Stad Leuven zet slimme camera's in om sportersgedrag in parken te analyseren

De Belgische stad Leuven begint een proef met slimme camera's in parken die gaan registreren wat voor sport er wordt uitgeoefend. In twee parken gaan de camera's filmen welke soort sporten mensen beoefenen en hoe lang ze dat doen.

Het project heet Smart Sporting Cities. De proef loopt voor drie jaar, schrijft de stad. In twee parken in de stad wordt een onbekend aantal camera's opgehangen die sporters gaan analyseren. De camera's meten hoeveel mensen sporten, hoe vaak ze dat doen en op welke momenten dat gebeurt. Ook analyseren de camera's welke sport er wordt beoefend. Er wordt daarnaast data verzameld over of sporters alleen zijn of in een groep, of ze via paden of looproutes bewegen, hoe snel sporters zijn, welke 'sportinfrastructuur' ze gebruiken, welke recreatievoorzieningen in het park, en op welke momenten dat gebeurt. In de parken zijn onder andere grasvelden en voetbalkooien en een sportmuur beschikbaar.

De stad wil met de proef uitzoeken of het 'huidige sport- en beweegbeleid het juiste effect heeft'. Concrete onderzoeksvragen beschrijft de stad niet op de site. In de toekomst moet er ook een draaiboek komen over het gebruik van de apparatuur om sporteffectiviteit te meten. Dat is bedoeld zodat andere gemeenten of steden die kunnen inzetten.

Volgens de stad Leuven wordt er 'maximaal rekening gehouden met dataveiligheid en de bescherming van persoonsgegevens', maar details daarover ontbreken. Ook is er geen specifiek privacybeleid voor het project. De stad zegt dat beelden lokaal op de camera worden verwerkt met een niet nader genoemde kunstmatige intelligentie. Vervolgens worden wel 'telgegevens of kenmerken van bepaalde parameters' doorgestuurd naar een centrale database, waarvan onbekend is waar die staat. De opdracht is uitbesteed aan twee bedrijven, en wordt geleid door Cronos Public Services, dat de digitalisering van de Belgische overheidsinstellingen beheert.

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

30-09-2021 • 15:00

158

Submitter: Admiral Freebee

Reacties (158)

Sorteer op:

Weergave:

Dus ze houden 'maximaal rekening met privacy'
  • Maar ondertussen (neem ik aan) niks gevraagd aan t AP
  • Er is (dat ik hier lees) bekend over bewaartermijnen etc
  • Ik lees niks over een vooraankondiging in, om en rond het park
  • Het wordt centraal opgeslagen
  • Op een plek en niemand weet waar
  • Door een 'AI' ipv een algorithme
Denk niet dat dit door gaat nadat het publieke kennis is geworden.

[Reactie gewijzigd door Triblade_8472 op 22 juli 2024 20:16]

Het artikel is gewoon niet genoeg uitgewerkt. Mits een beetje opzoekwerk kan je alles terugvinden.
De panelen die in de parken komen te hangen.
Er worden geen beelden opgeslagen. Dit gewoon een intelligente autotelling. De enige gegevens die doorgaan naar een database zijn "er waren vandaag 2 lopers in het park, die liepen 15 minuten 7km/h over het pad N-Z. Er waren ook 6 voetballers tussen 14:00 en 15:00 op het grasplein,".

Das niet bepaald privacygevoelig, gezien je er geen persoon mee kan identificeren.
Ja klinkt leuk, alleen betekent dat dat je vertrouwen moet hebben in het gehele systeem en iedereen die er toegang tot heeft. Ik wil gewoon al niet bezig zijn met mij continu af te vragen: vertrouw ik dit wel? Geen camera's of andere tracking = geen vertrouwen nodig, geen mogelijke inbreuken.
Dit gaat een prachtig voorbeeld worden van de plank compleet misslaan.

Doordat het park vol komt te hangen met camera's, en doordat expliciet beweging en sportactiviteiten worden gemonitord zullen veel mensen het park mijden. Een rondje hardlopen gaat dan gewoon weer door de wijk ipv het park, voetballen gaat in een plek verderop en andere sporters zullen ook het park mijden omdat ze weten dat ze in ge gaten gehouden worden, worden bespied en hun activiteiten worden gelogd zonder dat bekend is wat er met de data gebeurd.

Gevolg? Volgens de meetresultaten wordt het park dus niet veel gebruikt voor sportactiviteiten. Dat de metingen ervoor zorgen dat het aantal sporters gereduceerd is als gevolg van de meting dat is een parameter die niet gemeten kan worden, en daarmee niet bekend is, en daarmee dus niet bestaat. De conclusie blijft dat er niet veel in het park gesport wordt waardoor gevolgacties genomen zullen worden op correcte data die verkeerd gemeten is.

Ofwel; dit gaat een prachtig voorbeeld worden hoe je iets niet moet meten gezien de meting zelf de uitkomst enorm aantast.
Dat zou nog een beter onderzoek zijn. Meet (met de hand) hoeveel mensen er in het park sporten voor de camera's er hangen en heoveel er sporten nadat ze zijn opgehangen. Het heeft niets met sport te maken maar wel met menselijk gedrag. Worden plekken waar veel camera's hangen bewust gemeden?
Als n=1 kan ik daar antwoord op geven. Ja. Ik vermijd bewust plaatsen met veel camera's. Wanneer een mens goed geanalyseerd wordt kan je gedrag voorspellen. Gedrag voorspellen = potentie om gedrag te manipuleren, ergo, je raakt je identiteit kwijt, voor zover zoiets bestaat.
Dat is best lastig. Zo'n beetje alle snelwegen, winkels, stadscentra, etc. hangen vol met camera's. U woont in een klein dorp waar dit niet speelt en hoeft daar niet vaak uit weg te reizen?
Ik ben de afgelopen 10 jaar niet meer dan 4 keer (kort) in een winkelcentrum geweest, een grote stad overigens, waar ik dus bepaalde plekken vermijd. En in de auto de zonneklep omlaag.
Het punt is, camera's beïnvloeden zeker metingen. Flitspalen zijn daar al een goed voorbeeld van, die worden lijkt me ook niet voor zulke doeleinden gebruikt.

