Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Rockstar brengt GTA IV-patch uit die muziek verwijdert wegens aflopen licenties

Rockstar heeft een patch voor Grand Theft Auto IV uitgebracht waarmee tal van muzieknummers uit de game worden verwijderd. Dat gebeurt omdat de afgenomen licenties zijn verlopen. Rockstar voegt ook nieuwe muziek toe, maar niet alles is vervangen.

Gebruikers op Reddit en Gtaforums hebben lijsten gemaakt met daarin de nummers die uit de radiozenders in de game zijn gehaald na het doorvoeren van de update. De oorspronkelijke muziek van Vladivostok FM is in zijn geheel verdwenen, maar Rockstar heeft hiervoor nieuwe nummers in de plaats gezet.

Bij andere radiostations, zoals Liberty Rock Radio, zijn alleen nummers weggehaald en is geen nieuwe muziek toegevoegd. Hier gaat het om bekende nummers als 1979 van The Smashing Pumpkins, Fascination van David Bowie en Heaven And Hell van Black Sabbath.

Rockstar verwijdert de muziek omdat de licenties die het had op de nummers zijn verlopen. Grand Theft Auto IV is inmiddels zo'n tien jaar oud. Pc-gamers kunnen de update moeilijk ontlopen, als zij de game op Steam willen spelen wordt de update automatisch binnengehaald. Steam in offline-modus starten zou een oplossing kunnen bieden.

Dat GTA IV muziek zou verliezen, werd begin april al bekendgemaakt door een anonieme bron uit de game-industrie en Rockstar bevestigde dat. De update die toen werd voorspeld is nu daadwerkelijk doorgevoerd.

Door

[HQ] Nieuwsredacteur

176 Linkedin Google+

Reacties (176)

Wijzig sortering
De soundtrack lijkt me toch een integraal onderdeel van een game... Zéker Vladivostok fm was naar mijn idee iconisch voor GTA IV.

Zo zie je maar weer dat het gemak van alles via een digitale store ook een schaduwzijde heeft. Nu is de digitale versie dus tien jaar na dato ineens gemankeerd, terwijl de versie op CD nog net zo is als je hem tien jaar geleden speelde.
En daar vergeet je dus even bij te zeggen dat je met die 10 jaar oude CD versie (zonder patches) dus te maken hebt met een praktisch onspeelbare brakke console poort.

GTA IV (op PC) is dé reden dat ik nooit meer een GTA spel zal kopen (heb 5 niet gespeeld).
Ik had volle mep betaald toen dat spel net uit was voor PC en het spel was gewoon totaal onacceptabel (voor die prijs).
Mensen die GTA IV verdedigen zeggen dat ze het allemaal (uiteindelijk) gefixed hebben maar ja dat argument zou dus ook niet op gaan in jou situatie. ;)

Digitaal vs hard-copy heeft zo zijn min en plus punten, je zou uiteraard kunnen stellen dat ze niet gedurfd zouden hebben om GTA IV uit te brengen op CD zoals ze het digitaal hebben uitgebracht en gezien de status van early access games op steam is dat een zeer valide argument: we leven in een klimaat waar eindeloos patchen en verbeteren eerder norm is dan uitzondering en gewoon op dag 1 een compleet en grotendeels bug-vrij spel uitbrengen is gewoon niet iets meer wat echt veel gebeurt.
Ander argument: GTA 5 op PC was van in het begin gewoon goed, al helemaal gezien de schaal van het spel. GTA 3D universum games waren ook gewoon beter op PC dan op PS2.

Ik ben het wel met je eens: zo erg als het was toen die net uitkwam.. wow. Maar *erger* vind ik dat het een aantal jaartjes geduurt heeft eer we echt op het punt zaten van :dit issem!
GTA 3, vice city en san andreas waren (op PC) gewoon rete vermakelijk (om overigens niet te vergeten dat ik GTA 1, London en 2 ook grijsgespeeld heb).

Uiteraard heeft digitaal uitbrengen gewoon eigenlijk meer voordelen dan nadelen. Ja okay 10 jaar na dato kan het zijn dat er wat licenties aflopen van gebruikte muziek maar ja is dat hun schuld? Ik weet niet wat voor deal ze konden lospeuteren van de licentiehouders maar het lijkt me dat ze voor 'zonder termijn' gekozen zouden hebben als dat niet prohibitief duurder was geweest (er van uit gaande dat dat sowieso een optie was..).

Misschien dat ik GTA 5 nog wel eens een keertje een poging ga geven.. als ik het voor een tientje of zo kan krijgen via Steam.

BTW, ik heb even voor de grap de Steamstore gecheckt en HOEZO kost GTA 5 letterlijk 3 jaar na release (voor PC!!! het spel zelf stamt uit 2013!!!) nog steeds 60 euro?? dat is echt schandalig! Ja okay laat maar zitten, blijkbaar ga ik toch niet GTA 5 spelen... tegen de tijd dat ik het voor 10 euro kan krijgen zijn de graphics en gameplay en AI en schaal dusdanig verouderd dat het het niet meer waard is. :+

[Reactie gewijzigd door Ayporos op 28 april 2018 02:14]

ach dat is steam...

Op kinguin is de prijs 19.75. Dus tja het zoekterrein is wat meer verspeid
mwah dan nog.. als ik al die steam reviews lees dan doet dat mij ook niet echt aansporen tot aankoop.
cheaters/hackers overal, mensen die zonder reden gebanned worden én het feit dat 't eigenlijk een grote pay-shop is.

Deze quote vond ik zelf wel héél toepasselijk:
"waarom kan je (echt!) geld betalen om een auto te kopen in een spel genaamd Grand Theft Auto"

Dus tja... no thanks. :+
Wil je GTA V voor de multiplayer dan? Al die nadelen hebben alleen daar betrekking op namelijk. De singleplayer is zeer vermakelijk en zou ik zeker aanraden om eens mee te nemen. Helaas zorgt de onverminderde populariteit van de multiplayer er ook voor dat de prijs maar heel langzaam zakt (en de niet sale prijs op Steam helemaal niet inderdaad).
Tippen aan games van hedendaagse kwaliteit kost vrij veel geld, de tech en tijd die vereist zijn om tegenwoordig een goeie game neer te zetten zijn immer niet gratis..

Uiteraard heb je er ook veel ''games'' bij zitten die nog in, bewijs van spreken, pre-alpha zitten, welke gelijk na het concept gemaakt te hebben al uitgebracht worden en vervolgens nooit worden afgemaakt.

Dit gaat echter niet overal op..
Klopt.. maar ook daar is een issue mee.
Spellen die in (pre)Alpha beschikbaar komen voor het publiek, ook al worden ze uiteindelijk in 1 of 2 of zelfs 3 jaar helemaal gepolished tot een 'volwaardige 1.0 game' hebben het issue dat mensen over het algemeen niet 3 jaar lang hetzelfde spel blijven spelen. Dit issue had ik met Rust en met Ark. Beiden zijn inmiddels zeer complete en leuke games, maar omdat ik ze al zo lang geleden begon te spelen ben ik op een gegeven moment afgehaakt met die spellen gewoon om dat ik er genoeg van had. Ikzelf heb dus nooit de 'uiteindelijke' volwaardige versies van die spellen gespeeld en zal ik ook niet gaan doen ook.
Snap precies wat je bedoeld Ayporos.
Naast dat het voor geen meter draaide:

Nog nooit zoveel ellende gehad met herinstallatie met Games for windows live en Rockstar Social Club ellende. Leek wel een nieuwe vorm van "Randsomware" :(

Bovenstaande is overigens ook de rede dat ik never nooit een Xbox ga kopen.

Was na gemiddeld 3 uur klooien om de boel aan de gang te krijgen in staat de discs in de fik te steken en naar Rockstar terug te sturen....

[Reactie gewijzigd door antimorian op 29 april 2018 20:48]

De pc-versie van GTA 5 was toch wel erg goed geoptimaliseerd moet ik toegeven, meteen toen hij uitkwam. Draaide erg goed en had zeer veel instellingsmogelijkheden.
volgens mij is het zelfs nog zo dat ze dit alleen voor de pc versie kunnen doen gezien de muziek data mogelijk nog op de PS3/xbox discs staat
Het maakt niet uit dat het op de disk staat, de update zorgt gewoon dat ze niet meer gebruikt worden. Altijd jammer de tracks te zien verdwijnen, op pc kunnen de files misschien nog gewoon terug gezet worden, dat is op console wat moeilijker.
Gaat ook voor consoles wel een manier zijn/komen waarbij die gewoon weer geactiveerd kunnen worden want weghalen kan gewoon niet. De data is er gewoon, volgens mij deactiveren ze het alleen maar en als dat waar is kan die zo weer geactiveerd worden.
Vind het wel een kwalijke zaak dat dit gebeurd want je wil de game toch met de originele muziektracks spelen waarmee de game is uitgekomen.
voor consoles is er al een manier: gooi je update data weg, zet de netwerkverbinding uit en trap je disc in de drive :D
Helaas is dit niet alleen het geval voor games, maar ook voor hardware. Bijvoorbeeld: De Samsung S7 heeft een jaartje terug een deel van de HW decoding verloren na een firmware update. Dit omdat Samsung de licenties voor de nieuwe S8 wilde gebruiken...
zou je wat bronnen hiervan kunnen posten? kan er niks over terug vinden.
Welk deel en vanaf welke fw update?
Niet als je op PSN ingelogd bent hoor. Dan heb je namelijk geen keus en moet je updaten. ( of je kunt niet meer online spelen. )
GTA IV (vier) heeft toch helemaal geen online modus
Ik heb redelijk wat uurtjes gespendeerd in de MP van GTA IV. Echter is die van de pc versie reeds uit de lucht gegaan toen Games For Windows Live om zeep ging dacht ik. Gecombineerd met deze fratsen zou ik in ieder geval de steam versie van deze game laten liggen.
Ik heb het zojuist even getest want GTA IV en EFLC staan nog geďnstalleerd. Online werkt nog steeds maar er zijn maar weinig spelers, in IV waren er 5 en in ELFC in beide dlc's geen één op dit moment.
Jazeker wel, best uitgebreid zelfs, de complete map als free-roam, een aantal mini-games. Het beschikte alleen niet over de RPG-achtige progressie die je in GTA V hebt.
Inderdaad, heb vroeger véle uurtjes naar Vladivostok FM geluisterd in GTA IV.

