Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Rpg-klassieker Planescape: Torment krijgt 'Enhanced Edition'

Door , 34 reacties

Planescape: Torment krijgt een 'Enhanced Edition' met ondersteuning voor hogere resoluties, een verbeterde interface en verbeterde geluidseffecten. Chris Avellone, die de leiding had over de ontwikkeling van de originele rpg uit 1999 is betrokken bij de nieuwe versie.

De verbeterde versie van Planescape: Torment wordt gemaakt door ontwikkelaar Beamdog. Dat blijkt uit een trailer die online is verschenen. De website planescape.com laat op het moment van schrijven een timer zien die aftelt naar dinsdagavond 23 uur. Vermoedelijk wordt dan meer bekendgemaakt.

In de video worden verbeterpunten ten opzichte van de originele game aangehaald. Het spel zal speelbaar zijn in hogere resoluties, tot 4k. Aan de graphics zelf lijkt verder niets gewijzigd te zijn. De soundtrack heeft wel een remaster ondergaan en ook de interface is aangepast. De updates zijn met goedkeuren van Avellone doorgevoerd. Planescape: Torment Enhanced Edition komt uit voor Windows, macOS, Android en iOS. Wanneer het spel verschijnt is nog niet duidelijk.

Planescape: Torment werd in 1999 uitgebracht en wordt gezien als een klassieker. De game wordt vooral geroemd om zijn verhaal. Begin dit jaar verscheen Torment: Tides of Numenera, een spel dat gezien wordt als de spirituele opvolger van de rpg-klassieker. Bij het maken van de nieuwe game waren een aantal schrijvers en ontwikkelaars van de oude versie betrokken.

Reacties (34)

Wijzig sortering
Ik heb op zich niks tegen een remaster, maar de beamdog remasters zijn nu niet echt om over naar huis te schrijven.
Het is leuk dat je niet hoeft te modden om het goed draaiende te krijgen, en op widescreen kunt spelen, maar verder gooien ze een filter erop, wat lelijke outlines (die je uit kunt zetten) en klaar is kees.

De sprites worden helemaal niet verbeterd, alleen gefilterd en zijn dus wazig op hoge resoluties.
Als ze nou een mooie nieuwe sprites zouden maken, zou dat al veel toevoegen aan het spel. Let wel, ze vragen tot nu toe ¤20 voor hun "remasters". Met enkel zaken die eenvoudig ook met mods kunnen is voor mij dat geld niet waard.

Misschien stoppen ze er weer een paar zeer middelmatige extra NPC's bij, zoals in de Baldur's Gate remasters.

Al dat gezegd hebbende; in concurrentie met de meuk die op tablets verschijnt, zijn dit zeer leuke ontwikkelingen. Daar zie ik het nut wel in van een dergelijke remaster.
Ik vind dat je de remasterde games wel erg te kort doet nu hoor ;) Vooral voor BG1 en BG2 hebben ze erg veel werk gedaan, vooral omdat veel originele artwork kwijt is geraakt en opnieuw gemaakt moest worden. Daarnaast zijn de remasters superstabiel en zijn er nog redelijk wat bugfixes gedaan. Dan is 20¤ een hele schappelijke prijs (en soms zelfs nog dik in de aanbieding, bv via Steam). Als je dan bedenkt dat dit geen blockbusters zijn die miljoenen keer over de toonbank gaan, vind ik het helemaal wel meevallen. Daarnaast, ik heb dankzij de remasters weer vele uren spelplezier gehad, en de beperkte graphics storen mij helemaal niet aangezien de spelbeleving en het verhaal gewoon geweldig zijn.
BG2 (incl ToB) is met widescreen mod gewoon goed te spelen. Hier had echt geen EE voor hoeven komen.
Begrijp me niet verkeerd.
Ik vind Baldur's Gate (1+2) fantastisch, de remasters zijn dus ook zeer goede spellen. Mijn punt was dat ze als remaster niet veel toevoegen aan het origineel. De meeste bugfixes waren al opgelost door mods, en de EE heeft zelfs nieuwe bugs geïntroduceerd (sommigen behoorlijk groot, nogal wat issues met geluid, dan werken mods niet meer etc).

Het voordeel van de EE is vooral dat je niet meer de bugfixes en widescreen mod nodig hebt. De beamdog-eigen content past niet bij de rest van het spel.

Beamdog heeft wél laten zien dat ze prima nieuwe graphics kunnen maken. De omgevingen die ze gemaakt hebben zien er prima uit in Baldur's Gate 1+2 (ook al passen ze qua stijl niet bij de rest).
Je zou denken dat ze prima zoiets zouden kunnen doen met de sprites. Deze zijn in Torment al een stuk beter geanimeerd dan in Baldur's Gate/Icewind Dale. Een hogere resolutie versie zou ervoor zorgen dat het er gelijk een stuk beter uitziet op desktop pc's en resoluties hoger dan de originele 640x480.

Ik heb de remasters gespeeld op mijn 10" surface tablet, waar het er nog prima uitziet, maar op mijn desktop van 28" en ook op 22" ziet het er veel te pixelig uit.
Wanneer het spel verschijnt is nog niet duidelijk.
Uit de mail die ik van gog.com kreeg: The game is scheduled for release on April 11.


https://www.gog.com/game/planescape_torment_enhanced_edition

[Reactie gewijzigd door Wailing_Banshee op 29 maart 2017 08:05]

Voor de liefhebber is er ook net "Torment tides of numenera" uit de geestelijk opvolger.
Het nieuwe verdienmodel. Klassiekers oppoetsen en uitbrengen met het toverwoord '4K' :+
Die enchanced editions (diegene die al zijn uitgekomen) hebben anders nog een groot voordeel: Linux support.

Ik heb enkele (opnieuw) gekocht omwille van die reden. Ik vind het wel aangenaam dat ik voor mijn gamefix niet altijd hoef te rebooten in Windows.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 28 maart 2017 22:45]

Het voordeel is dat oude klassiekers zo beschikbaar blijven voor een nieuwe generatie. Van alle media vormen zijn games denk ik het meest gevoelig voor voortschrijdende techniek, en niet iedereen heeft het geduld of de technische kennis om te gaan rommelen met een oud spel om dat op een modern systeem comfortabel speelbaar te krijgen. Die remasters nemen dat gedoe (als het goed is) weg zodat het spel weer een paar jaar vooruit kan zodat volk als ik die de boot gemist hebben toen het uitkwam.
Heb je liever DLC en microtransacties dan?

Ik heb hier geen problemen mee als ze hierdoor betere games maken/de huidige games kunnen onderhouden. Voor iedereen is het zijn of haar eigen keus of ie het koopt ja of nee. Is heel wat anders dan expres contant achter houden of een paywall neerplempen.
Heb je liever DLC en microtransacties dan?
Dit is een erg duidelijke drogreden (Vals dilemma).

Het is niet klassiekers oppoetsen of DLC en microtransacties. Er zijn nog tal van manieren om games aan de man te brengen.
Blijkbaar vinden mensen het waard om er geld aan uit te geven. En zover ik weet is het puur SP. Dus je bent niet verplicht hem te kopen.
Zo is dat. Ik vind het het waard. Al zoveel fun gehad met de opgepoetste versies van Icewind:Dale, Baldur's Gate 1 en 2.
En als je dan bedenkt dat bijvoorbeeld Sword Coast Legends voor mij onspeelbaar is omdat het spel superlang moet laden en continu crasht, nog los van de irritante 3D modus waarbij je continu de camera moet roteren, dan denk ik: opzouten met je nieuwe fancy spellen, die oude spellen werken gewoon en geven dik veel plezier.
Helemaal eens. Interessant om te weten voor de liefhebbers, dus nieuwswaardig. Vind je er niks aan, dan ben je niet verplicht het te lezen en al helemaal niet om het te kopen.
Hey, als dat betekent dat ik volgende keer niet weer moet prutsen met community patches, onofficiële mods en niet zelf in hex code .ini bestanden hoef te bewerken, puur om het draaiend te krijgen op een modern systeem, ben ik voor :P

Ik heb m vorig jaar nog eens gespeeld, met erg veel plezier, maar ik was vier uur bezig voor het werkte, en toen nog eens zoiets toen ik een rare render bug had die de boel steeds deed crashen.
Ja tis nu bijna elke dag wel feest met een bericht. Reboot dit, opgepoetst dat.

[Reactie gewijzigd door ManiacsHouse op 28 maart 2017 23:30]

Ja, ik zat er net aan te denken. Het lijkt Hollywood wel...
Dat is de volgende stap: Nu op Blu :9~
Het origineel staat op de plank met classics in de boekenkast...absoluut een top game. Toch heb ik nooit zo de neiging ze weer te spelen; de charme zit toch in de ervaring van toen, de nostalgie. Die paar titels die ik remasted toch geprobeerd heb, vielen allemaal tegen. Ik geniet wel van de box art van destijds...dat is pas echt jammer dat we dat vrijwel nooit meer zien.
Er zijn een hoop games nog gewoon te koop met doos en alles er op en er aan. En dan krijg je er gewoon een steam key bij.

https://www.nedgame.nl/pc-gaming/games/

Maar winkels als bartsmith/intertoy hebben nog wel boxed in de verkoop.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 28 maart 2017 22:02]

Dat zijn toch gewoon DVD-hoesjes? Ik neem aan dat Zarhrezz het over die kartonnen dozen heeft.
Yup, de 'klassieke' kartonnen boxes ter grootte van een flink boek, niet die plastic DVD-hoesjes. Tegenwoordig is er nog een enkele game die een Limited Edition o.i.d. heeft met een mooie box, maar dat is zeer zeldzaam. Terwijl juist zoiets meerwaarde biedt in de winkel...een plastic doosje biedt nou niet echt meerwaarde ten opzichte van een download.
Dan zal je de fysieke collectors editions moeten kopen. Die hebben 9/10 keer genoeg goodies die passen niet in een dvd hoesje.
Heb je die ervaring ook met BG1/2? Ik heb genoten van de heerlijke rust in de game, de humor, de aanvalsstrategie en de dialogen. Graphics kunnen me gestolen worden, ik wil gewoon een toffe AD&D ervaring, zo puur mogelijk en dichterbij dan IW:D en BG1/2 kom je dan toch niet.
Écht wel tof dat ze dit doen. Heb super veel zin om hem (nóg) een keer opnieuw te spelen. Vooral benieuwd naar het verbeterde geluid, want ik vind die soundtrack geniaal... Luister hem nog steeds af en toe.

Zeker wel cool ook dat Chris Avellone mee werkt aan het project! :D
Ha, de big box met die mooie digipack en 4 (of 5?) discs staat hier nog in de kast!
Deze versie gaat er zeker komen, want bij mijn laatste poging om dit spel te spelen ging het niet helemaal lekker en grafisch was het nogal achterhaald.

Na het teleurstellende Tides of Numenara gaat dit wel weer leuk worden :)
Crap, heb net de oude versie gekocht. Die is wel heel spartaans hoor, duidelijk te zien dat dit een oud spel is. Zodra de remaster uit is ga ik die dus meteen kopen.
ik weet niet waar je hem gekocht hebt, maar op GoG krijg je nu 30% korting op de (pre-order van de) remaster als je de oude versie al bezit... scheelt je toch weer 6 euro...
goeie tip, thanks! ik ga even kijken :)
met mods heb je precies het zelfde, exclusief extra's dan.
hopelijk stoppen ze stackable items in de ee :)
Beste klassieker ooit.
Ik wilde hem laatst nog eens spelen maar dan moet je van alles uithalen om hem werkend te krijgen.
Daarom ben ik superblij dat ze klassiekers oppoetsen voor de nieuwe hardware.
System schock, nog zo'n klassieker komt er ook aan.

Na enkele dagen tides of numenera gespeeld te hebben ben ik er maar mee gestopt. Deze game is totaal overdone en lijkt niet op planescape Torment, schrijvers zijn helemaal los gegaan en de spelregels moet je zwaar bestuderen. Ik kan dan ook niet echt zeggen dat tides of numenera een waardige opvolger is van Planescape Torment.
voor 20 euro ga ik 'm nog wel een keer opnieuw spelen. voor het origineel was ik net iets te jong. Toen was ik 13 of 14. Wel aan begonnen, maar het was mijn eerste rpg. Nooit afgemaakt. Baldur's gate 1 en 2 heb ik wel grijs gespeeld.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*