[Reactie gewijzigd door Mushroomician op 22 juli 2024 20:16]

Dan laat jij je meer manipuleren dan menigeen.
Dat is niet lullig bedoeld, maar bereik je nu niet juist hetgeen waar je bang voor bent.
Ik houd mezelf altijd maar voor dat ik niet interresant genoeg ben om misbruik van te maken. Zolang ik de voordelen van grote datasystemen kan gebruiken, mogen zij ook mijn niet zulk interresante data gebruiken. Uiteraard is daar wel een marge in en ben ook ik kritisch.
Maar misschien ook wel naïef.

[Reactie gewijzigd door HansMean op 22 juli 2024 20:16]

Precies dit. Ik heb zelf ook een systeem dat best gunstig werkt.

Ik wil iets.
Ik zoek het op op internet op verschillende sites.
Ik wacht een dag.
Ik krijg precies een aanbieding van het gene dat ik graag wil hebben.

Mensen zijn altijd bang voor persoonlijke reclame, maar het kan ook gunstig zijn. Het belangrijkste is er bewust van zijn hoe het werkt en alleen kopen wat je nodig hebt.
Je bent alleen niet interessant genoeg als er geen persoon herkend wordt.
Een camera die alleen maar meet "6 personen voetballen" of "er is niemand".
Dan heb je nog gerichte opsporing - als je 200 km/u gaat rijden is je recht op anonimiteit voorbij. Dan ben je (terecht) interessant.
Maar als er lijsten komen van "persoon X is daar en daar op die tijd" dan is dat altijd interessant, zowel commercieel, als voor opsporing, als voor toekomstig gebruik.
Bedenk maar eens hoe een ad netwerk jou speciale aanbiedingen kan doen. Je bezoekt veel prijsvergelijkers over product X, dan krijg je een bepaalde aanbieding daarvoor, nu 3% onder de normaal laagste prijs.
Ik zit misschien vaak in de retourdeals en heb veel geduld, ik krijg een veel scherpere aanbieding.
En tegelijk is er geen concurrentie, want de "normale" prijs blijft lekker hoog.
Dat maakt mij interresant gebruik van te maken. In een anonieme vorm. Maar dat maakt nog niet dat ze misbruik van mijn identiteit maken.

Ik begrijp je punt. In zekere zin ben je altijd interresant.

Maar dan heb je mijn commentaar niet goed begrepen. Ik mag interresant gevonden worden. Men mag van mij data maken en het gebruiken om ook vóór mij mijn leven gemakkelijker/leuker/interresanter te maken.
Nogmaals: tot in een zekere mate.
En als uit de metingen blijkt dat het park niet veel gebruikt wordt, dan kan het wel opgeheven worden en kunnen er op die plek woningen komen. En zo is het doel toch bereikt.
Dat klopt niet helemaal. Redelijk sport-bevorderend bestuur.
Of dan wordt besloten er een kinderspeelplaats aan toe te voegen, omdat het nu weinig wordt gebruikt.
Dat soort dingen.
Ik woon in Leuven en het centrum hangt nu al vol (bewakings) camera's. Een paar camera's meer zal weinig mensen uit het park weghouden.
Inderdaad, we vinden het eerder raar dat er ergens geen camera is ;)
Nou, mag ik het daar faliekant oneens mee zijn?
Uiteraard mag je dat. Maar probeer maar eens ergens over straat te lopen zonder door een camera opgepikt te worden. Geloof me, dat gaat je bijna niet lukken.

Tv programma Hunted gezien? Daar krijg je iets een idee.
Jij bent niet echt een oplettende kijken. Hunted is een gescript programma. De helft is nep en in scene gezet. Scenes moeten overnieuw gefilmd worden omdat het niet goed gefilmd was of omdat er iemand in beeld loopt die niet gefilmd wil worden.
bron: een bekende van een vriend.

[Reactie gewijzigd door Sjaakys op 22 juli 2024 20:16]

Ik snap jullie reacties. Natuurlijk is Hunted niet zó realistisch.

Ik bedoel te zeggen dat je daar wel ziet dat er overal camera's zijn. Misschien was een ander voorbeeld beter geweest. Maar ik denk dat we allemaal begrijpen dat je in een gemiddeld dorp / stad bijna niet rond kan lopen zónder op beeld vastgelegd te worden.

Ik begrijp alle reacties als mensen zeggen 'nou, dan ga ik niet meer naar dat park als er camera's komen'

Je kunt het als normaal mens bijna niet meer ontlopen.

En anders ben ik wel benieuwd hoe je dat elke dag realiseert :)
Hunted gebruikt geen echte bewakingscamera's. Camera's van de politie en bijvoorbeeld treinstations worden niet ingezet voor entertainment zoals dat soort televisieprogramma's. Bovendien is gezichtsherkenning in Nederland bij bewakingscamera's (nog) niet in gebruik.
Ik heb elke dag mijn petje op als ik naar buiten ga en wordt het te erg, dan zonnebril en hoodie erbij, nepsnor of baard, gevulde bh of wat ook, maar reken maar, die camera herkent me niet meer ;).
We worden teveel in de gaten gehouden met allerlei smoesjes, ik mag zelfs een deurbel met camera, niet naar de weg plaatsen ivm AVG wet :F en hun dan wel met de smoes, voor de hardlopers in kaart te brengen, ja ja, ik kijk ook graag naar de dames in hotpants en leggings met camel-toe in de sportschool O-)
Dus hoe lang nog dat er Clearview AI op los gelaten wordt voor de "veiligheid" van de sportende mensen :+
Dat wil nog niet zeggen dat dat normaal is he...
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Janusch30 september 2021 17:12
Tv programma Hunted gezien? Daar krijg je iets een idee.
Hunted is een slecht voorbeeld; het is in scene gezet en een gescript amusementsprogramma. Zie bijvoorbeeld: https://nos.nl/op3/artike...televisieprogramma-hunted

Lekker onopvallend verdwijnen met een cameraploeg achter je aan 8)7
[...]

