echt iets om trots op te zijn.
Toch wel jammer dat gamers zich liever blind staren op de uitgever / producerende studio dan de namen die er in meewerken. Voor meer info daarover, zie [PC] Project Eternity. Voor Project Eternity zijn het er nogal wat.

[Reactie gewijzigd door CH40S op 19 september 2012 16:48]

Namen zeggen ook niet altijd iets,zie Kingdom of Amalur:Reckoning.
Daar werkte Todd McFarlan, Ken Rolston en auteur R.A. Salvatore aan mee, maar uiteindelijk is het spel zelf niet geworden wat het moest zijn en dat is met name aan EA te danken met hun agressieve DRM.
Ze zijn ook verantwoordelijk voor Alpha Protocol, ook niet echt een fantastisch spel.

Bij kickstarter-campagnes is er de laatste dagen vaak ook een serieuse stijging in donaties, dus ik ga ervan uit dat de grens van 2.2 miljoen gehaald word. Andere sites schatten dat de grens van 4 miljoen ook gehaald gaat worden.

Obsidian is in het verleden trouwens gecontacteerd geweest door distributeurs om een kickstarter-campagne op te zetten.

"So, you want us to do a Kickstarter for, using our name, we then get the Kickstarter money to make the game, you then publish the game, but we then don't get to keep the brand we make and we only get a portion of the profits."

"They said yes."
Obsidian geeft als reden waarom ze via Kickstarter gaan, dat ze nu eindelijk eens hun zin kunnen doen, en een product kunnen afleveren dat af is, los van alle deadlines en bemoeienissen van een publisher. Dus ik weet niet of hun vorige projecten een goede referentie zijn...
Als ze waar maken wat ze beweren, kan dit wel eens een pareltje worden...

[Reactie gewijzigd door Wilibrord op 19 september 2012 16:42]

Leuk om een door mezelf gesubmit nieuwsartikel terug te zien :)

Ik ben heel benieuwd naar de ontwikkeling van dit spel. Zelf heb ik een bepaald bedrag gepledged, en kan niet wachten tot het spel uit is. Echter heb ik niet alleen gepledged om het spel te krijgen, maar is het ook steun voor de ontwikkeling van een old-skool isometrische RPG. Bij dit project heb ik het geval dat de meeste mensen geld geven alleen al voor het idee en enthousiasme van de developers. Als er daarna nog een game uitrolt is het bijna een bonus.
Nog een week voor dit project op Kickstarter afloopt.

Het project staat nu op bijna 2,5M en zeer veel doelen zijn al bereikt. Als engine is gekozen voor Unity, wat er toe heeft geleid dat Linux support 'gratis' werd toegevoegd. Het projectteam stuurt dagelijks uitgebreide updates de deur uit over hun voortgang, dus ik heb helemaal vertrouwen in dit project.

Voor wie benieuwd is; over een week (16/10) zal er de hele dag een live stream zijn met constant updates en dergelijke over de game. Zet dus maar vast in je agenda ;-)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True