Gerucht: Forza Motorsport komt ook naar Xbox One-consoles

De opvolger van Forza Motorsport 7 zou niet alleen voor de Xbox Series-consoles en pc, maar ook voor Xbox One-consoles verschijnen. Dat claimt een Reddit-gebruiker die ook screenshots toont van een vroege build van de game.

Twee foto's die op Reddit zijn gezet, zouden afkomstig zijn van een vroege build van een Xbox One-versie van Forza Motorsport, uit juli 2021. De poster heeft zijn account inmiddels verwijderd, maar een moderator van de subreddit GamingLeaksAndRumours claimt dat de bron geverifieerd is en dat de afbeeldingen legitiem zijn.

De foto's zijn geen sluitend bewijs voor het bestaan van een Xbox One-versie, maar de poster zei moe te worden van mensen die zeggen dat de nieuwe Forza Motorsport alleen naar de Xbox Series-console komt. Volgens de anonieme Reddit-gebruiker komt er ook een versie voor de Xbox-consoles van de vorige generatie.

Microsoft sprak in zijn eerste aankondiging van Forza Motorsport enkel over de Xbox Series-consoles en pc. Op de Xbox-website staan de Xbox One-consoles ook niet genoemd als ondersteund platform, maar het zou niet voor het eerst zijn dat een game in eerste instantie gepresenteerd wordt als 'next-gen' en vervolgens ook voor de oudere generatie verschijnt. Sony kondigde Gran Turismo 7 bijvoorbeeld aan als een PlayStation 5-exclusive. Later bleek die game ook naar de PS4 te komen.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

02-05-2022 • 11:18

91 Linkedin

Reacties (91)

91
91
38
5
0
44
Wijzig sortering
Next gen systemen zijn net 1,5 jaar op de markt, dus vind het netjes dat ze nog komende tijd de vorige generatie supporten, zolang het niet ten kosten gaat van de next gen ervaring natuurlijk.
Het valt prima in de filosofie van Microsoft; het maakt ons niet uit welke console je koopt, als het maar een Xbox is. Voor ieder budget is er een Microsoft console beschikbaar, die toegang geeft tot zowat alle Xbox games.
Alleen geen flight simulator
Via xCloud kan je MS Flightsimulator 2020 nu ook spelen op de Xbox One. Initieel bij launch kon dat nog niet inderdaad.
Meeste fysieke Xbox games die je nu koopt werken op zowel de Xbox One als op de Xbox Series X, ook dat is wel een voordeel.
Dat is wel super netjes maar het niet benoemen en net doen alsof de game alleen op 'Next Gen' uitkomt is gewoon niet netjes en een dikke middelvinger naar de mensen toe die al vroeg instappen..

Geef het gewoon aan bij de eerste trailers en doe niet net alsof die game alleen 'op next gen mogelijk is/uitkomt' dan ben je gewoon eerlijk bezig.
Het gaat dus wel ten koste. Want om het te laten draaien op last gen machines moet de game op een dusdanige manier geprogrammeerd worden waarbij men niet het onderste uit de kan haalt van de next gen/current gen hardware. Het moet immers schaalbaar zijn naar de andere platvormen.
Ik vind het ook mooi dat ze blijven supporten, maar volgens mij heeft die keuze bijna altijd gevolgen voor de next gen ervaring. Forza Horizon 5 is ook niet bijzonder veel mooier op Series i.v.m. One. Je bent maar zo sterk als je zwakste schakel, zullen we maar zeggen.

Dat gezegd hebbende: die graphics vind ik verder zo interessant niet, dus van mij mag die support blijven hoor :).
Hier ben ik het niet mee eens. Het verschil tussen de xbox one S en Series X is gigantisch. Voornamelijk tijdens snelle bochten/het draaien van de camera en op hoge snelheden is dit goed te zien. Waar de One S blurry word en duidelijk frame drops heeft. Draait het op de Series X zeer soepel en is het beeld vele malen scherper tijdens hoge snelheden.
Ja, hogere resolutie, en betere performance. Meer dan dat valt me niet echt op. Wellicht als ik de auto stil zou zetten en ze naast elkaar zou vergelijken dat het meer opvalt, maar behalve dat het soepeleer draait, merk ik niet veel verschil tussen de 2.