Dan nog kan het illustreren wat @Janusch bedoelt.

Tegenwoordig is bijna alles amusement, in ieder geval ook programma's als "Goedemorgen Nederland", "Hart van Nederland", "NOS Journaal", "RTL Ontbijtnieuws", "VRT Journaal Laat", "NOS acht uur journaal", en "RTL Nieuws", deze bevatten meer amusement dan correcte informatie.
Dus gedupeerden van de toeslagenaffaire, slachtoffers van aardbevingen en andere natuurrampen, toenemende radicalisatie van de Taliban in Afghanistan etc. is volgens jou geen 'correcte informatie' en 'amusement'?
Wat een verwrongen wereldbeeld heb je dan als je zo over de ellende in de wereld denkt.

edit: typo

[Reactie gewijzigd door Tha_Clown op 22 juli 2024 20:16]

Dus gedupeerden van de toeslagenaffaire, slachtoffers van aardbevingen en andere natuurrampen, toenemende radicalisatie van de Taliban in Afghanistan etc. is volgens jou geen 'correcte informatie' en 'amusement'?
Dat zei ik niet. NOS mengt continu correcte informatie met onjuistheden. We hebben een gezegde dat foto's en camerabeelden niet liegen, maar het omgekeerde is waar. Ja je moet keuzes maken in wat je laat zien, want je kunt niet alles laten zien, maar daar gaat het vaak fout.

NOS is daarbij vooral goed in het verdraaien van de feiten.
https://www.youtube.com/watch?v=taX2_7NkzTE
https://www.youtube.com/watch?v=2zYQmeGXDFQ
https://www.youtube.com/watch?v=m54lnMLBlDI
Wat een verwrongen wereldbeeld heb je dan als je zo over de ellende in de wereld denkt.
In tegendeel. Van de toeslagenaffaire krijgen we maar het topje van de ijsberg te zien, en dat is bij alle zaken zo waar de overheid burgers benadeelt of dingen fout, of helemaal niet aanpakt.
Kijk voor de verandering maar eens naar de stukjes uit de kamerdebatten die je in het nieuws niet ziet (hier stukjes die ik vandaag tegenkwam):
https://www.youtube.com/watch?v=mWZF8CrtJAU
https://www.youtube.com/watch?v=GeM5JXSFWPA
https://www.youtube.com/watch?v=W2qI5bFuP4
https://www.youtube.com/watch?v=QMT72DGIEhc

Aardbevingen en andere natuurrampen worden - als ze al het NOS-journaal halen, nog wel redelijk weergegeven. Maar om nu maar even een recent voorbeeld te geven, de vulkaanuitbarsting op Malta. Van de verwoesting van de dorpen en huizen hebben we vrij weinig gezien. Als je naar de VRT kijkt, dan zie je nog wel de vrij spectaculaire instorting van een kerktorentje. Verder zie je heel veel beelden in het donker, waar de lavastroom mooi rood oplicht, en heel veel verslaggevers en correspondenten aan het woord met die lavastroom er achter gemonteerd. Dagenlang wordt er verteld dat er veel schade is, en dat men zo bang is dat de lavastroom de zee bereikt, want dan zouden er giftige gassen vrij komen en explosies plaatsvinden. Nu inmiddels heeft de lavastroom de zee bereikt. Twee dorpjes in de omgeving zijn ontruimt, maar dat was waarschijnlijk vooral voor het gevaar dat de lavastroom die zou bereiken. De stoom, rook en gassen die vrijgekomen zijn waaiden naar op zee, en er is nergens meer bericht dat die gassen ook inderdaad giftig waren. Kortom, de situatie was verschrikkelijk, maar de nieuwsdiensten probeerden het nog erger te maken dan het al was, en vooral mensen bang te maken.

En er zijn heel veel natuurrampen die de Nederlandse journaals dus niet halen. De hurricanes in de Caraïben en de USA komen wel, misschien omdat we Caraïbische mensen hier hebben en omdat we heel veel kijken naar wat er in de USA gebeurd. Over Taifoons in Oost-Azië zie je zelden iets, hooguit als een tipje ervan Japan raakt, of als die gigantisch veel schade veroorzaken zoals Haiyan/Yolanda in Tacloban in 2013. Of in Africa, heel eventjes in het nieuws cycloon Idai in 2019, die Mozambique, Zimbabwe en Malawi teisterde (maar alleen Mozambique), maar de cyclonen die erna kwamen worden steevast verzwegen. VRT zal over zoiets eerder berichten dan RTL of NOS.

Wat betreft de toenemende radicalisatie van de Taliban in Afghanistan, ik denk dat je dat dit behoorlijk is te nuanceren.
https://www.youtube.com/watch?v=oU6q6EaXBlM
https://www.youtube.com/watch?v=rglTXkorunY
https://www.youtube.com/watch?v=KoBK8kHFbXE
https://www.youtube.com/watch?v=nWeRAlJQI0c
https://www.youtube.com/watch?v=NMp2wm0VMUs
https://www.youtube.com/watch?v=B7eMUwkKiFY

Ook wordt je doodgegooid met berichten over mogelijke backdoors in Chinese producten die we in de USA en Europa gebruiken, maar je hoort niets over
1) de bezetting door China van eilandengroepen in de Zuid-Chinese Zee, waaronder eilanden die officieëel tot Bruneï, Maleisië, Indonesië, de Filipijnen, Vietnam of Taiwan behoren (die hele zee ziet China als hun eigendom)
2) Schermutselingen op de grens tussen India en China waar China probeert zijn grondgebied te vergroten (meestal lopen die met een sisser af omdat het te koud is en te hoog is voor helicopters. De meeste slachtoffers sterven van de kou, niet door de oorlogshandelingen.

Mooie samenvatting:
https://theprint.in/thepr...bours-on-land-sea/461115/

Kortom, er is veel meer ellende op de wereld als waarover NOS, of de andere infotainment-zenders ooit berichten. Maar dat onze overheid ook aan de door haar hier veroorzaakte ellende niets doet, ook dat onderbelichten ze.
Je toelichtingen zijn netjes, uitgebreid en valide, dat geef ik toe.

Het 'verwrongen wereldbeeld' was ook wat stellig gezegd natuurlijk.
Neemt niet weg dat ik achter mijn mening blijf staan dat het nieuws geen amusement is.

Ja, je hebt gelijk dat een heleboel zaken niet of te weinig aan bod komen, en dat vaak alleen het topje van de ijsberg wordt vermeld, maar dat is in mijn optiek gewoonweg een kwestie van tijdgebrek.
Zou er een Nederlandse variant van bijvoorbeeld een CNN bestaan, dan zouden zaken vast verder uitgediept worden (en in de geschreven media gebeurt dat ook regelmatig, net als op diverse online platformen)

Je vergeet trouwens nog te melden dat ook een hoop zaken die het daglicht niet kunnen verdragen gewoonweg niet gemeld worden vanwege economische en diplomatieke belangen, die bewust of onbewust toch een bepaalde vorm van censuur opleveren.
en welke bevatten volgens jou dan wel veel correcte informatie, daar ben ik dan wel nieuwsgierig naar. En hoe je bepaald of het correct is. Ik zie toch weinig amusement in het acht uur journaal behalve misschien d eingezonden weer foto (tenzij je heel andere dingen dan ik amusement vindt).
Dank voor de serieuze reactie, appreciate it. Ik denk dat bijna alle newssites in de verleiding komen om te hypen, want kijcijfers. Ook komkommer nieuws, hond bijt man. Maar dat is geen fake news lijkt me. Waarschijnlijk wordt er ook fakenews verspreid onder de noemer hij zei, zij zei, want dan rapporteer je wat een ander zegt, maar dat hoort ook eigenlijk wel als je het waardevrij doet (of dat probeert), want ook dat is nieuws. We hadden het beste Trump helemaal geen platform kunnen geven, maar ja als president is wat hij zegt nieuws, terwijl 99% fakenews is. En dat geldt ook voor Bolsenaro etc.
Een politieke kleur ergens aan geven mag wel denk ik. Als krant heb je een politieke overtuiging en dat kleurt je verhaal. Maar dan is het nig geen fakenews, hoogstens een erg dus bewijs. Land y is corrupt want we hebben boer x gesproken die zegt dat alles corrupt is. Slecht journalisme. Toch zie ik weinig fake news in de kanalen die je noemt, als in het bewust verspreiden van verkeerde informatie.
Dank voor de serieuze reactie, appreciate it.
Soms zeg ik dingen misschien erg sterk, maar ik merk steeds vaker dat men nuance niet snapt, en soms moet je dingen ook wel hard zeggen, anders lijkt het teveel business as usual. Nu is het niet mijn bedoeling hier de actuele politiek te gaan bespreken, maar een mooi voorbeeld in deze is het vanmorgen/gisterenavond voorbijgekomen Pandora-papers-item. NOS en RTL haasten zich te zeggen dat ook Wopke Hoekstra hier geld had staan, en het weghaalde, een week voor hij minister werd. Uiteraard kan dat een eigen straatje schoonveegactie geweest zijn. Vaak noemt men daarbij diens eerste reactie op het nieuws, dat hij niet wist dat zijn investering daar stond ... wat zo sec volkomen ongeloofwaardig overkomt. Slechts een enkel bericht meldt slechts dat het - naar zijn zeggen - een investering was in het project van een vriend. Dat lijkt een detail maar het is wel een essentieel detail.

Nu kun je zeggen dat dit slechte journalistiek was, echter het hoor-en-wederhoor-principe lijkt hier - althans op het eerste gezicht - te zijn gevolgd. In werkelijkheid zie je dat men stukken van het verhaal weglaat, en vaak juist essentiële zaken. Als dat zo gedaan wordt is het meestal niet enkel om de sensatie te zoeken en het verhaal te laten hypen, maar om de perceptie over het gebeurde te sturen, en omdat nieuwsdiensten elkaars berichten overnemen, en daarbij niet meer checken komen ze ermee weg.
Een politieke kleur ergens aan geven mag wel denk ik. Als krant heb je een politieke overtuiging en dat kleurt je verhaal.
Je moet daarbij echter ook in het oog houden dat bijna alle media in handen zijn van enkele bedrijven
RTL is in handen van de Bertelmans Group die ook eigenaar is van SonyBMG, Penguin books,
RTL Belgium is echter verkocht aan DPG Media Group de eigenaar van
- Het Laatste Nieuws, De morgen, Jobat.be, Vacature.com (laatste twee zijn nu samengevoegd),
- De Persgroep
- VNU Media
- VTM, Q2, Vitaya, ...
- Qmusic, JOE
- Mobile Vikings, e.a. (inmiddels verkocht)
- Perscombinatie/Meulenhof/PCM (Het Parool, Trouw, Volkskrant)
- Brabants Dagblad, BN/De Stem, PZC, Eindhovens Dagblad, De Stentor, Twentse Courant Tubantia, De Gelderlander
- Roeselaarse Weekbode, de Oude Thouroutenaar, Het Iepers Nieuws, De Torhoutse Bode, De Zondag, De Zeewacht, Het Nieuwsblad van de Kust, Het Brugs Handelsblad, Het Kortrijks Handelsblad en Het Wekelijks Nieuws
- Autoweek, Donald Duck, Flair, Margriet. Tina, Libelle, VTwonen, Humo, Story
- Nederlandse Dagbladunie (Algemeen Dagblad)
- Studio 100 (K3, Samson en Gert, Kabouter Plop, Piet Piraat, Het Huis Anubis, Mega Mindy)
- Tweakers, Hardwareinfo

Zelfs de media zelf weten dat inmiddels:
https://www.nporadio1.nl/...-de-telegraaf-media-groep
"‘Op het FD na zijn alle grote landelijke kranten in handen van twee Belgische bedrijven’"

Dat tweede Belgischebedrijf is dus Mediahuis, eigenaar van
- NRC, Telegraaf, Haarlems Dagblad and Noordhollands Dagblad, Autovisie, De Standaard, Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen, De Gentenaar, Het Belang van Limburg, Metro, De Limburger, Friesch Dagblad, Leidsch Dagblad, IJmuider Courant en De Gooi- en Eemlander, Dagblad van het Noorden, Leeuwarder Courant, Classic FM, Sublime, Nostalgie, NRJ, SBS Belgium,
- weekbladen Asser Courant, Coevorden Huis aan Huis, Emmen Nu, Gezinsblad, Hoogeveensche Courant, Krant van Midden-Drenthe, Krant van Hoogeveen, Meppeler Courant, Nieuwe Meppeler, Nieuwsblad Noord-Oost Friesland, Roder Journaal, De Noordoostpolder, FlevoPost Dronten, FlevoPost Lelystad, Westervelder, Wolder Courant, Zuidoosthoeker, Balkster Courant, Bolswards Nieuwsblad, Drachtster Courant, De Feanster, Franeker Courant, Heerenveense Courant, Huis aan Huis Leeuwarden, Jouster Courant, Kollumer Courant, Nieuwe Dockumer Courant, Nieuw Ooststellingwerver, Sneeker Nieuwsblad, Stellingwerf, De Woudklank, Zuid-Friesland, Eemsbode, Groninger Gezinsbode, Harener Weekblad, Hoogezand-Sappemeer-krant, Kanaalstreek, Noorderkrant, Streekblad, Ter Apeler Courant, Veendammer, Westerkwartier, De Staphorster, Steenwijker Courant en websites Mensenlinq, TweeNul.

Als je dus meeneemt dat dus zo goed als alle media in Nederland en België in handen zijn van die drie (en in Denemarken is DPG ook hard op weg, Mediahuis zit dan weer in Ierland) dan mag je dus concluderen dat er dus eigenlijk nog maar weinig variatie in politieke overtuiging/kleur aanwezig is.
Land y is corrupt want we hebben boer x gesproken die zegt dat alles corrupt is. Slecht journalisme.
Nee, want wat je ziet is dat ze boer x wel aan het woord laten, omdat dat nu net degene is met het meest extreme standpunt die ze konden vinden, en ze snijden zijn worden zou uit dat het zo wappie mogelijk klinkt. Al die andere betogers laten ze niet aan het woord. En zo zetten ze de volledige groep protesterenden steeds weg als extremistisch, geweldadig en onmogelijk om aan tegemoet te kunnen komen.
Toch zie ik weinig fake news in de kanalen die je noemt, als in het bewust verspreiden van verkeerde informatie.
Tja, het zijn inderdaad niet het soort berichten als dat Van Dissel sleutelfiguur is in een pedo-netwerk.
Wel verdraaien ze vaak de waarheid van werkelijke gebeurtenissen.

Wat me ook is opgevallen overigens, is als mensen informatie van de Engelse en Amerikaanse overheids-sites kopiëren en plakken in facebook, dit door facebook ook steevast als fake news wordt aangemerkt, en FB hen zelfs blokkeert.

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op 22 juli 2024 20:16]

Wie bedoel je met "we"? Mij is niets gevraagd en ik ben het er niet echt mee eens dat dat normaal is...
Ge0force en ik blijkbaar, inwoners van Leuven :Y)
We=Leuvenaars als ik het goed begrijp. In jouw profiel zie ik ‘t Stad, ik vermoed Antwerpen? Als Leuvenaar kan ik de ‘we’ melding beamen.
Waarbij ik het er wel over eens ben dat de resultaten gekleurd kunnen zijn door de observatie.

[Reactie gewijzigd door neowulf op 22 juli 2024 20:16]

de waarheid is, is dat het merendeel van de mensen zich er geen zak van aan trekt en nog veel minder ertegen protesteren.
Waarom denk je dat? Kun je dat echt onderbouwen en projecteer je je eigen gevoel op iedere gebruiker van dat park? Als ik naar mezelf kijk dan zou ik niet blij worden van al die camera's, maar als ik in dat park ideale rondjes kan rennen zonder overhoop te worden gereden door auto's, kan voetballen zonder bang te moeten zijn om de bal door de ruiten van de buren te schieten, enzovoorts, dan blijft dat park mijn bestemming. Mag ik nou ook zeggen dat, omdat ik dat zo voel, het gevolg zal zijn dat er geen man minder naar dat park komt?
Het gros van de mensen laat zich in de praktijk niet afschrikken door een paar camera's en blijft doen wat ze altijd deden. Een klein deel zal zijn zijn activiteiten verplaatsen naar een plek waar geen camera's hangen, maar ruim de helft komt na verloop van tijd toch weer op de oude plek terug. Er zullen ook vast een aantal mensen zijn die niet bespioneerd willen worden, maar wel gewoon op de oude plek willen blijven recreëren. De camera's verdraaien of vernielen is dan de uitkomst.

Hoe de camera's de verschillende sporten gaan herkennen en hoe dat gevalideerd wordt zonder de beelden te kunnen bekijken is me een raadsel. Voor de validatie zullen toch beelden bekeken moeten worden. Ik vraag me ook af wat het nut van al die sport-data is. Dat men een indruk wil hebben hoe druk een park gebruikt wordt kan ik me indenken, maar daar heb je maar een paar sensoren (niet persé camera's) voor nodig. Het hele project lijkt me een overdreven vorm van datahonger wat al uitgerold wordt voordat men echt heeft nagedacht wat men eigenlijk wil.
Ik vraag het me af. Wellicht iets anders dan een camera, maar langs de weg kom je ook wel eens die led panelen tegen die je snelheid meten en je dan een lachende of een boze smiley laten zien op basis van of je te hard of te zacht rijd. Dit is ook om het rijgedrag te monitoren. Daar hebben ook veel automobilisten lak aan.
Die dingen hangen daar om je rijgedrag te beïnvloeden, monitoren kan namelijk prima zonder led smiley.
Daar zijn al andere ANPR (boete) en metingscamera’s (telling) voor. Doen trouwens soms goed werk.
En in de wijk hangen natuurlijk geen camera's...
Er zijn niet veel parken in leuven. Ik denk dat dit om het sportkot en Oasis zal zijn.
Dit zijn 2 parken waar er sport kan gedaan worden.

Het zullen geen gewone stadsparken zijn waar de camera's opgehangen zullen worden.

Of juist wel, om de studenten die daar zuipen in de gaten te houden.
Bruulpark en Philipssite staat op de website van Leuven.
Deelgemeenten niet vergeten beste vriend 😉
Daar zijn er enorm veel.
ja en dan is dat aan die deelgemeenten om dat te regelen.
Bruul was ik idd vergeten, maar Oasis is Phillips zoals ik dacht.
De deelgemeenten vallen integraal onder het stadsbestuur. Kijk er even de kaart op na hoeveel parken er daar extra zijn…
Een onvolledige lijst vind je hier:
https://www.visitleuven.be/groen-relax
Goh, ik ben het niet volledig eens dat er niet veel parken in Leuven zijn.

Ok, niet heel veel parken waar je uitgebreid kunt sporten, en niet alle parken zijn even groot maar buiten sportkot, de bruul en sportoase heb je ook nog:

- Het stadspark (uiteraard)
- Het dijlepark
- De kruidtuin
- Van Waeyenberghpark
- Die bij den abdij van kijzersberg
- Sluispark (als je die wilt tellen als park...)
- Sint-Maartendal (zelfde opmerking als hierboven)
- De Walque
- Arthur de greef

En dat zijn de ietwat grotere in Leuven centrum zelf. Als je daar buiten kijkt maar nog steeds heel dichtbij heb je idd ook Sportkot/Arenberg maar ook Michotte, abdij van Park, en oh ja, het provenciaal domein dat absoluut gigantisch is!

En dat is nog niet de vele kleine pleintjes met groen meegerekend die niet veel groter zijn dan de gemiddelde tuin maar wel open tot het publiek zoals Jansenius park, Noormannen park, Grasmushof en waarschijnlijk andere waarvan ik niet weet.

Zijn er steden met meer en groter parken? Zeker. Kun je in de meeste van deze parken niet echt sporten? Ook ja. Zijn er steden in de wereld van vergelijkbare grote met echt veel en veel meer groen. Hoogst waarschijnlijk! Is het best tof dat er toch redelijk veel groen is als je weet waar je het kan vinden? Zeker!

[Reactie gewijzigd door Snakke op 22 juli 2024 20:16]

Wat aan aanname zeg...
The slit effect, het observeren heeft effect op hetgeen gedaan wordt.
Om nog maar niet te spreken over het feit dat je dit ook gewoon periodiek analoog door een ambtenaar of enquêteur kan laten doen. Niks geen surveillance voor nodig. Soms schieten mensen echt door....
Of de cameras zijn binnen een week van hun paal getrapt en ze realiseren zich dat dit geen goed idee is. :9
Ik dacht juist dat een korfbal vereniging speciaal 2 jaar lang in dat park zou gaan trainen, om vervolgens verzoek in te dienen voor betere faciliteiten, immers, volgens de cijfers wordt er in 75% van de gevallen korfbal gespeeld in de Leuvense parken.
IDD helemaal va de zotte, wat blijft er nog over aan privacy.
Misschien ook nog herkenning dan weten ze precies wanneer en tijd Piet in het park was.
Wat blijft er niet over van de privacy?
Ik zie niet in waarom mensen het park nu plots zouden mijden.
Oke wel bijzonder zeker zonder het ontbreken van een concrete onderzoeksvragen
"Concrete onderzoeksvragen beschrijft de gemeente niet op de site." Dat wil daarom niet zeggen dat die er niet zijn / intern gedefinieerd zijn... Er staat bvb ook beschreven: " In twee parken in de stad wordt een onbekend aantal camera's opgehangen dat sporters gaat analyseren". Dit ga je toch ook niet herleiden alsof de stad niet weet hoeveel camera's er worden opgehangen?
"Concrete onderzoeksvragen beschrijft de gemeente niet op de site." Dat wil daarom niet zeggen dat die er niet zijn / intern gedefinieerd zijn...
Heeft België/Vlaanderen/provincie Vlaams-Brabant/de gemeente Leuven niet iets zoals het Nederlandse Wet openbaarheid van bestuur?
Op 31 mei is de gunning op de gemeenteraad gekomen. Is gewoon op te vragen via de site van de stad Leuven. Dan kan je ook lezen dat het 7 camera's zijn voor het Bruulpark en 2 mobiele setups voor de Philipssite.https://besluitvorming.le...apunten/21.0521.5780.8796
Het project Smart Sporting Cities komt verder uit "Programma Innovatieve Overheid" van de Vlaamse overheid. Op hun site kan je het volledige project terugvinden. https://www.innovatieveov...ten/smart-sporting-cities

