Xbox-app geeft ouders meer controle over uitgeefgedrag van kinderen

Microsoft heeft de Xbox Family Settings-app van nieuwe functies voorzien, waardoor ouders meer inzicht kunnen krijgen in het uitgeefgedrag van kinderen. Ze kunnen bijvoorbeeld beperken hoeveel geld kinderen uit kunnen geven aan games en kunnen ze met de app meer geld geven.

Met de nieuwe functies kunnen ouders hun kinderen meer geld geven voor games en in-game-aankopen, of er juist voor zorgen dat ze minder geld kunnen uitgeven. Via de app kunnen ouders hun kinderen bepaalde bedragen geven, van tien dollar tot maximaal honderd dollar. Dit geldbedrag wordt dan toegevoegd aan het Microsoft-account van een kind.

De Ask to Buy-functie geeft ouders weer een notificatie als een kind iets wil kopen waar hij of zij niet genoeg geld voor heeft. Ouders kunnen er dan voor kiezen om de aankoop zelf te betalen, om hun kind geld te geven, of om de aankoop te weigeren.

Ouders kunnen met de update ook inzien hoeveel geld een kind nog op zijn of haar Microsoft-account heeft staan en wat de betaalhistorie is van een kind. De Xbox Family Settings-app kwam vorig jaar beschikbaar voor Android en iOS en laat ouders onder meer de schermtijd beperken en laat ze beheren met wie kinderen spelen en chatten.

Door Hayte Hugo

Redacteur

14-07-2021 • 10:17

85 Linkedin

Reacties (85)

85
81
40
9
1
30
Wijzig sortering
Dit is niet te omzeilen, tenzij de kids mijn code weten en mijn 2fa device hebben. Ik heb mijn beide kids een eigen controller gegeven die ze direct herkent aan de hand van een pincode. Als ze iets willen kopen krijg ik daar een melding van en ga ik daar met ze over in gesprek. 10 plus content wordt geblokkeerd. Als ouder krijg ik maandelijks een overzicht van wat men globaal doet. Het helpt bij de ondersteuning van de opvoeding. Ik ben er blij mee.

[Reactie gewijzigd door MrX_Cuci op 14 juli 2021 11:12]

probleem is dat de online casino's en lootbox shops van EA 3+ gekeurd zijn.
Op zich geen probleem. In Minecraft ook veel content te koop vanaf 3+. Je kunt vrij eenvoudig in de marketplace komen. Een aankoop moet worden goedgekeurd door één van de ouders door een instelling in de app.
okee, dat is tenminste iets
Mja beter dit dan dat je weer een bericht voorbij ziet komen dat een kind voor honderden euro's/dollars fortnite tegoed heeft gekocht omdat de creditcard van de ouders gelinkt stond.
Er zou geen eens uitgeefgedrag van kinderen moeten zijn. Dat leert kinderen verkeerde dingen en maakt ze een probleem op latere leeftijd. Kinderen moeten eerst geld verdienen voordat ze geld uit kunnen geven omdat ze zo leren dat geld niet aan de boom groeit en er een tegenprestatie voor verwacht word.
Wat een vastgeroest denkbeeld. . Door zakgeld te krijgen leren kinderen omgaan met en de waarde van geld kennen.
Er is een verschil tussen:
1: online store met digitaal “onbeperkt” geld
2: geef je kind €20 om leuke dingen te kopen.

Eerste keer je niks van. Tweede doen we met onze dochter van 6.

Ze krijgt spaargeld en mag af en toe met dat geld dingen kopen. Daarmee leert ze dat ze geld maar één keer kan uitgeven. Leuk om te zien hoe ze dan ineens toch niet die dure Barbie wil, maar meer producties die wat goedkoper zijn en ze toch ook leuk vindt.
Wel goed in geld uitgeven maar geen besef dat het ook binnen moet komen voordat je het uit kan geven of je er een bepaalde periode mee moet doen.
Dat is echt niet waar. Het principe van 'zakgeld' is juist dat het niet oneindig is. Dat je de waarde ervan inschat en dus ook hoe lang je ermee kunt doen. Dat je voor grotere uitgaven moet sparen, dat als je geld op is je geduld moet hebben tot het wordt aangevuld.

Geld moet verdienen komt per definitie pas in een later stadium, want 'werken' kun je op jonge leeftijd gewoon niet. Leren hoe je met geld om moet gaan absoluut wel en is jusit een mooie voorbereiding op de 'ervoor werken' fase. Als ouder heb je de taak goed na te denken over de hoeveelheid zakgeld.

Nu kan ik elke game kopen die ik wil, maar vroeger op mijn SNES speelde ik spelen tig keer uit, ging onderling ruilen/lenen of met zakgeld naar de videotheek. Eigenlijk was dit een veel leukere en rustgevendere fase dan nu. Nu is het zoeken naar tijd om die insane backlog weg te werken. Is ook wel meer van deze tijd. Die overload aan content.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 14 juli 2021 18:36]

Leren verdienen door te werken op jonge leeftijd kan prima. Gewoon klusjes in en om het huis laten doen (bijv. tafel afruimen, bladeren in de tuin opvegen etc..). Bij elk klusje wat afgerond is, bijv. een extra euro of 50 cent ofzo.

[Reactie gewijzigd door Zeror op 14 juli 2021 14:52]

Dat is inderdaad slim, mijn zoontje van 12 laat ik ook scalpen en die heeft in de afgelopen vakantie mooi een paar PS5's en videokaarten weten te bemachtigen.
Klinkt als een leuke bezigheid vóór een kind.
En voor een gamend kind kun je dit prima als een soort zak/verdiengeld gebruiken. Ik had een soortgelijk systeem met mijn ouders; standaard kreeg ik een klein bedrag zakgeld, wilde ik meer dan moest ik dingen in huis doen (schoonmaken, vuilnis weggooien, noem maar op). Op een gegeven moment heb ik de afspraak gemaakt dat ze mijn Runescape membership betaalden in ruil voor bepaalde taken. Ik heb (nog) geen kinderen maar ik heb dit als vrij leerzaam ervaren en op deze manier kan je dit systeem van MS natuurlijk ook inzetten.
Er zou geen eens uitgeefgedrag van kinderen moeten zijn. Dat leert kinderen verkeerde dingen en maakt ze een probleem op latere leeftijd. Kinderen moeten eerst geld verdienen voordat ze geld uit kunnen geven omdat ze zo leren dat geld niet aan de boom groeit en er een tegenprestatie voor verwacht word.
Waarom zouden mijn kinderen niet zelf mogen beslissen wat ze met hun zakgeld doen? Vind zelf dat ik geen probleem heb met mijn financien, en ook ik had vroeger zakgeld die ik vrij kon besteden.
Ik kan het fout hebben, maar ik denk dat wat zakgeld toch vaak word aangeraden als hulp bij het leren omgaan met geld.
Er word dan wel typisch geen tegenprestatie verwacht, maar het leert wel dat het geld beperkt is en dat er dus keuzes gemaakt moeten worden tussen de uitgaven.
Lijkt me beter dan de willekeur waarbij het kind iets vraagt en het soms wel en soms niet krijgt.
Daar ben ik het totaal niet mee eens. Ik geef juist mijn zusje (12 jaar) die Xbox Live tegoeden, zodat ze zelf kan leren met geld omgaan. Ik zou ook de games rechtstreeks kunnen kopen, maar dan leert ze helemaal niks.
Onzin. Vroeger kreeg ik ook zakgeld, daar kocht je dan een zak chips van met je vrienden of als je lang spaarde een game. Zo leerde je dat met sparen je grotere dingen kon kopen en dus de waarde van geld.
Heeft helemaal niks met het artikel te maken, maar het is toch inmiddels wel bewezen dat zakgeld kinderen helpt om op vroege leeftijd met geld om te leren gaan. Lijkt me tegenwoordig niet meer relevant of dat fysiek of digitaal is, dus mooi dat er een oplossing bedacht wordt om hier iets meer controle over te hebben als ouder.

[Reactie gewijzigd door Oon op 14 juli 2021 11:13]

Juist dat tegenprestatie aspect is onze huidige maatschappij niet meer haalbaar. Tegenover het Basisinkomen staat duidelijk geen tegenprestatie. Welicht dat hier goed gedrag tegenover gesteld kan worden maar dat ter zijde.

