Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Rockstar Games maakt GTA IV speelbaar op Xbox One

Door , 65 reacties

Rockstar Games heeft aangekondigd dat Grand Theft Auto IV en beide dlc's, The Lost and Damned en The Ballad of Gay Tony, vanaf nu beschikbaar zijn op de Xbox One via het backward compatibility-programma.

Gebruikers die het spel eerder voor de Xbox 360 hebben aangeschaft, kunnen het gratis downloaden voor hun Xbox One, schrijft Rockstar Games. Verder kan het spel gekocht worden in de Xbox Marketplace. Gebruikers die een fysieke versie van het spel of de uitbreidingen hebben, kunnen het spel ook op hun Xbox One spelen.

De lijst met Xbox 360-games die op de Xbox One werken, groeit gestaag. Inmiddels zijn er al meer dan driehonderd games beschikbaar. De games draaien door middel van software-emulatie, waardoor de ontwikkelaars weinig aanpassingen hoeven te doen om hun game te laten werken op de Xbox One.

Reacties (65)

Wijzig sortering
Iemand die weet of dit ook naar de PS4 komt ?
nee, niet mogelijk.
De architectuur is te verschillend, waardoor je serieus veel rekenkracht nodig hebt.

Bovendien was de cpu (7+1x powerpc) eigenlijk best krachtig. Het was vooral het geheugen (2x256MB) en de gpu die het apparaat beperkte.

Er is trouwens wel een online dienst in het leven geroepen.
Het is alleen veel te duur (mijn mening)
https://www.playstation.com/nl-nl/explore/playstation-now/

[Reactie gewijzigd door Sinned123 op 9 februari 2017 20:33]

Of ze zouden hem moeten porten vanuit de PC versie. een Jaguar core lijkt meer op een normale PC processor dan op een CELL core.
GTA IV voor PC was toch een port van de PS3 versie? Hoe ik het altijd heb begrepen was dat er daarom zoveel problemen op de PC versie waren, halve port, halve emulatie. Op de PS3 schrijf je dichter op de hardware dan op de PC dus moesten ze dit met een rare vorm van achterwaartse API werkend krijgen. Dit is hoe ik het ooit gehoord en begrepen heb, correct me if Im wrong
Je zou juist zeggen dat de PC versie een port is van de 360-versie, aangezien de 360 volledige DirectX-ondersteuning heeft.
Hoewel de 360 idd Direct3D9 ondersteunt, heeft het een set lower level API functies die in de regel gebruikt worden en die je op de PC niet hebt. Maar de API is niet het probleem bij het porten, de architectuur is veel belangrijker. Een goede PS3 engine gebruikt de SPU's voor allerlei zaken. Een dergelijk design zet je niet zomaar om naar een homogene multicore architectuur zoals de PS4.
GTA IV op de pc was één grote ramp. Heb nog nooit zo'n instabiele game gezien. Toen het spel op de PC uit kwam moest de hardware om de game op ultra te kunnen spelen nog gemaakt worden.
Feitelijk zou de Xbox 360 port voor de XB1 makkelijker te porten zijn naar de PS4, dan de PS3 versie :D
Niet helemaal waar, gezien het gaat om een emulator op basis van een hypervisor. De vm emuleert een xbox360 met het xbox360 OS erin, waar de game weer in draait via een virtuele cd. Het is dus niet echt een port.
En ik vermoed dat de ps4 niet de soort hypervisor kan draaien die de xbox draait.
PS4 en Xbox One hebben dezelfde architectuur ongeveer dus zou in theorie de 360 emulatie ook op PS4 werkend zijn te krijgen :P
Klopt, maar daar gaat microsoft nooit toestemming voor verlenen. Anders hadden ze het waarschijnlijk wel gedaan.
Zeker, vandaar ook 'in theorie' : :P
Phil Spencer heeft niet ontkent dat 360 emulatie voor pc komt. "Zeg nooit nooit" waren zijn woorden. Maar goed pc <> ps4
De ps4 draait geen Windows 10.
Dus om dat voor elkaar te krijgen moet Sony in ieder geval een soort van hyper-v gaan gebruiken.
Op zich zouden ze wel iets op basis van bijv. Xen in elkaar kunnen brouwen. Al heeft de PS3 uitgewezen dat Sony niet bijster veel verstand van Hypevisors heeft.
De PS3 (ik denk dat je het daarover hebt) had echter geen PowerPC, maar een CELL cpu (die uit 7+1 SPE's bestond). Qua ruwe rekenkracht was de CELL in de PS3 zelfs krachtiger dan de x86 APU in de PS4.
CELL is een hybride processor die inderdaad niet officieel in de powerpc processorlijn valt. Buiten de genoemde SPE's had de cell echter wel een PPE (power processor element) die gebaseerd is op powerPC architectuur.
Ik meen te hebben gelezen dat de processor in de 360 wel gebaseerd is op de Cell. Microsoft had daar destijds van geprofiteerd en eerder uitgebracht.
Nope de 360 had een 3 core power PC processor
Klopt. IBM was al bezig met de CELL processor en vond het makkelijker om de CPU voor de Xbox 360 te baseren op de PPE van de CELL i.p.v. een compleet nieuwe CPU te ontwikkelen. In de basis is de CPU van de Xbox 360 dus een PPE x 3 + SMT, wat het totaal op 6 hardware threads brengt.
De architectuur van de Xbox360 is toch in feite hetzelfde als die van de PS3?
de cell architecture is ook powerPC maar daadwerkelijk anders dan de meer standaard triple core 3.2 ghz die de 360 heeft.
Ik zou zeggen dat het dan toch wel te porten moet zijn met wat aanpassingen. Of ik onderschat hoe lastig het is.
vanaf de ps3 build is dat zeker niet eenvoudig,
echter er is een PC versie en de 360 versie, welke makkelijker te porten zijn.
microsoft heeft een intern recompilation program waar al deze backwards compatibility games vandaan komen, dus het kan weldegelijk,
maar vanaf de ps3 is dat een stuk lastiger. echter zoals ik al zei de pc versie echter zou vrij makkelijk moeten zijn.
dat zei men bij de xbox360 ook, echter Microsoft heeft een manier gevonden,
gezien de code multiplatform is kan men in principe ook de PC codepats gebruiken, en dit ook op de PS4 doen,
maar sony heeft niet de tijd geïnvesteerd om dit mogelijk(lees makkelijk) te maken
voor de xbox handelt microsoft de conversie af.

