Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Consoleversies klassieke BioWare-rpg's komen in september en december uit

Gameuitgever Skybound heeft de releasedata van de consoleversies van Baldur's Gate, Neverwinter Nights, Planescape: Torment en Icewind Dale bekendgemaakt. Neverwinter Nights verschijnt op 6 december en de rest is er al op 27 september.

De games komen in de vorm van hun enchanced editions naar de PlayStation 4, Xbox One en Nintendo Switch. Volgens de bekendmaking heeft spellenmaker Beamdog de games daarbovenop een upgrade gegeven in de vorm van ondersteuning voor hoge resoluties, controls die geoptimaliseerd zijn voor gamepads, nieuwe content, verbeterde multiplayerfuncties, herontworpen ui's, bugfixes, balance-aanpassingen en meer. De enhanced editions van de spellen kwamen eerder al uit voor onder andere Windows. Deze games verschenen tussen 2012 en 2018.

Ook komen er fysieke edities van de spellen. Deze worden in bundels verkocht: Baldur's Gate I en II zitten samen in een doos en Placescape: Torment en Icewind Dale zijn gecombineerd. Neverwinter Nights, degene die iets meer dan twee maanden later uitkomt, staat op zichzelf. Iedere fysieke release krijgt een prijskaartje van 49,99 dollar. Skybound heeft een webpagina opgezet met alle informatie over de games.

Door Mark Hendrikman

Nieuwsposter

01-06-2019 • 15:21

90 Linkedin Google+

Reacties (90)

Wijzig sortering
Hoe leuk ik de remastered versies van games op de verschillende consoles ook vind, het blijft een teken aan de wand dat er een verschraling en leemte in de fantasie van de gamesector is om nieuwe pakkende games te ontwikkelen.
Hoe leuk ik de remastered versies van games op de verschillende consoles ook vind, het blijft een teken aan de wand dat er een verschraling en leemte in de fantasie van de gamesector is om nieuwe pakkende games te ontwikkelen.
Niet mee eens, ik merk op dat dit alleen bij 'klassiekers' gebeurd en ook nog eens bij games die door middel van een relatief kleine investering goed speelbaar zullen zijn op huidige machines ipv. gehannes met emulatie, config files, compatibility modes, etc. Aan de praat worden gebracht op een PC.

Uit de tig games die zijn uitgegeven in 1998 zijn er maar een handjevol remastered: https://en.wikipedia.org/wiki/Category:1998_video_games
Een deel heeft te maken met nostalgie, maar een ander deel gewoon met goede verhalen die in een iets opgevijzeld medium nog prima mee kunnen komen zonder geheel een remake te ondergaan. Waarbij 3D games meer te lijden hebben dan de 2.5D games zoals Baldur's Gate, Icewind Dale en Planescape: Torment. En hoewel een game als Eye of the Beholder ook een klassieker is in de ogen van velen,m is daar gewoon weinig te 'remasteren' zonder een compleet nieuwe game neer te zetten. Nog erger met iets als Champions of Krynn....

Zie het als films, we blijven klassiekers als de originele Star Wars niet op VHS formaat en kwaliteit bekijken, die dingen worden remastered zodat we ze op 4k+ kunnen kijken. Hetzelfde bij bepaalde games.

Dit betekend gewoon dat het bij zowel een oud als een nieuw publiek welkom is. Dat straks bv. de hele HALO serie voor de PC beschikbaar komt in een remastered formaat ben ik heel blij mee, hoewel ik H2 in de kast heb staan heb ik het nooit gespeeld, maar zou het wel cool vinden om dat nu te proberen. Hetzelfde voor veel remastered console games die ik nooit heb gekocht (niet echt een console speler) die je nu wel kan spelen.
Probleem natuurlijk wel is dat alles zowat wel gedaan is, ik heb de afgelopen paar jaar maar zelden een echt origineel spel voorbij zien komen.
"Alles is zowat al gedaan" is ook wel iets dat ik vaker heb gehoord, over verschillende industrieën. Bij games, al voordat spellen als Portal, Minecraft, Fortnite, Mass Effect, Kingdom Come Deliverance, of Horizon Zero Dawn uitkwamen.

Ook bij elektronica heb ik het vaak wel gehoord. "Waarom zou je de elektrotechniek in gaan of het uitvinden van nieuwe dingen als doel nemen? Alles is al uitgevonden." Dat was toen smartphones nog PDA's heetten, en smartwatches, smart TV's, quadcopter drones, OLED's, of smart home waren al helemaal ongehoord.

