Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Patentaanvraag Valve hint op instant spelen van games die worden gedownload

Uit een patentaanvraag blijkt dat Valve werkt aan een functie waardoor games via Steam op de pc direct te spelen zullen zijn terwijl ze nog worden gedownload. Valve zou de read operations van games bij andere gebruikers analyseren en de volgorde van te downloaden bestanden aanpassen.

De onderliggende software analyseert volgens de patentaanvraag de read operations van .exe-bestanden van verschillende client machines waarop de game al draait. Met die access data wordt een volgorde bepaald waarin andere gebruikers de data kunnen downloaden. Die volgorde is erop gericht dat de speler zo snel mogelijk de data in huis heeft om de game te kunnen starten en spelen, nog voordat de complete download klaar is.

Het lijkt erop dat Valve geen onderscheid maakt tussen nieuwe en oude games; de analyses kunnen natuurlijk ook gewoon op bestaande games toegepast worden. Het is voorlopig onduidelijk of de functionaliteit daadwerkelijk geïmplementeerd zal worden in de Steam-app of op SteamOS.

Bedrijven als Sony, Microsoft, EA en Blizzard bieden gamers al langer de optie aan games te spelen tijdens de installatie of het downloaden. Bij de aankondiging van de PS4 in 2013 maakte Sony bekend dat heel wat titels te spelen zouden zijn nadat een deel van de installatiebestanden was gedownload. De bestanden werden volgens Sony hiertoe opgesplitst. In 2018 kondigde Microsoft FastStart aan. Via deze technologie konden gebruikers van Xbox One-consoles hun games starten nadat ‘een fractie’ van de bestanden was gedownload. Via machinelearning werd er een analyse gemaakt over welke bestanden het eerst gedownload moesten worden om het spel te starten. FastStart was enkel mogelijk via een internetverbinding die beschikt over een downloadsnelheid van minimaal 20Mbit/s en met een beperkt aantal games.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Jay Stout

Nieuwsposter

23-09-2021 • 15:41

33 Linkedin

Reacties (33)

Wijzig sortering
Maar hoe gaan ze dit patent beschermen? Dit is zoals het artikel vermeld nou niet echt iets nieuws..

Iemand hier met de knowledge wat dit dan zo verschillend maakt van wat de concurrentie al doet?
Niet iets nieuws? Zover ik weet moet t bij de consoles door de developer worden ingebouwd.

Steam wilt dit voor alle games en vol automatisch, zonder tussenkomst van wijzigingen vanuit de developer. Nogal een verschil in techniek.

(Mits ik t artikel juist lees)
Maar dat is wat MS ook doet met FastStart.
Daar was ik nog niet van op de hoogte, maar ik zie het. Maar hoe zit dat dan? Want de gui binnen de games (binnen mijn ervaring) zijn er allemaal op voorbereid. Dat is iets wat men echt zelf handmatig moet programmeren.

Verschilt het per game welke techniek men gebruikt, of is het een combi van technieken? Bijvoorbeeld dat een developer hier wel een gui voor moet maken, maar het bepalen van welke files daadwerkelijk nodig zijn door die FastStart techniek worden bepaald?

Heeft de playstation stiekem eenzelfde techniek in gebruik?
AI doorloopt de paden en detecteert wat er nodig kan zijn. Dan gewoon in de juiste volgorde prioritariseren. Prior art dus, en de patentaanvraag van Steam zal dus wel héél expliciet moeten gaan. Origineel is het concept in elk geval niet, bij meerdere soorten applicaties bestaat dit idee al lang, van in de trage verbindingen tijd. Logisch, niet?
Maar hoe zit dat dan? Want de gui binnen de games (binnen mijn ervaring) zijn er allemaal op voorbereid. Dat is iets wat men echt zelf handmatig moet programmeren.
Ik heb er verder ook geen ervaring mee. Voor Xbox' Smart Delivery en Playstations PlayGo moet je als programmeur idd zelf het voorbereidende werk doen. Dat kan variëren van simpelweg het opdelen van je gamedata in een initiele set en de rest (dat wordt veruit het meest gedaan), tot het minutieus definiëren van heel veel verschillende subdelen en die vervolgens in-game dynamisch downloaden.

Maar wat ik zo van FastStart lees is dat ze de access patterns naar de data analyseren en met behulp van machine learning voorspellen welke delen je dan nog meer nodig gaat hebben. Dat klinkt alsof je er niets voor hoeft te doen, wat ook wel strookt met het feit dat ik er als developer nooit iets over gehoord heb :). Wel hebben ze het specifiek over files, wat een beetje nutteloos kan zijn voor games die al hun data in grote archive files zetten, maar ik denk dat dat meer het PR verhaal is om het simpel te houden; als je zoiets maakt ga je je niet beperken tot losse files.
Of wat het Eindhovense Utomik al jaren doet.
Idd, koploper is denk ik wel Blizzard met World of Warcraft, dat kun je echt al HEEL snel spelen, terwijl hij nog tientallen gb's moet downloaden.
Ja ik speel ook Wow en inderdaad dat zit er toch al enkele jaren :+
Zet je game op Dropbox met een selectieve download-functie en je hebt in principe hetzelfde. Je bestanden worden gedownload wanneer ze nodig zijn en lokaal in cache, maar naar de applicatie toe is het volledig transparant, met een beetje lookahead cache (wat niet ongewoon is tegenwoordig in veel systemen) moet je zelfs niet wachten tot het bestand aangevraagd wordt.

Je kunt dan zelfs instellen dat ze weer verdwijnen van je computer na een paar dagen/maanden.
Voor zover hier ervaring mee heb (battlefield 1 - EA, F1 2020 - Codemasters (nu EA)) gaat het hier om een "geplande download", dat wil zeggen dat je een "demo" van dit spel speelt. dus de files die je voor je level 1 (of demo) nodig hebt worden per spel geselecteerd en netjes als eerst gedownload. Wat ik uit dit artikel haal is dat steam bij andere spelers kan detecteren welke files er als eerst nodig zijn en deze dan als eerst serveert terwijl je al het "volledige, echte" spel speelt
Hier in NL is het inderdaad niet echt spannend of ik nou twee of vijf minuten moet wachten voor ik een spel kan starten, die laatste paar GB zijn ook zo binnen.

In andere landen waar ze minder snel internet hebben kan het best handig zijn als het downloaden op de achtergrond doorgaat terwijl je al bezig bent. Helemaal nutteloos lijkt het me dan ook niet.
De vraag is wel, als je al een langzame verbinding hebt en je speelt een online game, blijft er nog voldoende bandbreedte over om het spel te spelen? Het zou mooi zijn als Steam hier dan ook de juiste prioriteiten automatisch regelt.

Ik heb zelf "maar" VDSL (ca 30MBit) maar als Steam een update download merk ik dat behoorlijk negatief als ik ook een online game speel!
Voor online games zeker een overweging, maar ik neem aan dat het voor single player games ook werkt en dan is het wel een voordeel.

Daarnaast meen ik me te herinneren dat je de download snelheid in steam kan maximeren zodat je in principe genoeg over zou moeten houden om daarnaast online te kunnen spelen.
Ja jongen, dan wacht je toch gewoon even tot de game binnen is.
Ik heb zelf ook een niet al te beste internetverbinding en ik vind het heel prettig bij games zoals Guild Wars 2 en WoW dat je gewoon de game kan spelen terwijl de rest wordt gedownload / gestreamd. Meeste basis-bestanden die je nodig hebt om te spelen zitten al op je computer, de rest wordt on-demand gestreamd en ook gedownload op het moment dat je aan het spelen bent. :)
Ik merk dat het op de Xbox en PlayStation vaak een wassen neus is. ‘Gereed om te spelen’ pop-up komt voorbij. Ik start de game. Vervolgens zit je daar weer ingame naar een download balk te kijken.

De enige games waarbij ik wel al halverwege echt kon spelen waren de ‘verzamelgames’. Zoals de replay collectie of de mass effect remaster trilogy uit m’n hoofd.

Heeft iemand voorbeelden bij games waarbij je wel direct aan de slag kan? Mijn n=1 ervaring is natuurlijk niet veelzeggend
Dat komt volgens mij omdat Playstation eist dat games dit implementeren, het is alleen voor veel games technisch heel erg moeilijk om dit te implementeren dus krijg je dit gedoe.

Uit m'n hoofd een paar voorbeelden waarin het wel werkt:
- Witcher 3 (ik vermoed alleen het eerste gebied White Orchard)
- Doom 2016 (textures ontbreken)
- World of Warcraft
Mafia 2 werkte het eerste level alleen, helaas duurde de rest van de install langer dan het eerste veld waardoor ik toen iets anders moest doen in de tussentijd.
Erg jammer dat soort dingen ja. Een slechte implementatie zorgt voor een slechtere ervaring dan wanneer gewoon de hele game gedownload moet worden. Dan weet je in ieder geval waar je aan toe bent.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 23 september 2021 18:27]

Op de PC werkt het in ieder geval bij Guild Wars 2 en World of Warcraft vrij goed.

In Guild Wars 2 hoef je enkel de stukken van de wereld te downloaden die je als beginnende speler nodig hebt. Als je met een gedeeltelijke download naar een ander stuk van 't spel wilt gaan moet je wel nog wachten op een in-game download. Dan krijgt die zone prioriteit en gaat de gewone download verder van zodra je weer aan 't spelen bent.
Ik kan me wel vaag iets herrineren, volgens mij Killzone op de PS4? Assasin's Creed 4? Geen idee mijn geheugen laat mij in de steek. IIG zijn er een klein aantal games geweest waar dit weldegelijk werkte, vgm vooral in het begin van de life cycle toen Sony de PS4 nog een beetje probeerde te verkopen.
Werkt nu al aardig op de Xbox, mits je een snelle internetverbinding hebt. Sowieso snap ik niet waarom je bij games nog steeds alles moet downloaden, waarom worden de videootjes die je tussendoor krijgt niet gestreamd? Eigenlijk is het belachelijk dat je iedere keer zo'n 30 a 50 GB moet downloaden, terwijl waarschijnlijk het grootste deel daarvan video-content is.
Niet iedereen heeft een verbinding die snel genoeg is voor het streamen van video, ook in Nederland niet.
Je zou het een optie in het spel kunnen maken waardoor je opslag bespaart.
Ik betwijfel het. Tegenwoordig worden videos toch wel standaard ingame gerendered en heb je dus gewoon de assets nodig. De prerendered videos nemen niet zo veel ruimte meer in tegenwoordig met de huidige compressie technieken.
Mooie ontwikkeling; streaming van game-data is de toekomst en het downloaden van games via Steam kan tegenwoordig door hoe groot de games zijn best op zich laten wachten! Ik meen dat Blizzard dat jaren geleden al deed en zoals het artikel ook al noemt zijn er ook een scala anderen.
De speelervaring is niet echt om over naar huis te schrijven tijdens dat streamen; hopelijk is dat bij steam anders. De toegevoegde waarde is anders vrij miniem.
Met een flinke verbinding is het op zich al prima, kan je in ieder geval alvast je instellingen allemaal goed zetten. Bij sommige spellen kost dat nog best wat tijd, al dan niet inclusief het spel een aantal keer herstarten voor bepaalde instellingen.
Tegenwoordig zijn spelen wel 100-150GB groot en duren maar een uurtje. Dus 400 Mbps minimum verbinding om vlotjes te spelen?
De opslag van mijn laptop is bijna vol, dus ik speel RDR2 waarbij de game op mijn desktop staat en ik alles over mijn thuisnetwerk laad en dat merk je op wat langere laadtijden na echt niet.

Het zou wel cool zijn als we dit op iets grotere schaal ook mogen doen, want ik denk dat het technisch prima mogelijk is.
Dat kan iOS toch al heel lang met On Demand Resources?
Tja, hoe moeilijk is dat nu eigenlijk zo te maken voor de maker van het spel?
Bij een spel van bvb 20GB, hoeveel is de engine en hoeveel is speldata?
1/3e voor de engine zal vrij ruim gerekend zijn denk ik. De rest kan je downloaden wanneer het nodig is. Een deel van de speldata zal ik alle levels gebruikt worden, maar het grootste deel is ook weer level specifiek.

De maker weet dit 'white box' als het ware. Valve moet dit 'black box' uitzoeken. Lijkt me allemaal niet zo boeiend.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True