Laat ik het zo zeggen: dat is ook eigenlijk enige wat voor mij deze generatie met de vorige onderscheidt bij meeste games: hogere fps en wat scherper beeld, maar op grafisch vlak niet echt schokkende verschillen. De stap tussen generaties vond ik vroeger groter. Met de tijd zullen we hopelijk nog wel mooie dingen zien, maar voorlopig isbhet allemaal wat beperkt. Ongetwijfeld ook vanwege de games die op 2 platformen blijven uitkomen.

Dat mag de pret overigens echt niet drukken hoor. Ik heb enorm veel plezier van mijn xbox sx icm gamepass.

[Reactie gewijzigd door Sjekster op 4 mei 2022 01:14]

Ik hoop het toch echt niet. Dat zal vermoedelijk betekenen dat er wéér een game uitkomt die de volle potentie van current gen niet kan benutten en dat zou vooral voor een paradepaard als FM een erg jammere zaak zijn. MS en Sony moeten last-gen eens loslaten, ook in deze markt waarbij je toch wat meer moeite moet doen om een XSX of PS5 te krijgen.
Waarom zou het worden tegengehouden?

Op pc's heb je toch ook settings van low tot ultra en daarvan wordt toch ook niet gezegd dat het de kwaliteit tegenhoudt van wat het kon zijn.

Ga er gewoon vanuit dat het grafisch een enorm verschil zal zijn tussen de verschillende generaties maar dat het verder er super uit gaat zien op de nieuwe generaties.
Omdat die instellingen niet alles kunnen. Zolang het op de Xbox One werkt moet er rekening gehouden worden met de limitaties van dat platform.

Denk bijvoorbeeld aan een extremer voorbeeld: Je kunt een moderne game niet schalen zodat het op een Nintendo 64 werkt. Het zwaktste platform bepaald.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 2 mei 2022 12:19]

Wat een onzin, tegenwoordig kunnen ze prima games optimaliseren per platform. Het is ook dezelfde architectuur (x64), alleen de chipset is langzamer en de NVMe hakt er ook in.

Voor Xbox One gebruikers, zou ik een snelle externe NVMe aanraden, en je games daarop installeren. Dan gaat het opeens sneller en velen malen beter. :)
Volgens de testen van Digital Foundry maakt het echt heel weinig uit of je een NVMe of een SATA SSD extern gebruikt.
https://www.youtube.com/watch?v=7y-Fy1Q2O2k&t=900s

Verder een hele goeie tip, absoluut, maar bespaar je de kosten en neem lekker een externe SATA SSD :)
Er is echt geen enkele manier waarop de Matrix demo op een Xbox One zou kunnen draaien.
Wat speelt er dan in die demo dat je niet met aanpassingen kan draaien op de Xbox one?


physics kan je aanpassen naar 1 die de Xbox one 1 wel aan kan. Gfx en details en draw distance kan je ook aanpassen. RT kan je uitzetten.
De hele technieken hierachter draaien niet. Lumen belichting gaat niet werken dus dan ziet het er al heel anders uit. Nanite werkt niet, want daar is een SSD voor nodig en waarschijnlijk ook snellere hardware.
Je bent dan eigenlijk twee verschillende games aan het maken.
Het klopt dat je dan richting 2 verschillende games gaat. Maar waar een wil is kan een weg zijn zonder nadelige gevolgen voor de andere. Past in de straat van MS. Maar totaal niet in die van Sony. En zal ook niet heel rendabel zijn.
Dit soort dingen zijn weleens gedaan ja, maar je hebt het dan niet meer over dezelfde game draaien. Dat is ook niet hoe Microsoft het heeft aangepakt de laatste tijd, we krijgen Xbox One games met een iets hogere resolutie / framerate.
Meer het equivalent van een "high settings" in een PC game dan een echte next-gen titel.

Games die echt gebruik maken van de huidige generatie consoles draaien gewoon niet meer op de oude, en dat is altijd zo geweest.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 2 mei 2022 18:19]

Met smart delivery op de Xbox kunnen ze gewoon een behoorlijk aangepast versie pushen.

Het voorbeeld wat jij schetst is natuurlijk extreem, maar de one en de series zitten allemaal op dezelfde architectuur.

Als je het vergelijkt met Forza Horizon 5 dan zijn er duidelijke verschillen tussen de one, de series s en de series x. Toevallig heb ik ze op alle consoles kunnen spelen en de ervaring is grotendeels hetzelfde behalve dat er natuurlijk wel heel veel grafisch verschil is in het aantal FPS en resolutie.

Een nieuwe FM moet dus ook goed kunnen op de one.
Het voorbeeld wat jij schetst is natuurlijk extreem, maar de one en de series zitten allemaal op dezelfde architectuur.
Dat klopt natuurlijk niet. De hardware is behoorlijk verschillend en er zit dan ook 8 jaar tussen. Iets dat ideaal gebruik maakt van de Series X gaat echt niet draaien op de One.
Ja het zijn x86_64 based apus

echter is de series x veel efficienter en klokt per core 1,5ghz hoger dan de one x
one x 2,3ghz per core in de cutom zen 2 based cpu
Series x 3,8ghz per core

Tevens is hij gpu technisch 2x zo sterk
one x 6 Tflop tegen 12Tflop op de series X

als mede heet de series X 4GB ram meer GDDR6 dan de one X
Er zijn dus degelijke verschillen tussen de generaties.

en met smart delivery kan MS gewoon lagere shared data en ower redenderd models deliveren bijde one x en de 4k hdr10 hared en models naar de series X
Kijk naar Cyberpunk, daar hadden ze waarschijnlijk een minder complexe (gelaagde) stad moeten maken om het op beide platformgeneraties goed te laten draaien...
Als je GTA V vergelijkt met GTA San Andreas of modern Warfare (2019) met Ghosts, dan is graphics niet het enige verschil. De nieuwere games zijn groter in omvang (qua maps, gedetailleerde wapens en outfits etc.) Betere hardware zorgt dus niet alleen voor Graphics maar minder laadtijden zorgt er bijvoorbeeld voor dat Assassins creed Origins vele malen groter is dan het origineel waarbij iedere stad een eigen laad scherm nodig had want als het een wereld was dan was er geen mogelijkheid om het spel fatsoenlijk te spelen op de Xbox 360.
En dat is bv een van de aanpassingen die ze kunnen/moeten doen om het op de XBO te laten draaien.
Een wereld opsplitsen dat kan Idd wel. Maar hoe zou je dan Warzone voor je zien waarbij 150 poppetjes, veelvoud aan wapens en attachments en de duizenden kogels werken? Daarvoor is gewoon eenmaal een minimale processor en harde schijf en geheugen snelheid voor nodig waarbij het gemak voor staat, want wie wilt er nu een half uur laden voor een potje? Dan kan je wel een uitgeklede versie uitbrengen voor oudere generaties, maar daar help je als uitgever jezelf niet echt mee qua spelers aantal.
Online gaming kan je inderdaad niet zo makkelijk je wereld opdelen voor bepaalde mensen. Maar ga je naar online gaming heb je een server die een hoop berekent. Daarom werkt die BR games prima op een Mobiel(op besturing na). Al het rekenwerk wordt door servers gedaan. En een Console hoeft niets te berekenen wat aan de andere kant van de map gebeurt Dat is aan de server.
Ja, en games met echte high end graphics draaien vaak dramatisch op games met low / mid end specs (en zien er dan soms nog slechter uit dan niet high end games ook). Ja het kan, maar is verre van ideaal. Als je alles echt enorm schaalbaar moet maken, zonder af te doen aan spelervaring, moet er waarschijnlijk aardig wat extra werk verricht worden. Het is volgens mij altijd makkelijker om je op 1 platform te richten. Ik denk dat het in de praktijk dus meestal wel gevolgen heeft dat er meerdere platformen ondersteund worden. En dat is niet per se erg.
De vraag is of ze sowieso de volledige potentie van de XsX kunnen benutten zolang de series s bestaat. Die console zal ook de games tegenhouden qua ontwikkeling.
Dat is vooral een resolutie verhaal de cpu van de XSS is even krachtig als die van de XSX. Dus Physics kunnen gewoon next gen zijn resolutie en andere effecten schroef je dan wat omlaag.

Dat is het grote verschil met de One/S/X die cpu is veel trager. Die van de Series consoles is denk ik een factor 3,5/4 sneller.

[Reactie gewijzigd door Astennu op 2 mei 2022 12:46]

Nee. Er zit een groot verschil tussen One vs Series en Series S vs Series X. Die laatste is makkelijk te doen met gewoon niet de super-high-quality graphics te laden (oversimplificatie, maar je snapt wat ik bedoel).
En dat kan niet bij de XBO. Bepaalde dingen uitzetten/weg laten en tada je game is speelbaar op een oude console.
Maar de volledige potentie benutten van de huidige hardware gaat over meer dan alleen de CPU en GPU, maar bijvoorbeeld ook over de toevoeging van NVMe. Dus daar valt de oude gen af en de XsS niet.
Neem R&C riftapart of Spiderman. Beide zou je met aanpassingen prima kunnen laten draaien op een normale HDD. Waarbij je gewoon iets van laadtijden tussendoor krijgt. Niet de beste speel ervaring nee. Maar zeker wel mogelijk ook komt hij op PC uit waarbij je niet direct uit kan gaan van een NVMe disk.
Tot je dus daadwerkelijk de volledige potentie benut van de huidige (next gen) consoles. Want dan zouden die aanpassingen, die het nu enigszins speelbaar maken, het alsnog niet trekken.
Ik begrijp wat je zegt, maar dat werkt maar tot zover, je bent uiteindelijk fysiek beperkt door de oude hardware en krijgt dan op gegeven moment een speelervaring die niet te verkopen zou zijn.
Qua CPU zijn ze nagenoeg gelijk. Scheelt alleen 200MHz aan kloksnelheid. Dat moet wel te overzien zijn.
Jaguar cores VS ZEN architectuur. Er zit echt wel wat meer verschil tussen die 2 als alleen wat MHZen.
Ik heb het over de Series S en X :)

Een GPU schaalt veel beter dan een CPU. Ik denk dat je met de resolutie omlaag er al voor 90% bent.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 2 mei 2022 14:34]

weet niet waar je 200mhz vandaan haalt maar de per core base clock ligt tusen de one X en Sereis X wel een groter gat tussen
CPU: Eight-core 3.8GHz (3.6GHz with SMT) custom AMD 7nm

The Xbox One X, while certainly showing its age, is no slouch, though. Check out the Xbox One X specs below:

CPU: Eight-core 2.3GHz custom AMD ja er zit een microarchitectuur verschil tussen maar dat is toch een gat van 1,3ghz per core als de series X SMT gaat toepassen
Ik heb het over de Series S en X. Net als het bericht waar ik op reageer.
MS en Sony moeten last-gen eens loslaten, ook in deze markt waarbij je toch wat meer moeite moet doen om een XSX of PS5 te krijgen.
Het lijkt me volstrekt logisch dat juist in een markt waarin de nieuwe consoles zo moeilijk verkrijgbaar zijn je last-gen niet loslaat. Anders kunnen maar heel weinig mensen genieten van zo'n spel en kunnen de makers ervan er ook niet genoeg aan verdienen om de investering in de ontwikkeling ervan lonend te maken. Voordat cross-generatie releases losgelaten wordt moet eerst de verkrijgbaarheid van hardware op orde zijn.

Ik ben het trouwens ook niet eens met de gedachte dat het uitbrengen van een spel voor zowel huidige als vorige generatie consoles ervoor zou zorgen dat de potentie van de huidige generatie niet benut wordt. PC gaming bewijst al decennia lang dat je niet in generaties hardware hoeft te denken. De vorige en huidige generatie Xbox en Playstation volgen elkaar in technische zin sowieso heel netjes op.
Het moeilijk aan te komen voor de consument is natuurlijk ook maar relatief, uiteindelijk wordt dat namelijk ook gedreven door de vraag.
Waar het om draait is de vraag over hoeveel consoles van de huidige generatie er zijn verkocht vs de vorige generatie. Als dat gewoon prima verloopt kan je accepteren om minder verkopen op de korte termijn te hebben om de lange termijn te verdienen (mensen over te halen naar de nieuwe generatie over te stappen). In geval van MS kan dat betekenen mensen te lokken naar de series S ipv X.
Het voorbeeld vind ik niet geheel correct.
Middels de reguliere kanaal, dus de Nederlandse website, staat de beschikbaarheid op uitverkocht.
https://www.xbox.com/nl-NL/consoles/xbox-series-x#purchase

Ja, ik zou zelf ook verder kijken zoals je voorbeeld middels Polen.
Maar als er geen voorraad in Nederland is, zoals middels de officiële NL'se website van de fabrikant, dan vind ik het een valide punt om het nog steeds als "moeilijk aan te komen" en benoemen.

[Reactie gewijzigd door systemshock op 2 mei 2022 13:00]

Je koopt toch gewoon waar er voorraad is? Is gewoon EU, dus je hebt niet te maken met import kosten. De series x is overigens meermaals de afgelopen maand op voorraad geweest. Heeft ook een tijd lang in de mediamarkt gestaan overal in Nederland.

