Valve brengt vernieuwde Downloads-pagina en Storage Management uit op Steam

Steam heeft een nieuwe clientupdate gekregen die de Downloads-pagina en de Storage Management-sectie van het platform anders inricht en een aantal nieuwe functies toevoegt. Deze update is volgens Valve voornamelijk gericht op het verbeteren van het gebruiksgemak.

De update zorgt er volgens Valve voor dat op de downloadpagina nu duidelijk wordt getoond hoever de game is met installeren, terwijl je voorheen alleen de downloadprogressie kon zien. Daarmee moet worden voorkomen dat het lijkt alsof een game bijna speelbaar is, maar dat in werkelijkheid de schrijftoewijzingsprocedure nog bezig is.

Daarnaast is het na de update mogelijk om de games in de downloadrij op prioriteit te rangschikken door ze van plek te verslepen. Verder is er bij games in de downloadrij een patchnotes-knop gekomen, die de 'View News'-knop vervangt. Zo moet het volgens Valve makkelijker worden om te zien wat de nieuwste update toevoegt aan de game.

Het Storage Management-gedeelte van het platform laat nu duidelijker per schijf zien hoeveel opslagruimte er door Steam-content wordt ingenomen. Deze pagina laat nu tevens duidelijker zien om wat voor content het gaat, zoals games, updates of Workshop-dlc. Daarnaast heeft Steam nog een aantal kleine bugs opgelost en verbeteringen toegepast op andere onderdelen van het platform.

Volgens Valve is de update vooral bedoeld om de duidelijkheid en het gebruiksgemak van het distributieplatform te verbeteren. Het gros van de veranderingen in de update is al vanaf juli beschikbaar in de Steam Client Beta.

Steam krijgt nieuwe Downloads-pagina en Storage Maner (bron: Windows Central y PC Gamer)

Door Kevin Krikhaar

Redacteur

10-09-2021 • 16:37

74

Reacties (74)

Sorteer op:

Weergave:

Ik moet zeggen dat dat er een stuk gelikter uit ziet dan het vorige systeem van Steam, mooie verbeteringen zitten er in en ik heb nog geen rare dingen gevonden persoonlijk.

Veel mensen zaten ook te zeuren over de pre-allocation, juist chill toch dat steam dat doet? Als je te weinig ruimte hebt, heb je ook geen onverwacht gekloot dat je download ineens stopt als je 80gb in bent bijvoorbeeld.

En pluspunten voor het gemakkelijke systeem nu dat je checkboxjes kan aanklikken om de deinstalleren, heel nice.

[Reactie gewijzigd door Hardwareseller op 27 juli 2024 19:26]

Het kan ook bijna niet 'slechter'. Ik vind de interface nogal verouderd op veel plekken.
Is een verouderde interface slecht? Iets dat al jaren perfect werkt voor een miljard mensen (in 2019 zijn ze door de grens van een miljard accounts heen gegaan) zegt dat het goed werkt. Ik vind bijvoorbeeld de nieuwe chat interface ongelofelijk vervelend er uit zien. Dat is onlangs (ik ben slecht met tijd, ergens tussen 6 maanden en 3 jaar geleden) vernieuwd en dat is er echt niet beter op geworden. Na de nieuwe chat interface werd ik door meerdere mensen gevraagd om op Discord te komen als alternatief voor de Steam chat. Het kan er best hip en modern uit zien, maar als de software daarmee lastiger is om te gebruiken is het ook niet goed. Soms is het het beste om de oude interface te gebruiken. Hip en moden is niet perse beter.
Ik vind de embedded browser nogal slecht presteren, dus perfect wil ik het zeker niet noemen. Als ik even door Steam heen wil bladeren verkies ik toch eerder een browser te pakken dan dit via de Steam Client te doen.

Gaat stukken sneller en subpagina's openen in tabbladen is ook beter dan de oplossing binnen Steam.
Wat ik heel slecht vind is het gedeelte van de profielen. Als ik op mijn profiel klik om te kijken of ik een bepaald spel wel of niet heb, duurt het echt gigantisch lang voor de pagina geladen is. Dit hebben andere mensen die ik ken ook.
Als je wilt weten of je een spel wel/niet hebt, kun je dit ook in je librairy doen:

Ga naar je Steam Librairy. Zet de instelling 'Show only ready to play games' uit (knop net boven je lijst van spellen), zodat je al je spellen ziet. Gebruik nu de zoekfunctie (ook net boven je lijst) om in die lijst te zoeken. Hij toont nu alles wat voldoet aan de zoekactie, ongeacht of het spel is geïnstalleerd of niet.
Ik heb een dynamische lijst opgezet met geinstalleerde spellen, en spellen die ik nog wil spelen. Daaronder heb ik een lijst (die automatisch word aangemaakt) met de rest.

Zo kan ik altijd zoeken in de library zonder dat ik mijn filters aan hoeft te passen.

Als je je niet-geinstalleerde spellen niet wilt zien klap je die lijst gewoon in. Is de library meteen mooi opgeruimt.
Die functie heb ik nooit aan staan. Ik heb ontzettend veel spellen en ook een lading verborgen (enkele honderden). Die laat hij niet zien, maar via mijn profiel pagina wel.
Er is nu in de normale library ook een optie om verborgen games te tonen.
Vergeet de "offline/disconnected" glitch niet, best irritant om Steam opnieuw op te moeten starten
Het is vooral een grote, 'zware' interface, en lijkt (overigens net als de meeste stores) niet op een native Windows programma. Hij lijkt ook op ongeveer 20FPS te draaien, want als ik met m'n muis over de game lijst ga loopt de highlight duidelijk achter.

En die gebruikers hebben ze natuurlijk omdat 90% van de games nergens anders te krijgen is. Als je op je PC wilt gamen in 2021 heb je Steam nodig.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 27 juli 2024 19:26]

Dat het niet lijkt op native windows programma's klopt, dat is het ook niet en daar ben ik heel blij mee.
Wat is er goed aan inconsistentie?
Waarom zou dat moeten? Steam is geen Windows specifieke applicatie. Steam moet er hetzelfde uit zien ongeacht op wat voor machine het draait. Ik moet er niet aan denken dat Steam er uit ziet als een Windows applicatie op mijn desktop.

Ik kan ook gaan zeggen dat het niet lijkt op een native GTK+ applicatie. Een Apple gebruiker kan zeggen dat het niet lijkt op een Apple applicatie.
Wat is er slecht aan? Bovendien, als het er Windows-achtig uitzag zou het weer inconsistent zijn met het Arc Dark thema dat ik op mijn PC gebruik. Zo blijf je bezig.

Zou wel mooi zijn als ze iets met thema's zouden doen. Dan kan iedereen het invullen hoe die het zelf wil. Of in ieder geval zoals in Chrome toelaten dat het programma het systeem thema pakt.

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 27 juli 2024 19:26]

Steam heeft al tijden ondersteuning voor thema's. Zie: http://steamskins.org/
Oh, interessant. Misschien eens zelf een echt Arc thema maken, in plaats van accepteren dat Steam ongeveer overeenkomt.
Dat iets bruikbaar is en technisch gezien werkt, betekent nog niet dat het ook goed ontwerp is. Op herten jagen en vuur stoken in een grot werkt ook, maar ik heb toch liever mijn huis met gasfornuis.
Klopt, alleen als er miljoenen mensen blij mee zijn en er eigenlijk geen klachten over zijn, heeft het dan nut om over te stappen naar een nieuw ontwerp, waarna mensen vaak juist boos worden over het product? Het is een beetje alsof McDonalds morgen stopt met de hamburger en overstapt op schnitzel. Het lijkt er een beetje op, maar veel mensen zullen dat niet waarderen.
Het feit dat ik het heb (en duizenden met mij) is niet omdat het zo goed werkt...

Het werkt verschrikkelijk.... 😳
Bladeren, filteren en sorteren in de store is echt verschrikkelijk slecht. De In-app browser snapt middlemousclick en tabjes niet.

De price watch van Tweakers. Dat is een goed filtersysteem met kolommen waar je wat aan hebt.

Maar steam heb je niet omdat het zo fijn werkt.

Wil je een offline game starten. Moet je eerst je password intikken, Steam updaten voordat je je game mag runnen... 😳
1 miljard accounts is niet gelijk aan 1 miljard mensen. Daarnaast was dit slechte journalistiek, want van de 1 miljard accounts zijn er, om onduidelijke redenen, zo'n 300 miljoen niet gebruikt.

Een realistischere inschatting is zo'n 150 miljoen mensen die op maandelijkse basis actief zijn.
Er zijn een miljard accounts en 150 miljoen maandelijkse gebruikers. Gebruikers heeft inderdaad meer waarde wat betreft informatie, daar ben ik het zeker mee eens. 150 miljoen maandelijkse gebruikers is een zeer knap iets.
Niet helemaal waar dus wat betreft die accounts.

https://steamdb.info/blog/scanning-all-steam-ids/

Als ik zie hoeveel accounts er dagelijks verbannen worden ivm spam, scam etc dan zegt een eventuele miljard ook niks. Die worden echt per de duizenden per seconde gemaakt, en disabled.
Een miljard accounts, waarvan 120 miljoen actief. Beetje gemakkelijk om ervan uit te gaan dat het voor allemaal perfect werkt, behalve voor de persoon waarop je reageert. Ik vind de interface van Steam al jaren achterhaald, en het zoeken in de store gigantisch onintuitief. Ik zoek regelmatig op coop-spellen, elke keer opnieuw is het een zoektocht om eindelijk op die pagina terecht te komen.
Het kan ook bijna niet 'slechter'. Ik vind de interface nogal verouderd op veel plekken.
Epic game launcher is vrij slecht.

[Reactie gewijzigd door MrMonkE op 27 juli 2024 19:26]

Overtreffende trap is toch wel Origin.
Eens, de styling was erg verouderd maar nog wel 'functioneel', vandaar dat het ook denk ik lang niet is geupdate.

Goeie update wat mij betreft, al met al van Steam. Blijft een fijn platform.
Het kan ook bijna niet 'slechter'. Ik vind de interface nogal verouderd op veel plekken.
Uiteindelijk gaat het om efficiëntie en dat het werkt. Steam is niet voor niets het meest gebruikte game client.
Uiteindelijk gaat het om efficiëntie en dat het werkt.
En juist daar heeft Steam de laatste paar jaren enorm op ingeboet door alles naar het Chromium Embedded Framework over te zetten.

Memory leaks die tot in de gigabytes aan RAM opslurpen zijn tegenwoordig schering en inslag.
Droevig slechte performance tijdens het scrollen van de library, vooral als je 1000+ games hebt.
Compleet ontbreken van elke vorm van navigatie anders dan cover flow.

Een DRAAK van een game detail pagina die spoilers in je gezicht drukt omdat in de activity feed ook bijv. achievements en screenshots van mensen op je vriendenlijst gezet worden; en dat kun je niet uit zetten. Workaround? In de library cover flow rechts-klik context menu gebruiken en daar de play optie pakken en zo de hele detail pagina buiten beeld houden. Alleen werkt dat in de meest recente update dus OOK niet meer; want als je die optie gebruikt opent de client nu alsnog 'behulpzaam' de volle detail pagina terwijl de game gelanceerd wordt.

De chat is lomper dan lomp en verslindt zo ernstig veel resources dat letterlijk iedereen die iets geeft om frame-rate en resources wil wijden aan de game, en niet aan de client, het hele ding uit zet; uit houdt; en van een externe chat gebruik maakt.

Daarnaast zijn er ook meermalen ernstige exploits via de ingebouwde chat mogelijk geweest. De laatste was een hack met invites voor Source Engine games, waarbij een invite speciaal geprepareerd kon worden om remote code execution te bewerkstelligen. Super!

En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Wat bijv. te denken van de threads die 2000+ posts lang zijn waarin mensen accessibility en performance problemen met de gereviseerde interface uiteen zetten en Valve om verbetering blijven vragen. Valt ook al 2 jaar lang op dovemansoren.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 27 juli 2024 19:26]

Ter informatie: er is wel degelijk een optie om communityinhoud te verbergen op je detailpagina van een spel.

Instellingen > Bibliotheek > Communityinoud uitschakelen

Die functie werd ingevoerd op hetzelfde moment als dat de bibliotheek op de schop werd genomen.
Ter informatie: er is wel degelijk een optie om communityinhoud te verbergen op je detailpagina van een spel.
En ter informatie terug:
De activity feed is de plek waarin o.a. ook potentieel spoiler-heavy behaalde achievements en gepostte screenshots en videos van mensen op je vriendenlijst getoond worden. De activity feed staat meteen bovenaan de detail pagina in het zicht; valt niet onder de categorie community content; en wordt dus ook niet met de desbetrefffende configuratie-optie verborgen.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 27 juli 2024 19:26]

Het kan ook bijna niet 'slechter'. Ik vind de interface nogal verouderd op veel plekken.
Noem een game launcher die betere UI & Features heeft dan Steam.
GOG launcher https://www.gog.com/galaxy

Ik schaar de marktplaats met stickers enzo er dan even niet onder, dat vind ik zo’n non feature
Hij had het over verouderd uitzien, niet over het ontbreken van features.
Mee eens. Het opfrissen hadden ze jaren eerder mogen doen.
Enige wat ik wel hoop is dat ze niet een hoop scherm ruimte gaan gebruiken, om het puur mooi te maken zonder iets toe te voegen aan het gemak/gebruik.
Pre-allocation is handig als je te weinig schijfruimte hebt zodat je op tijd een melding krijgt maar het kost onnodig veel tijd als je weet dat je toch genoeg ruimte hebt. Zeker als je even snel een patch wilt binnen halen om online te kunnen gamen nam dat pre-allocating in het verleden aardig wat tijd in beslag.

Steam moet ook wel snel wat innovatie gaan doorvoeren, hun interfaces zijn aardig verouderd en ze worden door concurrenten snel ingehaald als ze niet opletten.
Ik begrijp dit soort uitspraken niet. Steam is verre van perfect, maar loopt qua features en innovaties gigantisch voor op elke andere digitale games store op welk platform dan ook. Onlangs hebben ze nog een nieuwe library gelanceerd, remote co-op en tal van discovery features met machine learning onder Steam Labs.

Als we kijken naar de concurrentie dan doet GoG het prima met hun Galaxy 2.0, maar deze komt nog bijlange niet in de buurt van Steam. EA en Epic zijn nog steeds bezig met toevoegen en finetunen van de absolute basis features, terwijl Microsoft nog aan 't uitzoeken is hoe je een game feilloos download of verwijdert. Itch en Humble zijn ook bezig aan een launcher, maar die staat nog maar in haar kinderschoenen.

Het lijkt me dus zéér onwaarschijnlijk dat Steam door de concurrentie wordt ingehaald in de komende jaren.
Zou je switchen van platform (en dus games opnieuw kopen) omdat de interface van de nauwelijks iets toevoegende launcher je niet aanstaat?
Ik vind het met name vervelend dat je al zo gebonden bent aan die launcher-stores die je bij opstarten gelijk met aanbiedingen bestoken...
Ik zou niet mijn huidige games opnieuw kopen, wel zou ik voor nieuwe games die op meerdere launchers beschikbaar zijn de afweging maken via welke launcher ik mijn exemplaar ga kopen.
Misschien dat GoG Galaxy wat voor je is. Daar kan je alle games van verschillende stores (Blizzard/EA/Ubi/Steam/Xbox) samen brengen in 1 interface. Persoonlijk gebruik ik de steam interface alleen nog, om een game te kopen.
Je kan dat in steam ook. Ik gebruik persoonlijk Steam door de vlekkeloze Proton en Remote Play integraties. Ik heb dan ook een Steam Link aan m'n TV hangen. Starten van Ubisoft spellen als Assassin's Creed of dingen als The Witcher van GOG gaat eigenlijk vlekkeloos (totdat die andere launchers een muisklik nodig hebben voor een update of mijn inloggegevens weeral vergeten zijn...
Galaxy (2.0) doet dit overigens native en een stuk beter dan je het bij Steam zou moeten doen. Doet eigenlijk hetzelfde als Playnite.
Maar dit is toch niet nieuw? Ik krijg nu ook een melding als ik een game wil installeren en ik heb niet genoeg schijfruimte.
Ik heb geen last van dat Steam aan pre-allocation doet. Ik heb er een probleem mee dat het soms minuten duurt en je Steam verder niet kan gebruiken als hij bezig is met pre-allocation. Als Steam dat op de achtergrond doet, heb ik er geen last van, graag zelfs. Als je een lading spellen installeert kan dat echt veel tijd kosten, zelfs op SSD's.
En toch mis ik wel iets. In de oude UI kon je op "View News" drukken als een game werd geupdate, waardoor ik makkelijk kon zien wat er veranderd is (mits de devs een post hierover maken). Nu is dit weg en moet ik een hoop clicks maken voor hetzelfde resultaat.
Veel mensen zaten ook te zeuren over de pre-allocation, juist chill toch dat steam dat doet?
Waar mensen over klagen is dat Steam de pre-allocation inefficient en - te beargumenteren - incorrect doet met een naive volledige zero-write. Met NTFS zijn er APIs om schijfruimte voor te reserveren zonder zero-writes te behoeven.

De ruimte welk een bestand inneemt is nl. gewoon metadata. Die is op een openstaande file handle te overschrijven met een grotere waarde, waarna het file systeem de file ruimte voor reserveert maar nog niet beschrijft. Veiligheidshalve wordt deze voorreserving ook weer ongedaan gemaakt zodra de file handle gesloten wordt, waardoor op deze manier het niet mogelijk is om oude reeds verwijderde data weer terug naar boven te laten komen in een met limited user-rechten bereikbaar formaat. Het file wordt op dat moment getrunceerd op de 'meest verre' byte die daadwerkelijk geschreven is. Als onderdeel van het normale gedrag van NTFS zero-write deze alle tussenliggende bytes al, op het moment van een random access write.

Netto resultaat: je kunt een bestand met exclusive write-only access openen; ruimte voor-alloceren middels de metadata aanpassing zonder zero-writes; en daarna de content als een forward-only stream er naar toe schrijven zonder zero-writes. Alles terwijl, dankzij exclusive write-only access, geen enkel proces - ook niet jouw eigen proces - kan inzien wat de tijdelijk bovengekomen - oude inhoud was die op de schijf stond.

Nou ja; dat kun je dus doen als je weet wat je aan het doen bent.
En dat weet Valve dus kennelijk niet.


Of mogelijkheid twee: het kan ze gewoon geen bal schelen om dit beter aan te pakken.
Net zoals het ze geen bal kon schelen om permissie-elevatie voor installers correct granulair door te voeren, waardoor de Steam background service component jaren lang, wellicht letterlijk een decennium, de mogelijkheid boodt om triviaal een limited local user account code uit te laten voeren met volledige system-account rechten.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 27 juli 2024 19:26]

Het probleem is hoe ze pre-allocation doen. Je kan op NTFS een sparse file aanmaken waardoor de ruimte in NTFS gereserveerd is. In feite zeg je gewoon tegen je bestandsysteem "Maak een bestand van X GB" Je bestandsysteem reserveert een reeks sectors voor dit bestand. Dit is anders dan thin-provisioning omdat de ruimte effectief gereserveerd is. Fragmentatie is ook geen probleem omdat de sectors op disk al toegewezen zijn aan het bestand. Andere applicaties die bestanden aanmaken kunnen jouw 'leeg' bestand niet fragmenteren.

Als een applicatie zeker wil zijn dat de nodige ruimte beschikbaar is alvorens een download te beginnen moet ze niet meer doen dan dit. Wat Steam doet is een zero-fill. Ze schrijven nullen in een bestand totdat deze de gewenste grootte heeft. Dit is een terechte kritiek op Steam. Ze zitten nutteloze writes te doen om deze nadien te overschrijven met echte data.

Eigenlijk heb ik maar 1 applicatie tegen gekomen die dit WEL correct doet en dat is Microsoft SQL Server met Instant File Initialization. Achterliggend wordt hier de SetFileValidData functie voor gebruikt.

Ik heb zelf mijn Steam library op een NAS staan met een iSCSI mount en hoe Steam (en anderen) dit doen is achterlijk. Ik wil een 100GB game downloaden en Steam gaat even 100GB over mijn netwerk pompen. Mijn NAS die compressie toepast maakt hier een paar 100MB van. Pas als de download effectief onderweg is zie ik de ruimte in gebruik toenemen op mijn NAS. Maak ik in MS SQL Server op diezelfde iSCSI mount een 100GB database aan dan is hij op enkele seconden klaar.
Tot voor kort kocht ik bijna maandelijks wel 1 of 2 titels via Steam, maar dit gaat misschien gek klinken. Maar sinds ik Gamepass heb merk ik toch dat ik eigenlijk steeds minder koop en ik vaker denk van laat maar zitten ik speel wel gewoon wat er op gamepass staat. Sinds gamepass voelt 30 euro voor 1 game eigenlijk best wel overpriced. Misschien is dit iets puur persoonlijks, maar het is een beetje hetzelfde idee als toen je Spotify kreeg je 40 euro voor een CDtje toch eigenlijk wel wat duur begon te vinden. Dat zelfde begin ik nu een beetje met games te krijgen.
Is 40 euro ooit een normale prijs voor een CD geweest? Het was toch altijd 40 gulden voor een album en 15 voor een single? Toen het euro's werden was de standaard prijs volgens mij altijd 22,99.

Maar zeker weet ik het eigenlijk niet, de tijd dat de euro werd ingevoerd en er nog CD/muziek winkels waren dat waren ook de hoogtij dagen van het downloaden en ik was een arme student... oops :+

Ontopic, ben nog niet aan gamepass begonnen, als startende zelfstandig ondernemer ben ik bang dat dat me te veel van belangrijker zaken afleid. Ik koop de games die ik echt wil hebben wel als ik ze in de aanbieding voorbij zie komen, en dan is € 30 inderdaad zo'n beetje mijn maximum wat ik bereid ben te betalen. (al maakte ik onlangs voor RDR2 een uitzondering)

Nog meer on topic - ben wel benieuwd naar de storage management ten aanzien van meerdere schijven, ik blijf nu af en toe nog aan het schuiven met spellen - het spel van het moment wil ik natuurlijk wel op mijn pcie4 ssd hebben, maar die 512 GB is zo vol met de hedendaagse grootte van spellen.

Wat betref allocatie snap ik het nut niet helemaal, voordat je gaat downloaden wordt toch al gemeld hoe groot het is en kun je toch zien of het gaat passen? Ik heb het idee dat het dan ook alleen maar extra tijd kost, allocatie levert later bij het downloaden toch geen winst op?
Jammer.

'Downloads' was de laatste pagina waar nog geen gebruik werd gemaakt van een slome web-rendered UI.

De nieuwe pagina ziet er gelikt uit. Maar ik zie liever een implementatie met betere prestatie binnen een client die geforceerd meedraait met games.
Ik wou dat Valve een powershell module zou uitbrengen voor het managen van je library.
Er is wel SteamCMD, maar ik denk niet dat dat werkt met Powershell.
Je kan SteamCMD (en overige CMD tools) prima in Powershell gebruiken.
SteamCMD is te beperkt voor wat ik wil. Ik wil dit soort simpele powershell oneliners gebruiken met mijn library:

Get-SteamLibraryObject | Where-Object {$_Type -eq "Game"} | Select-Object Name, LastPlayed, TotalPlayTime | Sort-Object LastPlayed

Get-SteamLibraryObject | Where-Object {($_.Type -eq "Game") -and ($_.TotalPlayTime -le 15)} | Select-Object Name

Get-SteamLibraryObject | Where-Object {$_Type -eq "Game"} | Sort-Object LastPlayed -Descending | Select-Object -Last 5 | Remove-SteamLibraryObject

