Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Kickstarter voor Apocalypse Now-game stopt, crowdfunding verder via website

Door , 39 reacties

De Kickstarter-campagne voor het maken van de Apocalypse Now-game wordt stopgezet. Met nog negen dagen te gaan is er zo'n 173.000 dollar opgehaald, terwijl het doel op 900.000 dollar staat. De makers willen desondanks doorgaan met de ontwikkeling middels crowdfunding.

In plaats van de Kickstarter-campagne wil het team het geld nu inzamelen via een eigen website. Het doel is nu om 5,9 miljoen dollar op te halen in een tijdsbestek van 459 dagen. In een update op Kickstarter stellen de makers dat hun eigen website een beter platform is voor liefhebbers van het spel. Het moet een community worden waar geïnteresseerden geregeld updates krijgen over de ontwikkeling van de game en in contact kunnen komen met de ontwikkelaars.

Mensen die het spel op Kickstarter gesteund hebben, kunnen hun ingelegde bedrag 'inruilen' op de ApocalypseNow-website. Wie 25 dollar investeert, heeft recht op een exemplaar van de game als die in 2020 volgens planning uitkomt. Het spel, dat wordt omschreven als een rpg met horrorelementen, moet zo'n 15 tot 25 uur gameplay bieden. Dat zegt gamedirecteur Montgomery Markland tegen Venturebeat.

Eind januari ging de Kickstarter-campagne voor de Apocalypse Now-game van start. Het spel is gebaseerd op de gelijknamige film over de Vietnamoorlog van regisseur Francis Ford Coppola. De game wordt gemaakt door zijn studio American Zoetrope met hulp van ontwerpers, schrijvers en ontwikkelaars van populaire games zoals Fallout: New Vegas, Pillars of Eternity, The Witcher, Neverwinter Nights 2, Wasteland 2, Torment: Tides of Numenera en Star Wars Galaxies.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

14-02-2017 • 21:11

39 Linkedin Google+

Reacties (39)

Wijzig sortering
Okay.. dus je kan geen enkele investeerder vinden die je game wil funden, crowdfunding op kickstarter wordt het ook niet.. en dan wil je 5.9 miljoen ophalen in bijna 2 jaar tijd om alsnog je spel te kunnen maken?..

Hmm. ja.. dapper.. maar lijkt mij kansloos.
Nou nou nou, 180.000 euro is niet niks, maar wel te weinig voor een grote game. Ik denk zelf dat de datum 2020 gewoon niet reeel is. Ik ga jouw geen geld geven om 3 jaar te wachten (behalve dan bij HL3).

[Reactie gewijzigd door govie op 14 februari 2017 21:44]

Maar als je 5,9 miljoen dollar wil ophalen en je blijft bij Kickstarter op 173k (van je doel van 900k) hangen, dan is er gewoon niet genoeg animo. Als je op Kickstarter op nog geen 1/5e van je originele doel blijft hangen, hoe denk je dan via een website ineens 34 (!) keer zoveel op te halen?
Niet genoeg animo of Kickstarter is niet het juiste platform. En ik denk dat laatste. Iedereen die wel eens Kickstarter bekijkt heeft zo z'n favoriete categorieŽn. Bij mij boardgames en gadgets/tech. Ik kijk nooit naar boeken, muziek, films, games, kleding e.d.
Maar hoe moeilijk kan het zijn voor een game-uitgever om op hun eigen website een artikel te wijden aan hun Kickstarter-campagne, inclusief linkje? Als je daarnaast een nieuwsbrief hebt, kun je daarin dezelfde link + tekst opnemen. Als je een game van 5,9M plant uit te geven, heb je vast ook wel iemand op je marketingafdeling die dit kan bedenken :*

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 15 februari 2017 12:29]

Ja precies dat. Maar ik weet niet hoe lang je maximaal een Kickstarter campagne kunt laten lopen? Want als dat ook zo lang kan als zij nu willen doen, kun je prima je website gebruiken als community.
Kickstarter campagnes zijn enorm afhankelijk van het momentum dat ze op dag 1 opbouwen en de publiciteit die ze weten te vergaren. Niet tegenstaande is 1 platform waarop een enorme hoeveelheid campagnes te vinden zijn nog altijd toegankelijker dan een website waar men per toeval op hoort uit te komen.

Want ondanks dat deze campagne nooit bij jouw gepasseerd zou zijn weet je wil ineens dat hij bestaan heeft.
nouja, 180.000 euro is zeker niets voor een grote game.. Maargoed, die 180K die krijgen ze dus niet omdat het doel niet is gehaald.
Ok, dat wist ik niet. Dankjewel.
En wel 15-25 uur gameplay... verhouding is een beetje zoek
Precies mijn gedachte. Crowdfunding kan een mooi systeem zijn. Maar als dat niet werkt, niemand anders er brood in ziet. Dan denk ik niet dat iemand, ook de grootste fan, hier nog toekomt in ziet.

Leuk geprobeerd. Maar stop er mee, en ga iets nuttigs doen.
Ze gaan gewoon tussentijdse doelen introduceren zodat je dat geld altijd kwijt bent. Niet zoals kickstarter dat je creditcard altijd pas wordt gebruikt wanneer het doel bereikt is. En daar is niks mis mee want ze gebruikten het op een hele andere manier. De game wordt al ontwikkeld en deze actie is meer een marketingactie om alvast in de media te komen. Dus ook al wordt dit doel niet gehaald, de game komt er wel.
Zonde. Had er 50 dollar bij kickstarter voor neergelegd. Keek hier erg naar uit. Maar als de animo zo laag is heb ik sterke bedenkingen of dit ooit nog af komt....
achja, het heeft je uiteindelijk dan ook niets gekost want het doel is niet gehaald.
Edit: Nevermind, is niet op Kickstarter zie ik nu

[Reactie gewijzigd door Donstil op 14 februari 2017 22:29]

Nou, das niet helemaal waar, er zijn mogelijkheden om een optie aan te zetten dat er wel meteen geint wordt, maar daar zitten weer bepaalde voorwaarden aan voordat je dat kan doen.
Het zou wel bij het karakter van het onderwerp passen als de ontwikkelaars echt tot het gaatje moeten gaan om dit project te realiseren. Tenminste als ze die ervaring om weten te zetten in verlichtende of vreselijke inzichten en die naar de speler weten over te brengen. Dat is zeldzaam, maar wie weet komen ze ergens mee. Ambitie hebben ze wel, dat is sowieso nodig.

En mocht alles in het water vallen kun je altjd Spec Ops : The Line weer herinstalleren :P
Bij Kickstarter ben je het geld niet kwijt omdat men het doel niet haalde, daarom dat men het nu op hun eigen site gaat doen, daar zal je betalen en het bedrag meteen kwijt zijn waarschijnlijk. En gezien ze de campagne op kickstarter vroeger stopgezet hebben kunnen ze zeggen "kijk, er was veel interesse voor want we haalden 173000 dollar op op korte tijd", in plaats van "we haalden op kickstarter slechts 180k op, door het niet behalen van het doel dus niks.".
15-25 uur gameplay voor een RPG? Is het punt van een RPG ook niet dat 'ie lang/groter van opzet is? Gemiddelde RPG in mijn library heeft honderden uren gameplay geklokt.
Een RPG (Role Playing Game) hoeft niet persee open-world te zijn, maar in 2017 wordt dat wel van verwacht imo ;)
Misschien in 2020 wel niet meer :)
The horror... The... horror...

Eigenlijk zie ik hier weinig spel in. Apocalypse Now (origineel of Redux) vertelt een zeer statisch verhaal. Dit doet niets af aan het verhaal van de film, maar het vertaalt zich niet lekker naar computerspelvorm.

13 in een dozijn first/third person shooter, reisspel (The Oregon Trail, FTL, etc.), of in dit geval een RPG horrorgame... Zoiets met een Vietnamsausje overgieten is nooit slecht, maar het hoeft niet Apocalypse Now-specifiek te zijn. Kom liever dan met een goed origineel verhaal (natuurlijk in combinatie met goede gameplay) en laat het niet lijken alsof je probeert te profiteren van een bekende titel.

Kijk naar wat nodig is om met micro investeringen zo'n bedrag binnen te halen voor een meerjarenplan. Je zit dan echt op het niveau van Star Citizen. Zo professioneel komen deze jongens niet over, en ze hebben (absoluut en in verhouding) op het moment veel minder om aan het publiek mee te geven om de investering het waard te maken.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 15 februari 2017 02:54]

Ik zie ook niet echt hoe dit zich naar een game laat vertalen. Apocalypse Now is meer een experience dan een film, het is een zeer episodische film, een reis naar de hel waarin je als kijker wordt meegesleurd. Er zitten geen actiescenes in die zich laten vertalen naar interactiviteit, zoals een doorsnee actiefilm dat wel heeft.

Belangrijkste is dat het voor mij aanvoelt als iets dat ik wil spelen - en ik ben een enorme fan van de film. Een groot deel van de game-generation zal de film hooguit van naam kennen maar hem niet gezien hebben. Zelf 'begreep' ik de film ook pas nadat ik wat ouder was en hem meerdere keren had gekeken. Er zitten geen 'helden' in wiens voetsporen je wil volgen of met wie je je identificeert. Ik zie de markt dus niet echt.
Beetje vreemde constructie. Denk dat ze vooral kiezen om de gepledgde funds niet verloren te laten gaan omdat ze het niet halen. In eigen beheer zoals ze stellen zou wel eens een handige manier zijn om toch het liquide te maken. Ik zou heel voorzichtig zijn.

Van mij mogen ze alleen de map van de helicopter map mogen maken voor battlefield.

[Reactie gewijzigd door KaiTak op 15 februari 2017 08:14]

Wat er op KS werd toegezegd is natuurlijk wel verloren want de campagne is niet succesvol afgerond. En een deel van die backers zal dan ook het vertrouwen verliezen en niet opnieuw investeren. Zeker niet wanneer je de lat zoveel hoger legt terwijl je nu maar zo weinig hebt opgehaald.
Mijn voorspelling kwam dus uit. Ze hebben nog niets deftigs om te tonen aan hun kopers, dus hoe hadden ze in hemelsnaam verwacht dat dit zou gefund raken?
Je zou denken dat Coppola dit makkelijk uit eigen zak kan betalen. Hij heeft naar zeggen een vermogen van $300 miljoen dus als hij het echt wil kan hij het zelf betalen.
Lekker als Willard door het verhaal heen spelen. _/-\o_

Maar de mislukte crowdfund actie is een teken aan de wand.
Jammer want ik zag deze game wel zitten.
Maar wie weet trekt hij zijn portemonnee!
Het zal aan mij liggen, maar het thema van de film past volgens mij niet bij dergelijk game.
(Coppola denkt vermoedelijk hetzelfde.)
Op zich wel logisch dat het niet gelukt is via Kickstarter. Film games zijn zelden goed en in dit geval snap ik al helemaal niet hoe je van deze film een leuk spel wilt maken.
Wacht via kickstarter een doel hebben van 9 ton en het niet halen en dan via de website opeens je doel bijstellen naar 5 million meer? Huh?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*