Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Android TV 12 krijgt native 4k-interface en automatische refreshrate-switching

Google heeft de derde ontwikkelaarsbèta van Android 12 voor Android TV OS uitgebracht. In deze versie wordt ondersteuning voor een native 4k-gebruikersinterface toegevoegd, nieuwe instellingen voor verversingsnelheden en aan privacy gerelateerde features.

“Gebruikers kijken per dag meer dan vier uur televisie en willen de hoogst mogelijke resolutie”, stelt Wolfram Klein, productmanager van Android TV OS. “Android 12 voor Android TV krijgt dan ook de mogelijkheid om de gebruikersinterface te renderen op een native 4k-resolutie."

Naast 4k-ondersteuning krijgen gebruikers ook de optie om automatisch of manueel te wisselen tussen verschillende verversingssnelheden. Ook apps kunnen deze instellingen uitlezen en toepassen.

Net zoals in Android 12 bouwt Google ook aan privacy gerelateerde functies in bij Android TV OS. Zo verschijnen er indicatoren op het televisiescherm wanneer apps gebruik maken van de camera en/of microfoon. Er wordt ook een nieuw instellingenmenu toegevoegd waarin de gebruiker de toegang tot de camera en/of microfoon kan uitschakelen.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Jay Stout

Nieuwsposter

15-07-2021 • 20:12

86 Linkedin

Reacties (86)

Wijzig sortering
Waarschijnlijk zullen het weer “bepaalde” apps zijn die ondersteuning hebben voor refresh rate switching..

Ik net als vele anderen ben de shield veel minder tot niet gaan gebruiken omdat de refresh rate matching dat is ingebouwd op de shield gewoon niet goed werkt.

Ik ben wel benieuwd waneer de shield gebruikers deze update kunnen verwachten en of het niet erg lang gaat duren aangezien shield pas op 9.0 pie zit.

[Reactie gewijzigd door Jarlaxz op 15 juli 2021 21:39]

Reageer
Ik heb jaren geleden de keuze gemaakt om zelf een mediaspeler samen te stellen in plaats van een kant-en-klare oplossing, ook door slechte praktijkervaringen met rare workarounds.
Het idee is dat ik hardware bij de televisie heb, wat alle media via het netwerk (NAS) kan afspelen.
Ik denk dat het gros voor de gebruikers van een mediaspeler, deze constructie al zo bestaat of zou kunnen werken.

Voordelen van een eigen gebouwd systeem in combinatie met KODI:
  • Mogelijkheden instellen timing met betrekking tot audio/ondertiteling
  • Minder kans op niet ondersteunende formaten qua codecs, of bijvoorbeeld weergeven RAW-foto's.
  • Meer mogelijkheden met betrekking tot aanpassen beeld. Zo kunnen ondertitels bijvoorbeeld in de zwarte balk onder films breder dan 16:9 geplaatst worden.
  • Updates: praktisch geen beperking
  • Updates: minder kans op problemen na een update, of vaak betere mogelijkheden tot terugrollen update.
Nadelen:
(waarschijnlijk) duurder
(waarschijnlijk) groter

Ik gebruik (nu) zelf een Intel NUC in een passieve behuizing (want je wil geen afleiding tijdens een film).
Die kan ook aangestuurd via infrarood, een afstandbediening kan hem zelfs aanzetten. HDR werkt via een apart uitgebrachte HDR editie.
Ik gebruik nooit het smartgedeelte van de televisie, ik geloof dat in vier jaar tijd twee keer of zo gebruik is gemaakt van Pathé thuis of iets dergelijks.
Naast de NUC gebruik ik een UHD blurayspeler. Ook die zijn helaas duur, maar dan heb je in ieder geval niet het geneuzel dat kwaliteit geknepen wordt als het de aanbieder zogenaamd uitkomt. Daar betaal je niet voor.
Reageer
Alles wat jij beschrijft kan je met een shield pro en android tv
Reageer
Voor alles wat jij opnoemt gebruik ik een Xbox one S icm vlc en kodi. Werkt voor mij uitstekend, en er zit een goede ingebouwde 4k bluray speler in :)
Reageer
Ik denk het wel. Alleen denk ik wel dat Microsoft dingen kan gaan bepalen die je niet wilt dat ze gaan bepalen voor je. Een beetje zoals dat er ineens reclame verschijnt in televisies, zonder kabelabonnement.
Reageer
Nou.. zou niet weten waarom ze dat doen , heb het apparaat nu ook al een jaar of wat in huis en nog niks geks gezien of gemerkt.
Reageer
Nou.. zou niet weten waarom ze dat doen ...
Ik ook niet, maar Microsoft verzamelt (tegen mijn wil in) ook telemetrische gegevens via Windows, Google laat derde partijen door mijn mails struinen, Apple wil een technisch monopolie op reparaties creëren, Netflix en andere aanbieders knijpen ongevraagd streams af en passen ongevraagd hun aanbod aan.

Commerciële partijen hebben commerciële belangen. En er zijn honderden voorbeelden van situaties waarin een commerciële partij iets verandert, ten nadele van de klant, al dan niet in eigen voordeel. De uitleg van de verandering is vaak zo verpakt, dat het moet lijken alsof de verandering goed is. Maar dat bepaalt een commerciële partij niet. Dat bepalen wij zelf, wat goed is.

Het gros van de consumenten is weinig kritisch op commerciële partijen.
Reageer
Ja, okay. best.. je zult ongetwijfeld gelijk hebben. Maar feit is wel dat ik op deze manier al jaren tevreden ben, en geen andere oplossing zou willen om mijn media te consumeren :)
Reageer
Maar maakt ie niet veel te veel lawaai?
Reageer
De xbox zelf hoor ik niet onder Netflix en andere zaken. Blurays hoor je in het begin even wat gepruttel (als er data ingeladen wordt) maar daarna is hij ook mooi stil. Dus nee, ik kan niet zeggen dat hij lawaai maakt. er wordt volgens mij op dat moment ook geen gebruik gemaakt van de echte 3D hardware, dus warm wordt hij ook niet.
Reageer
Zou ik ook wel willen, maar ik mis dan de cast knop die de meeste apps tegenwoordig hebben. Even vanuit de NPO app wat streamen? 1 klik. Netflix, check. RTL XL? Check. Dat is bij kodi niet mogelijk, of anders via third party apps, vaak met beperkte ondersteuning of eerst dan via kodi moeten zoeken naar de juiste show.

Daarom heb ik nu ook maar een Chromecast. Maar ik wil eigenlijk een android tv, want volume e.d. bedienen vanaf je telefoon is niet echt prettig.
Reageer
Waarnaar zou je moeten casten als je apparaat waarop de media afspeelt al met de tv (bedraad) verbonden is? Een chromecast kan je naast je mediaspeler gebruiken.
Reageer
Alleen het volgende komt er dan kijken. (Let op mijn ervaring met Kodi is minimaal 5 jaar terug, dus zaken kunnen anders zijn inmiddels)

Kodi is onhandig in gebruik met te veel functies die niet per user in te stellen waren.
De UI is meh, en alles behalve intuïtief. Dit was zo erg dat mijn vrouw zo'n hekel had aan Kodi en dus nooit gebruikte.

Inmiddels gebruik ik plex icm plex pass. Dit is super gebruiksvriendelijk, eenvoudig in te stellen en bovenal, imho de beste transcoder van alle media servers. Ja Kodi heeft als voordeel dat je geen server nodig hebt, maar als je die toch al hebt dan kan ik dat zeker aanraden. Verder gebruik ik het icm een shield pro (2019) en atv4k (2017) en ofc windows, ios en android. Mijn vrouw gebruikt het dagelijks. De UI is simpel en het is eenvoudig bestanden te converteren voor offline opslaan (bijv op je telefoon voor als je in t vliegtuig een film of serie wilt kijken).

De genoemde problemen herken ik niet, maar wellicht komt dat omdat mijn tv maar 60hz is, max 4K kan weergeven en HDR 10 ready is (dat is zeg maar halfbakken HDR 🤣) wel heb ik ooit bij Netflix microstutters maar dat is meestal maar eventjes.
Reageer
Kodi is onhandig in gebruik met te veel functies die niet per user in te stellen waren.
De UI is meh, en alles behalve intuïtief. Dit was zo erg dat mijn vrouw zo'n hekel had aan Kodi en dus nooit gebruikte.
Ik weet niet of je binnen Kodi verschillende gebruikers kan hebben, of dat je Windows gebruikers bedoelt. In beide gevallen gebruik in maar één account/gebruiker.

Ik heb weinig problemen met de UI van Kodi, integendeel. Het enige wat me misschien stoort, is de manier waarop informatie van filmpjes weergegeven worden, maar dat geeft zelden echt problemen.
Even uit mijn hoofd: ik ga naar films en daar kan ik dan kiezen naar de map waar films in staan. Zo beheer ik ze dan ook op de netwerklocatie.
Reageer
Nah. Als de refresh rate switching wordt gefixt ben ik happy en doet de shield alles wat ik wil! 💪
Reageer
Ja dat ligt inderdaad ook erg aan de developers van de apps. Zeer frustrerend.
Reageer
De app ontwikkelaar kan het alleen maar toepassen indien het OS en/of apparaat het ook toestaat, en dit is niet altijd het geval.

Ik heb 3 verschillende apparaten in het bezit met daarop Android/Google TV v10, op geen enkele is het mogelijk om autoframerate toe te passen, ook niet via Kodi oid.

Met andere Android TV apparaten, voorzien van versie 8.1 en 9 is dat bij gebruik van Kodi wel mogelijk (Shield, Mi box S en nog wat exoten).

[Reactie gewijzigd door hardware-lover op 16 juli 2021 13:02]

Reageer
De API om dat te doen wordt gewoon niet door app developers geïntegreerd. Als je apparaat het niet ondersteunt kun je daar natuurlijk niks aan doen, maar als je het wel hebt zit je nog steeds met het probleem dat tientallen apps misschien dat niet toepassen. Je bent dan afhankelijk van veel developers en niet slechts van de fabrikant van het apparaat.
Reageer
Het OS moet het sowieso eerst toestaan wil er überhaupt gebruik van gemaakt kunnen worden. De AFR "oplossing" die als app verschenen is voor de Shield lost het gedeeltelijk op voor sommige apps, waaronder Netflix. Maar andere major streaming apps kunnen er dan weer niet goed mee overweg/gaan over hun nek.

Het is eigenlijk van de zotte dat een apparaat, wat o.a. als mediaspeler in de markt is gezet, niet over een AFR mogelijkheid beschikt. Dat het nu met Android TV V12 eindelijk eens lijkt te gaan komen is niets meer dan normaal. Er werd verondersteld dat de nieuwe Google TV Stick (Sabrina) dit al zou hebben, helaas....
Reageer
Ik denk niet dat het met android 12 een ander systeem is hoor? Dan dat van Nvidia. Het ligt nogmaals aan de app developers dat ze hun apps erop aanpassen. Tenzij dit een hele andere implementatie is. De app Ziggo Go maakt er bijvoorbeeld al gebruik van en werkt prima. Maar inderdaad in Netflix of Prime etc. krijg je gewoon foutmeldingen omdat de app het niet aan kan als het OS zelf tijdens een stream van resolutie of refresh rate wisselt. Er zijn ook apps van derden die dit proberen op te lossen, maar ook die werken maar matig. Ik vraag me af in hoeverre het in de versie van Android TV 12 anders is dan de nu al beschikbare methode. Waarschijnlijk alleen dan nu geimplementeerd in het os, zoals dat nu nog door fabrikanten zelf toegevoegd moet worden. Zal misschien nét zo buggy zijn als dat van Nvidia. Totdat app developers het juist implementeren. Maar zou fijn zijn als er toch een universeel werkende oplossing is gevonden.
Reageer
Het verschil is dat vanaf Android TV 12 apps zelf de refresh rate kunnen aanpassen wanneer nodig ipv zoals bij Nvidia dat het OS de refresh rate aanpast aan de apps wat dus vervelend kan zijn als bijvoorbeeld Netflix previews afspeelt en daardoor steeds de refresh rate wijzigt wat niet nodig is.
Reageer
Misschien had nVidia totnogtoe nooit een goede reden om hun Android OS te upgraden verder dan 9. Dit lijkt me echter wel een goede reden, want dit is al jaren met stip dé meest gehoorde klacht over de shield. Als ze het nu eindelijk kunnen oplossen... Hopelijk doen ze dat dan ook. Fingers crossed!
Reageer
Het werkt bij mij foutloos in Kodi(native) en Netflix(automatisch via 'refresh rate' app). In disneyplus werkt auto framereate matching niet goed helaas(omdat deze wel 3/4x switched van refreshrate vlak na elkaar na het starten van een video) heb ik in de refresh rate app standaard 29.xx Hz ingesteld wat voor 99% van de gevallen zo is. Verder ingesteld dat ik in disneyplus de melding krijg hoeveel fps de content is, dus mocht het toch storend afwijken dan is dat snel even te fixen. Nlziet heeft ook issues met auto refresh rate switching, maar heb ik standaard op 50Hz ingesteld...problem solved.
Al met al is het op deze manier prima, en het instellen is echt 3 minuten werk.
Reageer
Ja. Met een beetje configuratiewerk is er geen issue met refresh rates. Voor zover dat uberhaubt issues zijn, 90% van de mensen ziet het niet eens.
Reageer
Gebruik je niet die refresh app? Of werkt het ook niet goed MET die app?
Reageer
Refresh rate app ook al gebruikt. Werkt ook niet optimaal helaas.. Ik heb een lg cx en gebruik nu de ingebouwde Netflix, disney apps..dat werkt wel lekker snel en soepel.
Reageer
Dat is exact de reden dat ik nog steeds op zoek ben naar een goeie hardware player ter vervanging van mn oude player.

Maar blijkbaar zijn deftige hardware players zeldzamer te vinden? Of zoek ik ergens verkeerd?

Toen ik dit las dacht ik aaaah nice! Maar dan tja, moet je nog een app hebben die het ondersteund :s
Reageer
Is het al bekend welke apparaten Android 12 voor Android TV krijgen?
Reageer
Dit vond ik op Androidcentral:

The only hardware device capable of using Android TV Beta 3 is Google's ADT-3 developer device. However, Google also stated that the preview version of the Android 12 emulator will be available "in the coming weeks." Until then, we just have to hear about all of these changes from the outside looking in, at least until we can get Android 12 on our Android TVs.
Reageer
Is dit dan benodigd zodat bv. De nVidia shield eindelijk automatisch de refresh rates van verschillende media zou kunnen selecteren met bv. hun Netflix app?
Reageer
Nee, de shield wisselt zelf van refresh rate in het signaal naar de tv. Hier wordt bedoeld dat wanneer apps op de tv content afspelen, dat het os / de tv dan switcht.
Nvidia shield (extern apparaat) vs apps op de tv.
Reageer
Ja, maar de shield draait ook android en de refresh rate switching ervan werkt nog steeds niet helemaal lekker. Vandaar dat ik dacht...
Reageer
Heeft dat niet eerder met de app zelf te maken ?
Kodi, Plex, Emby, diverse IPTV clients, etc, ze doen allemaal perfect aan refreshrate switching. Dat Netflix ed. dat niet doen, zou ik eerder bij de desbetreffende app leggen.
Reageer
Nog niet bij Google TV. Het lijkt erop dat dit nu standaard in het os zit. Ipv dat de hardware fabrikant dit moet inbouwen.

Zou mooi zijn, want momenteel is de Nvidia Shield de enige goede Android mediaspeler.
Reageer
Hoeft niet altijd het geval te zijn, soms zit de aanwezigheid simpelweg niet in het OS. De nieuwe Chromecast met Google TV, draaiend op Google (Android) TV versie 10, maakt het niet mogelijk om de refreshrate via een app te laten wijzigen. Dus Kodi (en andere apps mogelijk ook), op een Nvidia Shield (met Android TV v9), laat dat prima toe, Kodi op de Google TV stick dan weer niet.

[Reactie gewijzigd door hardware-lover op 15 juli 2021 22:49]

Reageer
Nee, het ligt blijkbaar aan de aangeboden media. Media uit de US werkt blijkbaar standaard op een andere refresh rate dan zaken uit NL. Dat wordt dan duidelijk omdat je dan kleine (voor mij storende) frame drops krijgt. Je kan die refresh rate manueel aanpassen in de nVidia shield configuratie, maar dat is toch echt een hassle. Andere media spelers zoals de AppleTV doen dit vlekkeloos, dus van Android mag dit toch ook wel verwacht worden.
Reageer
Wat heeft Android er mee te maken als (oa.) Netflix zelf zo'n brakke cliënt uitbrengt ? Zoals ik al zei, andere Android apps, zoals ik hierboven benoem, hebben daar op de Shield geen last van.
Reageer
Ik denk dat het gewoon niet beschikbaar is in de Android API/SDK en dus een nvidia only(iig niet Google supported) dingetje.
Reageer
Ja ik snap de gedachte! Ik wist niet dat shield op AndroidTV draaide. Als dat zo is, lijkt me dat jouw redenatie wel klopt :)
Reageer
Ja, volledig Android. Zo kan je er vanalles op installeren, ondermeer Kodi etc. Werkt schitterend, het is echt een pracht van mediaspeler. Dit issue is het enige dat me ervan weerhoudt om het mijn standaard media bron te maken. Als deze update dit zou kunnen fixen zou dat awesome zijn. :)
Reageer
Mee eens, refreshrate matching is echt fantastisch :)
Reageer
Dat zou zo fijn zijn. Met name in Youtube ervaar ik verschillende framerates per video. En bij beeld met veel beweging is dat erg vervelend om naar te kijken. Je zou toch denken dat deze meta informatie uit te lezen is en het signaal daar op aan te passen is?
Reageer
Daar gaat het dus precies om hier :)
Reageer
Is dát dan de reden waarom ik sinds dag 1 van de pro 2019 versie lipsync issues heb met alleen Netflix en geen enkele andere app of apparaat?

Zo ja, weet je dan ook hoe ik dat kan oplossen? Want tot nu toe kan niemand het, zelfs support van Nvidia niet.
Reageer
Nee sorry, heb geen shield. Heb je Het GoT topic al bekeken?
Reageer
Ja, niets helaas… thnx anyway!
Reageer
Is dit dan benodigd zodat bv. De nVidia shield eindelijk automatisch de refresh rates van verschillende media zou kunnen selecteren met bv. hun Netflix app?
Je weet dat dat al kan?

Het is verder wel fijn dat dit straks 'native' kan. Dit zal minder problemen geven in applicaties die niet goed met de Refresh Rate applicatie om kunnen gaan.
Reageer
Ja, dat weet ik en ik gebruik die app ook al. Het is echter niet altijd foutloos en native zou idd leuker zijn.

Toch bedankt! :)
Reageer
Dit werkt dus alleen op de Shield, niet op de Google TV?
Reageer
De nieuwe Google TV stick laat het helemaal niet toe om binnen een app de refreshrate aan te passen. Je kunt dit enkel via de systeeminstellingen wijzigen waarna die gekozen instelling gefixeerd is en voor alle apps gaat gelden die daarna worden gebruikt. O.a. een Shield biedt die mogelijkheid wel maar niet iedere app kan daarmee overweg of kan er gebruik van maken.
Reageer
Als de shield dit nou eens ging toevoegen na al die jaren (en dan zonder reclame zooi in de update erbij)
Reageer
Dat zal het zijn.

Ze wachten eerst totdat ze een of andere reclame update hebben waar niemand op zit te wachten.

En dan releasen ze een belangrijke feature.

Een soort koppelverkoop; wil je de nieuwe belangrijke feature (met reclame) of geen nieuwe belangrijke feature. ;)
Reageer
Nou, en de Nvidia Shield TV zit nog altijd op Android 9. Die full hd interface is wel echt al lang niet meer prettig om naar te kijken. Smart tv's hebben al native 4k interfaces.
Reageer
Ik gebruik de Shield al sinds de eerste versie en heb ook een 4K TV maar merk echt niets van een "lage resolutie" interface. Zit je soms met je neus op de TV? Sowieso vind ik de hype rondom 4K wat overdreven aangezien je het verschil vanaf een meter of 4 (op de bank) op een 50" TV amper ziet.
Reageer
De Chromecast met Google TV draait nog steeds op Android 10. Hopelijk krijgt deze ook een update.
Reageer
Dan zouden ze 11 overslaan?
Reageer
Mijn Sony XH90 75'' draait nog steeds op Android 9!
Ik hoop dat Sony haar zogenaamd '' PS5 ready TV'' blijven steunen.
Reageer
In Amerika schijnbaar al een firmware update voor Android 10 met Google TV ...
Reageer
echt waar :) goed om te horen!
Reageer
Zie bijv. https://www.sony.com/elec...55x900h/articles/00260607 (als je het bovenste 'applicable products etc.' uitklapt dan staat er Android 10 bij.
Firmware v6.1020 https://www.sony.com/elec...55x900h/software/00263736
Maar Google TV in Nederland is beperkt (ook de reden waarom de nieuwe Chromecast nog niet te koop is hier) dus zo mooi als het in de filmpjes lijkt gaat het er hier voorlopig niet uitzien. Zie ook deze Deense review van de Chromecast ergens halverwege https://www.flatpanelshd....on=showfull&id=1617965369
Of makkelijker: reviews: Chromecast met Google TV (2020) - Castdongel met mediahub-aspiraties

[Reactie gewijzigd door apis29 op 18 juli 2021 12:38]

Reageer
Mooie features die echter vaak al standaard in moderne mediaspelers te vinden zijn.
AndroidTV voelt een beetje als een perfecte stofzuiger om nog meer over je te weten te komen (kijkgedrag). Not a fan!
Reageer
Ik ga ervan uit dat concurrenten ook wel profielen van klanten maken, geen enkele commerciële partij is daar vies van. Zolang je een opt-out hebt en nog veel kan blokkeren met een app als Blokada zie ik niet echt een bezwaar tegen Android TV tov andere smart-tv platformen.
Reageer
Ik heb het dan ook over mediaspelers en niet smarttv platformen :)
Reageer
Bij Apple TV, Fire TV, Roku en de ingebouwde platformen van tv's worden ook wel profielen gemaakt. Dan houd je iets als Kodi over, prima software (gebruik ik zelf ook veel), maar dat is niet echt waar Android TV mee concurreert.
Reageer
Serieuze vraag: denk je dat of weet je dat? :)
(Ik weet het niet zeker, doe aannames)
Reageer
Idd ook standaard comments die niks nuttigs te zeggen hebben..
Reageer
Mwoah, als je dit leest en denkt: wow mooie feature! Vervolgens ga je nadenken over een tv/mediaplayer met androidtv, en lees je mijn comment. Dan sta je wellicht er even bij stil dat er 1) alternatieven zijn die dit nu al kunnen en 2) oh ja, google, misschien geef ik ze al te veel info, laat ik eens alternatieven bekijken. Of niet, prima, dan maak je in ieder geval een bewuste keuze :)
Reageer
Wat is dan volgens jou het alternatief? tvOS doet geen bitstreaming, Roku al helemaal niet, dus de audio ervaring is er gewoon niet. Dan blijft toch echt AndroidTV over en dan vooral de Nvidia Shield.
Reageer
Gebruik je t toch niet, prima... Ik ben fan van Android tv omdat ik juist geen extra mediaspeler wil en je hiermee niet helemaal afhankelijk ben van fabrikant specifieke apps.
Reageer
Gebruik je het toch wel, prima…
:)
Reageer
Welke “features”? Er staan er inderdaad 2 genoemd, maar de gemiddelde tweaker hier zal wel weer zeggen dat het niks voorstelt en dat je het verschil niet zult gaan merken, net als bij elk ander Android (TV)-artikel.
Reageer
Auto-refreshrate swap is erg nice 👍🏻
Reageer
Vind ik ook, maar ik had het meer over de reacties van veel anderen ;)
Reageer
Koop een Apple TV, heeft standaard al een 4K interface en bouwt geen profiel van jou op.
Reageer
Heb ook al zeker 5 jaar een 'nieuwe' generatie Apple TV (eerst HD nu de 4K) en er is gewoon nooit geneuzel met issues als frame rates of codecs. Zeker, het ding is wat duurder en sommige software kost wat geld (Infuse), maar als mijn vrouw iets probeert af te spelen van de NAS wil kijken werkt het gewoon. Belangrijke feature, die nogal eens over het hoofd wordt gezien.
Reageer
Inderdaad, het gebruik is eenvoudig. Een film opzetten met Infuse is net zo simpel (of eigenlijk simpeler) dan met Netflix, bij Kodi gaat het allemaal wat "hoekiger" (hoe zeg ik het goed???), het werkt wel maar ziet eruit alsof het voor techneuten is gemaakt en niet voor gewone mensen.
Reageer
Die doet dan wel geen (complex) audio bitstreaming, en eigenlijk sowieso geen DTS formaten. Dus dat moet je dan niet verwachten natuurlijk, maar is wel een groot minpunt.
Reageer
Wat voor complex geluid is er dan niet mogelijk?
Over welke apps heb je het dan?
Reageer
Dolby Atmos + TrueHD, DTS HD MA, DTS:X en dergelijke. Vanuit bijvoorbeeld MrMC, Infuse etc. het wordt allemaal LPCM naar je receiver toe. Eigenlijk hetzelfde probleem als wat de Xbox One S had als media player, gewoon geen bitstreaming behalve AC3 en EAC3 of gewoon PCM.
Reageer
Alle formaten werken zonder problemen, LPCM is beter dan de gewone DD en DTS HD formaten. De enige uitzonderingen zijn Dolby Atmos en DTS:X, want dat zijn formaten zonder discrete kanalen, de receiver moet daar obv het aangeboden signaal en de gecalibreerde speaker set bepalen door welke speaker(s) een bepaald geluid moet worden weergegeven.
Reageer
LPCM is niet perse beter dan DTS HD bijvoorbeeld. Wie uiteindelijk de decoding doet maakt niet super veel uit. En als DTS:X het doet dan doet de rest van de DTS stack het ook, dus beter om ze gewoon allemaal correct te kunnen bitstreamen.

Daarbij met puur LPCM wil het verschil tussen side en rears nog wel eens verkeerd gaan, vooral als je maar 1 van de twee hebt.
Reageer
*op de verkeerde plek gereageerd, oeps*

[Reactie gewijzigd door dezero op 15 juli 2021 21:10]

Reageer
Xiaomi en hun mi box tv kN je vergeten.
Reageer