Take-Two heeft bijna honderd miljoen exemplaren van GTA V geleverd

De leveringen van Grand Theft Auto: V naderen de honderd miljoen exemplaren. Dat zegt uitgever Take-Two bij de kwartaalcijfers. De game uit 2013 zorgt door de verkoop van in-gamegeld nog altijd voor een hoge omzet.

Een topman van uitgever Take-Two noemt het aantal geleverde exemplaren in een earnings call, waarvan een transcript is te lezen bij Seeking Alpha. Volgens hem was de verkoop van de game in het afgelopen kwartaal boven verwachting en waren ook de uitgaven die spelers deden aan in-gameaankopen hoger dan verwacht.

Volgens de topman had de recent uitgebrachte After Hours-update voor GTA Online in de eerste week na de release meer spelers dan de Doomsday Heist-update die in december vorig jaar uitkwam. De nieuwe update die nachtclubs toevoegt is daarmee de succesvolste uitbreiding voor GTA Online tot nu toe. Rockstar Games zal volgens uitgever Take-Two updates blijven toevoegen aan GTA Online om spelers verder te bewegen om geld in het spel te blijven stoppen.

Take-Two behaalde in het afgelopen kwartaal een omzet van 388 miljoen dollar. Dat is minder dan de 418,2 miljoen dollar vorig jaar, maar er kwamen dit jaar in het kwartaal geen nieuwe games uit, behalve Grand Theft Auto V: Premium Online Edition. De kwartaalwinst kwam uit op 71,7 miljoen dollar, een stijging van zo'n 19 procent ten opzichte van vorig jaar.

De inkomsten uit terugkerende uitgaven blijven stijgen. Van de totale omzet was 62 procent afkomstig uit die categorie, waar dlc, virtueel geld en in-appaankopen onder vallen. Vorig jaar was dat 41 procent in het vergelijkbare kwartaal. De meeste terugkerende uitgaven worden gedaan in GTA V, maar hoeveel dat precies is meldt Take-Two niet.

Grand Theft Auto V Collectors Edition, PlayStation 3

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

03-08-2018 • 09:55

89

Reacties (89)

89
88
65
4
0
7
Wijzig sortering
Tsja, GTA:Online is nog steeds erg populair en er komen nog geregeld content-updates uit. De nieuwste update heeft bijvoorbeeld bestaande auto's meer tuning-opties gegeven. Echt jammer is dat de Single Player niet meer wordt geupdatete. Naar die SP DLC kunnen we fluiten denk ik. Rockstar maakt het ook moeilijk om GTA:O content in SP te krijgen, maar gelukkig zijn er workarounds.

Als moderator van een populaire modding content website is de populariteit onder creators en gebruikers nog steeds prima. Ik merk ook dat er steeds meer FiveM-specifieke content wordt geupload, dus de alternatieve MP-scene groeit best prima. Wel vind ik het jammer dat het woord "modding/modder" te vaak wordt geassocieerd met valsspelen.
Anoniem: 444127 @ikt3 augustus 2018 16:33
ikt, in hoeverre geeft het extra mogelijkheden voor valsspelen als je het spel meer modvriendelijk maakt? Is het naar jouw mening mogelijk om het spel modvriendelijk te maken zonder dat het het valsspelen gemakkelijker maakt? Ik denk dat jouw antwoord hierop zal zijn dat het mogelijk is maar ik ben benieuwd naar jouw onderbouwing aangezien jij in die scene zit.
Minder neiging tot, zou ik zeggen. Het brandpunt van het spelen met mods in dit spel is dat de content die je verandert, ook toepasselijk is op GTA:O omdat ze beiden dezelfde executable en game scripts gebruiken.

Wil je de Single Player aanpassen, dat moet je in de executable gaan duiken om in het scriptsysteem van het spel te haken, en dan zijn de mogelijkheden eindeloos. De ontwikkelaar van ScriptHookV heeft welliswaar een Online-disable ingebouwd, maar die kunnen andere mensen makkelijk omzeilen.

Als Rockstar het spel in twee delen had opgehakt (GTA:O executable, en een aparte beveiligd archief met GTA:O scripts, of een andere manier) zou het makkelijker zijn om die scheiding te hebben en voor ontwikkelaars zoals die van OpenIV om hun tooling beperkt te houden tot het SP gedeelte.

