Devkit-build van SteamOS 3 lekt uit

Een vroege build van SteamOS 3, bedoeld voor ontwikkelaars die met de Steam Deck aan de gang gaan, is uitgelekt op het internet. De interface van dit os zal op termijn de Big Picture Mode van de desktop-client vervangen.

SteamDB-voorman Pavel Djundik komt met een serie tweets over de uitgelekte build. Welke ontwikkelaar het besturingssysteem naar het internet gelekt heeft, is niet bekend. Valve stelde zich eerder deze maand open voor devkit-aanvragen. Djundik post wat screenshots van de interface, draaiende op een pc, maar zet daarbij de kanttekening dat die op zich niets nieuws vertonen: de interface van SteamOS 3 is al onder de loep genomen in meerdere hands-on-video's van gamingwebsites, zoals die van IGN.

De image van het op Linux gebaseerde SteamOS draait volgens Djundik al op andere handheld-computers. Welke dat zijn, noemt hij niet, maar het kan gaan om apparaten als de GPD Win 3, Aya Neo en OnexPlayer. Moderators op de SteamOS-subreddit waarschuwen voor de mogelijkheid dat men malware in de build stopt en hem daarna verder verspreidt. Links naar de build worden daar ook verwijderd.

Door Mark Hendrikman

Redacteur

18-09-2021 • 13:55

64 Linkedin

Reacties (64)

64
63
28
0
0
31
Wijzig sortering
Ondanks dat ik de SteamDeck heb besteld, snap ik eerlijk gezegd niet echt de complete hype er omheen.
Maar dat kan ook aan mij liggen. Het is toch gewoon SteamOS welke je op elke pc kan zetten en draaien?

Maar dan kan je toch alleen de games spelen die je op Steam hebt staan? Ik zie liever eerder een OS die elke store bundelt zodat elke game die je hebt gekocht via een menu te spelen is.

De reden dat ik de SteamDeck heb besteld is omdat ik gewoon lekker op de bank CSO of Quake wil spelen. Maar persoonlijk zie ik de hype dus niet echt.
Valve heeft al bevestigd dat je elke andere store er ook op kan gebruiken.
Enerzijds is Steamos gewoon een Linux build met een custom set packages die voor Steam nodig zijn, maar andere Linux packages kunnen ook installed worden.
Daarnaast kun je (mocht je dat willen) er ook een ander OS op zetten, waaronder Windows. Dus in theorie kun je er alles op spelen wat op Windows ook kan (hooguit gelimiteerd door performance en/of evt drivers)
Dat wist ik, maar dat voldoet niet aan mijn wens eerlijk gezegd. Wat ik graag zou willen zien is een OS die elke store bundelt in een menu van waaruit ik elke aangekochte game kan spelen. Dus die van Steam, Epic etc. etc.

Dat ik er Windows op kan zetten en vervolgens er elke gamestore op kan installeren dat wist ik, maar dat kan ik nu ook met mijn Windows gamepc. Ok, ik kan er niet mee op de bank zitten :)

Wat ik dan wel weer vet vind aan de SteamDeck is dat je er een monitor op aan kan sluiten en alsnog games op 4K60 kan spelen met de hardware.
Geen OS hoor, maar doet GOG Galaxy niet precies dat wat je wilt?
Deze inderdaad en dan nog zijn er mogelijkheden om niet standaard toegevoegde stores hier in te koppelen.
Ik gebruik dit al jaren, maar moet toegeven dat ik ook nog vaak de eigen store van het specifieke spel op start als ik het toevallig weet.

Het gaat ook niet altijd goed met de koppeling. Zo wil Battle.net niet koppelen tijdens het opstarten van gog en heb ik een paar andere stores (Bethesda) welke ik opnieuw moet koppelen om de zoveel tijd.
Of Playnite (zonder zelf een winkel te zijn). Heeft, in tegenstelling tot GOG Galaxy 2, wel een TV interface.
Lutris, ook handig.

En Lynis om de malware uit gelekte SteamOS versies te halen :+

Alle gekheid op 'n stokje, zo'n image kun je prima in een VM draaien.
Wat ik graag zou willen zien is een OS die elke store bundelt in een menu van waaruit ik elke aangekochte game kan spelen. Dus die van Steam, Epic etc. etc.
Mocht je er nog niet bekend mee zijn: https://playnite.link/
Ok dat ziet er best nifty uit, dank je wel :)
Er stond op de plaatje system met zo'n steam deck logo mischien kun je switchen van Linux naar windows ofzo maar dat zien over 3maandjes pas ben erg benieuwd
Wat ik dan wel weer vet vind aan de SteamDeck is dat je er een monitor op aan kan sluiten en alsnog games op 4K60 kan spelen met de hardware.
Dan heb je het over héél oude games of écht héél geoptimaliseerde games?
Want veel hedendaagse games op ga je met die hardware niet op 4K60fps draaien gok ik.
Stellen als minimaal doel, speelbare 30fps op 800P.

[Reactie gewijzigd door Fantasma op 18 september 2021 15:08]

Windows 11 krijgt een store met store-framework waar dus iedereen gebruik van kan maken (waarbij indien gebruik gemaakt wordt van eigen betaalmethode/API geen afdracht naar MS nodig is).
Ik vraag me eigenlijk af hoe Microsoft dan nog geld verdient, want bij Apple-artikelen zeggen veel mensen steeds dat Apple die afdracht nodig heeft om de appwinkel draaiende te houden. Dus als MS nu geen afdracht gaat krijgen van bepaalde makers, maar ze mogen wel in de winkel, hoe gaan ze dan winst maken?
Microsoft doet aan data verkoop
Microsoft zal verdienen aan het gegeven dat de windows store meer bekendheid krijgt. Plus natuurlijk dat als je toch al gebruik maakt van een api/framework voor de store, je dat net zo goed ook kan doen voor het afrekenen. Ik denk namelijk dat de 15% die Microsoft op software (dus niet games) vraagt echt heel schappelijk is voor het grotendeels ontzorgen van goedlopende betalingen.
Je hoeft windows niet te installeren. Je kan met bijvoorbeeld Lutris games van elke store launchen en dankzij Proton of Wine kan je bijna elke windows game op SteamOS spelen
Niet elke store werkt nog op Linux, dat is het hele probleem.
Ontwikkelaars focussen bijna exclusief op Windows.

Gelukkig heeft Valve een hekel aan Microsoft en haar beleid sinds Windows 8 en zijn ze voorvechter geworden van Windows onafhankelijk gamen.

Met Lutris is er een hoop goed te spelen van meerdere stores.
De spellen draaien dan via WINE met DXVK of OpenGL en dat gaat heel aardig.
Niet elke store werkt nog op Linux, dat is het hele probleem.
Ontwikkelaars focussen bijna exclusief op Windows.
Ik snap ook nog steeds niet helemaal waarom, want het argument dat steeds gegeven wordt is marktaandeel, maar macOS heeft toch aardig wat meer marktaandeel dan Linux, maar ook dan nog focussen de meesten niet op macOS.
Volgens de Steam Hardware Survey heeft Linux een marktaandeel op desktops die Steam draaien van ongeveer 1%. MacOS heeft inderdaad "aardig wat meer marktaandeel", met 2.5% zelfs twee en een half keer zoveel. Echter vallen beiden nog steeds in het niet ten opzichte van de 96,5% marktaandeel van Windows. Zelfs als Linux gebruiker en gamer moet ik de realiteit onder ogen zien dat het marktaandeel van OS-alternatieven voor Microsoft Windows verwaarloosbaar is.

Dat gezegd hebbende, ik hoop dat de Steam Deck daar verandering in gaat brengen. Ondanks dat Valve sterk in zet op vertaallagen als Proton en DXVK hoop ik dat een stijgend marktaandeel van Linux computers waarop gegamed wordt ontwikkelaars over de streep zal trekken om toch met een Linux versie van hun game uit te komen.
Ja, want iedereen krijgt die survey aangeboden? En iedereen gamet alleen via Steam?

Luister, die survey zegt helemaal niks. Ik gebruik Steam al jaren en ik heb hem alleen 6 jaar geleden 1 keer gehad. En dat hoor ik van veel gebruikers. Die survey is dus een wassen neus. Maurice de Hond heeft nog betere surveys dan Valve…
En dan reken je alleen nog Steam, maar niet het aantal niet via Steam gespeelde games die er ook in voldoende mate zijn.

Bovendien is het sowieso slecht om alleen op een peiling te af te gaan, want je moet ook rekening houden met de potentie. Daarom ook dat ik zei dat macOS veel meer marktaandeel heeft, want Linux heeft 2-3% op desktops en macOS 10-15%. Daar zitten dus best wel wat potentiële gamers tussen.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 19 september 2021 17:09]

Ik ben het met je eens dat de Steam Hardware Survey een wassen neus is. Toen ik nog Windows gebruikte kreeg ik hem met regelmaat. Toen ik de overstap maakte naar Linux als mijn primaire desktop OS heb ik hem heel lang niet gekregen, sindsdien een paar keer waaronder 2 keer zomaar kort achter elkaar. Evengoed denk ik dat veel gamedevelopers en -publishers wel naar deze survey kijken om te weten wat er zoal aan hardware gebruikt wordt door gamers. Ook zie ik het wel degelijk regelmatig als argument gebruikt worden door ontwikkelaars om geen MacOS en Linux te ondersteunen, ze vinden de markt te klein. Want wees eerlijk, zelfs als MacOS en Linux samen een marktaandeel op de desktop zouden hebben van rond de 15%, wat ik een zeer optimistische schatting van je vind, en zelfs als een flink aantal daarvan potentiele gamers zijn, al dan niet via Steam, dan nog is de markt voor Windows games vele malen groter.

Overigens gaat dit artikel over SteamOS en de Steam Deck, vandaar dat ik zo erg op Steam focus. Games op andere platformen zijn er inderdaad genoeg, maar daar verdient Valve niets aan dus daar gaan ze zich niet door laten leiden. Maar als we het dan toch over potentie hebben: met de Steam Deck hebben we er in potentie een heleboel nieuwe Linux desktop systemen bij, dus ik hoop dat dat game developers over de streep trekt om vaker een native Linux versie van hun spel uit te brengen, zoals ik in mijn vorige post ook al stelde.
Valve heeft al bevestigd dat je elke andere store er ook op kan gebruiken.
Enerzijds is Steamos gewoon een Linux build met een custom set packages die voor Steam nodig zijn, maar andere Linux packages kunnen ook installed worden.
Klopt, maar helaas snappen veel mensen dat niet. Net zoals dat veel mensen roepen dat ChromeOS nog altijd een browser-OS is, terwijl je ook dáárop Linux-pakketten kunt installeren, inclusief andere appwinkels.
Het is een PC in een interessante form factor, met een vrij krachtige GPU. De combinatie van RDNA2 met Zen2 is uniek op dit moment. Ik denk dat daar de hype factor in zit. Je kan er alles mee wat je met een PC kan, maar dan handheld, én goedkoper dan de vergelijkbare concurrentie.
Je kan er alles mee wat je met een PC kan, maar dan handheld,
Klinkt leuk, maar er zijn een hele hoop pc-taken die je echt niet op een dergelijk handheld wil uitvoeren.
Een mailtje tikken kan wellicht nog net.
🙄

Het is een licht aangepaste cpu. Zou me niet verbazen als je er windows op kunt draaien maar vermoedelijk krijg je de gpu niet fatsoenlijk aan het werk omdat die enigzins anders werkt en meer neigt naar de gpu’s van de consoles.
Klinkt leuk, maar er zijn een hele hoop pc-taken die je echt niet op een dergelijk handheld wil uitvoeren.
Een mailtje tikken kan wellicht nog net.
Er zit een schermtoetsenbord op, en je kan gewoon een mail client draaien. Sluit hem aan op een USB C hub, en je hebt een volledige desktopomgeving.

De PC taken die 99% van de massa doet, gaan er prima mee. Zeker als je er Windows op zou zetten.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 18 september 2021 16:55]

De PC taken die 99% van de massa doet, gaan er prima mee
Pas als je er een toetsenbord en scherm aan hangt.... zonder dat bijflt het behelpen.
Een laptop is dan een stuk praktischer.
Valve lijkt het nu mainstream te maken. Een handheld pc is niet iets nieuws maar Valve kan wel het eco-systeem goed ondersteunen. Het is aannemelijk dat spellen nu betere ondersteuning kunnen krijgen voor mobiel gebruik. En zover ik weet is dit de eerste handheld pc die dit soort functionaliteit weet te leveren voor een lage prijs. Door de prijs is het een stuk toegankelijker dan vergelijkbare handheld pc's.
Daarnaast verwacht ik dat er een groep mensen waren die het bestaande aanbod nog niet kende.
Dat er malware in de geleakte SteamOS 3.0 images zou kunnen zitten is niet een onrealistische aanname, maar wel ongegrond. De moderator die deze post heeft geschreven is duidelijk niet technisch aangelegd gezien wat hij in deze post heeft geschreven.