Get-SteamLibraryObject | ForEach-Object {$WastedMinutes += $_.TotalPlayTime} ; $WastedMinutes
Je hebt altijd de mogelijkheid om je eigen Powershell commandlets te schrijven die over SteamCMD abstraheren, toch?
SteamCMD is voornamelijk voor het installeren en beheren van dedicated servers en het heeft wat opties voor source games. Het lijkt niet geschikt te zijn voor library management.
Het kunnen zien van patch-notes is wel heel prettig. Ik vond het altijd erg storend, dat je wel kon klikken op 'news-updates' als er een update klaar staat om gedownload te worden, maar dat je dan vaak terecht kwam bij heel oud nieuws over lang voorbij sales of releases, in plaats van dat je kon lezen wat er verandert met de aangeboden update.
Het kunnen zien van patch-notes is wel heel prettig. Ik vond het altijd erg storend, dat je wel kon klikken op 'news-updates' als er een update klaar staat om gedownload te worden, maar dat je dan vaak terecht kwam bij heel oud nieuws over lang voorbij sales of releases, in plaats van dat je kon lezen wat er verandert met de aangeboden update.
Het is niks niet gek dat ze deze optie nu expliciet aangebracht hebben. De motivatie hiervoor heeft naar alle waarschijnlijkheid niets met enige vorm van aandacht voor gebruiksgemak te maken.

Uiterlijk vanaf 1 jan 2022 gaan de nieuwe nationale wetgevingen die EU richtlijn 2019/770 implementeren in; en deze richtlijn dwingt af dat er duidelijke melding gemaakt wordt van exact welke wijzigingen er middels een op handen zijnde update aan digitale inhoud doorgevoerd zouden worden.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 27 juli 2024 19:26]

'schrijftoewijzingsprocedure'? Je bedoelt gewoon het "disk allocation process".
'schrijftoewijzingsprocedure'? Je bedoelt gewoon het "disk allocation process".
Fijn heh? Die 'ver-Nederlandsing' van technische termen.
Net zoals 'bladerwieltje' en 'bladerbalk.'
Ziet er goed uit, als Steam nu ook nog eens de download snelheid van games en updates aanpakt ben ik om!
Ondanks dat Steam miljoenen gebruikers op haar platform heeft, zou een hogere download snelheid niet misstaan.
Denk dat dat aan je eigen verbinding ligt mijn ziggo 700 mbps trekt steam vol
Ik heb mijn gbit hier nog nooit vol gekregen. Als usenet en torrents het kunnen moet het steam ook lukken.
Als het goed is kunnen developers hun eigen server opzetten waarvan hun Steam spellen gedownload kunnen worden, dus het kan zijn dat sommige spellen een beperking hebben door gebruik van externe (niet-Steam) servers. Laatst nog Serious Sam 4 gedownload met een snelheid van ±114 MB/s (MegaByte), op een verbinding van ±117 MB/s.

Wat je kunt proberen is om naar Steam->Settings->Downloads->Download Region te gaan. Misschien staat daar de verkeerde regio, of je kunt een andere proberen.

En als het goed is probeert Steam ook je downloads te compressen voordat ze verstuurd worden. Ik heb vaker gezien dat een spel minder gedownload had dan het spel zelf groot was, wat haast betekend dat ze compressie toepassen op je downloads.
Nog nooit gehoord dat Steam games níet via Valve servers te downloaden zijn, maar via die van developers.

Heb je daar een bron van?
Ik heb even gezocht, en kom op dit uit: SteamPipe Local Content Server. Het lijkt erop dat dit is gemaakt voor developers om je game lokaal te testen, zonder hem telkens naar Steam te moeten uploaden.

Het lijkt niet mogelijk hem als publieke download voor je spellen te gebruiken, volgens de tekst aldaar.

Dus het lijkt erop dat mijn post niet helemaal correct is.

[Reactie gewijzigd door Magic Power op 27 juli 2024 19:26]

Wellicht dat ISPs (of wijzelf) toch wel de mogelijkheid hebben om een lokale cache te hebben met daarin alle downloads, zodat er geen peering naar buiten het netwerk plaats hoeft te vinden.

Een artikel over de documentatie waar jij naar verwijst, al wat ouder, maar alsnog interessant: Building a local Steam caching server to ease the bandwidth blues
Ik heb een 600 mbit verbinding dus theoretisch max 75 MB/s en ik heb geloof ik laatst 67 MB/s aangetikt. Ik zit dan wel niet in NL, maar volgens mij betekend dat eerder dat ik verder van de server vandaan zit hier op het platteland van Spanje.
Ik vind hem erg fijn, ziet er beter uit en werkt veel beter!
tonen van schijfruimte en allocation is wel fijn ja! Zal m vanavond wel even updaten, ben benieuwd!
Ziet er netjes uit !

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.