Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Spirituele opvolger van Planescape: Torment komt uit op 28 februari

Door , 20 reacties

InXile Entertainment maakt bekend dat Torment: Tides of Numenera op 28 februari uitkomt op de pc, PlayStation 4 en Xbox One. De game is sinds begin dit jaar al beschikbaar via Steam Early Access. Het spel is de spirituele opvolger van rpg-klassieker Planescape: Torment.

Het ontwikkelteam maakt de releasedatum bekend in een bericht op Kickstarter. Middels crowdfunding werd in 2013 omgerekend zo'n vier miljoen euro opgehaald om het spel te maken. Destijds was het plan om de game in december 2014 uit te brengen. Die deadline werd niet gehaald, omdat de studio in dezelfde tijd ook aan Wasteland 2 werkte

Begin dit jaar werd een vroege versie van de game uitgebracht via Steam Early Access. Wie die versie heeft, krijgt op 28 februari een update naar de definitieve versie van de game. Backers die via Kickstarter geld hebben toegezegd en nu de Early Access-versie spelen op Steam, kunnen ervoor kiezen om hun key in te laten trekken. In ruil daarvoor krijgen zij een drm-vrije variant van het spel die op GOG uitgebracht zal worden.

Hoewel de definitieve releasedatum bekend is, zegt inXile dat de game nog niet af is op dit moment. In de komende maanden worden de laatste aanpassingen gedaan en tegen de release wil de ontwikkelaar daarover meer bekendmaken.

Torment: Tides of Numenera is een klassieke role playing game en is een spirituele opvolger van Planescape: Torment uit 1999. Het spel bevat volgens de makers in totaal zo'n vijftig uur aan gameplay en gebruikt vergelijkbare technieken voor het vertellen van het verhaal als Planescape, iets waar dat spel om werd geroemd. Een aantal van de schrijvers en ontwikkelaars van de klassieker werken bij inXile Entertainment, waaronder Brian Fargo, de executive producer.

Reacties (20)

Wijzig sortering
Toen het kickstarter bericht kwam, slaakte ik toch wel een zucht van opluchting. De ontwikkeling van deze game is nogal exemplarisch geweest voor een van de problemen van kickstarter projecten. Hoe meer backers en geld beschikbaar kwam, hoe meer toffe ideeen ze in het project gingen verwerken, maar dat kost meer tijd en geld dan via het "bonus goals" systeem beschikbaar komt en aan wordt gegeven. IneXile heeft zich ook niet populair gemaakt bij backers toen bekend werd gemaakt dat ze ook doorgingen met het ontwikkelen van andere projecten. Natuurlijk betekend dit niet dat Torment daarmee te weinig aandacht kreeg, je hebt niet de hele tijd bepaalde artists of programmeurs nodig in het ontwikkel proces, maar toen jaar na jaar er weer een verlenging werd aangekondigd zonder hele duidelijke stappen die werden gezet, merkte je een stemmingsomslag in de community.

Maar goed, ik heb de early release gespeeld. Het is inderdaad een Planescape: Torment opvolger in die zin dat het een erg verhalende game is, met een nadruk of sfeer, dialoog en natuurlijk weer het kern thema "What makes a Man?". Wat ik mooi vond van de Early Release is dat ik makkelijker mee werd gezogen in de wereld, die toch aanzienlijk anders is dan de standaard High Fantasy wereld, dan in Pillars of Eternity. Pillars geeft je als je wilt echt ontzettend veel in-game boeken, scrolls, en geschiedenis vertellende karakters, maar Torment doet meer aan "show don't tell". Pillars deed me verlangen naar Baldur's Gate en het verhaal ging nooit echt voor me leven. Bij Torment was ik 10 uur bezig met het verkennen van een heel klein stukje wereld en wilde ik maar al te graag meer weten over alle hints over de 9th World. Wel is het character creation proces nog wat moeilijk voor mij te doorgronden, zeker met leveling. Ik begrijp het wel, maar ik snap het nog niet helemaal. Komt misschien ook omdat ik wel D&D had gespeeld en dus de beruchte THAC0 begreep, maar Numenara heb ik nog nooit als campaign setting gespeeld.

