Dungeon Siege III

Lang gewacht

Uitgever Square Enix zocht kansen om door te breken op de Westerse markt en vond die in Dungeon Siege. Het Japanse bedrijf kocht de rechten op de serie van de oorspronkelijke ontwikkelaar Gas Powered Games, omdat er al even geen nieuw deel was verschenen en omdat het genre, de dungeon crawler, slecht op de hedendaagse consoles is vertegenwoordigd, aldus Square Enix' David Hoffman. Dat maakt ook meteen de intentie van de uitgever duidelijk. Dungeon Siege III, het eerste deel dat onder de vlag van Square Enix is gemaakt, is vooral bedoeld is voor de Xbox 360 en de PlayStation 3. Niet dat de uitgever de pc, toch het platform waarop de serie groot is geworden, is vergeten: de game is ook voor de pc verschenen, en daar hebben we hem op gespeeld.

Gespeeld op: pc
Ook beschikbaar voor: Xbox 360, PlayStation 3

Dat was een wat vervreemdende ervaring, want de game voelt wel bekend aan, maar deed nu niet bepaald denken aan de voorgaande delen van Dungeon Siege. Dat heeft te maken met diezelfde voorkeur voor consoles. Dungeon Siege, dat waren die games waarin je met een groep metgezellen donkere kerkers door kon trekken, op jacht naar karrenvrachten aan 'loot'. Letterlijk, want het was ook de game die de ezel invoerde om de zooi mee te zeulen die je van het slagveld haalde. Daar is veel in veranderd.

* Rigoureuze ingreep

Nathaniel Chapman, de lead designer van de nieuwe ontwikkelaar Obsidian Games, gaf in een interview toe dat het spel is afgestemd op een console-controller. Dat betekent dat de studio een rigoureuze ingreep moest doen: de groep volgers die je mee op pad kunt nemen is ingeperkt tot één. Meer is met een controller lastig te besturen. Je krijgt gedurende het spel drie verschillende volgers, maar daarvan kan er dus maar één mee naar het slagveld. Dat heeft volgens Chapman ook tot gevolg dat het spel meer van je vraagt. Dankzij de groep die je om je heen had, waren de eerste twee delen misschien wat te gemakkelijk. De volgers deden het meeste werk voor je. Dat wilde Obsidian, de nieuwe ontwikkelaar, in Dungeon Siege III veranderen en dat is aardig gelukt. Niet dat Dungeon Siege III heel moeilijk is, maar je zult wel degelijk stevig aan de slag moeten om in leven te blijven. Daar krijg je overigens ook de middelen voor.