Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Neverwinter Nights: Enhanced Edition komt uit op Steam

Dinsdag komt Neverwinter Nights: Enhanced Edition beschikbaar op Steam. De game, een op Dungeons & Dragons gebaseerde rpg van ontwikkelaar Beamdog, is een voor de pc grafisch opgepoetste versie van het origineel.

De Canadese ontwikkelaar, die is opgericht door voormalige medewerkers van Bioware, heeft het origineel Neverwinter Nights grafisch opgepoetst zodat onder meer het spelersportret en de interface worden aangepast op basis van de gekozen resolutie, die tot 4k gaat. Verder zijn de pixel shaders en effecten verbeterd en zijn er opties toegevoegd voor contrast, helderheid en scherptediepte.

De ontwikkelaars hebben voor deze remaster van Neverwinter Nights samengewerkt met een aantal leden uit de community van het origineel, waardoor er onder meer verbeteringen zijn doorgevoerd aan de verhaalvertelling. Verder ondersteunt de nieuwe versie savegames, modules en mods van de originele game. Spelers kunnen op Windows ook zelf met een tool aan de slag om een eigen wereld vol monsters en items te creren.

Beamdog heeft al vaker remasters gemaakt van klassieke pc-games, zoals Baldur's Gate, Planescape: Torment en Icewind Dale. Die games maakten gebruik van de Infinity Engine; Neverwinter Nights is de eerste remaster van een game die is gemaakt met de Aurora Egine.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

27-03-2018 • 11:50

34 Linkedin Google+

Reacties (34)

Wijzig sortering
leuk voor de liefhebbert maar als iemand die NWN met veel plezier heeft gespeeld indertijd vraag ik me wel is af wat echt de toegevoegde waarde is. Baldurs gate kon ik ondanks de nostalgie toch ook niet echt inkomen een aantal jaar terug. Naast graphics zie je toch bij veel van dit soort games dat ook op veel andere vlakken ze simpelweg verouderd zijn. Bovendien zijn er de laatste jaren uitstekende nieuwe RPG's verschenen die de juiste knoppen indrukken; Pillars of Eternity 1&2, Divinity Original Sin 1&2 en het uitstekende Tyranny zijn echt goede games met een wisselende focus op old skool of juist toffe nieuwe inbreng.

Heb zojuist Divinity original sin 2 gekocht op weg naar een leuke cop campaigne met oud-studievrienden en kan niet wachten.
Gelukkig zijn beide mogelijk: zowel nieuwe games als een remaster / remake hier en daar. Die laatste kosten minder tijd om te bouwen en worden meestal door afzonderlijke teams gemaakt, dus het n snijdt het ander niet zozeer.

Aan de horizon hebben we "nieuwe maar (deels) traditionele" RPG's zoals Pillars of Eternity 2, Wasteland 3, The Banner Saga 3, Bard's Tale IV, Pathfinder: Kingmaker en meer. Plus waar Obsidian, InXile, Larian Studios en anderen in de verdere toekomst mee komen. Wie specifiek Neverwinter Nights will herbeleven kan dat nu doen in (hopelijk) optima forma. What's not to like?

[Reactie gewijzigd door geert1 op 27 maart 2018 18:30]

Is Bard's Tale IV echt zo interessant? Heb eerdere delen niet gespeeld, maar dacht dat dat meer casual spellen waren?

Pathfinder kon ik niet helemaal wijs uit worden. Het lijkt een module te zijn voor Fantasy Grounds: kun je dat ook gewoon alleen met jezelf spelen, of is het alleen een vervanging voor pen en papier om samen te spelen?

Verder inderdaad interessante spellen. Mocht je nog meer spellen in gedachten hebben houd ik me aanbevolen. Al heb ik al heel lang nauwelijks gespeeld, wil ik dat ooit wel weer gaan doen.

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 27 maart 2018 16:38]

Is Bard's Tale IV echt zo interessant? Heb eerdere delen niet gespeeld, maar dacht dat dat meer casual spellen waren?
Het zijn RPGs met een deels komische insteek, maar ook gewoon gevechten, magie en dergelijke. De aankomende ziet er zo uit. Best anders dan de andere genoemde games (eerstepersoons perspectief), maar het kan best een interessante titel worden.
Pathfinder kon ik niet helemaal wijs uit worden.
Pathfinder: Kingmaker is deze game (zie ook de video). Dit is een losstaande cRPG gebaseerd op een pen & paper RPG, voor zover ik heb begrepen. Het is een nieuwe studio, dus nog geen idee hoe goed dit gaat worden, maar er zijn wel veteranen uit het genre bij betrokken. En het ziet er interessant uit.
Die wereld en gevechten van Bard's Tale IV zien er best goed uit (alleen de interface niet). Maar zal het niet te makkelijk/casual worden? Zijn de eerste drie Bard's Tales niet beetje casual, of heb ik dat verkeerd begrepen?