[Reactie gewijzigd door Ghost babel op 2 mei 2022 13:02]

Ik vind het niet kunnen krijgen van een current-gen dan eigenlijk ook geen excuus meer. Ja, het is lastiger om er eentje te krijgen, maar zeker niet onmogelijk. Een paar dagen of hooguit een paar weken in een telegram groep zitten levert je er wel eentje op tegen de standaard prijs. Zo heb ik er zelf verschillende besteld voor vrienden en heb ik ze allemaal behalve eentje binnen een week geleverd gekregen. De andere duurde een weekje langer.

Ik snap dat je het niet eens bent met de gedachte en dat PC gaming het tegendeel bewijst, maar games op de console, zoals BF2042 bewijzen dan weer wat ik zeg. Hetzelfde spel maar veel gelimiteerder en functies die er überhaupt niet in komen omdat de CPU van last-gen ze simpelweg niet aan kunnen. Er zit natuurlijk een verschil tussen (je eigen keuze voor) PC hardware en of iets er wel of niet goed op draait en het ondersteunen (en dus ook per se goed moeten draaien op) een oude generatie van een voorgedefinieerde spelcomputer.
PC gaming bewijst al decennia lang dat je niet in generaties hardware hoeft te denken.
Je negeert daarbij dat de baseline dankzij de vorige generatie consoles waar de game op moet draaien wel erg laag is.
Maar consoles drijven juist de innovatie hierin omdat het een basislijn is, die garandeert dat iedereen minstens deze hardware heeft.
De Series X|S generatie is waarschijnlijk al 20 miljoen keer verkocht. Dit is een dikke middelvinger naar die mensen. Koop volgende keer maar geen nieuwe hardware want we doen er toch niks nieuws mee.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 2 mei 2022 12:10]

Maar met Forza Horizon 5 hebben ze echt wel bewezen dat de ForzaTech-engine prima meekan op de XSX.

Zie ook: https://www.youtube.com/watch?v=VtHCpO88l_w
Graphics schalen doorgaans makkelijker dan zaken als de onderliggende physics modellen, wil je de spellen gelijk houden ;)

Vooral de trage Jaguar CPU cores van de vorige generatie houden vooruitgang op o.a. simulatie tegen.
Het spel komt ook naar de PC, dus die physics modellen zullen toch achterblijven op wat de Xbox aan zou kunnen. Daar is octocore gamen nog niet zo heel gemeengoed.

Die 8 Jaguar cores zijn niet helemaal standaard laptop CPU's. Doordat audio en nog wat zaken niet via de CPU gaan, blijft daar nog altijd meer CPU kracht beschikbaar dan de gemiddelde low-end quadcore gamePC, waar de game voor getarget zal worden.
Uiteraard komt de game ook naar PC, maar dan kan de baseline alsnog een stuk hoger liggen dan de basis Xbox One. De Xbox One heeft inderdaad wat voordelen ten opzichte van een generieke PC zoals bijvoorbeeld een lagere API/OS overhead en audio offloading. Maar er is nog steeds een enorm gat in prestaties te overwinnen.

Op de base Xbox One kan een ontwikkelaar maar gebruik maken van zes en een halve cores op 1.75Ghz. Qua performance zit je op ongeveer het oude Intel Core 2 Quad niveau. Zelfs menig PC met voor een huidige standaarden "low-end" quadcore rent daar rondjes omheen.
Helemaal mee eens. Dan wordt het nooit zo goed als het zou kunnen zijn. Physics simulaties worden dan weer tegen gehouden door die veel tragere cpu. Of de game. Moet totaal verschillend aanvoelen op een One console vs series console door Bv 30 fps te hebben en physics ook of veel lagere rates. Of wel 60 FPS maar veel minder mooi beeld en lagere resoluties + physics ook veel lagere rates dan de series consoles.

Maar zoals gezegd zal het spel dan heel anders aanvoelen op de andere consoles.

Ik snap dat ze een grotere user base willen aanspreken. Maar je houd wel vooruitgang tegen.

Ik heb zelf overigens nog geen series console. Ik heb de One X. Maar als de nieuwe Motorsport niet echt next gen wordt weet ik niet of ik het echt meerwaarde vind hebben tegen over 4, 6 en 7 die ik al heb.

Qua audio doet 4 het nog steeds beter dan 6 en 7 (jammer genoeg).

Ik zit eigenlijk wel te wachten op een versie met een wow gevoel waarbij audio beeld en physics echt een grote stap voorwaardes maken.