[Reactie gewijzigd door freaq op 10 februari 2017 00:57]

Als ik dit had geweten had ik voor een Xbone gegaan. Die PS4 ligt nu trouwens toch stof te verzamelen na dat ik een fatsoenlijke game pc heb gefixed.. Veel beter. Maar ik was van overtuigd dat ik een paar gemiste previous gen games zou kunnen spelen.. Maar de PS4 is behoorlijk teleurstellend geweest. Oke wel meer performance als de Xbone maar ja er is nu ook weer een Pro versie waar ik serieus tegen ben. Plus de service suckt echt zwaar en PS+ is het niet waard. Toch niet meer als ik zie wat voor indy games er uit komen. Maar dan vooral gewoon weg geen backwards compatibility.. Dat is echt wel een serieus min punt tegen over de Xbone.

Als ik ooit nog een console koop zal het een Microsoft toestel zijn iplv die chinese rommel.

Heb nu zelf een Xbox 360 gefixed via een kameraad en daar ben ik nu die spellen op aan het spelen die ik gemist heb. Ik moet zeggen dat ik de interface en vlotheid enzo van het systeem stabieler, sneller en snappier werkt als de PS4.
Ik probeer te begrijpen wat je precies zegt, is de PS4 nu veel beter omdat hij stof ligt te happen nadat er een game is gefixt?

En waar ben je nou precies op tegen? De pro versie? Maar XBox doet toch eind van dit jaar precies hetzelfde? Dan zou je daar net zo op tegen moeten zijn lijkt me?

En welke Chinese rommel heb je het over?
Op dit moment zijn er geen plannen voor een port.

En logisch, Er zit veel werk in de port naar PS4.

Bij de XBOX one is het werk een stuk minder vanwege de emulator die in XBOX one zit voor XBOX 360 spellen. Zoals te lezen in het artikel.

[Reactie gewijzigd door jqv op 9 februari 2017 20:34]

Klopt, Microsoft heeft veel geld geïnvesteerd om een oud platform te ondersteunen en oude games speelbaar te maken.

Sony zou dit ook kunnen doen als ze daar het geld voor uit zouden willen geven, ze doen het wel met ps2 games maar die moet je dan wel opnieuw kopen.

Overigens werken de XBox360 games (de meeste dan) aanzienlijk beter op de XBox One en is de ervaring echt een grote verbetering, sommige games die vroeger voor geen meter liepen, zoals Dragon age en Red Dead Redemption, vallen nooit of zelden onder hun target framerate.

DIt kan met de Scorpio alleen maar beter worden en het allermooiste blijft dat Microsoft discs support ondanks dat de data van de disc zelf niet kan worden gebruikt en je een download nodig hebt en gratis gebruik mag maken van hun cloud saving.

Ook nog een bonus is dat de Xbox360 games elke maand van XBox live Gold meteen te spelen zijn op je console.

Sony kan hier iets van leren en mensen zouden deze feature écht moeten eisen want op de PS4 Pro is er echt geen technische reden meer (en waarschijnlijk ook op de originele ps4 niet) en gaat het alleen om geld voor het ontwikkelen van emulatie en sony verdiend zat met hun playstation divisie, beetje jammer want ik heb nog stapels ps3 games
Sony zou dit ook kunnen doen als ze daar het geld voor uit zouden willen geven
Als je met geld uitgeven bedoelt het inbouwen van cell architectuur in de PS4 dan wel, maar ze gaan PS3 games nooit kunnen converteren naar de PS4 zoals Microsoft dat doet. De architectuur is daarvoor te verschillend en de cell te krachtig.
Valt reuze tegen, zoek maar is de Gflops op en die "speciale" manier van octacore enz was ook vrij veel PR praat van sony. (ps3 processor was iets van 60% sneller als die goed werd gebruikt)

De Xbox360 was een snellere console dan de PS3 en de Xbox One is een slomere console dan de PS4.

Microsoft heeft meer geld geinvesteerd om emulatie mogelijk te maken, sony heeft nooit gezegd dat het onmogelijk zou zijn maar dat het moeilijk zou zijn, AKA: het gaat ze geld kosten.

Overigens is er ook cloud service aanwezig voor xbox360 games en capaciteit, dus sony zou als ze iets meer pro-consumer waren ook hun PSNow programma kunnen gebruiken om toegang te geven tot een PS3 game die je in je PS4 stopt of een game waar je al de downloadrechten op hebt gekocht op de PS3, maar helaas. (zeker voor PS+ members die toch al maandelijks betalen)

[Reactie gewijzigd door Malistix1985 op 9 februari 2017 22:48]

Valt reuze tegen, zoek maar is de Gflops
Ik heb games gemaakt voor alle vier de consoles, ik weet wat de cell kan (en niet kan) ;).
Overigens heb ik deze discussie al eens eerder gevoerd en toen weldegelijk die getallen opgezocht (Ik kan een andere post van mij waar ik de Xbox One en Xbox 360 ook bij zet zo snel even niet vinden).

De GPU is niet zonder meer in te zetten voor CPU werk. De GPU in de PS4 inzetten om SPU werk te doen is op zich een interessante casus, maar zal waarschijnlijk falen vanwege het gemis aan synchronizatiemogelijkheden tussen de CPU en compute shaders.

Nou zeggen theoretische flops natuurlijk ook vrij weinig. De SPU's zijn bijvoorbeeld notoir slecht in branch prediction, iets waar een x86 nou juist wel enorm goed in is. Maar feit blijft dat er heel wat ruwe performance uit de cell te halen was, en je diezelfde performance waarschijnlijk niet uit een PS4 kunt halen. Gaat dit op voor alle games? Natuurlijk niet, er zullen er vast een hoop zijn die de SPU's helemaal niet zo effectief inzetten en die prima geëmuleerd kunnen worden.
De Xbox360 was een snellere console dan de PS3 en de Xbox One is een slomere console dan de PS4.
Lol, toen ik iets dergelijks 10 jaar geleden verkondigde werd ik beschuldigd van fanboyism ;). Wat je zegt is deels waar. De GPU van de 360 is sneller, de CPU (als totaalpakket) langzamer. Maar de homogene architectuur maakt het wel breder inzetbaar dan de SPU's in de PS3. Platform exclusives hadden wat dat betreft het voordeel dat ze voor features konden gaan die gemaakt waren om efficient uit te kunnen voeren op de SPU's.

