Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nest wordt weer ondergebracht bij hardwareafdeling van Google

Nest, de maker van onder andere een slimme thermostaat, wordt door moederbedrijf Alphabet weer ondergebracht bij Google. Daarmee wil het bedrijf de ontwikkeling van 'slimme' hardware voor in huis versnellen.

In een aankondiging zegt Google door te gaan met het combineren van hardware, software en diensten. De producten van Nest bieden al ondersteuning voor Google Assistant. Door de teams weer samen te voegen moet de integratie vermoedelijk nog meer aandacht krijgen.

Nest was na de overname door Google in 2014 al onderdeel van het hardwareteam van de zoekgigant, maar een jaar later werd het bedrijf afgesplitst, toen Google zich opsplitste in moederbedrijf Alphabet en vele andere bedrijven daaronder.

Volgens Google heeft Nest vorig jaar meer apparaten verkocht dan in de twee jaar daarvoor samen. Zelf heeft Google naar eigen zeggen tientallen miljoenen 'voor in huis' verkocht afgelopen jaar. Daarmee doelt het bedrijf waarschijnlijk op zijn Home-speakers met Google Assistant.

Nest bracht vorig jaar een beveiligingscamera en een goedkopere slimme thermostaat met een nieuw ontwerp uit. Ook kondigde het bedrijf een deurbel aan. Een woordvoerder van Google zegt tegen TechCrunch dat de producten van Nest onder die naam op de markt blijven komen en dat de ceo van Nest nu onder het bewind van Rick Osterloh zal vallen, die aan het hoofd staat van de hardware-afdeling van Google.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

08-02-2018 • 07:51

86 Linkedin Google+

Reacties (86)

Wijzig sortering
Die deurbel is trouwens nog niet op de markt... artikel doet anderszins overkomen..

https://store.nest.com/product/nest-hello/NC5100US

"This product is not yet released
You may pre-order it now and we will deliver it to you when it's available for sale."
Volgens mij zijn er, oa in Nederland, en ik meen in de hele EU, nog wat privacy plooien glad te strijken. Zo mag je als burger niet zomaar camera's op de openbare weg richten, daarvoor moet je een vergunning aanvragen, en deze smart deurbel doet precies dat, continue beelden opnemen. Dat wringt dus nog, zeker als je deze monteert als je bijvoorbeeld in een portiekwoning woont, dan film je sowieso je buren, en alles wat voorbij loopt over de stoep etc.
Volgens mij mag ik dat in Nederland juist wel op de weg, maar uiteraard niet op de tuin of het huis van de buren.De politie vraagt zelfs om je camera op te geven (camera in beeld). Als er dan wat in je straat gebeurt kunnen ze je vragen om de beelden.

Bron: Politie 'Camera in Beeld'.
(https://www.politie.nl/themas/camera-in-beeld.html?sid=d428b33c-beb2-4368-91dc-d29e7fdbb822#alinea-title-mag-ik-rond-mijn-eigen-bedrijf--woning-een-camera-plaatsen-die-opnamen-maakt)
Mag ik rond mijn eigen bedrijf / woning een camera plaatsen die opnamen maakt?
Het is niet verboden een camera voor de beveiliging van uw eigendom in te zetten. Wel zijn hier wat regels aan verbonden. Bijvoorbeeld:

Wanneer de camera beelden opneemt, moeten bedrijven/particulieren kenbaar maken dat er camera’s hangen. Bijvoorbeeld door een sticker of bordje bij de toegangsdeur. Daarnaast mogen de opgeslagen beelden doorgaans maximaal 28 dagen bewaard worden en mogen voor derden niet bereikbaar zijn.
U mag alleen opnamen maken met als doel persoonlijke eigendommen te beschermen en niet om de privacy van mensen, dieren, goederen te schenden. Maar als u bijvoorbeeld uw carport in beeld heeft en daarbij is het onvermijdelijk een deel van de stoep in beeld te hebben, is dit wel toegestaan. Enige overlap is namelijk soms onvermijdelijk.
Op de site van de Autoriteit persoonsgegevens staan alle regels rondom het gebruik van camera’s:

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/onderwerpen/cameratoezicht/cameratoezicht-en-rond-woningen
"

[Reactie gewijzigd door p0pster op 8 februari 2018 08:42]

In principe mag het niet, tenzij niet te voorkomen, en voor zover ik weet moet jouw belang groter zijn dan de privacy inbreuk. Bij een klein stukje van de stoep in beeld kan ik me dat voorstellen als de camera er in hoofdzaak hangt om je auto te beschermen die op eigen terrein staat, of een bij een deurbel die alleen opneemt enkele seconden nadat er iemand aanbelt en da weer stopt kan ik me ook voorstellen dat dit mag. Bij een deurbel die 24/7 de stoep / weg aan het filmen is heb ik dat gevoel minder. Daarnaast val je als je de openbare weg filmt ook direct onder de WbP en moet je volgens mij dus ook bordjes e.d. gaan plaatsen dat je opneemt.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 8 februari 2018 09:03]

Een sticker op je deur is voldoende en ja ik mag de weg voor mijn eigen huisdeur gewoon filmen. Dat is openbare ruimte. Bovendien is het volledig verdedigbaar dat jij de camera in je deurbel aan hebt staan om je eigen eigendommen te beschermen. Zo kun je namelijk zien welke ongenode gasten er aan je voordeur staan of je perceel op komen lopen.

Wanneer je bovendien weleens naar 'Opsporing verzocht' kijkt zie je regelmatig beelden voorbij komen (ook van privé personen) waarbij de camera op de openbare ruimte is gericht.

Dat is in Nederland gewoon toegestaan zolang het niet je intentie is om opzettelijk de privacy van anderen in het geding te brengen. Vandaar dat de maximale bewaartermijn niet langer mag zijn dan 28 dagen en deze beelden niet openbaar toegankelijk mogen zijn.

Kortom die deurbel is geen inbreuk op de privacy van anderen en ook geen probleem binnen de Nederlandse wetgeving. Hoe dat in andere EU landen zit weet ik niet, wel dat deze Nest deurbel in Nederland in principe gewoon verkocht mag worden, zolang er maar een sticker bijgeleverd wordt die jij dan op je voordeur plakt.

Sterker nog, dergelijke deurbellen zijn niets nieuws en worden volop verkocht.
Zelfs door zoiets als de gamma: https://www.gamma.nl/asso...ires/deurbellen-intercoms

[Reactie gewijzigd door p0pster op 8 februari 2018 09:25]

Ik stel daar toch nog wel wat vragen bij, zeker als je naar de beleidsregels kijkt. Zo moeten mensen in principe geïnformeerd worden over camera toezicht voordat ze gefilmd worden (sticker aan de deur lijkt me dan lastig om eerlijk te zijn), en mag je alleen delen van de openbare weg / openbare ruimtes filmen die absoluut noodzakelijk zijn om te filmen om de woning in beveiligen. Verder moet je er actief voor zorgen dat je zo min mogelijk openbare ruimtes / weg / eigendommen van anderen filmt. En je moet een duidelijke voor zover ik weer beargumenteerbare afweging maken tussen de privacy impact en jouw belang aangaande beveiliging.

Dat dergelijke deurbellen bestaan is duidelijk, echter zijn dat voor zover ik weet voornamelijk types die niet opnemen, en veelal alleen filmen als iemand daadwerkelijk aanbelt. Dat is heel wat anders dan een deurbel die 24/7 aan het filmen is, en deze beelden ook op kan slaan voor langere periode.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 8 februari 2018 09:50]

Ik snap niet dat jij gemint werdt terwijl de AP duidelijk is:

"Brengt u bij de beveiliging van uw huis eigendommen van buurtgenoten in beeld? Zoals het huis, de tuin, de voordeur of de garage van uw buren? Of brengt u delen van de openbare ruimte in beeld, zoals de stoep of de weg? Dan is de Wet bescherming persoonsgegevens van toepassing.

Dit betekent dat u rekening moet houden met de persoonlijke levenssfeer van de mensen die u in beeld brengt.

Het uitgangspunt is daarom dat uw camera de bezittingen van uw buurtgenoten en/of de openbare weg niet mag filmen. Daarbij filmt u namelijk mogelijk uw buurtgenoten (of andere personen). En dat maakt een te grote inbreuk op hun privacy." - bron: link in p0pster's reactie.

En daarbij heb je ook gelijk over het melden van toezicht, dat moet inderdaad al gemeld staan VOORDAT iemand de bewaakte ruimte betreed, dus een bord/sticker bij de ingang van de tuin ipv aan de deur.

[Reactie gewijzigd door DdeM op 8 februari 2018 10:44]

Openbare weg filmen mag alleen als het niet anders kan. Je filmt dus iets van jezelf, waarbij in de achtergrond dan de straat of stoep te zien is. Dat mag. Je mag niet (zoals een bewoner bij mij in het appartementencomplex doet) van achter een ruit naast de deur direct de straat filmen, door de camera direct op de straat te richten. Ook meldt diegene het niet, overigens.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 8 februari 2018 10:41]

Wat ik mij afvraag is hoe het dan met dashcams zit. Filmen we toch net zo goed de openbare weg?
Dashcams worden getolereerd in NL. Je mag er mee opnemen maar de beelden mogen niet gepubliceerd worden. De regels voor dashcams zijn dus losser dan voor camera's bij de deurbel. Op zich logisch, gezien de levensfeer.
In de basis mag je dashcam beelden maken voor bewijsvoering bij bijvoorbeeld een ongeluk, bijvoorbeeld voor de verzekering. Je mag ze echter niet op youtube of dat soort zaken zetten als de beelden zo duidelijk zijn dat mensen herkend kunnen worden, daarnaast gelden verdere regels voor personen die toegang hebben tot het kenteken register. (Let wel, dit zal met de komende nieuwe wetgeving veranderen, kentekens worden dan standaard gezien als persoonsgegeven waardoor er strengere regels zullen gaan gelden voor (dashcam) beelden met leesbare kentekens, uit mijn hoofd vergelijkbaar met de regels zoals nu van toepassing op herkenbare personen).

Van de Autoriteit persoonsgegevens:
Voorbeeld toegestaan particulier gebruik dashcam
Dashcams worden vaak gebruikt bij verkeersongelukken. De dashcam kan met het
beeldmateriaal van het verkeersongeluk zorgen voor het bewijs voor de verzekering. De
gegevensverwerking van het beeldmateriaal van de dashcam kan noodzakelijk zijn voor de
behartiging van het gerechtvaardigde belang van de bestuurder (verantwoordelijke van de
dashcam) om als bewijs te gebruiken voor zijn verzekering om zijn schade te declareren. Op
basis van artikel 8 sub f Wbp kan het gerechtvaardigde belang hiervoor een grondslag
bieden.
Je geeft zelf al het antwoord? Openbare weg filmen mag niet, tenzij onvermijdelijk binnen het redelijke.
Hoe weet je dat ?

Is het niet zo dat er alleen opgenomen wordt als er op de bel gedrukt is
Het staat bij de specs. Ze zeggen 24/7 streaming and continuous video recording,
Dank :)
Dat mistte ik nog
Er staat wel zo'n " * " bij zie ik, mogelijk dat ze bij de verkoop het land van aflevering zien, en een versie met een bepaalde firmware leveren, die dit in Nederland niet toestaat? Dan zouden ze iets hebben om te tonen aan het bevoegd gezag.
Nope, staat eronder:

*Video streaming, video recording and mobile require a working WiFI connection.
Zou je in de app de angle/bereik van de cam niet kunnen beperken? Zodat hij alleen je oprit filmt? Heeft Ring/Skybell ook niet zoiets?
Zou moeten kunnen, je kan in ieder geval bij de meeste camera's zones instellen. Zodra er in een zone iets beweegt worden de beelden opgeslagen. Helaas kun je zoals jij zegt niet zones onzichtbaar maken.
Op zich moet het met software wel te doen zijn dus ze moeten het kunnen inbouwen.
De deurbel neemt alleen continu op ALS je een abbo neemt, anders kan je alleen meekijken en dan is het privacy technisch precies hetzelfde als dat ik de hele dag voor de deur ga staan kijken.

Daarbij al zou je wel een abbo nemen en hij neemt op, dan neemt hij bij mij ook mijn auto die in een vak voor de deur staat op, dat daar dan toevallig een stuk openbare weg tussen ligt is jammer de bammer, maar dan mag ik mijn eigendom gewoon filmen.
Ik heb hier een smart deurbel van een ander merk. De openbare weg is daarop niet zichtbaar. Kwestie van de bel een beetje handig ophangen.

Bij een portiek weliswaar wat lastiger, maar als je daar met de buren uit komt moet ook dat wel lukken. Als je de bel niet onder een gunstige hoek op kun hangen kunt je desnoods een deel van de lens afplakken.
Dat het niet mag, verklaard waarom er in mijn straat al 3 huishoudens zijn met buitencameras. Er wordt geen fluit tegen gedaan. Behalve dat de gemeente nu ook het hele centrum aan het volbouwen is met camera's.

Ik vind de maatschappij echt kut worden, het gevoel van vrijheid is al jaren op angstvallige wijze aan het krimpen. Stations net zo, die hekjes en toegangspoorten geven mij geen extra veilig gevoel, wel wordt mijn vrijheid er door ontnomen.

Als Hitler nu zou opstaan, had geen jood de oorlog overleefd. Wat moet dat ee n ontzettend prettig gevoel zijn.
Dat was, oa dankzij die IBM ponskaarten en ons degelijke ambtelijke apparaat toentertijd ook al zo, het percentage overlevende joden was in Nederland een van de laagste in de door de duitsers bezette gebieden meen ik me van mijn lessen geschiedenis te herinneren. Ik bedoel maar te zeggen, daar voegt de hedendaagse digitalisering niet zoveel aan toe.

Dat er niet (genoeg) op gehandhaafd wordt, wil natuurlijk niet zeggen dat het dan maar wel zou mogen. Bijna alle gemeenten hebben wel een soort van ruimtelijke ordening app, waarmee je misstanden kan melden. Die heb ik hier gebruikt om een bult afval naast een woning te melden, en daar zijn even een paar toezichthouders langs geweest. Niet meteen, maar wat ze niet weten kunnen ze niet handhaven.
Enkel omdat Nederland de geloofsovertuiging bijhield... Nog steeds trouwens.

Door al die cameras, microfoons, lokatie bepalingen en de huidige techniek... Als de overheid het wilt, kun je nergens meer ongezien heen. Dat was destijds wel anders. Een paar joden verstoppen achter een boekenkast werkt niet meer.

In plaats van de meeste joden, als Hitler nu zou opstaan (en het is dom om te denken dat er in Europa nooit meer een tiran op zal staan), zal de successrate van het opruimen van ongewenst volk tegen de 100% aan zitten. Ik vind het uiterst ongemakkelijke gedachte.

Het wordt enorm versterk door dit smarthome concept waarbij een eventuele kwaadaardige overheid zelfs mee kan kijken en luisteren in de huizen.
Ik dacht dat het niet meer werd bijgehouden, maar enig speurwerk leert dat er wel een registratie plaatsvind waardoor we toch niet veilig zijn:

https://www.trouw.nl/home...-weet-te-vinden~a643d4b2/
Yup, wordt gewoon bijgehouden. De overheid weet gewoon dat ik katholiek ben en bij welke kerkgemeenschap ik nog ben aangesloten (ondanks dat ik meer agnostisch of atheistisch ben ingesteld, maar ik laat het want het is een stukje van mijn cultuur)

Een paar jaar geleden was er nog wat aandacht over dat er wat mensen bij de overheid het wouden afschaffen. Hele kerkgemeenschap in rep en roer.
Edit: Nvm.

[Reactie gewijzigd door RVervuurt op 8 februari 2018 09:12]

Video-deurintercoms worden al vele decennia op grote schaal toegepast. Hoorn van de haak en je kunt ook 24/7 meekijken. De nieuwere generaties kunnen in het netwerk gehangen worden en op elk moment dat je wilt video streamen naar welke plek je wilt; Ik heb nog nooit iemand horen klagen dat die dingen de openbare weg filmen! :)
Van Google zou je mogen verwachten dat ze voorop lopen met dit soort dingen maar een heel leger andere bedrijven biedt al jaren dit soort internetdeurbellen aan.
Nest had een redelijk leuke premiere met hun thermostaat maar daarna zijn ze een beetje ingedut.
Volgens de specs, zo te lezen geschreven door de marketingafdeling, hebben ze een paar features die concurrenten niet zouden hebben. 4:3 formaat ipv 16:9 vind ik nou niet echt een geweldige dealbreaker bijvoorbeeld. Maar goed, wij hebben al een Nest thermostaat, dan is de stap om er een Nest deurbel, ipv eentje van de concurrentie, al weer wat kleiner.
Aangepast :)
Mooi spul, voor de nog ontbrekende info die ze niet via je smartphone kunnen inventariseren.
Zeker mooi spul. Althans de thermostaat. De rest vind ik voor mijn gebruik wat overdreven. Dat Google of ander bedrijf kan meekrijgen wanneer ik gas verstookt en thuis ben (dat kunnen ze toch al zien aan waar mijn telefoon is) interesseert me niet, zeker niet als het een kostenreductie met zich meebrengt.
Nest/google kan nooit je vebruik inzien. Dat kan ik je vertellen omdat ik voor Nest werk. Voor troubleshooting moeten we altijd aan de klant zelf vragen om een screenshot van de energie geschiedenis te maken.
We kunnen ook niet zien wanneer je thuis of afwezig bent. De app geeft ook geen gps locatie door, alleen geo fencing. Wat wij wel zien is het serienummer, foutcodes, online status, nest sense enzo. Meer niet.
Wat leuk 9m een Nest medewerker hier te hebben. Ik heb geen klachten hoor, vind de thermostaat een visueel aantrekkelijk ding dat ook nog eens gebruiksvriendelijk is.
Mooi om te horen!

De thermostaat is zeker mooi, er komen nog zat nieuwe producten aan. Laatst al met de thermostat E mogen spelen. ;)
"wij van wc eend" gehalte is uiteraard erg hoog bij een bedrijf waar de moedermaatschappij toch niet zo goed bekend staat :+
Volgens onze installateur win je met zo'n smart-thermostaat niet eens genoeg tov een goed ingeregelde klokthermostaat (chronotherm IV bijvoorbeeld) om de aanschafkosten van bijvoorbeeld een Nest, terug te verdienen. Daarom hebben we er ook niet voor gekozen toen we 5 maanden geleden een nieuwe ketel hebben gekocht.

Wat zo'n ding doet, is mensen bewust maken van het stookgedrag, oa omdat je met een kekke app alles kan zien, en je bij bijvoorbeeld Nest elke maand een kek statistiekje krijgt met een groen blaadje. Als je voorheen 2x per dag die ronde honeywell een slinger gaf, dan win je wel wat, maar als je al bewust stookt, is er gewoon niet zoveel meer te winnen.

We draaien nu 3 maanden met de Nest, maar de paar kuub gas minder tov vorig jaar komt door de nieuwe ketel, niet die Nest. En al was het wel zo, dan verdienen we met die paar tientjes minder gasverbruik per jaar dat ding lang niet terug tijdens de geschatte levensduur ervan. We kregen hem gratis bij Essent, inclusief installatie, dus dat afschrijven geldt bij ons niet echt.
[..] om de aanschafkosten van bijvoorbeeld een Nest, terug te verdienen. Daarom hebben we er ook niet voor gekozen [..]

[..]
We draaien nu 3 maanden met de Nest,
[..]
We kregen hem gratis bij Essent, inclusief installatie, dus dat afschrijven geldt bij ons niet echt.
Huh? Spreek je jezelf nu tegen in je eigen bericht of snap ik er helemaal niets van?
Ik heb het wat krom opgeschreven. We hebben er voor gekozen om bij koop en plaatsing van de nieuwe CV ketel, geen slimme thermostaat erbij te nemen, maar onze oude Chronotherm IV te blijven gebruiken. (elke CV fabrikant heeft tegenwoordig een eigen slimme thermostaat oplossing, Intergas ook). Een paar maanden later kwam Essent met de actie dat je een gratis Nest + installatie kreeg bij een 5 jarig energiecontract, en het onze liep net af, dus toen hebben we daarvoor gekozen. Met als belangrijkste reden overigens dat de tarieven leuk lager waren als ons oude contract.
Met een vijf-jarig contract betaal je per jaar een Nest teveel ongeveer aan misgelopen overstappremies, etc. Nogal wiedes dat ze hem weggeven. :+
Je wil niet weten hoe laag onze prijzen nu zijn. :-) En als ik kijk door hoeveel hoepeltjes collega's wel niet moeten springen bij het overstappen om die premies ook daadwerkelijk te krijgen, heb ik daar, om de grote maar vaak miskende filosoof van onze generatie, G Joling, te citeren, de kracht niet meer voor.
Hmm, ik zit ook bij de een na goedkoopste die ik kon vinden en die leveren pro actief een cashback. Nog geen enkele seconde moeite voor hoeven te doen.
Ah zo. Duidelijk verhaal.
Ze kregen 'm er gratis bij, ze hebben er zelf niet voor moeten kiezen, zo lees ik het toch :)
Maar hij schreef "Daarom hebben we er ook niet voor gekozen "
En ik las.. 'dus je kiest er niet voor, maar draait er al wel 3 maanden mee.'
Ongeacht of ze hem gratis kregen was het toch een raar verhaal. Ook gratis dingen kun je niet voor kiezen namelijk.. Maar goed, het is me duidelijk nu haha
Wij zijn met onze Tado ook niet of nauwelijks goedkoper uit. Wel veel comfortabeler. Ik heb hem aan onze Homey gekoppeld, welke dmv bewegingssensoren (in eerste instantie bedoelt voor de verlichting) weet welke ruimtes er wel en niet in gebruik zijn. We stoken nu veel gerichter dan voorheen.
maar of dit een blijvertje is, moeten we nog maar eens zien na een jaar gebruik.
Eerder zeg je;
We draaien nu 3 maanden met de Nest,
Probeer eerst je verhaal even consistent te krijgen want zo krijg ik de indruk dat je het apparaat helemaal niet hebt.
tja, gratis bij essent, denk je dat essent ze voor niets krijgt bij googel :+

Hoe dom kun je zijn, linksom of rechtsom is die nest echt wel betaald, misschien niet de catalogus prijs, maar betaald word ie :X
Maak je wel vaker wildvreemden voor dom uit, zonder alle ins and outs te kennen? Beetje kort door de bocht, vind je ook niet?

Maar goed, ze krijgen ze vast niet gratis nee, het zijn beide bedrijven, geen liefdadigheidsinstellingen, dus ik zou ook niet anders verwachten. Dat gezegd hebbende, Essent zal zeker een leuke volumekorting bedongen hebben, en Nest, naja v/h Alfabet nu weer Google, zal er op hun beurt ook wel wat voor over hebben gehad om zo serieus in de vijver van Eneco met hun Toon, te kunnen gaan vissen.

Als ik én er ~15 euro/maand op vooruit ga qua energietarieven, én een apparaat met een retailprijs van een kleine 250 euro geïnstalleerd en wel erbij krijg, vind ik het een goeie deal, afgezet tegen zelf een Nest los kopen en installeren. In diezelfde vergelijking hebben we dat Toon ding ook meegenomen, maar de energieprijzen van Eneco waren hoger dan dat we al hadden onder ons oude Essent contract, dus dáár hadden we gedurende de looptijd inderdaad het apparaat een paar keer extra "afbetaald".
Ik moet wel zeggen, hij is minder fijn/nauwkeurig als onze oude Chronotherm IV. Alstie naar 19,5º moet, schiet hij altijd door naar 20, en soms zelfs 20,5, en dat na toch al 3 maanden "leren". Dat las ik bij meer reviews, dus onverwacht is het niet helemaal, maar of dit een blijvertje is, moeten we nog maar eens zien na een jaar gebruik.
Indien je opentherm gebruikt, probeer eens om de voorloop temperatuur iets lager te zetten. Instellingen, apparaat, pro configuratie, doorgaan, voorloop temp daar wat lager zetten.

Dan warmt de ketel wat minder warm op en heb je minder last van overschot.
Intergas zou opentherm moeten zijn meen ik, hij is voor ons geïnstalleerd, dus ik heb niet alles meegekregen, maar dit zet me zeker op het goede spoor, thanks!
Bij apparaat en dan pro configuratie kun je zien op welke manier je heatlink zit aangesloten, aan/uit of opentherm. ;)
Opentherm, heb m nu 5 graden lager gezet. Es kijken wat dat doet.
Die temperatuur met 5 graden verlagen was de truc, nu schiet 'ie veel minder door, dankjewel!
En als die data in handen van anderen komt, wanneer jij thuis bent? Daar weegt een beetje kostenreductie niet tegen op.
Met die redenatie kun je beter geen internet in huis hebben.
Wat nou als je WIFI of LAN logs in handen komen van anderen, dan weten ze ook wanneer je thuis bent.
Of de logs van de GSM mast.
Ik denk dat het als je wil weten of er iemand thuis is ADHV de data van je thermostaat, dat het sneller is om op een koude dag een warmtecamera op ene huis te richten.
Wat is dat toch altijd dat als er iets van Google in het nieuws is dat dit de eerste gedachte is. Ook Google is niet gek, als alles maar dan ook opd straat komt te liggen dan stopt het voor hen ook. En er zijn zat andere aanbieders van dergelijk spul, dus je hoeft het niet perse van Google te kopen,
Mwoa, dat SSID sniffen met hun streetview auto's heeft ze niet al te ver in de problemen gebracht, ondanks de (politieke) ophef daarover toentertijd. En mensen die ik ken die er toen over vielen, terecht overigens, gebruiken nu wel google maps als navigatie in de auto. ;)
Ja dat klopt, en daar zie je maar weer dat 'men' zich er kennelijk minder aan stoort dan een selecte groep mensen doet vermoeden.

Ben het er mee eens dat het geen top actie was en na de bezwaren zijn ze er volgens mij ook mee gestopt. Of het nu echt heel erg is... tjah vraag het me af...
Ja vreemd he, dat dat de eerste gedachte bij Google is. Verbaast me nog dat je omhoog gemod wordt.
"Het klopt dat hun primaire inkomsten bron is het verhandelen van gegevens, en wie zegt dat dat nog steeds het geval is?!"

Dat zeggen de jaarcijfers, zo rond de 80% van de inkomsten zijn inkomsten uit ads.
Nou, volgens mij ontwikkelen ze deze producten juist om nog meer gegevens van je te verzamelen en je nog afhankelijker van hun diensten te maken (en daarmee indirect opnieuw meer gegevens van je verzamelen, namelijk via hun andere diensten).

Het lijkt me sterk dat Google (Alphabet) verwacht dat de markt van dit soort devices binnen afzienbare tijd vergelijkbaar groot zal zijn dan hun data / advertentie markt.
Tja, je in huis temperatuur is zeer belangrijk voor Google. Alle overige info hadden ze al van je :+

Je kunt enorm vasthouden aan je privacy, dan koop je dit soort apparaten gewoon niet.
als ze alle overige info al hebben...dan weten ze dus eigenlijk alles al....wat maakt deze info dan nog uit?
Ja en Apple, Microsoft en Amazon, zijn zeker de helden? Al die tech bedrijven zijn in dat opzicht allemaal hetzelfde en ze hebben uiteindelijk allemaal hetzelfde doel en dus zijn ze ook geen haar beter. Misschien zelfs nog wel slechter omdat ze minder open zijn in hun doeleinden

Zo moet ik bijvoorbeeld bij Apple (maar ook bij MS of Amazon) tegenwoordig minstens 8 pagina's aan disclaimers doornemen vol met juridische termen en uitspattingen. Echter omdat het zoveel is leest niemand ze, bovendien zijn ze zo opgesteld dat er weinig van te begrijpen valt. Accepteer ik die gebruikersvoorwaarden niet, dan kan ik het apparaat ook niet gebruiken. Dus doe nu niet alsof anderen heilig zijn. Big data verzameling is voor ieder tech bedrijf de toekomst en de anderen zitten echt niet alleen op die berg aan informatie omdat ze ze je jou zo lief vinden en je willen helpen.

Je kunt bashen wat je wilt, maar je steekt je kop in het zand en hebt een dikke plank voor je kop als je het idee hebt dat anderen het beter met je voor hebben.

Overigens zeer tevreden over de Nest hier in huis.

[Reactie gewijzigd door p0pster op 8 februari 2018 08:23]

Sowieso zijn gebruikersvoorwaarden een beetje vreemd verhaal. Het wekt de suggestie dat je redelijkerwijs kunt kiezen om een apparaat niet te gebruiken.

Bij een gloednieuw apparaat heb je die keuze wellicht, je kunt het immers nog terugbrengen. Maar ook bestaande apparaten veranderen regelmatig nog de voorwaarden.

Zit je op je 3 jaar oude TV te kijken, krijg je daar opeens voorwaarden waar je het niet mee eens bent. Wat nu? Nieuwe TV kopen? Zullen maar weinig mensen een acceptabele keus vinden, denk ik.
Google Assistant via de Nest Protect binnenkort? :9
Ik zou het in ieder geval fijn vinden. Dan kan ik de bewegingsdetectie misschien ergens voor gebruiken. Nu is dat zo'n nutteloos onderdeel van de Nest Protect.
Echt? Ik vind die Pathlight en Nightly Promise erg handig hoor! En via de integratie met IFTTT houden ze me op de hoogte van beweging in huis als ik weg ben.
Sorry, ik ben niet echt duidelijk. Pathlight en Nightly Promise zijn echt handige functies. Ik heb de Nest protect ook gekocht omdat het een tof product is die veel vernieuwing en handigheid brengt (dat en de CO detectie). Ik had alleen graag een open API gewenst van de bewegingsdetectie zodat ik er iets meer mee kon doen bijvoorbeeld in Domoticz of homekit (lampen?).

Ik ben niet bekend met de ondersteuning van IFTTT dus ik ga mezelf maar weer even inlezen. Bedankt voor de tip!

/Edit: Geen idee, hoe jij dit doet maar IFTTT heeft geen trigger voor bewegingen alleen in geval van alarm:
  • Smoke alarm emergency
  • Smoke alarm warning
  • Carbon monoxide emergency
  • Carbon monoxide warning
  • Battery is low

[Reactie gewijzigd door dycell op 8 februari 2018 13:58]

Nee klopt, en dat zal hoogstwaarschijnlijk om de zelfde reden zijn als die @Rainbow_Dash hieronder aanhaalt: veiligheid. Het straat ook niet zo lekker af op je bedrijf als die nare Tweakerts tegen valse alarmen oid aanlopen natuurlijk :)
Bewegings detectie wordt alleen voor pathlight en de thuis afwezig gebruikt. Met ifttt kun je de bewegingssensor gebruiken. Echter wil je niet dat door een foutje in de api een vals alarm triggeren. Vandaar dat het dichtgetimmerd zit.
Gaat niet gebeuren, nest protect is een veiligsproduct, en om de speaker te gebruiken voor andere zaken dan alarm/waarschuwingen geeft mogelijke problemen. Speaker is daar niet voor gemaakt. De microfoon wordt alleen gebruikt voor zelf controle. Door de hele dag de microfoon aan te laten staan, krijg je ook weer privacy issues l.
Begin vorig jaar had nest een marktaandeel van 8% op het gebied van slimme thermostaten in Nederland.
Het totaal was 880.000, dus een snelle rekensom leert mij dat er toen een kleine 70.000 nesten in ons land te vinden was. En dat aantal was nog aan het groeien.
Volgens de cijfers zijn er 7,7 miljoen huizen in ons land, wat ruwweg 1 op de 10 betekent voor de ratio slimme thermostaat en domme. En 1 op 100 voor nest specifiek.
En dat is alle huizen meegerekend waar een eigen thermostaat mogelijk niet mag/mogelijk is.
Wat ik vooral jammer vind is dat al deze slimme thermostaten alleen maar met hun eigen dienst kunnen verbinden. (Alhoewel je daar dan wel vaak weer API's van kunt aanroepen.)

Ik had liever een gestandaardiseerd communicatie protocol gezien, waarmee je vervolgens zelf kan kiezen welke "slimme" regeldienst je gebruikt. Volgens mij had dat meer concurrentie en een snellere innovatie opgeleverd.
Dan bij deze, ik heb een Nest, laatste generatie. Nu ken je er wel 1.
Dan ga ik ook nooit een Nest product aanschaffen. Google wordt te groot en verzamelt veel te veel data vind ik.

Edit, kritiek = -1?
Lekker.

[Reactie gewijzigd door Boost9898 op 8 februari 2018 11:27]

Bij Google verwacht ik dat ze hun veiligheid nog op orde hebben. Bij die rebranded chinese apparaten die alle energieleveranciers verkopen verhuren is het nog maar afwachten...
Wat is dan het grote verschil? Qua bedrijfsleiding zitten er toch geen (grote) verschillen tussen Google en alphabet?
Ik ben het ergens met je eens, hoewel dit in mijn geval niks met Google te maken heeft. Heb een Nest gehad maar ik vertik het om ergens een account aan te maken als ik dat onnodig vind. Een account voor een thermostaat gaat me dus te ver en dan heb je niks aan Nest. Een gehackte Toon is een prima alternatief (maar ziet er iets minder mooi uit).

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door netmeester op 8 februari 2018 14:13]

Van mij mogen ze alles weten. Aangezien dat toch al het geval is. Of je nou wel of niet smart bent