Valve opent aanvragen voor Steam Deck-devkits

Valve heeft een aanvraagformulier online geplaatst voor ontwikkelaars om een Steam Deck-devkit aan te vragen. Het bedrijf zegt maar een beperkt aantal devkits te hebben en klaar te zijn om deze te leveren.

Steam-ontwikkelaars kunnen nu het formulier invullen om een devkit aan te vragen; Valve zegt de devkits 'zo snel mogelijk' te willen versturen. Geïnteresseerde ontwikkelaars moeten lid zijn van het Steamworks-partnerprogramma. Met dit programma kunnen ontwikkelaars ook Steam-functies als achievements en microtransactions in games implementeren. Om in dit programma te komen moeten ontwikkelaars onder meer honderd dollar betalen.

De Steam Deck-devkit is 'functioneel' gelijk aan de consumentenversie, al zijn er wat 'kleine' cosmetische aanpassingen. Om wat voor aanpassingen het gaat, is niet duidelijk. De Steam Deck is een gaminghandheld van Valve met een AMD-apu met Zen 2-cores, een RDNA 2-gpu, 16GB Lpddr5-geheugen en SteamOS. De console krijgt een aanraakgevoelig 7"-lcd met een resolutie van 1280x800 pixels. Leveringen starten in december. De goedkoopste versie kost 419 euro.

Door Hayte Hugo

Redacteur

03-09-2021 • 11:56

59 Linkedin

Submitter: JapyDooge

Lees meer

Devkit-build van SteamOS 3 lekt uit Nieuws van 18 september 2021

Reacties (59)

59
58
29
0
0
20
Wijzig sortering
Dit lijkt me een prachtig platform om mijn nieuwste game op te draaien. Ik ben alleen benieuwd of ie dan meteen ook op de PC moet werken. Dat is toch even wat meer werk.
Het is gewoon een handheld pc die linux draait, dus om het hiervoor werkend te krijgen moet je het ook voor de pc werkend krijgen.
Het extra werk zit 'm vooral in de control scheme, grafische instellingen en key remapping. Dat is allemaal niet nodig op Steam Deck, maar op de PC wel.
Groot verschil of het goed moet draaien op een paar apparaten of duizenden.
niet nodig op Steam Deck
Lijkt me eigenlijk sterk aangezien de Steam Deck geen traditionele console is maar een Linux platform. Tenzij Valve het mogelijk maakt om je game alleen maar beschikbaar te maken op specifiek de steamdeck zal je sowieso steamOS of wellicht breder Linux moeten ondersteunen en dus gewoon dezelfde range aan hardware waar het op kan draaien.

Sowieso zal je een control scheme moeten aanbieden en daar flexibel genoeg in zijn gezien het feit dat de controllers van de steamdeck op vele manieren kunnen worden geconfigureerd.

Ik heb het idee dat je enige aannames gedaan hebt over de steamdeck zonder ze te valideren.

[Reactie gewijzigd door Creesch op 3 september 2021 12:32]

De controller zit gewoon vast aan het apparaat, en het aantal mensen dat met muis en toetsenbord gaat spelen zal minimaal zijn. Aanvankelijk één control scheme hanteren lijkt me dan ook prima.

Hoe ik het nu voor me zie wil je meer een PC versie maken, met een Steam Deck profiel in de opties, en misschien een 30FPS mode om de batterij te besparen.
Dat is prima, moet alleen even iets anders gepland worden.
En het aantal mensen dat met muis en toetsenbord gaat spelen zal minimaal zijn.
Aangezien het apparaat een desktop dock zal hebben denk ik dat deze groep wellicht groter zal zijn dan je nu inschat.
het aantal mensen dat met muis en toetsenbord gaat spelen zal minimaal zijn. Aanvankelijk één control scheme hanteren lijkt me dan ook prima.
Dat is zeker niet meer het geval tegenwoordig. Accessibility vereist gewoon dat je controls kan remappen, omdat er mensen zijn die niet met de standaard controller kunnen spelen zelfs al zouden ze het willen. Daar zijn speciale controllers voor, en die moeten ook gewoon werken.

Nou is dat nog niet echt 'de standaard', maar juist als kleine developer kun je heel veel positieve aandacht krijgen door het wél goed te doen, en als grote developer heb je gewoon de tools om remappen mogelijk te maken zonder dat het veel impact heeft op de tijd die nodig is voor development.
Ik ben het met je eens dat het een belangrijke feature is, en die stond ook echt wel in de planning. De engine maakt het helaas iets moeilijker dan dat zou moeten.
Ik was al aan het twijfelen, want het is voor mij nu ook irritant.
Ik neem aan dat Valve zijn eerdere werk in de Steam Controller zal hergebruiken. De Steam-controller zal zich zonder geladen profiel aan Linux bekend maken als een Xbox Controller en met profiel als combinatie van toetsenbord, muis en joystick, afhankelijk van hoe je het profiel instelt. De Deck kan dat beslist ook, want je moet op de Deck de hele Steam-bilbiotheek kunnen spelen.