Ook die zender met jazz (kan even niet op de naam komen) past volledig bij het eiland dat NYC moet voorstellen.
Zéker Vladivostok fm was naar mijn idee iconisch voor GTA IV.
Vladivostok fm? Die russische pestherrie? Die skipte ik altijd meteen als ik in een auto stapte waar dat op stond. Uiteraard is muziek altijd een kwestie van smaak maar ik heb de meeste uurtjes zitten San Juan Sounds en praatzenders. Latin > Russisch, en die praatzenders zijn hilarisch. Daar zal ook nooit muziek uit verdwijnen, want dat zat er niet in ;). Jammer van Ven Bailalo (geweldig nummer), maar het is niet alsof ik GTA4 nog vaak speel. Dat ene nummer kan ik dan best missen.
De volgende nummers zijn verwijderd (gesorteerd per radiostation):
De nummers:

The Journey
- Terry Riley - "A Rainbow in Curved Air" (1969)
- Gil Scott-Heron - "Home Is Where the Hatred Is" (1971)
- IF99 - International Funk

San Juan Sounds
- Angel y Khriz - "Ven Báilalo" (2004)
- Michael Shrieve - "Communique: 'Approach Spiral'" (1984)

K109 The Studio
- Tamiko Jones - "Can't Live Without Your Love" (1979)
- "Still In Love" by Rose Royce (The Ballad of Gay Tony)

The Classics
- Marley Marl (feat. Craig G) - Droppin' Science (1988)
Brand Nubian - All for One (1990)

Vladivostok FM
- Glukoza - "Швайне" [Schweine / Pigs in German] (2005)
- Seryoga - "King Ring" (2005)
- Ranetki Girls - "О тебе" [O Tebe / About You] (2006)
- Ruslana - "Wild Dances" Ukranian FM Version (2004)
- Kino - "Группа крови" [Gruppa Krovi / Blood Type] (1988)
- Marakesh - "Ждать" [Zhdat / To Wait] (2006)
- Zveri - "Квартира" [Kvartira / The Flat] (2006)
- Oleg Kvasha - "Зеленоглазое такси" Club Remix [Zelenoglazoe * Taksi / Green Eyed Taxi]
(2007)
- Splean - "Линия жизни" [Liniya Zhizni / Lifeline] (2000)
- Basta - "Мама" [Mama / Mother] (2006)
- Leningrad - "Никого не жалко" [Nikogo ne Zhalko / A Pity for No One] (2002)
- Dolphin - "РЭП" (2008)
- Salvation" by Sucker DJs (The Ballad of Gay Tony)
- "Music" by Jonathan Peters feat. Maya Azucena (The Ballad of Gay Tony)
- "When Love Takes Over" by David Guetta feat. Kelly Rowland (The Ballad of Gay Tony)

The Vibe 98.8
- Mtume - "C.O.D. (I'll Deliver)" (1984)

Radio Broker
- Ralph Myerz - "The Teacher" (2006)

Liberty Rock Radio
- The Smashing Pumpkins - "1979" (1995)
- Stevie Nicks - "Edge of Seventeen" (1981)
- Electric Light Orchestra - "Evil Woman" (1975)
- David Bowie - "Fascination" (1975)
- "Touch Too Much" by AC/DC (The Lost and Damned)
- "Five To One" by The Doors (The Lost and Damned)
- "Jane" by Jefferson Starship (The Lost and Damned)
- "Run To The Hills" by Iron Maiden (The Lost and Damned)

The Beat 102.7
- Fat Joe (feat. Lil Wayne) - Crackhouse (2008)
- Papoose - Stylin' (2008)

L.C.H.C.
- "Call from the Grave" by Bathory (The Lost And Damned)

Vice City FM
- "C'est la Vie" by Robbie Nevil
- "History" by Mai Tai
- "Teardrops" by Womack & Womack
- "Wood Beez (Pray like Aretha Franklin)" by Scritti Politti
- "You're the Voice" by John Farnham

[Reactie gewijzigd door Zeror op 27 april 2018 13:15]

Shit zeg, bijna de hele Vladivostok FM ligt hiermee eruit...
Is er een manier om de Steam versie tegen te houden voor het downloaden van de 'patch'?

[Reactie gewijzigd door Martin900 op 28 april 2018 11:50]

Dit stond bij het artikel op insidegamer er nog bij:
Rockstar heeft echter wel nieuwe nummers op Vladivostok FM toegevoegd:
- ALEKSEY BOLSHOY: YA Nenavizhu Karaoke
- SERYOGA: Mon Ami (ft. Maks Lorens)
- DELICE: Goryacheye Leto
- SERYOGA: Dobav' Skorost
- RIFFMASTER: Begu (Rancho Song)
- RIFFMASTER Riffmaster Tony
- ZHENYA FOKIN: Noch'ju
- AYVENGO: Underground
- KIEVELEKTRO: Gulyaj, Slavyane!! (ft. Alyona Vinnitskaya)
- AYVENGO: Reprezenty
- SERYOGA: Chiki

[Reactie gewijzigd door Zeror op 28 april 2018 12:56]

Je kunt zelf de nummers downloaden en in een mapje op je PC zetten die door GTA uitgelezen wordt.
  • Ga naar: Documents/Mijn Documenten\Rockstar Games\GTA IV\user Music
  • Plaats alle muziek die je wilt
Het is triestig dat zo'n licentie slechts tijdelijk duurt. Kom op, het is een spel en het is goede promotie voor de muziek/artiest. Gelukkig kan je ook zelf muziek toevoegen.

[Reactie gewijzigd door CHBF op 28 april 2018 00:15]

Wat ik me afvraag is waarom moeten ze nu de muziek uit de games patchen. Het lijkt me logisch op het moment dat je de licenties verliest je de game met de muziek niet meer kan verkopen. Retroactief de muziek uit games slopen lijkt me nog steeds vreemd.

De games zijn met licenties verkocht aan consumenten en de consumenten hebben verder niets te doen met de muziek leveranciers. Het zou het zelfde zijn als cd's onklaar gemaakt zouden worden omdat de platenmaatschappij de rechten heeft verloren.
Als jij denkt dat Spotify of Apple niks uit je biblio wissen want drm heb je het goed mis. Rechten weg, muziek weg.

Heb ik met mijn vinyl geen last van. Maar ik weet zeker dat als er een praktische manier was om af te dwingen mij iedere 10 jaar te laten betalen voor de Flash Gordon soundtrack ze dat echt wel deden.
Spotify is een slecht voorbeeld als streaming dienst maar zover ik weet is het nog nooit gebeurt dat iTunes muziek die al gedownload is heeft moeten verwijderen die al gedownload is omdat ze de rechten verloren hebben.
Ik heb een aantal nummers in iTunes die ik lang geleden heb gekocht (voor streaming kwam) en nu niet meer in de iTunes Store te vinden zijn, maar nog wel in mijn Aankopen staan. Apple laat me die muziek nog steeds gewoon streamen of downloaden overal waar mijn iTunes account is ingelogd.
Ze hebben officieel een update en zijn wettelijk in orde.... die verder niemand installeert. Iedereen tevreden?

Bij automatische update komt er ergens wel een tooltje om dit terug te draaien, dat zie je van hier.

[Reactie gewijzigd door TheBlackbird op 27 april 2018 09:58]

Ze hebben officieel een update en zijn wettelijk in orde.... die verder niemand installeert. Iedereen tevreden?
echter gaat hij automatisch die update installeren zodra je online gaat (hetzij via steam, hetzij via PSN)
Bij automatische update komt er ergens wel een tooltje om dit terug te draaien, dat zie je van hier.
is 15 uur geleden uitgebracht, vast net na de officiele patch:
http://gtaforums.com/topi...g/page-22#entry1070207634

[Reactie gewijzigd door mschol op 27 april 2018 11:14]

Het is alweer verwijderd.
Het is alweer verwijderd.
en er is ook alweer een nieuwe link:
http://gtaforums.com/topic/908658-iveflc-radio-downgrader/

de oude links waren verwijderd door de gebruiker zelf

[Reactie gewijzigd door mschol op 28 april 2018 19:20]

Ik kocht het spel juist voor die nummers, krijg ik nu mijn geld terug?
Nee. Je kocht een licentie.
Daarom kun je ze nu dus in Europa aanklagen "als je dat wilt" (Je koopt een game, en niet een licentie, daarom verloor Microsoft ook altijd in de EU)
Dat vind ik apart, want met steam koop je een licentie om gebruik te maken van de software, je koopt geen kopie van de software meer (zoals op cd/dvd). Dat word dan ook duidelijk vermeld wanneer je een steam account maakt (en een licentie van een game koopt).

Dus op het steam platform, is geen enkele game van jou, jij hebt geen enkele kopie. Jij mag alleen gebruik maken van de software zolang steam die licentie aanbied.


2. LICENSES ⏶

A. General Content and Services License

Steam and your Subscription(s) require the automatic download and installation of Content and Services onto your computer. Valve hereby grants, and you accept, a non-exclusive license and right, to use the Content and Services for your personal, non-commercial use (except where commercial use is expressly allowed herein or in the applicable Subscription Terms). This license ends upon termination of (a) this Agreement or (b) a Subscription that includes the license. The Content and Services are licensed, not sold. Your license confers no title or ownership in the Content and Services. To make use of the Content and Services, you must have a Steam Account and you may be required to be running the Steam client and maintaining a connection to the Internet.

For reasons that include, without limitation, system security, stability, and multiplayer interoperability, Steam may need to automatically update, pre-load, create new versions of or otherwise enhance the Content and Services and accordingly, the system requirements to use the Content and Services may change over time. You consent to such automatic updating. You understand that this Agreement (including applicable Subscription Terms) does not entitle you to future updates, new versions or other enhancements of the Content and Services associated with a particular Subscription, although Valve may choose to provide such updates, etc. in its sole discretion.

[Reactie gewijzigd door SauSkopje op 27 april 2018 13:40]

EU-rechters hebben oneindig lange licenties al een paar jaar geleden aan banden gelegd door te zeggen dat oneindige licenties eigendom zijn (ruw gezegd). Net als dat je steamspellen in principe mag doorverkopen (in de EU) zou dit best wel eens een recht zijn dat je hebt.

De vraag is welke verwachtingen je mag hebben van een spel. Als je iets koopt, en ze maken het voor jou stuk, dan is, zolang je verwachtingen redelijk zijn, dat de verantwoordelijkheid van de producentm
Waar haal jij die info dan vandaan? Want het laatste nieuws rondom het verkopen van je games op steam is dat Valve gelijk heeft gekregen. En een bericht over een groep Fransen die hetzelfde hebben geprobeerd, maar is verder stil rondom dit onderwerp.

Dus zou het fijn vinden als je een bron kon aangeven van je claim.
Zie https://blog.iusmentis.co...-en-de-licentie-gaat-mee/ (een betere bron vind ik zo snel niet) waarin staat:
"De gedaagden beriepen zich op het Usedsoft arrest, dat bepaalt dat een licentie een verkoop is van de software wanneer de licentie voor onbepaalde tijd wordt verstrekt en er een eenmalige vergoeding tegenover staat die een reële vergoeding is (de economische waarde)."

Je hebt dus voor het geheel betaald en hebt het niet in bruikleen. Dat een licentie licentie van de maker op muziek afloopt doet er dus niet toe. Je hebt betaald voor het geheel.

[Reactie gewijzigd door ArmEagle op 27 april 2018 14:26]

Die uitspraak is wel heel erg specifiek op de software van CWS.

Daarbij meld steam ook heel duidelijk, dat het je niks doet verkopen. Je "huurt" in principe een licentie om gebruik te maken van hun platform.

Het artikel is ook al 3 jaar oud nu, als het zo specifiek was dat dit betekende dat we gewoon onze steam games konden doorverkopen, zou dit allang in het grote nieuws zijn geweest. Laat staat dat Valve gewoon doet alsof hun neus bloed en niet voorzorgsmaatregelen heeft getroffen zodat hun hier niet onder vallen.
Je "huurt" in principe een licentie om gebruik te maken van hun platform.
Dan moet er een eind datum aan vast verbonden zijn. Die zit er niet aan.
Al ging het om een licentie, met deze actie word toegang tot de muziek geweigerd, wat bij je licentie hoort.
Dus je hebt recht op compensatie omdat je licentie niet meer na geleefd kan worden.

Aangezien de publisher niet bankroet is, en helemaal niet retroactief de game had hoeven te patchen, hebben ze eigenlijk geen poot om op te staan in de EU.
Zou niet de eerste ToS/EULA zijn die meteen vertikaal geklasseerd wordt in een europees gevestigde rechtbank.
Dat vind ik apart, want met steam koop je een licentie om gebruik te maken van de software, je koopt geen kopie van de software meer (zoals op cd/dvd). Dat word dan ook duidelijk vermeld wanneer je een steam account maakt (en een licentie van een game koopt).

Dus op het steam platform, is geen enkele game van jou, jij hebt geen enkele kopie. Jij mag alleen gebruik maken van de software zolang steam die licentie aanbied.
Dat klopt niet, een CD met software geeft je niet meer rechten dan een Steam-licentie. Het enige extra dat je krijgt is het stukje plastic waar de CD uit bestaat zodat je de software niet van internet hoeft te downloaden.
Vrijwel alle proprietary software werkt volgens dit model, inclusief Microsoft Windows (sterker nog, MS heeft het model zo'n beetje uitgevonden). Als klant ben je nooit de eigenaar, je krijgt een licentie om software te gebruiken onder bepaalde omstandigheden. Als de licentie verloopt of op een andere manier ongeldig wordt verlies je al je rechten.
Vroeger was het gebruikelijk om softwarelicenties oneindig lang geldig te maken, tegenwoordig is het steeds meer gebruikelijk om er een soort abonnement van te maken waar je ieder jaar opnieuw voor moet betalen. (Ik denk dat dit vooral een kwestie van pragmatisme is. Vroeger, toen computers niet 24/7 aan internet hingen, was het haast onmogelijk om zo'n tijdslimiet af te dwingen omdat de gebruiker gewoon de klok van z'n computer kon aanpassen).
Tegenwoordig ja, maar het gaat zich hier vooral om het woord "kopen". Met een CD/DVD koop je de stuk software (althans, vroeger), waarbij je bij Valve min of meer doet "huren". Daarbij is er ook verschil tussen propriëtaire software en "gewone" software. Games vallen (meestal) niet onder propriëtaire software.
Deed Valve de software aan je verkopen, dan zijn hier nog altijd licenties aan verbonden, maar die vallen dan weer onder andere wetten.

[Reactie gewijzigd door SauSkopje op 27 april 2018 15:25]

Met een CD/DVD koop je de stuk software (althans, vroeger),
Nee, dit is bijna nooit aan de hand.
Je koopt een licentie om wat er op die drager staat te mogen gebruiken.
Mischien heb je een voorbeeld van software die kan kopen zonder dat je eigenlijk een licentie koopt?
Daarbij is er ook verschil tussen propriëtaire software en "gewone" software.
Wat zou dan het juridische verschil moeten zijn tussen propriëtaire software en "gewone" software? :?

[Reactie gewijzigd door koelpasta op 27 april 2018 21:48]

Vreemd, want ik heb volgens mij games in mijn Steam bibliotheek staan die niet meer verkocht worden op steam en kan zo nog gewoon installeren.
Een game verkopen op steam en nog altijd de game aanbieden als service voor die wat, toen het beschikbaar was, de licentie toegewezen kregen, zijn 2 hele verschillende dingen. ;)
Is dat wel zo? Als een spel niet langer verkocht kan worden omdat Valve dat recht verliest, waarom mogen ze de licenties dan niet intrekken? Niet alsof je iets van eigendom heb toch?
Ook bij dvd/cd.diskette was het al zo dat je een licentie kocht, ja de disc was van jou en je mag met de disc doen wat je wilt, maar de content die er op staat mag je niet mee doen en laten wat jij wilt.
Denk het niet. Er zijn niet voor niets disclaimers in de game. De game werkt gewoon nog, dus dat is geen reden om aan te klagen. Het muziek gedeelte behoort tot de rechthebbenden, de artiest.
Een soundtrack is een integraal onderdeel van een multimedia-ervaring, daar valt eigenlijk bar weinig over te discussiëren.
Het gaat er daardoor niet om of het muziek gedeelte behoort tot de rechthebbenden, maar waarom die rechten niet-perpetueel, in tegenstelling tot bij een film, zijn afgenomen.
maar waarom die rechten niet-perpetueel, in tegenstelling tot bij een film, zijn afgenomen.

Goede vraag.
Het muziek gedeelte behoort tot de rechthebbenden, de artiest.
En daar is voor betaald geweest. Snap niet waarom het een tijdelijke licentie was, dat heb ik nog niet eerder tegengekomen denk ik (misschien 1 keer al een tijd geleden). Overigens zal precies 0.0$ daarvan naar de artiesten gegaan zijn.
Muziek vormt een essentieel onderdeel van een spel. Het geluid bepaalt 50% van je waarneming tijdens het spel, het is net zo belangrijk als het beeld.
Dat verhaal bestaat niet in de EU, je koopt een product en daarom kun je ermee doen wat je wilt (Daarom verloor Microsoft ook in het verleden.)
Nee dus, dat is helemaal niet zo. Het ligt allemaal een stuk genuanceerder.
Zelfs als het een licentie is. Dan nog zitten ze fout. Er zit voor de consument geen time limit op de licentie, met deze patch verliest de consument content waar ze per licentie, recht tot toegang hebben.

Je mag dus je geld terug vragen omdat de licentie één partijdig ongedaan word gemaakt.
Geen tijdslimiet op de game zelf, maar op de content is een ander verhaal.
Je kan je games ook gewoon doorverkopen

[Reactie gewijzigd door stewie op 28 april 2018 03:43]

Ja, maar je mag er geen kopie van bewaren dan.
dat gaat sowieso niet.
Nee, je koopt een exemplaar van een auteursrechtelijk beschermd product conform de wet consumentenkooprecht en auteursrecht. Dat heeft verder niets met een licentie te maken.

De reden dat deze patch legaal is, is omdat je akkoord bent gegaan met de voorwaarden van de online service die gebruikt wordt om deze te verspreiden. Dat is dan weer wel een overeenkomst waarin allerlei eisen mogen worden gesteld.
Echter is die voorwaarden alleen gericht op de service, en niet op de inhoud van de game. Daarnaast dus ook nog niet eens rechts geldig als het tegen de wet in gaat.

De muziek heeft niks met de online dienst te maken.
De patch is niet legaal in de EU. Maar zolang er niemand op tegen in gaat, gebeurt er niks.
Die voorwaarden kunnen ook prima regels bevatten over het automatisch toepassen van patches. Vrijwel iedere online game zal je weigeren als je dat niet doet. Wat lastiger is om te oordelen hoe de EU exact tegen digitale versies aankijkt. Het lijkt misschien logisch dat ook die als vorm van dienstverlening gezien moeten worden, maar gezien het besluit dat digitale aangeschafte software ook doorverkocht mag worden lijken ze er meer naar te neigen om het gelijk te trekken met consumentenkooprecht, Dat zou dan wel bescherming kunnen bieden tegen dergelijke constructies.

[Reactie gewijzigd door Tribits op 28 april 2018 02:06]

Ben het er niet helemaal mee eens maar goed.

Stel je koopt een licentie.. dan is deze dus op dit moment ongeldig verklaard, want waar jij een licentie voor hebt is zonder jou toestemming, verwijderd. Licentie is een recht op toegang tot content. Als we hier vanuit een licentie gaan, zijn die bij games tijd loos.
Nu heb je een licentie met toegang tot content wat nu verwijderd is. Dit mag niet...
Als je dit aan kaart mag je je geld terug vragen volgens de wet..
Ik begrijp ook niet goed waar dat licentie verhaal vandaan komt. Het tot stand komen van een overeenkomst door het accepteren van een EULA kennen we hier in Nederland helemaal niet, dat is Amerikaans recht. Hier koop je een exemplaar van een auteursrechtelijk beschermd werk, en in de wet is tot in detail vastgelegd wat je er wel en niet mee mag.

Belangrijke andere vraag is of het als onderdeel van een online dienst wel mag. Daar krijg je voor aankoop/betaling te zien wat de voorwaarden zijn en bovendien zijn daarvoor weinig wettelijke beperkingen. Blijft de vraag of dit soort acties binnen dat kader als redelijk moeten worden gezien, ik kan me voorstellen dat iets wegnemen van een klant zonder dat daar noodzaak voor is niet als redelijk wordt aangemerkt. Zelfs niet als het zo in de voorwaarden is omschreven.
Ik vind het ook raar.
Betekent dat als ik Guardians of the Galaxy koop, over een paar jaar Hooked on the Feeling vervangen wordt door een ander nummer?
Damn. Dit geeft een nieuwe dimensie aan dit vraagstuk. Ben benieuwd of iemand hier een duidelijk antwoord op kan geven. Dit is naar mijn weten onwettig.
Volgens welke wetten?
Volgens consumentkooprecht kan je na het sluiten van de koop geen wijzigingen op de overeenkomst doorvoeren. Een online dienst kan echter wel volledig legaal aanvullende voorwaarden stellen als je er gebruik van wilt maken.
Ach mensen, wees blij dat Rockstar het oplost met een patch dit keer die de muziek eruit haalt.
Dit hebben ze niet gedaan voor gta1 en gta2 met als gevolg dat deze van steam gehaald zijn.

Ik heb liever een gta4 die wel te koop blijft met iets minder muziek dan helemaal niets.
En er komen zoals hierboven ook al eerder genoemd vast wel mods c.q. patches die het er weer net zo hard in terug stoppen.

Zou me er niet al te druk om maken.
GTA en GTA 2 zijn nog steeds te downloaden, enkel niet meer nieuw aan te schaffen; dit is een perfecte analogie aan hoe dat met schijfjes-games zou gaan; of volledig, of niet.
Bij Mafia hebben alle mensen die de game vóór verlopen van muziek licenties hadden aangeschaft, alle muziek gewoon behouden, en is de ''nieuwe'' Mafia zónder de verlopen muziek licenties sinds paar maanden weer te koop voor iedereen.

Ik vind dit een smerige en onnodige actie van Rockstar. Het spel Mafia bewijst dat.
GTA en GTA 2 kan je gratis downloaden van Rockstar zelf. Niet helemaal applicable.
Ik heb liever dat ze gewoon licenties goed geregeld hebben, of dit omzeilen door de patch niet uit te rollen maar als zipped installer leveren in de main folder met een .txt met de patchnotes.
Geen hond die het installeert, maar wellicht is het juridisch wel in orde. :Y)
Schandalig dat ze dit soort bullshit maar blijven doen! Stel dat je een film koopt op blu-ray en 10 jaar later slopen ze daar de muziek uit omdat de muziek licentie vervallen is, dat zou niemand aanvaarden, dus waarom moeten we zo'n bullshit bij games wel aanvaarden?

Triestig om te constateren dat de betalende consument weeral eens benadeeld wordt terwijl iemand die de game gewoon illegaal download geen last heeft van dit soort gezever. Zullen ze het dan nooit leren?
Bij films zal dat lastig worden als ze gebakken zijn op een optical disk, bon ?
De licenties bij films zullen daarom wel oneindig zijn, wel zo praktisch.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 27 april 2018 12:40]

Bij GTA IV is muziek toch ook op de disk gebakken?
Ja en als je niet patcht heb je gewoon de muziek. Pas na de patch raak je die kwijt.

Games op DVD installeer je, flims niet. Maar we gaan voorbij aan iets, wat eigenlijk voor de hand ligt; waarom heeft Rockstar slechts een contract voor 10 jaar afgesloten? Net als bij films, hadden ze gewoon een onbeperkt houdbaar contract kunnen sluiten.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 27 april 2018 16:05]

Het is toch een integraal onderdeel van het product; waarom kán het niet-perpetueel afgenomen zijn zou mijn vraag daardoor zijn.
Maakt niet uit. Gewoon de muziek op een apart spoor, je Bluray speler aan het internet, bij een update wordt dat audiospoor niet meer afgespeeld ofwel vervangen door een ander stukje audio.

Dat is technisch zeker te doen.
Tuurlijk. Leuke theorie.
Bluray spelers kun je veelal al aan het internet hangen en vaak updaten. Veel extra werk zou het niet zijn.

Als je de lat legt bij streamen ipv optische media, wat let Netflix om een videobestand te update.
Oja, we gaan de audio streamen. icm met het videospoor op de bluray. Lekker makkelijk.
Gelukkih word daar niet voor gekozen en heb je gewoon onbeperkt houdbare muziek op een dvd/blueray.

Laten we het omdraaien ipv gedrochten te verzinnen. Rockstar had gewoon betere licenties moeten afsluiten. Zo sim-pel kan het zijn.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 6 mei 2018 10:27]

Achja, bij films/series komt het ook vaak genoeg voor dat de muziek die je bij de originele uitzending gehoord hebt, vervangen is op de dvd.. Bekendste voorbeeld is denk ik toch wel de intro van Married with children.
Vladivostock fm bepaalde -voor mij- een groot deel van de game. Gelukkig heb ik de game gewoon op dvd. Binnenkort maar weer eens aanslingeren, een hoop leuke dingen in die game zijn er bij gta5 uitgehaald, deze video laat zien wat ik bedoel https://www.youtube.com/watch?v=GWVtZJo-HqI al is de map van 5 wel weer een stuk uitgebreider.

toch blijft het raar, dat dit kan, jaja licenties enzo, maar als ik een film of serie op blu ray koop, dan wordt daar jaren later ook geen muziek uit gehaald.

[Reactie gewijzigd door Automark op 27 april 2018 10:45]

De game op dvd hebben of niet, het gaat via Steam en Rockstar Social Club. Tegenhouden van patches is het enige wat werkt, of de Stations rippen.
Dat vraag ik mij ook nu af, hoe gaan ze het doen bij mensen die de game fysiek op DVD hebben ??
Die hebben de muziek op schijf staan of werden deze tijdens installatie binnengehaald ??

Dat wordt weer ‘hot chocolate’ taferelen . . . :*)
Ik vind dat 'eenmaal verkocht is het van jou' hier op zou moeten gaan.. verbreken ze dat contract, dan zou je ook 100% van je aankoop bedrag terug moeten kunnen krijgen...

Stel je voor een artiest geeft een label 10 jaar het recht om nummers uit te mogen brengen voor die artiest, en daarna worden de nummers automatisch verwijderd, dat zou toch te gek voor woorden zijn?!

Digital Rape Management

[Reactie gewijzigd door cappie op 27 april 2018 21:48]

Ik vind dat 'eenmaal verkocht is het van jou' hier op zou moeten gaan.. verbreken ze dat contract, dan zou je ook 100% van je aankoop bedrag terug moeten kunnen krijgen...

Stel je voor een artiest geeft een label 10 jaar het recht om nummers uit te mogen brengen voor die artiest, en daarna worden de nummers automatisch verwijderd, dat zou toch te gek voor woorden zijn?!

Digital Rape Management
hoezo zou dat te gek voor woorden zijn?
je neemt een beperkte gebruikslicentie af, met de voorwaardes die daaraan vast zitten...
Een licentie op een spel. Dat ik intact koop. Wordt dat contract verbroken moet ik het recht hebben het afvte breken. Hier is je spel, ik het aankoopbedrag terug.

Nu nog wachten op het aflopen van de physics lib van GTA IV. Kan ik daar opnieuw voor betalen of ze kunnen het gewoon wissen. En de multiplayercode. En het gebruik van de stemmen van de acteurs. Maar ja, beperkte gebruikslicentie toch? Met de nadelen van dien.
Ik heb de game orgineel en ik heb ook een gekraakte versie die zwaar gemod is.
Ikzelf speel de game niet meer......GTA 5 heb ik meer plezier mee, maar zou ik de game dus toch willen spelen......dan wordt het dus voor mij zeker de gekraakte versie :P
Precies wat ik gedaan heb. Ik heb de game gewoon op steam, maar de gekraakte versie staat al in het digitale archief. Hetzelfde verhaal voor GTA Vice City en San Andreas waar ze dit geintje ook geflikt hebben. De kans is ook klein dat ik de Steam versies nog zal installeren.

Toch frappant dat games die gewoon netjes gekocht zijn nu dus inferieur zijn aan de gekraakte versie, die nog gewoon zo is als de makers hem bedoeld hadden. (op creatief vlak dan :P)


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ LG W7 Samsung Galaxy S9 Dual Sim OnePlus 6 Battlefield 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*