Al met al, ik ben heel benieuwd naar het eind product. Sorry for my long-winded 2 cents.
Bedankt voor je 2 cents.
Ik ben erg blij te lezen dat het een waardige Torment opvolger is. PS:T is een van de best RPG's ooit. Dus ik had wel zin in een goede opvolger. Ik hoop heel erg ook op onvergetelijke characters als TNO, Morte, Nordom en noem ze maar op. Elk character was zó goed uitgewerkt.
Ik heb natuurlijk niet alle compagnons kunnen spelen, maar ook deze Torment had ik weer dat gevoel van 'leren kennen' wat ik in Pillars veel minder had. Er zijn een paar companen in Pillars erg gedenkwaardig met een goede interactie met de speler, maar eigenlijk zijn ze allemaal redelijk stereotype en heb je ze door als je ze verwerft. Net als in Planescape was het in Numenera allemaal veel meer ambigue en dat maakt het heel erg tof.
Spirituele opvolger is wat mij betreft iets te veel krediet nog steeds, het draagt de naam en er werken mensen aan die ook hebben gewerkt aan Planescape: Torment.

Als backer was ik erg teleurgesteld door de cognitive dissonance in het verhaal tot nu toe, er lijkt door de schrijvers geen duidelijk sfeer of setting te zijn gekozen. Hoewel de originele Torment ook als vreemd en onorthodox werd bestempeld, vestigde het zichzelf wel in een wereld dat zich consistenter gedroeg, ook al reisde je door verschillende werelden of realms. Planescape was uiteraard onderdeel van de D&D IP en kon zich daardoor baseren op een gevestigde orde.

Zonder spoilers kan ik niet te veel in detail gaan, maar ik heb het idee dat de schrijvers onder andere fan waren van shows als Sliders en Stargate. Beide meer in de hoek der scifi dan de originele Planescape.
Ik denk (ben bang?) dat het ook een beetje komt doordat deze setting (Numenera) ipv de setting uit het origineel (Dungeons & Dragons) gewoon héél anders is.

Met een aantal vrienden hebben we jaren terug heel wat uurtjes D&D 2nd / 3rd edition zitten spelen. Toen een jaar of 2? 3? geleden de Numenera setting (en later 'The Strange') op de markt kwam dachten we met z'n allen dat het leuk zou zijn om de roleplaytrein weer eens aan te zwengelen. We kochten de boeken en gingen aan de slag.... maar wat we ook probeerden, het lukte ons niet om 'in de setting' te komen.
Verschillende soorten campaigns gespeeld, maar het bleef ons allemaal 'te vaag' hoe het nou zat met de setting. Het is super mega hyper geavanceerde technologie, waar niemand meer wat van snapt, omdat de wereld ten onder is gegaan en ze nu nog niet zo intelligent zijn om te weten waar die gyzmo's voor waren...

Hopelijk snappen zij wél heel goed hoe de setting in elkaar zit en wat de gedachte erachter was en kunnen ze het tot een consistent geheel maken, maar dat zullen we moeten afwachten.
Numenera is gewoonweg een stuk 'vreemder' dan Dungeons & Dragons.
De game maakt dat wel makkelijker voor je omdat je er meer in wordt meegenomen, maar ik kan me heel erg vinden in wat je zegt. Toen ik de source materials had gelezen vond ik het heel erg tof klinken, de korte verhalen die ik heb gelezen zijn interessant, maar ik zou niet weten hoe ik het zelf zou moeten vormgeven. Hetzelfde had ik in mindere mate toen we met een DnD groep de Eberron setting gingen doen, de standaard fantasy setting is zo gevestigd dat het makkelijk is om terug te grijpen op concepten die iedereen herkent en zich in kan bewegen.
Ik heb het origineel nooit gespeeld maar is dit een rpg als in de trend van een diablo ? (hack&slash)
Ben zelf erg fan van dit soort spellen.
Nee, het is een zgn. classic rpg waarin het gaat om het verkennen van de wereld en de npcs op meer manieren dan enkel ze bevechten (alhoewel dat vaak allicht kan) zoals in Diablo. Combat is vaak ook (veel) trager omdat je een soort van beurtgewijs acties onderneemt.
Nice! Planescape Torment komt toch wel uit de "Gouden Eeuw" van de RPGs. Omringd door Baldur's Gate, Fallout 2 en Arcanum.
Helemaal kapot gespeeld in mijn jeugdige jaren haha! En vergeet neverwinter nights niet ;)
Wat mij betreft zijn de Baldur's Gate games de besten :)
Vond de campaigns van NWN niet heel bijzonder. Vond het multiplayer aspect wel echt fantastisch en wat mij betreft zelfs ongeevenaard , daar heb ik wel heel erg veel tijd in gestoken.
Planescape Torment ook erg van genoten maar triest genoeg nooit volledig uitgespeeld, zou ik eigenlijk ook nog eens een kans moeten geven voor ik aan deze titel begin.
Same here, nooit helemaal uitgespeeld, die eerste Torment. Moest ik ook maar eens doen. Ik heb er volgens mij zelfs nog ergens een poster van. :)
Ieder zijn ding maar Torment vind ik toch wel de allerbeste rpg die er is. Elk jaar ongeveer speel ik deze nog een keer opnieuw uit en het blijft een meeslepend verhaal.
Crap! Dat ik dat nu pas lees! Had deze graag gebackt. Ga deze week meteen kopen als ie uitkomt. Tof dat ie ook voor Mac en Linux uit komt.
oh dat is wel gaaf! steeds meer spellen voor linux, nog even en ik hoef niet meer te rebooten om te gamen :) (rocket league, cities: skylines en stardew valley kan ik al in linux spelen!)
vet ik heb het orgineel van de week aangeschat op GOG.com
Echt super vet dat ie bijna uit komt. Ik heb de fysieke Collector's Edition besteld op Kickstarter op dag 1 ^^ Ben heel erg benieuwd naar de doos + inhoud. Heb de game al kunnen spelen in alpha versie en vond het toen al geweldig om te zien!

