Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

3D Realms komt met retro-shooter Ion Maiden en brengt Early Access-versie uit

3D Realms heeft Ion Maiden aangekondigd, een klassieke shooter die wordt gemaakt met de Build-engine uit de jaren negentig. Ook games als Duke Nukem 3D en Shadow Warrior zijn daar mee gemaakt. Er is een Early Access-versie van de nieuwe game beschikbaar.

In een aankondiging op Steam schrijft 3D Realms dat de Build-engine is aangepast en dat daardoor grotere levels mogelijk zijn met meer kleuren. Ook zijn morphing maps mogelijk, levels die opeens kunnen transformeren. Uitgever 3D Realms laat de game maken door ontwikkelaar Voidpoint.

Ion Maiden moet in het derde kwartaal van dit jaar uitkomen, maar per direct is er een Early Access-versie beschikbaar op Steam voor 20 euro. Dat wordt ook de prijs van de definitieve game. Tijdelijk is de vroegtijdige versie te koop in een aanbieding voor 18 euro. Volgens de ontwikkelaars is het geen traditionele Early Access-versie die nog niet af is. Het zou gaan om een kleine previewcampagne, die ontwikkeld is om mensen kennis te laten maken met de spelwereld.

De previewcampagne is een volledig afgewerkt product, aldus de makers. Terwijl de game in Early Access is, zullen er geregeld updates verschijnen met nieuwe features en nieuwe inhoud voor de game. Volgens de uitleg op Steam zal de game een halfjaar in Early Access blijven.

Uiteindelijk moet de volledige versie uit zeven zones bestaan, die ieder uit verschillende maps bestaan. Volgens 3D Realms biedt de game klassieke actie zoals shooters uit de jaren negentig, met moderne toevoegingen zoals physics en checkpoints. Verder beloven de makers klassieke wapens met alternatieve modi en eenvoudige toegang tot tools voor het maken van mods via de Steam Workshop. Ook krijgt de game een multiplayermodus.

3D Realms werd in 1987 opgericht en was in de jaren negentig bekend als uitgever van games als Duke Nukem 3D, Commander Keen en Wolfenstein 3D. In 2014 werd 3D Realms overgenomen door het Deense Interceptor Entertainment, de ontwikkelaar achter de Rise of the Triad-reboot uit 2013.

Door

Nieuwsredacteur

74 Linkedin Google+

Reacties (74)

Wijzig sortering
ROTT2013 was vermakelijk maar buggy, Bombshell heb ik de eerste 5 minuten van gespeeld maar kon me niet echt boeien (misschien later). Als semi-deen en long-time Apogee/3DRealms/Duke Nukem-fan hoopte ik echt dat het wat zou gaan worden met Interceptor, maar helaas ben ik bang dat ze niet de grootste game-develop-talenten in huis hebben. Scott Miller is misschien ook vergane glorie, maar wie weet, de tijd zal het leren...
Het word gemaakt door voidpoint. Groot deel is uit de Duke 3d modder scene, en ook de makers van de Eduke32 Build poort zitten erachter (Dus niet die gearbox-build engine frankenstein). Tech technisch gezien zit het waarschijnlijk wel goed, met een jaar of 20 ervaring, en de Eduke32 poort bestaat ook al 14 jaar. Op youtube staat al wat gameplay, en moet zeggen, volgens mij hebben ze de look en feel wel goed te pakken.
Ik heb zelf ook ROTT2013 gespeeld en zoals bij een hoop spellen heb ik gewoon gn verwachtingen van tevoren. Moet zeggen dat naar mijn idee ROTT2013 goed geslaagd was qua muziek en levelontwerp en vijanden en de wapens die je had. Het probleem zit er in dat toen de oorspronkelijke ROTT uitkwam er geen vergelijkbaar spel was en zoiets als ROTT er al heel gauw boven uitstak. Een jaren '90 spel opnieuw uitbrengen in 2013 of later moet de concurrentie aangaan met een heleboel spellen die de lat veel hoger hebben liggen door ervaring/doorontwikkeling binnen de spelindustrie. Van mij hoeft een 'oud' spel dat opnieuw wordt uitgebracht decennia later niet per se net zo'n unieke klapper te zijn/worden. Persoonlijk vind ik het prima als ik er lol mee kan beleven en me kan vermaken en neem ik de eventuele bugs en/of kleine ontwerpfouten dan voor lief.
Mee eens. De muziek was inderdaad een van de hoogtepunten, en de levels waren ook goed (inclusief cheesy grappen). Ik verwachtte en wou ook geen 'moderne FPS' dus dat was ook prima. Bij mij was hij alleen heel, heel buggy waardoor ik sommige levels niet kon spelen zonder cheats te gebruiken. En de eindbaas vond ik ronduit k*t.
Zit er een soundtrack in van I(r)on Maiden? :P
Maiden deed gewoon een heel album rondom hun eigen shooter Ed Hunter. De game stond op CD2 en 3 :)
En op bij de game Carmageddon 2 was ook de soundtrack van Iron Maiden :) kon je afspelen in je discman ding :)
Doe mij dan maar de Carmageddon 1 soundtrack met Fear Factory. Die rockte stukker beter...
Brtal Legend!
I win...
Maar daar zit jammer genoeg weer geen muziek van Iron Maiden in.....
En er is ook een Android/iOS game: Legacy of the Beast
http://ironmaidenlegacy.com/
Ja, twee zelfs. The Trooper en Afraid to shoot strangers :-)
In het verleden heb ik mappen gemaakt in de build engine en je kon aardig wat dingen doen, maar gelimiteerd op een paar vlakken. Je had een 2d scherm waarop je vectors kon aan maken, in de 3d screen kon je deze trekken uit het plafond of uit de grond. Je kon er een "slope" van maken en op elke kant van de vector een textures zetten waarvan de zijkanten van deze vector dezelfde texture gebruikte van zowel de grond als uit het plafond.

Dit betekend dat je dus geen enkele manier een verdieping kan maken (2 vloeren boven elkaar o.a. een brug waar je ook onderdoor kan lopen, etc). In het filmpje op 0:32 zie ik dit wel. Dus ik ben bang dat dit niet de originele build engine is.

Hoe dan ook zie ik heel veel aspecten van de build engine en ze hebben veel tijd besteed aan de mappen, ze zien er vol en gekleurd uit en dat deze kleine aanpassing wel een logische stap is.

[Reactie gewijzigd door Xorifelse op 28 februari 2018 18:25]

Nou dat ging wel met de originele build maar je kon het niet doen met sectoren maar wel met nonpassable sprites, ooit lang geleden onze wijk nagebouwd met de build editor, diverse trappenhuizen gemaakt met balkons maar die balkons waren de vloeren dus nonpassable sprites

Waar je wel last van had was dat als 2 onderliggende sectoren vanaf een bepaald punt bekeek dat de doorgang die je zou zien alleen maar uit wallclipping bestond.

Was wel lachen die tijd.

[Reactie gewijzigd door SpoekGTi op 28 februari 2018 18:30]

Ik zat ook te denken aan sprites, maar sprites zijn plat. Natuurlijk is het mogelijk om een kubus te maken van 6 sprites maar het ziet er helemaal niet sprite-achtig uit. Ook de plantenbakken van de afbeelding aan de rechterkant van het plaatje rechtsboven zien er kwalitatief hoog uit als je dit vergelijkt met de kwaliteit van de lantaarnpaal.

Ik heb hierbij echt het gevoel dat het wel ook een kleine aanpassing gaat, maar zeker ben ik er niet van.

En ja, die goede ouwe tijd. (behalve dat de editor veel crashte)

[Reactie gewijzigd door Xorifelse op 28 februari 2018 18:54]

Klopt ja dat ding was zo instabiel als de pest, echt om de 3 minuten saven was wel een must
Staat ook bovenaan het artikel dat het een aangepaste versie van de Build engine is :P
Het is dan misschien niet de originele Build, maar de kern zit er nog zou ik zeggen.
Dergelijke features (room over room) waren pas mogelijk rond Blood/Shadow Warrior. Volgens mij is het 'kerkhof' in Blood E1M1 zo gemaakt, gebruik makend van sector portals.
3D Realms heeft Ion Maiden aangekondigd, een klassieke shooter die wordt gemaakt met de Build-engine uit de jaren negentig.
Een nieuwe game op de build engine? Instant buy voor mij :) Screens zien er ook goed uit. Mooie aanvulling op de potjes Duke Nukem 3D en Doom :)
Early acces titels staan er nu al niet echt om bekend dat ze snel met een goede "volledige" release komen, kijk maar naar Rust, DayZ en PUBG om maar wat grotere titels te noemen.. al jaren in development.

De combinatie van 3D Realms met de laatste Duke Nukem nog in het achterhoofd n early acces stemt me eerlijk gezegd niet echt positief. Ik ben een beetje cynisch, maar ik heb een donkerbruin vermoeden dat ze vooral op nostalgie van de dertigplussers vertrouwen voor de verkoop.
PUBG is inmiddels gewoon uit als 1.0 en heeft dus net iets langer dan 6 maanden in Early Access gezeten. Verkeerd voorbeeld dus.
Ben ik niet helemaal ben je eens, maart tot december is 9 maanden.. reken je wel een hele dikke 6 maanden.

Het had er alle schijn van dat die 1.0 update gepushed werd, omdat ze juist niet dat eeuwige early acces imago wilden krijgen - en dat lijkt ze qua PR redelijk goed gelukt te zijn, ondanks de problemen: de slecht presterende netcode en enorm slechte optimalisatie werden toen vergoeilijkt omdat het nog geen 1.0 release was, maar dat speelt nu nog steeds (de netcode minder naar het schijnt).

Gevalletje "je kunt de game uit early release halen, maar niet de early release uit de game". :+
beter dan elk jaar weer een aAa kloon :+
Het is met name DayZ die er weinig van bakt. Pubg is zeer snel gereleased, en Rust inmiddels ook. Bij rust bracht early acces vooral voordelen, namelijk iedere week nieuwe content voor een stabiele, vrijwel bugloze build. Bij DayZ is het helaas een bende, zonde.
Nostalgie zal denk ik het grootste verkooppunt zijn. Begrijp mij niet verkeerd, alles wat op de build engine gemaakt is heb ik zowat grijs gespeeld, maar dit lijkt wel heel cheap.

Graphics zijn voor mij niet heel belangrijk. Liever vette gameplay dan de laatste high-end graphics. Titanfall 2 is daar een mooi voorbeeld van. Geen high end graphic, draait nog op de source engine, maar draait als een trein op elke pc n console. Maar de build engine gaat me net iets te ver.
Grote kans dat ik het zou aanschaffen. Met alle respect voor de mooie spellen die tegenwoordig worden gemaakt, maar omdat ik ben opgegroeid met dit soort spellen in de jaren '90 komt standaard nostalgie naar boven drijven waardoor ik met plezier dit spel zou kunnen spelen. Een spel als Doom kan ik ook blijven spelen en sinds vorig jaar ben ik pas Final Doom gaan spelen. Ik blijf me vermaken met dit soort spellen.
Ben benieuwd naar de systeemeisen :+

Die van D3D:
SYSTEM REQUIREMENTS DETAILS
Processor Type 80486
Min RAM Size 8 MB
MINIMUM
Disk 130 MB
RAM 8 MB
DVDROM 0
CDROM 2x
CPU 486/33
Ow, dang.
Dat wordt upgraden..
Windows 10 verbruikt al 150x meer dan dat :P
Ach ja the Good old days..... overigens vind het al een prestatie van die remake versie van Duke3D op de consoles dat die gewoon 1,3GB met brakke sound samples......terwijl de originele duke 3D zonder de expansies volgens mij maar 55MB was installatie
Ik weet wel dat het op onze 486-33(SX) voor geen meter liep toen. Misschien dat een DX het beter kon, maar meende dat een 486-DX2 66 toch wel aan te raden was.

Hardeschijf ruimte was ook zoiets, had je een 250MB schijf, waar al een groot deel vol was van een paar games en Windows 95, moest je telkens weer wat deleten om een andere game weer te kunnen installeren :P
Jawel hoor, moet je enkel het scherm superklein maken. Zit een slider voor ergens iirc. :p
Maar dan zag je praktisch niks meer. En bij de 'squiddies' (geen idee hoe die monsters ook weer heette) ging het dan vaak alsnog mis.

Zelfde probleem bij Blood, vond onze SX-33 ook niet leuk... heb behoorlijk wat boze woorden naar onze PC geroepen toen :P

Gelukkig heb ik het jaren later al de gemiste glorie weer in kunnen halen toen de 486 vervangen werd door een Pentium 3 :P
Volgens mij kun je op - (min-teken) drukken op het nummeriek-pad om het scherm kleiner te maken, net als in Rise Of The Triad and Wolfenstein.
Of dat. 't is niet alsof ik dat spel in het afgelopen decennium nog heb aangeraakt. Misschien zelfs al bijna twee. :P
Ik weet wel dat het op onze 486-33(SX) voor geen meter liep toen. Misschien dat een DX het beter kon, maar meende dat een 486-DX2 66 toch wel aan te raden was.
Een 486SX was een 486DX zonder ingebouwde coprocessor voor floating point berekeningen. Aangezien weinig games daar gebruik van maakten, zal het weinig verschil gemaakt hebben.
Heb nog een werkende 486 PC en een paar 486 CPU's liggen, zou het eigenlijk een keer moeten uitproberen. Veel 486 machines waren volgens mij ook de DX-2 66 variant, en dat was echt een behoorlijk verschil vergeleken de 25 of 33 Mhz broertjes. Helaas hadden wij om budget redenen een 33Mhz variant (PC was ook eigenlijk bedoeld voor school doeleinden, en als ik de prijslijst zie was dat behoorlijk veel geld nog).
Mijn neppe "dx2-66" (een Cyrix 50 MHz; geen idee welke precies) deed het prima. De echte dx2-66 later ook trouwens. Behalve dan dat mijn SB AWE32 teveel van mijn 8 MB geheugen in beslag nam (of zoiets) en de kleuren overhoop gingen zodra ik SFX aanzette. Met een Gravis Ultrasound ging het wel goed ... Mh! ;)
Ik speelde Duke3D ooit op een 486 DX 33... was meestal niet vooruit te branden. Was toch echt minimaal een DX2 66 voor nodig. Maar goed, ik had niet beter dus gewoon stug door blijven gaan :)
op een 486 DX2 50 was het ook nog goed te spelen hoor
Ah, de goede oude tijd dat games gewoon werkten op zware underpowered machines. Heb nog carmageddon uitgespeeld aang 10 fps. In slowmo was het allemaal nog een stuk goorder :p
Die heb ik nog wel hier staan.. Ga dat spel dan ook zeker wel kopen. :)
Ik mis een 'R' in de titel :+
die heb je op je smart phone
Klachten van "de" band in 3,2,1...
Of ze moeten Eddie erin verwerken! :P
Daar heb ik het eigenlijk nooit over. :O
Aardschok is wel tof. Ik luister meestal naar StuBru voor de variatie. Dr komt Tool trouwens best regelmatig in de playlist! :)
Ik had er ineens een tikkie spijt van dat ik ooit geld heb uitgegeven aan cd's van ze ... Niettemin hadden ze ooit wel goede nummers ... Heeft ook aardig invloed gehad op mijn eigen gitaarspel, trouwens :+

Aardschok heeft z'n momenten. Het hangt erg van de "dj" af. Er zijn dagen dat er alleen maar dezelfde irritante soort nummers gedraaid worden (bands met laaaaaange over the top namen en dito song titles waarvan de zangers het leuk vinden om constant op dezelfde toonhoogte lang door te blren). Doe mij maar een goeie pot ouderwetse trash- of deathmetal. Of symphonische metal. Of gewoon goeie (klassieke) hardrock. Zeg maar het spul wat je in een seconde herkent vanwege de/het karakteristieke stijl/geluid.

StuBru is mij iets te commercieel en soft. Gebaseerd op wat ik ervan gehoord heb tot nu toe, tenminste. ;)

Ik wil trouwens ook nog weleens naar Klara Continuo luisteren. Is wel ff wat anders dan Aardschok trouwens, over afwisseling gesproken. :+ Alhoewel ... klassiek en metal hebben meer gemeen dan de meeste mensen denken. ;)

Edit: en natuurlijk niet te vergeten: IRON MAIDEN!!!! ;)

[Reactie gewijzigd door VOODOO_WILLIE op 1 maart 2018 21:16]

Intussen worden we hierboven zwaar ge-mind. Klinkt wel liefdevol... :)
Maar true, StuBru is naturlijk het "3FM" van Vlaanderen. Maar zveel beter te hachelen, zeg maar.
En veel (harde) metal is redelijk klassiek genspireerd! En niet alleen klaassieke vikingliedjes. ;)
Het is natuurlijk ook serieus zwaar offtopic wat we doen. :P
En daarnaast zeggen we ook nog eens hele lelijke woorden enzo ... :+
Klassieke muziek, ja, daar rennen ze hard van weg! :P
Hier een stukje opera. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=cJ_NkbIEjI4

De beelden moet je maar vergeten ... de officile video is weer eens niet beschikbaar ...
Allemachtig wat een t*ringherrie :P
Vonden ze van Mozart ook, eerst...
Deze Finnen dan: meer stoner, toch lekker. (hard):
https://www.youtube.com/watch?v=JlM9wM6rsa0
Lol. Over smaak valt niet te twisten maar dat "Latijns" klinkt ongeveer hetzelfde als een kettingzaag in een badkuip met knikkers ;) . Wat mij betreft moet er toch nog wel iets muziekaals inzitten ;)

Dat laatste is dan nog wel te doen (op de achtergrond) alhoewel dat toch vooral ge-drone is. Ik heb mijn portie stoner trouwens ook wel om m'n oren gehad. Overigens vind ik dat live (en/of lam en/of in de kroeg) toch nog een hele andere "belevenis" dan thuis "vanaf een cd'tje".

Nog maar een stukje "klassiek" dan:
https://www.youtube.com/watch?v=p7AYx-Xzs_s

De keuze is zo enorm dat ik niet eens weet wat te kiezen eigenlijk. :+
Arme kindertjes... ;)
Stukje ouwerwetse barok? (uit 1984 al weer) : https://www.youtube.com/watch?v=un3ycolm5o4
Oude bekende uiteraard :)

Hier nog wat "oud" occult ;) spul van Nederlandse bodem:
https://www.youtube.com/watch?v=zQO2StKllg0
Hadden ze imo net zo goed een nieuwe Duke Nukem 3D kunnen maken! :9
Alleen als dat mag van Gearbox :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*