Stel de Deck presenteert zich ook standaard als Xbox Controller, dan is het enige wat jij als programmeur moet doen, je spel schrijven alsof je een Linux-PC hebt met een Xbox Controller eraan vast... maar dat betekent weer dat ik als speler ook gewoon mijn op Linux draaiende PC kan gebruiken en een Xbox Controller kan aansluiten (of gewoon mijn Steam Controller) en ik goed zit.

Als je je spel iets minder specifiek inricht: Stop in je spel wat configuratieopties waarbij je kunt instellen welke handeling onder welke knop zit en iedere onder Linux ondersteunde joystick kan gebruikt worden. Zorg dat de standaardinstelling goed werkt met een Xbox Controller en al je gebruikers zijn blij.
ik begrijp niet waarom je het niet modulair zou houden? je detecteert welke input er is en of je de APU van de Steamdeck detecteert, laad de juiste profiel in en klaar. Voor PC laad je een generic muis en keyboard profiel in en laat je mensen de input veranderen en de graphic settings (indien nodig, geen idee hoe "zwaar" je spel is)

Het is maar een klein beetje meer werk, dus waarom zou je het niet gelijk zo doen? Je kan waarschijnlijk een API van steam gebruiken om het makkelijker te maken en anders krijg je 24/7 dev hulp van steam om de integratie zo goed mogelijk te maken.
De oude input API van Unity is een bende. Deze moet helemaal vervangen worden om dit te implementeren :)
Er zit geen extra werk in tenzij en ontwikkelaar besluit extra werk er in te stoppen om de gebruikservaring op de Steam Deck te verbeteren.

De Deck is een normale computer waar Linux op draait, dus vergelijk de machine niet met locked-down gaming consoles. Een game die op je desktop computer of laptop werkt onder Linux zal ook moeten werken op de Steam Deck.

Je hebt toegang tot de gebruikelijke grafische instellingen want dit gewoon een PC die PC games draait.

Onder Linux kan je native games spelen natuurlijk maar ook Windows games. Windows games zullen draaien onder Proton, wat een fork van WINE is. Je kan dus vrijwel elke game die je nu in je Steam bibliotheek hebt spelen, de Windows games die nog niet werken zullen hopelijk op termijn worden gefixed door middel van patches aan Proton.

Steam Input zal zorgen dat je de inputs kan gebruiken in elke game, ook in games die alleen muis en toetsenbord ondersteunen. Zo nodig kan je kan een custom Steam Input configuratie maken of er een gebruiken van de community.
Is natuurlijk afhankelijk van hoe je games kan aanbieden in Steam qua platform. Het is in princiepe prima mogelijk een Linux only spel te ontwikkelen en als Valve dat toelaat op Steam zou er geen PC versie nodig zijn. En om even het weerwoord voor te zijn, ik bedoel hier PC als in PC hardware + Windows aangezien in het algemeen is wat men bedoelt als het gaat over PC gaming.
Het is in feite gewoon een PC, geen aparte categorie device in de store; dus ja.
Daar was ik dus al bang voor.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 3 september 2021 12:25]

Wat dacht je wat dit apparaat was? (Geen diss maar een echte vraag ;) )

[Reactie gewijzigd door Heedless op 3 september 2021 12:28]

Het is meer een console dan een PC. Het zou mooi zijn om hier een aparte release voor te kunnen maken.
Net zoals @Tadango zegt, het is een PC, basically is het gewoon alsof je een controller in een PC hebt gestoken. Dus een PC met een extra input device, dat is al.

Ik kan mij ook voorstellen dat er revisies van het apparaat komen met andere (betere) hardware profielen, en wellicht zelfs andere input opties. Daarnaast kan je hem ook als een echte PC gebruiken (extern scherm (met een hogere resolutie), toetsenbord/muis, andere controller eraan etc.) dus je moet zeker wel je key mapping, grafische instellingen etc allemaal in orde hebben.

Hem vergelijken met een standaard console lijkt mij een foute aanname.
Je zou hooguit een optimized profile voor de standaard config van een SteamDeck kunnen hebben, maar die moet je echt wel kunnen wijzigen.

Hoe dan ook, lijkt mij dit allemaal toch niet zo'n probleem voor een beetje developer, of zit al je spul dusdanig hardcoded gebakken dat dit lastig is? Zoja, zou je je toch achter je oren moeten krabben, lijkt me.

Wellicht dat Valve ooit met SteamDeck exclusive games komt, maar dit lijkt me eerlijk gezegd erg sterk. Het apparaat is er namelijk om Steam als platform verder te promoten en het idee is toch wel dat dit op elk open platform moet kunnen draaien
Het is geen probleem hoor. Alleen een kwestie van planning. Als part timer zit je zo een maand verder voordat al die PC features geïmplementeerd zijn.
Vooral control remapping is een pain in the ass (dankjewel Unity ;) ), maar dat moet sowieso een keer gebeuren.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 3 september 2021 13:40]

.... het is een PC, basically is het gewoon alsof je een controller in een PC hebt gestoken. Dus een PC met een extra input device, dat is al.
Eigenlijk zou ik willen zeggen dat de Steam Deck, voorzover we nu kunnen zien, ongeveer het midden tussen een Console, en een PC gaat worden. Het is een PC in de zin dat het een standaard OS heeft (Linux) en de bijbehorende aansluitingen om een volledige PC te zijn: Het heeft USB aansluitingen, extra scherm aansluitingen, een compleet instelbaar OS (Linux), en het systeem is in principe volledig aanpasbaar.

Maar het heeft ook kenmerken van een Console, in dat het is gemaakt om met een controller van de bank af te kunnen spelen, of om mobiel mee te kunnen nemen en zelfs mobiel erop spelen. Alles wat je nodig hebt om te kunnen gamen zit in 1 device die je volledig met twee handen kunt bedienen. Het is potentieel zelfs mogelijk om op de bank te gamen terwijl je het beeld en geluid streamed naar je TV.
Maar dat kan je allemaal ook met een pc voor elkaar krijgen, dat is (vind ik) niet wat een console een console maakt. Ik heb namelijk mijn Playstation op mn buro staan, aangesloten aan een monitor, dus ik gebruik juist meer een pc gaming setup, juist met mn console.

Imo, waar het in dit geval voor @Wolfos ook om ging, gezien vanuit developers-oogpunt, is het platform zoals je em verwacht van consoles; een (redelijk) vast hardware profiel, custom os (die je meestal vendor-locked), exclusives, dat soort dingen. Dus specifiek voor een platform je game maken, en liefste ergens een exclusivity deal sluiten. Of je die nou met kbm of controller speelt, op monitor of tv, heeft imo daar niet zo veel mee te maken.

Dit is dus wat de SteamDeck in ieder geval niet is.
Eeh... het is veel meer een PC dan een console. Dit draait gewoon Linux / Windows en ondersteund alle randapparatuur die ook op een PC werkt. Niets gesloten maar juist net zo open als een PC.
Of de gewone release en tijdens opstarten detecteren dat het om de Steam Deck gaat? (voor zover dat kan, want dat weet ik niet).Of bij settings alleen inschakelen dat het om een Steam Deck gaat.
Zoiets is de oplossing ja.
Valve heeft al aangegeven dat de game door krijg dat hij wordt gestart op een Steam Deck. dus ik denk dat devs dan een custom launch profile mee kunnen geven, voor performance settings en controller input.
Niemand die dat ding nog wilt als het een console was. Juist dat het een "simpele" PC is trekt een bepaalde groep aan.
Ik denk dat het voor verschillende groepen wat bied. Voor sommigen is het een console die de games draait die ze al hebben. Voor anderen is het een krachtigere Switch.
Waarop heb je je game dan gebaseerd?
De focus ligt nu op de Xbox Series X.
Je hebt liever een apparaat wat pot dicht zit en je limiteert in gebruik? Je wil dat grote bedrijven misbruik maken van hun positie en games/software alleen op hun eigen platforms releasen?

Vendor lock-in, machtsmisbruik en het ontnemen van eigendomsrechten zie ik als negatieve eigenschappen. Ik snap niet dat je dit ziet als iets positiefs.