Dus die vlieger gaat niet op. Ook zijn plenty suggesties gedaan dat zakgeld - al dan niet gecontroleerd door de ouders - een prima manier is om te leren dat 'onpeberkt' niet echt bestaat.
Ik als ouder heb heel die app niet nodig of bemoeienis vanuit een game industrie.
Ik als ouder kan zelf mijn verantwoording voor mijn kinderen dragen en kan ze ook sturen met bepaalde zaken en na jaren geleden al een gedegen uitleg gegeven toen men mij kwam vragen of ik een visa card had voor de lootboxen, vanaf die dag nooit meer een vraag erover en kinderen geven geen geld uit aan al die extra aankopen, lootboxes of extra`s.
Dus sorry Microsoft, we hebben een mooi spreekwoord hier; schoenmaker blijf bij je leest.
Opvoedkunde leert steeds weer dat als je kinderen iets verbied dat de kans groot is dat het nog steeds gebeurt, alleen in het geheim.

Prima functionaliteit naar mijn mening. Dit kan ook een les zijn. Je hebt een tientje per maand op je xbox, verbras dit maar hoe je wilt. Op is op, volgende maand kun je weer.

[Reactie gewijzigd door jessy100 op 14 juli 2021 10:35]

Zo doen wij het ook, maar je ziet aan de downmods, men is het er niet mee eens dat wij als ouder dit zelf doen ;)
Maar je doet dit toch ook als ouder zelf? Dit is een tool voor ouders om dit systeem makkelijker te maken, hoe is dit "bemoeienis" vanuit de gameindustrie"?

Dit is toch hetzelfde als de mogelijkheid om een scherm limiet op de telefoon van je kind te zetten? Je hoeft het niet te gebruiken maar de mogelijkheid is er als je het wilt.

Je bent je nu aan het opwinden omdat Microsoft een tool heeft gemaakt om een interactie makkelijker te maken, slaat toch nergens op.
Waarom een tool nodig? Gemak? Net zoals gisteren, ouders op het strand, kinderen in de auto en werden gemonitord via cam? Doe eens normaal, als ouder heb je gewoon je verantwoording te dragen met de kinderen en opvoeden met geld en aankopen, daar heb ik helemaal geen app voor nodig.
Ander stom vb; kassiere kan niet eens hoofdrekenen ivm op school allemaal met een rekenmachine.
Gemak is niet altijd wenselijk, zeker met dit niet, maar ja, als je als ouder je verantwoording niet wil dragen, dan neem je de app en leef je je daarop uit, want een beeldscherm en een app zijn belangrijker dan het contact met je kinderen?
Vanwege dit soort verhalen:

My son spent £3,160 in one game, Basketball game cost our family £2,000, Our son spent £700 on Clash of Clans
https://www.bbc.com/news/technology-48925623
Mijn punt zou zijn dat dit gewoon niet moet bestaan. Het is een lapmiddel zonder dat het de oorzaak aanpakt; namelijk het grove "winst uber alles" idee van de game industrie.
Mijn punt zou zijn dat dit gewoon niet moet bestaan.
Ja, in de ideale wereld. Onze wereld is helaas verre van dat.
Ah ja, daarom mogen we er niks van vinden als ze er nog een schepje bovenop doen.

Companies gonna company.
Hongersnood ook niet. Toch bestaat het. Ook ouders mogen wel eens gewezen worden op hun opvoedkundige nalatigheid.
Als je je eens verdiept in de psychologie die gebruikt wordt moet je je afvragen of dit soort dingen niet gewoon zou moeten verbieden. Heeft weinig met opvoeding te maken als ze vanaf elke ander kanaal buiten hun ouders constant advertenties en dit soort dingen te zien krijgen.

Beetje op de zwakkeren in de samenleving loeren en dat moet allemaal maar kunnen want er is nog iets ergers? Wat een domme redenatie.
NIEMAND laat kinderen van 1 en 2 achter in de wagen. Dus ik betwijfel een beetje dat verhaal van de 'cam'. Met een tesla kan je dat maar dat doe je niet met kids van die leeftijd.
Kijk het journaal van gisteren ;)
https://www.rtlnieuws.nl/...rijd-ouders-op-het-strand
Volgens jou heten ze "niemand" ;)

[Reactie gewijzigd door GameNympho op 14 juli 2021 12:57]

ik twijfel aan hun cam uitleg, niet de rest 8)7
NIEMAND laat kinderen van 1 en 2 achter in de wagen Staat er toch echt ;) maar vat je en ook ik heb mijn twijfels bij het verhaal van de cam. Maar goed, het gebeurt dus wel dat een ouder zijn verantwoording niet draagt.
Inderdaad - prima oplossing. Wellicht dat hiermee het aantal aankopen door kinderen zelfs wat omlaag gaat. Andersom kan natuurlijk ook maar het is zeker niet helemaal te voorspellen. Dus voor een keer niet een typische op winst beluste actie lijkt het.
Opvoedkunde leert steeds weer dat als je kinderen iets verbied dat de kans groot is dat het nog steeds gebeurt, alleen in het geheim.

Prima functionaliteit naar mijn mening. Dit kan ook een les zijn. Je hebt een tientje per maand op je xbox, verbras dit maar hoe je wilt. Op is op, volgende maand kun je weer.
Wat een onzin geklets zeg, ik wist precies wat ik mocht en niet mocht, en als ik iets deed wat absoluut niet mocht kreeg ik de wint van voren, en kreeg ik straf, en flikte ik het ook echt niet meer, woord dood moe van al dat vrije opvoeding onzin, je kinderen zijn niet je vriendjes, ze zijn je kinderen, en kinderen moeten duidelijk weten wat wel en niet mag, natuurlijk doen kinderen dingen die niet mogen, het blijven kinderen, maar dan leren ze er van als ze op hun kop krijgen van hun ouders, ik ben echt niet een crimineel geworden omdat me ouders duidelijk maakte dat stelen niet mocht, of ga maar zo door, ik zie juist dat de vrije opvoeding er voor gezorgd heeft dat er juist veel meer problemen zijn gekomen, en dat zie ik ook duidelijk in mij grote familie, nee ik zeg absoluut niet dat je je kinderen moet slaan of als militair moet opvoeden, maar wel met duidelijke regels, kinderen hebben eenmaal regels nodig, ik zie bij veel kinderen geen respect meer, en veel hebben een grote mond tegen een oudere, in mijn tijd hoefde ik dat echt niet te flikken, je had respect voor ouderen.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 14 juli 2021 16:09]

Er zijn dingen die niet mogen (stelen, moorden kies iets) en dingen die kinderen (/ jong volwassenen ) verboden wordt, terwijl dit gewoon legaal/normaal is.

De eerste categorie, nogal wiedes dat dit niet mag en dat ze dit niet alsnog doen.. de tweede however is een heel ander verhaal. Zeker als het om hun heen wel gebeurt kun je er donder op zeggen dat de kinderen het ook gaan doen. Daarom kun je beter gecontroleerd minimaal toelaten ipv de deur dichtgooien.

Uit je verwoording neem bespeur ik vooral 'ik ben opgevoed' op, dus ga ik er van uit dat je zelf geen kinderen hebt. Prima, dat maakt je mening niet ineens waardeloos, maar het zijn de kinderen van vroeger niet meer. De wereld is anders dan toen wij kind waren en onze manier van opvoeden moet mee veranderen..
Er zijn dingen die niet mogen (stelen, moorden kies iets) en dingen die kinderen (/ jong volwassenen ) verboden wordt, terwijl dit gewoon legaal/normaal is.

De eerste categorie, nogal wiedes dat dit niet mag en dat ze dit niet alsnog doen.. de tweede however is een heel ander verhaal. Zeker als het om hun heen wel gebeurt kun je er donder op zeggen dat de kinderen het ook gaan doen. Daarom kun je beter gecontroleerd minimaal toelaten ipv de deur dichtgooien.

Uit je verwoording neem bespeur ik vooral 'ik ben opgevoed' op, dus ga ik er van uit dat je zelf geen kinderen hebt. Prima, dat maakt je mening niet ineens waardeloos, maar het zijn de kinderen van vroeger niet meer. De wereld is anders dan toen wij kind waren en onze manier van opvoeden moet mee veranderen..
Klopt het is niet meer de wereld van vroeger, het is VEEL gevaarlijker geworden dankzij internet en zo, dus ja je moet nog beter opletten, en je de opvoeding van vroeger geld nog steeds daar is verders niks aan veranderd, het is en blijven je kinderen en niet je vriendjes, als je kind jou op dat moment niet leuk meer vind omdat je hem straft is dat zijn probleem niet de jouwe, je moet niet meer stoppen met duidelijke regels te maken, en als ze daarover heen gaan krijgen ze op hun kop, en daar juist leren ze ook van, wat ze gaan doen als ze de huis eenmaal uitgaan of op leeftijd zijn is hun verantwoording, en bedrijven bemoeien zich veelte erg in de leven van onze kinderen, wij de ouders horen de kinderen op te voeden en alle belangrijkste dingen te leren in leven, niet een bedrijf.
Prima toch als jij het op deze goede manier kunt oplossen (y). Maar er is toch niks mis mee dat Microsoft mensen deze tool aanbiedt? Het is vervolgens aan de ouders zelf of ze dit wel of niet willen gebruiken.
Family safety tools van grote tech bedrijven zijn just welkom en efficiënter in juiste content aan het kind voor te schotelen en consent naar de plek te verschuiven waar deze hoort, bij de ouders.

Enorm veel kinderen worden geconformeerd met content wat absoluut niet geschikt voor hen is op vroege leeftijd. En veel ouders worden confronteert met een ongewenste afschrijving gedaan door een kind.

Veel ouders delen ook hen account of maken een volwassen account aan voor hen kind.

Kinderen hebben al smartphones vanaf 6 jaar, als ouder is het onmogelijk zonder de juiste tools inzicht te krijgen in je kinds digitale gedrag.

Vaak helpt een goed gesprek over diverse zaken en zijn deze tools voornamelijk daar als ondersteuning.
Dit is een groter probleem. De tech bedrijven willen wel de lusten maar niet de lasten.
Je hoeft het niet te gebruiken hè. Vroegah werd ik wel gecontroleerd, en als ik wat uitspookte kreeg ik ook op m'n flikker. Dat er nu tools zijn dat deze controle vooraf wordt gedaan door een limiet te stellen is mijn inziens wel beter.
Lol, vroegah? Ik ben 35 jaar verder dan jij en als ongesoutuh spoorwijkah, maak ik dat ind uit, dus de app komt er niet en vindt zelf dat de bemoeienis van die game industrie ongewenst is en een lapmiddeltje na al het gedoe met de betaal extra`s en lootboxen.
Super dat je dat zo doet. Maar niet iedereen denkt er zo over en juist voor die ouders is deze functionaliteit er gekomen. Functionaliteit waar jij nul komma nul last van hebt als je het niet gebruikt.
Nogmaals.... je hoeft het niet te gebruiken. Iedereen doet de opvoeding anders, er zijn mensen die dit wel prettig vinden.

Of ga je dat tegen elk willekeurig product wat er is zeggen dat het niet gemaakt hoeft te worden omdat jij het niet gebruikt?
Volgens mij denk je te makkelijk. Mooi dat jij het geluk lijkt te hebben van kinderen die in het gareel te houden zijn. Of pech voor je kinderen dat hun thuis meer een soort van gesloten inrichting is (ik ken je situatie niet).

Maar in de meeste gevallen lopen ouders hopeloos achter de vernuftigheid van hun kinderen aan. Die hebben absoluut geen idee hoe ze die digitale wereld voor hunzelf veilig kunnen houden, laat staan voor hun kroost.

Als ik naar mijzelf kijk met een vader die in de IT werkte, hij liep met zijn maatregelen constant hopeloos achter de feiten aan. Alles wat hij probeerde wist ik wel te omzeilen. De enige oplossing die destijds werkte was "dan maar het internet uit", maar daar had hij zelf ook last van :P Internet is nu bijna niet te blokkeren voor kinderen. Dus de enige oplossingen die een beetje werken zijn partijen zoals Microsoft, Google, Apple etc. die zorgen dat je als ouder tenminste enige controle houd over de apparaten/accounts van je kinderen.
Kinderen een verantwoording meegeven en een consequentie als men dit omzeilt of juist expres doet.
Zo hebben we toch ook onze kinderen geleerd niet door rood te gaan?
Mijn kinderen wilden aankopen doen ingame, na uitleg , nooit meer de vraag gehad en ze ook nooit betrapt op dit soort gedoe. Dan kan ik ze juist weer stimuleren met wat leuks en dan zie je je kinderen ook groeien.

edit; typo

[Reactie gewijzigd door GameNympho op 14 juli 2021 10:50]

Microsoft doet dit vele malen beter dan Sony. MS zorgt ervoor dat het allemaal een optie is. Je hoeft het niet te gebruiken als je dat niet wilt. Wil je dat je kinderen alles kunnen spelen, kopen, installteren, whatever. Prima. Dan kan dat.
Voorheen was het toezicht van ouders opt-in, geen idee of dat veranderd is.

Sony darentegen, ja die gaat dus voor jou bepalen of jouw kind van net geen 13 wel of niet fortnite mag spelen. Te jong? Tja dan gaat vanuit Sony het slotje erop en kan je als ouder niets veranderen. Dat is pas slecht, dat ik als ouder niet zelf de keuze kan maken wat ik mijn kind wel en niet laat doen.
Prima als dit een opt-out systeem zou zijn, maar nu kan ik het als ouder helemaal niet aanpassen....

Maar dit soort dingen is niet alleen verantwoordelijkheid maar ook het voorkomen van shit. Voor vele duizenden euro's uitgeven via "micro" transacties merk je pas op als het al gedaan is. Zakgeld is toch ook gelimiteerd? Of leg jij 10.000 euro in een lade en zeg je dat je kinderen daar per week een euro of 5 van mogen pakken? Of wat als je kind pas 5 is en simpelweg niet begrijpt dat het echt geld kost (want ja dat euro teken is niet anders dan het ingame geld teken)? En een wachtwoord op transacties leggen, ja bemoeienis van MS, dat kan ik zelf wel bepalen.
Beetje hetzelfde idee, dat je als ouders, naast afspraken, ook limieten kan oplegggen. Zolang het maar optioneel is (opt-in of opt-out)

Kinderen blijven kinderen en hoewel iets niet mag doen ze het vaak, stiekum, toch.
Deze app is juist geen bemoeienis. Je kunt precies instellen wat je wel of niet gepast vind voor je kind. Is je kind 16, maar vind je dat ze wel een 18+ game kunnen spelen? Prima, kan je dat instellen.

Je kunt zelfs alle limieten eraf halen en de verantwoordelijkheid bij ze zelf neerleggen.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 14 juli 2021 11:21]

Waarom wordt dit gemind? Hij heeft toch gewoon een punt? Beetje gezond verstand gebruiken werkt ook prima.
Wordt je niet in dank afgenomen zoals je ziet ;) Gezond verstand en je kinderen gewoon goed opvoeden en de aandacht ook geven, maar ja niet een ieder doet dit.
Die punten zijn uiteraard belangrijk, ik heb zelf geen kinderen maar ik vond het niet heel fijn om de hele tijd gecontroleerd te worden. Een limiet vooraf is makkelijker in te bouwen nu, en bespaart gezeur achteraf.
Wij als ouder vinden het ook niet leuk, de kinderen te moeten controleren, maar met al dat gegraai op het internet, is het soms dweilen met de kraan open. Gelukkig hebben mijn kinderen dit ingezien en zich nooit laten beïnvloeden erdoor.
Welk punt heeft hij precies? 'ik als ouder', een verkapte klop op de borst zie mij eens goeie ouder zijn?

Ondertussen wel een schoolapp gebruiken om precies te zien waar ze zijn, parent controls op youtube/browser/weetikveel om welk hun gedrag te monitoren? Dat toevallig je kind dan geen lootbox koopt, maakt je niet opeens de beste ouder ter wereld.

Gezond verstand is beperkt tot de kennis die jij zelf hebt. Als jij 0,0 weet van games, lootboxes en gevolgen, dan is 'handelen in goed vertrouwen en gezond verstand' nog steeds geen goed idee. Dat je het geluk hebt net iets meer te weten van zulke games, of andere aspecten van internet/kinderen, leuk, maar jij bent geen almachtige die precies weet (en erger: vervolgens bepaald) wat een kind wel of niet zou moeten krijgen/doen/willen. Prima en leuk dat iemand een succesverhaaltje kan neerkwakken en daarmee de tools ter ondersteuning 'overbodig' vind, maar dat maak het niet opeens een punt dat voor iedereen geld.
Ondertussen wel een schoolapp gebruiken om precies te zien waar ze zijn, parent controls op youtube/browser/weetikveel om welk hun gedrag te monitoren? Dat toevallig je kind dan geen lootbox koopt, maakt je niet opeens de beste ouder ter wereld.
Waar zie dit, dat jij al uitmaakt hoe of wat?
Ik ben blij met alles wat het gebruik een beetje kan normaliseren. Je bent zelf niet 24x7 naast je kind en beperkingen moeten er zijn.

We hebben jaren een Circle in huis gehad en limieten ingesteld per categorie. Dat hielp enorm, en na 2 weken is er geen discussie meer over schermtijd.

Wat wel belangrijk is, We hebben er samen met de kinderen afspraken rond gemaakt en samen de limieten gezet.
Dus juist als ouder je verantwoording gedragen en je kinderen op een goede manier opvoeden en wijzer maken, mijn dank _/-\o_
Ik als ouder heb heel die app niet nodig of bemoeienis vanuit een game industrie.
Ik als ouder kan zelf mijn verantwoording voor mijn kinderen dragen en kan ze ook sturen met bepaalde zaken en na jaren geleden al een gedegen uitleg gegeven toen men mij kwam vragen of ik een visa card had voor de lootboxen, vanaf die dag nooit meer een vraag erover en kinderen geven geen geld uit aan al die extra aankopen, lootboxes of extra`s.
Dus sorry Microsoft, we hebben een mooi spreekwoord hier; schoenmaker blijf bij je leest.
Dat je nu op 0 staat zegt al genoeg, want je hebt helemaal gelijk, de ouders horen hun kinderen duidelijk te vertellen wat ze wel en niet mogen, en als ze wel iets doen wat niet mag krijgen ze staf of het goed te horen, en bedrijven bemoeien zich al veel te veel met onze kinderen, de ouders horen de kinderen op te voeden, niet een of ander bedrijf die zogenaamd gaan helpen.
Dan gebruik jij hem toch niet ?
Er zijn genoeg ouders die hun kinderen beperkt toestaan in game dingen te kopen omdat ze dat tof vinden. Of dat nu skinns, dlc, lootboxen of wat dan ook zijn.

En wat meer controle daarin zou goed zijn, want af en toe gaat dat ook goed fout ...
https://www.thesun.co.uk/...-sell-car-son-dragon-app/

[Reactie gewijzigd door heuveltje op 14 juli 2021 10:30]

Ik begin me toch af te vragen of je wel kinderen hebt of dat je een militaire stijl huishouden hebt.

Hebben je kind(eren) nooit wat gedaan wat niet mocht, al dan niet onwetend of per ongeluk? Kinderen zoeken altijd de grenzen op en als het kan er overheen. Dat is normaal kind eigen dus als je ze de volledige vrijheid geeft dan gaat dat vrijwel zeker een keer mis. En dat hoeft echt niet expres te gebeuren maar kan ook gebeuren omdat ze te jong zijn om bepaalde zaken te snappen.
Daarnaast is het als ouder steeds lastiger te controleren wat ze doen in de digitale wereld dus dan zijn digitale tools wel handig om het overzicht te kunnen houden.

Dus om telkens, want je roept dit al meerdere keren, te zeggen dat het aan de ouders ligt is wel heel erg kortzichtig.
Dus als ik mijn kinderen uitleg dat dit valkuilen zijn, ben ik fout? autoritair? militaire stijl? Welnee, ik ben gewoon open en eerlijk met de kinderen. Een spelletje spelen is fun, een spelletje spelen als inkomsten is wat anders en ze weten dit. Ik hoef ze eigenlijk niet in de gaten houden, wat ik ook niet (meer) doe (bij 1 van de 3 ivm gedrag op sociale media die niet door de beugel konden) maar dat was voor haar ook 1 les en erna niet meer, want ze zien gelukkig zelf in wat het doet. Maar daarom autoritair, dominant of militair? Nee, eerlijk en open en verantwoording ;) wel zijn er duidelijke grenzen, willen ze die verleggen, geen probleem, maar dan niet miepen, "wie zijn billen brandt moet op de blaren zitten".
Ik word oud zeg.
Vroegah: toen je nog in je spaarpot moest kijken hoeveel geld je had en of het genoeg was om in de winkel een spel te kopen.
En dan nam je een doos met cds/dvds mee naar huis.
Wel een goede oplossing voor mensen die niet al te tech-oriented zijn en toch in de gaten willen houden dat hun kind niet te veel geld uitgeeft aan (in-)game aankopen. Wel een leuk idee dat je je kind een soort spaarpotje kan geven. Krijgen we gelukkig niet meer van die Fortnite taferelen waar kinderen gewoon zonder na te denken effe 500 Euro neertikken aan V-bucks. Goed initiatief van Microsoft uit! :)

Edit: Eh, waarom het minnen? Extra tooling voor ouders is toch alleen maar beter? Of heb ik het nou verkeerd? Snap dat er natuurlijk een stuk eigen verantwoording bij komt kijken. Maar alle kleine beetjes helpen toch? :?

[Reactie gewijzigd door LiquoriceTwist op 14 juli 2021 10:48]

Hier gaat, als kids oud genoeg zijn om op xbox zelfstandig te spelen, gewoon alle betaalinfo uit mijn xbox, dus kunnen ze gewoon niks kopen. Zijn ze zo brutaal om zelf mijn betaalgegevens te achterhalen en dingen met mijn geld te kopen, mogen ze het zelf terugbetalen.

Ter verduidelijking: daarmee zeg ik niet dat ze niks mogen kopen, maar wel dat dit via ons als ouders moet. Ik ga absoluut geen budget instellen o.i.d. voor online mictotransacties aankopen. Daar wil ik absoluut geen gewoonte van maken!
En daarom is dit juist ideaal.

Je kan dan via de app geld kan "geven" aan je kind. Zonder dat hij in de buurt is en dus je betaal gegevens kan achterhalen.
Of helemaal niks geven maar een kind laten vragen. Super eenvoudig in te stellen met de Xbox family settings app.
Is ook een Mogelijkheid. Maar meer opties is altijd beter. En op deze manier kan het kind zelf zien dat zijn geld op is. En dus moet wachten.
Het probleem zoals bij smartphones en tablets dat er een credit kaart vast op je account zit. Tegenwoordig het enige wat men nog kent zijn in app aankopen. Daar willen ze een rem opzetten wat niet meer dan logisch is. Kinderen beginnen dat ziekelijke betaalgedrag nog als dag dagelijkse zaak te aanzien. Mijn ouders betalen toch. Zit je daar op het eind van de maand met een flikse factuur. Ik ben blij dat dit soort gedrag grondig aan banden wordt gelegd. Die ziekelijke koop verslaving van de jeugd. Waar is het echte plezier gebleven ?
Zou het niet handiger zijn als deze app zou samengevoegd worden met de algemene Family Safety-app van Microsoft? Waarom zou je twee apps onderhouden die hetzelfde doen? 8)7
Mooi dat ouders meer tools krijgen om een inzicht te krijgen in het game en uitgeef gedrag. Op deze manier word de kans ook wat minder op die mooie rekening van honderden euro's omdat je kind de credit card gevonden heeft :9
persoonlijk vond ik dat er al genoeg tools waren. Je hoeft niet een creditcard te koppelen aan een kinder account en je kunt geld zetten op dat account zodat ze zelf kunnen kijken wat ze ermee gaan doen. Ik vraag me het nut af van nog meer gedetailleerde controle op uitgaven.
Kleine Timmy koopt eventjes een hypotheek bedrag aan Fifa Ultimate Team kaarten :+
Kan je het spaarpotje voor dergelijke aankopen gewoon standaard op 0 zetten?
Opbokken met die in-game aankopen
Is het zo erg dat je kind een coole skin wilt in bijv fortnite? zeker als je hier een les aan kunt koppelen (bijv je hebt x bedrag per y tijd voor skins, is het op moet je wachten tot de volgende periode).

[Reactie gewijzigd door jessy100 op 14 juli 2021 10:39]

Nee, maar wel dat het aangeboden wordt door de game makers omdat men elke euro of dollar wil verdienen eraan over de ruggen van de kinderen en ouders.
Mijn zoon speelt gewoon alles vrij ipv aankopen en in een paar uur de game al uit.
Mijn dochters kopen liever iets anders dan game gerelateerde zaken ;)
Je kan neem ik aan het zo instellen dat shop bij elke uitgave vraagt om het wachtwoord oid. Dat zou ik bij jongere kinderen doen als ouder. Als ze dan iets willen kopen zullen ze het moeten vragen. Later geef je ze wat meer verantwoordelijkheid en dan zal het vast ook wel eens mis gaan. Waardoor ze maanden lang terug moeten betalen. Daar leer je van.
Ja dat kan in de app. Saldi 0, maar vragen om aankoop staat aan.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee