Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nest maakt Cam IQ-outdoorcamera in Nederland beschikbaar

Nest heeft de outdoorversie van zijn Cam IQ-bewakingscamera in Nederland uitgebracht voor een prijs van 379 euro. Deze camera is in staat personen te herkennen en vervolgens een notificatie naar de eigenaar te sturen.

Volgens de aankondiging van Nest is de achtmegapixelcamera in staat om 1080p-beelden met 30fps vast te leggen, overdag gebeurt dat met hdr. Het apparaat ondersteunt verder 12x zoom en kan persoonsmeldingen naar de eigenaar sturen. De camera blijft de gedetecteerde persoon automatisch volgen en zoomt op hem in. Bij het terugkijken van beelden selecteert de software bovendien automatisch de relevantste beelden. De camera moet op een stopcontact worden aangesloten.

Er is ook geluidsdetectie aanwezig, zodat de camera een notificatie kan sturen als mensen in de buurt praten of als er een hond blaft. Deze functie is echter alleen beschikbaar met een abonnement. Door middel van een ingebouwde luidspreker kunnen gebruikers via de camera communiceren of een waarschuwingstoon afspelen. Daarnaast is de camera 's nachts te gebruiken met behulp van 850nm-infraroodleds. Het apparaat communiceert via 2,4GHz-wifi en er is ondersteuning voor ble aanwezig.

Gebruikers kunnen een zogenaamd Nest Aware-abonnement afsluiten, waarmee ze bijvoorbeeld activiteitenzones kunnen vastleggen en meldingen voor bekende gezichten kunnen instellen. Het abonnement biedt opslag van beelden voor een periode van vijf, tien of dertig dagen voor respectievelijk vijf, tien en dertig euro per maand.

Alphabet bracht Nest eerder dit jaar weer onder bij de hardwareafdeling van Google, na een eerdere afsplitsing. Nest is in 2014 door Google overgenomen.

Door

Nieuwsredacteur

87 Linkedin Google+

Reacties (87)

Wijzig sortering
Gebruikers kunnen een zogenaamd Nest Aware-abonnement afsluiten, waarmee ze bijvoorbeeld activiteitenzones kunnen vastleggen en meldingen voor bekende gezichten kunnen instellen. Het abonnement biedt opslag van beelden voor een periode van vijf, tien of dertig dagen voor respectievelijk vijf, tien en dertig euro per maand.
Ik lees hier niets over het 5 dagen opname abonnement dat ze hebben uitgebracht van Nest Aware tegelijkertijd met deze camera. Die is 50 euro per jaar. Ook lijken veel mensen hier in de comments te denken dat de prijzen per maand zijn, dat is niet zo. Het is jaarlijks, de eerste is het duurst en elke volgende camera kost 50% van de abonnementsprijs per jaar.
https://nest.com/cameras/nest-aware/
Prijzen zijn dus sowieso per jaar goedkoper!

Ik heb er hier ook een paar hangen en eigenlijk nooit false positives dankzij Google Machine learning. Hij herkend het verschil tussen een kat, grote hond, persoon, vogel. Je stelt hem dus zo af hoe je zelf wil. Verder gaan de opnames altijd goed en werkt het lekker snel.

Het voordeel van de IQ is dat je eindelijk gebruik kan maken van een netwerkkabel. De andere Nests werken allemaal over wifi.
* Kecin haalt wel een IQ voor de oprit :)

En overigens, tuurlijk kunnen dieven je wifi jammen. Maar wen bivakmuts is makkelijker of een 50 dollar kostende laser uit China om een lens door te branden of tijdelijk uit te schakelen zijn de problemen ookal niet meer. Al let al zet Nest hier een mooi product neer, de aanschafprijs zou echter wel iets lager mogen. Maar de markt waar ze zich op focussen is die met de mensen zonder NAS, alles via een app (zoals hun Thermostaat, Alarmsysteem, Rookmelders, etc) en vrijwel idiotproof om te installeren :).

