Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Take-Two heeft 90 miljoen exemplaren van GTA V geleverd

Uitgever Take-Two heeft sinds de release van Grand Theft Auto V in 2013 meer dan negentig miljoen exemplaren van de game geleverd. In het afgelopen kwartaal werd er weer een recordbedrag uitgegeven door spelers in GTA: Online.

Dat blijkt uit de kwartaalcijfers van de uitgever. In 2017 zijn er zo'n vijftien miljoen exemplaren van de game verkocht. De verkopen van de game blijven daarmee stabiel, want ook in 2016 leverde Take-Two zo'n vijftien miljoen exemplaren van het spel. Toen de game in 2013 uitkwam, werden er zo'n dertig miljoen exemplaren geleverd.

Game-analist Daniel Ahmad merkt op dat GTA: V met vijftien miljoen geleverde exemplaren het beter doet dan veel nieuwe games die vorig jaar zijn uitgekomen. Dat een game uit 2013 zo goed blijft verkopen is uitzonderlijk en waarschijnlijk met name te danken aan GTA: Online, waar steeds updates voor blijven uitkomen.

GTA: Online zorgde in het afgelopen kwartaal weer mede voor goede resultaten. Volgens Take-Two hebben spelers een recordbedrag besteed aan 'terugkerende uitgaven'. Daaronder vallen de Shark Cards in GTA: V, waarmee spelers met echt geld virtueel geld voor in het spel kunnen aanschaffen. Take-Two maakt niet bekend hoe groot het bedrag precies is.

Wel zegt Take-Two dat in het afgelopen kwartaal 32 procent van de omzet uit terugkerende uitgaven kwam. Dat is een groei van 64 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder. De kwartaalomzet bedroeg 480,8 miljoen dollar en de winst kwam uit op 25,1 miljoen dollar. Omgerekend ongeveer 20,5 miljoen euro.

Take-Two heeft dit jaar hoge verwachtingen van Rockstar Games, dat op 26 oktober Red Dead Redemption 2 uitbrengt. Volgens een gerucht krijgt die game een battle royale-modus, vergelijkbaar met PlayerUnknown's Battlegrounds. Met het blijvende succes van het onlinegedeelte van GTA: V wil Take-Two vermoedelijk eenzelfde succes proberen te behalen met Red Dead Redemption 2.

De ceo van uitgever Take-Two zei in een earnings call volgens Gamespot dat het doel is om 'zo innovatief mogelijk te zijn'. Hij noemt het succes van battle royale-games interessant, maar merkt op dat games die een afgeleide zijn van een ander spel, het nooit zo goed doen als het origineel.

Red Dead Redemption 2

Door

Nieuwsredacteur

127 Linkedin Google+

Reacties (127)

Wijzig sortering
Aantal gebruikers van GTA Online wisselt nogal, afgelopen december flinke piek gehad, verwacht i.v.m. de steamsales met de kerst.

Persoonlijk al een tijd gestopt i.v.m. de (bijna) onmogelijke grind, indien je nieuwere top items wilt.

Verwacht ook dat gebruik voorlopig weer af zal nemen. Ze gooien er regelmatig nieuwe content tegenaan, maar ik zie ook in mn steamlijst mensen steeds minder spelen. Hoop echt van harte dat RDR:2 naar de PC komt, maar gezien het aantal gebruikers van GTA Online op steam zal dat wel mee gaan vallen. Bij GTA 5 duurde ook lang voor het naar de PC kwam en RDR is nooit meer naar de PC gekomen.
Ik ben het niet eens met jou stelling dat de grind (bijna) onmogelijk is.

Je kan vrij snel een paar miljoen bij elkaar harken door bezig te zijn met je businesses.

Autos stelen en verkopen, coke lab, meth lab, bunker. Allemaal goed voor een hoop ingame poen. Je moet er uiteraard wel eerst geld insteken maar als je gta online wat vaker speelt word het al snel rendabel.
Dat bedoel ik, je moet eerst bizar veel tijd investeren om een beetje normale cashflow te kunnen genereren.

Begrijp me niet verkeerd, ben een groot fan van GTA, ondanks dat GTA 5 mij minder heeft weten te grijpen dan GTA IV. Het is voor mensen die een stuk minder gamen, ik game veel maar meer andere games, "onmogelijk" om een eigen schip, vliegtuig of bunker te kopen zonder shark cards. Hoeveel uur heb je wel niet nodig om voldoende geld binnen te krijgen? Ik meen mij nog te herinneren dat je na een Heist, wat toch redelijk wat tijd kostte, je 3,5 ton o.i.d. overhield, met geluk.

Nogmaals, het is misschien iets bijgedraaid, maar ik was eigenlijk verdomd blij met hackers die wat miljoenen dropten.
Ik heb het zonder shark card gedaan.. als je die nieuwe content leuk vind dan zit je binnen 3 weken redelijk actief spelen wel weer op een positief getal.

Ik vond het wel meevallen allemaal. Ik heb wel 100 maal het aantal uren in diablo 3.
Wat is redelijk actief spelen? Veel van ons hebben een full time en wat andere verplichtingen waardoor game-tijd kostbaar wordt. Dan heb je simpelweg de tijd niet om redelijk veel te spelen. En dan worden die drie weken er misschien wel 6 of meer. Dan is het gamen niet meer leuk omdat je dan ook min of meer aan het werk bent.

Ik heb de game al een poos achter me gelaten daardoor. Leuk al die DLC maar ik ben niet bereid tientallen uren te grinden om te kunnen genieten van een klein deel van die DLC.
Ikzelf heb ook een fulltime baan.

Daarnaast vind ik gamen wel leuk. Redelijk veel is 3/4 avonden in de week 3/3,5 uur spelen voor mij.

Blijkbaar verschilt het nogal per persoon wanneer het punt in aangebroken waarop "het niet leuk meer is", Ikzelf heb namelijk erg weinig het idee gehad dat ik voor die gta dollars "aan het werk" was. En dat simpelweg omdat ik gewoon een computerspelletje aan het spelen was.

Het komt er dus op neer dat steeds meer mensen steeds minder tijd willen steken in een game om iets voor elkaar te krijgen. Met dat in gedachte kan ik me ook niet voorstellen dat zoiets als op de vanilla manier raiden in world of warcraft ooit nog zal gebeuren.
veel mensen willen veel verschillende game ervaren maar niet de moeite nemen er iets voor te doen "grinden" , maar heebn daar in tegen wel een game library waar ze per game niet meer als 100 uur in hebben zitten
Ik wil best tijd steken in een game, da's het probleem niet. Zo heb ik nu zo'n 400 uur in PUBG zitten (en iets van 350 uur in GTA Online). Gamen doe ik redelijk veel en vaak samen met vrienden. Maar wat ik nu meer heb is dat ik niet uren wil wachten op wat voldoening. En dan ligt dat in GTA Online nog wat anders voor mij omdat je uren stopt in het spelen zodat je wat kunt kopen, om dat vervolgens keer op keer opnieuw te moeten doen. In PUBG werk je een half uurtje toe naar de winst en telkens word je een beetje beter maar wordt de uitdaging ook groter omdat je met beter spelers in een server komt. Zoiets kan dus in een half uur voldoening bieden maar na 3 uur biedt het nog steeds diezelfde voldoening.

In GTA ligt dat voor mij persoonlijk anders. Je speelt niet om te winnen maar je speelt om nieuwe dingen te kunnen kopen en dat blijft bijna oneindig doorgaan. Je speelt om bijvoorbeeld een cruiseschip te kunnen kopen, een soort statussymbool en dat boeit mij echt helemaal niks. Als ik speel dan speel ik voor mijn eigen voldoening, niet om een object te kunnen kopen.
Komt er dus op neer dat jij mazzel hebt dat shark cards bestaan. Kun je sneller je voldoening halen op die manier als je dat zou willen.
Mazzel? :+ 75 euro betalen voor 8 miljoen credits. Genoeg wagens van tussen de 1 en 2 miljoen. Een CEO office loopt van 1 miljoen tot 4 miljoen. Een Deluxo kost rond de 4 miljoen. Dus stel ik wil een CEO office, een Thruster (jetpack) en een Deluxo (auto) dan ben ik al door die 8 miljoen credits heen. En voor die 75 euro kan GTA V in zijn volledigheid bijna 2x kopen. Die verhoudingen zijn gewoon compleet zoek.

Dus mazzel dat die Shark Cards bestaan? Niet bepaald. In het begin waren de dingen in GTA: Online nog wel betaalbaar maar sinds het succes van de Shark Cards zijn de ingame prijzen voor nieuwe voertuigen, vliegtuigen, wapens, gebouwen, etc echt absurd hard gestegen. Waarschijnlijk puur en alleen om die Shark Cards interessant te maken. En daar heb ik echt een hekel aan. Prima dat je echt geld kunt betalen voor ingame geld maar hou het dan op z'n minst leuk qua wat je aan credits kunt krijgen voor echt geld.
Wat je nu verteld is wederom voor de een helemaal waar en voor de ander niet :)

Ik denk dat we het er maar op moeten houden dat mensen anders naar eenzelfde situatie kijken... ook afhankelijk van je (financiële) situatie.
Jij ziet 75 euro en denkt "shit, daar kan ik de game wel 2x voor kopen" wat zonde!?

Ik zie 75 euro en ik denk "top, met 1 druk op de knop kan ik een CEO office en wat coole shit proberen zonder dat ik uren hoef te grinden terwijl kinderen in m'n oor aan het schelden zijn"

Het is allemaal gewoon heel relatief, zoals @smellysock al zei. De keuze is aan jouw...
"Rendabel" verdien je ook geld terug dan?
Ofc. Je investeert in een deugslab. Vervolgens kun je drugs gaan verkopen. Na verloop van tijd heb je je investering terugverdient en genereer je poen.
Na verloop van tijd heb je ingame money. Dat is mn punt hier
Sorry ik begrijp niet wat je wilt zeggen :P
De boodschap is: Als je geld voor een shark card in gta online steekt, dan is dar voor goed weg
Daar heb je gelijk in.

Ik heb dat topic in mijn post (waar jij op reageerde) helemaal niet aangehaald. Vandaar dat ik het niet begreep :)

Ja, shark card kopen is euro's weg en die komen niet terug via gta. :P
Hij investeert geen echt geld, maar in-game geld.
Ook ik ben van mening dat het niet onmogelijk is.

Het word jou niet in de schoot geworpen en je zal er tijd in moeten investeren. Ik vind dat niet meer dan logisch. Het is niet zo dat je maanden moet spelen voordat je bijvoorbeeld een Hydra kan kopen of iets (tenzij je voor het eerst begint wellicht).

Met 3 vrienden een paar avonden Heistst doen of wat andere modes die goed uitbetallen kan in een week aardig wat opleveren.

Maar je gaat er wel uren achter zitten. Dat is ook wat zij willen....

[Reactie gewijzigd door Mit-46 op 8 februari 2018 11:34]

De meeste gamers spelen hun favoriete games uren en uren en uren.

Dit is waarom ik niet zo goed begrijp waarom iedereen steeds maar alles snel wil hebben in gta.

Wil je wat? Prima, moet je er wel even wat tijd en moeite in investeren.
Er is nogal een verschil tussen uren en uren plezier hebben en uren en uren grinden om daarna pas het plezier te hebben
Maar hoezo daarna pas het plezier? Ten eerste zijn de meeste DLC echt puur optioneel; zonder is het ook leuk. Ten tweede is het 'grinden' wat je moet doen gewoon online multiplayer fun. En na een aantal heists of captures etc kun je een leuk game item kopen.

Je moet gewoon even afstappen van het idee dat je per sé elk game item in bezit moet hebben denk ik.
Maar hoezo daarna pas het plezier?
Ik bedoel daarmee, dat als je bijvoorbeeld lang moet grinden voor die vette auto.. dan is voor mij het grinden het minst leuke en noodzakelijke kwaad, echter als ik de auto heb kan ik eindelijk genieten
Ten tweede is het 'grinden' wat je moet doen gewoon online multiplayer fun
Voor jouw misschien, ik begin er iig niet meer aan omdat ik het totaal niet leuk (meer) vind
Als RDR2 ook ingame purchases gaat bevatten (lees: betalen anders grinden) is R* een dief van zijn portemonnee als ze het niet op de PC uit gaan brengen
Hoewel ik in de tijd van het Wilde Westen mij minder dure aankopen kan voorstellen, zal Rockstar heus wel wat verzinnen. Raspaard, postkoets, ruige kroeg, plantage (zal i.v.m. huidige politiek klimaat wel weer niet kunnen) en dergelijke dingen lijken mij wel aardig.

Hoop zeker dat ze het op PC uitbrengen hoor, maar ik denk dit keer liever "vast niet" dan bij de eerste RDR van "aaaajoh, komt vast nog wel"....
RDR2 komt naar de PC. Dat is links en rechts als bevestigd.

Eén van de redenen hiervan (Thanks everyone!) is dat de CEO heeft ingezien dat het succes van GTA5 voor een groot deel te danken is aan de PC versie van die game. Ondanks de afname van verkoopaantallen van PC systemen, is gebleken dat PC gamers wel degelijk bereid zijn om geld uit te geven. Bovendien is MS ook bezig om de XBox en Windows 10 met elkaar te laten versmelten. dus ook vanuit microsoft zullen ze er alles aan doen dat de port goed verloopt.

C u in the west
Ik betwijfel dat de Steam stats alle spelers laten zien. Ik heb een boxed versie gekocht en heb daardoor geen Steam key maar een Rockstar Social Club key.

Als ik GTA Online speel doe ik dat dus niet via Steam.

Er zullen vermoedelijk meer Steam keys dan Social Club keys zijn gebruikt maar het is sowieso geen compleet beeld.
Maar dit is alleen op Steam. Ikzelf heb GTA V namelijk niet via Steam maar via Social Club. En daar kun je niet zien hoeveel mensen het spelen.
Sinds GTA 5 en Max Payne 3 ontwikkelt Rockstar met als basis een PC-versie. RDR1 is nooit naar de PC gekomen omdat de code een puinhoop is (niet rendabel dat te fixen) maar gezien het succes van GTA 5 en GTA: Online lijkt het mij wel duidelijk dat RDR2 ook naar de PC komt.
Ik geniet er van hoe een berichtje over een game die in 2013 is gereleased, in 2018 nog kan leiden tot zo'n berg reacties in zo'n korte tijd. Zo af en toe start ik het nog op (PS4 / 4k UHD groooot scherm) en ben nog steeds, en elke keer weer, flabbergasted van de mogelijkheden, de graphics en de plot. Prachtig als er weer zo'n "ho" voorbji loopt en d'r neus afkeurend ophaalt, of juist stopt en d'r telefoon pakt om een foto te maken van mijn auto. Ik gun de makers alles wat hen toekomt.
IK denk dat de game Red Dead Redemption 2 minder goed gaat verkopen.
Maar is ook logisch ook omdat vele GTA: Online niet goed vinden. Al snap ik dan niet dat er in het artikel staat mede mogelijk gemaakt door GTA:Online dat het zo goed verkoopt? Of komen de negatieve comments dan alleen uit Nederland?

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 8 februari 2018 08:39]

Maar is ook logisch ook omdat vele GTA: Online niet goed vinden.
Dit is natuurlijk onzin....weet je hoeveel spelers online heeft?

Tuurlijk je mag je mening hebben over online en de shark-cards maar populair is het nog altijd.
Ik vind het online gedeelte echt ruk. Het is super lang laden en je wordt veel uit servers geknikkerd, waardoor je weer moet laden.
Yup, gameplay is erg leuk, zeker met vrienden, maar de instabiele servers en hackers zijn toch een behoorlijke domper op de ervaring.
Gameplay is zeker leuk, maar wat mij heeft doen stoppen met spelen is het lange wachten. Dit is zeker al driekwartjaar geleden. Het wachten was bij het opstarten, zoeken van server met vrienden, zoeken naar heists en dan weer eens gekickt worden uit een server voor no reason. Dat met dat heists amper iets opleveren in tegenstelling tot shark cards vond ik het wel welletjes geweest.
en dan weer eens gekickt worden uit een server voor no reason.
Ik had dit probleem eerst ook. Lag blijkbaar aan mijn firewall, heb het opgelost door een paar poorten te forwarden in mijn router.
Dit dus.

Speel nu als ik online ga vooral races en deathmatch wat eigenlijk zonde is maar die heists kosten qua wachten en mensen die er opeens uit gaan en dat daardoor de hele heist wordt afgebroken teveel tijd voor niets.
Ben het met theduke eens dat GTA V zeker niet meer is wat het was qua aantallen. Op dit moment geeft Githyp.com aan dat GTA V met +/- 45.000 players (plek 5) niet in de buurt komt van de Top 3:
  • 1. PUBG - 900.000 players
  • 2. Dota 2 - 350.000 players
  • 3. Counterstrike - 180.000 players
  • 4. Rainbow Six Siege - 53.000 players
  • 5. GTA V - 45.000 players
Dat soort games pieken m.i. bij release, echter zakt het aantal serieuze gamers snel naarmate het aantal cheaters toeneemt. Helaas zijn deze volop verkrijgbaar voor games als GTA V - Battlefield - COD wat m.i. dan ook één van de redenen is dat deze laatste 2 niet in bovenstaande lijst staan.
Dat is natuurlijk wel enkel Steam, GTA V heeft ook een standalone client via social club
Klopt, echter geeft dit dan al wel een aardige indicatie
Naar mijn idee geeft dit totaal geen indicatie. GTA V is een consolegame bij uitstek, deze tel je niet mee?
Battlefield is een pc game maar die woord echter 3 keer meer gespeeld op de console dan pc...ook wel stat van niks.
Als je dat deelt door het aantal verkochte exemplaren op steam en dan maal het aantal totaal cross platform verkochte exemplaren zou het een indicatie kunnen geven. Het zegt ook niks over de ratio single tot multiplayer trouwens.

Maar PC gaming is niche en het aanbod is veel te breed om iets zinnigs te zeggen over console nummers, ook omdat je op de console los moet betalen aan de platform houder om on-line te kunnen spelen.
"Maar PC gaming is niche"

Mwhoa... niche vind ik wel heel erg kort door de bocht.

Ik geef je wel gelijk dat er gigantisch veel aanbod is op pc-vlak. Komt ook dat er gigantisch veel dingen die op een van de consoles uitgekomen is ook op de pc uit komen.
Van de 90 miljoen GTA V zijn er max 5 op PC verkocht.

Dat is een niche markt. Dat is niet negatief bedoeld, het is gewoon feitelijk als je naar de nummers kijkt. Exact de reden dat GTA V veel later op PC uitkwam dan op consoles.
Nou, maar 5 van de 90 miljoen? Ik denk dat je overdrijft... :)

De 5 miljoen die je bedoelt zijn alleen steam, maar er zijn nog genoeg figuren (zoals ik) die graag een fysieke versie in handen willen hebben, zeker vanwege de mooie box art die de GTA serie altijd al heeft gehad. Dus er is niks fatsoenlijks op te zeggen zolang Rockstar zelf geen precieze cijfers over uitbrengt.
Nope, 5 miljoen is zelf ruim over alle PC platformen heen.

PC is gewoon niet zo groot als iedereen denkt dat het is. We zijn hier natuurlijk op Tweakers en PC gaming is fantastisch maar de unit verkoop van PC games zet weinig zoden aan de dijk.

Qua omzet kan PC gaming aardig meekomen dankzij F2P etc. Het ging hier alleen om actieve spelers van GTA V en niet zozeer omzet.
Dat gaat beide kanten op natuurlijk. Als je buiten steam gaat kijken komen er een hoop games bij die meer spelers hebben dan GTA V.
In dit rijtje mis ik toch wel League of Legends, die hebben echt wel meer dan PUBG. Volgens eigen berichtgeving in oktober; "More than 27 million people play at least one game of League every day"
Dat lijstje laat zien hoeveel spelers er gemiddeld continue zijn volgens mij. Dat er 27 miljoen mensen elke dag wel een potje LoL spelen wil niet zeggen dat er gemiddeld steeds 27 miljoen spelers online zijn. Maar waarom je LoL mist in dat rijtje is omdat het niet te koop is op Steam. Dankzij Steam kunnen we stats in zien van aantallen spelers, maar Blizzard biedt die cijfers niet.
Shark cards altijd nog beter dan blind lootboxes. Je wil iets in game en dat kost x, dan kan je of de game spelen of een card kopen.

Gewoon lekker duidelijk en je word tot niks gedwongen.
Helemaal mee eens. Heb in pubg 6x dezelfde pet met een waarde van 0,1 cent |:( en zo nog veel meer dubbele intems.
Andere insteek, zelfde probleem.
"weet je hoeveel spelers online heeft?"
Als ik alleen de GTA-V Steam Charts al bekijk, zijn dat er nog steeds veel.
Althans meer dan ik persoonlijk had verwacht.
De cijfers hierin gaan terug tot de maand april van 2015 en zijn allemaal terug te kijken totaan het heden.

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 8 februari 2018 10:42]

http://steamcharts.com/app/271590#All

Op dit moment een dikke 45.000 spelers online. Het lijkt erop dat toch veel mensen GTA Online wel goed vinden.

Edit: en dat is alleen op STEAM

[Reactie gewijzigd door Redwood op 8 februari 2018 08:49]

45.000 is niks, op dit moment PUBG - 900.000 players. Daarbij zijn het voor GTA V ook singleplayer gamers, niet enkel online.
En dat is steam verkoop alleen...over groot deel kan wel daarbuiten zitten.
Ik denk dat Steam een goede indicatie geeft van het geheel. Steam is by far het meest gebruikte platform, daarbij is het logisch redeneren er ook nog. Vanuit logisch redeneren lijkt het mij een prima aanname dat
GTA V over de tijd in populariteit afneemt waar andere (type) games stabieler zijn qua players. Kijk daarmee bijvoorbeeld naar games als Minecraft die elke dag nog rond de 150.000 - 200.000 players heeft.
Steam is by far het meest gebruikte platform
Voor PC games, ja. Voor games die ook op console zijn te spelen, nee.
Nu noem je ook wel een uiterste. 45.000 is alles behalve niets want ze zijn daarmee wel het 5e meest gespeelde spel. Pubg inderdaad op 1 met 900.000 gevolgd door Dota, CS en Siege. GTA5, een spel van inmiddels 4 jaar oud toch nog op plek 5.
Dota 2 is ook 4 jaar oud, CS 5 jaar oud en scoren duidelijk veel hoger. Voor een online game is 45.000 spelers echt niks. Met 90 miljoen verkochte exemplaren betekent dit 0,05% online 8-)
Jij blijft maar onzin getallen plaatsen..
Die 90 miljoen is niet alleen pc.....
Je vergeet bij die berekening wel dat je nu niet de ps3, ps4, xbox 360, xbox 1 en rockstar games eigen shop meetelt. Ik ga ervanuit dat het grootste deel op consoles speelt. Kijk bijv naar de player breakdown van call of duty, battlefield e.d.
Siege, CS, Dota en PUBG zijn spellen die 100% gericht zijn op multiplayer. GTA is SP met een MP-element erin. Van die 90 miljoen heeft het gros het gekocht voor de SP ervaring en misschien een paar uur rondgekeken in de MP maar het daar niet specifiek voor gekocht.
Gta is 10 miljoen keer op steam verkocht, niet 90 miljoen keer. Dat is dus 0.5% online op hetzelfde moment. 1/5 mensen start het 1x per 2 weken op. Csgo zijn er 1.5% van de mensen online en 1 op de 4 mensen start het 1x per 2 weken op.
IK denk dat de game Red Dead Redemption 2 minder goed gaat verkopen.
Dit is niet eens zo'n gek statement.

Alleen jouw 'omdat' kan ik minder goed inkomen.

Ik denk ook dat RDR2 minder goed gaat verkopen omdat:
a) 90 fkn miljoen = insanity.
b) GTA is eigenlijk best een mainstream game.
c) Het merk GTA is belachelijk veel groter. Sure Red Dead is binnen bepaalde kringen wel echt 'een ding', maar ik hoef mijn zus er niet naar te vragen en die weet daadwerkelijk van de term GTA. Naast Mario, etc.

Dit is echt.. onvoorstelbaar impressive. Die game blijft maar verkopen.
90 fkn miljoen = insanity.
Deze kan ik wel verklaren denk ik: Ik kan zo al 6 mensen in mijn omgeving opnoemen die GTA minimaal 2 keer gekocht hebben ( + ik zelf ook, voor de PS3 en PS4 ), sommige zelfs 3 keer. En dat zie je in deze cijfers ook terug natuurlijk.
Is mijn mening ook. GTA5 kwam net voor de launch van de PS4 en Xbox one uit. Had deze samenmet mijn gehele omgeving eerst voor PS3 gekocht daarna voor PS4 een jaar later.
Eens. Speelt zeker mee.
Ook zijn rockstar games vaak zo multiplaform als je maar kunt bedenken.
Vergeleken met bijvoorbeeld Mario Kart Wii (@ 35miljoen stuks op 1 apparaat)

Maar zelfs met 45 miljoen stuks maakt het gehakt van bijna elke game.
Dus vind ik het nog steeds best indrukwekkend :)
Maar zelfs met 45 miljoen stuks maakt het gehakt van bijna elke game.
Dus vind ik het nog steeds best indrukwekkend :)
Daar ben ik het zeker mee eens! Het is echt indrukwekkend, maar dat is de game ook, dus volledig terecht. :)
Hoeveel individuele negatieve ervaringen heb je gelezen? Je ziet dat er 90 miljoen exemplaren verkocht zijn. Kijk even wat de verhouding is en stel jezelf dan nog een keer die vraag :P
Mensen geven sneller een negatief commentaar dan een positieve. Het feit dat het spel nog steeds zoveel verkoopt čn dat blijkbaar zoveel mensen shark cards kopen bewijst dat. Zelf speel ik het spel al sinds het uit kwam op de Xbox 360, heb het ook gekocht voor xbox one en PC, maar nooit shark cards gekocht.

Ik zit met smart te wachten op RDR2, en veel van de GTA Online community met mij.
Ik heb GTA Online inmiddels al 2,5 jaar niet meer aangeraakt. Toen was ik al klaar met het grinden en sindsdien zijn prijzen alleen maar meer gestegen :+ Op zich is er niks mis met Shard Cards, maar niet in zijn huidige vorm. Nu heb je voor 75 euro 8 miljoen ingame credits. Daar koop je echt bar weinig van terwijl je er twee keer de volledige game voor kunt kopen.

Liever zie ik dat je voor 5 euro 15 miljoen credits hebt en dat dat de enige keuze is. Daarmee kun je min of meer de DLC kopen. 15 miljoen credits is vaak te weinig om álles te doen of álles te kopen maar het geeft een lekkere duw in de rug en kost niet achterlijke veel echt geld. Dan had ik misschien nog wel wat credits gekocht omdat ik het niet meer zoek te gaan grinden en had ik het nog wat vaker gespeeld. Helaas zijn er blijkbaar voldoende mensen die geld uitgeven aan de huidige Shark Cards ondanks dat de verhouding echt en ingame geld compleet zoek zijn.
Persoonlijk nooit last gehad van GTA Online, dat hij af en toe geen verbinding kan maken (9/10x gaat het toch wel goed) met de servers is voor mij niet echt een "issue". En verder krijg je nog steeds nieuwe mogelijkheden dankzij de updates van Rockstar Games, dus ik zou niet weten waarom GTA Online niet zo goed zou verkopen.
Tuurlijk gaat die minder goed verkopen dan GTA V maar niet per se door het of/online deel. Puur gewoon omdat Red Dead Redemption alleen voor de consoles uitkomt.
Ik kan me inderdaad herinneren dat een aantal jaar geleden (rondom de release van GTA V, zo'n 4-5 jaar geleden?) ik problemen had met GTA: Online.
Nu speel ik deze game nog maar heel sporadisch, maar als ik het speel.. Nooit problemen?

Ik denk dat de negatieve comments vooral komen van mensen die het spel al een paar jaar niet meer spelen? Een vriend van mij die speelt vrijwel dagelijks GTA Online, die heb ik ook al jaren niet meer horen klagen (ook te zien doordat er bij zijn xbox status altijd staat dat die GTA aan het doen is haha).

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 8 februari 2018 09:04]

Nee, dit komt vooral omdat er veel mensen alleen geboeid zijn door negativiteit en ook meer geneigd zijn om negatieve recenties te plaatsen dan positief. Ik vind het juist leuk om online te spelen, zeker met een stuk of wat vrienden is het een prima avond vulling. Beetje dom ouwehoeren, wat geld verdienen en je nieuwe ride showen. Verder spelen we vaak een paar missies of een heist of een van de vele andere dingen die je kunt doen.
Wat ik lees is dat we waarschijnlijk geen GTA 6 krijgen, omdat GTA: Online zo veel geld binnen brengt, en het gaat voor bedrijven maar om een ding geld, dus denk jammer genoeg dat de GTA zo als we ding konden niet meer gemaakt gaat woorden.
De populariteit van deze game blijft mij verbazen. Kennelijk gaat quality over quantity niet altijd op in de game industrie. Allemaal kleine eenvoudige sub games vs een geavanceerde stand alone games. Leuk dat je kunt tennissen en auto’s besturen maar kies liever een echte tennis game of racer.
Onlangs begonnen met GTAV op de PC na jaren terug de PS3 versie gespeeld te hebben. Het blijft 4 jaar na dato nog steeds een episch meesterwerk waar niet veel games bij in de buurt komen. Grafisch nog steeds meer dan dik in orde en laat veel games nu nog achter zich. Dit in combinatie met heerlijk strakke 60fps en controller :)
Ik deel niet je mening, ik vind de game een samenraping van middelmatige micro games.
Dat mag, ieder zijn ding :) Die mini games zijn van ondergeschikt belang, net zo als GTA Online, dat boeit me echt helemaal niks en ga ik ook nooit spelen. De storymode is wat deze game zo goed maakt.
Ja ok, maar vanwaar dan die populariteit van juist dat online gedeelte? Naar mijn meing is voor de meeste de hoeveelheid van micro games de reden van populariteit.
Ja zeg het maar. Dat iets populair is wil niet zeggen dat het ook goed is. In NL is bijvoorbeeld 538 ook (by far) het meest populaire radio station. Dat ze vrijwel de gehele dag ongeďnspireerde bagger draaien vind de massa blijkbaar prima :)

[Reactie gewijzigd door Dhrax op 8 februari 2018 09:30]

Ja maar, dan kan ik niet schieten en racen. :( En dat is juist zo leuk. En gewoon random mensen neerknallen in Online is ook leuk natuurlijk. }>
Nou ik heb een paar weken geleden nog GTA: Online op gestart op de xbox en het valt mij op dat er nu veel meer interactie is tussen de online spelers in de grote ''stad''. Je kan andermans missies verzieken (of hun die van jou) bijvoorbeeld.
Mijn probleem met GTA is juist dat er veel en veel teveel te doen is en daar heb ik simpelweg de tijd niet voor. Je kan niet even 30 minuten het spel spelen en iets bereiken, dat weerhoud mij om het spel te spelen.

Dat tennissen en etc wordt volgens mij ook niet gedaan, is ook weer iets van: leuk dat het kan. Wel kan ik me indenken indien je niks te doen hebt buiten spelletjes spelen, dat je met GTA V heel veel uren plezier kan hebben.
Ja klopt, dat speelt ook mee. Tijd. Ik speel liever een 8-urige game zoals Wolfenstein 2 waarin je een topverhaal krijgt met geweldige gameplay en graphics dan die acht uur besteden aan fetch quests om auto's te stelen online bv, iets wat GTA IV en mij meteen deed doen afhaken.

That being said. Ik ben nog wel voornemens om The Witcher 3 en Zelda te gaan spelen, dus er zijn uitzonderingen bij games die veel tijd kosten, dus ja, het hoeft niet perse een slecht ding te zijn, veel content.
Helaas door het succes van online, is er nooit SP content bijgekomen. Ook duurt het nu wel lang voor GTA 6, (die hopelijk wel gewoon een SP versie heeft)
Ik had gehoopt dat alle voertuigen die online verkrijgbaar zijn ook in SP aanwezig zouden zijn. Maar nee... ;(
Dat is ontzettend jammer want ik heb niet veel met online spelen (modders etc) en de belachelijke prijzen van veel voertuigen.
Niet heel gek dat ze zoveel hebben verkocht.
Aangezien het eerst op de ps3 en xbox360 kwam daarna pc en daarna nog eens op de ps4 en xbox one.

Dat het nog steeds veel wordt gespeeld is ook niet heel raar. Gta komt nog vaak met updates voor gta online die bijv. een nieuwe heist of andere evenementen.
Als Red Dead Redemption 2 nog beter wordt als deel 1, dan kijk ik hier heel erg naar uit. Het verhaal van RDR 1 was naar mijn mening erg goed, en ik heb ook erg genoten van de online sessies.

Wat veel mensen zeggen, en wat "theduke1989" ook aangeeft, is dat mensen blijkbaar GTA V: Online niet goed vinden. GTA V: Online wordt nog steeds erg veel gespeeld, en Rockstar komt ook regelmatig met nieuwe updates uit zoals gamemodes en auto's. Natuurlijk is het niet te vergelijken met een MMO, maar naar mijn mening hoeft dat ook niet. De games van Rockstar zijn ook games waar je zelf toch het beste moet maken van een game, en wat ook niet erg moeilijk is. De ene keer zal je missions gaan doen, en de andere dag ga je lekker alles opblazen. Maar goed, iedereen heeft plezier in een game op z'n eigen manier.

Persoonlijk heb ik totaal geen hekel gehad aan de verkoop van de shark cards. GTA V heb ik vanaf het begin voor zowel de Xbox als PC gekocht, en ik heb nooit behoefte gehad om een sharkcard te kopen. Het verdienen van geld gaat erg makkelijk, alhoewel dat voor sommige als "grindy" wordt ervaren. Mensen willen immers tegenwoordig voor een duppie op de eerste rang zitten, dus dat is niet zo vreemd. En dat zie je ook terug in het gedrag van die groep mensen. 1 iemand zegt dat de sharkcards het spel hebben verwoest, terwijl het tegendeel wordt bewezen. Of ik nu ¤12,99 aan een WoW subscription uitgeef, of ik koop 1 keer in de maand een sharkcard in GTA V: Online, qua gedachtegang zit daar weinig verschil in.

Hetzelfde concept mag van mij best naar RDR 2 komen. Als de online gamemodus ook zo goed wordt waarbij je ook echte missions kan doen, dan zie ik het al helemaal zitten. Het enige nadeel dat ik had met GTA V: Online waren de hackers in de matches. Ik heb soms weken gehad waarbij je elke game wel een hacker tegenkwam die je insta killde, of die je teleporteerde naar een bepaalde plek met allemaal geld.
12,99 aan een WoW subscriptie kun je niet vergelijken met 12,99 voor een shark card.

Voor 14,99 koop je 1,25 mil. Daar koop je 1 auto voor, met upgrades zit je al gauw aan de 2mil.
30 euro betalen voor een fatsoenlijke supercar. Gaat echt helemaal nergens over.


GTA V is een grote money grab. Meer niet.
En ik hou mijn hart vast voor GTA 6. Dat zal nog een tikkeltje erger worden.
12,99 aan een WoW subscriptie kun je niet vergelijken met 12,99 voor een shark card.
Nee, want bij WoW *moet* je betalen, terwijl je bij GTAV er gewoon voor kunt kiezen om geen shark cards te kopen.

Mooie is dat een paar rijke fanatiekelingen veel geld er aan uitgeven en de game maar beter blijft worden terwijl je alleen maar eenmalig de game hoeft te kopen. Een hoop nieuwe DLC is ook gewoon gratis. En als je die shark cards volledig negeert en gewoon lekker speelt dan verdien je ook genoeg geld om af en toe wat DLC te kopen (niet alle DLC).
Ik vrees een beetje voor de toekomst van de Single Player GTA en aanverwanten (RDR is in zekere zin GTA in het wilde westen) door het succes van GTA Online.

GTA V heeft geen enkele Single Player DLC gehad waar GTA IV er nog 3 kreeg. Ik vrees dat Rockstar zich meer en meer zal focussen op de multiplayer kant waardoor de single player er onder komt te lijden. Iets wat jij bij een Call Of Duty ook zag gebeuren bijvoorbeeld. Single player is in een poep en een scheet uit te spelen.
Niet mee eens. Ik ben met regelmatig uren per dag spelen ruim een jaar bezig geweest voor ik GTA V StoryMode op 100%-status uitgespeeld had. Daarna ben ik pas met Online begonnen.
Ik bedoelde dat CoD in een poep en een scheet uit te spelen is ;)
Huidige GTA is inderdaad lang genoeg maar ik vrees dat men teveel gaat focussen op multiplayer waardoor de single player er onder komt te lijden.

/edit: beetje krom geformuleerd.

[Reactie gewijzigd door L1nt op 9 februari 2018 09:10]

Begrijpelijk wel. Leuke game en veel lol mee gehad. Alleen speel al meer dan 3 jaar niet meer online. Dat werd mij gewoon te eentonig. Kende elke steen al en had een mooie tank maar ja Trollen blijft ook niet eeuwig leuk :)
Mooi, dan hebben ze nu genoeg budget om eindelijk eens GTA 6 te gaan lanceren :p


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*