Digitale versie Forza Motorsport 7 is vanaf 15 september niet meer te koop

De digitale versie van Forza Motorsport 7 is vanaf 15 september niet meer te koop. De game zal dan ook verdwijnen uit de Xbox Game Pass. Microsoft stopt de verkoop vanwege aflopende licentieovereenkomsten. Huidige bezitters van de game kunnen wel blijven doorspelen.

Per 15 september krijgt Forza Motorsport 7 de End of Life-status, schrijft Microsoft. De game en alle dlc zal dan niet meer te koop zijn in de Microsoft Store. Oude voorraad van fysieke kopieën kunnen wel nog steeds gekocht en gespeeld worden. Gamers die het spel online hebben gekocht, kunnen deze na september ook nog downloaden via de Microsoft Store. Op Twitter laat het Forza Motorsport-account weten dat de game wegens aflopende licentieovereenkomsten uit de digitale schappen gaat.

Multiplayer en andere online-diensten van het spel blijven na september eveneens beschikbaar; Microsoft blijft daarnaast Rivals van extra races voorzien. Xbox Game Pass-spelers die dlc voor Motorsport 7 hebben gekocht, maar nooit het spel zelf hebben aangeschaft, krijgen via de Xbox Message Center een token voor Motorsport 7. Deze tokens worden vanaf 2 augustus vrijgegeven.

Dat Microsoft de verkoop van Forza Motorsport 7 stopt is niet uniek; vorig jaar stopte het bedrijf bijvoorbeeld met de digitale verkoop van Forza Horizon 3. Horizon 3 verscheen in 2016 en heeft met Forza Horizon 4 ook een opvolger. Het opvallende verschil is echter dat Motorsport 7 nog geen opvolger heeft. Ontwikkelaar Turn 10 Studios werkt wel aan een opvolger, al is een verschijningsdatum nooit genoemd. Wel verschijnt er deze november een Forza Horizon 5.

Forza Motorsport 7

Door Hayte Hugo

Redacteur

30-07-2021 • 07:37

94

Submitter: Anoniem: 306567

Reacties (94)

94
92
35
6
0
42
Wijzig sortering
Ik vind dit echt een teleurstellende ontwikkeling, zeker voor mensen zoals ik die weinig tijd hebben voor games en dus soms games van enkele jaren oud in de backlog hebben. Herkenbaar voor iemand? ; )

Zo kan je bijvoorbeeld ook de DLC voor Forza Horizon 3 niet meer aanschaffen, terwijl je tijdens het spelen van de game wordt doodgegooid met verwijzingen naar deze DLC. Ook staat het nog gewoon in de world map. Ik snap er niks van. Kost het dan zoveel om een game beschikbaar te houden?

Ik lees hier en daar reacties dat volgende delen vaak beter zijn. Daar ben ik het totaal niet mee eens.
Een aantal Forza Motorsport delen heb ik overgeslagen en ben van Forza 3 naar 6 gegaan. Man wat viel dat tegen zeg. De auto's rijden stuk voor stuk als een baksteen, er is nauwelijks verschil in rijgedrag en het voelt alsof ze bewust rijden als een baksteen om met die belachelijke RPG achtige gokkaarten enkele procentjes meer grip of snelheid krijgen. Nee, vernieuwing is niet altijd vooruitgang.
Tip: Koop nu de ultimate versie voor 20 euro. Dan heb je alle DLC die je na 15 september ook nog kan gebruiken.
Ik ga het overwegen, maar eerst er achter proberen te komen of 7 voor mij beter is dan 6, want anders begin ik er niet aan. Heb jij toevallig beide delen gespeeld? Zitten er weer van die rare RPG dingen in om je auto 'beter' te laten rijden?

In ieder geval bedankt voor de tip.

[Reactie gewijzigd door BouncingBaklap op 23 juli 2024 19:50]

De vorige voor mij was Forza motorsport 4. Ik ben geen RPG dingen tegengekomen eerlijk gezegd.

Moet wel zeggen dat ik zelf het niet een heel sterk deel vind. Er zijn betere alternatieven verkrijgbaar op dit moment.
Volgens mij heeft 7 inderdaad niet meer die onzin, maar weet het niet 100% zeker.
Waarschijnlijk kost het inderdaad te veel om de game beschikbaar te houden. Ik neem aan dat het bij een game als Forza gaat om de rechten op de auto's. Die hebben ze voor een bepaalde tijd. Daarna moeten ze verlengt worden. Dat betekent dan opnieuw onderhandelen en betalen. En wellicht kun je niet alle auto's meer krijgen, omdat de autobouwer een ander een exclusieve licentie heeft gegeven, of een bepaald type niet meer wil licenseren, omdat er inmiddels een nieuw model uit is en men uit commercieel oogpunt liever die in de game wil hebben.
Er zit vast een goede kern van waarheid in jullie reacties, het is jammer dat bedrijven dit niet gewoon (durven te) vertellen.
Ze geven wel gewoon aan dat de licenties verlopen:

https://twitter.com/Forza...tatus/1420792916742590464
Exact dit.
Laatst weer even Horizon 3 opgestart omdat ik die toch nog niet had uitgespeeld. Werd overspoeld met "DLC auto" en "uitbreidingen" reclames en duwtjes. Potverdikkeme, ik wil gewoon racen!
Men kijkt ook naar het aantal spelers. Zodra er nog maar weinig spelers zijn dan is het de moeite niet meer om daar nog kosten voor te maken zoals voor servers. FM7 is nu 4 jaar oud en met FH5 op komst is het niet aantrekkelijk meer om nog kosten voor licenties te maken. Zeker niet omdat de nieuwe FM wellicht eind volgend jaar uit gaat komen.
Als je hem in de backlog hebt heb je nergens last van toch ?
In de backlog zonder DLC, die ik dus nooit meer kan kopen. Jammer.
Ik zie gewoon allemaal Horizon 3 dlc te koop in de store ???
Kijk maar eens goed, is niet te koop...
Vraag me dan even af hoe het zit met game pass. Stel je download het spel net een dag voor dat het uit de store wordt gehaald. Mag je het spel dan blijven spelen als je het eenmaal gedownload hebt of verdwijnt daarmee ook de toegang daartoe?
Uit gamepass verdwijnt hij. Maar je kan hem wel kopen (tot 15 september) en dan blijft hij in je bibliotheek.

Overigens is de ultimate versie nu in de aanbieding voor 19,99 euro in de store. Daar zit alle dlc bij. Dus voor de geïnteresseerden die hem nog willen aanschaffen.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 306567 op 23 juli 2024 19:50]

Verdwijnt niet alleen uit de gamepass, ook de digitale verkoop stopt... dus nu nog kopen dan blijft de game beschikbaar voor je, maar na 15 september dus ook niet meer digitaal aan te schaffen.
Anoniem: 306567 @MicGlou30 juli 2021 08:59
Dat is toch precies wat ik zeg?
Uit gamepass verdwijnt hij. Maar je kan hem wel kopen en dan blijft hij in je bibliotheek.
Zoals je het verwoord kreeg ik het idee dat je de game altijd nog digitaal kan kopen...
Anoniem: 306567 @MicGlou30 juli 2021 09:35
Ik heb er bij gezet dat je hem nog tot 15 september kan kopen.
Ik lees in de melding van Trancicted dat als je een DLC koopt en gaat klagen, je het spel (wel de basis variant) krijgt, Geen idee of dit bij iedereen werkt en/of dit goedkoper is.
Anoniem: 306567 @MeNTaL_TO30 juli 2021 10:01
Klopt, maar als je alle DLC wilt dan is de ultimate versie goedkoper. Alleen de car pass is al 26 euro los. En alleen voor de ultimate versie is 20 euro en dan krijg je alles.
De game zal uit Game Pass worden gehaald. Zelfs na een download zal je het spel niet meer kunnen spelen. Het spel voor 15 September aanschaffen in de store of nadien op disc is de enige optie om het spel in de toekomst nog te kunnen spelen.

Edit: Bron, ik kreeg het volgende bericht van xbox:
Thank you for playing Forza Motorsport 7 with Xbox Game Pass. This game will no longer be available with Game Pass or purchasable in the Microsoft Store after 15/9/2021. As a token of our appreciation for your purchase of add-on content, here is a code for the digital Standard Edition to continue enjoying the game! CJYDW-..-GX9XZ (expires 15/9/23). More info: aka.ms/FM7FAQ

[Reactie gewijzigd door Trancicted op 23 juli 2024 19:50]

Store maakt in principe niks uit, maar als een game uit Game Pass gehaald wordt dan kan je de game niet meer spelen. Maakt niet uit of je de game net geïnstalleerd hebt of dat je net DLC ervoor gekocht heb. Uit Game Pass is meteen niet meer speelbaar via Game Pass.

Ik vind wel netjes dat mensen die DLC gekocht hebben en de game via Game Pass spelen dus een token krijgen.
Zolang jij een licentie hebt (Via gamepass of zelf gekocht) kan jij de game blijven spelen en opnieuw downloaden. De game verdwijnt niet uit jouw library wanneer je het gekocht hebt.
Uit gamepass verdwijnt ie wel denk ik hoor, zodra spellen namelijk daar uit weggaan (ja gebeurd, tomb raider laatst bijvoorbeeld), kun je het niet meer spelen.

Als je het hebt gekocht (digitaal of fysiek) dan kun je het wel blijven spelen.
Dat is toch wat ik zeg :?
Nee. Als de game uit gamepass wordt verwijderd kan je hem niet meer opstarten, ook al heb je hem al gedownload op je Xbox.
Dus is de licentie via gamepass verlopen Gekocht via de store blijft de licentie.

Hij typt het misschien wat krom. Maar het klopt wel gewoon.
Hij zegt "Zolang jij een licentie hebt (Via gamepass of zelf gekocht) kan je de game blijven spelen".

Als je hem gekocht hebt ja. Dan kan je hem blijven spelen. De Gamepass licentie komt door MS te vervallen en daardoor kan je de game niet meer spelen.
Ja zolang je de licentie voor de game via GP hebt krijg je toegang. Maar die licentie loopt tot 15 september.

En je zegt het zelf al. De gamepass licentie komt door MS te vervallen.


Je koopt/huurt een licentie tot MS GP service. En met die service/licentie krijg je toegang tot meer licenties.
"Zolang" is het sleutelwoord ;) Nergens zeg ik dat een licentie (on)eindig is. Bij Netflix hoef ik toch ook niet steeds te zeggen dat je een film/serie kan kijken totdat Netflix hem eraf haalt.
MIcrosoft zelf(!) mag het na deze datum niet meer digitaal aan jou verkopen door de aflopende licenties.
Kun je bij bol.com of ergens anders (intertoys of zo) een disc kopen kun je het gewoon spelen.
Ook via Game pass vlak voor de datum. Daarna(!) niet meer.
Duss...

Succes! Oh en als je een exemplaar te pakken heb, have fun!
Dit is toch wel de reden dat ik hoop dat de volgende generatie(s) van consoles nog vast blijven houden aan fysieke media. Ieder zijn ding als je digitaal praktischer vindt en collectors value daar gelaten maar deze game zou digitaal dus straks nooit meer te koop zijn voor.

Misschien bij Forza niet erg want versie [xx] zal nog beter zijn, maar er zullen een hoop pareltjes onder het mom van licentie zo de eeuwigheid in verdwijnen (of enkel nog maar via illegale bronnen te scoren)
Ik heb een Xbox Series X en volgens mij maakt het helemaal niet meer zo heel veel uit of je een game nog fysiek of digitaal bezit. Vooral bij de laatste generatie consoles lijkt een schijfje alleen nog als 'key/licentie' te fungeren. Zodra je een game de eerste keer in je console stopt download hij alsnog de content van de Microsoft Store.
Anoniem: 306567 @Byte30 juli 2021 09:57
Dat heeft een andere reden, op het schijfje staat namelijk alleen de xbox one versie en niet de series X versie. Dit komt omdat de series X geen UHD data discs ondersteunt. Hierdoor passen beide versies niet op de disc. Waardoor hij dus de series x versie automatisch gaat downloaden op het moment dat je hem in je series x stopt. Als je offline bent dan installeert hij de xbox one versie.
Ik weet niet of het klopt wat je zegt, want het gebeurt ook bij 360-games.
Anoniem: 306567 @Thom228930 juli 2021 12:24
Ja het klopt wat ik zeg.

Bij 360 games moet hij een aangepaste game downloaden die wel werkt op de series x. Die games moeten allemaal aangepast worden anders werkt de backwards compatibiliteit niet.
Mwa, volgens mij zijn er niet echt veel games die om deze reden uit de store verdwijnen hoor (ja er zijn meer voorbeelden te vinden maar het blijven er maar enkele op het volledige aanbod). Maar bij auto games zit je helaas ook met licenties op de auto's zelf.
Bovendien, eenmaal gekocht heb je nergens last van (in dit geval). Lijkt me nogal een uitzonderingssituatie dat je per se deze game nog wil maar hem om een of andere reden de afgelopen jaren nooit gekocht hebt.
Gamepass is gewoon vluchtig. Je betaalt per maand en dan trekken ze de stekker er eens uit. Gedaan met de pret. Koop je spullen dan ook als gegevensdrager op je console of pc of digitaal en je hebt ze voor altijd. Ik zou nooit een abonnement afsluiten voor het spelen van games, het is duurder op de lange termijn. Zelfde met Apple arcade en al die andere streamingsdiensten. Wil je het dan koop je het. Abonnementen zijn vluchtige formules om de kassa te spijzen en op het einde heb je juist niks.
Dat ligt compleet aan je gebruik. Ben jij iemand die 1 game per jaar koopt en die grijs speelt, dan is GP niet voor jou en ben ik het helemaal met je eens. Als je games 10+ jaar wilt kunnen blijven spelen idem.

Echter, als je iemand bent die 15 nieuwe games per jaar speelt, en van iedere game de single player uitspeelt en doorgaat naar de volgende, dan is GP echt een fantastische deal.

Ik snap je probleem met abonnementen, maar bijvoorbeeld voor mij persoonlijk werkt het wel. Ik hoef niet per se die specifieke game of dat specifieke muziekstuk te bezitten. Ik wil entertainment op de momenten dat ik daar zin in heb. En mijn gebruikspatroon valt mooi binnen de voorwaarden van deze abonnementen.
> het is duurder op de lange termijn.

Erg mee oneens aangezien als ik bij elkaar optel hoeveel games ik het gespeeld en hoeveel ik betaal voor GP ik wel erg veel hebt bespaard.

Je overdrijft namelijk wel erg met "Je betaalt per maand en dan trekken ze de stekker er eens uit." want je weet de voorwaarden, Game Pass vanaf het begin rouleert in titels en ze verwijderen de game niet voor de lol want de licenties zijn verlopen en het verlengen van de licenties is het gewoon niet waard en staat dus los van GP.

[Reactie gewijzigd door Vagax op 23 juli 2024 19:50]

Eens met de stelling dat het vluchtig is. Maar voor iemand die jaren PC-gamer is geweest met een aanzienlijke Steam Library is het toch zo dat ik een tijdje geleden naar Game Pass Ultimate ben geswitcht.

Voor mij is het <juist> het vluchtige aanbod met een grote diversiteit aan games dat dit zo'n goed aanbod maakt. In plaats van vooraf de volle mep (of een flink discounted prijs; iets waar ik blijkbaar gevoelig voor ben) te betalen voor een spel dat ik misschien niet/maar kort speel, kan ik nu een ongelimiteerde demo van elk spel binnen de dienst spelen.

Ik denk dat je je niet moet vergissen in hoe "duur" het kopen van games is voor mensen die maar beperkt de tijd hebben om ze ook te spelen - die (maximaal) 180 euro voor onbeperkt gamen zou me anders netto 3 nieuwe games per jaar opgeleverd hebben.
Anoniem: 623295 @eBait30 juli 2021 13:13
die (maximaal) 180 euro voor onbeperkt gamen zou me anders netto 3 nieuwe games per jaar opgeleverd hebben.
Hangt van je speel/koopgedrag af. Met 180eur koop ik ong. 20-30 games, maar ik wacht dan ook meestal tot de GOTY edities met 60-90% korting staan. GP is dan ook niets voor mij natuurlijk (en voor bijna elke gamer met wat geduld).
Dit is dan wel weer een uitzondering helaas. Had er eerlijk nooit over nagedacht dat forza dit probleem zou hebben met gamepass. Want Microsoft exclusives blijven altijd in gamepass. Gelukkig is forza7 nu al flink goedkoper. Als je het nu nog speelt ben je vast wel bereid om het te kopen.
Er worden al wel besloten tests met spelers gehouden voor de nieuwe FM. Hopelijk volgt er na de release van FH5meer nieuws en kunnen we in Q3 2022 de game spelen..

Was zelf al wel klaar met FM7. Ik vind de kleuren te verzadigd en de auto's lijken soms het asfalt niet te raken. GT Sport ziet er voor mij realistischer uit (maar ontbeert een hoop content). Afgaande op de trailer zou de game een realistischere look gaan krijgen en dat bevalt me een heel stuk beter.
Wat me meer stoort zijn de bomen, die eruit zien alsof ze uit een PS1 game komen.
Ze zijn misschien wat hogere resolutie, maar nog steeds volledig plat.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 23 juli 2024 19:50]

Als ik het goed lees blijft de game nog wel gewoon te spelen voor iedereen die al een fysieke of digitale kopie heeft gekocht. Ze stoppen alleen met de verkoop en halen de game ook uit de gamepass. Vooral dat laatste is jammer, ik denk dat een hoop spelers die niet van het eerste uur zijn, op deze manier toch nog een potje hebben kunnen racen via gamepass.

De game zelf had na een beroerde launch eigenlijk geen stap meer mis gezet, al is de goede oude tijd van lekker online racen veranderd in een soort destruction derby.
De enige plank die ze mijns inziens echt misgeslagen hebben is het hele online hopper systeem. Aan de hand van je PI index werden er aan je server een lijst vaste circuits toegewezen. Op deze manier miste je vaak de leukste banen om overheen te scheuren en kreeg je steeds hetzelfde circuit toegewezen. Hopelijk dat dit in de volgende Forza motorsport anders gaat worden
Dat weet je als je aan GP begint. Maar niet getreurd FM8 zal rond die tijd uit komen. En mocht je via GP DLC hebben gekocht krijg je een code om de standaard versie te spelen.
Heb de game digitaal vanaf launch gekocht, dus was niet zozeer voor mijzelf. Meer dat anderen ook een makkelijkere instap hebben om de game via gamepass te spelen. Is naar mijn mening ook één van de grotere titels die beschikbaar is op gamepass
Gelukkig dat ik de game fysiek heb..
Digitaal blijft ook gewoon speelbaar. Alleen niet meer te koop. Dat geld voor alle Forza games na 4 jaar.
Ik vind 4 jaar wel een beetje kort voor zo'n licentieovereenkomst. Het irritante is dat zo'n EOL status inhoudt dat bepaalde dingen in het spel niet meer werken. Ik ben zelf dit jaar pas Forza Horizon 3 gaan spelen die ook EOL had en de Forzathons waren er bijv. niet meer en ik kan ook mijn designs niet importeren vanuit FH3 naar FH4. Ik vind gamen leuk maar ik verlang vaak toch terug naar de goede oude tijd dat je alles zelf kon unlocken en niet bepaalde auto's ineens 'hard to get' zijn en alleen via online events op bepaalde momenten te krijgen zijn. Ik kan nu bijv. NFS 3 installeren en het spel precies zo ervaren als toen het uitkwam. Dat gaat tegenwoordig niet meer :/
in het verleden kwam er steeds om de 2 jaar een nieuwe versie uit. 4 jaar betekende dan ook dat men al 2 versies verder zat, wat geen abnormaal moment is om met de verkoop te stoppen. Het grote probleem is dat men er blijkbaar geen rekening mee hield dat het wel eens langer kon duren vooralleer er een nieuwe editie beschikbaar kwam.

Het laten wegvallen van de online-ondersteuning zou jammer zijn, maar dat staat volgens mij los van de licenties.
Ik blijf het zonde vinden, oude spellen uit de serie heb ik nooit kunnen spelen, niet alleen bij FM maar dus ook voor FH.

Zijn dit de auto licenties of de in game music? Die laatste mag voor mij sowieso eruit. Gewoon Spotify integreren en weg met deze opzet. :)
FM en FH kun je altijd nog gewoon op disc kopen. Forza Horizon 1 voor de 360 kun je ook middels backwards comp. spelen op de One. FH2 niet omdat deze voor zowel de 360 als de One uitgebracht is.

De in-game muziek kun je gewoon uitzetten en Spotify kun je dan prima gebruiken op je One/SS/SX zodat je je eigen muziek hebt tijdens het spelen.
Anoniem: 306567 @Exorcist30 juli 2021 11:08
Het enige wat wel verloren gaat is de DLC, die kan je na deze datum ook niet meer kopen. En er bestaat geen GOTY volgens mij met alle DLC op de disc.
Je zal hem los mogelijk niet meer kunnen kopen nee. Maar de ultimate edition(is ook in disc vorm). Heeft ook de car pass. En zou dus gewoon alle DLC bij moeten zitten.
Ik vermoed de auto licenties. De muziek is nou niet zo bijzonder in Motorsport.
Xbox heeft met Horizon er zelf voor gezorgd dat Forza Motor Sports helemaal niet populaire was. Ik kan me ook niet herinneren dat nog veel mensen over FMS spraken na Horizon.
Forza Horizon heeft misschien het plekje ingenomen dat Project Gotham Racing achterliet toen die serie werd gestaakt. Meer arcade c.q. actie-gebaseerde racing t.o.v. Forza's meer sim-achtige benadering. De mainline Forza-serie was nooit bedoeld voor een heel grootschalig "casual" publiek, dus dat Horizon succesvoller is geloof ik wel.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.