Concreet komt het erop neer dat 1. Leuven zijn publiek domein ter beschikking stelt om testen te doen met IoT-apparaten.
De stad Leuven wil zijn publiek domein ter beschikking te stellen als proeftuin voor deze technologieën. Onze doelstelling is om innoverende technologie in te zetten binnen verschillende domeinen en zo te komen tot thematische living labs waarin deze technologie kan worden uitgetest en bij succes geïmplementeerd
2. De stad heeft blijkbaar de laatste jaren heel wat investeringen gedaan in het publieke domein om mensen aan te zetten tot sporten. Via dit project wil ze uitvinden of deze investeringen de moeite hebben geloond.
De sportdienst van stad Leuven heeft als doel om zoveel mogelijk Leuvenaars aan het sporten en bewegen te krijgen. Dat kan bij meer dan honderd erkende sportclubs die ondersteund worden door de stad, maar dat kan ook in niet-georganiseerd verband. Om meer mensen in niet-georganiseerd verband te laten bewegen/sporten is het belangrijk om hen voldoende te triggeren. Een sportieve invulling van de openbare ruimte speelt hier een belangrijke rol in, want zien bewegen doet bewegen. Stad Leuven en de sportdienst hebben daarom de laatste jaren verschillende investeringen gedaan, zoals de projectoproep ‘Leuven, een vitale stad’, waarbij subsidies werden toegekend aan nieuwe sportieve en innovatieve projecten die mensen in de publieke ruimte aan het bewegen zetten. Om te meten hoeveel er effectief gesport wordt in de openbare ruimte en hoeveel de nieuwe sportinstallaties gebruikt worden, is het project Smart Sporting City een ideale tool. De verzamelde data stelt de stad in staat om een beter sport-en beweegbeleid uit te stippelen door te meten of acties effect hebben en meteen bij te sturen waar nodig.
Dus de onderzoeksvragen zijn al eerder geweest, bij het indienen van het project bij de Vlaamse Overheid. Een beetje journalist kijkt verder dan het persbericht dat voor zijn neus is geschoven :9

[Reactie gewijzigd door Arator op 22 juli 2024 20:16]

Ja, ook Belgie kent afaik iets dergelijks, maar dat betekent nog niet dat alles gepubliceerd moet worden op de betreffende website.
Bij WOB hoeft niet alle informatie gepubliceerd te worden, maar bij een verzoek moet de gevraagde informatie wel aangeleverd worden, of een (wettelijk ondersteunde) verklaring moet gegeven worden waarom de gegevens niet uitgegeven worden. Het 'do or explain' principe.
Wat in de praktijk helaas nogal een wsssen neus is..
maar bij een verzoek moet de gevraagde informatie wel aangeleverd worden
Dus moet er een verzoek gedaan worden, wellicht is dat niet gedaan.
Ik kijk dan ook nergens meer van op.
Mag een gemeente dit zomaar doen ? of is dit alvast een voorloop van ook meer controle in het park?
off-topic: Leuven wordt in België altijd een stad genoemd, mij klinkt "gemeente Leuven" héél raar in de oren. Zoiets als "het dorpje Venlo" om een gelijkaardige grootte te kiezen.

On-topic: Leuven is de Europese Innovatiehoofdstad, met een grote universiteit en onderzoekscentra. Projecten daarvoor, zeker als daar geld voor komt van het Vlaams of federaal niveau, kunnen even goed locaties in Leuven zoeken ipv ergens ver weg.

Ivm privacy, ik weet niet waar Tweaker's interpretatie vandaan komt, maar de 2e link zegt dit:
De opdracht ‘Smart Sporting Cities’ werd gegund aan Cronos Public Services. Zij plaatsten in de twee proeftuinen verschillende camera’s, maximaal rekening houdend met de dataveiligheid en de bescherming van persoonsgegevens. Omdat er gebruik gemaakt wordt van innovatieve edge computing hardware, kan alle verwerking van de camerabeelden namelijk met behulp van artificiële intelligentie op het apparaat zelf gebeuren en niet op een centrale server. Dit wil zeggen dat geen enkel beeld de camera verlaat en enkel algemene statistieken die niet gebonden zijn aan persoonsgegevens, zoals ‘type sportactiviteit’ of ‘tijdsduur van het bezoek aan de proeftuin’ opgeslagen worden. Dit heeft als extra voordeel dat de bandbreedte die nodig is om het systeem te laten werken, beperkt blijft. Sport Vlaanderen en stad Leuven voerden samen ook een gegevensbeschermingseffectenbeoordeling uit om de datarisico’s op te lijsten en de nodige veiligheidsmaatregelen te nemen.
Ik weet niet of ik blij moet zijn met de gunning aan Cronos, maar da's een andere discussie. Ik denk dat ze ook vooral Vlaamse overheidsprojecten doen, op federaal (Belgisch dus) niveau is het eerder Smals dacht ik.

[Reactie gewijzigd door Ayiko op 22 juli 2024 20:16]

Gemeente in Nederland slaat op de overheidsorganisatie. We zeggen ook 'gemeente Amsterdam' als je daarmee niet de stad, maar de club op het stadhuis bedoelt ;)
innovatieve edge computing hardware
Mega! Pas maar op dat ze er niet vanaf vallen.

[Reactie gewijzigd door Basszje op 22 juli 2024 20:16]

In België is de gemeente vaak kleiner dan de stad. Brussel bestaat uit een flink aantal gemeentes. Wij zouden het wijken noemen, maar daar heeft elke bij mijn weten een eigen bestuur.
In Nederland is een gemeente groter dan de stad, want de plaatsen eromheen doen mee in de gemeente. Dus er is dan 1 bestuur voor een paar plaatsen bij elkaar, waarbij er ook grotere plaatsen of steden in de gemeente vallen.
En vaak heeft de gemeente niet de naam van enig bestaande plaats...
Fout hoor, een stad kan deelgemeentes hebben, maar die zijn geen gemeente op zich. Bijv. stad Gent heeft deelgemeente Zwijnaarde, Mariakerke, Drongen, etc. Maar die zijn geen gemeente meer.
In het West-Vlaams wordt ook gemeente genoemd: https://vls.wikipedia.org/wiki/Leuven.
(Het artikel is ondertussen aangepast, dus mijn opmerking is niet meer zo relevant.)