Of over natuurkunde: "waarom zou je dat studeren? Alles in ondertussen wel ontdekt." Dat was voor quantum computing, de ontdekking van het higg's boson, of de bevestiging dat zwarte gaten inderdaad echt bestaan.

Ik wil je niet beledigen, maar "Alles is zowat al gedaan" is een zin die in de regel duidt op een gebrek aan fantasie. Ik heb het erg vaak gehoord, en toch komen mensen telkens weer met wat nieuws.
Het is allemaal een variatie op wat we al gezien hebben, alleen dan met nog mooiere graphics... Ook niets mee mis hoor, want uiteindelijk is dat toch wat 'we' willen, hetzelfde, maar dan mooier..
Tja, dan kan je elk spel sinds Wolfenstein 3D wel meer van hetzelfde noemen. En zelfs Wolfenstein 3D misschien, gezien dat ook is doorontwikkeld.
Ga dan eens Death stranding spelen. Dit is zeker nog niet gedaan.
uhh, vertel mij dan eens wat er in de gameplay van Death stranding nog niet eerder gedaan is?
Heb je de trailers gezien, totaal andere game dan de meest gangbare games die je hedendaags ziet ;)
Ik zie mannetje lopen/sluipen door een gebied, en ik zie FMV's om het verhaal vooruit te duwen... Niet echt iets vernieuwends... Wil niet zeggen dat het er niet fantastisch uit ziet en een zeer leuk/interessant verhaal heeft.
Dat zou ook best knap zijn, aangezien Death Stranding nog niet uit is...
"Ik wil je niet beledigen, maar "Alles is zowat al gedaan" is een zin die in de regel duidt op een gebrek aan fantasie."

Wanneer dit lijntje van bedrijven komt is het niet zozeer een gebrek aan fantasie, maar onwil om risicos te nemen en iets nieuws te proberen. Zie je vaak bij bedrijven die alsmaar groter en groter worden. De game industrie is er geen uitzondering op - vernieuwing zie je voornamelijk van kleine indies komen, die nog een passie voor spellen hebben ipv een lopendebandmentaliteit.
Had je misschien toch iets beter moeten kijken ben ik bang.
Ik denk dat het een hele uitdaging is om 10 originele games van de afgelopen 5 jaar op te noemen...

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 1 juni 2019 17:25]

Een paar (mijn inziens) originele spellen die er erg interessant uit zien (heb ze nog niet allemaal zelf gespeeld):
- Cuphead: https://www.youtube.com/watch?v=KAriv93tzI0
- This War Of Mine: https://www.youtube.com/watch?v=BALBUyoTxQM
- Darkest Dungeon: https://www.youtube.com/watch?v=h-mXN3akTPU
- Return of the Obra Dinn: https://www.youtube.com/watch?v=ILolesm8kFY
- Crypt of the Necrodancer: https://www.youtube.com/watch?v=-HiQUw5Np8o
- Factorio: https://www.youtube.com/watch?v=DR01YdFtWFI
- Infinifactory: https://www.youtube.com/watch?v=kgnRTimOYGk
- Sunless Sea: https://www.youtube.com/watch?v=QhIk2PqPU3o
- Rocket League: https://www.youtube.com/watch?v=NC82dWrFqCE
- VA-11 HALL-A: https://www.youtube.com/watch?v=EZimx2-lmQg

Zat interessante en originele (met name) indie games lijkt mij. Grotere bedrijven zullen zich minder snel iets origineels wagen, want meer risico.

[Reactie gewijzigd door MacWolf op 1 juni 2019 19:24]

Er komen zoveel goede games uit, je moet ze echter weten te vinden en niet alleen naar de nieuwe Call of Duty of Fifa kijken. Niets mis mee om daarvan te genieten trouwens.

Toevoeging vrijwel volledig originele spellen

- Subnautica : https://www.youtube.com/watch?v=Rz2SNm8VguE
- Slay the Spire : https://www.youtube.com/watch?v=9SZUtyYSOjQ
- Battle Royale games (Fortnite, PUBG) Zelf niet gespeeld overigens.

Er zijn ook veel spellen te vinden die een mooie spin geven aan een ander genre, niet volledig origineel, maar wel heel creatief. Een voorbeeld hiervan is Frostpunk,
Aanvullend zou ik ook enorm graag deze games aanraden;

-"FTL"
-Gratuitous Intergallactic Spacebattles
- Stardew Valley
- Limbo
- Oxygen Included
- They are Billions
- Dungeon of the Endless
- Don't starve (/together)
- Graveyard Keeper

Ik maak soms tegen mensen die vooral naar AAAs kijken de opmerking dat de kans groot is dat ze voor hetzelfde geld als ze bij vooral EA uitgegeven hadden ze meer uren aan speelplezier via een goed aangeschreven indy-game hadden kunnen hebben.

[Reactie gewijzigd door Annihlator op 2 juni 2019 21:14]

Dat ik de pre-release game videos zag besloot ik het te kopen als het uit was. Puur omdat het wat mij betreft een kunstwerkje is. Gewoon belonen. Is super moeilijk spel trouwens.. niet afgemaakt. Nog niet :)

tip: Valiant Hearts : The Great War

[Reactie gewijzigd door MrMonkE op 2 juni 2019 14:32]

Als je verder kijkt dan AAA shovelware is er echt veel leuk spul, en vaak ook origineel.

"Origineel" is op de eerste plaats natuurlijk relatief. Een platformer is alles behalve origineel. Toch is iets als bijvoorbeeld Shovel Knight (bijna vijf jaar oud) geweldig om te spelen. En is Divinity: Original Sin (ook bijna vijf jaar oud) origineel? Het is een turn-based RPG, maar in een modern jasje. Met een maatje ben ik hier in 120 uur doorheen gerold, en het was geweldig. Natuurlijk zijn er ook zat 'echt' originele spellen. Denk bijvoorbeeld aan Factorio.

Je moet alleen verder kijken dan de 'usual suspects' (Activision, EA, Ubisoft...). Als je dat kan, dan gaat er een wereld voor je open.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 1 juni 2019 17:43]

Mario Odyssey, Zelda:BOTW, Hollow Knight, Octopath Traveller, ARMS.

En dat is alleen nog maar Nintendo.
Twee daarvan zijn al niet origineel.
Oh, welke dan? HK en BOTW? En waarom zijn die niet origineel, het zijn geen remakes of vervolgen. Ja, ze zijn ook op andere platformen uitgekomen maar dát was niet de vraag :)
Mario en Zelda zijn de zoveelste delen in een franchise, niet origineel dus.
De uitvoering grotendeels wél, dus het ligt vooral aan je definitie van “origineel”. Moeten er nieuwe hoofdkarakters in zitten om origineel te zijn dan?
Een nieuwe IP. Alsmaar voortborduren op bestaande franchises is alles behalve origineel. Persoonlijk gaat Mario nummer 9873 en Zelda nummer 7652 me snel vervelen. Nintendo heeft misschien niet meer de creativiteit die ze vroeger hadden om echt goede nieuwe franchises te verzinnen (Splatoon telt niet mee).
Splatoon telt juist wél mee. Dat is nou juist een recente nieuwe IP. ARMS ook. En een open-wereld Zelda hadden we ook niet eerder.
De uitvoering ligt nu zelfs dichter bij vergelijkbare games uit andere franchises... als je iets origineel wilt noemen omdat het niet eerder binnen dat specifieke IP gebeurt is poog je m.i. jezelf te misleiden. ;)
Wat is dan de definitie van “origineel”? Zelda:BOTW had zelfs een optioneel verhaal. Je hoefde letterlijk niks uit het ‘verhaal’ te doen om het einde te kunnen halen... dat heb ik in andere open World games nog niet gezien.

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 2 juni 2019 22:11]

Je bedoelt het hele verhaal is eigenlijk sidequests gemaakt en daardoor is het uniek?
Dan vind ik Ocarina of Time persoonlijk een veel beter voorbeeld van originaliteit; de volgorde van de onderdelen ligt niet noodzakelijkerwijs helemaal vast, maar je moet wel alles afgerond hebben voor je door kan naar het eind.
Je kan dus eigenlijk (ok, er zijn wat beperkingen omdat je voor sommige dungeons items uit andere nodig hebt; maar ik vond het zelfs een toevoeging aan de speelervaring om dat spelenderwijs te leren) volledig zelf bepalen in welke volgorde je het doorloopt, maar het er blijft wel nog een eis bestaan; ik vind deze insteek dan eigenlijk "te makkelijk".

[Reactie gewijzigd door Annihlator op 2 juni 2019 22:23]

Er is praktisch geen verhaal in BOTW. Ja je kunt de herinneringen van Zelda ‘verzamelen’ en zo meer over de achtergrond van de wereld leren maar het hoeft niet. Je hebt één item nodig om uit het startgebied te komen en voor de rest ben je op jezelf aangewezen. Alle kerkers zijn optioneel, de Divine Beasts kun je overslaan.. in principe kun je rechtstreeks naar de eindbaas wandelen. Ja dat is moeilijk maar in theorie kun je die direct ‘hebben’.
Nee hoor, en ik heb/ken ook een hoop 'indie's'... Heb alles inmiddels wel in 1 of andere vorm gezien, en niets echts origineels meer.. misschien heb jij wel te weinig games in jouw leven gezien. Denk dat alle 'originele' games van de afgelopen jaren wel op 1 hand te tellen zijn en waarschijnlijk kan ik daar ook zelfs voorgangers van aanwijzen.
Uiteindelijk zijn alle games wel terug te voeren op 'versla je tegenspeler' in welke vorm dan ook. En dan kom je bij Tetris for Two op een oscilloscoop uit. De eerste 'elektronische' videogame.

Het ligt wel een beetje aan je definitie van 'origineel'. De eerste first-persoon shooter was best origineel. En dan denkt men al gauw aan Wolfenstein 3D maar daarvoor had je al Ultima Underworld - niet zozeer een shooter, wel first person. Telt dát dan? Of er waren ongetwijfeld eerdere games vanuit een first person view.

Of is 'origineel' een game die een bestaand genre perfectioneert of net iets anders uitvoert? Zo heel veel nieuwe genres zul je niet zomaar gaan verzinnen - het moet immers wel speelbaar blijven. Interactieve verhalen zoals Phantasmagoria destijds of Under a Killing Sky waren vet en vernieuwend en stonden op maar liefst 7 CD-ROMs.. et cetera.

Misschien is 'origineel' wel elke game die geen port is of remake van een ander :) dan was het oorspronkelijke deel wel origineel maar daaropvolgende games weer niet.

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 2 juni 2019 09:11]

Een probleem daarin ligt in de verwachting van de consument van nieuwe games van AAA uitgevers. Met een remaster komen ze weg met mindere graphics. Met een nieuwe AAA game ligt de verwachting qua graphics echt ontzettend hoog. Hierdoor wordt er toch minder snel risicos genomen omdat de kosten hiervan bijzonder hoog liggen. Er wordt op safe gespeeld met wel geweldige graphics. En zo blijft er een soort vicieuze cirkel bestaan.
Is dat zo dan? De best verkochte game ooit (minecraft) heeft de focus volledig op de gameplay liggen ipv de graphics en is daarmee het bewijs dat gamers toch wel veel meer waarde hechten aan goede gameplay dan bijvoorbeeld ultra realistisch haar (The Witcher 3 had dit volgensmij, geen idee meer hoe dat precies heette) van hun character
Minecraft komt niet van een AAA producer. Developers als Bethesda, etc. wordt door de community verwijt indien zij een game met full HD ipv 4K textures releasen. Triple A developers krijgen de wind van voren indien de character models niet uit (gechargeerd) 10 triljoen polygonen bestaat.

En dat is jammer. Want qua gameplay is zeker veel te winnen indien ook AAA developers een stap terug kunnen nemen en de aandacht vestigen op wat echt belangrijk is.
Zeg je nou dat de kwaliteit van games omlaag gaat, omdat gamers hoge verwachtingen hebben?

Het enigste wat een (AAA) developer hoeft te doen is een goede game te maken, en het daarna niet te verkloten met exclusiviteit deals of GaaS rotzooi. Er zijn zoveel goede indie games die laten zien dat goede gameplay veel belangrijker is.
Niet de kwaliteit van games direct die naar beneden gaat. Maar het experimentele is er vanaf. Indie developers hebben veel meer vrijheid in het zich richten op daadwerkelijke gameplay. De verwachtingen op het gebied van grafische praal ligt er niet. Laten we wel wezen, zodra we ons op Youtube, game communities, Reddit, etc. bevinden en we horen gamers die aangeven dat de graphics van games als Red Dead Redemption 2 belabberd zijn, tsja... waar liggen onze verwachtingen dan? Laag ligt het zeker niet, en om eerlijk te zijn zou ik het ook niet op niveau willen noemen.

En natuurlijk is niet iedere gamer hierin hetzelfde. Maar er is zeker wel een zeer vocale groep die hierin het voortouw neemt en die keer op keer AAA developers dwingt om een zekere richting in te gaan willen zij niet te gronde worden gericht op de verschillende sociale media platforms.

De kosten die nodig zijn voor het ontwikkelen van games met dit soort graphics zijn extreem. En daarin zijn exclusiviteit deals etc. dan ook zo gek helemaal niet. De druk ligt erg hoog op dit soort games om zichzelf terug te verdienen. We hebben het niet langer over de noodzaak om 1 of 2 miljoen exemplaren te verkopen en jezelf een top game te kunnen benoemen. Nee, voor sommige titels moeten er 10 miljoen of meer exemplaren worden verkocht wil er quitte gespeeld worden. En die kosten gaan doorgaans niet zitten in engine development.

En voor wat betreft indie games. Ja, er zijn indie games die laten zien dat gameplay er toe doet. Maar indien een ontwikkelaar als Rockstar een game als Celeste zou maken, dan zou de community maar al te snel zijn beklag doen over het feit hoe crap deze game eruit ziet. Al zou Bethesda hun nieuwe Elder Scrolls maken met de looks van Minecraft als de ultieme sandbox ervaring? Weinig zouden het in dank afnemen. De verwachtingen liggen totaal anders.

Daarnaast, wat niet vergeten dient te worden is dat op het vlak van indie games er vrijwel alleen de success verhalen gehoord worden. Ja, veel mensen kennen de titels als minecraft, cuphead, hollow knight, terraria, braid en soortgelijke titels. Maar vergis je niet, er staat tegenover iedere succesvolle indie game toch al snel een stuk of 1000 - 10000 indie games die nog niet eens voldoende in het laatje brengen om ook maar een enkele developer fulltime van inkomsten te voorzien. De meeste indie games sterven een eenzame dood.
Minecraft heeft ook een focus op graphics, namelijk een zeer herkenbare retro stijl. Dat het er niet modern uitziet wil niet zeggen dat juist de herkenbare graphics niet meetellen. Het is bijna ene unique selling point.
Remasters brengen schijnbaar genoeg geld in het laatje om verantwoord te worden. Kosten zullen ook lager zijn dan een compleet nieuwe game maken. En zolang de gamers dit kopen stopt het echt niet.

Ben het overigens volledig met je eens wat betreft fantasie en creativiteit.
Alleen brengt het deze parels wel naar een gloednieuwe generatie, die deze anders nooit gespeeld zouden hebben.
Denk je? Uitzonderingen daargelaten verwacht ik niet dat veel 'instappers' deze games gaan kopen maar vooral mensen die in de afgelopen 20 (25?) jaar deze games al eens eerder gekocht hebben.
Zeg nooit nooit. Ik zelf ben ook niet echt een voorstander van de remasters/remakes maar gek genoeg loop ik wel weer warm voor FF7 en WoW Classic.

Daarnaast, mijn neefje van 5 speelt nu op de Nintendo Mini en hij heeft het heel erg naar zijn zin erop. Over klassiekers gesproken, alleen Duck Hunt doet het niet.
Duckhunt staat er ook niet op.
Kun je er wel op zetten, de NES Mini is een veredelde rPi met een generieke emulator.
Mwa met een mogelijke baldursgate 3 in het vooruitzicht is dit in een mooie manier om nieuwe mensen het verhaal te bekijken
Vergis je niet: soms kom je 20 jaar later erachter dat je niet op hebt zitten letten en kun je alsnog aan een serie beginnen. Of is je smaak veranderd.

De remake van Luigi's Mansion was vast een opwarmertje: voor het team dat eraan werkte en nu deel 3 maakt, er zeker ook voor het publiek.

Remakes zijn zeker geen verschraling, maar soms een goede manier om nieuwe generatie spelers er kennis mee te laten maken. En dan is betere gfx gewoon fijn, als er maar trouw gebleven wordt aan het origineel. Zo was ik heel erg enthousiast over Radiant Historia: Perfect Chronology. Volledig gemist destijds, heerlijk in de remake. Ik had er lang niet zoveel plezier van gehad als ik m al een keer uitgespeeld had, denk ik.

Anyway: sluit het maar niet uit.
Vergis je niet, mensen pikken wel eens wat op.
Zelfs in Quakelive komt er af en toe iemand om de hoek gluren die het spel net gekocht heeft.
Als je goeie aim hebt kun je al gauw een beetje serieus meedoen in teamgames.
Zelf pak ik wel eens oude platformers van deplank in steam.
Hoe mooi je spel er ook uit ziet de gameplay is altijd de sleutelfactor.
Het zou leuk zijn als er uit zichzelf nieuwe games komen maar als er genoeg interesse is, en dus dan ook tegelijk dan (extra) cash binnen brengt, brengt dat ook de mogelijkheid op een nieuw (spiritueel) deel/game.
En daarom komt Baldurs Gate 3 er ook aan....
Daar ben ik het niet mee eens. De output van de gamesindustrie is qua kwaliteit en kwantiteit al jaren hoog. Misschien geldt dat niet perse voor dit genre maar deze games zitten zeker in een bepaalde niche.
Het bewijst dat nostalgie werkt. Liever een remaster (die je vervolgens over kunt slaan omdat je 'm al hebt, kunt kopen omdat je weet dat het een goed spel is) dan een slechte opvolger.
Het kosten en baten plaatje zal wel gewoon te goed zijn om niet gebruik van te maken. Daarnaast zoals al aangegeven zorgt het er wel voor dat dit soort games ook weer een nieuwe generatie gamers kan bereiken. Daarnaast met de geruchten over Baldur's Gate 3 denk ik dat dit helemaal een goede promotie kan zijn.
Sommige games zijn danwel niet goed meegegaan met de tijd danwel überhaupt niet meer speelbaar op hedendaagse apparaten. Ik snap de remakes en remasters wel. Sterker nog, ik zou graag mass effect 1 ge-remastered willen zien... ik hou van die serie maar dat eerste deel is echt niet meer te doen. Slechts een voorbeeld.

Hoeft niet alleen maar kwestie te zijn van creatieve inspiratieloosheid

Edit: probeer mass effect 1 maar eens op een moderne amd machine, iets met 3dnow dingen die missen en daardoor zijn shaders naar de kloten in een aantal levels. Geen doen zonder debug-console... en ik heb dan minder problemen met de debug-console dan sommige van mn vrienden.

[Reactie gewijzigd door ImperatorTiber op 1 juni 2019 21:39]

Bij AAA developers: jep. Maar er zijn meer indie-achtige games dan ooit. Door kleinere dev+-teams gemaakt. En die zijn vaak juist heel anders dan voorgaande games. Juist omdat zo'n game het moet hebben van precies dat: de game. Niet van marketing/oude fame/etc. Het moet iets unieks zijn.

Denk aan games als Subnautica, Observation, Satisfactory etc. Kleine devs, maar zeer unieke games/werelden.
Er gaat een hoop geld zitten in een spel of film. Nemen ze liever bekende namen, dan iets nieuws op te starten.
Vind het allemaal prima die remasters, maar ze mogen wel eens kijken naar games waar niemand van weet wie de rechten heeft, zoals No One Lives Forever. En games waar dat wel bekend is maar nooit op een digitaal platform uit zijn gekomen.
Mogelijk. Kan ook zijn dat uit uitvoerig marktonderzoek door makers blijkt dat consumenten niet zo snel voor een nieuwe titel kiezen als ze ook voor een vertrouwd vervolg kunnen kiezen.
Of zou het een gebrek aan creativiteit zijn van de chipsfabrikanten dat naturelsmaak al eeuwen goed verkoopt en joppiesaus al lang niet meer?

[Reactie gewijzigd door dez11de op 2 juni 2019 10:15]

Hmm, als ik een spel koop verwacht ik niet dat ik dat spel opnieuw koop voor een ander platform.

Bovendien, de echte fans van een klassieker hebben al een versie en een systeem om het op te spelen. Denk niet dat veel mensen een spel kopen enkel om van platform te wisselen.

Uitgezonderd spellen die het niet meer doen, maar dan komt ook vaak een pc-remake uit.
Ik wel hoor. Ik vind het heerlijk om op de bank relaxed naast mijn vriendin iets op te starten. Liever niet (meer) eenzaam achter mijn pc in m'n kantoor.
Daar had ik vroeger ook last van, maar met steam in-home streaming werk ik daar omheen.

(Werkt ook voor niet steam spellen.)
Op zich zou ik een spel nog wel opnieuw kopen voor een ander platform, maar dan wel voor een hele andere prijs. Ik heb bijvoorbeeld Day of the Tentacle op de PS4 gekocht voor 4 euro. Dat vindt ik wel een schappelijke prijs voor het porten van een game.

Echter, 50 euro ga ik echt niet uitgeven voor een 'oud' spel. Dan snor ik wel een oud laptopje en duik dan in de kast voor de discs. Weer lekker met windows 98 kloten of zelfs MSDOS 6.4 :Y)

[Reactie gewijzigd door Standeman op 1 juni 2019 16:16]

Of je wacht op een aanbieding bij GOG.com. :*)
Makkelijker dan uit gaan zoeken hoe je 't origineel draaiend krijgt en je alsnog met een exterene dvd speler aan de gang moet.
Ik heb zelf de originele versie op CDs, op GOG de Originele versie, de enhanced versie, op Steam de enhanced versie en op de ipad de enhanced versie...

En dan kan ik je vertellen dat ik hem nog nooit heb uitgespeeld ;-)
Hmm, als ik een spel koop verwacht ik niet dat ik dat spel opnieuw koop voor een ander platform.
Als je het spel zou kopen, dan hoef je dat niet te kopen voor een ander platform, je hebt dan immers de broncode al ;)

Maar wat jij bedoelt met 'spel kopen' is dat je een licentie koopt voor gebruik van een spel. En zo'n licentie kan prima platformgebonden zijn.
Van Neverwinter Nights hebben ze volgens mij gewoon de PC-versie laten zien, gezien de F-knoppen onderin.
Gek genoeg had ik door de titel jade empire erbij verwacht. Bummer :'(
Jade Empire staat wel op de bc-lijst van de Xbox One, en is zelfs 4K op de X.

[Reactie gewijzigd door RefriedNoodle op 1 juni 2019 21:33]

Opzich had 30 a 40 euro voor deze ports een beter pricepoint geweest. Desalniettemin zal ik deze zeker gaan halen. Classic!
Ik dacht precies hetzelfde.... Een hoop geld voor iets waar "weinig" effort in zit.
50 euro voor een remaster is ook niet meer van deze tijd
Aan de ene kant geïntresseerd want ik heb erg veel plezier beleeft van de Dragon age serie (inclusief deel 2 ik vondt de Combat heerlijk en ook de Characters waren interessant met name Merril) en Buldar's gate is de Oorsprong van DA.

Aan de andere kant geen interesse voor deze bedragen.. op Google play staan sommige ook en ook staan er wel alternatieven en ik vindt een Tablet beter geschikt voor deze Classics.

Hopelijk komt er ook een Remake trilogy van DA 1,2,3 want het derde deel was ook niet optimaal voor de huidige generatie consoles en deel 1&2 zijn inmiddels 10 jaar verouderd en niet te vergeten de Mass effect trilogy!

Het is offtopic maar Bioware kan wel wat Steun gebruiken en hoe beter dan met Remasters van de Classics zoals de Dragon age en Mass effect series :D een herbeleving uit die goede en Gouden tijd!
Kijk aan, een kwaliteitsrelease van een Bioware game op console.
It's about time :+

Zonder gekheid, dit zijn echt topspellen, de reden dat Bioware een goede naam heeft (of had).
Ik heb Baldur's gate 2 helemaal kapot gespeeld indertijd, een mooiere introductie tot RPG's kon ik niet wensen. 50 dollar is echter goed aan de prijs, moet ik zeggen.
Alhoewel ik blij ben dat spellen als BG2, IWD en PS:T na al die jaren nog levend gehouden worden en er zelfs af en toe expansies van uitgebracht worden, zou ik toch heel graag zien dat ze nieuwe games in dat genre uitbrengen. Het is al bewezen dat het grafisch allemaal niet top-noch hoeft, dus gewoon lekker een paar goeie storylines toevoegen en gaan met die Infinity Engine!
Als je tijd over hebt en zoekt naar een spel met genoeg replay value dan raad ik alles van Paradox Interactive aan. Nu met grote kortingen op Steam te kopen.