Oh ennuh:

"Die deadline werd niet gehaald, omdat de studio in dezelfde tijd ook aan Wasteland 2 werkte"

Nee, dat is niet dé reden. De reden is omdat ze niet $900.000 maar $4.000.000 ophaalden en de scope van de game enorm werd uitgebreid.
Ben blij dat de geweldige Numenera wereld nu misschien wel vaker gebruikt wordt voor verschillende projecten. Het is geen klassieke steampunk, sci-fi of fantasy maar echt een leuke complete mix van alles (dacht dat het zich een miljard jaar in de toekomst afspeelde). Het success van hun RPG reeks geeft me alleszins goede hoop om meer zoals dit te zien.
De ontwikkeling van het spel starten en uitbrengen in 1,5 jaar was ook wel een beetje heel erg ambitieus. Geen wonder dat het twee jaar langer duurt.

Zelf ben ik een enorme fan van de Infinity Engine spellen. BG1 is de eerste RPG die ik speelde, en dat spel zorgde ervoor dat ik wisselde van city builders naar RPG's. (Hoewel ik ook een stapel Point-and-Click adventures heb gespeeld.)

Sinds 2006 heb ik geprobeerd om BG1 / BG2 uit te spelen met verschillende mods, maar het is me nooit gelukt vanwege crashes of bugs. Omdat ik niet de rest van mijn leven wil blijven hangen in het spelen van deze oude spellen, heb ik besloten om nog éénmaal een run te doen van de 'vanilla' spellen, met een paar mods waarvan ik weet dat ze werken. (Eigenlijk alleen tweaks, en Unfinished Business.)

Dus ja, ik ben nu bezig met Baldur's Gate 1, en Icewind Dale 1. Daarna Baldur's Gate 2, Icewind Dale 2, Planescape: Torment, Neverwinter Nights, en Neverwinter Nights 2. (Ik weet dat die laatste twee niet Infinity Engine zijn.)

Als ik de hele serie heb gehad, denk ik dat ik de Infinity Engine / "Golden Bioware era" na bijna 20 jaar vaarwel ga zeggen, mede doordat het lastiger en lastiger wordt om de spellen aan de praat te houden. De huidige versie van GOG.com werkt wel, maar de ingebouwde fixes werken niet juist op Windows 10; je moet die dus verwijderen en vervangen door andere fixes. (Al zal GOG dat zelf waarschijnlijk ook doen, binnenkort.)

Dan ga ik eindelijk eens spellen spelen die ik wel heb gespeeld in het verleden, maar nooit helemaal heb uitgekregen om de een of andere reden, van te druk en gewoon stoppen, tot vastlopen van de main quest vanwege bugs:

The Witcher 1
The Witcher 2
The Witcher 3 (nog niet eens aangeschaft)
Dragon Age: Origins (vastgelopen vanwege een bug, savegame kwijtgeraakt)
Pillars of Eternity (gestopt vanwege de enorme buggyness in het begin)

Ik ga Torment: Tides of Numenera wel aanschaffen, maar niet op de releasedate. Ik heb een jaar geprobeerd om PoE te spelen, maar ik ben teveel bugs tegen gekomen. Zelfs nu, na de twee expansions, wordt het spel nog steeds gepatcht. Ik heb zat spellen te spelen, dus ik denk dat Torment er wel komt, ergens eind 2017, begin 2018, zodat ik het van begin tot einde kan doorspelen.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 15 december 2016 16:47]

Gaaf. Deel een net gekocht. Ben benieuwd hoe dit speelt op de console.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*