Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Take-Two-ceo: lootboxes zijn niet essentieel voor ons

Strauss Zelnick, de ceo van game-uitgever Take-Two, heeft tijdens een mondelinge toelichting op de recentste kwartaal- en jaarcijfers laten weten dat lootboxes niet essentieel zijn voor de inkomsten van zijn bedrijf.

Zelnick kreeg een vraag over de Amerikaanse senator die met wetgeving komt om lootboxes en pay-to-win-elementen in games voor kinderen te verbieden. De ceo geeft aan dat hij zich daar niet erg druk om maakt: "Om het in context te plaatsen, lootboxes zijn verantwoordelijk voor minder dan drie procent van onze net bookings in het afgelopen fiscale jaar, dus het is niet essentieel voor ons. We hebben het in het verleden gebruikt en we denken dat het geen probleem is. We vinden het een heel redelijke mechanic, maar het vormt slechts een klein deel van onze business."

Het bedrijf meldt in de cijfers voor het afgelopen fiscale jaar dat het 2,93 miljard dollar aan net bookings heeft verdiend, een stijging van 47 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. De term net bookings staat voor het nettoaantal producten en diensten die tijdens een periode digitaal of fysiek zijn verkocht, waaronder licentie-inkomsten, merchandise, in-game advertenties. De terugkerende consumentenuitgaven, waar virtueel geld, add-ons en in-game-aankopen onder vallen, stegen ook en maken nu 54 procent uit van de netto-omzet.

De netto-omzet kwam in het afgelopen kwartaal uit op 539 miljoen dollar, terwijl dat in hetzelfde kwartaal een jaar eerder nog 450 miljoen dollar was. Onder andere Red Dead Redemption 2 heeft een belangrijk aandeel in deze cijfers. Volgens Zelnick zijn er nu wereldwijd meer dan 24 miljoen exemplaren van het spel geleverd. Van Grand Theft Auto V zijn er nu bijna 110 miljoen exemplaren geleverd.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

15-05-2019 • 08:21

43 Linkedin Google+

Reacties (43)

Wijzig sortering
Nee ze verdienen hun geld aan het verkopen van currency... waar je vervolgens lootboxen voor koopt.
Lootboxen kopen met in-game currency? Hoe dan? Binnen GTA kun je ook in de in-game stores geen verrassingspakket kopen hoor. Wat je met je in-game currency koopt is transparant. Duur, dat wel, maar zeker transparant.

Bedoel je niet het fenomeen paywall? Voorbeeldje: je wilt de Oppressor MK2 kopen, maar voordat je deze fatsoenlijk kunt gebruiken, heb je een Terrorbyte nodig, deze kun je alleen bewaren in een Nightclub, dus ook die heb je nodig.

Edit:
Overigens is het prima mogelijk om zonder shark cards te kopen het spel te spelen. Er is geenszins sprake van pay to win. Ik speel nu sinds 2016 GTA Online en ik heb nog nooit een shark card gekocht. Er zijn meer dan genoeg money guides waarbij je tegen geringe inspanningen bakken met geld kunt binnen harken. Deze guides volgde ik in het begin dan ook trouw. Ben ik dan een grinder? Tsjah dat zal wel. Maar ik ga gewoon niet betalen voor een online variant van een spel waar ik al voor betaald heb.

[Reactie gewijzigd door GoeiedagEem op 15 mei 2019 14:12]

Prima mogelijk? Ja, als je geen baan hebt en je tijd niet waardeert. Het is veel grinden en tegen de tijd dat je eindelijk bij bent is er weer een nieuwe DLC uit en heb je weinig aan je nieuwe zooi. Alle DLCs komen min of meer op hetzelfde neer:

- Een gebouw kopen
- Een of andere missievoertuig kopen
- Een nieuw DLC voertuig kopen
- Upgrades daarvoor langzaam unlocken en daarna voor meer geld kopen en toepassen

Rinse & repeat.

Tel daarbij op dat griefing aangemoedigd wordt en laaddtijden gigantisch lang zijn, zelfs met een SSD en het spel is gewoon niet leuk.

Enige manier om het leuk te maken is geld te spenderen of geld te hacken. Ik heb overigens voor de laatste optie gekozen, want voor een tientje heb ik genoeg geld om alles te kopen wat ik wil, in plaats van 100 euro aan shark cards te besteden voor 1 voertuig zonder upgrades.
Onzin, als je weet wat je doet kun je prima een steady income genereren, waarbij je businesses vol lopen (passief geld) terwijl je afk bent. Tegelijkertijd kun je actief geld generen (missies, heists, import/export), maar dit is niet noodzakelijk.

Als je gebruik maakt van de actieweken met dubbel geld, dan is het gewoon easy money. Er is nu een actie met dubbel geld op bunker sells. Dit betekent gewoon dat je elke 2 uur en 20 minuten (afk tijd) voor 420K kunt verkopen (minus 75K supplies kopen). Dit is een missie van max 15 minuten. In dit soort weken kun je gewoon binnenlopen als je het slim speelt.

Laadtijden is inderdaad een probleem. SSD of niet maakt niks uit.

Hacken, modden, glitchen levert je gewoon een ban op. Ook het banken van modded money (gekregen van een modder) betekent een ban (daarom heb ik dus nu mn 2e account :) ).

[Reactie gewijzigd door GoeiedagEem op 15 mei 2019 19:24]

heb 100m van een modder, al jaren, nog niet gebanned
Gaat er bij mij nu niet perse over of het in GTA gebeurd ja of nee. Het gaat er over dat ze het zeer makkelijk kunnen verbergen in de cijfers. Het wordt gewoon gegooid onder het kopje "Recurrent user spending".
Dat dus. Ik speel ook sinds 2016 GTAO en vind de missies en heists dan ook heel leuk, ook MC missies zijn leuk om te doen vind ik. Maar ja, niemand van mijn vrienden die dat nog doet helaas omdat het "stom" is en "tijdrovend". Maar GTAO is in ieder geval goed gemaakt minus al dat weaponized voertuigen.
Klopt je hebt shark cards helemaal niet nodig, wissel 2 a 3x van lobby. En boem je hebt zo 30 miljoen verdiend zonder wat te doen. Hoe? Omdat onderhand iedere lobby cheaters heeft. Ben zelf al meerdere keren soft gebanned (bad sports lobby) en waarom? Omdat ik 10 minuten afk was gaan roken en ineens 8000 levels erbij heb en 50 miljoen cash. Geprobeerd dit aan te kaarten bij Rockstar zeggen ze dat ik gecheat heb. Ik zo ook mooi dan, ik ben afk, en dan gebeurt er dit. Enige oplossing was nieuwe char maken.

Sindsdien het spel volledig links laten liggen. Zonde want het is best een leuk spel, maar het is een cheat heaven!
Als je met die currency juist lootboxes kan kopen, zou de topman van Take-Two juist meer ongerust zijn over de nieuwe mogelijke wet?
Ja hij is ook ongerust want dit nieuws maakt de aandeelhouders ongerust. Dit is dus waarschijnlijk ook een commercieel praatje om aandeelhouders gerust te stellen.
En jij bent natuurlijk slimmer dan alle aandeelhouders en prikt er zo doorheen 8)7
Gaat niet over of ik slimmer of dommer ben. Gaat alleen maar over het gerust stellen van de gemoederen en een positief plaatje naar buiten brengen.
Ik weet wel zeker dat ik anders naar mijn investeringen zou kijken als dat de meeste aandeelhouders doen die zich in de game wereld storten.
De game wereld is zo ongelofelijk verziekt dat er mensen worden ontslagen terwijl er record omzet en winst wordt gedraaid. Dit alleen maar omdat het niet genoeg is voor de aandeelhouders. Alles gaat om snel geld en niet meer over duurzaamheid.

https://youtu.be/olfzwGMvrQk Over meneer Zelnick en waarom hij zeker ongerust is. TLDR: hij heeft er zelf profijt van door bonussen

[Reactie gewijzigd door Mighty_Mediocre op 15 mei 2019 11:36]

Exact dit. Andere grote publishers zoals Activision hebben al wat vaak laten zien dat de aandeelhouders de échte klanten zijn van deze bedrijven.
Het feit dat hij wel laat doorschemeren dat hun voorstander zijn van lootboxen en het een goede mechanic vinden, doet mij denken dat het toch wat anders ligt dan de 3 procent.
Waarom zou die?
De terugkerende consumentenuitgaven, waar virtueel geld, add-ons en in-game-aankopen onder vallen, stegen ook en maken nu 54 procent uit van de netto-omzet.
Waarom zou die?
[...]
Omdat de optelsom niet klopt. Je haalt meer dan de helft van je inkomsten uit ander inkomstenbronnen bij een spel dat meegemiddeld meer $55 kost.
Wat ik graag zie is hoe die is onderverdeeld en dan met name of het gros van het geld niet van een kleine groep afkomstig is. En dat zijn getallen die ze relatief snel kunnen achterhalen meedelen.

[Reactie gewijzigd door Iblies op 15 mei 2019 09:41]

Inderdaad doen alsof je goed bezig bent terwijl net zo erg bent.
Misschien niet lootboxen, maar GTA Online gaat alleen nog maar over geld vind ik. En laadtijden, heel veel laadtijden.
GTA:O is (imho) onspeelbaar; rappe SSD in de gamekast, maar die laadtijden is ecth absurd hoe lang/hoog die liggen. Maakt de game experience voor mij erg onbruikbaar; soms heb je een game die niet lang duurt, maar het daadwerkelijk laden is langer dan effectief potje. Hoe da fuck heb je zon stuk stront kunnen releasen? Diezelfde reden RDR2 niet gekocht.

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 15 mei 2019 08:40]

Ik zou voor die reden RDR2 niet laten gaan hoor. De singleplayerervaring van dat spel is ongeëvenaard!
vind het spel eigenlijk ongelooflijk boring en zonde van mij geld (en door teveel mensen overhyped, spel is niet voor niets regelmatig goedkoper te vinden)
Het is mooi en het verrhaal is schitterend, maar een fijne speelervaring vond ik het niet. Het schieten is gewoon niet leuk en elke handeling is een karwei.

Een beetje quality of life in het spel had wel gemogen.
Qua laadtijden valt het allemaal wel mee eigenlijk (mits degelijke CPU en een SSD). Story Mode en Online Solo Session laden altijd erg snel vind ik. Alleen public lobbies duren een eeuwigheid. Dat betekend dus dat het online netwerk voor GTA gewoon poep is.
Klopt inderdaad. Meestal start ik eerst GTA Story Mode, en zodra ik in het spel ben join in een online sessie, dan gaat het een stuk sneller dan als ik rechtstreeks naar een online sessie ga. Geen idee hoe dat onder de motorkap in elkaar steekt maar ergens gaat er iets niet efficiënt.
RDR2 is een fantastisch spel. Ik zou het avontuur van Arthur Morgan niet laten liggen voor een negatieve ervaring met GTA Online...
Ik speel zo nu en dan GTA:0 (heb het vroeger bijna elke dag gespeeld, maar door drukte bijna geen tijd om te gamen), ik merk wel iets van de laadtijden als ik het speel vanaf mijn HDD maar dat is voor mij geen probleem. Zelf ervaar ik het wel dat als er veel mensen op de server / lobby / session zitten en een aantal spelers torpederen elkaar met raketten, dat er dan wel een lag moment op de server plaats vind.

De singleplayer storyline vind ik opzich goed, her en der konden een aantal dingen beter, maar in algemeen is het wel een sterke gameplay. De laadtijden kunnen wel beter, paar keer gehad dat ik uit de server werdt gekicked omdat mijn sessie verlopen was, iets wat eigenlijk heel raar is, gezien dat ik een snelle en stabiele connectie heb.
Is dit een nieuwe ontwikkeling?
Ik heb GTA Online voornamelijk veel gespeeld op de PS3 en vond het toen wel allemaal meevallen.
Het grinden/spelen van GTA V online is echt niet leuk meer.

In het begin was de duurste auto zo'n $800k. Dat was te doen om wat missies te spelen en later een gehele heist serie. Een paar jaar later zijn er auto's van +- $2M en daarna een peperdure vliegende auto's, moters en die kansloze jachts van $6M - $10M.

Dit is puur gedaan voor die sharkcards. €80,- voor $8M als ik het goed herinnerde. Met constante die gratis DLC's die weer duur spul op de markt brengt is het goed zaken doen voor Take 2.

Daarnaast kampt het spel met het volgende:
- Lange laadtijden (wat jij ook eerder benoemd)
- Hackers (De PC versie vooral)
- Heb je per ongeluk een mod aan? Dag karakter met alle progressie en geld!
- De saaie missies die je constant doet omdat deze meer geld levert dan de ander.
- Het spel crasht vaak en je hebt vaak verbindingsproblemen. Handig als je midden in een heist bent.
Het grinden/spelen van GTA V online is echt niet leuk meer.

In het begin was de duurste auto zo'n $800k. Dat was te doen om wat missies te spelen en later een gehele heist serie. Een paar jaar later zijn er auto's van +- $2M en daarna een peperdure vliegende auto's, moters en die kansloze jachts van $6M - $10M.

Dit is puur gedaan voor die sharkcards. €80,- voor $8M als ik het goed herinnerde. Met constante die gratis DLC's die weer duur spul op de markt brengt is het goed zaken doen voor Take 2.
Dit doen ze juist expres omdat ze weten dat mensen geld gaan uitgeven om ingame te laten zien dat ze het kunnen betalen. (En vervolgens thuis zonder geld zitten en de rekeningen niet kunnen betalen). Het grinden verloopt soms moelijk, vooral als je in heists zit die wat voor hogere levels is, alhoewel je dan wel iets meer geld ervoor krijgt.
Daarnaast kampt het spel met het volgende:
- Lange laadtijden (wat jij ook eerder benoemd)
- Hackers (De PC versie vooral)
- Heb je per ongeluk een mod aan? Dag karakter met alle progressie en geld!
- De saaie missies die je constant doet omdat deze meer geld levert dan de ander.
- Het spel crasht vaak en je hebt vaak verbindingsproblemen. Handig als je midden in een heist bent.
lange laadtijden is wel een issue, vooral als je een lobby / free session wilt joinen, vaak gaat dit gepaard met een lobby waar spelers elkaar vol torpederen met raketten waardoor de server lagd.

Hackers is wel een dingetje, heb al paar keer gehad dat ik gekicked werdt door Take Two omdat ik waarschijnlijk mods heb gebruikt. Ik gebruik geen mods, wel gedaan bij GTA: SA en GTA: IV
Iemand in de session, ik noem geen spelers (ehem, gillende kinderen die denken dat ze alles mogen), verpesten zowat elke spel. vooral als je ze zegt dat ze het wat rustiger moeten doen of geen mods mogen gebruiken (als tegenreactie krijg je te horen: "ik doe wat ik wil doen").

Is het nou te veel gevraagd om een session te spelen waar het rustig is en zodat je eigen dingen kan doen zonder om te kijken voor spelers die achter je aan gaan en de gillende kinderen? Het enigste wat ik wil is een session hebben waar je je eigen dingen kan doen en met elkaar gezellig kan praten en/of een mission / heist doen.
GTA:O was heel even leuk met wat vrienden om vooral de Heists te doen, maar als je eenmaal wat auto's en een appartement hebt valt het al snel zwaar tegen.
Ook toen ik laatst nog even probeerde te spelen op de PC waren er niets dan cheaters. Die zelfs als je PVP uit had staan zomaar je auto konden stelen en opblazen, waardoor je het bekende "Wasted" in beeld kreeg.

Nee ik heb stiekem meer lol gehad met GTA San Andreas Online mod, vooral alle mogelijkheden van minigames zoals gokken.
Ik weet nog dat aan het begin er overal hackers rondliepen die het geld lieten regenen. zo heb ik namelijk ook een paar 100 miljoen gekregen. maar leuker werd het er niet op. op een bepaald punt werd alles zo duur dat ook die paar 100 miljoen erdoorheen ging.

Probleem hebben ze nu aangepakt puur omdat ze zagen dat die shark cards niet echt over de toonbank vlogen. mensen hadden honderden miljoenen op de bank staan dus het maakte ook geen zak uit. toen kwamen ook al die flauwekuldingen waar je geen reet aan had. zon jacht van 20 miljoen. waarom? dat ding doet verder helemaal niks he. Al die dingen zijn gedaan om iedereen in no time van zn geld af te helpen. GTA is ook wel een voorbeeld van een bewust grote grind om mensen over te halen hun portomonee te trekken.

Daarnaast zijn die laadtijden wel erg lang. zegmaar zo lang dat je halverwege je jezelf afvraagt of je pc niet is vastgelopen. En met je portomonee gaan protesteren heeft gewoon geen zin meer. Je kan zelf wel uit principe niks kopen in die shop maar in jouw plaats koopt één zon gast 200 van die packs.
Dit gaat niet enkel om lootboxes. De wet zal ook pay-to-win gaan verbieden waarmee ze onder andere bedoelen dat microtransactions niet de ingame progressie mogen beïnvloeden. Bijvoorbeeld de 'time saver' in Assassins Creed Odyssey die je sneller XP geeft.

bron: https://www.hawley.senate...e-Games-Act_One-Pager.pdf
Dat gaat over de USA, dus daar hebben we hier in de EU helemaal niets aan. Gaat de EU ook zoiets doen toevallig, of wordt het een Amerikaans feestje?
De EU doet nog weinig, hoewel 15 landen vorig jaar een onderzoek zijn gestart: https://www.eurogamer.net...to-tackle-loot-box-threat

Vorig jaar heeft Nederland ook vier spellen laten aanpassen: https://kansspelautoritei...ten/2018/april/artikel-0/
Het gaat ook over een concept. Deze wetgeving is nog lang geen feit in de VS.

NL/BE is momenteel al strenger qua lootboxes dan de EU. Ook hier zouden we de zaak kunnen harmoniseren.
Het heeft wel sterke invloed op elkaar natuurlijk, Amerika is een grote markt wat gaming betreft en reken maar dat die spelers volledig uit hun dak gaan als men in Europa/Azië wel XP boosters en dergelijke kan kopen en Amerikaanse spelers kunnen dit niet. En in Europa/Azië zal men weer uit zijn dak gaan als Amerikanen dit ingame kunnen scoren terwijl wij het zelf moeten kopen.
Normaliter faseren ze een functie uit als het te weinig wordt gebruikt, doe dat dan ook met lootboxes a.u.b.
Leuk dat Zelnick dit zo stelt, maar je kan mij niet wijsmaken dat dit meer in de richting van senatoren wordt gezegd dan tegen anderen. Immers, aandeelhouders stemmen wel of niet over een wetsvoorstel . . . :/ :/
Oe! Het begint warm te worden onder de voeten.
Nee hoeft ook niet als je bijna alles achter een belachelijke paywall flikkert..
Lootboxes zijn zowiezo niet essentieel lijkt me.
Lijkt me niet. Je kunt pas verder spelen als je X betaalt, terwijl je de hele game al gekocht hebt. Dat zou pas een dikke claim opleveren.

Je kunt wel zeggen dat het "essentieel" is, als in je moet van jezelf dat nieuwe wapen hebben, anders "kun" je niet verder. En in bijv Borderlands hebben ze dat opgelost door lootboxes gratis te maken. Sort of. Ze kosten in elk geval geen geld. Maar je kunt het ook gewoon cheaten waardoor ze altijd open gaan :)


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True