Het is vrij gemakkelijk om te controleren dat er geen malware in het OS zit. Je hoeft maar een paar punten te controleren om 99% zeker te zijn dat er niks malafide gebeurt;
- /etc/profile
- /etc/profile.d
- /usr/lib/systemd/system
- /usr/lib/systemd/user
- /etc/systemd/system
- /etc/systemd/user
- /etc/xdg/autostart
- ~/.bash_profile
- ~/.bashrc
- ~/.config/autostart/

En misschien even controleren dat /usr/bin/steam daadwerkelijk Steam uitvoert. Het is een shell script.
Mis ik nog iets?

Om 100% zeker te zijn misschien even het webverkeer monitoren met iftop en inloggen met een burner Steam account.

Dat men binaries hercompileert met malafide functionaliteit lijkt mij klein. Waarom moeilijk als het makkelijk kan? Dit is niet iets waar ik mij zorgen om zal maken.

[Reactie gewijzigd door Omega op 18 september 2021 15:49]

Het is vrij gemakkelijk om te controleren dat er geen malware in het OS zit. Je hoeft maar een paar punten te controleren om 99% zeker te zijn dat er niks malafide gebeurt;
Jammer dat je de kernel image en initrd niet noemt. Dat zijn veel betere plekken om malware te verbergen.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 18 september 2021 16:56]

Kernel parameters is inderdaad ook een goeie, mijn focus zonet lag geheel op userspace. Ik weet niet welke bootloader SteamOS 3.0 gebruikt.
- GRUB: /etc/default/grub
- Systemd-boot: /boot/loader/entries/
- /etc/sysctl.conf

Kernel image zal ik mij geen zorgen om maken, dit valt onder hercompileren. Als je dat echt wil zou je de kernel kunnen vervangen. Maar het zou wel slim kunnen zijn om initramfs opnieuw te bouwen voor het geval dat er een malafide driver is ingeladen.
- /etc/mkinitcpio.conf
- /etc/mkinitcpio.d/
- Opnieuw bouwen: mkinitcpio -P
Ik raad aan om dit via een chroot/arch-chroot te doen.

Ik betwijfel dat iemand heel veel moeite zal doen om dit te verbergen, ik verwacht zelf niks meer dan een script of binary en geen gepatchte software.

[Reactie gewijzigd door Omega op 18 september 2021 17:19]

Met andere woorden; er zijn honderden plaatsen waar iemand malware in een OS image kan verstoppen, en dat is helemaal niet zo eenvoudig te controleren. De enige argumenten die overblijven is dat de kans jou klein lijkt dat iemand zoveel moeite zal doen. Maar daar zit je denk ik fout. In illegaal gedistribueerde software/games zit juist heel erg vaak malware. Kennelijk loont dat dus wel.
Valve is bezig met de SteamDeck-drivers te upstreamen, dus in principe is het straks inderdaad heel makkelijk om een andere kernel te installeren zonder in te leveren op functionaliteit. :)
Tot zoverre geen Steam Deck specifieke drivers, alleen maar quirks. Het zal dus al prima moeten draaien onder Linux 5.14, er vanuit gaand dat je het niet heel erg vindt dat je scherm in verticale modus staat.

Maar wij hebben nog helemaal geen Steam Decks, dus wat maakt het ons uit of de kernel dat nu al support of niet.
Wie zegt dat ik geen Steam Deck heb? Er zijn al early builds uitgebracht: https://www.youtube.com/watch?v=jb6OWxORfY0 https://www.youtube.com/watch?v=SElZABp5M3U

Misschien heb ik er ook wel één - dat weet je niet.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 19 september 2021 17:14]

Nou, je geeft al een hoop zaken die nodig zijn om te controleren, terwijl he zelds dan nog niet met zekerheid kunt stellen dat er geen malware in zit.
Het is een flinke lijst, maar dit kan in ~30 minuutjes - 1 uur gepiept zijn afhankelijk van hoe je dit wil aanpakken. Dus een vrijwilliger die hier de tijd voor over heeft zou redelijk gemakkelijk een gelekte ISO kunnen verifiëren.

