Ontwikkelstudio achter Tropico en Surviving Mars werkt aan Jagged Alliance 3

Game-uitgever THQ Nordic heeft middels een trailer aangekondigd dat er een Jagged Alliance 3 komt. Het is de eerste game in de franchise die een nummer in de titel krijgt sinds 1999. Volgens THQ moet het 'een ware opvolger' worden. De game krijgt ook een online co-op-modus.

In de trailer is te zien dat de tactische turn-based-gameplay waar de franchise om bekend staat, weer een onderdeel is van het spel. Daarnaast moeten spelers hun privé-leger aan huurlingen zelf samenstellen, inclusief contractonderhandelingen. Ook is in de trailer en op de Steam-pagina te zien dat de verschillende huurlingen hun eigen specialiteiten, persoonlijkheden, verhalen en eigenaardigheden hebben. Daarnaast vertoont de Steam-pagina wat extra screenshots.

Volgens de Steam-pagina moeten spelers met hun huurlingen het fictieve land Grand Chien bevrijden uit de handen van de paramilitaire groepering The Legion en de verkozen president redden uit gevangenschap. Net als in eerdere games is het zaak om territorium voor territorium het land in te nemen.

De ontwikkelstudio achter de game is Haemimont, uit Bulgarije. De studio staat bekend om games als de Tropico-serie, Victor Vran, Surviving Mars, Omerta - City of Gangsters en een aantal andere. In de trailer is aan het einde alleen een pc-logootje te zien, wat het onwaarschijnlijk maakt dat deze game ook naar consoles gaat komen. Een releasedatum maakt THQ Nordic niet bekend.

Door Mark Hendrikman

Redacteur

18-09-2021 • 14:34

49

Reacties (49)

49
49
39
5
0
8
Wijzig sortering
Ja2 is het leukste dat ik ooit gespeeld heb. Pas nog eens herspeeld met de 1.13 mod, wat een goed spel. Ik vrees dat door die cultstatus geen enkel vervolg er recht aan kan doen, maar ik ga t zeker proberen!

Overigens dacht ik dat er nog een mega geflopte jagged Alliance 3 en 4 waren uitgekomen? JA: rage en JA:flashback?
Jagged Alliance Back in Action
Jagged Alliance: Rage
Jagged Alliance: Flashback

Drie pogingen. Waar ik nog de meest hoop had voor Flashback maar die kon het ook gewoon niet waarmaken. :(

BiA liep weg van de Turnbased, dus meer geen echte opvolger.
Rage was één stap hoger dan een mobile game.
Flashback... te weinig. Gewoon te weinig van alles.
JA3 is nooit verder dan een demo gekomen.

De echte JA2 opvolger is natuurlijk de modding scene, waarvan die op basis van 1.13 enorm veel toegevoegd heeft en nog steeds leeft: er is dit jaar nog een nieuw feature bijgekomen, bijna 20 jaar na release.
Heb je link bekeken maar kom er niet uit. Als ik nu de beste versie van JA2 wil spelen waar zou ik moeten beginnen?
Gog of Steam voor de JA2 Gold editie.

En persoonlijk zou ik eerst puur voor de Mod. 1.13 gaan. Dat voegt al een ongelooflijke hoeveelheid toe aan het spel.

Je kan hier beginnen met installatie uitleg etc. :)
Voor de geïnteresseerden:

Op Steam is Jagged Alliance 1 Gold editie uit 1994 gratis te claimen tot 23 september 2021.

https://store.steampowere..._Alliance_1_Gold_Edition/

[Reactie gewijzigd door aliberto op 24 juli 2024 10:01]

Dat is niet heel simpel. Veel actieve maintainers zijn er niet meer, en dan is documentatie het eerste slachtoffer.

Je hebt een officiële JA2 installatie nodig om mee te beginnen, buiten 'program files'.

Dan moet je beslissen welke mod(s) wil spelen, of gewoon de laatste current versie met alle nieuwe features (raad ik aan). Een hoop mods worden niet meer doorontwikkeld en vereisen specifieke build versies van de executables en de datafiles. Daar is uit te komen (alles staat in svn), maar met een 'plain' versie bespaar je je die puzzel.

