Forza Horizon 5-ontwikkelaar laat verbeterde motorgeluiden van auto's horen

PlayGround Games heeft meerdere video's gemaakt waarin de ontwikkelaar laat zien en horen hoe de nieuwe motorgeluiden in Forza Horizon 5 klinken en zijn opgenomen. Deze geluiden en de dynamiek lijken aanzienlijk te zijn verbeterd ten opzichte van voorganger Forza Horizon 4.

In de video's is de nieuw aangestelde lead audio designer Fraser Strachen aan het woord. Hij vertelt dat Playground Games meer dan 320 volledig nieuwe audio-opnames van auto's heeft toegevoegd aan de al bestaande bibliotheek met geluiden. Volgens hem betekent dit dat auto's in Forza Horizon 5 zo goed als mogelijk zullen klinken. In een episode is te zien hoe de ontwikkelaar motorgeluiden van echte auto's heeft opgenomen en komen ook de nodige auto's langs om hun motorgeluiden te demonstreren.

Strachen licht verder toe dat Forza Horizon 5 niet alleen raytracing zal bevatten in visuele zin, in de Forzavista-modus om auto's te bekijken. De game zal ook raytracing inzetten voor het geluid, met 90fps. Strachen zegt dat het wordt ingezet om muren, plafonds en gebouwen te detecteren, als ware het echolocatie. Dat betekent dat de autogeluiden hoorbaar vervormd en teruggekaatst zullen worden door gebouwen en andere elementen in de omgeving. Daarbij zullen stedelijke omgevingen met harde materialen als asfalt het geluid meer en harder terugkaatsen dan bijvoorbeeld een jungleomgeving. Dit komt doordat er verschillende absorptiecoëfficiënten voor de materialen in de omgeving worden gebruikt.

Ook zullen spelers beter moeten horen waar andere auto's zich ten opzichte van hun positie bevinden en die geluiden zullen dynamisch veranderen onder invloed van de omgeving. Verder wordt de zogeheten granular synthesis-technologie in Forza Horizon 5 ingezet voor alle auto's, waar dat bij de voorganger het geval was bij 10 tot 15 procent van de auto's. Bij deze technologie worden audio-opnames van echte auto's opgeknipt in duizenden heel korte audiofragmenten waarin bepaalde rotaties van de motor hoorbaar zijn. Die kunnen heel precies in de game worden gebruikt en dat gebeurt met 90fps, wat hoger is dan de videoframerate van 60fps. Volgens Strachen betekent dit dat de auto's ook meer responsief zullen aanvoelen.

Over het algemeen waren spelers van Forza Horizon 4 niet altijd te spreken over de motorgeluiden van de verschillende auto's. Die waren volgens menigeen ook een achteruitgang ten opzichte van Forza Horizon 3. Zo zouden motorgeluiden soms te veel op elkaar lijken en niet altijd uniek en herkenbaar zijn.

Forza Horizon 5 werd een maand geleden aangekondigd en de game speelt zich af in Mexico. De voorganger speelde zich af in het Verenigd Koninkrijk en deel drie had Australië als setting. De nieuwe game is onderdeel van het Game Pass-abonnement en komt op 9 november uit voor Xbox-consoles, Windows 10 en via Xbox-cloudgaming.

Door Joris Jansen

Redacteur

14-07-2021 • 09:13

136

Reacties (136)

136
134
56
6
0
66
Wijzig sortering
Het kan misschien aan mij liggen hoor. Maar ik hoor toch echt een wereld van verschil tussen de echte opname en de ingame motorgeluiden. De ingame motorgeluiden zijn alsnog veel te schel en snerpend. Alsof ze de motor geluiden te hoog hebben gepitched. Ik mis de diepere klankkleur van vooral de zwaardere motoren, zoals die Chevrolet. En de Ferrari 355 heeft in het echt een mooie jankende motor met een schrapend geluid tijdens het schakelen. Dat hoor ik ook niet terug.

Maargoed, ik kan mezelf voorstellen dat het in een youtube filmpje sowieso wat minder goed overkomt. Laten we hopen dat de game uiteindelijk de verwachting van het geluid wel waar maakt. Zeker op een goede geluidsinstallatie.
Ik heb jaren geleden meegewerkt aan het opnemen van een aantal auto’s voor twee verschillende AAA race games.
Het kostte ongeveer een dag per auto met een team van 3/4 specialisten met koffers vol microfoons en recorders om de opnames te maken. 10+ microfoons in en aan de auto, een paar langs de kant van de testbaan en dan zo precies mogelijk een hele lijst van rijscenario’s afwerken.
Maar dan begint het werk eigenlijk pas: het selecteren, opschonen, knippen en processen van de stukjes, het bouwen van een synthesemodel dat niet alleen uit granular synthesis bestaat maar ook uit subtractive, additive, noise synthesis en samples van schakelen etc, en vervolgens het tunen van het model zodat het goed klinkt bij alle snelheden, dat plops uit de uitlaat en schakelen overtuigend is, dat het ruimtelijk en dik klinkt op koptelefoon en surround-installatie en dat het allemaal ook nog eens binnen het CPU- en geheugenbudget blijft dat is gesteld.
Die laatste twee dingen zorgen ervoor dat er nog altijd flinke compromissen moeten worden gemaakt: het zou allemaal nog beter kunnen maar dat kost simpelweg te veel processorkracht.
Dit was wel één van de tofste dingen die ik in een vorige baan heb mogen doen :)
Wat is jouw mening over het artikel? De "In het echt" vs de "In-game" audio?

Ben benieuwd naar wat jouw take is. Klinkt goed naar mijn geval, maar ik ben geen expert!
Ik vind het ook goed klinken, vooral het verschil in motorklank tussen 'full load' en 'partial load'. Maar hoewel ik in geen van de afgebeelde auto's heb gereden hoor ik wel dat er dingen zijn versimpeld en bijvoorbeeld door het gelijktrekken van het volume (logisch dat ze dat doen om elke auto genoeg beleving te geven, ook als je speakers niet zo hard staan) valt een deel van de beleving weg.
Ik denk dat ze heel bewust de on-camera microfoon hebben gebruikt voor de 'in het echt' filmpjes, in plaats van de audio van de echte recording setup. Want als je de professionele opnames vergelijkt met de game audio hoor je pas echt wat er allemaal niet is gelukt. Die pro-opnames zijn fantastisch om terug te luisteren.

De Lancia Stratos in het 'echte' filmpje zou ik wel eens in-game willen horen. Daar zit zo veel karakter in, dat is een stuk moeilijker om na te bouwen dan het fluiten van de turbo van een Toyota Supra.
Dat klinkt serieus als een toffe job! Dan ben ik wel benieuwd naar het volgende: Hoeveel "lagen" van opnames worden er gebruikt om de verschillende toerentallen na te bootsen? Wat ik daarmee bedoel is wanneer de auto in het spel gas geeft, is het dan 1 vlakke opname die hoger wordt gepitched (en versneld)? Of wordt er gebruik gemaakt van meerdere sporen (van geluiden in lage en hoge toeren) die in elkaar overlopen?
Ja, dat was zeker een toffe job!
De klassieke aanpak is vrijwel altijd meerdere secties verdeeld over het toerental, bijvoorbeeld één sample die opgenomen is bij 1500 rpm en gebruikt wordt tussen 1000 en 2000 rpm (door pitchen en versnellen inderdaad). Maar van één sectie heb je dan ook meerdere varianten: een 'full load', een 'no load' en een 'negative load' (dus remmen op de motor). Want de klank verandert nogal afhankelijk van of de motor door benzine kracht levert aan de wielen of dat hij met weinig of helemaal zonder benzine draait.

Met granular synthesis zou je theoretisch in plaats van samples met een toerentalbereik ook één langere opname van een full-load acceleratie van 1000-8000 rpm kunnen nemen, waarin je met granular synthesis in één heel klein stukje blijft hangen. Ik weet niet of dat hier is gebruikt. Meestal wordt granular synthesis niet voor het volledige geluid gebruikt, maar als subonderdeel, bijvoorbeeld voor het aanzuiggeluid. De synthesemethode leent zich beter voor ruis-achtige geluiden dan voor hele ritmische of puur tonale geluiden.
Het zal een stuk simpeler werk worden, als later in Forza 10 oid alleen maar elektrische auto's te spelen zijn :+
Ik denk dat ze net als in films het geluid een beetje ‘oppoetsen’ om het nog wat mooier te laten klinken. Het is ten slotte een (arcade) spel en dat mag wel een beetje spectaculair overkomen.
Vond het ook wat wisselvallig. Die Corvette was echt niet best. Ferrari had al iets meer karakter, maar nog niet helemaal lekker.. daarmee komen we eigenlijk op het belangrijkste punt.

Deze video heet in-game car audio preview en.... waar is je Lexus LFA?? Waar is de creme de la creme van autogeluiden?? Zeker als je dit geluid er eerder al uit wist te persen

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 23 juli 2024 02:08]

Wel gaaf, vraag me af of andere in hetzelfde genre dit ook doen.
Kost dit niet veel geld en moeite om te doen? Of is de verkoop van Horizon zo goed.
Ja, dit doen anderen in het genre ook. Wat niet wil zeggen dat op een autolijst van 500+ ze geen geluiden hergebruiken tussen auto's overigens. Vaak herbruiken ze op basis van het motortype (dus als ze een tiencylinder op hebben genomen herbruiken ze die wellicht voor een andere tiencylinder).

Het lastige is dat geluid van een auto anders klinkt onder invloed van o.a. de belasting, de omgeving en de luisterpositie (afhankelijk van je camera settings). Je zal dus nooit een 1:1 horen in de game van de echte opname, er wordt altijd iets van synthese overheen gegooid om het dynamisch te maken en aan te passen aan de omgeving/luisterpositie.

Soms klinkt dat heel fraai, maar soms ook helemaal niet. Heb zelf nog niet een game gezien waarin het altijd perfect was.
Need For Speed neemt ook echte opnames, en staat er voor bekend dat ze heel goede motorgeluiden hebben.

EDIT: Een vergelijking: https://www.youtube.com/watch?v=dkd_Lm_YLXo

[Reactie gewijzigd door Reddaks op 23 juli 2024 02:08]

Forza series is een van de beter verkopende series. Forza Horizon 4 had alleen al 2 miljoen spelers in de eerste week en 7 miljoen spelers in januari 2019. (bron) Na 8 maanden zat de game al op 10 miljoen spelers. En in November 2020 had de game 24 miljoen spelers (bron)

