Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Oude Metal Gear-games gaan tijdelijk uit downloadwinkels door verlopen licenties

Konami haalt meerdere oude Metal Gear Solid-games tijdelijk uit downloadwinkels, omdat licenties op historisch beeldmateriaal dat in de games gebruikt wordt, verlopen zijn. Volgens de uitgever gaat het om een tijdelijke maatregel en komen de games weer terug.

Konami zegt te werken aan het vernieuwen van licenties op historische archiefbeelden die in de games gebruikt worden. Als tijdelijke maatregel is de verkoop van Metal Gear Solid 2 en Metal Gear Solid 3 via downloadwinkels gestopt.

Het gaat vooral om PlayStation 3- en Vita-titels, maar ook een game op streamingdienst PlayStation Now gaat tijdelijk offline. Datzelfde geldt voor een uitvoering van Metal Gear Solid 2 die via GOG werd verkocht en voor twee games voor de Nvidia Shield TV. De maatregel treft gamers die de games al in hun bezit hebben, vooralsnog niet.

Metal Gear Solid 2 en 3 verschenen respectievelijk voor het eerst op 13 november 2001 en 17 november 2004. Daarna werden er HD-uitvoeringen uitgebracht voor meerdere platforms. Wanneer de titels terugkomen in de downloadwinkels, is nog niet bekend.

Metal Gear Solid 2 Substance
Titels die tijdelijk uit de verkoop gaan Platform
Metal Gear Solid 2 Sons of Liberty HD Edition PlayStation 3 & Vita
Metal Gear Solid 3 Snake Eater HD Edition PlayStation 3 & Vita
Metal Gear Solid HD Collection PlayStation 3 & Vita & PS Now
Metal Gear Solid HD Edition: 2 & 3 Xbox 360
Metal Gear Solid Snake Eater 3D Nintendo 3DS
Metal Gear Solid 2 Substance GOG.com
Metal Gear Solid 2 HD for Shield TV Nvidia Shield
Metal Gear Solid 3 HD for Shield TV Nvidia Shield

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

08-11-2021 • 10:59

47 Linkedin

Reacties (47)

Wijzig sortering
Gek eigenlijk dat er geen perpetual licences (licenties die oneindig geldig zijn) gekocht zijn. Alsof je dit niet al 10 jaar had kunnen zien aankomen.

[Reactie gewijzigd door HenkEisjedies op 8 november 2021 11:08]

Wordt helaas vaker gedaan. Oude GTA games missen bepaalde songs omdat de licenties verlopen zijn...
Bij GTA vind ik het wel een degredatie erger en het is een van de redenen dat ik alle rockstar games boycott. Je koopt een game en hebt dus rechten op zowel de game als alles dat er in zit. Dat hun licentie is verlopen en ze daardoor de game niet meer mogen aanbieden met die muziek er in heb ik zelf geen boodschap aan want ik heb al betaald voor het complete product.

Wat doen de meeste studio's en in dit geval metal gear? Product uit de winkel halen, en vaak re-releasen ofwijl als de licentie weer is betaald, ofwijl als nieuwe inferieure editie die het materiaal niet heeft. Maar de bestaande klanten hebben de oorspronkelijke versie waar zij recht op hebben.

Bij GTA gingen ze zo ver dat ze de bestaande PC versies die mensen al op hun PC hadden staan hebben vervangen door gestripte versies en in het geval van San Andreas zelfs een mobile port. Dan ben je ineens de content waar je al voor betaald hebt kwijt ondanks dat de console versies van die game de muziek natuurlijk nog steeds hebben, je er al rechten op hebt gezien je voor het verlopen het product hebt gekocht en de mensen die het illegaal downloaden de content nog hebben.

Dus ik steun bij voorbaad geen studios die het acceptabel vinden om een product na aankoop te vervangen met een inferieure versie. Het is mijn aankoop, dus ik heb recht op wat er in zat toen ik het kocht. Natuurlijk kan uiteindelijk een online dienst zoals de multiplayer server stoppen, maar uit een singleplayer game content verwijderen gaat mij te ver.
Dit vind ik ook een interessante casus ja.
Tot op welke hoogte zijn dit soort mutaties after the fact acceptabel?
Voor film kunnen ze die rechten ook niet zomaar intrekken, ik snap niet zo goed waarom dat voor een game anders is.
En in het hypothetische geval dat ik die update waarmee ze muziek weghalen tegenhoud ben ik dan zelf in overtreding?

Ik vind dat trouwens wel een grappige heuvel die je hebt uitgekozen om je klanditie bij Rockstar spaak te laten lopen.
Dat het je om die muziek gaat. en niet bijvoorbeeld dat ze al jaren op verschillende manieren hun backlog recyclen in plaats van gewoon met een nieuw game te komen. :)

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 8 november 2021 13:34]

Heh, Tour of Duty is ook niet meer te verkrijgen met jaren 60/70 liedjes.
1 jaar geleden werd er bij Tom Clancey's Ghost Recon Wildlands de Predator missie eruit gepachted. Mocht je voor 14 december 2020 de Predator verslagen hebben dan mag je wel de Predator skin behouden.

Het gebeurd steeds vaker jammer genoeg. Bedrijven zijn tijdens launch erg gemotiveerd en dan kan alles en wordt er geld verdiend. Totdat de tijd verstrijkt met de jaren. Dan is geld vaker een issue en ondersteuning van het spel.

[Reactie gewijzigd door aliberto op 9 november 2021 00:02]

Je veranderd hiermee echter wel op significante wijze het product na aankoop.

Als Toyota opeens de autoradio uit je auto trekt na 5 jaar omdat ze hun samenwerking met merk x of y is verlopen en ze één of andere baggerconstructie hebben gekozen heb je denk ik ook wel herrie. Zeker als dat niet vervangen wordt voor iets anders.

Waarom zouden we dat bij een game wel moeten tolereren?

In andere media waar soortgelijke dingen spelen wordt dat alleen maar gedaan bij heruitgaven.
Je kan immers ook moeilijk bij mensen thuis hun film en serie collectie gaan muteren.

Bij games is dat mechanisme er dan wel (tegenwoordig) maar of we het oogluikend moeten toestaan dat dat mechanisme hiervoor gebruikt wordt vraag ik me toch sterk af.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 8 november 2021 13:44]

Het verschil daar is dat er een andere overeenkomst gemaakt is. De radios worden verkocht aan Toyota hoogstwaarschijnlijk of de fabrikant van de radios krijgt een bedrag per auto die verkocht wordt, ik weet niet hoe dat gaat.
Bij muziek is dat dus heel anders en kopen ze een licentie om de muziek tijdelijk te gebruiken. Na deze periode zijn ze strafbaar als ze nog wel de game verkopen met de muziek, net zoals jij geen game/video/etc mag maken met de muziek van iemand anders (zonder licentie). Helemaal als je de intentie hebt om geld te verdienen daarmee.
Waarom zou de eigenaar van het materiaal dat willen? Tien jaar later is dat materiaal misschien wel veel meer waard geworden.
En waarom zou de maker van de games dat willen, na 10 jaar zijn er veel minder spelers en word het spel veel minder gekocht, maar de rechten voor de muziek hebben bij aanvang wel (heel) veel meer gekost.
Het zou na 10 jaar misschien zelfs goedkoper zijn om de rechten te verlengen voor 10 jaar of de muziek te vervangen, kunnen ze ook voor de verkoop gebruiken “Nu met de nieuwste muzieknummers!!”
Muziek vervangen wordt in oude tv-series ook gedaan. Zo herinner ik me dat bij bijv. Charmed of Tour of Duty (denk dat het die 2 zijn) bij dvd-uitgaves er andere muziek in de aflevering te horen is, dan destijds bij de tv-uitzending.
Bij married with children is de tekst weggelaten bij de intro op de dvd versie. Ook rechten dingetje. De eerste twee seizoenen (of alleen de eerste?) bevat deze nog wel maar dat mocht dus niet.
Gek eigenlijk dat er geen perpetual licences (licenties die oneindig geldig zijn) gekocht zijn.
Dat is niet altijd een mogelijkheid neem ik aan. Het kan zijn dat dit economisch niet aantrekkelijk is of dat de eigenaar van het materiaal deze licentievorm niet wil aanbieden.
Ja - ik mag hopen dat films een perputual license afnemen als ze reguliere muziek gebruiken (die niet muziek speciaal voor de film gecomponeerd).

Want ook dat aanpassen en terughalen kost geld. Zou zo'n perpetual license dan zoveel duurder zijn?

Ik vind die auteursrechten regeling maar een raar beest. We betalen (als consument) flink om het te morgen horen (al dan niet via streams, fysieke media, ouderwetse radio/TV en dus in games). Maar het blijft 'huur'. De take-downs requests op you-tube zijn ook steeds agressiever geworden.
Sommige nummers hebben we met z\n allen flink voor betaald. Het is niet dat de effort om een populair nummer te maken nu veel hoger is dan een matig nummer (wel iets). Maar een populair nummer kost dus factoren meer [om te mogen horen] en er komt geen einde aan. Ideaal verdienmodel dus wat ze bij de content-industrie hebben...

Maar onze eigen content (foto's, filmpjes, surfgedrag en persoonsgegevens) zijn vrij wild bij de FBs en Ggls van deze wereld.
Dit is steeds vaker aan de orde, kan me ook iets herinneren met wat oude GTA's. En dan volgen halve re-releases waar de helft van de muziek uitgehaald is.

Dit is een van de redenen waarom ik niks meer koop op steam, alleen nog maar GOG en offline kopieën voor alles gedownload.
Het artikel noemt alleen verkoop, niet downloaden als je het al bezit. In dat geval maakt het helemaal niet uit of je Steam, GOG of offline kopieeen gebruikt. In alle 3 de scenarios bezit jij het spel al dus heb je hier geen last van.
Maar als je later opnieuw downloadt, krijg je mogelijk een aangepaste versie waar content uit is gehaald. Ook als je de game gekocht hebt vóórdat de licenties verliepen.

Dat probleem speelt bijvoorbeeld bij GTA; als je niet de fysieke versie hebt, mis je nu songs op de radiostations in de game.
Daar heeft GOG dus een streepje voor. Daar kan je gewoon de installatiebestanden downloaden voor je persoonlijk archief, een harde schijf of NAS bijvoorbeeld. Dan weet je zeker dat je geen verbouwde versie hebt.
Bij GTA was het zelfs als je hem al gewoon in de library had staan, komt via een reguliere update binnen en die zijn bij Steam forced. Je moest dus verplicht de downgrade installeren maar het hangt wel af wat de uitgever doet. De fatsoenlijke manier is het product opnieuw op de store uitbrengen of via een nieuwe key de spelers van andere downloads voorzien zodat de bestaande spelers de content kunnen behouden waar zij recht op hebben.
Je kan ook gewoon een paar mods installeren, en die zorgt ervoor dat alle muziek en content weer beschikbaar is. Hier speel ik Vice City waar je gewoon Billy jean Hoort van Michael Jackson.
Maar ja. Straks komt de remastered trilogie uit. Ben benieuwd hoeveel er over is gebleven van de originele playlists.
Hopelijk werken de mods dan nog.
Zal vast wel een hoop nummers verwijderd zijn.
Gelukkig geldt dat verlopen alleen voor nieuwe verkopen; zo hoor ik bijvoorbeeld nog steeds Billy Jean als ik in Vice City voor het eerst op een scooter stap, omdat ik de game voldoende lang geleden gekocht heb.
Ik blijf het absurd vinden dat dat soort materiaal, van inmiddels 60 jaar oud, nog steeds niet publiek domein is. Ik snap dat auteursrechten nu wettelijk zo geregeld zijn, maar die termijn (70 jaar na de dood van de auteur!) schiet zijn doel toch volstrekt voorbij.

[Reactie gewijzigd door thomas_n op 8 november 2021 11:47]

Met dank aan Disney natuurlijk.
Het blijft natuurlijk wel het brood van de contentmaker/eigenaar. Van uit consumentenoogpunt wil je alles zo lang mogelijk houden. Vanuit het oogpunt van de maker willen ze zo lang mogelijk ervan kunnen eten.
De maker wil 70 jaar na zijn dood natuurlijk wel kunnen eten.

Ik krijg ook niet meer betaald voor mijn werk zodra mijn contract verloopt...
We hebben het hier over filmbeelden van 60 jaar oud. Dat argument gaat misschien de eerste 50 jaar op, maar daarna vind ik het toch moeilijk vol te houden dat we de auteursrechten beschermen omdat mensen wel van hun creatieve werk moeten kunnen leven. Na die tijd mag je van mij best zeggen: genoeg tijd gehad om eraan te verdienen, maak maar wat nieuws! ;)
Klopt, voor de mensen die de details niet kennen:
https://en.wikipedia.org/wiki/Copyright_Term_Extension_Act

Door Disney gelobbyd.
En oorspronkelijk mede geïntroduceerd door senator Sonny Bono, ook wel bekend van Sonny en Cher, wiens kinderen dankzij deze wetgeving nog decennia lang aan hun vaders werk uit de jaren '60 en '70 zullen verdienen. ;)
Met dank aan Disney natuurlijk.
Ja precies, Disney was een van de eerste die hier mee begon, en ja zulke beeldmaterialen horen gewoon publiek domein te wezen.
Wat ben ik ontzettend blij dat ik vorige week nog de PS3 Metal Gear Solid the Legacy Collection besteld heb! Die gaat nu vast qua prijs de hoogte in.

Daar zitten namelijk in:
- Metal Gear Solid *
- Metal Gear Solid 2 HD Edition
- Metal Gear Solid 3 HD Edition
- Metal Gear Solid 4 Trophy Edition
- Metal Gear Solid Peace Walker: HD Edition
- Metal Gear Solid Special Missions *
* download code voor PSN
De meeste die Online staan heb je een Amerikaans account voor nodig.
Dat is enkel voor de MGS1 download content en kan je zelf snel gratis aanmaken.
De andere games staan op disc en PS3 heeft geen region lock (behalve voor de store/dlc).
Gelukkig dat deze game geen DLC heeft. Ik vind het eerlijk gezegd dom van Sony om een region lock toe te passen aan PSN games en DLC. Dat hoort gewoon regio vrij te zijn. Het is letterlijk dezelfde game wereldwijd.
Mij is niet duidelijk of ze niet meer gekocht kunnen worden, of dat bestaande bezitters het ook niet meer kunnen downloaden.

Edit- Staat puur verkoop in het artikel.

[Reactie gewijzigd door Byron010 op 8 november 2021 11:14]

Zoals altijd gaat het puur om de verkoop. Als een platform gekochte games uit iemand's library gaat halen dan keldert het vertrouwen in digitale distributie.
En de afbeelding in het artikel is van de eerste Metal Gear Solid die niet onder de verwijderde games valt?
Edit: Ik heb alleen deel 1 gespeeld. Net een video teruggekeken van deel 2, wat er qua graphics erg op lijkt. Ik kan me dus vergissen ;)
Misschien toch deel 2 maar eens gaan halen als het weer beschikbaar is. Deel 1 was episch.

[Reactie gewijzigd door red_arrow op 8 november 2021 13:18]

Dat is een screenshot uit de crew's lounge in het Tanker gedeelte van MGS2 :)
MGS2 heb ik vaak genoeg gespeeld om zo’n beetje ieder level gelijk te herkennen
Wacht wat, Metal Gear Solid 2 en 3 HD hebben een Shield-TV release gehad ?
Jammer dat ik dat nu pas voor het eerst lees, was ze zelf nog niet in de Playstore tegengekomen :'(
Als ze terug zijn (hopelijk) instant buy.
Niemand hier die een link ziet naar de remasters / remakes die al langer in de lucht hangen?
Welke Metal Gear serie games zijn beschikbaar op de PC?
Welke Metal Gear serie games zijn beschikbaar op de PC?
Op Wikipedia staat een lijstje van Metal Gear games en de review-scores per platform, dat laatste geeft misschien wat aan, ik weet niet hoe volledig dat is. Maar in ieder geval:
  • Metal Gear
  • Metal Gear Solid
  • Metal Gear Solid 2: Substance
  • Metal Gear Rising: Revengeance
  • Metal Gear Solid V: Ground Zeroes
  • Metal Gear Solid V: The Phantom Pain
  • Metal Gear Survive
Dan is het toch wel fijn dat piracy nog een optie is.