Naar wat ik heb begrepen gooit Rockstar de laatste tijd meer obfuscatie over het spel heen en heeft het meer anti-debugger trucjes, maar dat brengt alleen maar irritatie toe aan mensen die een leuke SP willen, dan dat ze langdurig het valsspelen in GTA:O stoppen.
Anoniem: 444127 @ikt3 augustus 2018 17:57
Duidelijk. Een klein technisch vraagje, als ze in die executable moeten duiken voor het modden dan zou je waarschijnlijk via disassembly een deel van de code moeten achterhalen, veronderstellende dat de source code niet bekend is. Hoe gaat dat in het werk? Kijken naar code die veel herhaald wordt en je daarop focussen? Immers is het interpreteren (het zien van de rode lijn en de grotere verbanden) van assembly code geen gemakkelijke klus. Ik kan een beetje programmeren maar ik heb geen ervaring met dit modding.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 444127 op 23 juli 2024 06:57]

Ik speel alleen SP. De campaign al meerdere malen uitgespeeld maar nooit echt met mods. Wat zijn een paar aanraders?
Visuele mods zoals VisualV of NaturalVision Remastered geven het spel een mooi 2018-likje zonder al te veel frames eraf te snoepen. De visuele mods verstoren de single-player scripts ook niet.

Realistic Driving V geeft auto's veel betere eigenschappen, waardoor niet alle auto's hetzelfde aanvoelen.

Je kunt (met moeite) voertuigen vervangen of toevoegen. Jammer genoeg zijn de meeste echte merk-auto's niet geoptimaliseerd, waardoor performance kan gaan lijden.

Er is een hoop te veranderen, dus je moet maar even zien wat voor soort spul je erop wil hebben. Zelf ben ik het minder gaan doen doordat bij elke update je alles moet updaten en de limieten van het spel (aantal archieven dat geladen kunnen worden) sneller bereikt worden.
Welke autos hebben dan extra tuning opties want ik kan dit nergens terug vinden?
Zo jammer dat er nooit een goede uitgebreide single player expension is gekomen. GTA4 had natuurlijk een hele goede en GTA3 had in de vorm van VC en SA complete nieuwe games op dezelfde basis. Hadden ze maar zoiets gedaan met GTA5 dan had ik mn geld weer naar ze toegegooid.

Waarschijnlijk is online een goudmijn voor ze, maar ik ben toch al niet (meer) van de multiplayer en GTA staat voor mij ook gewoon voor een geweldige single player.
Anoniem: 444127 @ph4ge3 augustus 2018 16:42
Ja, dat online-gebeuren is een goudmijn. Laten we hopen dat ze niet de SP gaan verwaarlozen omdat de multiplayer zoveel opbrengt.
maar ik ben toch al niet (meer) van de multiplayer en GTA staat voor mij ook gewoon voor een geweldige single player.
Idem voor mij eerlijk gezegd, ik zou er graag over uitwijden maar dat is hier offtopic. Inderdaad, als singleplayer spel op zichzelf is het een prima spel. Niet zo prima dat ik het voor €40 wou kopen maar als het dadelijk voor €10 te koop is dan neem ik het wel mee. Dat gezegd hebbende, het zou leuk zijn geweest als ze bijvoorbeeld San Fierro en Las Venturas er ook in hadden opgenomen, je zou kunnen vliegen met straaljagers en er een mooie gevangenis zou zijn in de SP. Maar ja, budgetbeperkingen, als ze dat hadden gedaan dan hadden ze het elders in Los Santos moeten liggen. Hopelijk waren ze bereid om meer te investeren GTA6 gezien de omzet van GTA5. Hoewel GTA5 in veel opzichten de beste uitwerking van GTA is mis ik wel de uitstekende voice-acting en droge humor (die corrupte agent die door Samuel L Jackson werd gespeeld, die spook die je vertelde een piloten-brevet te halen, de ondergrondse basis in Area51) van GTA San Andreas in dit spel en de muziek was naar mijn mening ook beter in San Andreas en GTA3. Hopelijk wordt GTA6 in alle opzichten de beste versie.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 444127 op 23 juli 2024 06:57]