[Reactie gewijzigd door Kecin op 10 april 2018 11:54]

Aanschaf prijs lager?

Kun jij een link van een Chinese webshop verstrekken naar een camera met 8 megapixel/12x zoom?

Prijs is scherp. Functies ideaal en voor die prijs onvindbaar.

Zoals vaker bij Google verkopen ze tegen kostprijs aan en verdienen ze aan data / abonnement.


Enige wat ik.artikel niet begrijp "overdag dvr nodig".

Ik neem aan dat abonnement opslag en functies dankzij de cloud beschikbaar zijn en dat camera zelf geen verwerking doet.
Mwah het is wel 12x digital zoom.

Aanschafprijs voor de gemiddelde consument is hoog.

[Reactie gewijzigd door [Remmes] op 10 april 2018 15:50]

Voila;

8 MP en 12x digital zoom kan altijd.

https://nl.aliexpress.com...ae803_1&priceBeautifyAB=0

Echter de Nest presteert veel beter en ik zou de Nest aanschaffen.
Weet niet hoe je erbij komt dat je gebruik kunt maken van een netwerkkabel hoor, maar deze werken zover ik weet puur over WiFi.
Waarom geen camera ter grootte van een speldenknop? Deze wordt toch zo gespot en van de muur afgerost?
Lekker handig, maximaal 30 dagen voor maar liefst 30 euro in de maand. De periode dat deze voor mij van pas zou moeten komen gaat dus sowieso al niet lukken, want ik ben soms 60 dagen achter elkaar weg van huis.
Ik weet niet hoe het in Nederland geregeld is, maar in BelgiŽ is het verboden om beelden van camerabewaking langer dan 31 dagen op te slaan, tenzij die beelden als bewijsmateriaal nodig zijn bij overtredingen of criminele feiten.

edit: uitzondering wanneer die camerabeelden enkel binnenshuis gemaakt worden, dan is er voor zover ik weet geen aangifteplicht en maximale bewaartermijn.

[Reactie gewijzigd door GORby op 10 april 2018 13:49]

Voor zover ik het begrijp mag het binnenshuis, en alles buiten maar dan alleen dat op je eigen terrein.
Zodra het in BelgiŽ buiten is, is er meldingsplicht en een maximale bewaartermijn. Wanneer het openbare domein gefilmd wordt (dus niet een stukje weg mee dat aan je oprit grenst), moet daar toestemming voor gevraagd worden.
Is er in Nederland ook een maximale bewaartermijn voorzien?
Ik zie hier https://autoriteitpersoon...egels_cameratoezicht-.pdf op pagina 23 staan dat er niet echt een termijn is. Wel worden 4 weken genoemd daar, maar dat is zo te lezen meer een richtlijn. Als ik pas over 2 maanden thuis ben omdat ik in het buitenland was, dan mag ik die beelden nog wel gebruiken als er ingebroken zou zijn lijkt me. Als ik ze maar verwijder nadat ik ze aan de politie heb doorgespeeld.
Cam ziet er mooi en compact uit. Ben benieuwd of dit ook met Synology Security station zou gaan werken.
Heb een Nest Cam, en deze is niet compatible met Synology Security station. Dit ook door de reden dat de beelden op private Google servers staan en je ze niet standaard kan benaderen. Alleen met een Nest Aware abo kan je deze ophalen. Maar alleen via de Nest Home App en niet op een andere manier.
dat private google is niet zo private. private is als ze thuis op je eigen server staan. Bij google wil het zeggen beschikbaar voor analyse door google. Met de mogelijkheid dat ook de amerikaanse overheid gaat meekijken en zelfs google jou beelden kan analyseren. Waar komt anders de herkenning van gezichten vandaan.

Nu iedereen wakkergeschud is door facebook en verkoop van info, moet je ook eens gaan nadenken over nest en google en of het wenselijk is dit allemaal zo maar in hun cloud ter analyse op te slaan.
Ja en zo heeft iedere partij wel iets voor of tegen zich. Google, Facebook, MS, Apple etc etc. Als je zo gaat denken kun je niks meer aanschaffen. Wie weet heb je bij je Hikvision of UniFi camera's ook wel ergens een scriptje lopen of iets wat een backdoor geeft naar wat dan ook.

De privacy policy van Nest is anders prima en ga er maar vanuit dat een Google in deze, net zoals met G Suite echt geen risico's gaat lopen.
De privacy policy van Nest is anders prima en ga er maar vanuit dat een Google in deze, net zoals met G Suite echt geen risico's gaat lopen.
Het bedrijfsmodel van google is advertenties en die kan men verkopen door data over jou te gebruiken.
Een privacy policy kan zo veranderd worden en ze worden ook regelmatig veranderd. Kijk naar facebook en whatsapp, ineens hun data delen onderling terwijl bij de overname iets anders verteld was.

Als jij vertrouwd op dit soort bedrijven, succes. Ik vertrouw ze niet en als je ogen naar facebook nog niet zijn open gegaan, mission impossible lijkt me.

Je verhaaltje script op de achtergrond van bepaalde merken is leuk verzonnen. Ik ben het echter nooit tegengekomen en als het zo zou zijn, genoeg mensen die achterdeurtje zoeken in dat soort apparaten, om te misbruiken maar ook om te controleren.
Ik denk het niet. Nest apparaten staan niet in de lijst met ondersteunde devices.
Daarnaast ondersteunt de Nest camera ook niet het ONVIF-protocol. Mocht je het toch voor elkaar krijgen vervalt alle functionalteit van de Nest camera. Je sluit dan een apparaat aan van 300 euro wat in principe het zelfde doet als een apparaat van 100 euro.
Wil niet veel zeggen, Ubiquiti G2 en G3 cameras staan er ook niet onder en die gebruik ik ook gewoon deels met Synology Security Station.
Klopt, dat zeg ik ook in het tweede gedeelte van mijn post, toch? Je kunt ze vast wel gebruiken maar niet met alle functionaliteiten die Nest aanbiedt. Hier kun je meer vinden over de functionaliteiten die door elk ONVIF-profiel wordt ondersteund.
Jouw camera's verbinden via RTSP waar alleen audio en video over de kabel gaan zonder additionele informatie. Je bent dan afhankelijk van bijv. motion detection van Surveillance Station.

[Reactie gewijzigd door Krysa op 10 april 2018 11:15]

Reken er maar niet op, ze willen dat gewoon niet, ze forceren je dan gebruik te maken van hun (betaalde) platform. Het verdienmodel zit hem meer in de online dienst en niet alleen in de hardware.

[Reactie gewijzigd door robertwebbe op 10 april 2018 10:01]

Wij hebben momenteel de camera´s van unifi. 5 stuks en full HD 30 dagen opnames kost mij momenteel 500GB aan opslag bij bewegings detectie. en dat is incl de loslopende honden in de tuin. Daar hebben wij geen 30 euro in de maand voor over. Okee weliswaar worden de beelden in de eerste instantie lokaal opgeslagen, maar met een simpel scriptje kunnen we dit ook naar OneDrive oid kopieren.

De camera´s hebben dan nog wel geen gezichtsherkenning, maar UBNT gezien ontwikkelen ze wel snel door.
Die cameras zijn functioneel niet hetzelfde als deze NEST cameras, kan je niet vergelijken.

Er ontbreekt oa de 2 way communicatie, die alleen de micro heeft van ubnt en niet waterdicht zijn. Verder zijn de niet pro modellen niet volledig waterdicht en moeten die altijd beschut worden geplaatst.

Gezichtsherkenning zie ik ook niet gauw gebeuren, leuk voor particulieren misschien, maar voegt niets toe voor KMO of professionele klanten.
Helaas voor jou, Edit over 2 way is blijkbaar correct

De cams (bullets) die ik heb zijn outdoor en wel degelijk geschikt voor buiten, er word standaard zelfs een pole mount bijgevoegd. In de omschrijving: Outdoor Weather Resistant
Nog een voordeel is dat deze geen WIFI hebben. Dit soort apparaten buiten en op de WIFI vind ik zelf onbetrouwbaar als in onderscheppen van beelden door derden.