Forza Horizon 3 had ook al 3.91 miljoen kopieën verkocht (bron)
hoe meten ze de verkopen als het ook in gamepass zit?
Downloads, actieve spelers, sessies en dergelijke.
Maar dat maakt het niet meteen de beter verkopende Series
best kans dat veel mensen het spel via gamepass spelen en het dus niet los gekocht hebben
Hoe het verder met de verdeling van het geld gaat via Gamepass is mij niet duidelijk.
Elke Gamepass klant die X aantal uur erin heeft zitten (laten we zeggen 2 uur playtime zoals steam's refund policy) kan sowieso bestempeld worden als koper/speler. Het aantal spelers die minder dan 2 uur in het spel hebben zitten, maar wel het spel gespeeld hebben, zal waarschijnlijk verwaarloosbaar zijn in de totale getallen.
En hoe word het geld dan verdeeld?
of krijgen developers een vast bedrag ?
Op dezelfde manier dat netflix of spotify geld verdelen over alle content, Aantal gebruikers die bepaalde content gebruiken zullen invloed hebben op hoeveel ze ontvangen. Of dat een vast bedrag per gebruiker is zoals spotify of er een totaal bedrag is waar je een percentage van krijgt weet ik niet.
Hoe moet dat nou in de toekomst met alleen maar elektrische auto's? :'(
De ICE auto zal nooit verdwijnen. Zeker niet voor sportwagens. Neem een auto als de MX5. Die kan onmogelijk elektrisch, want dan is de auto niet meer licht. En wil je het licht houden, dan mag je iedere 100km laden. Sportwagens kunnen in de toekomst op biobrandstof rijden, geen enkel probleem. Als minimaal 80/90% van de kilometers die er gemaakt worden in de (westerse) wereld maar elektrisch zullen zijn.

Ikzelf zie mijzelf ook elektrisch gaan ergens de komende 10 jaar. Maar mijn hobbywagen met atmosferische motor en variabele valve timing zal nooit weg gaan. Geeft mij te veel plezier. Maar als die straks maar 5% van mijn kilometers zal maken, en ook nog eens op biobrandstof rijdt, zie ik geen reden waarom dat niet zou kunnen.
Anoniem: 80922 @Ruw ER14 juli 2021 10:23
Shell is al bezig met carbonvrije brandstoffen dus misschien kunnen de ice motoren dan nog bestaan alleen in een modernere vorm.
Waarom zal die nooit verdwijnen?

Als er verbod komt op de verkoop van nieuwe auto's met ICE, dan worden ze simpelweg niet meer verkocht. Noorwegen zal dit al hebben per 2025(?), binnen Nederland wordt 2030 besproken, en voor de gehele EU wordt momenteel een datum van 2035 besproken. En ja, je hebt kans dat een bio-hybride daar toch nog op één of andere manier naar binnen weet te sluipen, maar 100% ICE zal er straks niet meer zijn.

Daarnaast zie je steeds meer milieuzones verschijnen, Duitsland kent ze al lange tijd, en die zullen over de jaren steeds strikter worden, waarna je op bepaald moment niet meer in een stad mag komen met ICE. In Belgié en Nederland regelen de steden dit zelf, maar ook hier liggen al plannen op tafel. Antwerpen heeft al een verbod op ≤ Euro 3 voor Diesel en ≤ Euro 1 voor benzine, en het lijkt erop dat deze eis elke 5 jaar één stap omhoog gaat, en Brussel heeft al een totaalverbod aangekondigd per 2035. Amsterdam, Utrecht en Eindhoven hebben 2030 op tafel liggen voor een totaal verbod van ICE binnen milieu zones (binnenstad en/of woonwijken).

Een MX5 (met ICE) zal over een paar jaar gewoon niet meer gemaakt worden...

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 23 juli 2024 02:08]

Bart ® Moderator Spielerij @knirfie24414 juli 2021 13:47
Je zult altijd liefhebbers blijven houden. Nu rijden er ook nog oldtimers van voor de eerste wereldoorlog rond. In de toekomst zul je echt niet meer overal met brandstofauto's mogen rijden, misschien moet je gaan betalen voor een ontheffing of een vergunning, om maar wat te noemen, maar helemaal verdwijnen? Dat lijkt mij onwaarschijnlijk.
ICE:
niet meer verkocht
betekent dat we nog wel met een wagenpark zitten van miljoenen auto's. Die kun je niet even snel afschrijven / weggooien / vervangen.
De ICE auto zal nooit verdwijnen. Zeker niet voor sportwagens. Neem een auto als de MX5. Die kan onmogelijk elektrisch, want dan is de auto niet meer licht. En wil je het licht houden, dan mag je iedere 100km laden. Sportwagens kunnen in de toekomst op biobrandstof rijden, geen enkel probleem. Als minimaal 80/90% van de kilometers die er gemaakt worden in de (westerse) wereld maar elektrisch zullen zijn.
U denkt dat batterijen niet dunner gaan worden? :z
De energiedichtheid in batterijen tegenwoordig is meerdere malen kleiner dan die van brandstof. Eer dat de energiedichtheid van batterijen die van brandstof benadert, zijn we een hoop jaren verder.

Dat van waterstof/energiecel is beter, maar nog steeds een flink stuk van ouderwets brandstof.

Hopelijk komen we er ooit, maar ik zie het niet zo snel gebeuren binnen 10 jaar.
De energiedichtheid zal nog wel langer dan 10 jaar minder blijven dan dat van benzine. Bij waterstof is het zelfs onder 700 bar druk nog veel minder dan benzine (in volume), dus dat zal ook nooit kunnen tippen aan benzine.

Daarentegen zijn verbrandingsmotoren weer hopeloos ineffectief waardoor je meer benzine/diesel nodig hebt en dit het gebrek aan energiedichtheid enigszins beperkt. Daarnaast kan je met accu's het gewicht veel eenvoudiger optimaal verdelen, is het gewicht lager en kan je aan weerszijden een motor plaatsen voor extra grip en wendbaarheid. Een elektrische MX-5 zal sowieso anders rijden, maar dat hoeft niet per se slechter te zijn.
Wie weet rijden we later allemaal met een kleine thorium reactor in de auto
Als we dan toch bezig zijn, liever cold fusion 8-)
(Wat een nieuws toen...)

https://www.extremetech.c...the-energy-density-of-gas

[Reactie gewijzigd door OxWax op 23 juli 2024 02:08]

Batterijen hoeven volgens mij de dichtheid van brandstof helemaal niet te benaderen, zolang batterijen:
- Niet het gewicht van een volle brandstofmotor en alle poespas er om heen (olie, pompen, etc...) hoeven mee te slepen
- Onderdeel kunnen zijn van de constructie van een auto, net zoals een vliegtuig de brandstof tanks in de constructie heeft

Je hebt gelijk, de dichtheid mag nog wel wat hoger, maar als de dichtheid op het niveau van brandstof komt, dan zal het wel eens zo kunnen zijn dat je op een accu veel verder komt. LeMans zonder bijladen? :D
brandstof tanks in de constructie
Dat hebben ICE's inmiddels ook al vrij lang. Het probleem met brandstof tanks is echter dat je die minder makkelijk verspreid omdat je anders weer extra pompen moet plaatsen tussen de tanks of dat het niet goed lukt om deze leeg te pompen.

Die poespas van de ICE motor valt natuurlijk weg als een elektromotor wordt gebruikt maar dat verschil is kleiner dan je denkt (tegenover het gewicht van accu's op dit moment).
Wel ligt het zwaartepunt van de EV-motoren lager - want deze zijn een stuk compacter en liggen dus vaak tussen de wielen.

En laten we niet vergeten dat fossiele brandstof (benzine / diesel) grappig genoeg veiliger is dan accu's (met hoge energie-dichtheid). Een sluiting in een accu is zo veroorzaakt en is bijzonder gevaarlijk. Brandstof ontbrandt maar moeilijk. Alleen damp-vormige benzine gaat branden. Wel kan de motor-olie in de brand vliegen - die is al lekker voorverwarmd.
Wat weegt minder? Een kilo veren of een kilo lood?
Ik denk dat hij bedoelde dat ze efficiënter worden.
Als ik vermager, dus dunner wordt, weeg ik meestal ook minder (behalve wanneer het vet vervangen wordt door spieren) :)
Omdat je straks nergens meer mag komen met je ICE auto. Ik heb er ook een voor de fun bij, maar ik ben ook realistisch en er komen straks gewoon steeds meer plekken waar je niet meer met je ICE mag komen. Op het moment dat ik er niet meer mee naar huis kan rijden is het gewoon afgelopen. Brussel heeft al een datum genoemd, en ik gok dat in NL er ook steden zullen komen die al een eind datum gaan stellen. In Duitsland verwacht ik ook dat de milieu zones strikter zullen worden.

Ik denk dat het rond 2050 niet meer leuk is om met een ICE sportauto rond te rijden. Los van de kosten zoals brandstof die onbetaalbaar word en de kosten die de overheid er nog op drukt.
Leuk is rijden in Nederland al lang niet meer, zeker overdag niet. Sta je in je sportwagen in de file of mag je 100 rijden. Dat deed ik vroeger op een scooter :+
Anoniem: 562971 @Thomas18GT14 juli 2021 11:28
Hahah! Herkenbaar!

Jouw Honda MT/MB of MTX die toch 85 + KM/h moest lopen, anders hoorde je er niet bij :P - Plat er op richting de jeugdsoos...... <<<Ring ding ding daa baa Baa aramba baa bom baa barooumba >>> :9
85 maar, jemig traag :P

Ik had een Honda MB8 in de jaren 80 (ja een duitse MB met 80cc standaard) opgevoerd met een 125cc Malossie , 38mm Dellorto Carb, 13 tands voor en 38 achter.
Haalde er 158 echte kilometers mee volgens de Politie rollerband, en door omstandigheid waarmee ze mijn brommer hadden aangehouden en "getest" mocht die toen niet in beslag genomen worden, dus kon er met opvoer set en alles gewoon weer van politie bureau mee naar huis.

Alleen moest er mee naar huis lopen, van Amstelveen tot aan de grens Amsterdam waar hun jurisdictie toen ophield, en kon toen pas mijn brommer starten en verder rijden.

Echt andere tijden, denk niet je vandaag de dag met die grap zou wegkomen }>
Anoniem: 562971 @ArranChace14 juli 2021 15:30
😂 leuk om te lezen!! Ja inderdaad andere en vooral mooie tijden 👍
Ik had die MB met een vriendje geruild, die mocht die niet meer hebben van zijn ouders.

Gegeven moment werd ik op school door iemand gewaarschuwd dat er mensen bij mijn brommer stonden te kijken, dat bleek dus politie te zijn met argument die brommer was gestolen.
Nu had ik alle papieren dat ik die brommer legaal had aangeschaft (geruild eigenlijk, goed voor de wet aangeschaft) dus kon het weerleggen, toch moest die mee voor nadere inspectie.

En Amstelveens politie stond toen bekent als strenger als de Amsterdamse politie, dus dacht ik ben het haasje natuurlijk.
Tot ik belletje kreeg het onderzoek was afgerond, en ik de brommer kon komen ophalen, natuurlijk hadden ze hem op de rollerbank gezet en nagekeken, en zagen ook wel dat ding zwaar was opgevoerd, maar ja, was niet op heterdaad betrapt, en toen kon hij daarom in die tijd niet in beslag worden genomen.
En kon ik met opgevoerde brommer en alles gewoon met rapport vertrekken, en vanaf plein69 tot aan de grens aan Buitenveldert een motoragent achter mij aan, hopende ik die brommer zou starten.
Was de grens nog niet over, middelvinger op gestoken, en op mijn achterwiel naar huis gereden.

Denk je wellicht afvroeg welke omstandigheid er kon zijn je met een zwaar opgevoerde brommer gewoon naar huis kon gaan. Geloof dat de wet ook is aangepast en je tegenwoordig als je het alleen al er op het zitten als beslagname is. Toen moest er op heterdaad mee betrapt worden.
Anoniem: 562971 @ArranChace14 juli 2021 21:10
Dank voor je verhaal, geweldig leuk om te lezen!! Tijden zijn ‘helaas’ voorbij 😞
Je mag ook niet op de snelweg met een paard en wagen, dat betekent niet dat niemand meer paarden rijdt of een paard met wagen soms gebruikt.

Ik verwacht dat het net zo zal gaan met 'oude' auto's. Die blijven er gewoon, alleen zullen ze niet meer voor dagelijks vervoer gebruikt worden.
Dat is toch wel wat anders, je mag straks gewoon niet meer de bebouwde kom in op veel plaatsen. Brussel heeft al gezegd dat je vanaf 2035 niet meer met een verbrandingsmotor de stad in mag. Dat betekend dus dat je als je met zo een auto wil blijven rijden je ergens buiten Brussel moet gaan parkeren.

Ik heb nu een inpandige garage waar mijn auto staat, als ik eerst ergens heen moet gaan om mijn auto te halen dan word het dus al een stuk minder aantrekkelijk om dat te doen. Zelfde met zaken als de auto schoonmaken en klein onderhoud wat ik nu gewoon thuis doe zou ik dan elders moeten gaan doen.

Dus de kosten stijgen nog harder want een garagebox huren is ook niet gratis, dus waarschijnlijk blijven de dure exoten dan ook over. En als je dan gaat rijden, waar ga je heen?
Je parkeert ook geen paard in het centrum :)

ICE autos zijn straks voor buiten de stad, de landwegen, een circuit. Ze zullen nooit volledig verbannen worden, maar je zult ze zeer zelden nog zien, als volledig EV de norm wordt.
Ik denk wel dat ze zullen verdwijnen (als massa-consumentenproduct). Wanneer er zoveel elektrisch (of waterstof of whatever) gereden wordt, gaat het niet meer rendabel zijn om die auto's te ontwikkelen en om pompstations open te houden. Milieuregels zullen dan ook aangescherpt zijn. De ICE-enthousiasteling moet dan wel heel veel geld hebben om hun hobby te kunnen onderhouden.

En een EV is sowieso al fundamenteel anders dan een ICE. Dus dat een auto als de MX5 niet meer mogelijk is, is echt niet een reden dat er geen overstap gaat zijn. Ik ben ook van 1200km range naar 300km range gegaan.
Snap niet waarom je gedownmod wordt. Zoals je zegt is er een goede kans dat ICE auto's blijven voor enthusiasts die dat willen, en dat zou geen probleem zijn als ze op biobrandstof o.i.d. kunnen rijden in het weekend en doordeweeks gewoon elektrisch.
Woops, bedoelde een elektrische auto voor dagelijks gebruik en een hobby auto voor in het weekend.
Paarden worden ook nogsteeds gehouden ook al is het praktisch nut grotendeels weg. :)

[Reactie gewijzigd door Rexus op 23 juli 2024 02:08]

Paarden hebben naast vervoer ook nog een/meerdere andere functies… zuurvlees bijvoorbeeld :)
Speakers in de auto, geluidje uploaden van type auto dat je wil en gaan :D
Tesla heeft in de 3/Y er zelfs een onder de bumper.
Elke elektrische auto heeft dat nu, want Europees verplicht.
Maar bij de Tesla's kan je er ook nog zelf geluid doorheen sturen. Mijn Outlander PHEV (vorige auto) had ook al een noisemaker met een heel kenmerkend geluid.
Dan is het weer een race naar het meest stille voertuig.
Ook wel gevaarlijk als je voertuigen niet meer kan horen.. zelfs met horen+zien gebeuren er al genoeg (teveel) ongelukkgen.
Wasknijper/Pokémon kaart tussen de spaken ;)

[Reactie gewijzigd door Caayn op 23 juli 2024 02:08]

Nah ja best prima toch?

Het geluid van een Ferrari v12 is lekker. En dat van een Lamborghini V10 ook. Maar het gros van de auto’s maakt geluid wat ik heel graag zie verdwijnen.

Toen ik twee jaar geleden elektrisch ging rijden heb ik het monotone geluid van de 2L 4cyl die ik er voor reed geen seconden gemist in ieder geval.
Maar als ik bij mij in de wijk loop hoor ik het verschil niet tussen een EV of een ICE die met 50 voorbij komt rijden. Ze maken beiden evenveel geluid door de banden.
Mijn EV maakt wel minder geluid van buiten dan de ICE deed die ik hiervoor had, met bijvoorbeeld 50 km/h
Alleen dat is niet het geluid wat hier bedoelt wordt schat ik zo in.
In Forza Horizon 4 zitten ook al electrische auto's, zoals de RAESR Tachyon Speed. En deze maken ook wel geluid. (Voorbeeld)
Hoe moet dat nou in de toekomst met alleen maar elektrische auto's? :'(
Dat koop je setje geluiden en kiest uit het menu : Porsche, Ferrari, ... naar keuze.
Je accelereert toch sneller dan de snelste ice. Zelfs ik met m'n Leaf 8-)

[Reactie gewijzigd door OxWax op 23 juli 2024 02:08]

Hahah nou… de Nissan Leaf is nou niet het sprint kanon waarvan je kunt zeggen “Je accelereert toch sneller dan de snelste ice
Nee, maar als een van de absoluut langzaamste EV's die je kan kopen is hij toch nog sneller dan de gemiddelde pooierbak. Een ietwat snellere EV zoals een model 3 SR+ trekt de gemiddelde getunde auto er al uit.
Ja maar dat was de bewering dan ook niet.
Dat was wel het idee dat ik wilde overbrengen : Volledig vermogen onmiddellijk ter beschikking.
Haha ja dat zou ik nu ook zeggen :P
Maar goed ik ben ook blij hoor met mijn EV, wil echt nooit meer terug.
sneller dan de gemiddelde pooierbak
Nope... Leaf: 0-100 = 8.3 sec. Pittig: ja - Snel: nee.
Wauw ik wist niet dat mijn gezinscontainer met 6.7s sneller dan de snelste ICE was. Oh nee, het is zelf een ICE. 7.3s is echt rap zat(zou ik óók al tevreden mee zijn) daar heb je gelijk in, maar niet gaan overdrijven. ;)
Wat? Voor zover ik kan vinden accelereert een Leaf in 8.3 sec naar de 100... da's toch echt niet zo snel als je denkt... :?
40KW 7,9sec, 62KW 6,9sec
Wat? Voor zover ik kan vinden ...
https://www.egear.be/nissan-leaf/
Leaf acceleratie test

?

Nu is zowel 8 als 7 seconden niet slecht.
Dan is een geluidskaart niet meer vereist ;)
Dan neem je de coilwhine op! :+
Inderdaad! Als je een Model 3 op z'n staart trapt is ie absoluut niet stil!
Voor de geluiden maakt dat het alleen maar gemakkelijker. Je moet niet meer ieder model specifiek gaan opnemen maar pakt gewoon je dyson om die geluiden op te nemen.
Heel tof. Klinkt goed. Ik zou voor deze game bij een Xbox Series X halen, deze game mis ik echt op de PS5!
Kun je beter een goede computer kopen! Forza speel je net zo goed op een PC met Xbox controller. :D

[Reactie gewijzigd door iApp op 23 juli 2024 02:08]

True, maar dan moet ik weer investeren in een videokaart die haast niet te verkrijgen is. Wat dat betreft blijft console gamen wel lekker "makkelijk"!
Dat valt wel mee hoor. FH4 is een goed geoptimaliseerde game. Ik kon dat op mijn vorige PC spelen op Ultra settings zonder problemen. Dat gaf steady 60 FPS op 1440p. Zelfs 3440x1440 lukt nog. Dit met een Core i7 3820, 16GB en een RX 480 8GB. Je hebt dus zeker geen 'dikke' grafische kaart nodig. FH5 zal ook niet anders zijn aangezien dat verder bouwt op de FH4 engine.
True, maar dan moet ik weer investeren in een videokaart die haast niet te verkrijgen is.
Verkrijgbaarheid is al beter aan het worden en daarbij zal de verkrijgbaarheid ook geen eeuwig issue blijven. :)
Wat dat betreft blijft console gamen wel lekker "makkelijk"!
Tja, als verkrijgbaarheid een ding voor je is, wat maakt dat een PS5 met de huidige verkrijgbaarheid wel interessant is voor je dan? :?

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 23 juli 2024 02:08]

[offtopic]
Tja, als verkrijgbaarheid een ding voor je is, wat maakt dat een PS5 met de huidige verkrijgbaarheid wel interessant is voor je dan? :?
Die had ik ooit in pre-order gezet en had ik op de release datum :)
[...]
Verkrijgbaarheid is al beter aan het worden en daarbij zal de verkrijgbaarheid ook geen eeuwig issue blijven. :)
[...]
Tja, als verkrijgbaarheid een ding voor je is, wat maakt dat een PS5 met de huidige verkrijgbaarheid wel interessant is voor je dan? :?
Zal best, maar de prijzen zijn nog steeds absurd duur, je kon op 18 juni een Radeon RX 6700 XT grafische kaart kopen voor €749, nu bijna een maand later kost de goedkoopste €769, ze zijn weer duurder geworden, en de goedkoopste GeForce RTX 3070 Ti kosten toen €819, nu is de goedkoopste €849, ook weer duurder, nee ik zie nog lang geen echte prijs dalingen.

En precies, de PS5 is ook zo goed als niet verkrijgbaar, en als hij verkrijgbaar is ben je rond de €900 kwijt, wat ook absurd is.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 23 juli 2024 02:08]

En precies, de PS5 is ook zo goed als niet verkrijgbaar, en als hij verkrijgbaar is ben je rond de €900 kwijt, wat ook absurd is.
Ik kan mij anders ook tijden herinneren dat een PS2/PS3 ook 999 euro gekost heeft. Met de inflatie en dergelijken nog eens er bovenop, is een PS5 voor 900 euro dus een stuk goedkoper dan de PS2/PS3 destijds. :)

Of ik moet Guldens en Euro's nu door elkaar halen, dan ben ik even abuis, mea culpa in dat geval.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 23 juli 2024 02:08]

[...]
Ik kan mij anders ook tijden herinneren dat een PS2/PS3 ook 999 euro gekost heeft. Met de inflatie en dergelijken nog eens er bovenop, is een PS5 voor 900 euro dus een stuk goedkoper dan de PS2/PS3 destijds. :)

Of ik moet Guldens en Euro's nu door elkaar halen, dan ben ik even abuis, mea culpa in dat geval.
Je kan ze geen eens kopen, dus wat maakt het dan uit dat ze +/- €100 goedkoper zijn geworden?!

En de PS3 was €600 toen hij uit kwam, en is de PS5 dus een STUK duurder dan de PS3, en de PS4 koste €400 toen ze uitkwamen.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 23 juli 2024 02:08]

Waarom kan je beter een computer kopen? De aanschafprijs ligt (helemaal nu) een stuk hoger en je console gebruik je over het algemeen vanaf het gemak van je bank in plaats van vanaf een bureau.
PC kun je ook achter een TV plakken, en kan wel wat meer dan enkel een console (hoewel het me niet zal verbazen als we op de XSX ooit nog een volle desktop/vscode/etc. krijgen met de snelheid dat Microsoft PC features toevoegt aan die console). Je kan desnoods ook een PS controller gebruiken, en zo forza alsnog spelen.

@DennusB heeft wel gelijk op het gebied van verkrijgbaarheid, hoewel dat nu ook snel aan het veranderen is, er zijn zowaar weer kaarten op 'near MSRP' niveau te krijgen. De meerprijs voor een PC is overigens met enkel gamen ook steeds beter behapbaar, al was het maar door indies/deals/de keuze uit meerdere retailers. Maar je hebt gelijk: qua levensduur/gemak winnen consoles, strict op gamen. Maar dit soort discussies zijn oersaai. In functionaliteit zijn ze qua gaming identiek, qua gemak eigenlijk ook, maar verder houd de vergelijking tussen de twee apparaten op.

Ik denk dat @iApp vooral een optie wou geven; wie meer soorten games wil spelen heeft doorgaans meer devices in huis (Switch + PC hier, hoewel een XSX wel aantrekkelijk lijkt voor sommige games/functies), en dan rekenen we mobile nog niet eens mee. Laatst FF6 (de beste final fantasy, wie het daar niet mee eens is wil ik wel eens mee spreken :D) opnieuw gespeeld via m'n telefoon -- hoewel het draaide op m'n PC via steamlink. Ik weet dat het er ook was in telefoon native formaat, maar ik had het spel al voor een appel en ei op Steam gekocht.
Ik had mijn PC naast mijn HDTV al +10 jaar, Xbox en PS3 controller geen problemen gamen in de sofa.

Dat heel idee van PC is enkel op een bureau en console = overal
is best wel een enorm achterhaald kromme stereotype dat al jaren de deur uit moest.

Kom op he... dit is Tweakers.net dit had je echt al moeten weten.
Of gewoon zorgen dat je Xbox Game Pass hebt, dan heb je alleen maar een Android of iOS device nodig en een browser.
Dat is inderdaad wel een ding, Playstation Controllers werken dus niet goed met Forza Horizon, ondanks dat PC games over het algemeen die wel prima ondersteunen. Toch wat jammer gezien mijn voorkeur bij de PS controller ligt..
Ik heb een Series S en ben echt verbaasd over de prestaties. Een dag na release had ik bij Game Mania nog een Series S gezien op voorraad en meteen besteld, met Game Pass echt een fantastische console. Of gewoon de Game Pass op PC, misschien ook een optie? Kun je een maand of 2 nemen en lekker spelen. Microsoft titels komen meteen naar de Game Pass op release.
Gamepass ultimate is momenteel weer 1 euro voor 3 maanden.
https://www.microsoft.com...ass-ultimate/cfq7ttc0khs0
En 99,- voor 3 jaar Gamepass Ultimate met onderstaande methode :)

https://www.techtastic.nl...ieding-90-euro-juli-2021/
Heb deze manier een gebruikt toen Ultimate uitkwam, helaas niet mogelijk om het op die manier te verlengen volgens mij?
Jawel, maar je moet m eerst af laten lopen
Nee klopt, is alleen mogelijk bij een nieuw abonnement of als je nog geen Gold / Gamepass Ultimate hebt.

edit: En 3 jaar is het maximum wat je vooraf kan vastleggen.

[Reactie gewijzigd door Meerbeter op 23 juli 2024 02:08]

Het werkt alleen als je huidige abo dus verlopen is en je (1 dag na het verlopen) dus een ‘nieuw’ abonnement begint.
Ik heb beneden een XSX staan, de S komt er voor boven bij de Playseat als de nieuwe Forza uitkomt.
De huidige games zijn ook vooral gemaakt voor de Xbox One, en dan is de Series S toch een stuk moderner. Ben bang dat richting het eind van de generatie de Series S richting de 720P gaat, dus mocht je daar om geven kan je misschien beter de X halen.
PC en Xbox Gamepass is the way to go.
Ik geloof er niks meer van, met FH4 hadden ze ook al echte geluiden opgenomen en toch klinkt de LFA of de CGT walgelijk in het spel. Alsof ze de microfoons ergens in de uitlaat hadden gestopt.
In FH4 zouden ze dit ook gedaan hebben maar daar was het uitsluitend hoogtoerig gezoem.

Zelfs in dit bij geleverde filmpje lijkt het nergens op, de XJ220 bijvoorbeeld, komt niet eens in de buurt van de werkelijkheid.

[Reactie gewijzigd door SHFT op 23 juli 2024 02:08]

Blijf je niet altijd een beetje afhankelijk van de luidsprekers/koptelefoon? Je kunt het nog zo mooi opnemen maar als je niet een degelijke setup hebt die alles van hoog tot heel laag goed weer kan geven dan blijft het een lastig verhaal.

Edit: Typo

[Reactie gewijzigd door Hetisweergezell op 23 juli 2024 02:08]

Wat ik een beetje mis in de in-game audio ten opzichte van de behind-the-scenes is het echt diepe basgeluid. Die is in zijn geheel afwezig bij de in-game audio. Alsof die bij het opschonen van het geluid verdwenen is. Daarnaast zit er inderdaad een beetje na-echo in de hoge tonen waardoor het lijkt alsof het spel zich in een (grote) hal afspeelt. Zet het in-game video maar eens aan zonder beeld en vraag je dan af waar de auto rijd.
En dat zijn geen dingen die vanuit mijn set-up komen, want die zijn niet aanwezig bij de behind-the-scenes opnames.

[Reactie gewijzigd door Caelorum op 23 juli 2024 02:08]

Ik heb een Megane met Bose systeem, met subwoofer. De Megane zonder Bose systeem heeft in het menu een optie om andere motor geluiden te kiezen die dan over de speakers worden afgespeeld.
Ik heb begrepen dat deze optie ontbreekt bij mij ivm de Bose subwoofer. Wellicht dat subwoofers niet blij worden van continue lage tonen van motor geluid.
Dat probleem hebben heel veel games (gehad). Neem bijv. Gran Turismo 5/6 ook daarvan was het motorgeluid echt heel slecht, klonk als een gemiddelde Dyson.

Echter waren er genoeg video's online beschikbaar waarin ze heel gepassioneerd uitleggen hoe ze die geluiden opgenomen hebben en dat het allemaal heel trouw is aan de werkelijkheid. Zal allemaal best wel; bij de gemiddelde speler klinkt het voor geen meter.

Bij Forza en GT heb ik het idee dat het echt door liefhebbers van auto's gemaakt wordt; en daarom willen ze het allemaal zo netjes mogelijk in elkaar steken. Bij bijv. een NFS heb ik dat idee een stuk minder; en bij die games krijg ik de indruk dat ze er minder moeite mee hebben om er een "schepje bovenop" te doen qua motorgeluid. Daardoor klinkt het voor de gemiddelde speler meteen een stuk beter.
Wat is dit een prachtig spel zeg. En te denken dat deze mensen de volgende Fable zullen maken :D
De liefde en aandacht ze in Horizon steken, wat origineel een soort uitgeklede en arcade versie van Motorsport moest zijn laat wel zien wat voor team dit is, duidelijk een van de beste studio's die Microsoft heeft.

Kan absoluut niet wachten op Fable _/-\o_
Het is een ander team dat aan Fable werkt.
Klinkt nog steeds als badkamer geluid of ligt het aan mij?

Edit: vooral die Ferrari, kan me niet voorstellen dat Ferrari dit ok vind als representatie van hun auto's en het geluid dat ze produceren.

[Reactie gewijzigd door GewoonWatSpulle op 23 juli 2024 02:08]

Eens. Het klinkt super "computerachtig" en ik hoor een duidelijke galm die er buiten helemaal niet zou moeten zijn. Ik vind alle auxiliaire geluiden (turbo's, backfires, schakelen etc) super goed klinken, alleen de daadwerkelijke motor klinkt ruk.

Need for Speed klinkt een stuk beter.

[Reactie gewijzigd door Bob Popcorn op 23 juli 2024 02:08]

Misschien zijn het je speakers? Het klinkt hier totaal niet als badkamer geluid
Het klinkt als een grote hal. Totaal niet zoals de behind-the-scenes waar het geluid gewoon goed is. Ik denk dat ze hier nog wel wat aan mogen tweaken. Ik hoor een galm in de hoge geluiden en ik mis de echte diepe lage tonen in de in-game video, die wel in de behind-the-scenes te horen zijn.
Heel erg gaaf. Deze serie is m.i.i de afgelopen jaren echt het vlaggenschip van Microsoft geweest wat betreft de Xbox-exclusives (jaja, ik weet, ook op de PC speelbaar etc.)
Ik ben voornemens om een PS5 aan te schaffen maar voor games zoals deze zou ik er best een Series S naast willen nemen.

Ben benieuwd of de gaming industry ooit zover zal komen dat ze het motorgeluid automatisch kunnen genereren op basis van de configuratie van de motor en alle andere onderdelen (bijv. hoeveelheid cilinders etc.), ik ga ervanuit dat ze nu gewoon opnamen uit de realiteit gebruiken.
Het zou me niks verbasen als dat al (deels) in Automation gedaan wordt, aangezien je in dat spel bijna elke motorvariant kan maken. Het komt vrij goed overeen met echte motorblokken imo.
Er zijn zoveel factoren die het geluid uiteindelijk maken, dat zal nooit te 'automatiseren' zijn.
Noem mij een azijnpisser maar het lijkt net of ik een behoorlijke echo hoor "achter" het geluid van de auto. Dit heb ik nog niet eerder gehad bij voorgaande Forza's. De soundtrack an sich is in mijn ogen wat realistischer maar die echo laat het heel kunstmatig klinken alsof het in een douche is opgenomen.
Het 'knallen' van de motor klinkt in alle voorbeelden krek hetzelfde. Dat vond ik wel eigenaardig als je de geluiden van de wagens kort na elkaar hoort. Het stoorde zelfs wat hoe meer voertuigen de revue passeerden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.