ff gespeeld... nooit meer eerlijk gezegd, te veel hackers online die het lopen te verzieken voor je :(
Los van het feit dat GTA Online gewoon een grind platform is om shark cards te vermarkten. Niks voor mij. De single player campagne daarentegen was wel weer super briljant en de gebeurtenissen zeer actueel.
Een grindbak met wel veel afwisselende activiteiten. Dat maakt Online zo sterk en aantrekkelijk.
De enorm lange laadtijden (PS4) maken het dan weer een stuk minder aantrekkelijk. Zo onaantrekkelijk dat het niet te doen is om een Heist te spelen met een PUG. Zit er één troll in de groep, of iemand die na één keer dood gaat al stopt, zit je weer een minuut of twee naar een scherm te kijken voor niets. De enige optie is om met een vaste groep vrienden de Heists door te spelen, maar niet iedereen heeft bij ons altijd tijd.

Beter zou zijn als ze een systeem implementeren dat op basis van het aantal spelers de beloning/vijanden aanpast. Mogelijk is dat weer te lastig, omdat je meerdere jobs binnen een Heist hebt...

[Reactie gewijzigd door D3F op 23 juli 2024 06:57]

Laadtijden (behalve opstarten spel, want dat kan op de PC 20-30 seconden werk zijn) hebben eerder met het netwerk (matchmaking GTA V) te maken dan de rest in GTA Online...
En dat is enkel als je verbinding maakt met publieke lobby's, invite only heb je daar zo goed als geen last van.

Ook elke keer als je terug komt van een job terwijl je in een publieke server zat zal het terugkeren ellenlang duren omdat het opnieuw tracht te verbinden met spelers.
Tevens zijn lobby's met veel spelers slecht voor de performance, framerate kakt in door een engine/CPU bottleneck waarschijnlijk, je GPU verbruik zakt gewoon weg.
En soms lijkt het alsof de verbindingen niet goed tot stand komen en je doodleuk 10 minuten naar een laadscherm kijkt tot er een disconnect in de lobby optreedt en je terug naar single-player geschopt wordt.

Verder kun je ook gewoon business dingen doen zoals CEO, Bikers, Vehicle warehouse, Hangar, Bunker en Nightclub zonder dat je hiervoor tegen laadschermen loopt aan te kijken.
Doomsday heist heeft in ieder geval maar minimaal 2 spelers nodig, dus als je samen met een vriend kan spelen heb je eigenlijk geen last meer van trollen.

Om mensen uit de publieke lobby's te schoppen kun je voor 10 seconden even je netwerk 'limiteren' op een paar bytes per seconde op het spel zelf, of je trekt de netwerk kabel er even kort uit.
Dan heb je weinig tot geen last van trollen als je solo business dingen aan het doen bent, en dat trucje zal ook een oneindig laadscherm kunnen omzeilen.

[Reactie gewijzigd door CriticalHit_NL op 23 juli 2024 06:57]

Dit dus, er zijn zoveel onderdelen van die heist-setups die makkelijk met 2 man te doen zijn, of soms met 3, maar het is meteen een fail als er 1 man weggaat.

Maar het is beetje WoW principe geworden, oude content is amper meer interessant omdat nieuwe content veel meer oplevert en aanzienlijk makkelijker te doen is. 20k voor met geluk paar minuten of tegenzit een uur (zoals Human raid met die EMP wagen in een PUG.. bijna onmogelijk), in diezelfde tijd kan je met je Secorv of motorclub veel meer maken.

Ze zijn altijd blij met wat ze met GTA steeds toevoegen, maar ze fixen echt helemaal niets van oudere missies, uitsluitend om 'te makkelijk' (rooftop rumble) moeilijker te maken, maar nooit voor bv heist-setups dingen 'toegankelijker' te maken.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 23 juli 2024 06:57]

Die laadtijden heb je ook op PC. Soms was ik gewoon een kwartier naar mijn scherm aan het staren omdat iemand het spel had verlaten of gewoon wachten op de game. Ook het opstarten duurt ontiegelijk lang. Ik heb een Intel i7 7700HQ en een GTX1060 en het spel staat op een M.2 NvME drive dus het zou in theorie allemaal snel moeten gaan. Ik heb het opgegeven.

Naast de lange laadtijden, het gegrief, gebrek aan SP content en het MP grinden is het spel echt totaal oninteressant voor mij. Jammer, want alle voorgaande GTA spellen heb ik echt kapot gespeeld.
De eerste keer (vorige week heel toevallig) dat ik GTA V Online deed, duurde het voor mij een paar sec. om verbinding te krijgen. Eerste wat ik dacht; Goh dat begint gelukkig al goed.

Direct de eerste kill van een één of andere gast die op en neer vloog in een Comet en toen ik een respawn had had ik de volgende kill. Dat was dus een warm welkom voor nieuwe spelers en ook direct de laatste keer dat ik online gespeeld heb. Als je door een welkomst comité op een dergelijke wijze kennis wilt maken met GTA V Online, hou je op den duur weinig nieuwe spelers meer over :-/
Je kan gewoon passive mode aanzetten.

Er zijn inderdaad wat klungels die express achter de spelers met laag level aan gaan, om hun kills te boosten.

In het begin zijn missies het leukste en als je eenmaal genoeg spul hebt, kun je je prima in de freeroam begeven zonder passive mode.
GTA Online word daarom ook wel eens "Cloud Simulator" genoemd naar de lange laadtijden waarop je gezellig naar de wolkjes aan het kijken bent
"De enorm lange laadtijden (PS4) "

Op PC ook hoor, alles duurt een eeuwigheid.
Daarom speel ik het niet meer.

En ik heb een NVMe Samsung SSD 950.
Inderdaad. Hoewel Rockstar zogenaamd hard optreedt tegen hackers/modders is het in de praktijk dramatisch.

Laatst dacht ik nog ff leuk Online te spelen, veranderde het weer 10 keer achter elkaar, mensen die totaal geen damage incasseren, ga zo maar door.

Ik weet niet welke anti-cheat systemen rockstar hanteert maar volgens mij zijn deze non-existent.

Maarja wat maakt rockstar het uit, eenmaal de game gekocht en geld ligt in het laatje.

Edit: Dat hele p2p netwerk gebeuren is overigens ook een drama, en het gemis van servers of zelf-selecteerbare sessions ook.

Echt jammer.

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 23 juli 2024 06:57]

Anti-cheat stelt niks voor. Ben vrij snel nadat ik het spel aangeschaft heb gebanned voor 30 dagen en account gereset. Niks raars gedaan. Zelfs (toen nog) nooit een money drop gezien.

Na iets van twee weken is dit toen teruggedraaid.

Vervolgens had ik zoiets van nou ja, gebanned kun je blijkbaar toch worden, en eens een modmenu van iemand geprobeerd. Als ik die opties zie kun je mensen wel aardig kloten ja. Niemand gegrieved of iets (zelf een schijthekel aan en al vaak genoeg maar een private public lobby aangemaakt omdat er weer eens iemand in godmode achter je aan zit) maar toch eens wat rare vliegtuigen enzo gespawned om eens rond te vliegen (big ass plane die je normaal niet in online ziet) en mezelf 8M gegeven. En raad eens, nog altijd niks.

Dus een keer gebanned (of suspend eigenlijk) voor niks, en niks voor toen ik wel iets deed.

Vermoed dan ook dat als niemand je report je ook niet snel gepakt wordt. Maar erg goed werkt hun anti cheat niet bepaald nee...

Edit: ja het hele sessie systeem is een grote ramp.

[Reactie gewijzigd door crizyz op 23 juli 2024 06:57]

Zover bij mij bekend kunnen modders zelfs zien wie hun report en de reports ongedaan maken met hun scripts.

Dat is het nadeel van console-troep matchmaking systemen waar de controle veel te veel bij de clients ligt.
Ze kunnen gewoon bans triggeren op spelers door vroeger bijvoorbeeld een army skin op een wapen te unlocken bij een speler die er geen toegang tot hoort te hebben, of ze zoiets nu nog kunnen geen idee maar ik schat de kans hoog in.
Sinds wanneer is crappy P2P based matchmaking console specifiek?
Omdat voorheen PC gaming met de betere AAA titles vooral bedient werden met eigen servers en beheertools, vaker ook met de mogelijkheid zelf servers op te zetten.

Sinds dat spelbouwers hebben doorgekregen dat de opzet van P2P voor hun zelf veel makkelijker en goedkoper is en mede op consoles al veel werd toegepast zijn ze dit ook maar steeds meer gaan adopteren op de PC.
Verder is het natuurlijk wel makkelijker voor de 'casual' gamer, wat je dus bij voorbaat al meer aantreft bij console gebruikers, dan wil je het zo laagdrempelig mogelijk houden.

Alleen bij Rockstar/GTA ligt dat net wat anders omdat ze nooit echte servers hebben gehad en dat de onofficiële modificaties met echte servers en tools voor voorgaande spellen niet door hun zijn gemaakt.

Maar nu zitten de spelers wel met de gebakken peren met UPnP en/of port forwarding om de NAT open te krijgen als dat überhaupt al fatsoenlijk lukt met een standaard ISP modem (weer een voorbeeld dat ISP's af moeten stappen van geforceerd hun modem te gebruiken).
Met dus als gevolg dit soort brakke systemen met lange laadtijden en compatibiliteitsproblemen tussen spelers en dus random disconnects of niet werkende features.
En dan nog het privacy risico en omtrent DDoSing, want via P2P kan iedere speler zijn IP worden opgevraagd met de juiste tools en dat gaat bij servers niet.
Bij mij had Rockstar laatst al m'n geld geconfisqueerd omdat ik ongeveer 2 jaar geleden geld had opgeraapt van een gulle hacker. Ik had 4,9 miljoen op m'n account op dat moment en dat was allemaal weg. Ik dacht dat een hacker het had gedaan maar Rockstar zei dat zij het hadden terug gevorderd. Pech dus, al had ik wel veel meer gehad van hackers dan 5 miljoen. Dat geld was wel allemaal al lang uitgegeven en die 5m die ik nu had was eerlijk verdiend. Ze hebben geen spullen afgepakt die ik er mee gekocht heb. Hoop alleen niet dat ze, als ik weer eens een paar miljoen gespaard, heb de rest nog komen halen.

En die shark card prijzen zijn echt compleet idioot. €75 voor 8 miljoen in-game geld. Daar kan je de luxe jacht met heli nog net niet kopen mee betalen. Het spel zelf heb ik op de dag dat het uitkwam voor €45 in de winkel gekocht. Ik snap weinig van die prijzen. Als je nou 100 of 500 miljoen krijgt daarvoor kan ik er nog enigszins inkomen dat iemand (overweegt) om dat aan te schaffen. Maar misschien richten ze zich op rijke game streamers die meer verdienen dan dat het ze kost om die shark cards te kopen.
Er was een periode dat je inderdaad gek werd van de scriptkiddies die de boel verziekten.
Maar tegenwoordig valt dat heel erg mee
Van de week 3 avonden gespeeld, en alle drie de avonden verziekt. Inclusief races met 20 anderen waarbij de baan opeens volgedumpt wordt met honderden brandweerwagens. Nee, leuk hoor.

Ik probeer met mijn vrienden publieke sessies zoveel mogelijk te vermijden want de meesten zijn gewoon verziekt. Gelukkig kun je altijd een "private" publieke sessie voor jezelf regelen voor de jobs die een publieke sessie vereisen.
Ah.... ik heb GTA nog niet aangeslingerd met de nieuwste update, daarvoor was het rustig
Het lijkt vaak zo te zijn dat er na een update weer gekloot wordt.
Ze focussen op online, en dat is jammer want dat speel ik nooit. Ik ben niet een goede gamer, en dan wordt je alsmaar afgeknald. Dan houdt het voor mij gewoon op, jammer.

Is er ooit nog een dlc uitgekomen voor de offline markt?
Is er ooit nog een dlc uitgekomen voor de offline markt?
Nee. Dat hebben ze nooit gedaan, waarom weet ik ook niet.
Simpelweg omdat het minder geld oplevert dan online content.
Maar het zit al in de game. Maak het gewoon offline beschikbaar. Net alsof iedereen dan alleen maar offline rondjes blijft rijden en niet meer naar online gaan. Ik speel zelf alleen maar online, maar ik snap dat mensen de auto's ook offline willen.
Het element van sharkcards is in singleplayer/offline een stuk slechter verdedigbaar. Je wilt je nieuwe gear, auto, kleren, huis of club showen aan je vrienden online. Toch zou ik het erg fijn vinden als Rockstar besluit de beste elementen uit online naar GTAV te brengen. Ik zou er zeker voor terugkomen als het in een pakket wordt aangeboden, zelfs al moet ik daar 15 euro voor uitgeven.
Ik zou er zeker voor terugkomen als het in een pakket wordt aangeboden, zelfs al moet ik daar 15 euro voor uitgeven.
Ik denk dat ontzettend veel mensen die mening delen!
TBH zou ik er ook nog wel 30 euro voor betalen als het ook maar een beetje op The Ballad of Gay Tony of Lost and Damned lijkt.

Daarentegen heb ik een tijdje geleden gewoon rondgelopen (ja echt lopen :P) door Los Santos. En dat is wel echt weer een heel andere ervaring.
Tot aan de release van de Enhanced versie hebben ze wel DLC wapens etc aan last gen toegevoegd.
Je hoeft geen goede gamer te zijn in GTA online. Er is een auto-aim functie ingebouwd voor het schieten. Je hoeft dus alleen maar te richten en het spel volgt dan automatisch de speler waarop je wilde richten.

Verder ben ik met je eens dat de nieuwe vliegende auto's en what not het free roamen wat vervelend kunnen maken, maar met wat gepantserde auto's komt dat wel goed.
Dat is alleen op de console zo, bij de PC versie moet je wel degelijk richten.
Daar kan je auto-aim volgensmij gewoon aanzetten via de instellingen.
Dat kan inderdaad, dan wordt je wel gematcht met console spelers of andere PC spelers met die functie.
Van deze 100 miljoen, hoeveel zijn er dubbel/triple aangekocht door een gebruiker?
Ik heb b.v. GTAV op de xbox 360 en PC en denk er over om het misschien voor de PS4 te kopen.

Ik vind het k*t, dat ik voor elk platform een aparte licentie moet kopen. Maar het is niet anders.
Bij mij ging het zo: Op zich leek de titel me wel wat. Aangezien hij niet voor de PC uit was moest ik hem voor een console kopen(helaas). Dat werd de 360 omdat ik die controller veel fijner vind dan die van de PS3. Singleplayer uitgespeeld en klaar. Later kochten vrienden hem ook en die gingen online spelen(helaas met een PS3), ik moest en zou ook meedoen, maar ik wilde hem niet nog een keer kopen. Dus kreeg ik hem van hun voor mijn verjaardag. 2 Maandjes of wat later was de lol eraf. Een jaar later(o.i.d.) kwam de PC versie(die amper te vergelijken is met de previous-gen console versie), dus kochten we die ook omdat het zoveel fabeltastischer was. Ook deze lag na een maand of 2 bijna permanent stof te happen omdat we op een gegeven moment met een steeds kleinere groep online waren en er met vreemden voor mij geen enkele klap aan is.

TLDR: Ik bezit er dus inderdaad 3 en de anderen uit de vrienden groep 2(tenzij ze er één verkocht hebben natuurlijk).

Ik laat me nu dus ook niet meer verleiden door een console versie(ik zie mijzelf sowieso nooit meer zo'n ding kopen) en wacht op de PC versie, als die nooit komt dan niet. En dan ook alleen als er nog een fatsoenlijke single player in zit, want ik zit niet meer te wachten op de impliciete sharkcard reclame die Online is....

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 23 juli 2024 06:57]

Waarom doe je dat dan? Spel is toch overal hetzelfde.
Nee! Op de PS4 heb je veel, echt veel meer functies dan op de PS3. Alle nieuwe DLC's zijn nooit uitgebracht op de PS3 bijvoorbeeld.

@wica ik heb hem ook dubbel gekocht, eerst op de PS3 en toen de PS4 en het is elke cent waard geweest, met gemak. :)
Nee, niet helemaal.
De PC versie, kan je aanpassen en gaf een betere beeld dan mijn xbox 360.
Maar op een console, is het voor mij, even snel spelen.

En aan de PS4, zit ik te denken. Van wegen de het beeld kwaliteit weer.
Wist niet van de overige verschillen die @dehardstyler aanhaalt.
of mij als je 3x geband bent door no reason... dan maar nieuwe
1x de SP gespeeld en daarna eigenlijk niet meer aangeraakt. Mis toch (net als in GTA 4) iets in de SP waardoor ik het niet meer aanraak, San Andreas heb ik dan weer honderden uren ingezeten en de verhaallijn over de jaren heen tientallen keren gespeeld en nog kan ik me makkelijk zo nu en dan nog een uurtje vermaken in San Andreas met gewoon een beetje klooien.
Anoniem: 454358 @acst3 augustus 2018 11:01
Die oude games kon ik me ook uren in vermaken.
GTA 5 hebben ze denk ik te moeilijk gemaakt, als je bovenop een berg iemand neerschiet of omver rijdt staan er ineens 10 politie wagens op je heen. Of even snel een vliegtuig jatten zit er ook niet in, bij SA jatte ik altijd een straaljager, maar in 5 heb je weer direct xx sterren als je een vliegtuig crashed.
Anoniem: 444127 3 augustus 2018 12:32
Het is opvallend hoe weinig de prijs van een speel-licentie voor GTAV is gezakt bij Steam. Tot pak hem beet 1 jaar geleden was de prijs nog €40, bij sales minimaal €20. Normaal gesproken kost een spel na 1-2 jaar hooguit €15-20 tijdens een Steam Sale. Dat is vermoedelijk een indicator voor hoe goed het bleef verkopen, als je voldoende blijft verkopen dat je meer omzet hebt als je de prijs niet verlaagt doordat de extra winst per verkochte licentie zwaarder weegt dan het lager verkochte aantal licenties, dan verlaag je de prijs niet.
Of een indicator dat GTA VI (6) eraan komt en dat ze nu de prijzen verlagen net zoals met GTA IV?
Anoniem: 444127 @mcpoesen3 augustus 2018 16:12
Het ging erom dat de prijzen zo lang hoog zijn gebleven, niet dat ze nu ineens lager zijn.
Niet dat jij ongelijk hebt dat het zou kunnen dat GTA6 eraan komt afgaande op de tijdspanne tussen eerdere GTA-versies. Ik verwacht ook dat Rockstar ver is gevorderd met het maken van dat spel. Maar goed, de prijs is uiteindelijk een kwestie van hoe populair het is en allerlei andere factoren hebben enkel indirect - via de vraag - een invloed op de prijs. Als voldoende gamers zouden vermoeden dat GTA6 eraan komt ondanks dat Rockstar/Take2 bij mijn weten niets hierover heeft verkondigd dan zou dat de vraag kunnen doen dalen, de vraag zou ook kunnen dalen omdat de multiplayer al jarenlang niet goed werkt tenzij je een vast groepje hebt met wie je dat spel online speelt, dat heeft een flinke daling in de reviews op Steam veroorzaakt (mixed).

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 444127 op 23 juli 2024 06:57]

Ook mag het best gezegd worden, dat Rockstar Games hier gewoon een top game heeft neer gezet. En daar doel ik dan met name de PC versie van deze game mee, ookal kwam deze pas later uit dan de console uitvoeringen. Super actie van ze, dat ze de PC versie van deze game, grotendeels apart hebben "geschreven". Wat maakt dat de game vanaf het begin dat deze voor de PC gelanceerd was, gewoon meteen goed draaide, zoals je hoort te mogen verwachten. Hier zouden een hoop game studios tot op de dag van vandaag, nog steeds een voorbeeld aan kunnen nemen.
Anoniem: 444127 @SSDtje3 augustus 2018 16:18
Inmiddels is het spel wel wat gedateerd maar inderdaad, in vergelijking met eerdere versies heeft Rockstar/Take2 dit spel goed aangepast voor de PC, met de kanttekening dat het spel wel behoorlijk zwaar singlethreaded is voor de graphics (DX11) ondanks dat het een redelijk groot aantal CPU-kernen kan inschakelen. GTA5 is volgens mij het eerste spel van Rockstar waarbij ze die investering hebben gemaakt om het te optimaliseren voor de PC. Ik waardeer de graphics upgrade en de redelijk soepele performance en ik denk dat dat zeker bijdroeg tot het grote aantal verkopen van speellicenties aan PC gamers ondanks dat de prijs best hoog was in vergelijking met concurrerende spellen. Het positieve hieraan is dat dit een zeer duidelijk signaal geeft richting alle publishers dat het loont om spellen voor de PC te optimaliseren. Het blijkt nu voor alle publishers dat dit ook nog eens de deur openzet naar de mogelijkheid om jarenlang DLC's te blijven verkopen voor extra missies, verhaaltjes en customizing, hoe beter het spel is aangepast aan de PC hoe gemakkelijker je die DLC's verkoopt. Zelfs Ubisoft lijkt langzaam aan het optimaliseren voor de PC serieus te nemen, zie Far Cry 5 en zet dat af tegen Ghost Recon Wildlands.

Niet dat er niet nog veel winst te behalen valt, vooral DX11 is een struikelblok voor het optimaliseren, laten we hopen dat developers in de toekomst exclusief Vulkan gebruiken voor AAA-spellen. Ik zal hier nu niet verder over uitwijden omdat dat offtopic is.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 444127 op 23 juli 2024 06:57]

Spelis niet bepaald gedateerd..... Zeker de PS4/PC versie niet....
Vind jij? Voor de PC vind ik het toch best wel een beetje gedateerd, met de moderne hardware zou je het weer wat mooier en realistischer kunnen maken. Ze zouden bijvoorbeeld het haar (zie Rise of the Tomb Raider en Far Cry 5) realistischer kunnen maken en de belichting beter kunen maken, gebruik hierbij Rapid Packed Math en het draait nog beter op Vega-kaarten en toekomstige AMD-kaarten. De gebouwen in GTA5 zouden meer details kunnen krijgen, de textures zouden een hogere resolutie kunnen krijgen. Ook zou het spel aanzienlijk minder singlethreaded kunnen worden gemaakt voor de graphics door Vulkan in plaats van DX11 te gebruiken, een optie die niet bestond toen Rockstar aan GTA5 werkte en die nu wel bestaat. Het is nog steeds zo dat hoofdzakelijk de single-core performance bepaalt hoe hoog de FPS is zolang de bottleneck bij de CPU en niet bij de grafische kaart ligt, wat al snel het geval is (1070 of Vega56 bijvoorbeeld) en dat is voor 100% aan het gebruik van DX11 te wijten.

GTA5 heeft een aardige singelplayer en het ziet er nog steeds best leuk uit maar je ziet best wel wat verschillen in vergelijking met AAA-spellen van de laatste paar jaar qua graphics. Dat is niet erg, dat mag na al die jaren.
Over de PS4 laat ik me niet uit, ik game niet met consoles van Sony of Microsoft.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 444127 op 23 juli 2024 06:57]

Voor de genen die die het lang niet meer spelen. Start hem op met realistische mods. :9~ :9~ :9~ :9~

https://www.youtube.com/watch?v=FgLAXIHQwWw
Ik vind dat het er zo niet beter op wordt eigenlijk.
Ik ook niet. Realistisch is het nog steeds niet, alleen wat opgepoetste textures.
Geef mij het origineel maar.
GTA is een van de spellen die ik zowel voor console als PC aanschaf. Alhoewel de spellen identiek zijn, zijn het twee verschillende belevenissen. Misschien omdat je op de pc wat dichter op het scherm zit, en de details wat beter opvallen (en de iets fijnere besturing met toetsenbord en muis).

Nu nog hopen op een volwaardig 3d GTA avontuur op de Switch. Het was perfect op de eerste PSP (alhoewel het nu enorm gedateerd is natuurlijk), en liet zien dat dit goed past op een draagbare console. Helemaal omdat het spel opgedeeld is in kortere missies. Alhoewel ik de kans maar erg klein inschat. Een opgepoetste remaster van een ouder spel zou ik helemaal niet erg vinden :)
Ik heb zelf een draadloze controller aan m'n Pc hangen. Als ik dan stukken moet rijden of vliegen hang ik achterover en gebruik ik de controller, maar zodra ik in een missie ben waarbij ik veel moet schieten switch ik naar toetsenbord+muis. Best of both worlds :).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.