Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 37 reacties

InXile Entertainment's tweede Kickstarter-game, Torment: Tides of Numenera, is uitgebracht op Steam Early Access. De vroegtijdige versie bevat na drie jaar in ontwikkeling te zijn geweest ongeveer een vijfde van het spel.

InXile wist in 2013 met Torment: Tides of Numenera bijna 4,2 miljoen dollar op te halen op Kickstarter, omgerekend ongeveer 3,8 miljoen euro. Aanvankelijk was het de bedoeling dat het spel in december 2014 zou verschijnen. Er wordt nog steeds gewerkt aan de rpg, maar Torment: Tides of Numenera is nu beschikbaar op Steam Early Access. De huidige versie bevat ongeveer tien uur aan gameplay, van de in totaal verwachte vijftig uur. De game was al een week eerder beschikbaar voor backers, nu is het spel beschikbaar voor iedereen voor 44,99 euro.

De ontwikkeling heeft langer geduurd dan verwacht, omdat de nadruk de afgelopen jaren voornamelijk lag op de ontwikkeling van Wasteland 2. In 2012 haalde InXile 3 miljoen dollar op voor het maken van die game, die in 2014 verscheen en in 2015 ook uitkwam voor de PlayStation 4 en Xbox One. InXile was tijdens de ontwikkeling van Wasteland 2 al begonnen met zijn tweede spel, om te voorkomen dat een deel van het team ontslagen moest worden. Dat vertelde Matthew Findley, de president van het bedrijf, in 2013 tegen Tweakers.

Torment: Tides of NumeneraTorment: Tides of NumeneraTorment: Tides of Numenera

De nieuwe game van InXile is een spirituele opvolger van de rpg-klassieker Planescape: Torment. Tides of Numenera gebruikt vergelijkbare technieken voor het vertellen van verhalen, iets waar Planescape om geroemd werd toen het uitkwam in 1999. Een aantal van de schrijvers en ontwikkelaars van de klassieker werken nu bij InXile Entertainment, waaronder Brian Fargo, de executive producer. Hij is een van de oprichters van Interplay Entertainment, de uitgever van onder andere Baldur's Gate en Planescape: Torment.

Ook Torment: Tides of Numeria is een role-playing game. Dit keer kruipt de speler in de huid van de 'Last Castoff'. Een Castoff is een lichaam welke is achtergelaten door een 'Changing God', een wezen dat van lichaam naar lichaam springt. Nadat deze Changing God een lichaam verlaat, krijgt het lichaam een eigen bewustzijn. In de game neemt de speler de rol aan van het meest recent verlaten lichaam van dit wezen. Tijdens het spel wordt de speler opgejaagd door een ander wezen, de 'Angel of Entropy', die het voorzien heeft op de Changing God en alle achtergelaten lichamen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (37)

Belachelijk hoge prijs voor een early access game.
...en een zeer schappelijke prijs voor een game van het kaliber Planescape:Torment met hoge herspeelbaarheid, en vijftig uur story driven, handgemaakte gameplay.

Daar kan menig 'triple-A' developer nog wat van leren denk ik, en voor driekwart van de prijs van een triple A game dan ook nog. Leg het voor de gein eens naast het 50-60 euro kostende Far Cry Primal, waarbij de enige developer time in het bouwen van een nieuwe open wereld zit met wat karige quests erdoorheen? Nogal wat verschil lijkt me, en niet in het voordeel van laatstgenoemde.

Dus het is maar net hoe je het bekijkt :)

[Reactie gewijzigd door Vayra op 27 januari 2016 13:54]

Tsja, elke Final Fantasy game staat voor <20 euro op Steam, waaronder de nieuwe als Ligtning Returns. Dan lijkt Torment ineens een stuk duurder.
Klopt, en er zijn ook andere indie games die voor 20 euro over de toonbank gaan. Final Fantasy is echter wel een beproefd concept en valt buiten de storyline en wat tweaks aan de combat per deel, toch echt onder een herhalende game met bestaande assets en engine. Bovendien zijn alle encounters random generated meuk.

Dus wederom, niet raar dat die game niet voor een hoofdprijs wordt verkocht.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 27 januari 2016 13:57]

Daar is dus helemaal niets van waar... Elke game draait op zijn eigen engine met misschien 13 en consorten als enige uitzondering. Verder is dit maar een voorbeeld en zijn er veel meer AAA titels met ook minimaal 50uur playtime goedkoper en niet early access. Dat is het punt wat ik wilde maken.
Maar waarom moet een game goedkoper zijn omdat het early access is? Het is een optie dat je de game al kunt kopen als je niet kunt wachten tot hij echt klaar is. Ik zie geen enkele reden waarom dat minder moet kosten dan als je de game bij release koopt. Op dit moment is het weliswaar geen complete game, maar dat wordt het wel. Het is een risico maar dat is een afweging die je zelf kunt maken.

Early access games zijn vaak wel iets goedkoper, maar dat is deze game ook (ten opzichte van de standaard 60 euro steam prijs bij launch). Als hij eenmaal uit is dan zal hij ongetwijfeld ook voor minder te krijgen gaan zijn. Jij lijkt te willen dat een game een korting van 2/3 of zo krijgt omdat hij early access is? Dan is het totaal niet interessant meer voor de uitgever/ontwikkelaar want dan koopt helemaal niemand de game meer tegen retailprijs.
Omdat het hele quality control bij de spelers komt te liggen?
Hoe oud zijn die games wel niet haha, nu lijkt het net of je zegt dat ff15 ook 20 euro gaat kosten.
Als je, volgens je eigen bericht verderop, een jaar oud nieuw vindt, dan wel ja...

Is ook een beetje een oeverloze discussie. Vind je 45 euro te duur, dan wacht je of koop je het niet. Makkelijker kan het niet. Veel mensen verwachten dat deze game die prijs dubbel en dwars waar gaat maken. Zie ook de fenomenale Kickstarter!
Ook is de reputatie van inXile prima, dankzij het zeer populaire en goed ontvangen Wasteland 2...
Je hoeft hem natuurlijk niet te kopen :) Ik zou als backer bijv. niet zo enthousiast worden als de game nu al voor 10 euro weggezet wordt.
Zelf heel weinig behoefte om nu al wat te zien, ik wacht met spelen tot de game 'af' is.
25 vind ik veel schappelijker, met een 45 als prijs bij uiteindelijke release. Vind het jammer dat we als consument tegenwoordig de volle mep moeten betalen voor early access waar deze soms nooit gereleased worden.

Vroeger noemde ze dat een beta en was het gratis.
Je betaalt niet zozeer voor "een Early Access game", maar voor het uiteindelijke spel én de optie om 'm nu alvast te testen. Je krijgt alles wat de uiteindelijke kopers krijgen, dus de vroege toegang is in wezen gratis. Net als de beta's van weleer. Ik vind een lagere prijs tijdens de Early Access dan ook niet zo nodig, want je krijgt uiteindelijk dezelfde game. En in dit geval is het zo goed als zeker dat de game wordt afgeleverd, want de ontwikkelaar is goed op weg en heeft eerder goed werk afgeleverd met een soortgelijk traject (Wasteland 2).

Nu zijn er ook velen (doel niet specifiek op jou) die denken dat een indie-game altijd maar veel goedkoper moet zijn dan een AAA-game, maar inhoudelijk klopt die logica niet. De prijs zou moeten afhangen van de waarde, wat een combi is van kwaliteit, kwantiteit, diepgang, afwerking, originaliteit, enz. Als dit spel zo goed wordt als verwacht, dan is ¤45 een prima prijs. Natuurlijk mag een ieder het te duur vinden, maar het is prima in verhouding met de waarde die er tegenover staat. Dit soort games speel je ook niet in een dagje uit, wat bij sommige full-priced AAA-games wel het geval is.

Natuurlijk is het nog afwachten hoe goed het volledige spel uiteindelijk wordt, en ik pleit er ook niet zozeer voor om nu al geld neer te leggen. Dat kan ook gewoon bij de release of daarna. Wil alleen maar zeggen dat ¤45 voor een uitgebreide, diepgaande RPG geen gekke deal is. Ontwikkelaars mogen ook eten toch?

[Reactie gewijzigd door geert1 op 27 januari 2016 13:31]

Ik zeg dat omdat er veel meer Early Access games zijn welke al jaren early access zijn maar nooit echt released worden. De beloftes die aan het begin gemaakt worden, worden dan ook nooit waargemaakt.

Nu mag ieder voor zich weten of je dat risico wil lopen maar ik vind het jammer. Als een ontwikkelaar geen geld kreeg voor early access was de motivatie waarschijnlijk hoger om deze games af te maken.
Je hebt wel gelijk, maar toch vind ik Early Access van een totaal andere orde dan bijvoorbeeld een 'pre-order' of het geneuzel met betaalde open beta's dat je nu steeds meer ziet. Die 'open beta's' zijn vooral een slecht excuus om een game vervroegd en met bugs uit te brengen en doen enorm af aan de spelervaring.

Early Access, persoonlijk vind ik dat je het per titel, developer en publisher moet beoordelen of het te rechtvaardigen valt. Daarmee bedoel ik, als ondersteuning van de kleine developer is EA een perfecte manier om de markt open te breken en concurrentie terug te brengen waar die soms afwezig lijkt, als je naar de luiheid van triple A releases kijkt.

Hoe anders is een pre-order, waarmee je een rijke publisher vooraf betaalt om vervolgens minder garanties te hebben dat je ook krijgt waarvoor je betaalt. Dat is bij Early Access niet zo. Daar ben je deelgenoot van de content die wordt gepresenteerd, niet alleen ontvanger. Tegelijkertijd betaal je gewoon de retail prijs, en is het eerder regel dan uitzondering dat je iets minder betaalt dan de uiteindelijke retail prijs. Dat dit voor een game die lang in development blijft (en waar duidelijk stappen worden gemaakt, plus een developer achter zit die al Kickstarters naar een solide eindproduct heeft gebracht) gewoon op de retail prijs blijft staan vind ik niet raar.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 27 januari 2016 14:22]

Ik ben het met je eens hoor. :) Echter is het bij mijn persoonlijke Early Access aankopen tot nu toe nooit echt goed gegaan, ook al deed ik dit met de beste bedoelingen voor de (indie)-developer.
Er zijn zeker problemen rond Early Access en inderdaad: sommige games komen nooit af of vallen tegen. Maar deels is het ook een vertekend beeld: Van games die achter gesloten deuren ontwikkeld worden weten we vaak niet hoe lang dat duurt en wanneer dat begon, en dus vinden we Early Access al snel heel traag omdat alles publiek is. Het is op zich niet vreemd dat de ontwikkeling van een game 2-4 jaar kost, of dat nu publiek gebeurt of intern. Het lange wachten voelt alleen heel anders, en bij interne ontwikkeling zien we de problemen en kinderziektes niet.

En dat de ontwikkelaar alvast geld int tijdens de Early Access-periode is ook juist positief: Veel ontwikkelaars zouden hun spel namelijk nooit gemaakt krijgen zonder een vorm van vroege inkomsten (crowdfunding, vroege toegang of beide). Het voorkomt dat de ontwikkelaar de volledige investering zelf van tevoren moet doen (wat niet altijd mogelijk is). Door deze opties kunnen kleinere ontwikkelaars werken aan niche-titels zoals deze. Zonder dat zouden we alleen de grootste uitgevers overhouden, met de meest mainstream-games.

Early Access zelf is naar mijn mening niet het probleem; ontwikkelaars die er misbruik van maken zijn het probleem. Game-makers die er met het vroege geld vandoor gaan en een spel niet afmaken is niet goed te praten. En er zijn ook veel gevallen waarbij onervarenheid, gebrek aan talent en slecht management roet in het eten gooien, waardoor het uitkijken is welke games je vroeg koopt.

