Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 34 reacties

Interplay geeft de rechten op een Fallout-mmog terug aan Bethesda, in ruil voor een vergoeding. De twee uitgevers waren in een juridische strijd verwikkeld om de rechten op de gameserie. Wel mag Interplay de oude Fallout-games blijven uitgeven.

Uitgevers Bethesda en Interplay schikten eerder deze maand hun langlopende juridische conflict over de Fallout-serie. Nu zijn ook de afspraken tussen de twee bedrijven bekendgemaakt, schrijft Kotaku. Als onderdeel van de schikking geeft Interplay de Fallout-mmog-licentie terug en betaalt Bethesda twee miljoen dollar vergoeding. Interplay mag wel tot eind 2013 de games Fallout, Fallout 2 en Fallout Tactics blijven verkopen.

De uitgevers waren in een juridisch gevecht verwikkeld over de Fallout-serie. Interplay bezat tot 2007 alle rechten op Fallout, terwijl Bethesda bij Interplay een licentie had genomen om rollenspel Fallout 3 te maken. Interplay verkeerde echter in zwaar weer en zag zich gedwongen om de rechten op Fallout te verkopen. Bethesda had interesse en legde 5,75 miljoen dollar neer voor de franchise. 

Interplay behield wel een licentie om een Fallout-mmog te maken. Bethesda was echter van mening dat Interplay zich niet aan de gemaakte afspraken hield en begon in april 2009 een rechtszaak om de licentie voor de Fallout-mmog bij Interplay terug te halen. Beide uitgevers betwistten diverse punten van hun overeenkomst in de rechtszaal voordat ze tot een schikking kwamen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (34)

Als Bethesda nu gewoon Interplay had overgenomen dan hadden ze Fallout experts in dienst zodat ze de franchise nog beter kunnen maken. Maar dat zie ik nu niet meer gebeuren na al die ruzie, dus een goede samenwerking is denk ik niet meer mogelijk.
Heeft de oprichter van Bethesda (of het moeder bedrijf) niet gewerkt aan Fall Out 2? Was dat niet juist de reden dat Bethesda deze rechten wilde kopen?
Nope. Dat was Interplay als uitgever en Black Isle als developer. Beiden gingen failliet en Interplay maakte een doorstart. Ex-werknemers van Black Isle hebben daarna Obsidian opgericht, welke dus Fallout New Vegas maakte.

Bethesda kocht de rechten over omdat ze wel heil zagen in een 3d rpg in een post-apoc setting.

Misschien is er een kans dat ook Obisidian nu met een FO MMO aan de slag gaat...?

[Reactie gewijzigd door Flowmo op 10 januari 2012 13:22]

En wat voor een doorstart.... Hun website staat vol met spellen uit de jaren 80 en 90. Sacrifice uit 2001 is nog een van de 'nieuwere' spellen. Veel eigen IP hebben ze verkocht (zoals Fallout dat naar Bethesda ging), en de meeste rechten zijn ze kwijtgeraakt (zoals D&D, aan Atari / Infogrames).

Interplay zoals van voor 2002 zien we nooit meer terug. Jammer, want ik heb vele spellen van voor die tijd die door hen zijn uitgegeven.
Bethesda bestond al lang voordat FO2 werd uitgebracht.
Dé expert / game designer van Fallout, Christopher Taylor, is in 2008 weer in dienst getreden bij Interplay. Bethesda had die gast ook gewoon kunnen inhuren ofzo. Die zal nu wel overstappen ofzo.

[bron]http://en.wikipedia.org/w...er_Taylor_(game_designer)[/bron]

Verder heeft de oprichter van Bethesda Softworks, Christopher Weaver, nooit gewerkt voor Interplay,.

[Reactie gewijzigd door Marcelloz op 10 januari 2012 13:23]

Helaas dat dit nu niet doorgaat. Ik had graag een fallout mmo gespeeld.
Aan de andere kant, misschien ziet bethesda zelf het potentieel van het uitbrengen van fallout mmo. We zullen zien.
"Interplay bezat tot 2007 alle rechten op Fallout, terwijl Bethesda bij Interplay een licentie had genomen om rollenspel Fallout 3 te maken. Interplay verkeerde echter in zwaar weer en zag zich gedwongen om de rechten op Fallout te verkopen. Bethesda had interesse en legde 5,75 miljoen dollar neer voor de franchise. "

Correct me if I'm wrong maar ik meen mij vaag te herinneren dat bethesda de licentie niet permanent gekocht had maar voor iets van drie games had (waarna hij terug naar interplay ging). Een soort lease constructie oid...

