Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 112 reacties

Game-ontwikkelaar en -uitgever Interplay gaat de merkrechten van zeventig games en tientallen personages verkopen. Het bedrijf heeft onder andere de rechten van Earthworm Jim, FreeSpace, Kingpin, MDK, Battle Chess en Descent in zijn portfolio.

Middels een persbericht kondigt Interplay aan dat de rechten van zeventig gametitels in de verkoop gaan. Het bedrijf geeft geen complete lijst, maar het lijkt te gaan om alle merkrechten van games die de uitgever en studio nog bezit. Geïnteresseerden dienen contact op te nemen met een investeringsmaatschappij voor meer informatie.

Interplay werd in 1982 opgericht en was eind jaren negentig en in het begin van het nieuwe millennium succesvol met games zoals Fallout 1 en 2, MDK, FreeSpace, Descent, Jagged Alliance, Kingpin, Redneck Rampage, PlaneScape: Torment en Baldur's Gate.

In 2003 moest Interplay zijn ontwikkelstudio Black Isle sluiten, omdat het bedrijf financieel in zwaar weer verkeerde. Black Isle was verantwoordelijk voor succesvolle rpg's waaronder de eerste twee Fallout-games, Planescape: Torment en de Icewind Dale-serie. Na de sluiting werd door de ontslagen werknemers Obsidian Entertainment opgericht.

Eerder werden de rechten voor de Fallout-games al verkocht aan Bethesda. Onlangs verleende Interplay een groep ontwikkelaars de rechten voor het maken van een opvolger van de Descent-games. Dat doen ze middels een campagne op Kickstarter, waar 600.000 dollar mee is opgehaald.

Zelf heeft Interplay al jarenlang geen nieuwe games meer uitgebracht. Het bedrijf verkeerde in diverse juridische conflicten. Of dat de reden is dat het bedrijf zijn assets en intellectual property in de verkoop doet, is niet bekend.

Interplay - coming soon

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (112)

Hier even de ganse lijst van door Interplay uitgebrachte games:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Interplay_games
MDK, Kingpin en Giants. Meteen zowat de beste games uit mijn tienerjaren, hopelijk wordt er wat gedaan met die titels :)
MDK.. wow wat een game voor zijn tijd. Al weet ik nog steeds niet waar de afkorting voor staat. Als hier eens een remake van zou komen..
Er zijn tig mogelijkheden, waarbij Murder, Death, Kill een aannemelijke is. Volgens de makers van het spel, kan het echter overal op slaan:
Meaning of "MDK"

While the precise meaning of the title's three-letter acronym is never revealed during the game, the gaming press and fans adopted Murder, Death, Kill,[46] which was coined as a neologism in the 1993 film Demolition Man. Another possibility is documented in the game manual, where Kurt's mission is named "Mission: Deliver Kindness".[17] It could also stand for the first initials of game's characters; Max, Dr. Hawkins, and Kurt.[23] In the README for the PC version of the game, it is stated "It stands for whatever we say it stands for on any given day; i.e., today it stands for Mother's Day Kisses."[47] In the European PC release, the background images during installation present many possible meanings for the letters; one of which is "Murder, Death, Kill". In the Japanese release, on the back cover it says in bold yellow letters: "My Dear Knight". During the installation of MDK2, various meanings are shown, again including "Murder, Death, Kill". The original meaning of "MDK" from the company's initial promo video was in fact "Murder Death Kill".[48] In a 2009 interview with NowGamer, David Perry revealed that because the North American publisher PIE was supposed to make toys based on the game, they did not like the title, so the words were removed and simply replaced with "MDK".
Bron: Engelse Wikipedia
Bedeutung der Abkürzung „MDK“[Bearbeiten | Quelltext bearbeiten]
In der auf der Installations-CD mitgelieferten Readme werden einige Bedeutungen von MDK aufgelistet:

Murder Death Kill (originaler Titel zur Entwicklungszeit), ein Zitat aus dem Film Demolition Man (1993)
Max, Dr. Hawkins, and Kurt
My Dog Ken (Mein Hund Ken)
Million Dollar KO
Maim Death Kill (Verstümmeln, Tod, Töten)
Maim, Destroy, Kill (Verstümmeln, Zerstören, Töten)
Massive Dollops of Ketchup (Wörtlich: Massive Klumpen von Ketchup)
Mother's Day Kisses (Muttertags-Küsse, weil die Readme am Muttertag geschrieben wurde)
My Diary something beginning with K. (Mein Tagebuch irgendetwas das mit K. beginnt)
Mission: Deliver Kindness (Mission: Überbringe Freundlichkeit)
Menschen Denken Kreativ (Laut der FAQ-Datei von MDK)
Bron: Duitse Wikipedia
Yep :)

Als je Baldur's Gate gespeeld hebt vindt je een sentient zwaard dat "MURDER DEATH KILL" roept bij iedere critical hit. Leuke easter egg.
i would Murder Death en Kill voor een reboot van die reeks...
ik heb de originele nog steeds hier liggen in die coole box zoals games toen gebruikelijk werden uitgebracht. (lichtgrijze doos met in't groot vet MDK erop (zoals deze: http://www.mobygames.com/...9-mdk-dos-front-cover.jpg)

Ik herinner me vooral dat ik de muziek enorm vet vond en dat het spel ook supervloeiend liep (ik had toen een voodoo) in vergelijking met andere shooters. Bovendien had MDK geen loading screens tussen gebieden, het werkte met een soort van gangen waar de door moest lopen waardoor loading screens werden vermeden, dit was een van de eerste spellen die je volledig kon doorspeln zonder 1x loading te zien na het starten van het spel.
MDK heeft altijd een speciaal plekje in m'n hart gehad
Ja op de één of andere manier blijven bij mij ook de games die ik in de jaren 97-2001 speelde het meest hangen. Tegenwoordig maakt een spel nooit meer zo'n grote indruk als toen.
Toen enorm gehypt. Viel daardoor tegen. Wellicht waren mijn verwachtingen te hoog.
wow, ik vond het echt een te vet spel... zie post boven
Volgens mij is het: Max, Dr. Fluke Hawkins & Kurt
Inderdaad.
'Murder Death Kill' komt uit de film Demolition Man
Wat niet automatisch betekent dat dat het niet is ;)

Het kan vanalles betekenen en zoals de devs zelf ooit zeiden, betekent het wat op die dag goed uitkomt.

Volgens de Wikipedia pagina is het oorspronkelijk Murder Death Kill:

"The original meaning of "MDK" from the company's initial promo video was in fact "Murder Death Kill". In a 2009 interview with NowGamer, David Perry revealed that because the North American publisher PIE was supposed to make toys based on the game, they did not like the title, so the words were removed and simply replaced with "MDK"."
-

[Reactie gewijzigd door m-unit op 8 september 2016 16:08]

Earth Worm Jim!!
Daar heb ik wat uurtjes aan versleten vroeger haha

[Reactie gewijzigd door defixje op 8 september 2016 13:07]

Clayfighter.....

Is blizzard niet ooit begonnen bij interplay?
Hoe het exact zit weet ik niet, maar Interplay heeft wel in ieder geval Rock N Roll Racing (1993) en The Lost Vikings (1994) uitgegeven.

Overigens heette Blizzard hier destijds nog Silicon & Synapse, Inc. In 1994 ging het bedrijf door het leven als Chaos Studios, om vlak daarna Blizzard Entertainment te worden. Blijven wel mooie tijden, je had geen savegame zoals nu, maar een password om in 1 klap bij een bepaald level te komen.

EDIT: Voor wat ik zo snel vinden kan, zijn er wel meer games uitgegeven door Interplay en ontwikkeld door Blizzard. O.a. Blackthorne is ook zo'n game, al ken ik de game verder niet. Die is echter variërend ontvangen geweest.

[Reactie gewijzigd door CH40S op 8 september 2016 09:05]

Rock 'n Roll Racing is mijn all-time favo SNES game. Met Loudmouth Larry als epische commentator. Rip scores a first place knock-out!!!
Yass, dat zijn Blizzard's roots!
Ik herinner me blackthorne nog, een flashback clone met gore. Is mss wel de eerste game onder de Blizzard banner maar weet het niet zeker....
Bij The Lost Vikings wordt Silicon & Synapse in ieder geval wel genoemd ja.

* SWINX kwam laatst nog zijn 386 tegen, en je raadt het al ... 8)7
MDK, was toch Murder Death en Kill? Man, wat een tijden waren dat. Interplay, Sierra, + Westwood en al die andere uitgevers die de dienst uitmaakte zonder Electronic Arts

[Reactie gewijzigd door Lip op 8 september 2016 10:27]

Volgens wikipedia hebben de fans en de pers dat zo aangenomen het wordt nergens blijkbaar in de game (heb em zelf ook gespeeld maar kan t me niet herinneren) zo benoemd. Ware het niet dat ik het toen een waanzinnige game vond.

Systeemeisen :+ :
OS: Windows
Processor: Pentium 300Mhz
Memory: 64MB
Graphics: DirectX
DirectX®: 7
Hard Drive: 650MB
Sound: DirectSound

[Reactie gewijzigd door Fugitive2008 op 8 september 2016 08:39]

In de originele pitch van de game wordt het toch echt Murder Death Kill genoemd hoor (Youtube)
Maar ik kan me voorstellen dat ze uiteindelijk voor MDK met vage betekenis gekozen hebben omdat in sommige markten, Australië bijvoorbeeld, nogal moeilijk gedaan kan worden over een dergelijke titel.

Edit: Dat blijkt dus ook precies de reden geweest te zijn: "In a 2009 interview with NowGamer, David Perry revealed that because the North American publisher PIE was supposed to make toys based on the game, they did not like the title, so the words were removed and simply replaced with "MDK"." Wikipedia

[Reactie gewijzigd door Kaler op 8 september 2016 10:15]

Ik heb het toch gewoon op mijn mooie oude Pentium 133 gespeeld ;)

"The game's original system requirements were a 60MHz Pentium, 16MB of RAM, 17MB of hard drive storage, an SVGA compatible video card, and a Sound Blaster or equivalent sound card; modest specs even by the standards of the time."
Jazeker, met dat figuur op het plaatje links. Goede oude tijd :Y)
Er zijn meerdere betekenissen, maar waar het echt voor stond is nooit echt bekend gemaakt voor zover ik weet. Veelal is ook geaccepteerd dat het voor Max Doc Kurt zou staan.
In het spel werd toch ook "Murder, Death, Kill" geroepen?
En er is ook een missie genaamd Mission: Deliver Kindness
Zoals gezegd. Er zijn meerdere mogelijke betekenissen.
Murder Death Kill komt uit de film Demolition Man, van vier jaar daarvoor.
Volgens mij is dat gewoon zo een mythe, broodje aap verhaal en stond het wel gewoon voor Murder Death Kill. Alleen mensen zijn allerlei verhalen gaan verspreiden die hun eigen leven zijn gaan leiden.

Overigens blijft het fenomenaal wat voor graphics ze uit een standaard pentium met 16mb ram wisten te halen. Sniper kon wel 100 keer inzoomen zonder dat er popup etc zichtbaar was. Deze game was 100 procent cpu based en kwam geen gpu aan te pas.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 8 september 2016 10:17]

Ik kijk uit naar een nieuwe MDK, de oude heb ik mij enorm mee weten te vermaken.
"Vroegah, was alles beter!: :D
Behalve muizen, midi-controllers en BT speakers....

Ontopic;

Wat een tijden waren dat....EWJ, MDK, Baldurs Gate, Descent,,,geniale herinneringen. Ik hoop dat de verkoop iets zal betekenen voor deze titels.
Muizen? Die gebruikte je in de oude DOS games niet eens :)
Ik heb genoeg spellen gehad in DOS waarbij ik een muis gebruikte...
nooit Sim City, Warcraft, Dune,etc gespeeld dan?
Of in lijn van dit nieuwsbericht shooters zoals Redneck Rampage :)
Alle SCI based dos sierra adventures waren gewoon met muis, alle lucasarts adventures waren gewoon met muis... een hoop dos games hadden muis ondersteuning...
Welnee, Max, Dog, Kurt! :P
Vergeet in dat rijtje vooral Westwood niet..
Dune... command and conquer... geniale games.. red alert helemaal plat gespeeld op een Amerikaanse ranked server toen nog via dial up haha..
Tja... en toen kwam ea.. C&C is er nooit meer in geslaagd om echt goed te zijn na die inmenging en nu is de serie dood...
Red Alert 2 en Yuri´s Revenge zijn anders nog steeds 1 van de beste RTS games ooit naar mijn mening. Generals was ook goed(ik speel heel af en toe zelfs nog een potje tegen m´n pa), maar wat daarna kwam is ondermaats.
vergeet KKND en earth 2140 (50,60) niet! dat waren ook leuke rts games
Krush Kill 'n Destroy :P heb die nog compleet liggen
Kill Krush 'n Destroy haha ja die was ook leuk...
Net als civ 1 vroeger .. en de orgineel sim city.. baanbrekend.. ;)
Alle sportspellen van EA waren er toen al hoor. En hadden ze Westwood met c&c toen al niet ingelijfd?
In 2003 moet Interplay zijn ontwikkelstudio Black Isle sluiten, omdat het bedrijf financieel in zwaar weer verkeerde. Black Isle was verantwoordelijk voor succesvolle rpg's waaronder de eerste twee Fallout-games, Planescape: Torment en de Icewind Dale-serie.
Hier kan ik niet bij, een ontwikkelstudio is succesvol met een rijtje games, maar moet uiteindelijk toch de deuren sluiten, omdat het in financieel zwaar weer verkeerde. Je zou anders verwachten bij succes, als ik eerlijk ben.