In ieder geval, de GPU is het probleem niet, het gaat om de CPU.
Microsoft heeft meer geld geinvesteerd om emulatie mogelijk te maken, sony heeft nooit gezegd dat het onmogelijk zou zijn maar dat het moeilijk zou zijn, AKA: het gaat ze geld kosten.
Natuurlijk heeft Sony niet gezegd dat het onmogelijk is. Maar het probleem aan Sony's kant is echt een wereld van verschil tov dat van Microsoft. Ik durf wel te stellen dat als het Microsoft was die de Playstation lijn op de markt had gebracht, ze nu ook geen backwards compatibility hebben geprobeerd. Het probleem is simpelweg zoveel moeilijker.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 10 februari 2017 01:33]

De 'fout' van Sony in deze is mijns insziens dan ook dat ze toentertijd voor de vrij complexe Cell processor kozen en niet een wat meer off-the-shelf model.
Sterker nog, voor de X360>Xbox One "port" hoeft Rockstar helemaal niets te doen. Ze hoeven slechts goedkeuring te geven, de rest wordt door MS gedaan.
Het kan best dat ze tegen wat specifieke problemen aanliepen bij de conversie naar x86 en dat ze daarbij de hulp van Rockstar hebben gevraagd (die evt aanpassingen op sourcecode niveau kan maken).
Het is zeker tof, maar persoonlijk speelde ik alleen maar Xbox 360 games (juist door de BC optie) op de Xbox One en dat vond ik toch ook wel weer zonde. Voor de rest spreken de exclusives van Xbox mij niet meer aan en heb ik toch besloten om de Xbox One weg te doen.

Dit is zeker leuk nieuws voor mensen die inderdaad nog nooit een Xbox 360 hebben gehad, maar persoonlijk koop ik hem wel een keertje 2ehands voor de Xbox 360.
Het leuke is natuurlijk dat als je straks besluit een Scorpio te kopen, of misschien een Xbox 5/6/7 whatever, de games speelbaar blijven. MS ziet dit wel als echt een troef voor de toekomst.

Het is natuurlijk wel gaaf dat ik over 10 jaar nog steeds mijn X360 games kan spelen, terwijl ik de OG Xbox games of PS1/PS2/PS3 games voor alsnog niet meer kan spelen op welke huidige console dan ook.. Leuke stap naar de toekomst dit!
Zou leuk zijn als FM3 en FM4 ook komen.
Absoluut, maar wel van minder groot belang dan games als Gears of War. Spellen waar een verhaal en unieke gameplay in zit. FM6 is ten slotte in essentie nog steeds dezelfde game als FM2, maar dan bigger en better.

Leg ik het feit dat we heel wat tracks missen in FM6 even naast me neer.. Ik ga er toch vanuit dat in de toekomst Turn10 een keer komt met een allesomvattende FMx.
Zeer goeie zaak van Microsoft en dit maakt de xbox one een stuk waardevoller dan wanneer er geen backward compatibility met 360 games was. Natuurlijk voor mensen die een 360 hebben is het weinig toegevoegde waarde (of juist wel), maar mensen zoals ik die nooit een 360 hebben gehad daar is dit ideaal voor. Sommige spellen zijn nog steeds goed.
"waardoor de ontwikkelaars weinig aanpassingen hoeven te doen om hun game te laten werken op de Xbox One".
Er wordt volgens mij helemaal niets aan de game zelf aangepast door de ontwikkelaars. De emulator wordt door MS engineers aangepast. https://majornelson.com/p...rd-compatibility-turns-1/
En dus gratis te spelen als je origineel had, dat 10x liever dan een remastered en volle mep betalen.
I love it! Goodjob Microsoft en Rockstar. Ik wilde het spel niet 2x aanschaffen en nu gratis upgrade. Heerlijk!
Heerlijk genoten van die gay tony serie man man man wat was dat een knaller! met die vol automatische shotguns en die clubs. nog nooit heb ik zoveel van een GTA genoten als deze na zoveel jaar zit ik er nog steeds vol van.
Ik ben erg blij hiermee, sowieso erg blij met BC van Xbox One. Gelukkig is het spel gewoon gratis als je het al had voor de Xbox 360 (In mijn geval dus).
Wat mij betreft mag er een mooie remaster komen naar de PS4. Prijs maakt me ook niet uit. Ik heb hem wel grijs gespeeld op de PS3 die ik nog steeds heb, maar daar vind ik hem bijvoorbeeld nogal schokkerig worden als er veel actie is.
Hier zat ik op te wachten! Of echter mijn zoontje dan. Maar als ik de disc in de xone doe zegt ie niet compatibel.

Morgen nog maar eens proberen....

[Reactie gewijzigd door Sayko op 9 februari 2017 22:23]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*