Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Facebook laat video's op smartphones automatisch met geluid afspelen

Door , 132 reacties

Facebook gaat filmpjes op het sociale netwerk automatisch met geluid laten afspelen op smartphones, mits die niet op stil staat. Het geluid zal langzaam in volume verhogen vanaf het moment dat het filmpje vanzelf start. Gebruikers kunnen de optie uitzetten.

Facebook zegt de functie getest te hebben en stelt dat gebruikers het automatisch afspelen met geluid waarderen. Daarom krijgen vanaf nu steeds meer gebruikers filmpjes te zien die vanzelf beginnen met afspelen met daarbij geluid. Verder laat Facebook verticale video's voortaan op het volledige scherm afspelen en worden er thumbnails getoond bij het scrollen door video's.

Volgens Facebook verwachten mensen als zij hun smartphone gebruiken dat er geluid te horen is als het geluid van hun toestel aan staat. Als een telefoon op stil staat, zullen de filmpjes niet automatisch het geluid afspelen. In de aankondiging zegt Facebook niet specifiek dat het enkel gaat om filmpjes die met smartphones bekeken worden, maar op de hulppagina die uitlegt hoe de functie uitgezet kan worden, staat dat het niet geldt voor de desktopversie.

Ook maakt Facebook bekend dat er een videoapp komt voor tv's, waarmee video's van vrienden en pagina's en populaire livebeelden bekeken kunnen worden. De app moet binnenkort beschikbaar zijn via de appwinkels van de Apple TV, Amazon Fire TV en Samsung Smart TV. Meer platformen volgen later, maar welke en wanneer is nog niet bekend.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (132)

Reactiefilter:-11320130+1101+25+30Ongemodereerd3
En facebook gaat weer aan je instellingen zitten :( Automatisch afspelen stond netjes uit, totdat ik vandaag de melding kreeg dat "video's nu automatisch afspelen". Met "netjes" een linkje naar instellingen om het uit te zetten, maar dat werkt dus niet.

Het reflex om er op te klikken/tikken, omdat je dan denk het te pauzeren, hebben ze ook mooi omzeilt door dat het op volledig scherm af te laten spelen.

Nepnieuws, al die "type amen" berichtjes.. Ik ga over naar een ander platform om mijn foto's te delen, Instagram heet dat toch? (ja ik word oud)
Instagram, die app die sinds 2012 eigendom is van... Facebook?
Darn :+ Je kan het nog altijd met Whatsapp delen.. o wacht :+

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 14 februari 2017 20:42]

net als whatsapp... zelfde bedrijf andere dienst, maar je hebt gelijk, daar zullen ze me op den duur ook verneuken. Het blijft kiezen of "delen", pun intended.
voortaan gewoon fotootje uploaden op een eigen domein en het linkje doorsturen via een smsje

edit; beter nog. Gewoon een MMS je !

[Reactie gewijzigd door iinsane op 14 februari 2017 22:45]

Als we het meer gaan gebruiken houden ze het uiteraard gewoon in leven.
Nee joh. Foto maken, laten ontwikkelen en op de post met dat ding!
Als je foto's wil delen, waarom dan geen NAS thuis? Ja, dat kost wat (eenmalig), maar dan heb je het wel in eigen beheer.
Ik ben klaar met de meeste online en cloud-oplossingen. Onze privacy wordt geschonden en/of we worden getrakteerd op een lading advertenties en we krijgen als dank terug dat het toch gekraakt kan worden en dat er dingen veranderen of niet kunnen.
HOevel procent van de mensen is denk je in staat om dat in te regelen? En als het makkelijk wordt gemaakt door NAS leveranciers zit er altijd weer een serverside applicatie bij. Bij de levernancier. Dan heb je nog niks opgelost.

En dan nog de hoeveelheid tijd die je nodig hebt om de boel te beheren.

[Reactie gewijzigd door ReneWouters op 15 februari 2017 12:48]

>90%. Ik heb hier een Synology thuis staan, dat is redelijk recht toe, recht aan. Dat kost minder tijd dan het online regelen, want je bent niet zo beperkt qua upload.
90% van de tweakers.net bezoekers misschien maar mijn oma weet niet eens wat een NAS is en mijn moeder heeft geen idee hoe haar NAS werkt. Dat ze er 1 heeft weet ze en dat haar pc er automatisch naar back-upt ook, maar meer kan ze er zelf zeker niet mee. Beiden zitten wel op Facebook!

Als er staat in een handleiding ga naar .... in je browser, dan weten heel veel mensen niet eens wat een browser is. Succes met het instellen van je NAS dan.

[Reactie gewijzigd door boppos op 15 februari 2017 13:37]

Wat let je om hen te bewegen om een NAS aan te schaffen, zodat ze niet meer advertenties hoeven te kijken en hun privacy te laten ontnemen?

Synology is al zo redelijk kant en klaar dat je iets kan opstarten zodat je alleen maar hoeft in te loggen en van daaruit je applicaties kan openen.
Dan mis je alleen wel het sociaale aspect. Ik denk dat de meeste mensen de likes op hun fotos belangrijker vinden dan beheer van hun fotos. Zou je een heel eigen comment/like syteem bouwen op je nas. Als dat al mogelijk is :p
http://vk.com, die houden het nog netjes en zijn nog niet van Facebook

[Reactie gewijzigd door The Ghost op 14 februari 2017 21:21]

Hele mooie app van VK. Zit alleen niemand op haha. Je heb wel de optie om in te loggen met Facebook haha
haha goeie constatering maar goed veel applicaties/programma's/apps hebben de optie om ook in te loggen via fb (en die zijn echt niet eigendom van fb)
Ja dat is waar! Al zouden ze het overnemen kunnen ze hun waardeloze app verwijderen en direct die van VK overnemen. Fb app word al slechter
1: Facebook is niet verplicht om te hebben. Heb je het wel, houdt dat niet in dat je het de hele dag moet gebruiken.
2: 1
Inderdaad: permanent uitzetten.
Waarom permanent uitzetten? Dat is alleen nodig voor FB verslaafden. Normale mensen kunnen er gewoon normaal mee omgaan.
Facebook ... " going where no app has gone before" .
Altijd op zoek naar de grenzen van de opdringerigheid !

Nooit gebruikt ... en blij toe :)
Nooit gebruikt en toch weet je hoe opdringerig het is. Knap.
Ik heb het in de settings uitgezet (stond op wifi only) en het nu speelt niet automatisch af op 4g/wifi. Dus misschien is er iets mis met je app ?
Laten we allemaal naar Google+ gaan!! 8-)
Of Hyves terug in het leven roepen!
Ik gebruik al jaren geen FB app, maar "gewoon" een mobiele FB wrapper (Tinfoil for Facebook). Ik weet niet wat hiervan de gevolgen zullen zijn voor de FB app gebruikers.

Even ontopic: Dus Facebook heeft nu dus rechtstreeks rechten om het geluid te bedienen/aan te passen? Volgens mij zijn dat extra rechten die je (automatisch) wordt ingesteld bij een automatische update. Ik kan me voorstellen dat de onderstaande Android rechten niet voldoende zijn om het geluid zelf in te schakelen.
Nu kun je het geluid op een Android smartphone gewoon aanzetten terwijl je een filmpje afspeelt. Dat is straks dus automatisch als je normale geluid aan staat en je mediageluid uit staat.