Of zal de studio uiteindelijk gewoon te weinig kwaliteit geleverd hebben (in de ogen van Interplay) waarop de kosten meer waren dan de baten en daarom dan maar gesloten is?
Die succesvolle titels zijn al erg oud, als ze tussentijds geen succesvolle titels meer opleveren kan het heel hard gaan. Daarnaast kan een desinvestering je financiële positie hard onderuit halen. Daarnaast zijn juridische verwikkelingen ook niet echt goedkoop.

Maar er worden verder geen feiten genoemd, dus het blijft gissen 8-)
Komt nog bij dat games pas de laatste 15 jaar echt geld omzetten... eerder was je als grote naam al blij als je miljoenen omzet met een release. Tegenwoordig gaat het om miljarden .
Speel de game "game dev tycoon" maar eens.. is wel grappig om te zien dat het als kleine studio vies moeilijk kan zijn vergeleken met de situatie als je echt een gigantisch bedrijf hebt..
game dev tycoon is verre van een realistische blijk op de gaming industrie..
Bedoelde er meer mee dat je vroeger een studio had met een hand vol mensen die een game wegzette die misschien een ton had gekost aan ontwikkeling en als die dan 5 miljoen omzet is dat veel...
Tegenwoordig zit er een studio achter met 300 man en kost de ontwikkeling 500x zoveel in sommige gevallen. . Ook omdat vroeger een game vrij snel klaar wss. Nu zijn ze soms een decennia bezig en hebben ze moeite om de kosten eruit te halen..
Hetgeen de kwaliteit geen goeds doet in Veel gevallen imho.
Kijk naar Atari, kan makkelijk verkeerd gaan dus :) Het uitblijven van nieuwe successen is vaak de bottleneck.
Als je meer uitgeeft dan er binnen komt...

Je kan een paar miljoen verdienen maar als je dan een nieuw pand aankoopt, iedereen opslag geeft etc etc dan kan het alsnog mis gaan. Financieel wanbeleid komt zo vaak voor..
succes is relatief; Interplay was vooral bekend op de PC markt, maar heft nooit dat succes kunnen evenaren op de console markt (waar toen het grote geld zat).
Tsja als het gros alles deed downloaden, branden en verkopen voor 10 gulden... dan komen de studios niet ver lijkt me.
Een spel kan héél goed zijn en toch slecht verkopen.

Deus Ex is nu een magische klassieker maar was geen kaskraker en Ion Storm is dood.
Hoge kosten om, voornmalelijk PC, games te ontwikkelen maar geen grote successen op de console markt waren grotendeels debet aan het ondergaan van Interplay (en daarmee Black Isle)
ik hoop op een nieuwe Redneck Rampage _/-\o_
Die was inderdaad verschrikkelijk fout :)
+1 . Die kan wel ene reboot gebruiken, tenzij Gearbox de klus krijgt. Persoonlijk vond ik de reboot van 'Rise of the the Triad' goed geslaagd dus wellicht kan dit gegund worden aan 'Interceptor'.
Ik hoop het ook. Ik heb me vroeger vreselijk goed vermaakt met Redneck Rampage
Hoop ik ook op! Was daar vroeger een grote fan van! _/-\o_
Inderdaad, dat waren de tijden. Van Descent zouden ze wel een goede VR game kunnen maken..
grappig, descent was DE game van vorige generatie VR brillen
op een beurs heb ik dat eens getest, best wel leuk
Inderdaad, ik heb toen nog zo'n bril van ik meen Asus gehad. Voor de techniek toen (eind jaren 90) zag het er nog heel aardig uit.

Overigens kon het niet tippen aan de gewone gameplay. Tijdens menig LAN party in die tijd speelden we dit uren lang....

Gameplay video Descent

Eigenlijk heb ik hier nooit (of althans niet recent) een vervolg op gezien. (Space shooter in een Quake achtige binnen omgeving).
Same here! Volgens mij moest die 3D Bril dan nog aangesloten worden op de PC meen ik me te herrineren. Samen met een Nvidia TNT2 was dat volgens mij. Maar kan het ook mis hebben :+

Turok : Dinosaur Hunter werdt toen ook ondersteund volgens mij. Weet nog wel dat het een leuke gimmick was, maar langer als een half uur ermee spelen lukte me niet.
Ja dat was hem inderdaad. Turok met zijn vele bergricheltjes en spelonken. Ook veel meer tijd aan gespendeerd dan de gemiddelde game tegenwoordig (waar je na 6 uur het einde hebt gehaald).
Na Descent (1994) kwamen Descent 2 (1996) en Descent 3 (1998).

Overigens is Forsaken (tevens 1998) ook wel een Space shooter in een Quake achtige binnen omgeving. ;)
Haha ja die heb ik allemaal gespeeld. Ik bedoelde met recent, eigenlijk de afgelopen paar jaar.

Iets dat je nu nog op je console kan spelen. (Ja sorry, de game pc is inmiddels vervangen door een dedicated gameroom / beamer/ console etc. Je word wat ouder en dan speel je onderuit hangend ipv zittend bij een toetsenbord).
En Descent II een van de games die een tweede leven kreeg nadat er een 3dfx/voodoo (de eerste echte 3D acceleratie) versie van kwam.

De Voodoo-I heb ik nog steeds liggen :-)
Powervr... Pod Racer. Was ook zo'n beetje de enige game die beter en mooier op de powervr draaide.
Rock 'N Roll Racing...
Een van de leukste spellen die ik vroeger gespeeld heb op de Sega! :D
Racen, betere voertuigen kopen, upgraden en iedereen aan puin knallen en... RADAR LOVE!!!
Wat een pracht toen! _/-\o_
Misschien komt Motor Rock nu weer terug in de Steam store, althans als ze de rechten voor Rock 'N Roll Racing weten te bemachtigen. Leek mij wel een toffe remake.
Die heb ik toen der tijd in my wishlist gehad.
Erg jammer dat deze niet door ging maar we zullen zien...
Ik heb uren in spellen zoals MDK, Kingpin en Earthworm Jim gestoken. Nostalgy hits hard.
Earthworm Jim!
Met de moeilijkste en zwaarste Endboss ooit. :+
Wacht, is dat Klaus?!? :o

Ben benieuwd trouwens wat er met de genoemde titels gaat gebeuren: het idee van een eventuele reboot van Kingpin, Redneck Rampage of (in het bijzonder) Jagged Alliance maakt me erg blij!

[Reactie gewijzigd door w00t00w op 8 september 2016 12:05]

Ik denk dat de Endboss uit EWJ wel wat ouder is...
(Ben geen American Dad kenner, Family Guy en South Park zijn IMHO leuker...)
Ik heb een sterk vermoeden dat American Dad een stuk nieuwer is: EWJ ken ik nog van de tijd voor South Park (wat weer een stuk langer draait dan de cartoons van MacFarlane). Mijn opmerking was verder ook niet echt bedoeld als directe vergelijking, Klaus was simpelweg de eerste gedachte die opborrelde bij het zien van dat screenshot.
Mijn topper was ook Cyberia uit ´94. Wat heb ik me stuk lopen bijten op die missies.
Maar ook Descent 1 en 2 natuurlijk. Freespace was ook leuk maar minder dan Descent 1 en 2.
Persoonlijk wordt ik van de Descent spellen vooral claustrofobisch en wagenziek. FreeSpace daarentegen heb ik veel goede herinneringen aan ;) Blijft persoonlijk natuurlijk, maar van bepaalde scene's in FreeSpace 1 en 2 krijg ik nog steeds rillingen.
Ik heb ook goede herinneringen aan Cyberia. Erg leuke game. Cyberia 2 was ook erg leuk, maar heb ik pas jaren daarna kunnen vinden. ( verkoop liep niet zo goed ) Leuk om te zien dat er ook nog anderen zijn met waardering voof die game.

Lost Eden was ook een leuke titel uit die tijd.
Cyberia 2 heb ik dacht nooit gespeeld, geen idee waarom eigenlijk. Het kan wel zijn dat ik hem gekocht heb, maar zeker weten doe ik dat niet meer, het is tenslotte al een tijdje geleden.

Ik heb nog even de lijst doorgekeken en er zat meer bij van de trip down memory lane,
Buzz Aldrins race into space en Lost Vikings.
De naam rinkelt zeker een belletje, maar kan even geen games noemen van deze partij die ik heb gespeeld.
In heel veel MS-DOS games kwam het Interplay logo voorbij, waaronder Another World en Alone in the Dark. Ik wist niet dat Interplay nog het Windows 32-bit tijdperk heeft meegemaakt.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True