Valve brengt gaminghandheld Steam Deck met AMD-apu in december uit

Valve heeft een gaminghandheld geïntroduceerd: de Steam Deck. Het apparaat krijgt een AMD-apu met Zen 2-cores en een RDNA 2-gpu, 16GB Lpddr5-geheugen en er komen versies met eMMC of ssd-opslag. De prijs begint bij 419 euro en leveringen starten in december.

De Steam Deck beschikt over een aanraakgevoelig 7"-lcd met een resolutie van 1280x800 pixels. Het apparaat draait op een aangepaste AMD-apu met een tdp van 4 tot 15W, die volgens Valve in samenwerking met AMD is ontwikkeld en is geoptimaliseerd voor handheldgaming.

De apu beschikt over een Zen 2-cpu met vier cores en acht threads, die op een snelheid tussen 2,4 en 3,5GHz draaien. De gpu is gebaseerd op de RDNA 2-architectuur, heeft acht compute units en draait tussen 1 en 1,6GHz. De grafische rekenkracht is volgens Valve maximaal 1,6 Teraflops. Dat is op papier vergelijkbaar met de Xbox One en de PlayStation 4.

Valve voorziet de Steam Deck van 16GB Lpddr5-werkgeheugen en er zijn versies met 64GB eMMC-flashopslag, en NVMe-ssd's van 256GB en 512GB. Het opslaggeheugen is uit te breiden via een MicroSD-kaartje.

De behuizing is zo'n 30cm breed en weegt 669 gram. Naast de gebruikelijke thumbsticks heeft de Steam Deck ook twee drukgevoelige trackpads, die moeten helpen bij games waar precisie belangrijk is, zoals bij first person shooters. De trackpads hebben volgens Valve 55 procent minder latency in vergelijking met de Steam Controller.

Het apparaat beschikt ook over vier back buttons, twee ingebouwde microfoons, een gyroscoop, een ingebouwde digital signal processor die voor een goede geluidservaring moet zorgen, bluetooth 5.0, een koptelefoonaansluiting en een USB-C-poort die ook DisplayPort-ondersteuning heeft voor het aansturen van een extern scherm.

Uit de specificaties blijkt dat de Steam Deck wordt geleverd met een 40Wh-batterij. Daarmee kan het apparaat volgens Valve vier uur lang Portal 2 draaien, en vijf tot zes uur als spelers de framerate begrenzen tot 30fps. Bij minder veeleisende games of bij het browsen moet de Steam Deck het zeven tot acht uur lang uithouden.

SteamOS en desktopmodus

De Steam Deck draait volgens Valve op een nieuwe versie van SteamOS dat via verbeteringen aan de opensource-tool Proton nog meer Windows-games kan draaien en een bredere ondersteuning toevoegt voor anticheatsoftware van derden. Dankzij de ingebouwde desktopmodus kunnen gebruikers ook compatibele desktopsoftware draaien.

De Steam Deck ondersteunt Remote Play, waardoor spelers hun games die draaien op pc, kunnen streamen naar de handheld en dankzij SteamOS kan het apparaat in een slaapmodus worden gezet om vervolgens via een enkele druk op een knop wakker te worden gemaakt en de gamesessie verder te zetten. SteamOS ondersteunt ook cloudsaves.

Vanaf 16 juli kan de Steam Deck gereserveerd worden op de website van Valve. Er kan slechts één apparaat per account gereserveerd worden en dat account moet ook voor juni 2021 al een aankoop hebben gemaakt op Steam. Dit doet Valve naar eigen zeggen om oneerlijke praktijken via bots tegen te gaan. Er wordt bovendien ook een bedrag voor reservatie aangerekend. Vanaf december 2021 zal Valve uitnodigingen tot aankoop versturen. Het bedrijf probeert iedereen die een toestel gereserveerd heeft te bedienen, maar kan dit niet verzekeren.

Een model met 64GB eMMC-geheugen kost 419 euro. De uitvoeringen met NVMe-ssd's van 256GB en 512GB kosten respectievelijk 549 en 679 euro. De duurste versie heeft een anti-glare etched glass-laag over het scherm. Er komt ook een dock uit voor de Steam Deck; hierover maakt Valve later meer details bekend.

IGN heeft een hands-on met de gaminghandeld van Valve gepubliceerd en Valve heeft een eigen video online gezet gericht op ontwikkelaars die games voor de handheld willen maken.

Door Jay Stout

Redacteur

15-07-2021 • 22:17

210 Linkedin

Submitter: RubenSaurus

Lees meer

Devkit-build van SteamOS 3 lekt uit Nieuws van 18 september 2021

Reacties (210)

Wijzig sortering
Er zijn al een behoorlijk aantal van dit soort apparaten op de markt maar Valve verbaasd me hier toch wel een beetje;
- Hardware lijkt wat sneller dan de meeste van dit soort apparaten die op een i5-11##G4 draaien; vooral de GPU in deze APU zou wat sneller moeten zijn.
- Prijs ziet er erg competitief uit. De i5 apparaten zitten, met NVME, normaal een paar honderd euro hoger

Ik vindt de controller layout er niet prettig uit zien. De touch-pads van de Steam controller zijn simpelweg rampzalig en ik ben bang dat ze op de Steam deck in de weg gaan zitten. Daarnaast zitten de D-par en knoppen, naar eerste blik, wat dicht op de rand.