De app heeft standaard gezien toegang voor:
Apparaat- en appgeschiedenis
  • actieve apps ophalen
Identiteit
  • accounts op het apparaat vinden
  • accounts toevoegen of verwijderen
  • je eigen contactkaart lezen
Agenda
  • agenda-afspraken en vertrouwelijke informatie lezen
  • agenda-afspraken toevoegen of wijzigen en e-mails verzenden aan gasten zonder medeweten van de eigenaren
Contacten
  • accounts op het apparaat vinden
  • je contacten lezen
  • je contacten aanpassen
Locatie
  • geschatte locatie (netwerkgebaseerd)
  • precieze locatie (gps- en netwerkgebaseerd)
Sms
  • je tekstberichten (sms of mms) lezen
Telefoon
  • telefoonnummers rechtstreeks bellen
  • gesprekkenlijst lezen
  • telefoonstatus en -identiteit lezen
  • gesprekkenlijst schrijven
Foto's/media/bestanden
  • de content van je USB-opslag lezen
  • de content van je USB-opslag aanpassen of verwijderen
Opslag
  • de content van je USB-opslag lezen
  • de content van je USB-opslag aanpassen of verwijderen
Camera
  • foto's en video's maken
Microfoon
  • audio opnemen
Informatie over wifi-verbinding
  • wifi-verbindingen weergeven
Informatie over apparaat-ID en oproepen
  • telefoonstatus en -identiteit lezen
Overig
  • bestanden downloaden zonder melding
  • je achtergrondformaat aanpassen
  • gegevens van internet ontvangen
  • netwerkverbindingen weergeven
  • accounts maken en wachtwoorden instellen
  • accustatistieken lezen
  • sticky broadcast verzenden
  • netwerkverbinding wijzigen
  • wifi-verbinding maken en verbreken
  • statusbalk uitvouwen/samenvouwen
  • volledige netwerktoegang
  • je audio-instellingen wijzigen
  • synchronisatie-instellingen lezen
  • uitvoeren bij opstarten
  • actieve apps opnieuw rangschikken
  • achtergrond instellen
  • weergeven over andere apps
  • trilling beheren
  • voorkomen dat apparaat overschakelt naar slaapmodus
  • synchronisatie in- en uitschakelen
  • snelkoppelingen installeren
  • Google-serviceconfiguratie lezen
Hier te vinden:
https://play.google.com/s...com.facebook.katana&hl=nl

[Reactie gewijzigd door Kiswum op 14 februari 2017 20:48]

Mooie lijst, niemand zou die app moeten gebruiken. Bij Apple (iOS) kun je al die dingen weigeren dacht ik (het is in ieder geval niet toegestaan dit te vragen bij het installeren, in tegenstelling tot Android), maar ik gebruik ook de mobiele website omdat je dan nog gewoon 'meest recente berichten' kunt gebruiken.
Dat is bij Android sinds 5.0 ook zo.
Mogen apps niet weigeren om te functioneren dan?
Als jij Snapchat hebt, en je geeft ze geen camera toestemming. Dan lijkt me het in eerste instantie dat ze wel iets van een failsafe hebben (niet dat de hele app crasht) maar dat je wel gewoon snaps kan bekijken.

Stel Snapchat zou zeggen: activeer je camera, anders mag je dat ook niet, dan verlies je gebruikers.

Nu is bij Snapchat de camera wel het middelpunt, maar bij Facebook zitten er veel meer toestemmingen in dan er nodig zijn voor dagelijks gebruik.
Ik heb genoeg apps in Android die bij (bepaalde) ingetrokken permissies crashen. Maar als je bestandsbeheer app (Astro filemanager) gebruikt en je geeft geen toegang om bestanden te lezen, dan heeft het opstarten van de app niet veel nut.

Wat ik wel vervelend (en goed) vind is dat de apps permissie vragen op het moment dat ze deze voor het eerst gebruiken (iig op Android 6). Doordat ik een overlay app gebruik (Pie control) kan ik deze permissies niet bedienen op het moment dat Pie control actief is (altijd). Snap het wel, in theorie zou Pie control bij kwade bedoelingen namelijk zelf deze instellingen wijzigen, dus het is veilig. Maar veiligheid en bedieningsgemak werken niet altijd goed samen.
Op dat moment maag een gebruiker ook weigeren om te gebruiken ;) Citeer me er niet op, maar ik denk dat het ook een vereiste is van de Play Store om gedeeltelijk te kunnen functioneren als je geen toegang hebt tot sommige permissies.
Bij Android krijg je bij installatie (en updates) waarbij nieuwe rechten nodig zijn een pop-up met alle rechten waar de app toegang tot wil hebben. Deze kun je toestaan of weigeren. Ook kun je naderhand via het instellingenmenu van Android zelf alle rechten één voor één uitzetten.