En als je eens bij de goedgekeurde ideeen kijkt zie je daar zeker wel veel doorontwikkelingen. Dus wie weet hoe hoog dit op de prio lijsten staat ;-)

[Reactie gewijzigd door anpat op 10 april 2018 11:08]

huh? een wifi ontvangend toestel is onveilig ? Dan is Ťlk toestel met WPA2, zo goed als allemaal, dus onveilig? Je vindt dit een noemenswaardig voordeel, het ontbreken van wifi, vreemd
Een wifi verzendend toestel dus... En ja ik vind dit onveilig. Zeker gezien ik geen controle heb welke data hij allemaal uitzend.
+ Mijn WIFI is beveiligd dmv Active directory/Certificaat server en Network Policy Server. Dus werken de meeste devices toch al niet. En daarbij is de kabel nog altijd sneller dan WIFI en werkt PoE niet via WIFI ... Meer dan voldoende redenen dan toch?
Zelf de content naar een OneDrive kopieren is heel iets anders dan de data naar een grote vergaarbak sturen waar Nest lekker in kan neuzen, annalyses op los laten, data verkopen etc.
Ik bedoel hier alleen mee te zeggen (voordat anderen reagen van dan staat je data alleen lokaal) dat dit een optie is, Mijn data blijft bij mij en dus niet door Google of andere grote vergaar giganten ingezien of opgeslagen. Tuurlijk heb ik een life replica :-) moest er een inbreker met mijn NVR gaan lopen :-D


Alhoewel hij dan nog wel mijn schatjes van respectievelijk 85 Kilo (Deense dog) en 36 Kilo (Amerikaanse Stafford) maar goed dat is off topic
De camera blijft de gedetecteerde persoon automatisch volgen en zoomt op hem in.
...
en meldingen voor bekende gezichten kunnen instellen.
Ben ik de enige die rilling over zijn rug krijgt van de gedachten dat dergelijke camera's nu ook aan gewone huizen gaan hangen?

[Reactie gewijzigd door Caayn op 10 april 2018 09:56]

Die techniek is niet nieuw hoor, dus als je nu pas rillingen krijgt ben je al te laat. Er zijn al genoeg camera's op de markt die het kunnen.
Ja, maar dan komt de bijkomende vraag: doen die dit ook door met een cloudplatform te connecten en de daadwerkelijke herkenning daar plaats te laten vinden?

De nieuwe AVG komt eraan, en het hebben hangen van camera's in openbaar toegankelijk gebied is nu al een heikel punt. Als je die beelden dan ook nog eens met een 3e partij gaat delen op een manier die doet denken aan de sleepwet (hark alles maar binnen en kijk daarna wat je nodig hebt) dan gaat het denk ik wat lastiger worden om het te verantwoorden.

Nu zijn er al camera's die ongeveer hetzelfde doen (behalve herkenning) door ze alleen via een cloudplatform aan te bieden, en ook daarvan betwijfel ik of dat allemaal zomaar kan/mag, zeker met de nieuwe AVG in het achterhoofd.

Als al opgemerkt: Google kan zo hele mooie combi's gaan maken: ze weten je gegevens n.a.v. je telefoon, nu "zien" ze je ook.

[Reactie gewijzigd door Calypso op 10 april 2018 11:35]

Ja, maar dan komt de bijkomende vraag: doen die dit ook door met een cloudplatform te connecten en de daadwerkelijke herkenning daar plaats te laten vinden?
De meeste wel aangezien de hardware die aanwezig is in zo'n camera meestal niet afdoende rekenkracht biedt om het zelf af te kunnen handelen :)
Als al opgemerkt: Google kan zo hele mooie combi's gaan maken: ze weten je gegevens n.a.v. je telefoon, nu "zien" ze je ook.
Dat is niet nieuw, dat kon Google al een hele tijd. Google Photos (Standaard aanwezig op zowat alle Android telefoons) heeft al een hele tijd de mogelijkheid om foto's te bundelen waar bepaalde mensen op staan. Daar zit dus ook al gezichtsherkenning in en dat dragen de mensen allemaal al mee op hun onmisbare smartphone. Vaak ook al aanwezig in de software die de camera aanstuurt, zodra je zo'n mooi kadertje ziet verschijnen om een gezicht heen, dan weet de software dus dat er een gezicht te zien is. Dat is dan wel een basisuitvoering, maar in combinatie met de functionaliteit aanwezig in Google Photos hebben ze dus een prima beeld (pun intended) van hun gebruikers en de mensen waar ze vaak mee omgaan.

Zie: https://support.google.co....Platform%3DAndroid&hl=en

[edit] even een linkje toegevoegd van een beschrijving van de functionaliteit die Google al jaren in hun foto software heeft zitten.

[Reactie gewijzigd door mvds op 10 april 2018 12:11]

Helaas voor Google gebruik ik geen Google Photo, die keuze heb ik gemaakt. Net zoals ik Lineage gebruik voor m'n Android toestel. En ja, dan zal er ongetwijfeld ook nog wel info richting Google gaan, maar juist bij zo'n camera word ik er als voorbijganger bij ongewild bij betrokken...
Ik krijg een rilling dat mensen serieus overwegen een camera die continue aan internet hangt en zijn beelden 24/7 doorstuurt naar een externe partij voor analyse waar je geen zicht op hebt EN daar een leuk bedrag per maand/jaar voor vraagt omdat je er anders niks mee kunt. Bij elektrische tandenborstels of scheerapparaten is de initiŽle aanschaf laag en de terugkerende kozen hoog; het razor/blade business model. Bij Nest zijn beide kosten fors imho, wat al helemaal gaat aantikken als je er meerdere hebt. Ik snap dan ook niet dat iemand hiervoor zou kiezen. Een simpele IPCam icm een Synology of Raspberry Pi komt al een heel end met nagenoeg dezelfde eenmalige investering zonder terugkerende kosten.
Omdat dit plug & play is. Zelf knutselen kunnen veel mensen niet. Bovendien is kwaliteit van het beeld ook belangrijk. Dat is bij simpele IPCams zo bedroevend dat het soms niet eens de moeite is om op te hangen. Kijk maar eens naar Opsporing verzocht.
Wat ik het engste vind is dat er een 'intelligente' camera hangt van Google, een bedrijf dat verdient aan verzamelen van gegevens over mensen, en daarmee financieel groter is dan bv Nederland.

En dat zijn persoonsherkenning ůůk zou inzetten voor militaire drones
De overheid zou dit moeten verbieden. Eerlijk gezegd denk ik eerder dat de resultaten van deze camera's met voorrang in het sleepnet terecht komen...
heb je 'Do you trust this computer?' al gezien?
Aanrader!!
Toffe techniek, zeker die gezichts & geluidsherkenning. Mooi als je dat aan je Domotica systeem kan hangen. Maar, het is en blijft ook prijzig. De camera kost al ruim 300 euro, en dan moet je ook nog maandelijks betalen.... gemiste kans denk ik!
Bedenk ook even in welke context je dit wilt gaan gebruiken; 30 euro per maand is niet een exorbitant bedrag als je dit bijvoorbeeld in een kantoorsetting gebruikt. Dit ding is in staat medewerkers te herkennen en kan dus signalen geven als een niet-medewerker op een tijdstip buiten werkuren in kantoor is.

Voor dergelijke beveiligingsdoeleinden lijkt het mij uitermate geschikt.

In een thuissituatie kan ik mij niet direct voorstellen waarom en wanneer dit nuttig kan zijn...
In zo'n opstelling hoort er geen draadloze communicatie gebruikt te worden (hallo wifi jammers) en moet het systeem uitgerust zijn met temper protectie.