Rockstar brengt na zes jaar nieuwe GTA IV-patch uit

Rockstar heeft ongeveer zes jaar nadat de laatste patch voor GTA IV uitkwam een nieuwe update voor de pc-versie uitgebracht. Daarmee worden een aantal bugfixes toegepast en moet het spel beter presteren.

GTA IV-fpa: tattoo Peter Moore van MicrosoftZo zorgt de patch er onder andere voor dat een beperking voor het aanpassen van instellingen wordt opgeheven, die optrad bij het gebruik van nieuwere gpu's. Daarnaast voegt de update Windows 8, 8.1 en 10 toe aan de lijst met compatibele besturingssystemen en lost hij problemen op met fps boven de 60 en videokaarten met meer dan 2GB aan vram.

Naast de patch voor het spel komt Rockstar met een nieuwe launcher. Kotaku meldt dat de game nog steeds gebruikmaakt van 'Games for Windows Live', wat voor sommige gebruikers voor problemen kan zorgen. De site schrijft dat er een workaround is door gebruik te maken van XLiveLess. De laatste update voor de game kwam uit in mei 2010.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Video van de GTA IV-uitbreiding 'The Ballad of Gay Tony'

Door Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

01-12-2016 • 11:28

119

Reacties (119)

119
115
65
4
1
31
Wijzig sortering
Er zitten ook wel erg nuttige patches in! Zie lijstje hieronder. Cool van Rockstar dat ze deze game nog steeds bijwerken. Dit zien we graag van developers!

Added error code “WTV270" to indicate a problem with connecting to Windows Live Sign in Assistant / Games for Windows Live Servers.
Added Windows 8, 8.1, and 10 to compatible OS check.
Added Display Controller image in Controller Configuration.
Fixed a bug which made completing “Out of Commission” mission impossible when frame rate exceeds 60fps.
Fixed a bug with the “Resource Usage” indicator on graphics cards with more than 2GB of VRAM.
Fixed a bug that restricted settings changes when using modern video cards.
Fixed a bug with the map crosshair on certain resolutions.
Fixed a bug with text scrolling in “Brief” Menu.
Fixed “drawlist overflow” crash.
Minor performance optimizations.
Multiplayer is in zijn geheel onbruikbaar in GTA IV. Jammer dat ze GWFL er niet uitgehaald hebben.
Heb zo'n vermoeden dat er redelijk wat afhankelijkheid in dat GFWL zit. En dat het totaal niet rendabel is om zoiets uit te slopen voor een game die niet meer (veel) wordt verkocht.

Edit: Typo thanks @mkools24

[Reactie gewijzigd door Martiveen op 27 juli 2024 16:53]

Dat lijkt mij ook. Dirt 3 gebruikte ook l GFWL l, en die had een hele nieuwe versie van Dirt 3 uitgebracht zonder GFWL, dus er is denk ik veel werk voor nodig.
Jullie bedoelen GFWL neem ik even aan ;)
Ikzelf vindt het ook jammer dat ze wel de moeite nemen een patch te maken maar het grootste probleem laten ze erin zitten.

IK wilde een tijd geleden weer eens spelen maar kon niet vanwege de hele xlive gebeuren.