Voor €550 zie ik de 256GB NVME versie eigenlijk wel zitten. Zeker als er ook nog een goed dock voor beschikbaar komt om hem als desktop systeem te gebruiken....
Benieuwd hoe die duurdere versies verkopen. Goedkopere versie en bijv 400GB kaartje lijkt me ook een goede optie.
Betekent wel dat je gamed vanaf de SD kaart, zeker met moderne AAA games met open worlds gaat dit ongetwijfeld voor een enorme bottleneck zorgen als je live nieuwe mapdelen moet inladen.
Ik had al last van stuttering in GTA V toen ik op een 7200RPM schijf speelde en hard rondvloog in een jet
Een goede micro sd kaart is dan ook een veelvoud sneller dan die 7200rpm schijf.
Waarschijnlijk duurt het niet lang voordat je SD kaart om zeep helpt als je er vanaf gaat gamen.
Een SD kaart heeft een beperkte levensduur aan write cycles, die write cycles zal je in dit apparaat hoogstwaarschijnlijk niet halen.
Ik game voornamelijk vanuit mijn bed en onderweg. Ik ben dan ook erg benieuwd naar de dock en verdere info. Maar enthousiast ben ik nu al. Hopelijk kan ik een Xbox of stadia controller koppelen.
De xbox-controller moet via usb-kabel wel werken als het goed is. Op Linux ook altijd Rocket League gespeeld met de 360 controller. Wireless durf ik niet te zeggen.
De Xbox One controller werkte uiteindelijk prima met Proton/Rocketleague op Ubuntu. Al moest ik wel eerst even via USB verbinden. Ik heb al ruim een jaar niet meer gegamed, misschien hoeft verbinden via USB inmiddels niet meer.
Ik verwacht dat het ook via Bluetooth gaat lukken. Want alleen de eerste generatie Xbox One controller heeft geen BT
Bedankt voor je info. Fijne avond/nacht ;)
Als je een xbox controller van de one s, series s, series x haalt dan kun je ook wireless met de steamdeck verbinden.
Same thing, ik reis vrij veel en heb altijd mijn ultrabook bij me, meestal ook mijn switch, en uiteraard altijd mijn telefoon. Hoewel dit best een hap geld is ben ik erg benieuwd, ik denk de v2 ooit wel te kopen. De v1 ga ik wel reserveren wss. Goede kans dat ik of de switch of de ultrabook dan thuis zou laten bij bepaalde reizen. Ik verwacht stiekem toch wel dat als ik koop, ik voor het top model ga.. Naaierij voor mijn portemonnee.. Maarja..

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 16 juli 2021 04:51]

Draait gewoon Linux. Ik kan je vertellen dat zowel de wired xbox controller en een knockoff aliexpress wireless xbox receiver plug-and-play zijn op mijn Linux gamebak. Ik ga er van uit dat een officiële xbox receiver ook wel zal werken.
Is dat zo? Als ik in de PW kijk is dat niet het geval, zeker niet een veelvoud. Op welke micro SD doel je dan? Grote voordeel van micro SD heb ik altijd het formaat gevonden maar niet de (betrouwbare) snelheid.
Ze worden steeds sneller, maar de wat tragere niet top modellen lopen prima mee met een HDD kwa sequentiële snelheden en maken helemaal gehakt van een HDD op I/O snelheden. Laat staan de topmodellen die steeds verbeteren. Een goede micro sd kaart is niet goedkoop. Het punt in ieder geval is, dat gamen vanaf een degelijke SD kaart vandaag de dag beter gaat dan gamen vanaf een HDD en je dus niet kan zeggen 'het ging al kut op een HDD laat staan hoe kut het zal zijn op een SD'
een goede microsd is altijd slomer dan een 7200rpm HDD ik denk dat je dan doelt op een 5400 rpm HDD, of je moet een €250+ microsdxc bedoelen en dan heeft deze het nog zwaar om een 7200 rpm HDD van 4 tientjes te verslaan

een simpele Seagate Barracuda, 1TB zit al op 210MB/s lees en 156MB/s schrijf snelheid
Dat is ook mijn constatering en het wordt nog eens beaamd door menig artikel welke allemaal gaming afraden vanaf micro sd.
Qua I/O @ KB's ja, qua MB/sec niet echt.

Iemand enig idee hoeveel MB-sec icm I/O die reader überhaupt zou kunnen?
Kwa MB/sec geen veelvoud maar ze zijn wel sneller dan een HDD en worden steeds sneller.

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 16 juli 2021 16:06]

Het systeem draait gewoon Linux dus we hebben best wel wat vrijheid om dit probleem op te lossen. Je zou eventuele problemen door deze bottleneck kunnen verminderen/voorkomen door gebruik te maken van Bcache. Dan zet je al je software, of in ieder geval je games op het SD kaartje en gebruik je een gedeelte of het geheel van je SSD voor schijfcache.

Dit doet ongeveer het zelfde als Intel Optane cache drives of AMD StoreMi. De eerste keer laden zal traag zijn, maar alle daarop volgende keren zal het lekker op de snelle SSD draaien.

[Reactie gewijzigd door Omega op 15 juli 2021 23:41]

Alleen heeft de goedkope versie intern ook maar een emmc schijf, die zal ook niet heel erg snel zijn.
Ik ga morgen proberen het middelste model te reserveren, ik denk dat ik spijt zou krijgen van het goedkoopste model... 549 euro voor deze hardware klinkt nog steeds heel goedkoop, en de carry case er bij is ook handig :)
De carry case zit er standaard bij. De middelste versie voegt naast een betere ssd alleen een speciale 'comunity profile bundle' toe.

De duurste variant heeft daarnaast een beter scherm en een skin voor het toetsenbord.
Oh ja inderdaad... Scheel gekeken gisteravond blijkbaar :+
Dit is echt een fantastische toepassing voor SD Express. Dat zijn microSD en SD kaartjes die gebruik maken van PCIe en NVMe, en daarmee de potentie hebben voor vergelijkbare performance van een SSD. Sinds de SD 8.0 spec kan dit zelfs met twee PCIe 4.0 lanes, voor snelheden tot 4 GB/s.
Benieuwd wanneer deze daadwerkelijk beginnen op te komen, wie ze ondersteunt en wat ze gaan kosten.