Daarna vind je instructies hier. De laatste coherente new features lijst vind je hier, maar die is zwaar verouderd, dus uitvinden wat alle nieuwe goodies zijn is ook een werkje: hier en hier, voornamelijk.

Nogal wat nieuwe dingen staan standaard uit, je kan ze aanzetten door ini files te editen. Als je dat niet doet zal je al veel nieuws zien, een krankzinnig complete keuze aan uitrusting, wapens en addons, en een leuke verassing op dag 6 :)
Even de options.ini file checken op drassen is ook wel een aanrader haha
Als ze er maar niet teveel mee gaan klooien, zelf zou ik al heel tevreden zijn met gewoon een port naar hedendaagse graphics. Er zijn wel meer 'echte' opvolgers geweest die allemaal iets veranderd hebben in de gameplay waardoor het weer heel anders (=slechter) speelde.

Heb ik me altijd over verbaasd, waarom zou je als studio ooit denken dat het een goed idee is om bijvoorbeeld een real-time versie van jagged alliance te maken? Dan weet je toch al gelijk dat dat mensen alleen maar boos maakt? Staan die dan zo los van hun communities?
Helemaal eens. Helaas de nieuwe ontwikkelaar staat niet bekend om vakwerk. Jammer want ja3 in ja2 stijl zou een instant buy zijn.

That being said, ziet er wel goed uit!

[Reactie gewijzigd door ikbenrichard197 op 24 juli 2024 10:01]

Wat was er mis met Surviving Mars, Tropico 3, 4 en 5, Victor Vran, Grand Ages Rome?

Haemimont is geen Firaxis ofzo, maar ze maken prima games.
Tropico 3,4,5 waren meer en meer en meer (...) van hetzelfde. Iedere nieuwe release heeft (imho) echt weinig toegevoegd boven de vorige, maar wel iedere keer de volle mep betalen.
En dan de bootlading aan (imho) nutteloze DLC's die door ze door je strot proberen te duwen.
De DLC ben ik het volledig mee eens, hoewel het erger kan. Kijk naar zo'n beetje alles wat Paradox doet.

Deels eens met meer van hetzelfde. Ik was daar best content mee eigenlijk. :)
Die communities interesseert ze waarschijnlijk geen hol. JA is IP die waarschijnlijk vrij goedkoop is maar toch redelijke naamsbekendheid geniet. Ideaal voor een kleine uitgever om voor weinig geld alvast wat interesse op te kloppen voor hun verder niet gerelateerde strategiegame.
WOW. Nee echt. WOW. Toen ik deze titel las, sloeg mijn hart even over en had ik werkelijk een klein moment van blijdschap over gaming. Ik ben onderhand bijna 40, dus dat is zelden nog. Toen ik JA1 speelde op ongeveer 8-jarige leeftijd snapte ik er geen reet van, om met mijn vocabulair van die tijd te spreken. Rond mijn 12e ging met JA2 het al beter en ik heb daarna nog vele jaren genoten van dit spel.

Ik had me voorgesteld dat het wat versimpelt zou zijn, qua interface, qua besturing, en verbeterd, qua graphics en qua irritante game mechaniekjes.

Het is xCom - Ripsequel 3 Off geworden? WAT?! WHAT?! Noem 1 game die een grotere misrepresent weergeeft tegenover wat het moet rebooten op basis van de eerste gameplay beelden. Al volg ik het niet meer op de voet, dus misschien is het al erger in andere genres, maar... WOW.

[Reactie gewijzigd door SmertHerm op 24 juli 2024 10:01]

Ik heb precies hetzelfde met die goede oude DOS Jagged Alliances! :)

Ivan, Fidel, Ice, Mike, Walter, Speck, ik mis ze allemaal haha.

Check ook eens de trailer van Urban Strife.
https://www.youtube.com/c/UrbanStrifeGame

[Reactie gewijzigd door silsil op 24 juli 2024 10:01]

Wolf, Beth, Hurl.


Ik snapte ja1 en 2 eerst ook niet. Maar toen het kwartje viel. Amai
_/-\o_ _/-\o_ ja wat een tijden, heb JA 1 grijs gespeeld, daarna JA 2 ook :)
Dus ben ik toch zeer benieuwd waar ze mee komen
Jagged Alliance: Deadly Games wel eens gespeeld? Soort van een standalone Jagged Alliance 1 spin-off. Erg lastig.
Mike vs Scully...

"He was like a brother to me..." *knal*
Hoe kom je hier in hemelsnaam bij? Het zijn een paar seconden gameplay (als we dat al mogen geloven) van een spel dat nog in ontwikkeling is. En je bent er al uit dat het een XCOM ripoff is?
Leuk dat ze er mee bezig zijn. Maar de interface neigt meer naar X-com dan naar Jagged Alliance. JA2 bijvoorbeeld had the complete vrijheid in het kiezen van wat de Mercs droegen aan uitrusting. En het telde ook allemaal mee aan gewicht etc. Als je twee granaten had dan kon je twee (één voor één) gooien en dan moest je op zoek naar nieuwe.

JA2 is natuurlijk al 25 jaar oud (onder nabij) en deze zou meer gericht zijn op een nieuwe generatie fans. Maar je gebruikt wel de naam van die oude Franchise...

Ook ben ik bang dat de levels/sectoren te klein zijn. In JA2 had je soms grote open velden waar je (Met de 1.13 mod) met een goede sniper en goed geweer van de ene kant naar de andere kon schieten. Wat ze laten zien is heel X-com met over al de obstakels en "kleine" levels.

Ik ben blij dat ze een poging wagen, maar wat ze hebben laten zien... ik twijfel of deze ook niet gedoemd is om te falen.
Ik vind dat je wel heel veel baseert op tien seconden gameplaybeelden...
Er zijn gewoon een hoop overeenkomsten met X-com in die 10 seconden. Het cover system, de UI met de 'abilities' knoppen onderaan. Het feit dat de granaten een generiek plaatje is in plaats van zoals in JA verschillende soorten en types.

Ik ben gewoon bang dat ze lijken te hebben gedacht dat X-com = Jagged Alliance en dat is gewoon niet zo. En ik hoop dat ik het verkeerd heb.
Maar wel vrij close. Allebei tactical squad shooters. Alleen JA heeft meer rpg, meer realisme en veel meer humor.

Als de engine gebruiken is dat prima, zolang het daar maar niet bij blijft.
Het grootste verschil is dat X-com een Zwitsers zakmes is en Jagged Alliance een hele gereedschap kist. Ik ben gewoon heel bang dat het Dumbed down is terwijl JA je juist een hoop 'vrijheid' gaf met hoe je speelde.
Bij Xcom werdt je altijd op de zelfde plek neergezet en zat er in het level design welke Abilities waar goed van pas kwamen. En bij JA was het Sector, Mercs, Vijanden (soms civilians); veel succes!
Daarom ben ik ook bang voor kleine levels waar je checkmarks hebt. "In deze situatie heb je een granaat gooier nodig."
Ik vind XCOM eigenlijk wel heel erg lijken op JA2...

Als je nu een game wil uitbrengen, dan moet je daar wel een moderne interface op plakken, en als je dan van 21 jaar terug komt, dan moet je een de bak.

XCOM is ook niet wat XCOM uit 1994 was. En de meesten van ons vonden het prima wat Firaxis met de franchise deed, omdat iedereen met een beetje gezond verstand snapt dat als Julian een nieuwe XCOM had gemaakt, dat het waarschijnlijk heel erg veel had geleken op de versie van Firaxis.

Gewoon lekker even afwachten dus. THQ gaat voor een goede game, die echt een sequel is. Als je dat niet doorhad na het zien van de trailer, dan heb je niet goed gekeken.
Divinity OS 2 lijkt meer op Jagged Alliance dan Xcom. Levels in Xcom zijn minuscule vergeleken met JA2.
En dat de interface een nieuwe lik verf nodig heeft is logisch. Maar er is een verschil met 'Hoe' het eruit ziet en 'Wat' het laat zien.

Deze UI van JA2 is de basis en is vrij leeg. Deze gebruik je als je een hoop beweegt of wanneer je alle Keybindings uit je hoofd weet. :P
Maar als het druk wordt en je echt 'tactisch' gaan spelen dan switch je naar de inventory hier wissel je van wapen, munitie, zet je een scope of silencer op je wapen. Maar ook bepaalde bewegingen Klimmen, Crouch, Prone etc.

De voorbeeld met de granaten waar ik het over had is het feit dat je niet ziet welke granaten het zijn die hij gooit. Was het een Frag? Mini? Stun? Gas? Traangas? Mosterdgas? En dat zijn allemaal opties die in de Vanilla JA2 zaten. Is er een "Queue" in de inventory voor de granaten die hij gooit of zijn het generieke "Handgranaten".

XCOM speelt sneller dan Jagged Alliance en is veel minder complex. En die complexiteit is (voor mij in ieder geval) het leuke aan JA.
De XCOM spellen zijn goede spellen maar het is Dammen en Schaken vergelijken, het speelt allebei op een geblokt bord maar ze zijn compleet anders in de regels.
Gewoon lekker even afwachten dus. THQ gaat voor een goede game, die echt een sequel is. Als je dat niet doorhad na het zien van de trailer, dan heb je niet goed gekeken.
Sorry maar dit is de grootste drogreden die er bestaat. Voor het zelfde geld denkt THQ, "hey, onze eigen Xcom kloon!" En een Trailer is puur Marketing.
Dit is echt al de zoveelste “ware opvolger” van JA2. Die franchise ping-pongt maar van studiootje naar studiootje en het wordt nooit meer dan grote beloften en weinig gameplay die iets met JA of JA2 te maken heeft. Eerst maar eens wat meer zien voor er enthousiast over te worden.
Ik begrijp je voorzichtigheid, maar je geeft de studio en uitgever wel heel erg weinig credit.

THQ gelooft in deze franchise, en wil hem in ere herstellen. Als je de trailer bekijkt dan zie je dat ze heel veel zaken goed hebben - de scope, de feel, de setting, de mercs... Als Fidel in beeld komt dan weet je precies wat er gaat gebeuren, want de makers snappen wie Fidel is.

Die andere studios hadden niet de backing van 1 van de grootste uitgevers ter wereld. En dan ook nog eens een uitgever die er de tijd voor neemt om (met name) oude PC franchises op de juiste manier terug te brengen.

Wordt het exact zoals JA2? Nee, want jij en ik hebben 20 jaar een stuk nostalgie met ons meegedragen wat nooit kan worden overtroffen. Maar dat betekent niet dat dit niet een hele goede game kan worden. Iedereen die de nostalgie van XCOM achter zich kon laten, had ook echt nul problemen met het accepteren van de nieuwe.
Super tof!

Voor JA fans: Urban Strife lijkt ook veelbelovend te worden
https://www.youtube.com/c/UrbanStrifeGame

De game mechanics van Urban Strife zijn extreem gedetailleerd, ik ben benieuwd of JA3 hier straks aan kan tippen.

[Reactie gewijzigd door silsil op 24 juli 2024 10:01]

Oh dat ziet er ook interessant uit zeg! Ik had er nog niet van gehoord, maar die ga ik zeker in de gaten houden!
Ik heb JA1 en JA2 echt compleet grijs gespeeld. Daarbij ook wel eens met een trainer gespeeld om JA2 uitgespeeld te krijgen :+
Maar hier ga ik zeker naar kijken wanneer deze gereleased wordt !!
Tof!
Met een HEX editor kon je de savegames bewerken.
Toen ook lekker mee zitten stoeien om de slechtste schutters uit te kunnen rusten met big guns. 😆
Mooie trailer, ben benieuwd. Erg genoten van de eerdere games.
Ja hoop dat het beter gaat werken dan back in action en flashback.
Beide hadden aardige dingen erin zitten maar flashback is nooit helemaal afgemaakt ondanks leuke opzet ( crowdfunding)
En volgens mij had back on action niet alle rechten en dan niet alle bekenden erin .
Hoop echt dat ze we iets tofs van bakken maar de cultstatus van de ouwe series zal moeilijk te evenaren zijn
Ik heb eerlijk gezegd de hoop allang opgegeven dat een nieuwe JA mij nog kan vermaken. Maar mijzelf kennende zal ik deze ook gewoon proberen. Als het spel niet compleet met bugs zit.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.