Maar goed, dankzij deze update en de link van Tweakers kan ik vanavond weer een poging wagen om het werkend te krijgen!
Ik ben hier serieus heel blij mee! ik vind GTA IV het leukste uit de serie, maar op de pc was hij niet eens normaal te runnen. Vanmiddag maar eens snel uitproberen!
Snap alleen niet waarom je een GTA IV verkiest boven GTA V. Zou je dat willen beargumenteren?
Snap alleen niet waarom je een GTA IV verkiest boven GTA V. Zou je dat willen beargumenteren?
Ik kan iig 1 reden geven, en dat is o.a. dat je in GTA IV je bijna ontploffende auto in de buurt van een rij voor het rood stoppende auto's kunt planten en dan snel uitstappen en vanaf de kant naar ongestraft naar het vuurwerk kan kijken, in de vorm van een kettingreactie aan ontploffingen. Sowieso is het in V veel moeilijker om je auto na teveel schade aan het ontploffen te krijgen, maar ook zit het verkeer in V dusdanig aan een touwtje dat je nauwelijks opstoppingen kunt veroorzaken. Wil je bijvoorbeeld een heel kruispunt afsluiten met verschillende auto's, dan heb je pech, want zodra je met de ene auto een baan blokkeert en een andere auto instapt om de volgende af te blokken, verdwijnt die auto die de baan blokkeert gewoon voor je neus. Dat soort dingen gingen nog wel in IV. Ook zat er meer humor in de verschillende media, de tv programma's en de radioprogramma's, reclames etc.
En vergeet de enorme hoeveelheid binnenruimtes niet die in GTA5 bijna compleet missen. Ook de physics zijn in 4 beter en de AI van bv de politie en omstanders vind ik in 4 echt stukken realistischer. in GTA5 schieten ze je al aan puin als je tegen een aan agent aanloopt.
Ik volg je standpunt niet over de politie AI.
In Amerika schieten ze toch net eerst en stellen pas daarna vragen? Meer waarheidsgetrouw kan het niet.
Anoniem: 454358 @Myrenn1 december 2016 12:20
Dat kan toch? Zo heb ik nog steeds een voorkeur voor gta vice city, ja het is minder mooi dat 5, maar heeft veel meer humor. Met 5 wilden ze volgens mij veel te veel realistisch worden en is de gta fun minder geworden.

Ook zijn er met 5 een hele hoop dingen uitgehaald, en zijn er rare dingen voor teruggekomen, zie bijv https://www.youtube.com/watch?v=GWVtZJo-HqI

En dat hele online hoeft van mij ook niet, allemaal 15 jarigen die je direct omleggen. Geef mij maar een super sp ervaring.
Dat kan toch?
Dat kan zeker, maar omdat ik dit niet snap vraag ik hiervoor dus argumenten.
Zo heb ik nog steeds een voorkeur voor gta vice city, ja het is minder mooi dat 5, maar heeft veel meer humor. Met 5 wilden ze volgens mij veel te veel realistisch worden en is de gta fun minder geworden.
Heb je überhaupt de gehele SP ervaren van GTA V? Niet alleen is dit een verbeterde versie t.o.v. alle GTA SP, de humor is nog steeds aanwezig en de ervaringen van deze SP zijn mij meer bijgebleven dan welke GTA dan ook (sommige missies uit GTA:SA excluded).
En dat hele online hoeft van mij ook niet, allemaal 15 jarigen die je direct omleggen. Geef mij maar een super sp ervaring.
Wat betreft de online mode, het is leuk dat het er is en het voegt ontzettend veel (leuke) content toe. Over de 15 jarigen heb je gelijk, maar zoals in elke online game zijn er rotte appels. Op de Xbox 360 was het probleem van random neergemaaid worden groot, maar na de overstap van GTA op 360 naar PC, is dit probleem nog eigenlijk amper bij mij voorgekomen en heb ik een heel leuke tijd mogen beleven met GTA V online. (tergende laadtijden excluded)
Anoniem: 454358 @Myrenn1 december 2016 13:15
Dat kun je natuurlijk vinden, ik vind dat het minder is :D
In kleine zaken vind ik het minder. Zoals in SA bijvoorbeeld kun je overal een vliegtuig pakken, en daarmee overal naartoe vliegen of neerstorten. In 5 zit eigenlijk maar 1 groot vliegveld, en een kleine strip waar je vervolgens niks kan doen. Neerstorten? Dan wordt je meteen gezocht door de politie. Ook als je gewoon ergens 10sec naast mensen staat wordt direct de politie gebeld.

Maar zoals gezegd, het zijn meningen, als jij liever 5 hebt is dat natuurlijk ook goed :D

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 454358 op 27 juli 2024 16:53]

In 5 heb je toch wat meer.
Je hebt LSIA, je hebt Fort Zancudo, je hebt de 2 strips bij Sandy Shores. Daarnaast voldoende heli-spawns.
(Deze vorm van)Online kan ook mij gestolen worden. Ik had liever wat betaalde singleplayer DLC gezien(a la Gay Tony en Lost and the Damned). Die 'gratis' online DLC doet mij ook helemaal niks. Ik wil story, geen onsamenhangende set missies in een grind(of shark card)-fest. Dus het hele concept en model van 4 spreekt mij veel meer aan. Als alle vervolgen op 5 gaan lijken dan weet ik niet of ik er nog wel één ga kopen.

In elk geval ben ik heel blij dat 4 nu weer werkt(of zou moeten werken).

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 27 juli 2024 16:53]

Anoniem: 24417 @Myrenn1 december 2016 13:03
Subjectief!
GTA: Vice City. HEERLIJK!! Hoop dat Rockstar terug gaat naar deze stad en dit tijdperk! Heerlijke verwijzingen naar alles jaren 80 incl de bekende films en tv series. Ik wil het weer! In nieuwe graphics!
Lijkt mij ook wel tof, en wellicht niet eens een hele rare volgende stap voor R*
Persoonlijk vind ik het verhaal van GTA IV veel interessanter dan GTA V. De karakters zijn veel beter in GTA IV dan in GTA V. Niko, Roman, Brucie, Luis, Tony en ga zo maar door zijn beter ontwikkeld en hebben een beter achtergrond dan Franklin die uit de ghetto komt, een gepensioneerde Michael en de psychopaat Trevor.

Het verhaal was ook interessanter. Er zit weinig karakterontwikkeling bij GTA V, dat komt vooral door het verhaal. Michael begint weer te roven, Trevor blijft mensen vermoorden, en Franklin vervult zijn stereotype rol. Bij voorgaande spellen gebeurde er iets dat een twist gaf, bijvoorbeeld Big Smoke en Ryder die CJ verraden, Ray Bulgarin die begint te jagen op Niko, etc. etc.. GTA V mistte dat intieme verhaal. GTA V had de betere graphics, en subjectief gezien betere gameplay, maar GTA IV heeft in mijn ogen een grotere emotionele waarde.

Edit: uiteraard heb ik niet over de multiplayer. Over 10 jaar praten we (hoogstwaarschijnlijk) niet over de multiplayer van een spel. 10 jaar later spelen we de meeste klassiekers nog wel ;)

[Reactie gewijzigd door Xerxes op 27 juli 2024 16:53]

Niko, Roman, Brucie
Niko, ja. Ontzettend goede main character. Roman? Meh, maar kan ik me nog in vinden. Brucie? Een coke snuivende hyper actieve knakker aan steroïden? Niet echt een geweldig character.
Luis, Tony
Wie?
Ah, je heb de DLC's niet gespeeld. Groot gemis, zou ik zeker doen. (Niet dat ik The Lost and Damned heb gespeeld, maar Johnny is ook hierbij een honourable mention :$ )

Brucie is wel een karakter die je bijblijft, noem jij eens 5 karakters buiten de hoofdpersonen en hun familie? GTA V had weinig memorabele karakters, omdat ze niet interessant genoeg waren om je er mee te binden. GTA IV had dat wel, een Little Jacob, Playboy X en Dwayne waren veel interessanter dan Lamar, Devin en [derde GTA V karakter waar ik nu niet op kom :P ]
Johnny komt ook voor aan het begin van GTA V, aantal characters die zijn bijgebleven: Ron (kan gezien worden als 'familie' van Trevor tho), de O'Neil brothers (niet echt character, maar memorabele missie) , Lester, Simeon (die car dealer die iedereen als racist bestempeld), Dr. Friedlander (de psycholoog die voor veel te korte sessies, veel te veel vraagt), Martin Madrazo, Devin en tot slot Wade.

De laatste keer dat ik GTA V singleplayer heb gespeeld is ruim twee jaar geleden.
The mogelijkheid om online mods te gebruiken zonder dat ze je bannen.
In principe kan dit wel, maar hangt af van het type. Ik gebruik heel veel cosmetische dingen, de Ocelot F620 ziet er bij mij uit als een Maserati, de gillivanter Baller als de Range Rover etc. Maar dat is enkel cosmetisch, handling/snelheden etc zijn gewoon nog stock GTA-files. Ik heb er geen enkel voordeel aan behalve looks.
Mods die op server niveau werken zijn juist de interessantste.
Die voegen een hoop mechanics toe die de speelbaarheid van een spel velen malen verlengt.
Dat is wat GTA San Andreas zo interessant maakte.
Dat wordt nu nog gespeeld.

Maar ja, dan zou je ook geld kunnen in cheaten en dat bijt in Rockstars geldzak omdat dan niemand hun microtransactions gebruikt.
jup, nu moet ik eerlijk zijn; het liefst zou ik nu ook 100miljoen erbij cheaten. kan ik eindelijk wat leuke dingen kopen. Al dat grinden ben ik zat. en ik ga niet mijn echte geld gooien in een digitaal vliegtuigje.
misschien een voorliefde voor Russische immigranten?
Hopelijk staat volgende GTA in teken van Chinatown, misschien gecombineerd met de 80s.
Ik hoop eerlijk gezegd dat grote franchises als GTA, battlefield op houden te bestaan. Ijdele hoop, vermoed ik zo :P
Waarom zou je dat willen?
Op een beetje moderne PC draaide het prima maar (en dit is geen kritiek op jou smaak) het was voor mij de eerste GTA waar ik echt niet kon inkomen, het hoofdpersonage sprak mij totaal niet aan omdat hij zich als een hond liet behandelen en geen emoties toonde. Tot drie keer toe heb ik de eerste paar uren gespeeld om het spel dan terug van mijn harde schijf te verwijderen.
GTAIV storymode is in ieder geval wel 100x beter dan GTAV's storymode.
Twee hoofdpersonages horen helemaal NIET in GTA te zijn! Michael en Trevor. Bah!
Franklin was een echte GTA personage en GTA is precies waar het om gaat.
edit: verwijderd, was volledig verkeerde redenering lol

[Reactie gewijzigd door Pure_evil op 27 juli 2024 16:53]

Hier precies hetzelfde. Ik kon er ergens wel een beetje maar grotendeels toch niet in komen. Toch nog wel een heel eind gekomen. Misschien is dit nu een goede reden om hem binnenkort toch nog eens te installeren en te spelen.
Verwacht niet dat de performance veel veranderd als men het zelf al bestempeld als minor.

Vind het zelf ook jammer dat de performance wat tegenviel op de pc, zou zelf liever ook anders gezien hebben.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 27 juli 2024 16:53]

"op de pc was hij niet eens normaal te runnen"

Op die van jou misschien niet.

Op die van mij deed hij het prima.
Heel leuk alleen nu crasht ´ie bij mij omdat mijn mods niet meer werken. :(
Dat krijg je als mod devs versienummers koppelen aan een compatibility check. Dan gaat dat kaduuk ja.

Als je gemod wil blijven spelen en het werkte voorheen dan moet je weer downgraden naar de vorige patch en hopen dat de dev de boel weer gaat updaten ;)
Omdat dat de enige manier is om op een simpele manier zeker te zijn dat een bepaalde mogelijkheid / functie waar de mod van gebruik maakt ook daadwerkelijk beschikbaar is.
Dan maak je gebruik van een minimum ipv een absoluut. ;)

Als modmaker zie je liever dat een mod potentioneel wel blijft werken dan dat deze bij voorbaat stopt met werken bij een nieuwe versie.
Ik was 2 weken terug opnieuw begonnen met GTA IV te spelen. Eerst nog 2 uur bezig geweest om het aan de praat te krijgen, maar uiteindelijk toch gelukt. Afijn, al redelijk ver gevorderd en nu deze update... Al m'n saves weg :(
Dus weet niet of ik nou blij of kwaad moet zijn.

Anyhow, toch mooi dat ze nog aan de pc gamer denken!
Die saves zijn er waarschijnlijk nog, alleen zijn ze nu niet zichtbaar vanwege de veranderingen ivm GfWL. GTA 4 houdt saves bij per GfWL profiel. In offline modus zie je dus andere saves dan als je ingelogd bent. Kijk dus eens na of je ingelogd bent als je dat was voor de patch.

Als dat nog altijd niet werkt, kan je zelf eens gaan kijken waar ze staan. Ga naar "C:\Users[UserName]\AppData\Local\Rockstar Games\GTA IV\savegames" en je hebt daar normaal 2 mapjes. Eentje die user_invalid noemt en een andere die user_[hexadecimale code] noemt. Als je ingelogd speelde zitten je savegames in de folder met de hexadecimale code, zoniet zitten ze in de invalid folder. Hoe dan ook, je kan ze eens proberen te kopieëren naar het andere mapje en zien of dat werkt. Ik herinner me wel dat er een soort van DRM op de savegames zat, dus ik weet niet of dit gaat werken. Het is ondertussen al meer dan 5 jaar geleden dat ik hiermee heb zitten rommelen.

Hoe dan ook is er nog een optie: Xliveless. Dit is een mod die GfWL volledig uit het spel sloopt (samen met de multiplayer en achievements) maar dus al de miserie die er aan vast hangt ook oplost. Die houdt de saves ergens anders bij en omzeilt de idiote restricties die op de savegames zitten (waardoor je ook savegames van andere mensen kunt laden). Ik raad eigenlijk sowieso aan om met deze mod verder te spelen. Hoe dan ook, je savegames krijg je wel terug als je er een beetje moeite in wilt steken. Vergeet wel geen backup van je savegames te maken voor je begint te knoeien, je weet maar nooit.
Maar Xliveless zorgt er wel voor dat je ook je Multiplayer ontmanteld. ;)
Over het algemeen mogen updates / patches geen wijziging aan saves doen (of alleen nodige info wijzigen), dus is het erg jammer om te horen dat de patch saves verwijderd...
Dan is het handig voor mensen die de patch gaan downloaden om eerst even de saves map te back-uppen.

Als het goed is is de normale save location:
C:\Users[UserName]\AppData\Local\Rockstar Games\GTA IV\savegames
Mischien handiger: %LOCALAPPDATA%\Rockstar Games\GTA IV\savegames
Nette games vragen bij een update of her-installatie of de savegame moet blijven staan of verwijderd kan worden! ;)
Dat neemt niet weg dat ze mogelijk niet meer werken in nieuwere versies van het spel. En in het spel zelf zal hij incompatibele saves mogelijk niet tonen, of het pad is om vage redenen gewijzigd. Gezien de vorige patch 6 jaar oud is zou het best een verschil kunnen zijn in het uitlezen van het juiste pad dat bij elke windows versie net weer wat anders is.

Klakkeloos wissen is natuurlijk bijzonder onzinnig, daar ben ik het wel mee eens. Maar of dat gebeurd is maak ik niet op uit het verhaal.
Het scheelt dat %LOCALAPPDATA% er sinds Vista in zit. Sinds Vista is de guideline betrekkende save games sowieso %USERPROFILE%\Saved Games
Waar kan je de patch downloaden of doet ie dat automatisch als je GTA IV installeert?
Een stukje optimalisatie voordat die naar mobile komt :D
Lekker hamburgers bakken op je broekzak :Y)
Als ik op steam kijk bij compatible systems, staat er nog geen windows 10 bij, is dit erg, of kan ik hem gewoon downloaden en runt hij dan gwn op 10?
Hij doet het op Windows 10. Alleen even Google naar de nieuwste versie van Windows Live Games zoeken.
Hmmm ze komen net een week te laat met de patch.. Wilde hem aanschaffen tijdens de autumn sale op steam voor 7,95. Maar las bij de reacties dat er zoveel technische problemen mee waren en hem ik hem laten schieten. Helaas nu weer 20 euro en dat vind ik toch wat te gortig voor een spel van 8 jaar oud. Dan maar wachten op de volgende Sale
volgende Steam sale is met kerst en dan zal de complete edition met 90% zekerheid terug voor 8.99 aangeboden worden.

cft: https://steamdb.info/sub/6516/
Bij 4launch is het spel 11 euro, op G2A rond de zelfde prijs of nog goedkoper :D
Jongens dit is diefstal 8)7
Ik heb nog nooit btw betaald op kinguin, en ik heb altijd gewoon mijn eigen adres ingevoerd.

Ik had pas na de 5e aankoop gezien dat je net voor het betalen je belastingsregio moest instellen, anders stond hij standaard op 0 :P

Nog nooit problemen mee gehad, en altijd goedkope games _/-\o_
Volgens mij kwam hij bij mij standaard op EU. Ik heb al een tijdje niet meer besteld bij Kinguin, uiteindelijk scheelt het natuurlijk niet veel op een kleine prijs..
Denk je serieus dat dit inkopen zijn joh ? Ik dacht dat het al een tijdje bekent was dat dit gehackte keys zijn. Niet voor niets zijn er een aantal games waarbij de codes ongeldig werden gemaakt.
Uhm nee hoor. Over het algemeen zijn het geen gehaakte Keys, deze worden in andere regio's ingekocht waar ze goedkoper zijn door de wisselwerking van de koersen. Ja er zitten ook sites tussen die middels gestolen credit cards werken.
Kan me echter niet druk hierom maken. Mensen die games te duur vinden worden nu sneller aangetrokken om ze wel legit te kopen. Het blijft een shady business maar vind het een issue die de consument niet moet boeien.
Als ik een game op discussie koop wanneer ik op doorreis in Rusland ben en hem vervolgens dus voor de helft van het geld heb, dan is dit toch ook niet onethisch. Zelfde als dat ik merk kleding bij een unofficial verkoper koop, moet ik me dan ook schuldig voelen of is bedankt gewoon aan de producent van de kleding om ervoor te zorgen dat zijn distributie klopt.
Dat is ook niet wat ik bedoel, ik kom zelf ook regelmatig in Rusland en daar zijn games inderdaad een stuk goedkoper, maar ook daar niet te halen voor dezelfde prijs als op dat soort websites
Steamkeys inkopen tijdens een steamsale waar veel games voor 60% tot 90% in de aanbieding zijn en dan later aanbieden voor een scherpe prijs. Niks mis mee toch, is gewoon handelvoeren.
Zo werkt dat in de praktijk dus helaas niet ;)
Ik zie graag bewijzen van jouw claim dat dit om diefstal gaat, zolang ik die niet zie, is het gewoon legaal.
Toch leuk dat ze even aan ons gedacht hebben :) Een patch na zoveel jaar geeft toch aan dat ze wel aan support doen.
En naast de enorme hoeveelheid patches en gratis DLC voor GTA:V Online... bezige bijtjes daaro.
was wel eens tijd inplaats van het de rare workaround die ik moest doen voor windows 8.1 wat best wel lang duurde om voor mij toen de tijd te doen. misschien toch weer eens overwegen om het weer de installeren..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.