Het helpt als je dit soort dingen leuk vindt, dan is 1 uur niet heel lang.
Voor een doorsnee gebruiker is dat dus echt veeeel te lang, en again, ook dan heb je nog steeds geen zekerheid.
Een doorsnee gebruiker gaat zich hier dan ook niet in verdiepen.
Ah, als ik ooit een systeem van jou moet backdooren dan moet ik dus bij /bin/login, /etc/passwd, /etc/shadow, en /usr/sbin/sshd zijn :+ er zijn werkelijk zoveel mogelijkheden.
Dat men binaries hercompileert met malafide functionaliteit lijkt mij klein. Waarom moeilijk als het makkelijk kan? Dit is niet iets waar ik mij zorgen om zal maken.
Je hoeft niet eens te hercompileren. Met een hex editor kan 't ook. Maar het is ook heel makkelijk om een backdoor in een binary te zetten. Er zijn al tientallen jaren voorbeelden van.

Ik zou 'm op een VM draaien, en dan niet via m'n vaste verbinding.
Dat men binaries hercompileert met malafide functionaliteit lijkt mij klein. Waarom moeilijk als het makkelijk kan? Dit is niet iets waar ik mij zorgen om zal maken.
Nou, omdat als je het makkelijk doet het ook makkelijk te detecteren is natuurlijk. Als je een binary of library swapt (of misschien zelfs de kernel of een module) dan is het een stuk lastiger te detecteren. Gezien er geen officiële checksums zullen zijn vanuit Valve kan je dus niet nagaan of er mee gerommeld is. Hopelijk dat een virusscanner (niet op het systeem zelf geïnstalleerd natuurlijk want mogelijk rootkit) het oppikt of dat je inderdaad verdacht netwerk verkeer ziet. Maar het kan ook prima zijn dat de malware pas activeert na een paar uur oid. Dan ben je allang niet meer je netwerk verkeer aan het monitoren.
GamerOS is een Linux distributie die vergelijkbaar met SteamOS eigenlijk vooral de Steam client opstart maar dan met toevoegingen. Op zich best een interessant project, tot het hernoemd is naar ChimeraOS. Nu de link tussen naam en functie is verdwenen is het helaas echt een van de vele vage namen geworden waar ik niet naar uitkijk.
De voorgrond van ChimeraOS is vrijwel identiek aan dat van SteamOS. Maar er zitten aanzienlijke verschillen in hoe beide distros op de achtergrond werken.

https://media.ccc.de/v/ar...nux-based-gaming-os#t=595

tldr: Het GamerOS (Nu ChimeraOS) basissysteem zit in images, wanneer je update dan download je een nieuwe image en bij het herstarten boot je in deze nieuwe image. In tegenstelling is SteamOS 2.0 een normale Debian install dat zijn updates lekker over je root file system heen gooit. Het voordeel van de GamerOS methode is dat updates op de achtergrond kunnen worden uitgevoerd zonder dat de gebruiker hier geen last van heeft, je wil bijvoorbeeld niet dat ineens je kernel of Mesa wordt geupdate tijdens een gamingsessie.

Misschien is de naam "Chimera" toch best wel passend als je dit in de overweging meeneemt.

[Reactie gewijzigd door Omega op 18 september 2021 19:55]

je wil bijvoorbeeld niet dat ineens je kernel of Mesa wordt geupdate tijdens een gamingsessie
Jawel hoor, probeer het! Afgezien van wat schijfactiviteit merk je er niets van.
Update je kernel > Plug nieuw device in > Het werkt niet

Hetzelfde geldt voor software dat afhankelijk is van kernel drivers. Bijvoorbeeld Proton, of QEMU. Tenzij de drivers voorheen al waren ingeladen zal het niet werken.

[Reactie gewijzigd door Omega op 18 september 2021 17:56]

Je nieuwe kernel wordt pas na reboot actief, maar dat is bij GamerOS niet anders.
Daar gaat het niet om, sommige distros die verwijderen hun oude kernel onmiddellijk door het te overschrijven met de nieuwe.
Is dat niet een verkeerd geconfigureerde distributie? Dit een kwestie die in iedere productieomgeving voorkomen en een systeem moet gewoon stabiel doordraaien als een kernelupgrade bezig is, een distributie die dit anno 2021 nog niet heeft opgelost is niet bepaald serieus bezig.