Ik weet alleen niet in hoeverre de app goed zijn werk doet (voor zover het dat al deed) zonder al die rechten.
Is dat de echte facebook app of een namaak app met malware? Is namelijk een beetje veel voor een webbrowser nietwaar?
Deze lijst met rechten en de gelinkte app is de officiële Facebook app, niet zomaar een 'webbrowser' dus maar een officiële, bloated app.
Helaas is het zodat FB eigenlijk alle rechten mbt beeld en geluid heeft en dat is niet pas sinds deze toevoeging....
Thx. Ik kende tinfoil for Facebook niet. Gelijk uitgeprobeerd en het werk super. Beter dan in een browser vind ik.
Ik gebruik zelf de app ook niet en open de site gewoon in een webbrowser.
Heb in het verleden het probleem gehad dat mijn accu snel leeg liep door de Fb App dus sindsdien werk ik met de website (veelal in desktop mode ipv mobile pagina)
Dit betreft Android, op iOS heeft een app sowieso al minder toegang én kun je de specifieke toegang apart regelen, bijvoorbeeld wel camera maar niet de mic, wel de foto's maar niet de calendar.
De vraag is vooral, wie weet wat hij/zij standaard vrijgeeft voor deze app en is men op de hoogte dat het aantal rechten omhoog gaat als de app automatisch wordt geupdate?

Het is vooral geplaatst om mensen bewust te maken van hetgeen dat zij standaard openzetten om de app te kunnen gebruiken. Een aantal rechten kun je ontnemen, maar niet alles. Het is dus niet als flame bedoelt, maar het is geplaatst om mensen bewust te maken van de rechten die je afgeeft.

Dat een app je microfoon gewoon mag gebruiken, dat lijkt me niet altijd wenselijk.
90% van die machtigingen zijn perfect logisch te verklaren als je kiest om Facebook te installeren en te gebruiken.

Bijvoorbeeld:

Identiteit - accounts. Facebook app maakt een FB account aan als je Facebook installeert. Dus toegang tot account lijkt mij nogal logisch.

Agenda - je kan Facebook events die je volgt toevoegen aan je agenda. Ook hier dan logisch dat FB daar toegang tot heeft.

Contacten - je kan je FB & Telefoon contacten synchroniseren. Als je wil.

Locatie - je kan locatie toevoegen bij je foto's als je wenst. Dus daarvoor heeft Facebook, inderdaad, je locatie nodig.

Sms - je kan Facebook (Messenger) je sms-berichten laten versturen en ontvangen, te vervanging van je standaard sms app.

Foto's/media/bestanden - mensen willen media kunnen up & downloaden van Facebook. Dus dan heeft de app schrijf & leesrechten nodig tot je bestanden. Logisch.

Opslag - idem

Camera - Ja FB gebruikt je camera als je een foto neemt.

Microfoon - Ja FB neemt audio op als je een video post.

Dat zijn standaard Google machtigingen. Die zijn niet specifiek. Als een app bijvoorbeeld eenmalig een bestandje moet plaatsen op je intern geheugen na de eerste keer openen of het is een foto-app waarmee je foto's kunt bewerken en opslaan..dan zal de machtiging "toegang tot lokale opslag" ook opgesomd zijn. Maar dat betekent niet dat die app je hele geheugen zit te analyseren en doorstuurt naar de servers in China, terwijl je slaapt .

En nu.... speelt Facebook geluid af van video's op te tijdslijn - ergens logisch om twee redenen. Uit hun eigen onderzoek blijkt blijkbaar dat mensen verwachten dat video's met geluid afspelen als hun geluid aan staat. En de gratis app Facebook leeft van de inkomsten van advertenties. Als Facebook tegen zijn adverteerders kan zeggen: we gaan het geluid van je video's standaard "aan" zetten dan kunnen ze betere voorwaarden aanbieden.

Maar: je kan het dus uitzetten. Net zoals je kan kiezen om geen video op te nemen op Facebook en daardoor evil Facebook toegang tot je microfoon te ontzeggen.

Met een uitspraak als..
Dat een app je microfoon gewoon mag gebruiken, dat lijkt me niet altijd wenselijk.
.. impliceer je onrechtstreeks dat Facebook je op elk moment kan zitten afluisteren. Iets minder paranoïde zou geen kwaad kunnen.

[Reactie gewijzigd door Mlazurro op 14 februari 2017 21:25]

Leg mij eens uit waarom Facebook zelf een ingebouwde camera moet hebben ipv de Intent te gebruiken zodat je je eigen camera app kunt gebruiken?
Wat een vraag. Is het nu al slecht dat Facebook een camera opent als je een foto wilt nemen? Is Facebook dan de enige app die zijn eigen camera-software draait als je een foto wil invoegen?
Toch logisch dat ze de input en features willen gelijk stellen bij alle gebruikers en dus niet afhankelijk moeten zijn van de kwaliteit, compatibiliteit en stabiliteit van camera software van een andere producent? Zelf de mogelijkheden bepalen? Effecten toevoegen. Sneller opstarten. Het formaat bepalen. De jpgcompressie en bestandsgrootte bepalen.

Honderd redenen.

[Reactie gewijzigd door Mlazurro op 14 februari 2017 23:29]

Ik denk dat het een heel andere rede heeft, namelijk dat Facebook ten koste van alles wil voorkomen dat je ooit een andere app opent.
Ze hebben dus een eigen camera implementatie, websites openen binnen Facebook zelf, je kunt een post niet delen via een normale share intent (wat binnen een paar uur te implementeren zou zijn) maar alleen via Facebook zelf of Messenger waardoor iedereen screenshots gaat doorsturen of mensen gaat taggen bij de reacties omdat het niet anders kan. Eigenlijk het grote voordeel van een native Android app (dat alle apps samen kunnen werken) is niet meer van toepassing omdat Facebook een app moet worden die alles kan en waar heel het internet zich afspeelt (voor sommige mensen en zoals Facebook het zou willen zien),
Ho, je kan gewoon sharen met externe applicaties hoor. Klik op de foto in de app, rechtsboven krijg je dan die 3 bolletjes waar je, wanneer je daar op klikt, de optie "share external" krijgt. Dan kun je de foto/video zonder problemen delen met andere applicaties op je telefoon.

NB: Dit is op Android zo, geen idee of het ook met iOS zo werkt.
Ok dat had ik niet verwacht. Ik heb de app om o.a. bovenstaande redenen een tijd geleden verwijdert om de webversie te gebruiken. Misschien dat ik hem dan weer eens installeer, maar dan mis ik nog steeds de functie om video's te casten via Chromecast. Is deze inmiddels ook al geïmplementeerd?

[Reactie gewijzigd door RoelRoel op 15 februari 2017 17:15]

Als je de input gelijk stelt bij alle gebruikers, krijgen veel gebruikers een afwijkende input van wat ze normaal gebruiken, wat misschien juist minder features of slechtere compressie heeft. Als het niet voldoende is, zou je alsnog een editor kunnen openen nadat de foto is genomen.
impliceer je onrechtstreeks dat Facebook je op elk moment kan zitten afluisteren.
Dat is ook zo. Op het moment dat de app actief is, kan de app gebruik maken van alle permissies die het heeft, dus ook, in theorie, je afluisteren. Of dat gebeurd is natuurlijk de vraag, maar het kan wel. Er is een documentaire op uitzendinggemist die precies laat zien wat een app met permissies kan. Studenten hadden een flashlight app gemaakt, en konden hiermee de gehele gallerie uitlezen. Dit puur omdat de app bij de camera moest komen voor de flash. Hierbij gaven de gebruikers ook toegang tot de gallerie.

[Reactie gewijzigd door reckik op 15 februari 2017 11:28]

Alles is theoretisch mogelijk. Het is alleen beetje irritant om het telkens te lezen bij dezelfde app. Gewoon bangmakerij. Facebook doet veel en kan veel ja, maar dat weet je toch als je de app gebruikt? Ik snap niet hoe iemand De Bevolking dient te waarschuwen voor het feit dat Facebook je camera of microfoon gebruikt voor video.

En naast het bekijken van duistere samenzweringsvideo's op Youtube, is er de realiteit waar een app zoals Facebook het niet kan veroorloven om miljoenen klanten af te luisteren. Komt sowieso buiten - er moet maar één bedroom IT'r het dataverkeer analyseren - en dan zit Facebook met een groot probleem. Class action suit van de eeuw.

Dat Facebook gegevens van iemand die verdacht/gezocht is onder druk naar de FBI doorgeeft, is een andere discussie.
Dat betekent nog meer smartphoneherrie in de trein, want veel mensen zijn al niet eens in staat om Whatsapp- en toetsenbordgeluiden uit te schakelen. (Of ze komen niet op het idee, wat pas echt kwalijk is.)
precies, ik waardeer het ook niet. ik kijk geen filmpjes op facebook. interesseerd me geen zak. ik kijk op facebook omdat ik het leuk vind als jantje wat foto's laat zien van zijn nieuwe huis, en van ingrid als die foto's plaatst van haar katten, of van oma die trots is op haar kleinzoon, een zwemdiploma. niet om te kijken naar katten(kwaad) van een wild vreemde ergens op deze wereld....
"Als een telefoon op stil staat, zullen de filmpjes niet automatisch het geluid afspelen."

DUH, telefoon instellingen gaan voor app instellingen |:( Laat je app maar geluid maken, als mijn speakers uit staan hoor ik het toch niet. Wat is de overtreffende trap van een sigaar uit eigen doos?
Standaard kun je het volgende instellen op je Android telefoon:
  • Geluid van notifiicaties, beltonen, toetsenbord, etc.
  • Geluid van media, zoals YouTube filmpjes, games en apps
  • Geluid van je alarm
  • Geluid van je BT apparaat kan worden ingesteld als dat is verbonden
  • Geluid van je headset kan worden ingesteld als dat is verbonden
Als je geluid van je notificaties aan hebt staan, gaat het geluid van je media nu automatisch aan voor Facebook. Dit geldt mogelijk niet alleen voor Facebook, maar voor alle apps, games, etc. Je kunt niet alleen het geluid voor 1 app aan hebben staan en de rest niet, tenzij Google iets heeft aangepast in Android 7.1.
Discord gebruikt bij mij het telefoon volume als je in een voice channel zit, waardoor je dus filmpjes of muziek kan luisteren terwijl men nog in een call zit. Dat noem ik pas handig gebruik.
Maar geniepig gedoe als dit komt mij de spui gaten uit. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat Android dit alles niet een mogelijkheid vanaf het begin heeft gegeven om de toegang tot bepaalde functies on-demand te wijzigen. Zo heb ik een Custom ROM waarin ik alles kan weigeren of laten vragen voordat er ook maar iets gebeurd. Waarom is dat niet vanaf Android 1 standard?

Afijn. Facebook die alles van je wilt weten en je telefoons zo goed als bitcoin-miners gebruikt was al duidelijk. Verbaasd me alleen maar weer dat de hoeveelheid mensen hier niks van in de gaten (willen) hebben.
Wat is de overtreffende trap van een sigaar uit eigen doos?
Sigaar uit andermans doos. Zie Clinton en Lewinski
Weer een (naar mijn mening) nutteloze toevoeging... Waarom zou je dit willen hebben? Wat is het nut hiervan? Daarnaast vraag ik me af of ze geluid afspelen als je de optie van automatisch afspelen (huidige instelling) uit hebt staan?
In plaats van dat je nu perse de video moet openen, kan je nu gewoon in je timeline blijven en het filmpje toch kijken mét geluid. Dat videospelertje vind ik maar irritant, dus ik vind dit eigenlijk wel een welkome feature. Op WiFi tenminste, op mobiel netwerk heb ik het automatisch afspelen van filmpjes geheel uitgeschakeld.
Daarnaast zou ik het heel irritant vinden als alle 60 mensen s'morgens in de tram Facebook met geluid gaan zitten kijken.
Dat probleem heeft niks met facebook te maken vriend ;)

Moeten onze apps tegenwoordig onze ethische misstappen ook op zich nemen. Ik geloof dat iedereen in de tram die iets afspeelt met geluid wel begrijpt dat ze onbeschoft gedrag tonen. Sommige doen het alsnog, anderen letten er wel op.
Het vervelende nu is toch dat 30 van die 60 mensen dat misschien nog ongewild doen ook, omdat ze al de handige trucjes om het geluid uit te krijgen in de schuddende tram niet direct kunnen uitvoeren. Naast de monitors van het vervoersbedrijf, ook al niet heel inspirerend, kunnen we dus rekenen op allerlei onverwachte soundbytes uit reclameblokken of van schattige huisdieren.

Misschien is de werkelijkheid toch nog iets optimistischer en zijn er inmiddels wat minder fanatieke Facebook gebruikers.

[Reactie gewijzigd door teacup op 14 februari 2017 23:00]

Daarom heb ik altijd oordopjes in. Nooit last van andere mensen. :+
Misschien met de auto gaan? Zo ben ik van mijn openbaar vervoer ergenissen afgekomen
Facebook checken terwijl je in je auto rijdt is natuurlijk weer niet zo'n goed idee (en zelfs strafbaar :+)
Klopt. Maar ik doelde meer op dat je geen last hebt van anderen die dat wel doen wanneer je alleen in de auto zit
Niet iedereen heeft die luxe, sterker nog... ik kan niet eens rijden.. dus ik moet als ik ergens naar toe wil.. wel met het openbaar vervoer.
Dit zou een oplossing zijn, echter wil mijn baas de parkeerkosten op de grachten van Amsterdam niet betalen...
Je hoeft nu niet de video te openen je kan gewoon in je timeline het mute knopje uitzetten en dan heb je het filmpje met geluid in je timeline.
Verder voor mij, ik zet het gelijk uit, heel facebook is bijna alleen nog maar filmpjes en vind de meeste ideaal zonder geluid. Maar als uit tests blijk dat men het waardeert, prima dan maar.
ja de reclame makers waarderen het vooral lijkt me.
Ja lijkt jou, maar in het artikel staat gebruikers. Vergeet ff niet dat meer dan een miljard mensen Facebook gebruiken er zullen vast mensen zijn die het waarderen. En de adverteerders vast ook, maar zo staat het niet in het artikel.
De klanten van facebook zijn niet de gebruikers. Dus dit soort features worden voornamelijk toegevoegd om de klanten te bedienen met extra klikbait, kijktijd, etc om de kans op advertenties te verhogen.
De adverteerders hebben dit getest.. niet de gebruikers.
Ik heb het volledig uitstaan, bepaal zelf wel welke filmpjes ik afspeel.. dat hoeft markje niet voor mij te bepalen.
Precies ik ook dat scheelt je een hoop data ook
Klopt inderdaad.. installeer die app maar eens opnieuw en dan zal je zien dat je echt om de haverklap een filmpje van een adverteerder tegen komt.
Heb wel 20GB aan data per maand, maar dat gebruik ik wel om tv zenders te streamen, netflix/videoland/film1 te gebruiken of gewoon te internetten bijvoorbeeld, niet voor adverteerders of filmpjes die anderen op FB dumpen.
Je snapt dat je nu reclamefilmpjes opgedrongen gaat krijgen mét geluid die je niet uit kan zetten en waar je je eerst de $^%^&*# naar moet zoeken waar die herrie, die je ingestelde volume omzeilt anders hoor je het niet denken ze, nu vandaan komt?
Makkelijker kunnen ze het niet maken (voor de adverteerder). :+

Maar inderdaad zoals eerder al gezegd, ze doen maar, FB is al tijden van mijn telefoon af, juist door dit soort opgedrongen dingen (lees data- en accu-slurppraktijken).

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 14 februari 2017 21:10]

Denk dat t wel meevalt, op je mobiel stoppen filmpjes met spelen zodra ze meer dan de helft uit beeld gescrolled zijn. Als er geluid speelt zonder iets on screen is het heel snel uninstall voor heel veel mensen. :P
Je moet de vraag andersom stellen: waarom zou Facebook dit willen. Wellicht dat adverteerders (die na 20 seconden video komen) graag geluid willen.
Filmpjes spelen bij mij niet automatisch af dus laat ze maar doen, ik snap echt niet waarom mensen dit laten aanstaan. Waar ze beter hun tijd zouden insteken is de kwaliteit van hun filmpjes en foto's verhogen want die trekt werkelijk op niets. Ik ben fan van redelijk wat (sport)pagina's maar kan me echt dood ergeren aan de slechte kwaliteit van filmpjes die gepost worden. Meestal skip ik ze en bekijk ik ze wel op het YouTube kanaal van die pagina.
Ligt dat aan facebook of de uploader? Of zijn dat betaalde accounts en wordt je daar voor data aangeslagen? (het verdien model van Facebook is iets waar ik me nooit echt in heb willen verdiepen)
Ligt volgens mij aan FB want exact dezelfde filmpjes staan namelijk in 1080p op het YouTube kanaal. De uploader gaat zich niet bezighouden met x-aantal versies te maken. Facebook comprimeert de filmpjes gewoon tijdens/na het uploaden. Vroeger zag ik soms nog een HD knop onderaan de filmpjes, maar tegenwoordig lijkt die verdwenen en zelfs met HD aan was de kwaliteit nog crap.
Ik hoop dat dit echt snel weer teruggedraaid gaat worden. Mobiel zit je vaak ook aan een datalimiet van het 4G abonnement, het automatisch afspelen van filmpjes kan ik dan zeker niet waarderen (en überhaupt in het algemeen niet, overigens).

Ander hekel puntje met de videospeler, maar dan op de desktop variant: volume staat standaard op mute, maar zet je het aan, gaat het geluid gelijk vol open. Zet het dan op 10% of zo of onthou het volume niveau gewoon, zoals YouTube dat ook doet.

[Reactie gewijzigd door CH40S op 15 februari 2017 08:51]

het automatisch afspelen van filmpjes kan ik dan zeker niet waarderen
Dan zet je het uit bij de instellingen?
Mijn punt is dat een dergelijke instelling standaard uit zou moeten staan en ingeschakeld dient te worden wanneer je er wel gebruik van wil maken, zeker op mobiele verbindingen, die vaak toch al een datalimiet hebben.

Daarnaast werkt die instelling blijkbaar niet, zie bijvoorbeeld de eerste alinea van Alxndr in 'nieuws: Facebook laat video's op smartphones automatisch met gelui....

[Reactie gewijzigd door CH40S op 15 februari 2017 10:56]

Ik kan me serieus .. niemand voorstellen die hier op zit te wachten.

Ik erger me ook enorm dat ze net doen alsof er vanuit de gebruikers gevraagd is om deze functie te implementeren.. maar ondertussen is het uiteraard gewoon om nog meer (onzinnige) content in je gezicht te blazen.
Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat je bij "gebruikers" eerder moet denken aan adverteerders: die zijn er immers wel bij gebaat dat je reclames nog opdringeriger door je strot geramd krijgt.
Als ik wel ergens een hekel aan heb dan is het aan autoplay video's. Moet op meerdere sites van armoe ad-blockers gebruiken. IK bepaal wat er gebeurt op mijn PC/Smartphone.

Gisteren was er al het nieuws over een TV met reclame in de menu's. DEALBREAKER! Probeer juist zoveel mogelijk reclame te weren in mijn woonkamer. Als ik naar buiten ga dan zie al genoeg billboards, bushokjes en enorme reclamezuilen.

Off-topic. Ze hebben de bomen die hier in de straat stonden pas allemaal afgezaagd. Dit maakt me zeer verdrietig. Want een beetje natuur is toch wel fijn en het gaf ook mooie bloesem in de lente.
Het excuus is dat de boomwortels de omliggende bestrating omhoog duwen. Hier heeft de gemeente wel een punt. Niet zo leuk voor mensen die slecht ter been zijn of slechtziend. Ik loop er gewoon omheen. Het is nu wel heel kaal in de wijk. Er komen wel bomen voor terug maar niet in mijn straat. Heb ik natuurlijk geen reet aan. De reclamezuilen staan er natuurlijk nog wel. Motherf....

Altijd wel iets om me aan te ergeren...
Of het nu ICT is of groenvoorziening, je ziet het...

De overheid/gemeente is gewoon slecht in het nemen van beslissingen die de gehele gemeenschap aangaan.

Ieder hoveniertje in de buurt of van ver weg weet uit zn blote hoofd welke bomen diep wortelen en welke bomen naar de oppervlakte wortelen.

Maar nee (the horror), er wordt door een bomencatalogus gebladerd door iedereen behalve mensen met know-how over bomen en zeggen die is leuk doe die maar. Tis maar gemeenschapsgeld: easy come easy go

Bleh
Ze zijn lekker bezig.. onlangs kreeg ik ook al notificaties terwijl ik al was uitgelogd omdat ik niet constant notificaties wil als vrienden een bericht sturen.
Ze dwingen je gewoon om 't te gebruiken
Ik kan 't ook al niet un-installen omdat Samsung of Google 't bij de telefoon meelevert.
Ik ken zelf geen ander programma dat zo opdringerig is en 't wordt alleen maar erger lijkt 't.
Google levert het iig niet mee, anders had het wel op ten minsten één van mijn Nexus toestellen gestaan. ;)