Zelf ben ik ook niet zo'n fan van Early Access hoor, begrijp me niet verkeerd. Ik zie games graag pas als ze af zijn, en ik geef m'n geld niet zomaar aan een onervaren ontwikkelaar met grote beloften. Maar toch geeft het mogelijkheden aan indie-ontwikkelaars en daarmee verbreedt het de game-industrie. En dit is InXile; van hen heb ik wel het vertrouwen dat er iets bijzonders uit komt.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 27 januari 2016 14:07]

Mee eens, maar er was toch al een kickstarter voor deze game waarmee het begon? Je backed daar 10¤ met de beste bedoelingen en moet hem nu als nog voor de volle mep kopen, maar het is nog steeds niet eens echt af.

Nu heb jij een goede indruk van deze ontwikkelaar en ik neem dat direct van je aan (want ik ken ze verder niet), maar zo komt het over op de buitenstaander.

Kickstarter is een mega goed alternatief voor Early Access, maar beide vind ik gewoon gierig...
Als ze de Kickstarter-backers nu opnieuw zouden laten betalen, dan zou dat inderdaad enorm gierig zijn. Maar dat is niet het geval: Kickstarter-backers krijgen sowieso het spel al wanneer die af is, voor de prijs waarvoor ze gebacked hebben. Early Access is voor wie niet gebacked heeft, maar nu toch alvast wil instappen. Hetzij om het spel te testen, hetzij om de ontwikkelaar alvast te steunen en dan te wachten op de uiteindelijke release.

Het enige wat ik niet zo netjes vind, is dat backers tijdens de Kickstarter-campagne meer moesten betalen voor beta-toegang (vorige week begonnen) en alfa-toegang (een tijdje geleden uitgevoerd). Die zaken zouden voor alle backers inbegrepen mogen zijn naar mijn mening, want bijbetalen om te mogen testen vind ik niet netjes. Maar er is in elk geval geen sprake van dubbel betalen voor hetzelfde spel.
Backers wisten van te voren dat ze daarvoor betaalden. Het zou juist raar zijn om dat nu gratis open te zetten voor alle backers. Backers kunnen trouwens op de site van de game zelf extra rewards bijkopen. Van Beta access to guides, comics, boeken, Numenera rpg game guides etc. De beta kost daar $20 als je dat niet al had...

Wat ik dan weer jammer vind is dat de alpha wel op OS X beschikbaar was, maar de beta dan weer niet. Dat stond er dan weer niet bij. Het is wel zo dat het bij Wasteland 2 ook al zo was, de OS X versie kwam pas later in de beta vrij. Helaas!
Ook al ben ik het voor een groot deel met je eens ga je naar mijn idee wel voorbij aan het feit dat deze prijs een groot succes in de weg kan/zal liggen. De echte fans hebben al geïnvesteerd, maar voor het echte succes heb je de meer verkopen nodig.

Natuurlijk hebben ze het recht een "hoge" prijs vragen, maar minder mensen willen je game dan proberen. Cities Skylines vind ik een mooi voorbeeld van een schappelijke prijs voor een steengoede game en ik vraag me af of dat succes er was geweest met een vraagprijs van ¤45,-. Act of Aggression vind ik een goed voorbeeld van een game die mede door de hoge prijs geen groot succes is geworden (naast het ontbreken van marketing).

Wasteland 2 bleef ook lang te prijzig naar mijn zin en aangezien mijn vrienden de game niet eens kennen kreeg ik ook geen impulsen om de game te kopen. Ze missen totaal het marketinggedeelte en de mond tot mond reclame die tripple A games wel hebben en waardoor ik een drang krijg om tot aankoop over te gaan. Wasteland 2 is namelijk wel een game die in mijn favo genre valt en ik heb in het algemeen geen moeite meerdere full priced games per maand te kopen. Het helpt natuurlijk ook niet als je de game waar dit op gebaseerd is nooit heb gespeeld, want nostalgie doet een hoop.

Early acces moet voor mij persoonlijk een lagere prijs hebben wil ik instappen. Bij Dirt Rally en Assetto Corsa is mij dat bijvoorbeeld uitstekend bevallen. De lagere prijs maakt het accepteren van bugs en onvolkomenheden makkelijker en je weet met een goede roadmap precies waar ze heen gaan. Helaas heb ik ook genoeg Early Acces games zien sneuvelen die er veelbelovend uit zagen door interne en/of financiële problemen. Ja je mag het eerder spelen, maar de ervaring is niet compleet.

En het gaat er natuurlijk uiteindelijk om dat ze jouw geld eerder hebben en je kan ook nog eens geen refunds aanvragen zover ik weet en anders doe je het niet omdat je verwacht dat het uiteindelijk beter wordt.

[Reactie gewijzigd door Beakzz op 27 januari 2016 16:10]

Je hebt natuurlijk een punt dat een lagere prijs vaak leidt tot meer verkopen. En ja, games met weinig marketing erachter kunnen vaak wel een extra boost gebruiken.

Maar wat is een lage prijs? Door de komst van mobiele spelletjes van ¤1 en spotprijzen in de Steam Sales is de beleving van prijs veranderd, waardoor ontwikkelaars nu moeilijker ¤40 - ¤60 kunnen vragen voor hun spel. Terwijl dat in principe helemaal niet zo veel geld is voor vele uren kwalitatief hoogstaand vermaak (als het spel goed is). Dan krijg je gemakkelijk een neergaande spiraal, waarbij we over 5 jaar zelfs een tientje al te veel vinden voor een indie-game. Als ontwikkelaars zichzelf steeds naar beneden blijven prijzen, kan de hele indie-sector uiteindelijk niet blijven bestaan.

Misschien is het beter om te zeggen: wie het geld er niet voor over heeft, die koopt het spel maar niet (of later in een sale). Het hoeft niet het doel te zijn om 10 miljoen exemplaren te verkopen. Voor indie-ontwikkelaars is het vaak genoeg om iets bijzonders uit te brengen en genoeg winst te maken om met de volgende game te kunnen beginnen. En de prijs bij release is niet voor altijd: spellen worden vanzelf al goedkoper mettertijd.

Een lagere prijs hanteren tijdens Early Access kan werken, en wordt ook regelmatig gedaan, met dan een verhoging in prijs bij de uiteindelijke release. Dat vind ik op zich prima, maar bedenk wel dat ook de vroege kopers alsnog het uiteindelijke spel ook krijgen. Daarom vind ik een lagere prijs tijdens EA niet zo nodig. Mensen die niet houden van een onaf spel, kunnen beter gewoon wachten op de volledige release. Early Access is er voor wie het wil, en het is in principe niet nodig om dat aantrekkelijker te maken dan het nu is. Just my 2 cents uiteraard.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 27 januari 2016 16:35]

Vroeger betaalde men ook 10 euro per maand voor een sub op een MMO. Dat is tegenwoordig ook wel anders. Ik neem aan dat je voor 45 euro ook de volledige game krijgt bij release, dus dan is de prijs al veel schappelijker.
Als het enigzins als de oude Planescape: Torment speelt vind ik 45 euro nog goedkoop. Ik ben nog niet begonnen aan Pillars of Eternity, maar hoor er goede dingen over, dus als dit van hetzelfde kaliber is is het echt niet te duur.
Ik vind de trailer er erg slow paced uitzien. Ik ken de game niet. wat voor soort vechtstijl is het? Het lijkt bijna turn-based. Is het single player? Na de werkdag toch eens Youtube bekijken of dit iets is.
Het is inderdaad single-player, turn-based en slow paced. Vechten is ook slechts één onderdeel van het spel. Je zult meer tijd kwijt zijn met dialogen, je verdiepen in de wereld en de quests, keuzes en gevolgen, het leren kennen van de karakters en het oplossen van mysteries en problemen (waarbij vechten één van je middelen is, maar er zijn vaak meerdere wegen).

Het is grofweg vergelijkbaar met games als Pillars of Eternity, Wasteland 2, Divinity: Original Sin, Baldur's Gate en Planescape: Torment. Erg fijn voor wie een diepgaande RPG-ervaring zoekt, maar waarschijnlijk helemaal niets voor wie zoekt naar snelheid, actie en behendigheid.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 27 januari 2016 13:19]

Aha. Niets voor mij, thanks. Het lopen op het 'schaakbord' a la XCOM / Heroes of Might and Magic trekt me totaal niet.
Ik heb de live cast gekeken waarin de Devs een walktrough van de early acces deden en dat zag er zeer goed uit. Ook diverse manieren om problemen op te lossen zitten in deze game (denk a la Deus Ex)
De stijl is "gewoon" Pilars of Eternity in de toekomst alhoewel er natuurlijk nog veel content bij moet komen.
Vond de kleuren die ingame zitten erg wennen. Had het donkerder verwacht, ook omdat dit als opvolger van de oude Torment.

Ben erg benieuwd of deze game kan leveren waar fans van de oude game op zitten te wachten.
(denk a la Deus Ex)
Is 'a la Planescape Torment' niet beter op zijn plek? Ik probeer zo min mogelijk van de game mee te krijgen voordat hij af is maar het verschillend kunnen oplossen van problemen is natuurlijk iets wat de '99 versie als speerpunt had.

Verder heb ik tot op heden eigenlijk wel goede hoop dat het een prima game wordt. De project updates zijn regelmatig en geven de indruk dat er heel goed gekeken wordt naar wat 'men' wil. Namelijk een echte opvolger van Torment, met als kenmerk een briljant verhaal in een bijzondere setting.
Is deze game gebaseerd op een D&D rule set, en zo ja welke versie?
Ik gok, zomaar een gokje he, dat ie gebaseerd is op de Numenera rule set.

[Reactie gewijzigd door RoadRunner84 op 27 januari 2016 13:38]

Deze is op de één of andere manier aan mij voorbijgegaan dus helaas niet gebacked. Van het weekend ga ik het origineel weer herinstalleren, dit keer met mods. Op http://thunderpeel2001.bl...torment-fully-modded.html staan een zestal mods die het spel weer speelbaar maken op de moderne machines.
De reden voor vertraging is niet Wasteland 2 geweest, meerdere malen weerlegd door inXile, maar het feit dat het zo hard over zijn goal heen is gegaan dat ze een waslijst met relatief complexe stretchgoals moesten halen.
Er is altijd een vol team bezig geweest met Torment en toen Wasteland af was is dat team er gedeeltelijk bij gezet.
Zo is er nu ook een team bezig met een nieuwe Bard's Tale.
Gaaf dat het turn-based is en pre-rendered achtergronden heeft.
/offtopic
Early Access, Season passes, Pre order bonussen, Kickstarter, etc

Dit zijn dus de ontwikkelingen die de game industrie maakt de afgelopen jaren. Vroeger werd er nog eens een nieuw 'genre' ontwikkeld, gestuurd door de technologische vooruitgang. Nu is het alleen maar hoe ze zoveel mogelijk munten ergens uit kunnen slaan.

Ok Virtual reality is eindelijk iets nieuws "on the horizon", maar voor de rest wordt ik alleen maar droevig van de huidige stand van zaken. Uitmelken van series en remasteren van goldies die jezelf mag voor financieren.
Zonder kickstarter zou dit spel er nooit zijn. De uitgevers wagen zich er niet aan.

Crowdsourcing heeft laten zien dat er nog steeds grote vraag is naar deze type games.

Early access is optioneel. Je hoeft er niet voor te kiezen. Je kan ook gewoon wachten tot het spel uit is. Dit zou ik ook zeker aanraden. Dit is niet het soort game wat je van te voren al vele malen half gespeeld hebt alvorens aan de complete game te beginnen.

Er wordt zeker vaak misbruik gemaakt van dit soort diensten. Maar dit spel is misschien wel een van de beste voorbeelden van hoe het zou moeten gaan, net als de "voorganger" pillars of eternity.
Dat ziet er wel lekker voor een "ouderwetse" stijl RPG! Lekker! Laat maar komen :D