Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 17 reacties

Ontwikkelstudio's 3D Realms en Interceptor Entertainment hebben de release van de Windows-versie van hun isometrische shooter uitgesteld tot 29 januari. De ontwikkelaars zeggen meer tijd te nemen om ervoor te zorgen dat de game volledig bug-vrij is ten tijde van zijn release.

Het was van oorsprong gepland dat Bombshell ergens in 2015 uit zou komen, maar op een maand na redden de ontwikkelaars dat dus niet. Op het moment zit het ontwikkelteam in de laatste testfases. "Ons eerste instinct is om de game zo snel mogelijk te verschepen en de allerlaatste problemen op te lossen met een snelle patch na de release." Daar ziet het ontwikkelteam echter toch van af. "Binnen tien seconden realiseerden we ons dat dat geen manier is om onze fans te behandelen." Dat stelt Frederik Schreiber, lid van het ontwikkelteam van de game, op de Steam Community.

Bombshell was van van oorpsrong bedoeld als een Duke Nukem-game, maar omdat 3D Realms de rechten voor Duke Nukem aan GearBox Software heeft verkocht, waren de studio's genoodzaakt om het gebruik van de franchise te staken. De game is daaropvolgend omgedoopt tot Bombshell en de blonde actieheld is vervangen door een gewelddadige, zwartharige dame met een mechanische arm. De twee studio's zijn recentelijk verantwoordelijk geweest voor de remake van Rise of The Triad. Bombshell verschijnt ook voor de PlayStation 4 en Xbox One, maar voor die versies staat nog geen releasedatum vast.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (17)

3D-its-done-when-its-done-Realms die een spel uitstellen, dat is nauwelijks nieuws te noemen natuurlijk ;)
Goed, als er naar verwachting nog legio bugs in zitten ten tijde van de geplande release moet je inderdaad dat besluit wel nemen. Daar is overigens niets lovenswaardigs aan, dat is simpelweg niet hoe je een product behoort af te leveren - software is daar geen uitzondering op.
Helaas hebben wij als consumenten al lang groen licht gegeven voor de verkoop van buggy software. Zie de immense populariteit van BF4 tijdens de release, ook al had het meer bugs dan een Starship Troopers film. Het is naar mijn mening wel lovenswaardig dat de developer tracht een bugvrije game af te leveren, terwijl de markt er eigenlijk niet om vraagt. Die slikt het wel als er eerst wat patches aan vooraf moeten gaan...
Er zijn echt wel games die zeer zwaar geschaad worden doordat ze ten tijde van release niet goed genoeg zijn en daar niet meer bovenop komen, ook al is het een paar maanden later met een patch eigenlijk allemaal wel gefixt. Eigenlijk alleen de echt grote franchises zoals AC en BF kunnen daar mee weg komen, die verkopen toch wel vanwege hun enorme reputatie en de enorme marketing campagnes die er voor gevoerd worden.
Zo'n game is dit echter niet, het is een kleine productie die nog niet echt bekendheid kent. Ik had er wel eens van gehoord, maar om eerlijk te zijn vraag ik me af waarom dit nieuws dan op t.net komt. Het is prima hoor, ik vind het een leuk bericht, maar het komt een beetje random over omdat er veel grotere games zijn waar niks over gerapporteerd wordt. Mijn punt is dus, er zullen ook veel minder mensen zijn die deze game blind kopen bij release. Als de mensen die de game dan wel bij release kopen massaal gaan klagen dat het buggy is, dan zal dat de verdere verkoop absoluut schaden. Het lijkt mij dus gewoon een goede business beslissing om er voor te zorgen dat de kwaliteit goed genoeg is voordat ze releasen.

Overigens, iets heel anders... ik vind het altijd toch jammer dat dit soort games isometrisch genoemd worden. Diablo 1 en 2 waren isometrisch omdat de computers van toen nog niet sterk genoeg waren om zulke graphics in echte 3D weer te geven. Diablo 3, Torchlight 2 en al dat soort spellen van tegenwoordig (en dus ook deze game) zijn wel in echt 3D gerenderd. Ik zou het dan ook een top-down shooter noemen en geen isometische shooter.
Voor wie niet weet wat isometrisch is, het is een weergave methode waarbij lijnen die in werkelijkheid paralel lopen ook op papier of het scherm paralel lopen (zoals je in eerste instantie een 3D kubus leert tekenen). Ze lopen dus niet naar elkaar toe als ze verder weg liggen van het viewpoint, er is geen horizon waar ze samen zouden komen. Dat is een heel stuk makkelijker voor een computer en kan gewoon met getekende graphics gemaakt worden in plaats van dat de computer werkelijk een 3D landschap moet berekenen. Zie ook https://en.wikipedia.org/...video_games_and_pixel_art
Ergens wel, maar dat is ook wel begrijpelijk. Software is nou eenmaal complex, vooral als het op een grote verscheidenheid van verschillende platformen moet draaien. Ik denk dat men realistisch genoeg is om te aanvaarden dat het niet mogelijk is/onredelijk is om te verwachten dat er zich dan geen problemen voordoen. Daarbij is het voodeel van software dat je als producent geen recall actie op touw hoeft te zetten, of als consumen je product hoeft te retourneren wanneer problemen de kop op steken. Die kunnen immers vrij snel gepatched en eenvoudig wereldwijd uitgerold worden. Dat draagt wel bij aan die acceptatie.

Het ontslaat je als producent natuurlijk niet van de verantwoordelijkheid om een degelijk product op te leveren dat goed getest is. Problemen zoals die bijvoorbeeld speelden bij de PC release van Batman Arkham Knight zijn niet te verdedigen.
Ergens wel, maar dat is ook wel begrijpelijk. Software is nou eenmaal complex, vooral als het op een grote verscheidenheid van verschillende platformen moet draaien. Ik denk dat men realistisch genoeg is om te aanvaarden dat het niet mogelijk is/onredelijk is om te verwachten dat er zich dan geen problemen voordoen.
Schier onmogelijk/ Onredelijk te verwachten om volledig foutloze software te produceren? Da's waar.
Maar zoals we de laatste paar jaren al hebben gezien (Skyrim, BF3/4, en meest recent zeker en vast Batman - AK) gooien ze er gewoon met hun pet naar. Dat er eens een bug her en der zich voordoet, a l'aise, okay, valt te overzien. Dat je opeens niet meer verder kunt in bv een quest omdat je benodigde item consequent niet spawned ofzo, da's daarentegen niet aanvaardbaar.
Er zijn daarentegen genoeg games die even complex zijn (in GTA5 heb ik zelf nog geen bug tegengekomen in de Singleplayer, buiten die ene keer dat er iemand vaststond in een bankje naast de straat. Bugs zitten er zeker in, maar zeker niet in die mate dat je niet verder kan.) en die wel goed op verschillende platformen draaien. Is het dus mogelijk om (met genoeg mankracht en tijd en geld) een deftig functionerend spel te maken? Blijkbaar wel.

[Reactie gewijzigd door Tokkes op 21 november 2015 22:49]

De ontwikkelaars zeggen meer tijd te nemen om ervoor te zorgen dat de game volledig bug-vrij is ten tijde van zijn release.
Als ze dat lukt, koop ik een hoed zodat ik m'n hoed kan opeten :P

In ieder geval wel een lovenswaardig streven, om het zo met zo min mogelijk bugs bij release af te leveren. Zat bedrijven die zeggen, gooi het maar op markt, we patchen het nadien wel weer...
Als een programmeur bug vrij roept, dan betekent dat dusdanige kwaliteit dat je het kan verkopen zonder dat het leeuwendeel van je klanten terugkomt met "hij doet het niet" en dat de klanten die wel terugkomen in een verder gevorderde gebruikers niveau zitten. zo is met ubuntu de LTS release voor alle gebruikers en de andere releases voor gebruikers die "weten wat ze doen".
Een programmeur die kan beweren dat zijn/haar code bugvrij is, is wel heel naief.. Dat ze zelf geen fouten meer hebben gevonden wil totaal niet zeggen dat de software ook bugvrij is. Gebruikers weten vaak genoeg combinaties te bedenken waar jij als developer/tester niet aan gedacht had, en 100.000 spelers vinden sneller bugs dan 10 testers..
Hopen dat het zo is, aangezien ze (3D Realms) het ook 100x zijden bij Duke Nukem Forever (deel 2).
er zullen wel minder bugs in zitten nu. maar hoeveel dat is altijd de vraag.
De twee studio's zijn recentelijk verantwoordelijk geweest voor de remakes van Rise of The Triad en Shadow Warrior.
De remake van Shadow Warrior komt van Flying Wild Hog af en werd gepubliceerd door Devolver Digital. 3D Realms en Interceptor Entertainment hebben daar niets mee van doen gehad.

Rise of the Triad is inderdaad wel gebouwd door Interceptor Entertainment en gepubliceerd door Apogee Software, waarvan 3D Realms een label is.
Je hebt helemaal gelijk. Fixed.
Op zich best een interessante titel, als ik het goed heb is dit ern action rpg en daar ben ik dol op.
Hoewel ze Duke niet konden gebruiken lijkt het erop dat ze simpelweg een vrouwelijke duke gemaakt hebben en meer niet. Wel slim op zich.

[Reactie gewijzigd door Vexxon op 21 november 2015 14:51]

awww, had liever een duke nukem game
Dat is dit dus, maar dan met een ander gezicht. D vraag is, zijn humor en one liners intact gebleven?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True