Kalypso richt vijfde gamestudio op om aan Tropico 7 te werken

Kalypso heeft een tweede ontwikkelstudio in de Duitse stad München geopend. De nieuwe studio, Nine Worlds Studios, moet volgend jaar volledig operationeel zijn en beginnen met de ontwikkeling van citybuilder Tropico 7.

Nine Worlds StudioNine Worlds Studios is volgens Kalypso expliciet opgericht voor de ontwikkeling van de nieuwe Tropico-game voor zowel pc als consoles. Thomas Schneider, eerder werkzaam bij ontwikkelaar Aesir Interactive, is projectmanager van de nieuwe studio. Hoe groot de studio gaat worden, is niet bekend. Kalypso zegt nog op zoek te zijn naar ontwikkelaars.

Het is de tweede Kalypso-studio in de Duitse stad, naast Realmforge Studios die aan de Dungeons-serie werkt. Kalypso zegt nogmaals voor München te hebben gekozen vanwege de goede ervaringen bij Realmforge en om de bestaande infrastructuur van die studio te kunnen gebruiken. Het bedrijf heeft nu vijf gamestudio's, waarvan vier in Duitsland.

In de Tropico-serie nemen spelers de rol aan van een dictator van een tropisch rijk. Voorheen werden de games door onafhankelijke ontwikkelaars gemaakt, zoals Haemimont Games en Limbic Entertainment. Laatstgenoemde maakte de laatste game in de serie, waar Tweakers een review over schreef.

Door Hayte Hugo

Redacteur

30-09-2021 • 15:36

34

Reacties (34)

34
34
16
1
0
18
Wijzig sortering
Ik probeer nog steeds een positief inkomen te generen in Tr6 .. misschien is dat gelukt tegen die tijd!
opzich is dat niet heel moeilijk in de meeste scenario's. Er is wel 1 scenarion dat ik wel echt behoorlijk uitdagend vond om een posifief inkomen te hebben (3e scenario Better Red then dead)

En voor de mensen die Tropico nog niet hebben gespeeld:
https://www.humblebundle.com/games/tropico-bundle-2021
Dat probleem had ik ook altijd in Sim City 2000 :)
Daar was toch het punt dat je failliet ging zodat je dan die militaire basis of vuilnisdumpen op je grondgebied moest toestaan?

@seriousjin Volgens mij heb je gelijk!

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 22 juli 2024 20:14]

Dat was Sim City 4 volgens mij! :D
In Tropico 6 is het inderdaad erg onduidelijk. Wil je geld verdienen dan moet je realiseren dat elke inwoner geld kost. Iedereen wil namelijk gelukkig zijn en dat vereist goede gezondsheidszorg, huisvesting, kerken, nieuwsvoorziening, onspanning, enz. Binnen die context is het niet handig als je 6 werknemers in een kolen mijn zet die vervolgens bij elkaar 500 dollar per jaar opbrengen. Die werknemers kosten je meer dan ze opleveren voor je economie. Met andere woorden; zorg voor banen die meer opleveren. In de eerste era zou ik Rum en de lunber mill eens proberen. Die laatste is uit te bouwen naar boats (shipyard). In de latere era's wordt bijvoorbeeld de weapons factory interessant.
En neem een keer wat langer de tijd, zodat het niet telkens exacte kopies zijn!
Groot Tropico fan hier, dus biased?

Daar ben ik uiterst blij mee, dat Tropico 6 in de basis hetzelfde speelt als Tropico 5, 4, 3, 2 (al was die wel wat anders maar die piraterij is later weer teruggekomen) en 1. Nu heb ik voor deel 3 tropico wel gespeeld, maar werd vanaf deel 3 pas hooked en sindsdien is de gameplay bar weinig veranderd, voornamelijk alleen uitgebreid.

Gelukkig geen Simcities ramptraject en het blijft naar mijn mening ook een veel beter spel dan Cities:Skylines.

Elk nieuw deel is genoeg anders dat het weer leuk is om te spelen. De DLC spam is wat minder, maar met sales te overzien en lang niet zo erg als C:S.
Paradox DLC is ook wel te overzien als je niet alles in één keer koopt. Die games speel je honderden uren (of niet, maar dan hoef je ook geen DLC :+ ) en worden jarenlang geüpdate. Daar mag wel wat tegenover staan.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 22 juli 2024 20:14]

Moet wel eerlijk toevoegen dat ik het nog steeds lichtelijk pijnlijk vind hoeveel DLC ze hier nou eigenlijk voor 'uitpoepen'. Tuurlijk het voegt soms mooie dingen toe maar 20-40 DLCs bij je game plakken word wel wat te veel van het goeie..
Tja, die cosmetische dingen doe ik niet aan. Het aantal echte uitbreidingen valt dan nog wel mee.
EU IV heeft er 14 maar die game is dan ook al acht jaar oud.
Het lijkt veel als je begint, maar je kunt gewoon beginnen met de basis game en langzaam die uitbreidingen aanschaffen in sales.

Het is gewoon een heel ander business model dan iedere 2 jaar een game maken en stoppen met updaten.
Cities:Skylines speler hier met enige interesse in wat je zegt.

Tropico heb ik nooit aangeraakt, altijd het idee gehad dat dat een beetje een kloon was van simcity/anno om cash te grabben.
Kan je me verkopen op Tropico en waarom het (in jou optiek) een vermakelijker/beter spel is dan Cities:Skylines/anno?
Bij Tropico gaat het meer om de levens van je inwoners. Ze hebben allemaal een leven en dit kun je behoorlijk beïnvloeden. Je kunt de vriendelijke alles gratis communistische voorbeeldstaat zijn, maar je kan ook Che of Kim een beetje nadoen met een keihard regime. Je kan ook een dikke industrie bouwen of je richting op tourisme, een kernwapen, wetenschap/ruimtevaart. Beetje piraatje spelen (al is dit niet heel diepgaand, maar wel vermakelijk) of andere mogendheden dwars zitten.

Dit is denk ik wat het voornamelijk onderscheidt. Qua industrie is het redelijk vergelijkbaar met Anno. Qua bouwen lijkt het meer op cities skylines maar dan met losse gebouwtjes.

Het verhaal en de humor is ook wel vermakelijk.
Misschien ook leuk: i.v.m. het 20-jarig bestaan van tropico is er een humble bundle; voor c.a. 10 euro heb je tropico 3, 4, 5 alle drie compleet én tropico 6 met 4 dlc's.

link: https://www.humblebundle.com/games/tropico-bundle-2021
Cities:Skylines speler hier met enige interesse in wat je zegt.

Tropico heb ik nooit aangeraakt, altijd het idee gehad dat dat een beetje een kloon was van simcity/anno om cash te grabben.
Kan je me verkopen op Tropico en waarom het (in jou optiek) een vermakelijker/beter spel is dan Cities:Skylines/anno?
Tropico (het origineel) is in de basis veel moeilijker dan anno en simcity. Bij tropico gaat het om keuzes maken. Tenzij je economisch enorm succesvol bent is het onmogelijk om iedereen tevreden te houden. Je kunt niet én goede huizen én goede kerken én goede gezondheidszorg én studenten een uitkering geven.

Overigens zou ik met Tropico 4 of 5 beginnen.
niet gewoon de nieuwste? (Tropico 6)?
Tropico 6 is erg onduidelijk mbt winst per gebouw wat de boel nodeloos complex maakt. Ook ontbreekt een overkoepelend verhaal, het zijn losse missies.
Elk nieuw deel is genoeg anders dat het weer leuk is om te spelen. De DLC spam is wat minder, maar met sales te overzien en lang niet zo erg als C:S.
Is natuurlijk per persoon verschillend maar hier ben ik het zelf niet mee eens, die verschillen tussen 4, 5 en 6 zijn naar mijn menig zo klein dat deze geen complete rerelease voor de volle mep rechtvaardigen, 4 veel gespeeld, 5 wat gespeeld maar eigenlijk teleurgesteld over het kleine aantal wijzigen en 6 overgeslagen na een uurtje van een demo gespeeld te hebben.

Hoop zelf toch dat 7 wat meer impact gaat hebben.
Ik ben ook groot tropico fan, wat ik alleen jammer vind is dat in de oude games de militaire dictatuur makkelijker was om uit te voeren.

Over het algemeen speel ik de goede democratische president, maar in sommige potjes wil je gewoon een “evil overlord” zijn.

Huisvesting voor soldaten werd in de oude games bijvoorbeeld gedaan door militaire basissen te bouwen.
Waardoor soldaten nooit ontevreden waren over huisvesting.
En neem een keer wat langer de tijd, zodat het niet telkens exacte kopies zijn!
Tropico 5 was heel anders. De game kreeg 4 era's met elk nieuwe gebouwen, politieke stromingen en wereld machten. Werd daar overigens (onterecht) op afgerekend.
Wat is het voordeel van meedere studio's oprichten? Is het niet praktischer alles gewoon onder een spreekwoordelijk dak te houden?
Kindbedrijven opzetten is een stuk risicospreiding, onder andere. Als Nine Worlds Studios onder vuur komt te liggen of financieel heel slecht draait dan hoeft dit niet Kalypso zelf mee het slop in te trekken.
Kalypso zelf maakt geen games, die brengt ze alleen uit. Op dit moment werden de Tropico games gemaakt door derde partijen die Kalypso opdracht gaf om te maken. Waarschijnlijk willen ze een eigen studio waar ze meer creative/financiele controle over hebben om zo hopelijk uiteindelijk meer controle hebben over het ontwikkelen van de games.

Waarschijnlijk is het ook gewoon hun bedrijfsstrategie, liever meerdere developers die zich op 1a2 projecten richten dan 1 grote developer die zich op een hele boel projecten moet richten. Zo kan deze nieuwe studio 100% op Tropico 7 richten zonder dat ze mogelijk personeel moeten gaan shuffelen van/naar andere projecten.

9 Worlds is dan 100% hun eigen studio, maar één die zichzelf runt zodat Kalypso zich kan focussen op het marketen/uitbrengen van de games, en NWS zich kan focussen op het maken van de game.
This franchise is... the same , but different.
Dus als ik de titel goed lees is dit al de vijfde studio die aan Tropico 7 gaat werken? :+
Ik vermoed dat met het oprichten van deze studio dan ook de plan is om het bij 5 te houden. Aangezien de laatste 4 studios niet van Kalypso zelf waren, willen ze waarschijnlijk nu gewoon een eigen studio hebben die zich ermee bezig houd, zonder dat ze zorgen hoeven te maken dat een externe developer genoeg staf heeft, genoeg geld heeft, het project kan managen, en wel genoeg tijd/resources heeft om zich over Tropico te bekommeren want een externe studio kan altijd kiezen om andere projecten te accepteren.

Met een eigen studio onder hun dak heeft Kalypso meer controle over wat de studio doet, en alles (in hun ogen iig) wat efficienter maken door niet meer op externe te hoeven leunen.
Toch wel jammer dat ze nooit zoeken naar kwaliteitsbeheer.

https://www.kalypsomedia.com/eu/nine-worlds-studios

Wel gratis koffie, melk en thee en gesubsidieerde lunches. De keuze voor de unreal engine snap ik zelf niet zo goed voor dit soort games als je echt pretendeert voor topkwaliteit te gaan.
Unreal is niet het neusje, maar voor een studio/uitgever van deze grootte ga je natuurlijk niet je eigen engine developen, want dat kost bakkenvol met geld en extreem veel expertise.

UE is daarbij wel gewoon een welbekende engine waar de meeste zelf-respecterende game developer wel kennis van heeft, dus is het makkelijker voor een nieuwe studio om werknemers te vinden die ze niet eerst compleet moeten omscholen naar een in-house of 3rd party engine.

En ik denk niet dat een game series zoals Tropico gaat zoeken naar het breken van alle game tradities en het vooruit duwen van de game-industrie. :+
Ik speel tropico al vanaf, nouja eigenlijk vanaf zolang het bestaat.

Tropico 5 was een hit. https://www.gamespot.com/...les-records/1100-6420085/

En dan nog, vind ik het echt jammer dat kwaliteitscontrole nooit gezocht wordt als functie. Dat zal dan wel uitbesteed worden met marginaal budget.
Na 3 kon het me niet meer bekoren.
Wel jammer vond het echt een fantastisch spel.
Tropico 5, met de uitbreidingen (volgens mij regelmatig voor bijna niks te koop op GOG), is veruit de beste van de serie.

Uiteraard lijdt de game aan dezelfde kwalen zoals de meeste city builders (inherente problemen met een grote wereld, zoals logistiek, gameplay mechanics die op een gegeven moment stoppen met werken etc). Maar met een baco en een sigaar in je mond, voel je je echt el presidente.
Tropico is toch helemaal geen citybuilder ...
Huisjes, winkeltjes, boerderijtjes, paleisje? Wat is het dan? Bijna simcity als je kijkt hoe het werkt
Als dat de criteria zijn voor een city builder, dan zijn Age of Empires en Starcraft ook city builders.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.