EDIT: Half juist.
"Initially Bethesda held the right to make only 3 Fallout games with royalties to be paid to Interplay. In 2006, Bethesda bought the full Fallout franchise leaving Interplay the right to make Fallout Online."
http://fallout.wikia.com/wiki/Fallout_3

[Reactie gewijzigd door actionInvoke op 10 januari 2012 13:32]

erg jammer, ik had grote hoop voor een mmo van interplay icm fallout!
Ik denkt dat de mmo die Interplay aan het maken is dermate generic gehouden is (vanwege die aanslepende rechtzaken) zodat met enkele nieuwe assets hier een mooie post apocalyptic mmo van kan gemaakt worden als spiritual mmo successor to Fallout. Fallout (1 en 2) is zelf ook een spiritual successor van Wasteland ( http://en.wikipedia.org/wiki/Wasteland_%28video_game%29 ).

[Reactie gewijzigd door Zamalan op 10 januari 2012 13:04]

Ik denk het ook, het lijkt mij een stuk kostbaarder om een MMO na x aantal jaar ontwikkeling gewoon weg te gooien dan de 2mil die ze hebben gekregen in deze schikking.
Ik denk dat de kans op een goede Fallout MMO groter is als de rechten bij Bethesda zijn dan wanneer deze bij Interplay zijn.


Het lijkt mij dat Bethesda hier meer middelen voor heeft. Ook schijnt interplay veel rechten te missen op de zaken die Fallout maken wat het is. Deze zijn allemaal bij Bethesda.

[Reactie gewijzigd door Maizel op 11 januari 2012 00:25]

Ik vind Bethesda maar een stelletje uitzuigers. Ze zullen wetterlijk alles voor elkaar hebben maar ik heb het gevoel dat ze er alles aan deden om te voorkomen dat die MMO er ging komen, met success zo blijkt.
Interplay heeft overigens volgens mij geen licentie gehuurd maar de rechten op het maken van een MMO als verkoopvoorwaarde gesteld van de Franchise. Intenties liggen dus lichterlijk elders.
Er zaten ook allemaal bezopen randvoorwaarden aan, zo zou Interplay geen "Pip Boy" mogen gebruiken in de MMO alsmede geen bekende karakters als Harold gebruiken, ook al hebben die prutsers hem zelf in de eerste game die ze maken omgelegd. :')

Misschien maar beter want met al die beperkingen zou het flink lastig worden die game een authentiek Fallout gevoel te geven. Vooral ook gezien het orginele fallout team zo'n beetje weg is bij Interplay. (waarvan een deel naar Obsidian die aan New Vegas hebben gewerkt _/-\o_ )

[Reactie gewijzigd door Alpha Bootis op 10 januari 2012 13:14]

Interplay was een lege huls toen ze een licentie namen voor een Fallout MMO. Het heeft ze te lang gekost om funding te krijgen waardoor ze de licentie weer terug moesten geven. Ergo, gewoon een business deal dus. Bethesda is dus best netjes geweest.

Ik verwacht dat er op termijn wel een Fallout MMO komt, maar of deze van Bethesda komt is de vraag. Wellicht besteden ze het uit.
Lijkt me verstandig van ze om het uit te besteden. De engine die ze nu gebruiken voor de TES serie en Fallout 3 (en Las Vegas, maar die hebben ze al niet zelf gemaakt, wel uitgegeven, toch?) is op geen enkele manier geschikt voor multiplayer.
Volgens mij kunnen ze beter een nieuwe schrijven dan deze aanpassen en dan genoegen nemen met de bugs die blijkbaar gratis bij het gebruik van de engine komen.