Ik tik dit bijvoorbeeld op een laptop met OpenSuSE, die heeft /etc/zypp/zypp.conf en daarin vind je deze variabele:
multiversion.kernels = latest,latest-1,running

... wat betekent dat het packagesysteem de meest recente, één na recentste en de draaiende kernel geïnstalleerd houdt. Dit is gewoon de standaardinstelling, lang geleden dat ik hier na gekeken heb. En op andere distributies denk ik er eigenlijk ook niet over na, maar op allen draai ik automatische kernelupdates.

[Reactie gewijzigd door dmantione op 18 september 2021 19:59]

Ik zal het niet verkeerd maar persoonlijke voorkeur noemen. Door maar 1 kopie van de kernel te hebben bespaar je ruimte op je efi partitie en het is makkelijker in het beheer voor een desktop gebruiker. Dit voorkomt dat je tegen problemen aanloopt zoals een volle efi partitie waarbij je package manager zal zeggen "Error kan niet updaten schijf vol".

Hoe dit standaard wordt beheert verschilt per distro.
Wat @dmantione doet is slimmer: je vorige 2 kernels geïnstalleerd hebben, paraat om te gebruiken, voor het geval er regressies optreden. Het kost tegenwoordig procentueel weinig schijfruimte (zelfs op de goedkoopste Steam Deck) terwijl je er veel voor terug krijgt. Vooral op een Rolling Release distributie.
De actieve kernel is toch gewoon in het geheugen geladen? Of bedoel je dat er modules niet geladen kunnen worden? Zou kunnen inderdaad, hoewel een beetje package manager aparte directories gebruikt voor verschillende versies van packages.

Welke distro’s upgraden op de achtergrond zonder tussenkomst van gebruiker de kernel? Serieuze vraag.
Statisch gecompileerde componenten die worden standaard in het geheugen geladen, modulair gecompileerde componenten worden ingeladen wanneer nodig.

Zie /proc/modules voor momenteel geladen modules.

Voorbeeld: Ik had 131 modules ingeladen, toen plugde in een USB in waarna ik op 133 zat, de kernel heeft 2 modules bijgeladen voor dit nieuwe apparaat. De volgende twee modules waren bijgeladen;
> uas 32768 0 - Live 0x0000000000000000
> usb_storage 86016 1 uas, Live 0x0000000000000000
Het GamerOS (Nu ChimeraOS) basissysteem zit in images, wanneer je update dan download je een nieuwe image en bij het herstarten boot je in deze nieuwe image. In tegenstelling is SteamOS 2.0 een normale Debian install dat zijn updates lekker over je root file system heen gooit.
SteamOS 3 is ook op Arch based.
Wat heeft SteamOS 2 hiermee te maken? In het artikel gaat het over SteamOS 3 en dat is op Arch gebaseerd.
De video die in gelinkt heb gaat over GamerOS terug in 2020, toen was SteamOS 2.0 nog de nieuwste versie.

Daarnaast weten wij niet of Valve grote veranderingen heeft aangebracht op de back-end van het OS, misschien is het een standaard OS installatie zoals met 2.0, of misschien gebruikt het ostree zoals GamerOS dat doet. Dus wij kunnen geen uitspraken over hoe SteamOS 3.0 vergelijkt met GamerOS totdat iemand een van deze geleakte images grondig bestudeerd, of we moeten maar gewoon wachten op de officiële release.
Tof! Daar wil ik zeker wel even mee spelen. Hopelijk kan ik de iso vinden en eens kijken hoe ze hun distro hebben ingericht. Nu de aap uit de mouw is hoop ik dat ze snel met een beta iso komen die officieel getest kan worden.
nog iets kunnen vinden? heb zelf nog niet gevonden helaas
Beetje vreemd, Big Picture is echt gericht op tv/controller gebruik. Dit ziet er een stuk omslachtiger uit om met een controller te navigeren.
Lijkt qua grafische interface wat op Android TV - dat is prima met een controller te navigeren. Doe al drie jaar niets anders :+
Het is nog allemaal in ontwikkeling, en je hebt nog kans dat ze Big Picture gewoon ernaast blijven aanbieden. Verder:
De interface van dit os zal op termijn de Big Picture Mode van de desktop-client vervangen.
In Valve Time is dat ergens in de volgende eeuw. :+
Alleen met versie 3 he ;)

[Reactie gewijzigd door Tha_Butcha op 18 september 2021 17:02]

Ziet er goed uit 👌
Elke keer maar alles veranderen... laat ze gewoon de oude interfaces houden plz... Ik gebruik nog steeds de old steam library gui van 2019.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee