Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft vervangt 2d-emoji's door 3d-varianten en brengt Clippy terug

Microsoft zal in een toekomstige update 1800 2d-emoji’s vervangen door 3d-varianten waarvan ongeveer de helft geanimeerd zal zijn. Het bedrijf wil zo de digitale werkvloer aangenamer maken. Opvallend: de paperclip-emoji wordt vervangen door een 3d-beeltenis van Clippy.

Dat Microsoft al langer plannen had om Clippy opnieuw tot leven te wekken, blijkt uit een recente poll op Twitter. Hiermee ging het bedrijf na hoeveel mensen het idee genegen waren om de virtuele assistent, die in Office 97 zijn intrede maakte, terug te zien keren als een 3d-emoji in Windows en andere Microsoft-toepassingen.

De emoji-versie van Clippy maakt deel uit van een toekomstige update waarbij 1800 2d-emoji's van Windows vervangen worden door driedimensionale exemplaren. Ongeveer de helft van alle hertekende emoji's zal ook geanimeerd zijn, volgens Microsoft.

Update, 19u00: Correcte aantallen toegevoegd aan het artikel.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Jay Stout

Nieuwsposter

15-07-2021 • 18:35

97 Linkedin

Reacties (97)

Wijzig sortering
Zien er op zich leuk uit. Veel beter dan de huidige emojis die een mega dikke zwarte rand hebben. Vooral in dit filmpje zien de nieuwe emojis er gelikt uit: https://www.theverge.com/...oji-clippy-windows-office

Maarrrr ik vraag me vooral af hoe ze er tijdens een chat gesprek o.i.d. eruit zien, dus op zeer klein formaat. Twijfel namelijk over het detailniveau die je wellicht helemaal niet ziet op zo een klein formaat, of nog erger dat je niet goed gaat zien wat bepaalde emojis moeten voorstellen.

[Reactie gewijzigd door crobo op 15 juli 2021 18:52]

We hebben dus echt in reglement moeten opnemen dat er geen emojies worden gebruikt in zakelijke communicatie.

Die dingen zijn ongepast en kunnen verkeerd overkomen.

Een vrouw vb kusjes versturen als man is vaag, helemaal als je niet precies weet wat je aan de andere kant hebt. En zelfs als je het weet kun je een klacht of berisping krijgen als het haar dag niet is.


Beter van niet.
Het bedrijf wil zo de digitale werkvloer aangenamer maken.
We hebben dus echt in reglement moeten opnemen dat er geen emojies worden gebruikt in zakelijke communicatie.
De klassieke smiley en knipoog zijn nuttig in sommige (informele) contexten. Iemand die zakelijk kusemoties stuurt is ongepast bezig, en kan beter specifiek aangepakt worden. Ga niet tekst communicatie beperken omdat iemand er niet goed mee kan omgaan. Say it, forget it. Write it, regret it.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 15 juli 2021 19:22]

Maar dan kan je ook nog tegen emoji-cultuurverschillen aanlopen. Blijkbaar wordt de knipoog emoji in de VS echt als een flirt gezien, terwijl het hier meer ironie uitdrukt.
Dan moet je ook taal verbieden. "Hi how are you" betekend in de VS heel wat anders dan wat we denken dat het in Nederland betekend.
Nou volgens mij hetzelfde maar ik kan het inderdaad mis hebben. Ik heb in ieder geval nooit meegemaakt dat iemand écht wil horen hoe het met je gaat. Of het nou in Nederland is of Amerika, is het gewoon een vriendelijke nietszeggende vraag als begin van het gesprek.
Het is een conversatie starter, hoe wel de andere persoon misschien niet letterlijk wil weten hoe het met je gaat is het wel een verzoek om een gesprek te starten.

Afhankelijk van de relatie die je met deze persoon hebt kan het zijn dat het simpelweg een "conversation starter" is en deze persoon eigenlijk iets anders van je nodig hebt (en niet direct met de deur in huis wil vallen). In dat geval is vaak een "I'm good, how are you?" het gepaste antwoord, zodat de andere persoon het zelfde kan zeggen en dan zijn daadwerkelijke vraag kan neerleggen.

Mocht het een kennis of vriend zijn, kan het prima betekenen dat ze gewoon gezellig willen praten maar niet weten waarover. Dan is de zin "How are you" gedeeltelijk bedoeld letterlijk zoals het er staat, maar is het ook een indirect verzoek om dingen te delen waarop een gesprek dan kan aanhaken. Dan is bijvoorbeeld een "I'm good, been working on a new project recently" (Of iets anders wat je wil introduceren als topic van de conversatie) meer gepast, zodat de andere persoon indien geïntresseerd hier over door kan vragen. Ondertussen houd het ook het gesprek open voor de andere partij om een gespreksonderwerp te introduceren

[Reactie gewijzigd door smiba op 16 juli 2021 12:19]

net als in het Nederlands dus?
Ik zeg niks over verbieden. Gebruik zelf ook hier en daar een emoji als ik met collega's communiceer.
Maar vond het wel opvallend dat in de reactie van iemand die het verschil wil aangeven tussen "nuttige" en "ongepaste" emoji's met twee voorbeelden van nuttige emoji's er meteen een tussen zit die als ongepast ervaren wordt in een andere cultuur waar je zomaar mee in aanraking kan komen in je werk.
Er zijn meer culturele verschillen in communicatie mogelijk. Dan alleen in emoji daar doen je altijd rekening te houden in je communicatie. Dat gaat dus verder dan alleen emoji.

Dat geld zowel voor de verzendende partij als de ontvangende partij. Zeker als je communiceert in een taal anders dan je moedertaal.
De halve Engelse taal kan op verschillende manieren geïnterpreteerd worden.

Ik denk niet dat het wenselijk is om vooraf al harde grenzen te gaan stellen. Zeker als het bedrijf mensen op veel locaties heeft zitten, moet er gewoon flexibiliteit van de medewerkers verwacht worden. De ene variant van Engels is het andere niet, maar het is wel de taal die iedereen spreekt. Zo moeilijk is het toch niet?

Het dichtstbijzijnde voorbeeld: Nederlanders zijn bijvoorbeeld gewoon best direct, vergeleken met andere culturen. Dat kan als brutaal opgevat worden, dus moet elke Nederlander die Engels spreekt een les nuance/om-het-probleem-heen-praten leren?
Precies, gaan ze xoxo ook blokkeren?
Hopelijk niet, mijn standaard mail afsluiting is xoxo
Te veel Gossip Girl gekeken denk ik.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik en veel mensen in mijn omgeving emoticons in mails eerder zien als een gebrek aan aandacht van de schrijver. Er worden plaatjes toegevoerd om nog een beetje te nuanceren wat er daadwerkelijk bedoeld zou worden. Ik denk dat sommigen mensen er zich best meer bewust van mogen worden dat hun ontvangers lang niet altijd blij worden van die plaatjes.

Verbieden gaat me natuurlijk ook te ver. Maar we weten niet wat de achtergrond is. Wellicht werd er ook zo met klanten gecommuniceerd.
Met tekst kun je nog veel meer ellende veroorzaken. Dat ook maar niet meer doen?

Ik zou het belachelijk vinden als iemand zou betalen dat ik geen emojis meer mag gebruiken bij onderling contact met collega's. 8)7
Emoticons zijn berucht omdat ze geen vaste betekenis hebben, denk aan aubergines en zo. Tekst is veel minder dubbelzinnig. Kan best zijn dat jij daar heel goed mee om kan gaan maar dat zegt niks over de ontvanger en al helemaal niet over je collega's.

Afspraken over huisstijl en wat wel en wat niet in zakelijke communicatie is onderdeel van een professionele omgeving. Ter bescherming van anderen en jezelf....
Ben het met je oneens. In directe communicatie tussen mijn collega's gaat het niemand anders, behalve de ontvangers, iets aan wat daar gebeurt en wat daar staat. Daar gaat niemand bepalen of er een huisstijl geld of welke symbolen ik wel of niet kan gebruiken.

Professionele organisatie... Ja vast, als je je werknemers verbied om emoticons te gebruiken, dan mag je je professioneel noemen? Hou toch op.

Een professionele omgeving kenmerkt zich echt niet door de opgelegde bemoeienis en beperkingen aan de werknemers. In mijn ogen zijn dat de mensen zelf, niet de onnozele regeltjes.
Sterker nog, ik denk dat het gebruiken van emotes juist er voor zorgt dat er context gegeven kan worden aan een stuk tekst.

B.v:


''moet je het stuk maar beter lezen''

of

''moet je het stuk maar beter lezen ;) ''

Het bovenste voorbeeld klinkt meer ''dwingend'' en meer afwijzend, alsof je het niet goed hebt gedaan. Terwijl het onderste stuk meer vriendelijker klinkt, en meer een soort tikje op de vingers. Uiteraard zou je de zin kunnen herschrijven tot iets minder onvriendelijk. Maar dan word de zin langer > kost meer tijd > kost meer geld.

En net als in rl, moet je ook gewoon fatsoenlijk met emotes om kunnen gaan. Als een vrouwelijke collega me een kus blaast terwijl ik totaal niet close ben met die collega, zou ik het ook awkward vinden.

Tevens hoop ik dat de Tweaker emotes nog heel lang meegaan. Het enige wat sinds 1998 niet is veranderd, en dat mag wat mij betreft zo blijven! _/-\o_ :/ 8-) }:O ;) :o }> :+ :( :) :9 8)7

[Reactie gewijzigd door rickboy333 op 15 juli 2021 19:56]

Mwah, als Clippy terug komt dat verwachten we van Tweakers uiteraard dat Henkie ook gaat terugbrengen!
Ligt misschien aan mij maar je zegt aan de ene kant moet en dan een knipoog. Dat vind ik nou juist verwarrend... Misschien geen emoticonen maar gewoon zeggen wat je bedoeld.
Het was een voorbeeld. Niets is perfect.

Zijn er mensen die zich niet kunnen vinden bij wat rickboy heeft geschreven? Want dat is imo gewoon common sense.
Ik ben het wel met Gaskabouter eens. Het gebruik van emoticons is vooral armoedig taalgebruik. Het toont mij telkens weer dat iemand blijkbaar niet in staat is zich in gewone woorden uit te drukken. En daarom zou ik mensen die hun correspondentie met emoticons opleuken helemaal niet op mijn werkvloer willen hebben. Een helder en duidelijke taalgebruik is hier een eerste vereiste. Dit kan niet met emoticons.
Geschreven woord is een ontzettend arm medium.
Daarnaast zijn sommige mensen misschien slecht met woorden, maar het grootste probleem zit toch echt in het medium en niet de gebruiker.
Niet helemaal. Gebrek aan woordenkennis bij zowel de schrijver als de lezer is het werkelijke probleem. Emoji's helpen daar op het eerste gezicht bij.

Er zijn redenen waarom er verschillende woorden zijn voor dezelfde zaken. Sommigen woorden zijn serieuzer dan andere. Een goede schrijver kan dus met woorden hetzelfde bewerkstelligen als een emoji, zeker als de lezer ook goede taalkennis bezit.

In zo'n geval is juist de emoji "arm".

Ben zelf helemaal geen woordsmit, maar maar waardeer het werk van zo'n persoon veel meer dan geneuzel met emoji's.
Je mist alle non-verbale communicatie, woorden hebben soms ook 2 betekenissen. Mensen hebben ander gevoel bij woorden, zinnen of uitdrukkingen.

Nee, sorry. Er is een reden dat men zegt dat je beter even face to face kan praten dan via chat/mail.
Ben jij vloeiend genoeg in Engels om alle verschillende betekenissen van Engelse woorden te kennen? Ook de verschillen tussen het gebruik van die woorden in Engeland, Canada, de VS, Jamaica, Australie, Nieuw Zeeland, of andere Engelstalige gebieden? En weet jij wanneer je in het Engels communiceert met iemand in Japan, Koeweit of Chili ook zeker dat die diezelfde kennis hebben en precies weten wat je bedoelt?
Als je bij een internationaal bedrijf werkt kan een smiley in de communicatie naar de juiste personen zorgen voor een luchtiger 'gesprek', waar zinnen die anders beschuldigend zouden kunnen worden geinterpreteerd duidelijk vriendelijker worden..
U gaat er blijkbaar zonder meer vanuit dat emoticons overal ter wereld dezelfde betekenis en dezelfde gevoelswaarde hebben. Ik raad u dringend aan deze opvatting onmiddellijk overboord te zetten.

Van mensen die op internationaal niveau werkzaam zijn, verwacht ik overigens dat zij een degelijke talenkennis hebben.
Zoals ik zei, 'kan...naar de juiste personen'. Niet 'zonder meer' naar iedereen, en ik ga ook niet van allerlei dingen uit. Ook qua taal is er een groot verschil tussen hoe je communiceert met een professor in Nederland, een professor in Duitsland, of een professor in Saudi Arabie bijvoorbeeld. Veel Nederlandse professoren gaan direct zelf op je/jij over en verwachten dat ook terug. Een Duitse professor verwacht over het algemeen niet dat je direct zo amicaal terug reageert zelfs als ze jou met je voornaam aanspreken. En een professor in Saudi Arabie zal je over het algemeen nauwelijks spreken omdat die de communicatie aan degenen onder hem/haar overlaat en vaak zelfs alleen die positie heeft door familiebanden en zelfs niet altijd een opleiding in dat veld heeft. Dus die komt verder alleen ter sprake wanneer het om geld gaat of om problemen. Die zal dan ook niet amicaal gedrag waarderen over het algemeen, in ieder geval niet tot je ze ontmoet hebt.
Daar komt bij dat een groot deel van de wereld niet vloeiend is in Engels en gewoon je mail door iets als Google Translate zal gooien. Waardoor je voorzichtig gekozen woorden opeens iets heel anders kunnen worden. Dus als je echt wilt zorgen dat je bedrijfscommunicatie goed gaat moet je ook al je mailtjes door verschillende vertaaldiensten halen en iemand hebben die vloeiend is in zowel de taal van de ontvanger als Engels om te laten controleren dat alles nog hetzelfde betekent.

Communicatie is voor een groot deel inschatten wat de andere persoon wel en niet verwacht, wat ze wel en niet kunnen waarderen, en hoe je niet alleen kan zorgen dat je de juiste informatie op de juiste manier overbrengt, maar ook dat de persoon er een goed gevoel aan overhoudt, en niet juist gaat twijfelen. De juiste smiley naar de juiste persoon kan helpen stress te verminderen.

[Reactie gewijzigd door Skyclad op 16 juli 2021 13:16]

Juist in een internationaal gesprek kan het gebruik van emoticons (vooral elke emoticon die ingewikkelder is dan :( of :) maar zelfs die soms nog) rampzalig uitpakken omdat de interpretatie o.a. van de cultuur afhangt.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 16 juli 2021 14:25]

Armoe is toch geen schande zeker? :+

OT: Ik vind het een mooie update van Microsoft. Hun emojis bleven qua stijl een beetje achter op de andere platformen. Daardoor kan een uitdrukking die is verstuurd op iOS er ineens anders zien in Outlook op een Windows PC bijvoorbeeld.

TL;DR
:o
Ieder zijn eigen mening natuurlijk maar ik denk wel dat emoticons wel kunnen helpen. Het zal zeker wel liggen aan de situatie. Als je bijvoorbeeld voor het eerst contact met iemand opneemt zal het zeker niet gepast voelen om een bericht vol emoticons te sturen. Of iemand die echt serieus en zakelijk blijft klinken zal ik het niet snel bij doen.

Maar emoticons kunnen wel (mede) een situatie verlichten of benadrukken. Ik heb wel een contact gehad met een bedrijf waar we afspreken om 14:00 en dan perongeluk in de laatste mail staat er "dan zien we elkaar om 13:00". Nu kan ik dit natuurlijk gewoon corrigeren. Maar wat ik deed was "Je mag om 13:00 komen maar dan moet je wel een uur wachten aangezien we om 14:00 hadden afgesproken ;) ". Dit geeft voor mij gevoel een lichtere sfeer mee dan "Sorry maar we hadden om 14:00 afgesproken". Uiteraard kan ik niet in de hoofd van een ander kijken maar zoals ik het zie geeft mijn antwoord een gevoel van "O jee ik had een klein foutje gemaakt maar gelukkig vind hij het niet erg omdat hij er een grap over maakt." en de tweede antwoord meer van "Wat stom van me dat ik dit verkeerd zei". Uiteraard zou mijn bericht ook zonder knipoog nog als grap gezien worden maar met knipoog voelt het toch net lichter en minder erg, tenminste in mijn hoofd.

Of een collega die vroeg of we om drie uur even konden afspreken. Mijn antwoord als grap was "Helaas kan ik dan niet maar ik kan wel om 15:00 ;) ". Zonder de knipoog zou dit wel verwarring geven maar met knipoog snappen ze dat ik wel gewoon om 3 uur kan.

Ik denk wel dat het scheelt dat de meeste mensen in mijn omgeving me kennen als iemand die van grappen houdt. Als ik naar me moeder ga en ze vraagt welke thee ik wil kan ik best zeggen aard(emoticon bij) en snapt ze de grap wel. Maar dit zou ik dus niet doen in een zakelijk bericht.

Natuurlijk kunnen emoticons verkeerd gebruikt worden en dat is lastig. Of zo overdreven dat het wel irritant is. Maar woorden hoeven ook niet altijd hetzelfde voor iedereen te betekenen. Ik ben er rond 2 uur klinkt alsof er weinig fout mee kan gaan maar rond 2 uur kan voor de ene tussen 13:55 en 14:05 zijn en voor een ander weer tussen 13:45 en 14:15.

[Reactie gewijzigd door Daoka op 15 juli 2021 21:26]

Mijn complimenten voor uw evenwichtige reactie. U geeft zelf al heel duidelijk aan waar de grenzen liggen bij het gebruik van emoticons en u onderkent ook dat er een verschil is tussen zakelijke correspondentie en correspondentie die u voert met vrienden en familie.

Toch wil ik hier nog de opmerking maken - zoals al eerder vermeld is bij dit item - dat emoticons geen duidelijk omschreven betekenis hebben (er zijn niet voor niets zoveel verschillende emoticons in omloop). Uw toegevoegde 'knipoog' bedoelt u waarschijnlijk vriendelijk, maar kan ik ook als sarcastisch bedoeld opvatten.'
Sommige dingen kunnen verkeerd opgevat worden inderdaad. Zover ik geleerd heb staat een knipoog voor grap. Een knipoog zou ook onder de verkeerde omstandigheden inderdaad ook sarcasme kunnen zijn. Het kan ook voor flirten staan. Maar de context van de rest van de woorden geven meestal wel een goede indicatie wat er bedoelt is. Al zijn er natuurlijk uitzonderingen.

Al denk ik wel dat er gezegd moet worden dat er 2 soorten sarcasme zijn. De ene is vriendelijk/grappig en de andere is boos. Maakt bijvoorbeeld iemand een grappige foutje kan je zeggen "dat heb je geweldig gedaan". Hier zou ik de emoticon of knipoog of duiveltje neerzetten. Het ligt er natuurlijk aan hoe de emoticons getekend zijn. Ziet de duivel er gemeen en boos uit dan niet natuurlijk. Maar is het een beetje lachende sarcastische uitziende duiveltje dan kan het wel. Maar ben je echt boos op iemand dan zet past een knipoog er niet erbij want de meeste knipoog emoticons hebben er wel een lachje bij. Dus dan zet je er eigenlijk een boos gezicht bij. De meeste mensen snappen dan echt wel van "oke ik heb dit verkloot dus ik heb het echt niet geweldig gedaan en de boze gezicht is er niet uit sarcasme".

De woorden alleen zijn dus soms ook niet genoeg om de juiste stemming te bepalen. Maar vaak met rest van de woorden of de situatie te bekijken is het meestal toch wel duidelijk. En natuurlijk ook even inschatten of de emoticon wel de juiste kenmerken hebben. Een knipoog zonder lach geeft inderdaad niet het gevoel van grap. Een uitstekende tong kan bijvoorbeeld bij plagen maar ook die moet dan natuurlijk wel een vrolijk eruit zien. Een neutrale gezicht geeft dan weer niet de plaag boodschappen.

Edit: en die grap over de verkeerde tijd was trouwens wel naar iemand die ik nog nooit ontmoet had. Dit was de vijfde mail tussen mij en die persoon. Maar gewoon door de manier van schrijven van die persoon verwachtte ik dat die het wel zou snappen en niet erg zou vinden ook al was het wel een zakelijke afspraak. Dingen als dat ook al was het zakelijk werd er in de reactie van hun al dingen gezegt hoi (mijn voornaam) en niet geachte meneer. En dingen als al snel je in plaats van u.

[Reactie gewijzigd door Daoka op 16 juli 2021 04:42]

Maar woorden hoeven ook niet altijd hetzelfde voor iedereen te betekenen. Ik ben er rond 2 uur klinkt alsof er weinig fout mee kan gaan maar rond 2 uur kan voor de ene tussen 13:55 en 14:05 zijn en voor een ander weer tussen 13:45 en 14:15.
Daarom is het zo belangrijk om duidelijk te zijn, en daar helpen emoticons niet bij omdat ze op meerdere manieren geïnterpreteerd kunnen worden. Je kunt ook zeggen: ik ben er om 2 uur. Duidelijk en geen misverstand mogelijk. Niet de ander opzadelen met het probleem dat jij je tijd niet fatsoenlijk kunt plannen. Of zeg ik ben er tussen 2 en kwart over 2. Net zo duidelijk, en geeft jezelf wat ruimte.

Er is geen excuus om niet duidelijk te communiceren en emoticons gaan daar niet bij helpen.
Dit begreep je een beetje verkeerd. Hier zei ik alleen dat woorden ook verkeerd begrepen konden worden. In dit voorbeeld zou een emoticon inderdaad ook niet geholpen hebben. Maar uiteindelijk kunnen worden gewoon ook verkeerd opgevat worden of op meerdere manieren opgevat worden. "Wat zie jij er mooi uit". Zonder context kunnen deze worden op verschillende manieren opgevat worden. Wil iemand flirten me je, wil iemand gewoon een compliment geven of is dit gemeen bedoelt. Vaak kan je in de situatie wel proberen in te schatten maar toch kan het anders zijn dan je verwacht. Of bijvoorbeeld "geen oude koeien uit de sloot halen". Ik weet echt wel wat het betekent maar mijn antwoord is dan juist "Er zitten hier geen koeien in de sloot" of "Dit kan je beter wel doen want anders blokkeert de koe het waten of als de koe dood je en aan het rotten is komen er bacteriën in het water". Het is dus maar hoe je het wil opvatten. Nogmaals ik zoek wel de goede situaties uit om dit te doen.

Als we technisch kijken worden ook juist dingen verkeerd gedaan. "Kan je even drinken pakken voor me?". Er wordt eigenlijk alleen gevraagd of je de fysieke en mentale mogelijkheid heb om het te doen. Ook "wil je" is alleen vragen of je zin heb en gemotiveerd ben om het te doen. Maar mensen zien dit als ik ga deze actie wel of niet doen.

Uiteraard zullen de meeste mensen snappen wat er bedoelt wordt ook al zijn het eigenlijk de verkeerde woorden.

Aan de andere kant heb ik bijvoorbeeld tegen me moeder gezegd van met alleen emoticons (Whatsapp) dat ik klaar ben met werken, dat ik nu naar de auto loop, dat ik dan de auto bij mij neerzet en dan dat ik naar haar toe kom lopen. En ze begreep het ook nog al koste het natuurlijk wel even een paar seconden.

Man + klok met 5 uur (einde werktijd). Man die loopt + pijl -> + auto. Man + auto + pijl -> + man + huis. Man die loopt + vrouw + huis.

[Reactie gewijzigd door Daoka op 16 juli 2021 03:57]

Doe niet zo flauw. :)
Zakelijke communicatie, daar valt ook communicatie onder die eventueel buiten het bedrijf moet worden gebruikt.

En dan hebben emoji's helemaal niet de uitwerking die jij en je team, ten tijde van de communivcatie eraan hebben kunnen hangen.

Werk jij in een bedrijf dat amper tot niet communiceert met andere bedrijven/instellingen? Geweldig, laat dan vooral je innerlijke emoji's los.

In bedrijven die wel communiceren met andere bedrijven/instellingen, dan is het gebruik van emoji's helemaal niet handig. Of nog erger, maak je een product dat door derden word geverifieerd (vanwege onafhankelijke auditing) dan zijn emoji's uit den boze.

Een beetje meer nadenken en minder je eigen situatie projecteren op anderen zou je sieren. Het lijkt er meer op dat je hiervan behoorlijk op de kast bent gejaagd.
Emoticons zijn berucht omdat ze geen vaste betekenis hebben, denk aan aubergines en zo. Tekst is veel minder dubbelzinnig. Kan best zijn dat jij daar heel goed mee om kan gaan maar dat zegt niks over de ontvanger en al helemaal niet over je collega's.
Degenen die er niet goed mee om kunnen gaan, kan je beter op een cursus zakelijke communicatie sturen.
Afspraken over huisstijl en wat wel en wat niet in zakelijke communicatie is onderdeel van een professionele omgeving. Ter bescherming van anderen en jezelf....
Vertaling: ter bescherming van de organisatie.
In het kader voorkomen is beter dan genezen kun je ook gewoon afspraken maken.

Ik weet niet waarom je meent iets te moeten vertalen maar in mijn ervaring heeft de werknemer zelf er echt het meeste last van als er misverstanden ontstaan in de communicatie. Maar inderdaad de goede naam van de organisatie kan ook in het geding komen. Meestal niet zo'n issue
[...]
Degenen die er niet goed mee om kunnen gaan, kan je beter op een cursus zakelijke communicatie sturen.
Neemt niet weg dat een emoticon vrijwel altijd dubbelzinnig,cultuurafhankelijk en contextafhankelijk is, terwijl je tekst tamelijk helder kunt maken.

En verder is er niets mis met het beschermen van de organisatie, als je daarmee ook personeel tegen elkaar kunt beschermen. Verbieden van emoticons gaat daarbij wat ver, maar je kunt best per geval bepalen of je personeel berispt.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 16 juli 2021 14:23]

Teksten kunnen door hun minder dubbelzinnigheid zwaarder gevat worden dan bedoeld. Hoeveel ruzies zijn er al wel niet middels whatsapp en sms ontstaan? Omdat de tekst zwaarder kan vallen dan bedoeld. Een emoji kan verlichting aan brengen, maar ook sarcasme.

Helaas is niet iedereen even handig met teksten en het op de juiste plaats zetten van emoji’s.
Wel of geen emoticons toelaten heeft geen enkel effect op communicatie kwaliteit.. het kan enkel leiden tot het verminderen van motivatie van sommige werknemers die daar graag mee communiceren.
En een man kusjes sturen als vrouw?
Er zit wel een verschil tussen zo'n kus emoji of een 🙂 :-) en 😉 ;-). Die laatste twee kunnen imo prima (afhankelijk van hoe je je profileert als bedrijf), ook bij externe communicatie.

Werk je bij een begrafenisonderneming is dat uiteraard wat anders dan bij een tech-(achtig)bedrijf.
We hebben dus echt in reglement moeten opnemen dat er geen emojies worden gebruikt in zakelijke communicatie.
He😳🤨? Meen je dit? Kijk dat je je mails niet af moet sluiten met 🍆💦 is fair enough, maar volgens mij weet iedereen dat wel 🧐. Een aantal simpele emoticons kunnen heel wat emotie over een bepaald stuk tekst geven. Wat in de tekst zelf vaak juist verkeerd opgevat kan worden.
Det probleem met email is dat je niet het non verbale aspect kan meegeven een emoticon kan dit wel meegeven.

Dat je geen kusje moet sturen etc naar een vrouw ... lijkt me allemaal nogal logisch maar om dan alle emoticons te verbieden in communciatie is wel een brug te ver en het klinkt dat je IT-er bent dus inderdaad vanuit een andere kijkhoek ernaar kijkt.

Uit eigen ervaring me grootste orders kwamen van partners en klanten waar grappen en emoticons standaard waren (deze 3 ) :) :P ;)
De emoticons komen echter niet bij het eerste gesprek maar zodra je er een relatie mee opgebouwd hebt,

alhoewel als mijn bedrijf zulke regels gaat opleggen dan zou ik toch echt tegen me baas zeggen.

Mag ik me werk doen? of ga je me zometeen ook nog vertellen hoe ik een telefoongesprek moet voeren met me klanten.
Leuk voor een junior medewerker maar ik heb ondertussen de leeftijd bereikt dat ik wordt aangenomen om me ervaring.

Je kunt het ook omkeren , wat zou jij ervan vinden als de regels van IT opgelegd worden door de sales afdeling?

[Reactie gewijzigd door Zyphlan op 15 juli 2021 21:08]

Mijn ondervinding is net het omgekeerde, je ziet meer en meer "informele" communicatie van overal.

Ben er niet rouwig om, er zijn natuurlijk momenten dat je het beter droog en zakelijk houdt maar laat ons nu aub niet doen alsof de oude "geachte blabla met vriendelijke groeten blabla" ook maar enige meerwaarde had.

Geef mij maar wat persoonlijkheid ipv al die kurkdroge eenheidsworst die het karakter van je klant/whatever volledig wegneemt. Je kan best veel opsteken uit de manier van communiceren die een andere partij zichzelf aanmeet, oa. qua klantenbinding.

[Reactie gewijzigd door kristofv op 15 juli 2021 23:51]

Ja want gelukkig kan tekst zonder emojis niet verkeerd worden begrepen!? Mijn beeld is dat emojis juist vaak toevoegen ook in meer serieuze context om te verduidelijken hoe je dingen bedoelt :-)
Valt onder "zakelijke communicatie" ook de communicatie tussen collega's onderling?

Dat staat het gebruik van animated gifs waarschijnlijk ook uit?
Beetje apart - alsof woorden niet verkeerd kunnen worden geinterpreteerd. En daarbij komt; communicatie is niet alleen tekst. Informatie uitwisseling via enkel tekst is al moeilijk genoeg.
Communicatie tussen mensen kent nuances en die worden normaal gesproken via lichaamstaal, volume, toon-hoogte, pitch e.d. doorgegeven.

Dus: gemiste kans om communicatie juist iets te verbeteren.
Ik snap niet hoe je je eigen argumenten rijmt met het verbieden van gebruik van emoji.
Beetje apart - alsof woorden niet verkeerd kunnen worden geinterpreteerd. En daarbij komt; communicatie is niet alleen tekst. Informatie uitwisseling via enkel tekst is al moeilijk genoeg.
Communicatie tussen mensen kent nuances en die worden normaal gesproken via lichaamstaal, volume, toon-hoogte, pitch e.d. doorgegeven.
Moment dat je het ene uitsluit, val je weer terug op de basis,
als je iemand niet helemaal begrijpt dan bel je die op of zoek je die even op ipv constant 😮🙁😋😄🤭

Dan hoor of zie je die beter en kun je het (hopelijk) beter plaatsen.
Die emoij kunnen helpen om woorden van lading te voorzien. Iets wat je normaal met geluid/beeld regelt.

En als je dus vervolgens moet bellen of opzoeken - wat duidelijk meer moeite kost - dan helpen die empij dus toch?

Mijn argument is: extra tekens (naast het normale alfabet + leestekens) om iets over te brengen zijn toch handig? Dat het vervolgens ook nog weer aan interpretatie onderhevig is dat is ook bij lichaamstaal en gesproken woord, het geval.
En ja hoor, ik zie het bericht op Tweakers in pak-hem-beet 2027: "Microsoft kiest bij Windows 13 voor eenvoudige, vierkante, duidelijk vormgegeven 2D emojis".
Ik vraag mij meer af zo de digitale werkvloer aangenamer maken?

Christ... als dat je digitale werkvloer verbeterd dan zou ik eerst de werkvloer gaan aanpakken en eens een goed gesprek met de collega's voeren.
3600 is niet niets, vraag me af waar ze die dan verstopt hebben, want als ik het emoji keyboard opendoe lijken het mij er toch echt veel minder te zijn.
Officieel zijn er 1800 zonder de huidskleuren mee te nemen. Dus incl. Kan dat best kloppen.

https://unicode.org/emoji/charts/full-emoji-list.html

Volgens deze officieel 3521:
https://unicode.org/emoji/charts/emoji-counts.html

[Reactie gewijzigd door Mopperman op 15 juli 2021 18:50]

Windows gebruikt de unicode emojis niet. Ze hebben hun eigen set. Zo werken bv. country flags niet op Windows systemen.
Ja en nee, in de basis volgt het gewoon de unicode, maar vlaggen zijn een aparte geval vanwege de
gecombineerde unicode (daarom zie je ze in de browser - welke aparte kolom heeft - standaard als letters, bv NL of US).

Geval van bijvoorbeeld Nederland:
U+1F1F3
U+1F1F1

In een browser wordt dit dus:
🇳🇱

^^ geen vlag, Android en consorten geven deze wel weer, maar browser FB bijvoorbeeld niet, en zal deze of afvangen door een vlag plaatje, of gewoon dezelfde code houden (want browser).

Buiten de vlaggen zijn er volgens mij maar een handjevol die Windows niet standaard heeft, buiten natuurlijk de looks die 99% 2D zijn en nu dus 3D worden. Maar buiten apart geval van de vlaggen, volgt Windows gewoon de volledige unicode standaard.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 15 juli 2021 22:29]

Ik heb hier vier browsers op de PC staan. Daarvan weigert IE gewoon faliekant om de website te laden (dus ik heb geen idee of die dat vlaggetje herkent), Edge en Chrome komen terug met NL in kleinkapitaal, en Firefox laat gewoon een vlagicoontje zien. Dus het is wel degelijk browser (of waarschijnlijker - renderer) specifiek, aangezien Edge en Chrome op de achtergrond ook dezelfde renderer gebruiken.
Er zijn nog wat oudere sites die IE wel kan weergeven, maar ook IE (net als Chromium) vallen terug op de windows geinstalleerde fonts. Firefox (of eigenlijk Mozilla) komt met ingebakken font, twemoji, welke dus de font-render overruled bij de vlaggetjes.

Windows gebruikt de Segoe font specifiek voor emoji's, EmojiOne font is bv een opensource die deel van deze font vervangt door de juiste vlaggetjes en dit wel kan laten werken, zodat je browser-onafhankelijk gewoon de vlaggetjes zal zien.
Dus eigenlijk waar het op neerkomt is dat het font de bepalende factor is.
En dat heeft niets met het operating system, de renderer of de browser te maken.

In theorie als je Chrome configureerd om het font van Firefox/Mozilla te gebruiken zou die ook het vlaggetje laten zien.
Wellicht al die verschillende huidskleuren etc. bij elkaar opgeteld? Not sure though
Emoticon voor het gezin:
Één of twee ouders met 1,2 of 3 kinderen van ieder geslacht wat en dan 5 huidskleuren + geel en natuurlijk open staan voor natuurlijke kleur menging en adoptie. Hoeveel iconen wil je hebben.

Zou meer zien in dat je zelf je emoticon kan samen stellen waarbij je niet een doolhof van politiek correcte keuzes moet doorlopen met voor geselecteerde opties die je van woede laten koken omdat je huidskleur er niet bij zit in de gezinssamenstelling die van toepassing is.


Maar positief lijkt wel weer te zijn dat Flat op zijn retour is :D

[Reactie gewijzigd door Splorky op 15 juli 2021 18:52]

3600 is niet niets, vraag me af waar ze die dan verstopt hebben, want als ik het emoji keyboard opendoe lijken het mij er toch echt veel minder te zijn.
De aantallen hier (3600 waarvan de helft geanimeerd) zijn exact het dubbele van wat het artikel in The Verge zegt:
It’s part of a bigger update that will see 1,800 emoji in Microsoft 365 updated with 3D designs and the company’s Fluent Design language.
[...]
Around 900 of these overhauled emoji will also be animated in products like Microsoft Teams.
Update: ook onmsft.com heeft het maar over de helft van de aantallen waarvan hier sprake:
Today, the company revealed that it has redesigned its 1800+ emojis with a new 3D look that looks much more detailed than the previous flat ones.
@JayStout kan allicht duidelijkheid verschaffen?

edit:
Extra bron + oproep naar auteur

[Reactie gewijzigd door edeboeck op 15 juli 2021 18:55]

Inderdaad, het juiste aantal is 1800. Excuses.
Jay
Idd hoop kleurvarianten en :
Microsoft Teams now supports over 800 emojis in its public preview. Before this update, Teams only supported 85 emojis (😥). In addition to adding over 700 additional emojis, Microsoft Teams now has a category selector, skin tone selector, and shortcode picker.
https://www.windowscentra...800-emojis-public-preview
Clippy heeft voor altijd een speciaal plekje in mijn hart
Ook al was/is zijn originele naam Clippit, en niet Clippy... :-)

Ik heb destijds wel gelachen met de Flash animatiefilmpjes waarin arme Clippy te horen krijgt dat hij met de komst van Office XP z'n baan zal verliezen. De drie filmpjes zijn gelukkig wel bewaard op Youtube en andere kanalen. Nostalgie...
Ja, meen je....ik ben best nostalgisch met dat soort dingen. Loeki terug op tv vind ik fantastisch en Ajax stijgt in mijn achting met het oude logo op de borst, maar clippy mis ik als kiespijn. Die kwam altijd te pas en te onpas met een antwoord op een vraag die je niet stelde.....
Hij was er wanneer je hem niet nodig had, maar ook wanneer je hem wel nodig had. Met gevraagd advies en ongevraagd advies. Een soort derde ouder. Maargoed, ik ben misschien te ouderwets. Het voordeel is wel dat niemand je verplicht hem te gebruiken, dus mag je hem nog altijd missen als kiespijn mocht je daar meer behoefte aan hebben :)
Ik zat naar oude afleveringen van Wie Ben Ik en Rad van Fortuin te kijken op Youtube... de 90's waren gewoon beter.
Zeker, bracht je alleen nooit veel verder.
Opvallend, de paperclip-emoji wordt vervangen door een 3d-beeltenis van Clippy.

Dat Microsoft al langer plannen had om Clippy opnieuw tot leven te wekken, blijkt uit een recente poll op Twitter. Hiermee ging het bedrijf na hoeveel mensen het idee genegen waren om de virtuele assistent, die in Office 97 zijn intrede maakte
De getoonde paperclip-emoji lijkt meer op een gewoon icon.
Lijkt me niet iets wat je moet gaan vervangen door een symbool van een virtuele assistent.
Waarom niet?
Het zijn emojis. Geen zakelijke afbeeldingen.
Hopelijk zijn de 2D ook al ‘ander font’ nog te gebruiken.
Clippy 2,0

Hopelijk doen ze wel een paar easter eggs toevoegen, dat als je iets bepaalts achter Clippy zet, je een unieke clippy krijgt
Ik vind ze er net uitzien of ze van klei zijn gemaakt…
Ik vind dat eigenlijk wel iets hebben. Is weer eens wat anders dan de goedkope 3d renders of de zielloze 2d plaatjes
Koning Clippy is terug!
Eigenlijk wel grappiger waar we in de jaren 00 3D zagen, zagen we in de jaren 10 alles 2D worden waarbij nu weer alles 3D wordt. Uiteindelijk gaan we alles weer opnieuw terug zien want veel kan er niet verandert worden blijkbaar.