Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 22 reacties

Ontwikkelaar Obsidian Entertainment wil de beloofde patch voor de pc-versie van Dungeon Siege III deze week vrijgeven. De patch maakt het mogelijk om de toetsenbordindeling naar wens aan te passen en voegt strafing toe aan de rpg.

Obsidian Entertainment laat in een blog weten dat de patch voor de pc-versie binnen een week beschikbaar zou moeten zijn. De patch zal via Steam verspreid worden. De ontwikkelaar had al laten weten dat het een patch vrij wil geven, om aan klachten over de pc-versie tegemoet te komen. Met de patch worden twee van de meestgehoorde klachten verholpen. Geheel tegen heersende conventies in, kan in versie 1.0 van de game de verdeling van de functies in het spel over de verschillende knoppen van het toetsenbord niet aangepast worden. De patch maakt dat wel mogelijk. Elke functie kan aan twee knoppen gekloppeld worden, zoals in de meeste pc-games gangbaar is.

Daarnaast maakt de patch het mogelijk om het personage dat de speler bestuurt naar links en rechts te laten bewegen. Dit zogenaamde strafen is in versie 1.0 niet mogelijk. De speler kan het personage enkel om de as draaien en dan een nieuwe richting in laten lopen. Ook hierin week Obsidian af van de geldende conventies. Aan een andere veelgehoorde klacht komt Obsidian nog niet tegemoet: aan de cameravoering heeft de ontwikkelaar niets veranderd. Ook na de patch zijn er nog steeds maar twee standpunten waaruit gekozen kan worden, die weinig van elkaar verschillen. Het uitzicht over het speelveld blijft daardoor slecht.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (22)

Ik ben het er mee eens dat dit niet nieuwswaardig is, hoogstens een post in de meuktracker.

De game is inderdaad de naam Dungeon Siege niet waardig, de gameplay wijkt te veel af van zijn voorgangers om de verwachtingen waar te maken.
Ik ken het hele spel niet, maar het niet kunnen "strafen" wtf, was dit nog geen enkele ontwikkelaar opgevallen dat al die andere spellen dat wel kunnen? Zegt gelijk veel over de rest van dit spel, dat kan gewoon niet veel goeds zijn.
Het is wel diep triest dat een PC-only titel zo vernacheld is voor de consoles dat het nadien gepatcht moet worden. Ik durf te wedden dat de engine ook niet geoptimaliseerd is voor pc-gebruik.
Netjes dat ze zo snel toch een patch uitbrengen. Hoewel dit soort dingen mijns inziens gewoon tijdens Alpha en toch zeker in Beta tests naar voren moeten komen en niet NA release nog aangepakt worden.
Spijtig dat het nodig is voordat een spel speelbaar is. En dat terwijl obsidian behoorlijk grote namen heeft gedeveloped, ook voor de PC.
Ik ken Obsidian tot nu toe van Neverwinter Nights 2, KotOR 2 en Alpha Protocol. Allemaal leuke spellen met goede verhalen, maar wel erg ongepolijst/buggy/onafgemaakt.

Als de pc versie van Dungeon Siege 3 minder aandacht heeft gekregen dan de console versies, dan kan ik me inderdaad voorstellen dat de bovenstaande opmerkingen absurde vormen aannemen als gebrek aan werkende camera, toetseninstelling en strafing.
Obisidian staat er bekend om dat ze binnen hele korte tijd sequels van andere ontwikkelaars uitbrengen. Dat is heel hard en overhaastig werk. Best knap wat ze altijd nog afleveren maar je hoeft hier geen top games van te verwachten.

Ze werken altijd met een andere engine moet niet makkelijk voor ze zijn.

NWN2, KotOR 2, DS2 en FA:NV

Allemaal sequels en allemaal zo buggy als de pest. Ik denk wel dat deze strategie wel goed voor ze werkt. Ze boorduren voor op een eerder succesvol product. De consument verwacht meer van hetzelfde en beter. Dus verkopen ze hun spellen wel goed denk ik.

Achteraf een beetje damage-control en ondertussen gewoon flink cashen. ;)
Het is zeker netjes, alleen erg slordig dat ze om te beginnen deze fundamentele PC dingen niet in de pc versie gebouwd hebben.

Dat is hetzelfde als game-developers die krampachtig aan het checkpoint-save systeem vasthouden. Pc's hebben dit niet nodig want die hebben oneindig geheugen in tegenstelling tot de reden waarom checkpoints ooit begonnen zijn: Omdat de consoles niet genoeg geheugen hadden om random saves effecteief te gebruiken.
Zeer lullige fouten.
Voor dat straffing kon de animators weer mooi even aan het werk, net als de coders.
Het ontbreken van keymapping is wel een beetje slordig, ik heb zelf de muis altijd links liggen wat er voor zorgt dat ik best wel vaak moet re-mappen.
Het camera probleem, hoewel geen excuus, is natuurlijk erg moeilijk.
Ik hoop dat ze dit probleem alsnog zullen verhelpen.

[Reactie gewijzigd door Nbgangsta op 4 juli 2011 16:17]

Een camera position aanpassen is niet enorm veel moeite om in te bouwen.
waarschijnlijk heeft het te maken met hoe ver je kunt kijken, hoe verder je kunt kijken, hoe zwaarder het is voor je gpu, misschien dat obsidian het camera standpunt heeft aangepast aan de gelimiteerde gpu in een console.

verander je alleen de camera positie, misschien krijgen veel mensen dan te maken met prestatie problemen.
Zeer spijtig dat steeds meer spellen tegenwoordig worden ontworpen voor de consoles en daarna snel en slecht geport naar de PC.
Dungeon Siege III was hier weer een voorbeeld van, gelukkig heeft Obsidian door dat het écht niet kan, hopelijk volgen er meer developers.
ik vond het spel niets aan, dungeon siege 1 en 2 waren leuk. maar nou is het meer een action-rpg geworden, in de zin van je kan zelf gaan hakken inplaats van (klik hier om een monster te slachten) voor mij is deze dungeon siege geruineerd . maar dat is mijn mening
Jammer dat tegenwoordig bijna alle spellen updates en patches nodig hebben om gewoon naar behoren te werken.
Volgens mij is er dan toch iets mis met het bedrijf, slordig of in geldnood. Het is in elk geval geen excuus om een half compleet spel af te leveren.
Engines waren vroeger natuurlijk ook eenvoudiger, er kon gewoon minder dus de foutmarge was ook wel een stuk beperkter... en de diversiteit aan hardware is ook enorm toegenomen. Neem dan ook nog eens het geneuzel van (slechte) ports tussen consoles en pc... daar kan je niet meer tegenop programmeren tegenwoordig. Nu is idd het ontbreken van het programmeren van toetsen bij een spel als dit uiteraard not done... dan ben je als ontwikkelaar wel erg vreemd bezig aangezien dat zo'n beetje de basis voor goede gameplay is met een tobo.
Iets met Too little en Too late.
Die camera-instelling is voor mij echt slecht. Heb vorige DG gespeeld en beviel me echt. Maar nu heb ik twee minuten gespeeld en was het al beu, het ziet er gewoon niet uit op deze manier. Jammer, maar niet voor mij! Ik wacht wel op Diablo 3 dan maar ;)
Fijn dat ze dit doen :) besturing kan wat beter en hopelijk nu opgelost..

Enige wat ze voor mij bij de patch moeten doen is een degelijke editor/modding tool en betere multiplayer zodat het in iedergeval nog een beetje op een Dungeon Siege spel lijkt..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True