Maar vooral, hoe ze worden onderverdeeld in verschillende tekens, benamingen, snelheden en gebruiktstoepassingen.
De snelheid met de juiste microSD kaart zit op 110MB/s. Ik denk dat het vergelijkbaar zal zijn met een standaard harde schijf qua snelheid dus niet ideaal voor sommige games.

Je kan wel de USB-C poort gebruiken om een sick of schijf aan te sluiten dat veel sneller is (10Gbit/s max). Maar denk dat je dan beter af bent om gewoon de grotere NVME variant te kopen voor zulke type games.

Hopelijk maken ze gebruik van een standaard NVME M2 (zoals een 30mm schijf maar verwacht dat het soldered gaat zijn.)
Het is door IGN al bevestigd dat de bedoeling is dat de interne opslag niet te vervangen is. Ik heb natuurlijk zelf niet de binnenkant gezien maar het zal dan inderdaad vast gesoldeerd zijn.
Daarom waarschijnlijk ook die keuze voor een SD slot.
Aangezien het gewoon een pc is, verwacht ik wel dat er snel tweaks zullen gedaan worden.
Tja de Xbox en PS5 zijn ook maar gewone X86 APU's en toch kun je daar niet veel aan tweaken. Deze mobiele APU lijkt wel hard op da APU's die in deze game consoles zit maar dan fel gedowngraded qua features (als in alles wat we niet nodig hebben weg).
Oh als jij met een soldeerbout aan de slag gaat (en de skills hebt) dan zul je er mogelijk wel een nvme ssd aan kunnen hangen, maar dat wil niet zeggen dat het ook in de behuizing past.
Zouden textures wellicht beperkt worden t.o.v. de originele versies voor de PC? Kan me zomaar voorstellen dat ze het optimaliseren voor handheld gaming met een kleiner scherm.
De ervaring leert mij dat ik niet vrolijk ga worden van de snelheid (traagheid) van eMMC. Ik wil onafhankelijk zijn van toevoegingen. 64GB is te weinig om ook maar iets buiten het OS op de interne storage te hebben staan.

Daarnaast; als ik naar de huidige markt kijk hebben ze allemaal vervangbare storage. Ik hoop dat deze dat ook heeft en dan wil ik wel graag de garantie dat ik daar een andere PCI3 x4 SSD in kan steken. Het kan natuurlijk zijn dat ook de eMMC versie zo'n slot heeft maar de garantie is wel prettig.

Ik ben het met je eens dat de premium voor die 256GB nergens op slaat. Een dergelijke SSD kost geen 130. Maar de combinatie van snelheid, meer opslag en de waarschijnlijkheid van upgradebaarheid trekken mij over de streep.
Ja sd kaarten zijn mogelijk. Staat op de pagina ergens. Vandaar dat de duurdere versies mij niet zo aantrekkelijk lijkt. Weet niet hoe snel kaarten vs nvme zijn maar redelijke / goede kaarten hoeven echt niet langzaam te zijn.
Ja sd kaarten zijn mogelijk. Staat op de pagina ergens. Vandaar dat de duurdere versies mij niet zo aantrekkelijk lijkt. Weet niet hoe snel kaarten vs nvme zijn maar redelijke / goede kaarten hoeven echt niet langzaam te zijn.
Ik heb een tijdje geleden met de goedkope Surface van Microsoft gewerkt. Ook daar 64GB eMMC en een SD kaart. Ik kon niet om gaan met de laadtijden. Wellicht dat ik te ongeduldig ben....

Als ik dan kijk naar iets als Civ6 of XCOM dan wordt dat nog veel erger. Op een SATA SSD is dat al irritant, ik denk dat ik op SD me al helemaal op zou vreten.

Het gaat hier om een casual gaming device. Die wil ik aan zetten en spelen. Vanaf een SD kaart zou een game rustig enkele minuten laadtijd hebben; dan is de kans voor een spelletje al voorbij.

Meer dat is *mijn* use case. Die kan natuurlijk varrieren. Voor mij is eMMC/SD geen optie.
Beetje offtopic; games laden met een NVMe SSD nauwelijks sneller dan een SATA variant. Bij 99 van de 100 games is het verschil nog geen of net aan 1 seconde, inclusief Civ6.
Beetje offtopic; games laden met een NVMe SSD nauwelijks sneller dan een SATA variant. Bij 99 van de 100 games is het verschil nog geen of net aan 1 seconde, inclusief Civ6.
Mijn ervaring zegt wat anders....
Je merkt het in het spel weliswaar niet maar de tijd tussen aanklikken en het menu in het spel is behoorlijk groot tussen mijn oude laptop (i5-6### met SATA) en mijn nieuwe laptop (Ryzen 5800 met NVME). Het kan zijn dat dat ook (gedeeltelijk?) aan de CPU ligt maar het verschil is behoorlijk groot.
Ik heb ook games op een NVMe en op een standaard SATA SSD, en ik heb er heel wat spellen op gespeeld en bij geen 1 merk ik verschil in laad tijden, weet bijna wel eker dat het aan je CPU ligt en niet aan je HDD, behalve als 1 van je SDD's aan het afsterven is

Ook genoeg mensen die dit testen en je ziet soms wel een verschil, maar deze is altijd zeer klein

https://www.youtube.com/watch?v=YWtspZqOxAM

[Reactie gewijzigd door Sinester op 16 juli 2021 15:56]

Maar SATA is niet de bottleneck bij emmc, een goede SATA SSD is ook sneller dan een emmc schijfje.

Zie bv hier:
https://www.windowscentral.com/emmc-vs-ssd?amp

De benchmark resultaten van de surface go die ze tonen laten zien dat zelfs bij sequentieel lezen/schrijven is al een stuk minder dan de SATA bus ondersteunt, maar vooral bij meerdere taken tegelijk stort de prestatie van het emmc geheugen compleet in.
.... 64GB is te weinig om ook maar iets buiten het OS op de interne storage te hebben staan.
Het draait op Linux, die heeft voor het OS maar iets van 8-32 GB nodig, afhankelijk van. Tuurlijk zul je de echt grote spellen als Doom Eternal enz. er niet op krijgen, daarvoor heb je de wat duurdere variant met meer opslag nodig.
Je hebt op zich een punt, maar kijk eens naar de prijzen van M.2. 30mm SSD's. dus echt heel erg ver off is de meerprijs niet.
In de Steam Deck passen alleen M.2 30mm SSD's 😉
Er is een dock aangekondigd. Op basis van de illustratie heeft die minimaal DisplayPort, hdmi, usb-c, ethernet en drie gewone usb poorten.

Ik ga de reviews afwachten maar ik ben hier ook voor in de markt.

Ook niet onbelangrijk is of ze vanuit de EU shippen. Dat scheelt nogal qua prijs.
Ze shippen wss vanuit hun warehouse in nederland.
Er is een dock aangekondigd. Op basis van de illustratie heeft die minimaal DisplayPort, hdmi, usb-c, ethernet en drie gewone usb poorten.
Yup, en dat geeft goede hoop dat ie ook gewoon met mijn Dell D6000 samen zal werken.
Voor mijn laptops werk ik al een tijdje met een werkplek met 2 schermen, ethernet, muis, toetsenbord op een D6000 en vervolgens plug ik de laptop in die ik wil gebruiken (werk, privé, gaming) en gaan met die banaan. Als dit ding daar ook fatsoenlijk mee werkt zou dat heel erg prettig zijn (en kan waarschijnlijk de privé laptop weg :-))
In een van de IGN video’s hebben ze al aangekondigd dat je elk USB-C dock kan gebruiken.

Je kan er zelfs Windows op installeren als je dat wil :)
Ik vind de touchpads van de steamcontroller juist fantastisch, waarschijnlijk omdat ik als pc gamer muis en toetsenbord gewend ben en de touchpads benaderen dat gevoel het best. Het is dan ook de enige controller die ik serieus prettig vind (en ik heb er héél veel gehad en geprobeerd) , smaken verschillen dus nogal :)
Ik overweeg de steamdeck in elk geval zeker, de prijs is welliswaar stevig maar concurrerend met producten uit China zoals de GPD win, jammer dat hij pas in december leverbaar is. Dit is echt zo'n impuls buy voor mij.
Waardoor vond je de touchpads rampzalig? Ik vond ze persoonlijk erg prettig en zeer dicht in de buurt van een kb/mouse ervaring komen. Zo heb ik heel wat uren Parkitect op de bank (steamlink) gespeeld wat met een d-pad of thumbstick, voor mij althans, onspeelbaar zou zijn.

Wel lijken ze hier wat aan de kleine kant te zijn waardoor mogelijk de sensitivity een stuk hoger moet. Ik ben wel positief verrast door de Steamdeck :3
Ik vindt de controller layout er niet prettig uit zien. De touch-pads van de Steam controller zijn simpelweg rampzalig en ik ben bang dat ze op de Steam deck in de weg gaan zitten. Daarnaast zitten de D-par en knoppen, naar eerste blik, wat dicht op de rand.
Ik ben wel enthousiasat over de touch-pads die ik ken van de Steam-controller, maar ik heb ook twijfels bij de plaatsing. Ik moet wel zeggen dat het in de video's eigenlijk wel goed uitziet, ik zie niemand zich in gekke bochten wringen of krampachtig doen om er bij te kunnen.

Wel krijg ik een beetje twijfels bij de breedte van het apparaat. Volgens mij is het niet prettig en niet natuurlijk om lange tijd zo'n breed ding in je handen te hebben. Al is het ook weer niet heel anders dan het stuur van een auto (maar dat hoef je niet op te tillen). De meeste controllers en draagbare consoles zijn wat kleiner. Als een grotere controller fijn was dan maakte ze die wel.
Dit gaat echt fantastisch zijn voor de toekomst van Linux gaming.

In YouTube video https://www.youtube.com/watch?v=5Q_C5KVJbUw zegt Valve zelfs 'Our goal is to ensure every game will run with Proton by the time we ship Steam Deck'.
Ik zou er gewoon Windows op installeren. Dan heb je er nooit compatibility gezeur mee.
Dat krijg je juist. Deze hardware is specifiek gemaakt om er Linux op te draaien, waarom zou je dan een niet ondersteund OS gaan draaien? Wellicht mist het drivers, en de interface is er ook niet voor gemaakt. Als je de beste comptabiliteit wilt laat je gewoon het OS staan waarmee het kwam.
Je kan "compatibilitygezeur" twee kanten op hebben. De ene kant is die jij beschrijft: hardware>OS, de andere kant is wat @mrtl wellicht bedoelt: game op Linux spelen die native alleen voor Windows is en via Proton draait.

Nu komen er wel steeds meer games native voor Linux beschikbaar, maar ik kan me goed voorstellen dat iemand GTAV wil spelen, of de Epic Launcher wil installeren op Steamdeck.
Ik speel GTA-V prima op Linux d.m.v. Proton. En Valve heeft al gezegd dat het hun doel is om 100% van de Steam library werkend te hebben via Proton bij de launch van het apparaat.

De Epic Launcher is inderdaad een dingetje, maar misschien haalt Epic eindelijk eens hun "head out of their ass" en stopt het met tegenwerken van open platformen (zie verwijderen van Linux support uit bv. Rocket League). Die Tim Sweene heeft al getweet dat hij enthousiast is over de Steam Deck, dus wie weet (al verwacht ik er niet veel van).
Ik speel GTA-V prima op Linux d.m.v. Proton. En Valve heeft al gezegd dat het hun doel is om 100% van de Steam library werkend te hebben via Proton bij de launch van het apparaat.
Ik geloof zo dat GTAV prima werkt via Proton, maar je maakt mij niet wijs dat Windows meer compabiliteitsproblematiek ondervindt met de gehele Steam library dan Proton met de gehele Steam library.