Misschien even zelf nadenken over wat deze bedrijven precies doen in plaats van blind meelopen in de hype gegenereerd in de marketing van deze bedrijven.
Linux native is ook prima maar dan is je doelgroep wat kleiner natuurlijk.
Ben benieuwd hoe de benchmark zijn is nog maar 3 maanden wachten 🤩🤪
op de pc moet werken? het is een pc.
Weet iemand hoe het zit met een NDA op deze dev-kits? Kunnen we binnenkort wat meer informatie verwachten van diverse mensen of zit dit helemaal dicht getimmerd?
Goed vraag, het formulier met alle voorwaarden is helaas alleen maar zichtbaar voor mensen met een Steamworks account. Nu heb ik al vaker tweakers gespot in de comments die game ontwikkelaars zijn dus hopelijk zit daar ook iemand tussen die een Steamworks account heeft en de voorwaarden hier wil delen.
Helaas, alles binnen de Steam Partner portal valt onder een NDA; die riskeren kan je 'de kop kosten' op het Steam platform.
Dat is ook al een antwoord tot op zekere hoogte ;) Jammer, maar is niet anders.
Volgens de comments onder de blog post van Valve zit er inderdaad een NDA op. Ontwikkelaars mogen praten over hun game op het apparaat, maar niet over het OS.
Mooi, ook al heb ik zelf niet zoveel met de Steamdeck. Ik hoop dat ze snel alles werkend gaan krijgen onder Linux, dan ga ik zeker over.
Met alles bedoel je waarschijnlijk de gehele steam library? Dat gaat niet snel gebeuren. Ze bieden niet voor niets de optie om er ook Windows op te draaien. Omdat veel developers die games niet voor Linux gaan herschrijven.
Valve heeft aangegeven bij de release 100% van de library aan spellen te willen ondersteunen. Dus ja ze willen proton zover door ontwikkelen dat alles op Linux werkt. Lijkt mij wat ambitieus maar het moet volgend jaar toch echt wel heel goed gaan werken lijkt me.
Dat is technisch toch helemaal niet haalbaar. Veel game engines kunnen en zullen niet ondersteund worden. Je kan er donders op zeggen dat uiteindelijk op de hoofdmoot gewoon weer Windows draait. Developers hebben geen hoge dunk van Valve.

Uiteindelijk is het ze gewoon te doen om meer van de game sector in handen te krijgen, en hun monopoly positie en macht te vergroten.

Ik kijk met smart uit naar de steam deck, en denk dat ze hiermee wel voeten aan de grond kunnen krijgen in console land, maar ik denk niet dat ze het voor elkaar krijgen de pc game sector meer naar zich toe te trekken. Daar heeft Microsoft een veel te grote vinger voor in de pap, en hebben ze teveel developers op de tenen getrapt.

Valve wil een vendor lock in, maar die krijgen ze niet.

[Reactie gewijzigd door Seth_Chaos op 3 september 2021 13:02]

Waarom moet een game engine ondersteund worden? Ze emuleren Windows en als dat volledig genoeg is gaat het prima werken. Er zullen altijd exoten blijven die iets gebruiken wat 99,99% niet gebruikt maar de meeste spellen zullen vooral Opslag, Registry en DirectX of OpenGL gebruiken en dat is prima te emuleren.
Omdat proton niet veel meer is dan een compatibility layer. Het is geen volledige emulator. Ja je kunt proton los laten op iedere game in je steam library maar het is maar de vraag of en zoja hoe goed het werkt. Het zal veelal resulteren in dezelfde bagger die je vaak ziet in geemuleerde console games. Delen werken niet. Andere delen weer wel maar beperkt, of met fouten en bugs. Proton is geen magisch stukje software dat alles ineens compatible kan maken. Daar is toch echt het nodige werk voor nodig. Nog los van het gegeven dat Proton helemaal niets kan met DRM en anti cheat software.
Heb je wel gekeken naar de statements van Valve? Laat maar, dat heb je niet anders had je dit nooit gepost :) Kijk eens naar de aankondigingen en kom dan eens terug.
Ik weet donders goed wat ze aankondigen en wat marketing uitkraamt. Het veranderd niets aan de gebruikte techniek en of de technische mogelijkheden en of beperkingen.

Er is een reden waarom Valve zelf een whitelist heeft opgesteld met games die compatible zijn. En die lijst is niet heel lang.

Wat wordt verstaan onder de gehele steam library wordt ondersteund? Betekend dat, dat alle games uit hele steam library goed en vlekkeloos draaien op de Steam Deck? Nee tuurlijk niet. Het is marketing bullshit dat op tientallen verschillende manieren te interpreteren is. Het kan bijvoorbeeld even goed betekenen dat alle developers ondersteund kunnen worden bij het geschikt maken van hun games voor de Deck. het wordt bewust zo geformuleerd dat het lijkt alsof je veel meer waar voor je geld krijgt.

Het kan een fantastisch product worden. Maar wat een marketing afdeling op papier zet, kan je maar beter volledig aan de kant schuiven, want dat staat gelijk aan oplichting.

[Reactie gewijzigd door Seth_Chaos op 3 september 2021 13:59]

Lijkt me stug dat ze het hele bestaansrecht van het apparaat ophangen aan leugens. We zullen zien over een paar maanden hoe ver ze zijn.
@Seth_Chaos bekijkt het ook te zuur. ik geloof ook niet dat alle gamers zo maar eventjes vlekkeloos werkt. echter heeft de community al 15,991 games aangemerkt dat prima werkt onder proton (https://www.protondb.com/) dus die lijst is ook niet erg kort te noemen. daarnaast hebben veel gamers (vooral de indies) ook gewoon een native Linux build geupload, aangezien de meeste game engines gewoon een multi build kunnen maken, vaak als de gamedev niet te veel exotische game plugins gebruikt hoeft hij er ook geen veel werk in te stoppen om dit te laten werken.
Er is een reden waarom Valve zelf een whitelist heeft opgesteld met games die compatible zijn. En die lijst is niet heel lang.
Ik kan geen lijst van Valve vinden, maar Proton zelf ondersteund flink wat spellen
Kijk maar op https://www.protondb.com/

[Reactie gewijzigd door Sinester op 3 september 2021 14:39]

Valve zorgt waarschijnlijk dat 99% van de spellen werkt. Voor de resterende 1% van de spellen zetten ze gewoon een paar miljoen Steam-Decks af, waarvan de eigenaren blind de spellen gaan installeren en de schuld aan de makers van het spel gaan geven. Die worden dan gedwongen de resterende 1% compatibel te maken. Resultaat is dat binnen de kortste keren de gehele Steam-bibliotheek compatibel is.

Proton is zo ver dat het 99%-niveau waarschijnlijk nu al gehaald wordt of daar dicht tegenaan zit.
Er wordt geen "optie geboden om er Windows op te draaien" ... Dit is geen optie, het is standaard functionaliteit, het is een open platform net zoals je thuis computer. Stop met het vergelijken van dit apparaat met consoles!

Je kan er zelf opzetten wat je wil. Windows, GNU/Linux, Busybox/Linux, Android, Minix, FreeBSD, NomadBSD, Haiku etc..
Dat hoeft ook helemaal niet dankzij Proton. De grootste hindernis zijn bepaalde DRM's, maar Valve is reeds met de makers daarvan aan 't werken om deze onder Linux te laten werken.
Moet elke game die hierop kan draaien specifieke Steam Deck ondersteuning/optimalisaties hebben, of draait hij ook 'gewone' Steam titels?
Het draait Linux en kan normale native Linux games afspelen. Daarnaast kan het ook de meeste Windows games draaien onder Proton dat een fork van WINE is.

De meeste games in je Steam library met uitzondering van enkele Windows games zullen volledig werken en speelbaar zijn op de Steam deck.

Als je de Steam Deck ervaring wil proberen kan je Linux op je thuis computer zetten. Op de back-end zal dit hetzelfde zijn als de software op de Steam Deck. Dan kan je zelf kijken wat wel en wat niet werkt.

[Reactie gewijzigd door Omega op 3 september 2021 14:16]

Vergeet alleen niet dat de huidige beschikbare proton lang niet gaan ondersteunen wat de nieuwe versie straks kan welke met de Deck geleverd wordt. Deze wordt uiteraard ook beschikbaar voor linux straks maar is nog volop in ontwikkeling.
Het apparaat is in principe een PC, dus zolang je game draait op een normale PC zal hij ook werken op de Steam Deck. De Steam Deck draait op Linux, en via een compatibility layer kun je er Windows games op spelen. Afgaande van mijn PC met Linux, merk je niet eens dat het een Windows spel is dat je installeert en speelt op een Linux PC, dus ook daar hoeft niet veel aangepast te worden.

Wat wel een issue kan zijn, is dat het apparaat standaard geen muis en toetsenbord heeft, maar 'controllers'. Die toetsenbord en muis kunnen wel aangesloten worden, maar ik denk dat de meeste mensen het mobiele apparaat ook mobiel gaan gebruiken, en dus waarschijnlijk meestal met de controllers spelen. Dus het spel moet controller support hebben. Simpel gezegd moet je de game dus kunnen spelen in Big Picture mode.

Verder zie ik niet grote verschillen of specifieke eigenschappen van de Steam Deck waar de games echt voor aangepast moeten worden. Valve zorgt ervoor dat de compatibility layer voor het spelen van spellen, genaamd Proton, nog beter Windows spellen ondersteund op Linux, dus in het algemeen hoeft het spel ook niet aangepast te worden.
Er komt wel een API waarmee ontwikkelaars hun games kunnen optimaliseren voor de Steam Deck, maar deze is niet verplicht.
Ik zou de mijne pas 2de kwartaal krijgen 😩 maar ik kan niet wachten om hem te hebben.