Daarnaast vind ik inderdaad dat Bethesda normaal gehandeld heeft. Interplay heeft de hele zooi toch ook ondertekent?
Ze zullen wetterlijk alles voor elkaar hebben maar ik heb het gevoel dat ze er alles aan deden om te voorkomen dat die MMO er ging komen, met success zo blijkt.
Dat gevoel deel ik niet. Ze hebben eisen gesteld aan Interplay (geld ophalen, bepaalde timeframes halen in ontwikkeling) om er voor te zorgen dat Interplay ook wat met die licentie ging doen. Stel dat Bethesda deze eisen niet aan Interplay had opgelegd en dat laatstgenoemde failliet was gegaan (ze moesten tenslotte de franchise verkopen om dat te voorkomen) met een oneindige/exclusieve licentie voor een Fallout-mmo: dan was dat definitief van de baan.

Nu kan Bethesda eventueel een mmo zelf gaan ontwikkelen of de licentie opnieuw verkopen aan een andere partij. Dat geharrewar over de naam/characters is maar een deel van het verhaal en kwam later om de hoek kijken.

Edit: over de mmo-rechten als voorwaarde lijk je wel gelijk te hebben. Ik zal dat zo ff aanpassen :)

[Reactie gewijzigd door Rafe op 10 januari 2012 13:38]

Dat zeg ik, ze hebben het op de letter allemaal wel voor elkaar ik heb alleen niet de indruk dat ze graag dat spel zien verschijnen omdat ze wellicht vanaf dag 1 alle rechten hadden willen hebben, incl mmo. Anders verleen je gewoon wat retentie tenzij het geheel überhaupt kansloos is.

Let wel, dit juridische geleuter loopt al sinds de overname, het is niet zo dat Bethesda het nu pas doet na overschrijding van een variabele. Ze hebben al eerder getracht die MMO rechten uit de handen van interplay te rukken, toen zonder succes.

Ben een Fallout fan van het eerste uur, dus ben redelijk op de hoogte van het verloop omtrend de franchise. :)

[Reactie gewijzigd door Alpha Bootis op 10 januari 2012 14:43]

Waren ze al begonnen met de ontwikkeling van een Fallout mmog? Dat zou echt heel sneu zijn, want zo'n spel zou ik best willen spelen..
Dat waren ze al voor de rechten verkocht werden, de ontwikkeling van de MMO bracht hun juist in geld gebrek.
Persoonlijk heb ikzelf meer vertrouwen in een Fallout MMO van Bethesda dan Interplay. Fallout 1 en 2 waren in mijn ogen meesterlijk, maar ik heb het idee dat Fallout 3/NV zich qua gameplay meer lenen als "MMOPFRPG".

Ik hoop alleen dat Bethesda hier nu iets mee gaat doen, ipv het links te laten liggen.
Ik zat ook wel te wachten op een fallout 2 alike mmo...

das het enige wat mij nog kan overtuigen om terug een mmo te gaan spelen :).
Misschien betekend dit het einde van de Fallout serie op de pc, net als met Ubisoft en hun f2p ghost recon online (mmo).
want een mmog is nodig om de serie te behouden?
Yh right, bethesda heeft net 2 succesvolle fallout titels gemaakt. Nu gaan ze zeker stoppen op een hoogtepunt. En dat in een gamesindustrie waar een IP normaal uitgemolken wordt tot op het bot!

Keep it real
1 fallout titel. New Vegas is van Obsidian Entertainment en uitgegeven door Bethesda.
Fallout 3 is de enige die ze zelf gemaakt hebben.
lekker belangrijk, ze verdienen er nog steeds bakken met poen aan.
Interplay heeft die fout al gemaakt door ps only titel Fallout Brotherhood of Steel te maken. Dat hebben ze geweten. :')
Denk niet dat fallout gaat switchen naar de Console, niet als ze weten wat goed voor ze is...
als er één bedrijf is die ik het maken van een ordentelijke FO-MMO toevertrouw is het Bethesda wel . De pogingen van Interplay waren gewoon niet bijster overtuigend ( naar ik meen kwamen ze sinds aankondiging van Project 13 al meermalen in zwaar weer te zitten ) en ik vind dat Bethesda de franchise met FO 3 en vervolgen daarop alle eer bewezen heeft . Als je naar Skyrim kijkt zou dat zó een MMO kunnen zijn ( inclusief serieus crafting-hoofdstuk) .

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True