Begrijp me niet verkeerd; ik juich alles toe wat de adoptie van Linux OS'en bespoedigd, en zelf zou ik absoluut geen Windows installeren op die handheld, maar voor een doorsnee gamer zal Steam Deck met Windows, in ieder geval in het begin eenvoudiger werken.

Denk je echt dat Valve in december de library 100% (momenteel 70%) werkend zal krijgen? Inclusief mods? Ik hoop dat je gelijk hebt, maar ik vrees het niet.
Ik kijk er ook dubbel naar zoals jij, ben erg benieuwd welke kant het op gaat.

Los van de mobiele voordelen is dit de eerste keer dat er voor steam een standaard hardware + software stack is waar ontwikkelaars zich op kunnen richten.

Mijn hoop is dat de meeste ontwikklaars straks minimaal deze hardware + software stack willen ondersteunenen. Waardoor we hopelijk meer geoptimaliseerde games krijgen zoals op xbox en playstation. Dit aangevuld met ou-of-the-box optimale default instellingen. Vind dit nog altijd het grootste probleem van steam tov consoles.
M2 en kan ik ook andere gamesstores gemakkelijk installeren (ja het kan mogelijk ook via proton).

Alleen vraag ik me wel of je dan optimalisaties mist...?
Ik moet zeggen dat ik ondertussen 7 of 8 jaar ervaring met Arch Linux heb, en veel problemen/bugs die in games aanwezig zijn in windows zijn vaak niet van toepassing voor Arch. Dus het is iets genuanceerder dan hoe je het omschrijft. Windows is voor zover ik weet altijd al het meest onstabiele systeem met het meeste onopgeloste bugs geweest.

Verder moet ik ook uit ervaring zeggen dat windows vaak geen of weinig moeite doet voor het ondersteunen van hardware. Hier een voorbeeld van een concreet voorbeeld waar windows al tientalle jaren in flopt: https://www.gamingonlinux...fore-with-elite-dangerous
Op de xbox of een andere console installeer je ook geen windows. SteamOS kan geoptimaliseerd worden waardoor het zo min mogelijk van je resources gebruikt om alleen de OS te draaien. Dus geen Cortana of processen die je data uploaden of controleren of je wel een echte windows key gebruikt.
Ik had er ook liever Windows op gehad. Dan had ik hem wellicht voor GF gekocht. Zeker aangezien we nog wel eens mods willen gebruiken heb ik geen zin om die op 2 OS'en te gaan onderhouden. En zoals Bliksem B aangeeft dan zit je dan niet aan Steam vast. Van de ene 'walled garden' naar de ander en eerlijk gezegd vind ik die van Steam beperkender.
Mods voor games zijn heel vaak cross-platform, dus het zou niet moeten uitmaken of je mods onder Linux of onder Windows gebruikt. Op mijn Linux PC gebruik ik ook gewoon de 'normale Windows' mods, ze werken gewoon.
Hoe is dit een walled garden? Het komt met een volledige Plasma desktop en je kunt er alles op installeren wat je wil.
Er zijn al meerdere vergelijkbaare producten op de markt die wel op windows draaien. Kijk bijvoorbeeld eens naar de producten van GPD. je levert wel een behoorlijk stukje performance in, maar als je echt wilt is Windows handheld zeker een optie.
Je zit ook niet aan Steam vast. Het apparaat is open en je kan er op installeren wat je wil, net als iedere PC. Dat zegt Valve en dat is ook mijn ervaring met eerdere versies van SteamOS.

Hoewel ik totaal geen fan van het 'walled garden' model moet ik toegeven dat Steam een heel redelijk compromis is in vergelijking met de meeste andere appstores en gesloten systemen, inclusief de Microsoft Appstore en alle populaire consoles van dit moment.

Ik vraag me af of er andere aanbieders komen die software voor dit apparaat gaan schrijven. Ik denk dan eigenlijk aan GoG, een van de concurrenten van Steam.
Natuurlijk is hij open genoeg. Ik noem het niet voor niets 'walled garden'. Windows is dat wat mij betreft óók totaal niet. Er is in elk geval geen muur die ik ervaar. Ik heb het er ook prima naar mijn zin.

Over Steam, het is echt niet de enige store(en zijn games) die ik werkend wil hebben, op zijn minst ook Epic, Origin en Ubi en liefst ook de Microsoft store. En dan wordt het toch al wat twijfelachtiger tot onmogelijk. Tezamen met de tegenzin om 2 OS'en te gaan beheren heb ik liever een Windows based device. Noem het lui(misschien wel terecht), ik noem het gebruiksgemak
elk windows spel speelbaar op linux dus of krijgt die handheld exclusief implementatie?
Lijkt me zeer sterk dat de Steam Deck een exclusieve implementatie krijgt, Proton is namelijk open source.

Valve heeft ook al aangekondigd dat ze samenwerken met BattlEye en EAC om anti-cheat software ook goed te laten werken.
EAC werkte al onder Linux (experimenteel) en ze werkten daar jaren geleden actief met Valve mee samen.

Toen kocht Epic EAC op, en stopten ze per direct alle Linux-support. Inmiddels lijkt er wel weer e.e.a. aan zitten te komen maar ik verwacht er niet al te veel van. Mijn vertrouwen in Epic + Linux is wel weg; zeker nadat ze ook de Linux-support van Rocket League gestopt hebben direct na de overname en ook indirect van een boel games waar ze de exclusieve rechten van gekocht hebben voor hun launcher.
Weet je ook toevallig de reden waarom ze dit doen? Ik vraag me dit echt af.
Het enige wat ik kan bedenken is om Valve te frustreren. Valve heeft een erg open houdig en investeerd hard in Linux gaming. Een markt die ze vrijwel volledig in handen hebben (ontdanks dat de tooling open source is; het gemak van de launcher die het voor je regelt).

Door er voor te zorgen dat populaire spellen niet goed draaien onder Linux, gooit Epic roet in het eten van devices zoals deze en eerdere SteamOS pogingen.

Maar dat is 100% speculatie; al zou het mij niets verbazen. Zonder Linux support voor Epic's eigen launcher is tenslotte iedere 'gamer' die overstapt op Linux een verloren klant.
Dat laat alleen nog Denuvo anti-cheat, welke ook kernel-space is. Maar de product owner daarvan heeft ook al gezged het op WINE werkend te willen krijgen.
Neen. De windows games gebruiken allemaal de directx API. Bvb directx 12 of directx 11. Directx is proprietary, dus Linux systemen kunnen het niet gebruiken. Daarom bestaat er een technologie die directx vertaalt naar Vulkan, waardoor directx dus wel gebruikt kan worden op Linux.

Het bovenstaande is de uitleg hoe de grafische windows software vertaalt wordt naar graphics die Linux ondersteunt. Het enige dat dan nog moet gebeuren is de anti-cheat software die windows gebruikt compatibel maken met Linux systemen.

Het gaat waarschijnlijk geen exclusieve implementaties krijgen, maar ik denk dat het aantal titels dat je zult kunnen draaien meer dan voldoende gaat zijn. Je hebt een gigantische hoeveelheid steam games. En dan moet je ook weten dat Arch Linux veel emulators ondersteunt en hier vaak hogere prestaties in haalt dan windows. Dus bvb PS3 games en bepaalde Switch/Nintendo emulators, etc kun je normaal gezien makkelijk gebruiken op deze gaminghandheld.
Best een mooie zet precies op het moment dat MS met W11 flauw aan het doen is over TPMs, en meer richting een walled garden beweegt.
Met de steam consoles draaien ook op steamos, gebaseerd op linus. Leuke voor hetzelfde os is logisch.
Goede ontwikkelingen voor Linux.
Als dit goed verkoopt misschien, en dat wil ik nog wel eens zien …
Wat lijken die sticks en knoppen hoog op de console te zitten. Ben benieuwd... er zijn meer van die portable machines uitgebracht dan mensen denken. De meeste sterfen gewoon snel of direct na uitkomst.
En met losse controllers kan ik met mijn duim soms nog een knopje indrukken terwijl ik de rechterstick gebruik maar dat is hier onmogelijk.

Hmmm andere modellen veel duurder voor voornamelijk alleen opslag en carry case e.d. maar microsd kan overal in. Andere modellen lijken niet echt aantrekkelijk.

[Reactie gewijzigd door The Chosen One op 15 juli 2021 22:30]

Valve heeft een erg diepe bodem qua geld dat ze kunnen spenderen echter.

Bovendien hebben ze een potentieel miljoenen publiek door het op Steam te adverteren. Ik bedoel het was het eerste wat ik zag toen ik 5 minuten geleden Steam opende. O-)
Tja Steam machines was ook een ding. :+
Die moesten concureren met de desktop pc. Een markt dus die al verzadigd was.
Dit zie ik meer potentieel hebben, een handheld waar je je bestaande steam liberary op kunt spelen.
Inderdaad. De handheldmarkt is ook wel verzadigd, maar op een andere manier. Er is nog geen handheld waar je al je Steam-games op kunt spelen, of in ieder geval niet eentje met een groot marktaandeel (er zijn een paar kleinere van GPD en zo).
Precies. Dit alleen al geeft deze handheld potentie. Als ik een groot deel van mijn huidige library hierop kan spelen en de batterijduur van pakweg vier uur wordt gehaald, haal ik er direct eentje. _/-\o_
Helaas volgens mij nooit zo sterk in prijs gedaald als de steam controller.
Als dit ding straks met 90% korting te bestellen is dan trakteer ik de hele familie erop.
Het wordt even de reviews bekijken, maar dit ziet er stukken beter uit dan de steam machines.
De steam controller en de steam link werden alleen maar gedumpt om de oude voorraden op te maken, was een leuke deal inderdaad, maar die apparatuur is nu dan ook niet meer te koop. Als deze handheld goed gaat lopen, gaan die heus niet gedumpt worden.
Gaat wel even duren denk ik voor ze de Deck met hoge kortingen gaan verkopen. Waarschijnlijk pas een paar jaar na launch, misschien wel helemaal nooit. Je kan er op wachten natuurlijk, maar je weet ook niet wat er tegen die tijd allemaal op de markt is.
Die Steam machines werden toch gemaakt door andere bedrijven? Ik denk dat Valve tegen hetzelfde issue is aangelopen als MS, die maakte ook dan een referntie stukje hardware voor andere fabrikanten in de hoop dat ze dat als kwaliteitsproducten voor een scherpe prijs konden neerzetten. Dat werkte niet of niet zoals MS zou willen, nu hebben we dus al jaren allerlei MS Surface producten.
Valve heeft een erg diepe bodem qua geld dat ze kunnen spenderen echter.

Bovendien hebben ze een potentieel miljoenen publiek door het op Steam te adverteren. Ik bedoel het was het eerste wat ik zag toen ik 5 minuten geleden Steam opende. O-)
Ja als ik een handheld console zou kopen zou het zekerwetten deze wezen.

Dat Valve niet eerder met dit begon snap ik niet, maar we vragen al om Half-Life 3 15 jaar en er is nog steeds niks gekomen of nieuws er over, en nee Half-Life: Alyx reken ik er niet bij, ook aangezien bijna niemand het speelt, aangezien je een VR bril nodig heb die duur is met een dure computer.

We zullen zien hoe groot de succes woord van deze Handheld Console, licht ook aan Valve zelf.
Valt wel mee. Je kunt HL: Alyx prima met een GTX 1060 spelen. De bril is wel aan de prijs, maar is toch ook niet ontoegankelijk duur. Mensen kopen ook telefoons voor 600-800 euro. Een bril heb je voor veel minder dan dat. Maargoed, het is niet gratis inderdaad.
Ja maar dan moet je veel setting omlaag gooien en lagere settings zie je op een VR Bril heel snel.