A, die Pathfinder is inderdaad heel anders dan wat er op Steam staat. Ziet er wel goed uit. Ben benieuwd.
De Bard's Tale-games zijn niet zozeer "casual", als ik goed begrijp wat je hiermee bedoelt. De spellen hebben behoorlijk wat diepgang en zijn niet bijzonder makkelijk. Het zijn old-school dungeon-crawlers met party-based, turn-based gevechten en ook puzzels. Het bewegen gebeurt op een rooster (grid-based); alleen in het aankomende vierde deel kan vrij bewogen worden (optioneel). De Legend Of Grimrock-games (2012 en 2014) haalden ook hun inspiratie uit dit soort titels.
OK dank voor de informatie. Ik zie dat nummers II en III niet op Steam staan helaas.
Ik ben wel benieuwd op welke andere vlakken jij vindt dat die oudere spellen verouderd zijn. Heb ze zelf ooit met veel plezier gespeeld, maar dat is al heel lang geleden, dus kan het niet beoordelen.
Net zoals bij anderen te lezen heb ik veel uren in dit genre van games gestopt vroegh.
Ik merk dat de remasters van deze games vooral tegenvallen omdat ik vandaag de dag de tijd niet heb om er helemaal in op te gaan en (opnieuw) te leren wat de juiste tactieken zijn.
Vroeger kwam ik thuis van school of bijbaantje en sloot mijzelf op om de rest van de dag te gamen totdat moeders je de kamer uit trekt omdat je moet eten of om te waarschuwen dat je de volgende ochtend weer vroeg op moet.
Vandaag kom ik thuis van mijn werk, speel met mijn kind, kook en eet met mijn vrouw, probeer wat te sporten wat zelden lukt en ga daarna niet in mijn eentje achter de PC hangen want daar ik vind ik mijn vrouw te leuk voor ;)
Hier kan ik me helemaal in vinden. Wat ik zelf (probeer te) doe(n) is het domweg 'inplannen'. Erg jammer dat het nodig blijkt (ik klaag niet hoor :) ), maar dit werkt wel voor mij.
Was deze game op een bepaald moment gewoon niet meer te spelen door bugs in de quests e.d.? Kan me nog herinneren dat ik een crypte was en gewoon gestopt ben uit frustratie. Verder wel een super vet spel. Ga het zeker proberen.
Hij was inderdaad heel.... temperamentvol :) qua quest-bugs. Veel saven was zeker noodzakelijk.
Ik kan het me niet precies herinneren. Maar heb hem indertijd wel gewoon uitgespeeld. Kan me niet herinneren dat ik daar grote problemen mee had. Weet niet meer welke versie dat was.
Ben beetje gestopt met de oude spelen. De nostalgie lijkt toch altijd beter dan de werkelijkheid. Qua gameplay mist het vaak wat met moderne games.

Kun je wellicht beter Pillars of Eternity (2) of Divinity Original Sin kopen, dezelfde types games direct in moderner jasje.
Deze wat al de games jij opnoemt niet heeft, en NWN als enige game ooit had is de DM mode.
NWN was letterlijk een electronische versie van DND games met een echte DM, wat deze game uniek maakte.

Je kon on the fly gewoon de game aanpassen terwijl je vrienden door de dungeons heen liepen, als DM kon jij met als je tools hun een unieke game ervaring geven.
Divinity Original Sin 2 heeft wel een DM modus ;)
Denk dat dit alleen de hardcore fans echt boeit. Vroeger met superveel plezier Balders Gate en NWN gespeeld en andere van dit type games gespeeld. Ik vind (en dat is natuurlijk persoonlijk) dat die enhanced editions erg tegenvallen qua gameplay in vergelijking tot PoE en DOS. Dat ik met veel plezier terug denk aan deze games maar missen toch veel moderne gemakken.
Gaat het dan vooral om de gemakken, of ook om b.v. het mechanisme van het vechten? De balans qua vaardigheden? Het verhaal?
Ahh, nostalgie.... uit de tijd Bioware nog goeie games maakte.
Zo jammer veel studio's zichzelf vernietigen door met EA in zee te zijn gegaan.
Eeuwig zonde Bioware eigenlijk alleen nog maar in naam bestaat :(
Het was blijkbaar dt of failliet gaan, dan is die keus al weer wat begrijpelijker, maar nog steeds jammer dat het zo liep ja. ;)
iemand een idee wat de prijs gaat worden voor deze versie?
De pre-order kost 20 dollar en de deluxe-edition kost 40 dollar bij beamdog
sweeet - draaide icm linux verrassend goed.
zit in tweestrijd aan de ene kant vind ik remakes maar cheap liever zie ik een nieuw deel, maar aan de andere kant was dit wel altijd 1 van mijn favo games.
Hoeveel uur ik vroeger wel niet in NWN heb gestopt is ongekend... Ik vind het persoonlijk een leuk iets dat ze oudere games weer in een "vernieuwd" jasje willen stoppen :)
Nice, ben blij dat alle oude crpg's deze behandeling krijgen. NWN2 is gelukkig nog prima speelbaar dus die behoeft een dergelijke behandeling niet.

Helaas is de broncode van IWD2 kwijt, daardoor zal deze waarschijnlijk nooit een remaster krijgen.

Bron: https://www.pcgamer.com/i...-the-source-code-is-lost/

[Reactie gewijzigd door Tormbo op 27 maart 2018 12:34]

Dat was bij Baldur's gate ook, en dat heeft ze niet weerhouden om het spel goed speelbaar te maken op moderne PC's, Linux, Tablets enz.

Die enhanced editions zijn grafisch dan ook nauwelijks veranderd.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True