Zoals ik het begrijp: in Nederland is gemeente de normale naam voor een groep dorpen/deelgemeenten/steden die samen 1 bestuur hebben. In dat opzicht is het normaal om over het gemeentebestuur van Amsterdam te praten.

In België zijn alle steden ook gemeenten, da's waar. In de middeleeuwen kregen sommige gemeenten stadsrechten, buiten een titel dus ook het recht op eigen rechtspraak, om tol te heffen of een stadsmuur te bouwen. Nu is enkel de titel nog overgebleven, maar die wordt wel degelijk nog gebruikt, toch zeker voor de grotere historische steden. Er zijn kleine stadjes met < 10k inwoners en grote niet-steden met >35k en steden die de titel pas recent toegekend kregen, daar kan al eens gezondigd worden tegen de benaming ook door Vlamingen...

Of je zegt gewoon Leuven, dat is zeker zo gemakkelijk.
Raar, een heel park vol camera's hangen terwijl er geen specifiek doel is. Is dit een soort prestigeproject of iets dergelijks? Heeft de gemeente Leuven te veel geld?
Zal me niets verbazen als dit gewoon een excuus is omdat volgens de daadwerkelijke reden gewoon niet permanent mag.

In Zwolle werd een maand of 2-3 geleden het Wezenlandenpark volgezet met camera's. Dit door veel overlast. Criminaliteit, steekpartijen... Al met al veel gezeik.

Camera's zijn enkele weken later weggehaald. Want het mag niet permanent.
Waarschijnlijk is er een ander doel wat ze niet willen zeggen en gebruiken ze dat "sport" verhaal om het uit te kunnen leggen. Nog meer discutabele camera's die de burger niet ten goede komen...
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"

Hanlon's razor is hier absoluut op zijn plaats. Conspiracy theoriën niet.
Dit is gewoon een gemeente die iets leuks wil doen maar geen flauw benul heeft van hoe ze dat op de juiste manier moeten doen.
Ook Occam's razor bevestigd dat.
kunnen ze ook een paar ambtenaren in ploegendienst er posten als het ze puur gaat om het inventariseren hoe het gebruikt wordt.
Maar ja da's natuurlijk niet modern en digitaal.

Het verschil is dat je met camera's kan opnemen en meer informatie kan vastleggen (uiterlijk, kledingkeuze, etc.) dan een turflijstje van een paar ambtenaren die specifiek een checklist hanteren.
Er zal wel weer een wethouder geld over hebben gehad.
Dan gaan ze hier ook regelmatig gekke dingen doen waar niemand op zit te wachten en die eigenlijk alleen maar irritant zijn.
dat betwijfel ik, in Belgie zijn er namelijk geen wethouders. De functie die er ongeveer mee te vergelijken is noemen we schepenen.
Ook is er geen concreet privacybeleid
Fail!
Ja dit zijn walgelijke praktijken, nu krijgen we Chinese praktijken hier, waar ook iedereen in de gaten gehouden woord door camera's en via AI overal in parken, wat is de volgende stap, overal camera's doen met punten systeem?!
Ik zie eerder een stel viezerikken, in dienst van de gemeente, in een hok dat de beelden van de yoga-dames interessant vindt. En in kan zoomen...

Overigens niet mijn fantasie die hier op hol slaat. ;)
Ik zie eerder een stel viezerikken, in dienst van de gemeente, in een hok dat de beelden van de yoga-dames interessant vindt. En in kan zoomen...

Overigens niet mijn fantasie die hier op hol slaat. ;)
Ja maar daar zal dit zeker niet voor gebuikt woorden dit is een test om te kijken hoe veel mensen hier tegen zijn, en als ze weinig weerstand krijgen zal het zeker weten uitgebreid woorden, dit is iedere totalitair regime natte droom.
Vind het ook een kul-argument om te monitoren welke sport wat voor uitwerking heeft.

Je kunt de dikkerds bij de dokter toch gewoon tellen? ;)
Vind het ook een kul-argument om te monitoren welke sport wat voor uitwerking heeft.

Je kunt de dikkerds bij de dokter toch gewoon tellen? ;)
Ja want ze hoeven alleen maar sporters te vragen of ze hun mogen monitoren, en dan hoeven ze niet in een park of parken overal camera's te hangen, daarom vertrouw ik dit niet.
Normaal zou je een dergelijk korte reactie downmodden maar hij is hier wel erg spot-on!
gut fijn dat je over je hart strijkt.
Verkeerscamera,s oke en veiligheidscamera,s maar dit gaat mij te ver om gedrag van de mensen in de gaten te houden.
De andere soorten camera's die je noemt hangen er ook om gedrag van mensen in de gaten te houden... Je wil hier een verschil maken tussen wangedrag en "alledaags leven". En ja eens, het is een eng gegeven dat men dit wil gaan doen alsof het de gewoonste zaak ter wereld is.

Met een poll ben je er ook eigenlijk...
Ik sport niet meer - dan ben ik oninteressant voor de onderzoekers! Het is onthutsend dat er zo met de private levenssfeer omgesprongen wordt - onaanvaardbaar is dit!
Maar kan ik me uitschrijven van deze vorm van monitoring?

(Zou ook überhaupt een opt-in moeten zijn?)
Tenenkrommend om in 2021 dit op poten te zetten zonder al die kanttekeningen duidelijk te hebben.
Dit klinkt als een hobby project.
Mooi, wanneer komt er integratie met de Belgische UWV, die dan eruit pikt dat je arbeidsongeschiktheidspercentage toch omlaag kan omdat je het waagt een beetje actief te zijn?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.