En dat mensen €600 tot €800 uitgeven voor een smartphone (wat de laatste jaren omlaag gegaan is, steeds meer kopen smartphones onder de €500) is geen gelijke vergelijking, een smartphone woord heel veel (constant) gebruikt, voor echt alles, het is eenmaal een mini computer met scherm en speakers en ga maar zo door, een VR bril gebruik je absoluut niet net zo veel als een smartphone, en veel mensen gebruiken hem nog amper na zo veel maanden (ik ken mensen met een VR bril), ook omdat er nog steeds na zo veel jaren al (al weer 5+ jaar) maar weinig AAA content uit is, volledige spellen als Half-Life: Alyx zijn er maar heel wijnig van, dat is ook een van de rede dat VR op de PC nog steeds geen groot succes is, en een VR bril is als ware alleen maar twee schermpjes en VR controllers (met ook wel is een koptelefoon er bij en nog wat extra's) en meer niet, groot verschil met een smartphone.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 16 juli 2021 16:04]

Die sticks en knoppen viel hem in die video van IGN ook al op maar daarbij vermelde hij dat zodra hij het apparaat daadwerkelijk in zijn handen had het voor hem hele logische plekken waren
Nouja ik denk hier (puur speculatie) dat de meeste controllers uiteindelijk gebaseerd zijn op de controllers van "oude" consoles zoals de ps1 en xbox, maar naar mijn idee zijn de target audiences voor consoles altijd eerst kinderen geweest.
Hedendaags, en al helemaal in de PC space, zijn een groot deel van de gamers gewoon volwassen. Ik kan als volwassene een switch al nauwelijks meer comfortabel gebruiken zonder last van mijn duimen te krijgen na een paar uur vanwege de benarde positie die ze in moeten om bij de lagere controls te komen. (om al helemaal niet te spreken van wanneer de joycons los van het apparaat zijn, ik krijg gewoon RSI als ik eraan denk).

De horizontale verdeling is mogelijk niet heel handig voor multitasken, maar ik denk wel dat het nog best goed in de smaak kan vallen op andere gebieden zoals comfort.
En met losse controllers kan ik met mijn duim soms nog een knopje indrukken terwijl ik de rechterstick gebruik maar dat is hier onmogelijk.
Maar deze heeft nog 4 extra knoppen/pedals achterop, je kunt dus net als met een Xbox elite controller (of een Scuf of zo) die knoppen achterop gebruiken waardoor je helemaal je duim lekker op de stick kan laten zitten.
Ik vond het initieel ook vreemd dat ze zo hoog zitten, maar eigenlijk vallen ze precies hoe ik zo'n enorme plak in mijn handen zou willen houden dus zo gek vind ik het nog niet.
Ooit een Wii U-gamepad vastgehouden? Het voelt pas logisch als je het probeert, maar hoe groter de controller, hoe fijner die plaatsing kennelijk wordt.
zwaar indrukwekkende specs in zon pakketje, en voor die prijs, 1.6 TF aan RDNA2 GPU, 4c/8t Zen2, 16gb RAM.... en op een 1280*800 schermpje moet je daar hele leuke dingen mee kunnen doen.

Voor iedereen die had gehoopt dat nintendo met een switch pro zou komen :P Ik vermoed dat je op dit ding ook nog best aardig Switch kan emuleren

Zonder gekheid, ik game nu voornamelijk op een laptop met ongeveer evenveel GPU power, het is dat ik net een nieuwe laptop heb, anders zou ik nog best overwegen een steam deck met dock te kopen als primair systeem.
Let wel even op die opslagruimte. 64GB is onbruikbaar.
Niet op een linux machine ;)

Maar nee, met windows heb je niks aan 64gb, en even doom eternal installeren zit er ook niet in
Want op Linux is doom ineens een stuk kleiner? :+
Als je gebruik maakt van disk compressie wel ja. :)

Vectormatic heeft het over dat Windows op zichzelf al in een systeem zoals deze tot 20-30GB kan opvreten. Op Linux is dat stukken minder, met 4GB SWAP en een 512MB boot partitie gebruik je misschien 5GB aan opslag met een basis SteamOS installatie.

Het 64GB modelletje zal wel ideaal zijn voor zij met puur een interesse in simpele indie games.

[Reactie gewijzigd door Omega op 16 juli 2021 01:38]

Of gewoon oudere games, ben momenteel quake 4 weer aan t spelen, alles maxed op 1080p draait als een zonnetje op een apu en diskspace is ook geen probleem

En ziet er best tof uit voor iets van 15 jaar oud
15 jaar oud alweer??!!?!

Godsakkes ik word oud… 😂 maar inderdaad geweldig spelletje!
Ja dat ik word oud momentje had ik ook. Voor mij zijn de geforce 6800 dagen met games als bf2, q4 etc toch echt de glory days, en toen was ik ook de 18 ruim gepasseerd
Dat zal de doelgroep voor dat modelletje zijn ja. Toen ik de aankondiging zag had ik spontaan een flinke stapel games in mijn steam library die een nieuw leven ingeblazen worden op de bank. Sonic All Stars Racing, Don't Starve, Hollow Knight, Cave Story+, Nuclear Throne, Luftrausers, Rogue Legacy... zoveel games die ik op de PC eigenlijk nooit de tijd zou geven maar op de bank perfect zijn.

Nu ik erover nadenk... ik denk niet eens dat ik games zou willen spelen die een grotere schijf nodig hebben. Borderlands 3 bijvoorbeeld eet meer dan 100gb schijfruimte op met de DLCs erbij, maar waarom zou ik dat op een klein scherm willen spelen? Dat moet op een zo groot mogelijke monitor ervaren worden, of op de TV.

Civ 6, Factorio... nee. PC met muis en een zo groot mogelijke monitor graag.

Mijn eerste gedachte was dat alleen de versie met de grootste schijf nut heeft maar... nee, eigenlijk niet. Doe mij het goedkoopste modelletje maar.
Er zijn ook 256GB en 512GB NVMe versies. Daarbij is het uitbreidbaar met een SD kaartje.
Inderdaad, dus opletten welke versie je koopt, want op 64GB ga je geen AAA games installeren.
Ik weet niet waarom je zonder gekheid zegt, yuzu zal hier vast wel op gaan werken.
Yuzu is een prachtig project maar er zijn meer dan genoeg games die er nog niet op werken: https://yuzu-emu.org/game/. Daarmee is het zeker geen volwaardig alternatief voor een Switch.
Ja, ik had ook naar de specs van Yuzu gekeken, ik heb alleen nog nooit yuzu draaiend gezien, dus kan niet echt goed inschatten of de Steam Deck dan "soort van OK" of " beter dan een echte switch" kan :P

Hoe dan ook, Dolphin, Cemu, Redream en allerlei andere emulators zullen prima draaien, misschien PS3 ook nog wel.... (zijn er vita emulators?)

Ik bedenk me net wat, via Cemu kan je dan dus Mario Kart 8 portable spelen op iets anders dan een switch, misschien nog wel met betere settings dan op de switch :D

Fuck, dat wordt dus sparen :P
Oude en medium specced PC games, Emulatie zoals je zelf ook al aangeeft, maar vergeet niet dat je daarnaast ook nog bv Microsoft XCloud kan draaien waarmee je toch nog zwaardere games kan spelen. Dan bljift wel de vraag naar de Wifi spec & (antenne) kwaliteit en of bedraad LAN via een dock. Ik zie hier zeker wel een doelgroep voor.
Als ze dit waar maken en het werkt goed met hun games, dan zou ik dit geweldig vinden. Ik heb nog een Steam bibliotheek, maar geen game-pc en geen Windows. Ik zat al te denken om een keertje een console te kopen, dit zou een optie 'kunnen' zijn.
Gelukkig heb je tegenwoordig niet meer Windows nodig om goed te kunnen gamen op een PC ;)
Maar ik geef de voorkeur niet aan streaming services, ik draai games liever lokaal en wil ook liever geen abbonement. plus dat ik al games in Steam bezit.
En software als Wine en dergelijke werkt niet altijd vlekkeloos en is ook niet geschikt voor elke game is mijn ervaring.
Ik doelde op Linux. Wine in combinatie met Proton werkt perfect en steeds meer games werken er mee. Valve heeft zelfs het doel om voor de Steam Deck launch 100% van de Steam library werkend er mee te hebben, zonder gedoe, gewoon "plug and play".
Ik ga morgen mijn interesse melden, geen twijfel. Al is het maar om het een maandje uit te proberen, mocht ik er eentje (willen) kopen als het zo ver is.

Ik moet zeggen dat ik het er niet veel meer handheld dan een dunne laptop + controller uit vind zien. Als cloud gaming betrouwbaarder wordt zie ik dat wel prettiger werken dan dit apparaat.
Met cloud gaming kan je de lokale hardware wat downscalen, maar je blijft een fatsoenlijk formaat scherm nodig hebben, dus of het zo heel veel scheelt kwa comfort... met als keerzijde dat je onderweg niet altijd een (stabiele en snelle) internetverbinding hebt.

Ik denk dat je inderdaad vrij veilig dit ding kan kopen, en als ie niet bevalt, zonder veel verlies weer doorschuiven.
Ik wacht wel lekker de reviews af. Mijn interesse was ook direct erg hoog, ik wacht echter eerst even de daadwerkelijke productie units af...

Sidenote: Het verbaasd me dat Valve nog niet in cloudgaming is gestapt, het is natuurlijk wel al enige tijd erg lastig om aan goede GPUs te komen, dus wellicht zijn ze er wel al mee bezig achter de schermen maar horen we er pas wat over zodra de GPU prijzen weer tot een normaal niveau zakken.
Zal je constant wifi nodig hebben? Misschien niet als de games geïnstalleerd zijn?
Ik heb wel wat vrees dat dit toestel kwa hardware na 2j het niet meer zal trekken (death stranding op medium settings en 720p).

Ik heb een degelijke pc moet ik dan een steam deck kopen? Nee?
Ik heb een PS5 moet ik dan een steam deck kopen? Nee
Ik zie het enkel bruikbaar om het in een dock te zetten en dan eventueel zo op men 65inch te spelen. En ja op reis is dit wel heel handig. Maar het is nu ook weer niet dat ik hier om de paar maand op reis ga ...

Ik vrees als ik dit zou kopen dat het veel stof gaat vangen. En dat zou wel zonde zijn als je 420 a 680€ zonder dock misschien +50€ extra betaald.
Werkt je PC / PS5 in de trein? NEE. Je snapt het doel van een dergelijk systeem wel toch?
Jammer dat het geen OLED is, maakt het een stuk minder aantrekkelijk, wel blij dat het een AMD APU is geworden. :)
Met een gewicht van 670gram is het toch wel een fors en zwaar apparaat, maakt hem toch minder mobiel en minder handzaam.
Iets meer dan een volle pint bier maar je gebruikt wel je beide handen...dit zal wel lukken voor mij! :+
Is dat een Nederlandse of een Belgische pint? Nederlandse handjes zijn niet zoveel gewend. :)
Neem maar een Duveltje O-)
Mijn oude Sega Gamegear woog zo'n 950 gram dat was prima te doen, ik vind het apparaat er ook erg op lijken.
Daarnaast is dit volgens mij ook het eerste product met een AMD chip met LPDDR5 geheugen. Mooie primeur!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee