Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

3D Realms kondigt Graven aan als spirituele opvolger voor Hexen II

3D Realms heeft Graven aangekondigd, een duistere shooter die volgens de makers een spirituele opvolger is voor Hexen II uit 1997. De game komt volgend jaar uit voor de pc, Xbox- en PlayStation-consoles en de Nintendo Switch.

Volgens de makers is Graven ontwikkeld op de manier zoals een Hexen II-opvolger eruit had kunnen zien, als die in 1998 was gemaakt op basis van de originele Unreal Engine. De nieuwe game combineert een klassieke look met moderne gameplayelementen.

Graven speelt zich af in een middeleeuwse fantasieomgeving en spelers nemen de rol aan van een in ongenade gevallen priester, die allerlei monsters moet verslaan. Daarvoor zijn meer dan dertig wapens en spreuken beschikbaar en die zijn ook te upgraden. Door puzzels op te lossen kunnen spelers geheime delen in levels ontdekken.

De game krijgt een splitscreenmodus voor co-op en een optie om met vier spelers online samen te spelen. Graven wordt uitgegeven door 3D Realms en 1C Entertainment. Slipgate Ironworks is verantwoordelijk voor de ontwikkeling.

Hexen II is een klassieker uit 1997, die ontwikkeld werd door Raven Software en werd uitgegeven door id Software. De ontwikkelaars van de nieuwe game hebben de rechten op de Hexen-naam niet in handen en geven daarom hun eigen draai aan het spel.

Wanneer Graven precies uitkomt, is nog niet bekendgemaakt. De game zal ergens volgend jaar verschijnen voor de pc, de Xbox One en Xbox Series X, de PlayStation 4 en 5 en de Nintendo Switch. Ook de prijs is nog niet bekendgemaakt.

Rise of the Triad komt opnieuw uit voor consoles en pc

Ook maakt 3D Realms bekend dat er volgend jaar een remaster van Rise of the Triad uitkomt voor consoles en pc. De shooter uit 1995 wordt opnieuw uitgebracht met verbeterde textures, ondersteuning voor hoge resoluties en ultrabreedbeeldschermen. Er komt ook een Switch-versie en het spel krijgt nieuwe multiplayermodi. Er zijn nog niet veel details bekendgemaakt, de ontwikkelaars zeggen die later te geven.

Beelden van Kingpin Reloaded

Verder toont 3D Realms beelden van Kingpin Reloaded. Dat is een remaster van de game Kingpin - Life of Crime uit 1999. Begin dit jaar werd de remaster al aangekondigd. In een korte video zijn wat scenes uit de game te zien. De nieuwe versie krijgt met name verbeterde textures en ondersteuning voor hoge resoluties en ultrabreedbeeldschermen. Kingpin Reloaded stond op de planning voor het tweede kwartaal van dit jaar, maar is nog niet uit. Een releasedatum is onbekend.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

07-09-2020 • 12:04

81 Linkedin

Submitter: himlims_

Reacties (81)

Wijzig sortering
Meer oldschool shooters, ik kan er persoonlijk geen genoeg van krijgen! Heb mij kostelijk vermaakt met titels zoals Dusk en Ion Fury.
Ik zou dit ook zeer tof vinden!

Wel weer lekker typisch 3D realms... lekker strooien met 'spiritueel opvolger van Hexen' maar niet de rechten in bezit hebben van de franchise. En ze hebben al een juridische historie met dit soort gedoe (bijvoorbeeld Iron Maiden initieel als naam willen gebruiken voor Iron Fury en een Duke game maken waar ze de rechten niet meer op hadden, woordoor het Bombshell werd).

Soms vraag ik me wel eens af of dit soort persberichten een legal review bij hun krijgen.

[Reactie gewijzigd door Laurens-R op 7 september 2020 13:15]

Vergeet Amid Evil niet!
https://www.youtube.com/watch?v=JBlTTW3RRtw

Super vette game die ik elke old-school shooter fan kan aanbevelen
Alle drie al volledig uitgespeeld, nog andere aanbevelingen? Kan niet genoeg krijgen van deze lekker hersenloze retro knallers!
Project Warlock op GOG?

Maar dan heb je wel de 4 gehad die naar mijn mening de aanrading verdienen.

Dusk vond ik alleen toch wel minder. achja.

En dan heb je ook nog Devil Daggers, wat meer een survival wave game is.

Als je van moderner ouderwets houd, is er ook nog die warlock game waarbij je zelf je spells een beetje moet upgraden, met bossfights enzo op Steam, die ook behoorlijk geflopt is, maar het wel goed doet onder retro gamers; spell slinger ofzo.
The Citadel ? Project downfall ? Maximum Action ? Ok, ze zijn mss in early access, maar ziet er veelbelovend uit.
Er zijn er nog veel meer zoals bv: Ion Fury and Wrath: Aeon of Ruin. 3D Realms heeft net een show gehad en heeft nu een Steam sale. Je heb nog een uurtje de tijd :) .

https://store.steampowered.com/sale/realmsdeep2020
Thanks, Project Warlock was een goede tip! Net een ander gevoel dan de andere games die ik noemde maar evengoed leuk, en maar een paar euro op Steam!
Jup, was zeker een goede game, wist niet dat het al uit was op Steam, heb em 2 jaar terug op GoG gekocht, was toen m'n enige game daar.

Goed om te horen dat het in de smaak valt!
EENS! ;)

Maar persoonlijk vind het dan wel goed dat er ook écht niewe games komen.
En niet van die 13 in een dozijn "remakes" of "remastered".
Dat is gewoon een gebrek aan creativiteit en pure geldklopperij.
Dusk was heel gaaf, maar eerlijk gezegd had ik gehoopt op een vervolg als Doom 2016. Nou ja.
Oh wat vet!

Ik zou nog wel een sequel of een remake willen zien van Sin Wages of wars. Ook zo'n heerlijke Doom/Quake achtige shooter.
Bedoel je SiN en SiN: Wages of Sin?. Ja die doen ze dus ook, maar dat staat om de een of andere reden niet in dit bericht. Zie: https://www.youtube.com/watch?v=qYjwgAu380A
Greetings mortal. Are you ready to die?

SiN was gaaf, maar ik zou de herinneringen zo laten voor wat het is. Net zoals met Wolfenstein/Dune II/Doom/Quake/Heretic/Hexen/Wacky Wheels/Counter Strike. Het waren allemaal leuke spellen, ik heb genoten. Maar ik laat de herinnering voor wat het is.

Hexen was overigens de opvolger van Heretic.
Jaaa SiN was zeker vet!
Ook wel tof vond ik Blood.
En Shadow Warrior uiteraard.

Opvolger van Blood verloor echter al zn charme.
Die graphics van Graven...... :X
Zijn die graphics ook gebaseerd op 1997? Ik snap dat je een bepaalde grafische stijl wilt, maar hoeft nog niet betekenen om dergelijke belabberde graphics te hebben. Hopelijk wordt dit nog opgepoetst.
Is bewust gedaan dus. Prima dan.

[Reactie gewijzigd door Zeror op 7 september 2020 14:43]

Het heeft juist veel charme. Hopelijk wordt de gameplay wel ietsjes moderner/uitgebreider qua skills.
Het heeft ergens charme, zeker, maar er was zo'n periode in games, waarvan ik toen het "current gen" was, eigenlijk ook al vond dat het ondermaats was.

Quake 1 bijvoorbeeld, ziet er gewoon niet mooi uit. Alles is bruin en door wat korreligheid wordt er getracht om textuur aan te brengen, maar de geometrie van "early 3D" was gewoon zo slecht dat oudere titels als Duke Nukem 3D er gewoon eigenlijk beter uitzagen.

Prima als ze sprites voor het moeras gebruiken en vuur op die ouderwetse manier gerenderd wordt. Maar het is niet nodig om models maar uit 30 polygonen op te bouwen. Het hoeven er ook weer geen 40k te zijn, maar ik heb het idee dat Hexen II er al echt veel beter uit zag. Hogere resolutie textures en gezichten, meer pixels en details in je eigen wapens etc...

Ze hadden best één "generatie" stapje verder mogen gaan. Had het polygonen budget verdubbeld en de resolutie van de textures ook net iets hoger gemaakt.
In je herinneringen zit er ook altijd net wat bij. Dit gooit nu je nu wel weer heel hard terug naar de realiteit van hoe slecht die games er toen uit zagen.
Sluit me hier geheel bij aan.

Voelt kwa graphics aan als Vanilla World Of Warcraft,
en Blizzard heeft de stijl (naar mijn mening) goed behouden bij de Shadow Realm Expansies.
Of eventueel voorganger zoals Burning Crusade graphics.
al zal er over water en D.O.V. verschil van mening zijn,
maar heeft het écht naar het heden getrokken met behoud van de karakteristieke stijl.

New-Retro past denk ik verder goed bij dit stijl en type game ^^.
Heb het filmpje ff gechecked, maar dit ziet er echt wel veel beter uit dan Hexen II, ik vind dit prima kunnen. Ook fijn dat ze bewust kiezen voor point-filtering inplaats van al die blurry textures zoals we vroeger zo vaak hadden.
Je hebt wel gelijk. Ik vond persoonlijk de eerste 3d games ook echt heel erg lelijk, er waren gewoon te weinig polygonen en de textures waren super low res en gebrek aan kleurenpallet. Doom is oprecht een stuk mooier dan Quake. Ik vond echter de low-poly ships in Descent wel heel cool gemaakt, simpel maar effectief, maargoed die models leenden zich er ook echt voor. Een mens, dier of demon is lastig met 3 polygonen :) Neemt niet weg dat deze extreme low-poly/pixel-art graphics nog altijd wel nostalgische herinneringen met zich meebrengt. Van mij mag het omdat ik die tijd heb meegemaakt. Hexen II was ook echt lelijk maar heb me goed vermaakt met de buurman Co-op Multiplayer. Het heeft ook wel wat als ze deze reïncarnaties combineren met geavanceerde physics of bizarre coole effecten, iets wat we destijds niet hadden om zo toch een interessante clash tussen oud en nieuw te creëeren. De gameplay is overigens vaak wel erg vet vind ik. Ik vind Devil Daggers bijvoorbeeld ook echt master mooi gemaakt, echt zo'n 320x200 resolutie maar dan wel prachtige models, effecten en geluid. Beetje Quake achtig kwa kleurpallet, maar zo goed uitgevoerd damn (ja je moet er van houden). Game is wel verrekte moeilijk vind ik... heb het tot op heden maximaal 355 seconden volgehouden.
Ik denk dat het ook te maken heeft met het budget. Als een game zoals dit hedendaagse graphics had, had het niet gemaakt kunnen worden door zo een team, of iedegeval op een kleinere schaal.

Ik ben sowieso een groot fan van de 'look' sinds het me terug meeneemt naar de 'golden age' van PC gaming( is persoonlijk). Heb bijna alles wat op de stream kwam op me wishlist gezet :P
Quake 1 liep iets van 5fps op mijn toen zeer goede computer pas na het upgraden naar een 3dfx werd het vloeiend. Maar zeer weinig geheugen voor textures.
Dus snap wel dat graphics en polygonen niet hoger konden toen.
En zelfs met een 3dfx zag alles er washed out uit.
Ik sluit me hierbij aan.
Je kunt proberen zo'n next-gen remake te maken, maar welke spellen verliezen hun charme niet na 10 jaar?

8-bit en 16-bit sprites en cell shading.
Dus deze hybriede spreekt me ook wel aan.

Ik loop wel warm voor weer iets anders als weer de zoveelste dozijn schooter.
Maar ik snap niet waarom ze het in een 20+ jaar oude engine maken. Diezelfde stijl kan je ook bekomen op moderne game engines en het ontwikellen daarvoor is vandaag ook een stuk beter gedocumenteerd terwijl de engine geoptimaliseerd is voor moderne systemen.
3DRealms heeft heel veel kritiek op Duke Nukem Forever gekregen, een spel dat ze elke keer maar weer moesten remaken omdat ze te ver achter gingen lopen op de graphics race, of mainstream gameplay. Heel veel mensen klaagden dan ook dat ze gewoon het geheel af hadden moeten maken en dat ze liever de oldskool hadden.

Ik denk dat ze daardoor zoiets hadden van “laten we het maar gewoon op de oude manier doen.”
Er staat letterlijk dit in het artikel:
Volgens de makers is Graven ontwikkeld op de manier zoals een Hexen II-opvolger eruit had kunnen zien, als die in 1998 was gemaakt op basis van de originele Unreal Engine. De nieuwe game combineert een klassieke look met moderne gameplayelementen.
Volgens de makers is Graven ontwikkeld op de manier zoals een Hexen II-opvolger eruit had kunnen zien, als die in 1998 was gemaakt op basis van de originele Unreal Engine.
Als het idee was om daadwerkelijk een spirituele opvolger te maken, dan hadden de studio en uitgever er goed aan gedaan om in hun perstoelichtingen de feiten goed op een rijtje te krijgen. Want nu slaan ze een flater van jewelste. Een daaadwerkelijke spirituele opvolger van Hexen II anno '98 zou op Quake II tech hebben gedraaid en niet op Unreal Engine.

Ontwikkelaar Raven Software zou nooit met de Unreal Engine gewerkt hebben. id Software was hun huisleverancier. Heretic en Hexen zijn beide gebaseerd op Doom tech; Hexen II op Quake tech; en Heretic II op Quake II tech. Deze keuzes zijn niet verwonderlijk. In de tijd dat Raven ze ontwikkelde was het bedrijf namelijk in dezelfde straat gehoofdkwartierd als id Software. Men kon dus letterlijk aankloppen voor ondersteuning en overleg. En daarnaast fungeerde id Software ook als hun uitgever.

Het hele idee van een spirituele opvolger voor Hexen II is trouwens sowieso vreemd, want de daadwerkelijke opvolger hebben we al: dat is Heretic II. Heretic en Hexen zijn namelijk een gedeelde serie. Het zijn de eerste twee delen van een drieluik en de subtitel van de originele Hexen is dan ook "Beyond Heretic."

Het geplande epische slot-stuk van de trilogie zou Hecatomb zijn geweest. Dat is er echter nooit meer van gekomen. Hecatomb's game design viel namelijk onder John Romero, die in die tijd met flinke onenigheid id Software verliet en veel van dat werk is toen verloren gegaan. Raven Software was inmiddels ook opgekocht door Activision die meer brood zagen in het werk dat er nog was, uit te splitsen en twee keer de koe te melken. Dat werden dus Hexen II en Heretic II.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 7 september 2020 19:47]

Snap m alleen niet helemaal. Als dr een nieuwe Hexen gemaakt zou worden in 1998 was toch per definitie de ID tech engine gebruikt?
Ik kan mijn vinger er niet precies op leggen hoe, maar ze hebben voor mij gevoel de (technische) esthetiek van de unreal engine gemist.
Ik denk dat je misschien niet genoeg ervaring hebt met deze soort new-retro games misschien?
Persoonlijk vind ik het er fantastisch uitzien. Ik denk dat ze 64 pixels / m gebruiken voor de textures, zelf ben ik meer voor 32/m maar ik vind het zeer goed gedaan.
Om te concluderen, ze gaan zeer zeker de graphics niet veranderen. Het is een heel bewuste keuze.
Ik heb geen moeite met pixel graphics maar dit heeft een hoog asset-flip gehalte. De characters hebben een compleet andere stijl en sommige textures zijn veel gedetailleerder dan de rest.

EDIT: Denk dat ik net het verkeerde moment van de video te pakken had

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 7 september 2020 13:18]

Lees het artikel nog eens keer door dan heb je meteen je antwoord. Vind het persoonlijk wel wat hebben. Hopelijk wordt de gameplay erg goed
De erg low res textures viel mij ook op. Als is natuurlijk de gameplay dat telt net als bij b.v. minecraft.
Ik hou juist ontzettend van deze stijl, net zoals de al eerder genoemde Ion Fury, Dusk en Amid Evil. De stijl belooft naar mijn mening ook een bepaalde speelstijl. Lekker arcade en hersenloos knallen en (soms) puzzelen. Ik kan er geen genoeg van krijgen en toen ik de graphics zag dacht ik "yes, weer een nieuwe!".
Ik vind het juist een hele gave en gedurfde art direction. Kwestie van smaak. :)
De "belabberde graphics" en grafische stijl zijn hierdoor juist onlosmakelijk verbonden.


@Blokker_1999 misschien lees ik er over heen, maar Hexen II is in de orginele Unreal Engine gemaakt en dit is hoe de opvolger - o.b.v. die engine - eruit had kunnen zien. Dat wil dus niet zeggen dat Graven ook daadwerkelijk in die engine gemaakt is.

Ennnn couch co-op! Meer van dit. :*)
Hexen II is gemaakt op de Quake Engine, niet de Unreal Engine. :)
Hmmm, foutje in het artikel dan. :)
Volgens de makers is Graven ontwikkeld op de manier zoals een Hexen II-opvolger eruit had kunnen zien, als die in 1998 was gemaakt op basis van de originele Unreal Engine.
Ik snap wel dat je denkt dat Hexen II op de ''originele'' engine draait, Tweakers verwijst eerder naar de allereerste UE1 die voor Unreal werd gebruikt, niet dat Hexen 2 deze gebruikt.

Het is ook geen typo, want zo staat het ook in de oorspronkelijke tekst. Het is gewoon brak. :P
Dat was ook mijn gedachte. Ik accepteer dat soort graphics met liefde voor de originele games, maar voor een splinternieuwe game vind ik het niet meer kunnen, en al helemaal niet voor de volle mep..
Heerlijk, dat 8 bit gevoel. Dikke pixels overal, maar wel goed belicht met een nieuwe engine. Ik ga 'm zeker spelen!
Misschien is het meer een nostalgie factor, ik vind het persoonlijk super vet dat ze oude 3D graphics gebruiken in combinatie met nieuwe technieken als realtime lightning en godrays, geeft het een charmante touch.

Misschien dat de iets jongere generatie er niet zo veel van heeft.

[Reactie gewijzigd door Drvagax op 7 september 2020 13:43]

Ja is bewust zoals je in de eerste alinea kan lezen
Het is een retro asthetiek. Ook Prodeus behandelt zich ervan. Mensen verlangen terug naar die visuals.
RotT was op PC al uit als remake. Wordt de consoleversie hetzelfde of is dat weer een heel nieuwe versie
Nope. Maar voor een euro nu kun je hem bijna niet laten liggen :) (ik zie de prijzen in NOK, maar ik ga ervan uit dat het een euro in NL is)

[Reactie gewijzigd door jimshatt op 7 september 2020 13:40]

Exact wat ik me afvroeg, die remake van ROTT is uit 2013, grafisch best leuk, goede sfeer... Wel vervelende verplichte "puzzels".
Nee, dit is veel lamer, het is een 'remaster' van het originele spel, dus niet eens van de remake..
Inderdaad. Dit is ook te zien op het scherm van de switch van die dude. De remake is trouwens gemaakt door dezelfde lui in Denemarken evenals de geflopte Bombshell.

Ion Fury was echter een succes (IMHO), maar door een andere partij ontwikkeld. Deze remaster / console port is wel weer van Deense bodem. En volgens mij GRAVEN ook. Het lijkt erop dat ze wat talent hebben aangetrokken, en wat ambities hebben laten varen (AAA games maken).

Apogee en 3D Realms hebben altijd een speciaal plekje in mijn hart gehad, en toen ik in Denemarken woonde vond ik het vrij cool dat er ineens 3D Realms spellen van Deense bodem kwamen (heel tijdelijk zelfs vanuit het stadje waar ik woonde). Alleen jammer dat de kwaliteit een beetje ruk was :)
Graven ziet er erg leuk uit, zie dat ze steeds meer spellen uit brengen die er uit zien of ze uit de jaren 90 komen, is weer helemaal in.

Heb nog de originele Amiga versie van Heretic II liggen ergens, wat ook in de zelfde wereld speelt als Hexen.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 7 september 2020 15:40]

Kingpin was echt wel goed ... benieuwd naar de remake
Het is een 'remaster' geen remake... ofwel originele game op vernieuwde engine (waardoor een hoop er al beter uit ziet door filters) en hier en daar wat textures aangepast die echt te ver heen waren, maar verder eigenlijk gewoon de originele content.
Owwww, Kingpin ! lekker , kom maar door.. wat een geweldige game was dat. de ambiance , de sfeer.. de muziek. Heb er zin in! De shooters van nu kunnen zich echt niet meten met games als Kingpin , Rise of the Triad en Hexen.
Was hexen niet de opvolger van heretic?
Officieel is het:
- Heretic
- Hexen
- Hexen 2
- Heretic 2

Allemaal van Raven Software, met als uitgever eerst GT Interactive (nu Atari) en toen Activision (nu Activision-Blizzard):
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Raven_Software_games

Moet bekennen, Heretic vond ik leuk maar de rest minder. Te veel clunky combat en te weinig monster variatie.

[Reactie gewijzigd door Eonfge op 7 september 2020 12:35]

Heb ze uiteindelijk allemaal toch wel met plezier gespeeld.

Heretic zeker het meeste. Dat was gewoon goed en voor mij aantrekkelijker nog dan Doom of Wolfenstein.

Hexen was even wennen met de graphics en de clunk. Maar de sfeer was goed, maar het was wel arm in klassieke content; monsters en wapens.
Hexen 2 eigenlijk hetzelfde. En de wereld die ze probeerde te bouwen met bokkendoos tempels en stadjes met torens en molen kwam eigenlijk niet heel lekker uit de verf. Ze wilde volgens mij Diablo maar dan als FPS, maar het werd eigenlijk iets heel anders.

In Heretic 2 kwam dat wel uit de verf, ook met veel plezier gespeeld, maar de vijanden daarin hadden wel erg veel herhaling, segment na segment was leuk, maar dan had je twee of drie maps lang dezeflde zooi in beeld. Wel een boeiendere wereld volgens mij.

Het is duidelijk dat ze met Graven Hexen's pad inslaan, maar als ik zo deze gameplay en vooral graphics bekijk, had ik graag toch iets moderner gezien. Dit is weer door een weinig meeslepend verhaal na de intro honderden dezelfde tegenstanders. Maar daar komt nog bij de wapens eigenlijk helemaal niet leuk om te gebruiken overkomen. Zero impact lijkt alles te hebben.
Heretic en Hexen heb ik ontelbare keren opnieuw gespeeld, totdat ik blindelings mijn weg wist. Hexen 2 heb ik nooit gespeeld omdat mijn Pentium 100 het niet soepel kon draaien.
Vorig jaar heb ik Hexen 2 nog eens opnieuw gespeeld, dit keer op een PC die een paar honderd fps uit het spel haalt, maar zoals altijd is nostalgie geen goede motivator. Was het toen een hele beleving op een 14" CRT-scherm, nu is het een groot teleurstellend pixelfestijn.
Games die ik nog wel eens zou vernieuwd willen zijn:

Star Trek TNG: Klingon Honor Guard
Star Trek: Voyager – Elite Force
Outlaws - LucasArts

Als nieuwe game een nieuwe Halflife & L4D
Klingon Honor guard. Ik dacht dat ik zo'n beetje de enige was die zich dat spel zou herinneren ;-).
Ik vond het trouwens niet heel goed. Ik weet nog dat ik me enorm geergerd heb aan het feit dat de bird of prey van binnen groter is dan van buiten. Alsof het een tardis was.
Ik kocht hem puur omdat het op Unreal engine was gebaseerd destijds. Maar wat ik me ervan herinner was het idd niet zo fantastisch.
Ik zou wel een opvolger willen zien van soldier of fortune. Wat een toffe game was dat voor die tijd. Lekker benen afknallen met de shotgun :Y)


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True