[Reactie gewijzigd door Astennu op 2 mei 2022 11:29]

Het hangt er helemaal vanaf.
Soms zie je dat games gewoon echt 2 verschillende versies krijgen. (kijk naar Fifa, waarbij de last-gen versie eigenlijk niks anders is dan een kleine update binnen de vorige versie. maar dat de current-gen versie ook echt een andere engine heeft.

Zo zijn er in het verleden wel meer games geweest (kan even geen voorbeelden erbij pakken) waarbij er compleet verschillende versies ontwikkeld worden.

In theorie kan deze Forza natuurlijk op last-gen versies ook gewoon gebouwd worden op de oude Forza engines (kostentechnisch niet erg logisch, maar je hebt er soms nog gamebedrijven tussen zitten die toch wat extra moeite willen nemen)
Er valt wel een argument te maken voor een release op oude platforms en dat is multiplayer. Dit soort games hebben daar baat bij en door de game alleen op X/S uit te brengen beperkt MS zich behoorlijk.

Eerst maar eens zien of dit waar is, een paar oude foto's zeggen niet zoveel. Het zou net zo goed om een interne testbuild kunnen gaan.
En waarom "moeten ze last gen loslaten" ? Leuk voor jou dat je een series X hebt, maar dat is voor veel mensen niet het geval. "Last gen houd current gen tegen" is achterhaald, kijk maar naar Forza Horizon.
Dat is zeker niet achterhaald. Hoe een spel er grafisch uitziet (en in hoeverre je dat terug kunt schroeven op de oude gen) is iets anders dan computing resources in een game. Als je functies niet in een game kunt bouwen omdat de processor van de last-gen het niet aan kan, dan houdt last-gen de current-gen dus zeker tegen en op dat punt komen we steeds meer. Waarom moeten we vasthouden aan een apparaat dat origineel uit 2013 komt en dus bijna 10 jaar oud is?
Wat een onzin, je hebt nog nooit van if/else statements gehoord?

Ze laten gewoon bepaalde features weg. Hoe denk je dat het met HDR is? Moeten we dan maar alle TV's/monitoren weggooien die geen HDR aankunnen?
Je mag het onzin vinden, maar kun je mij ook een game opnoemen die dit doet? Fundamentele functionaliteit weglaten in een last-gen versie gebeurt niet of heb ik in ieder geval nog nooit gezien. Kun je je het voorstellen hoe EA bijvoorbeeld 2 Battlefield versies maakt, waarbij destruction niet mogelijk is voor last-gen, maar wel voor current-gen? Sterker nog, BF2042 heeft het überhaupt niet en dat zou zomaar kunnen zijn omdat last-gen al op z'n eind loopt om mee te komen met hoe het spel nu is. Let wel, dat weet ik niet zeker, maar dat zou zeker een voorbeeld van een beperkende factor kunnen zijn. Als ze dat wel zouden doen in current-gen versies, dan mis je een fundamenteel onderdeel in de gameplay bij last-gen, daar kom je niet mee weg.

Maar hey, blijf jij HDR vs. non-HDR vooral vergelijken met game features. Jammer dat er direct zo'n denigrerende toon aan moet zitten.
Bewijst Forza Horizon 5 niet dat Turn 10 / Playground games een fantastische game neer kunnen zetten, met waarschijnlijk de beste omgevingsgraphics van alle race games, en dat ook uit te brengen op de vorige generatie consoles?

Ik denk niet dat we ons druk moeten maken over hoe goed het spel er uit gaat zien
Ik denk dat een groot deel van de beperking van het niet zijn van nieuwe features ook komt door de beperkte ram upgrade. De Xbox One had 8GB aan gedeeld geheugen, en de Xbox Series X heeft 16GB. Gezien het gedeeld geheugen is zal een groot deel hiervan achter gebruikt worden voor het ondersteunen van 4K textures en is er voor andere verbeteringen maar weinig ruimte. Ook al draai je op een lagere resolutie in de praktijk, bij het ontwikkelen van de spellen moeten de devs wel uitgaan van het RAM gebruik in de 4K modus ook. De Xbox Series S zit er tussen in met 12GB ram, maar heeft ook een maximaal ondersteunde resolutie van 1440P die er mooi tussenin zit. Ontwikkelaars geven daarom ook aan dat het lagere RAM van de Series S weinig problemen geeft bij het ontwikkelen van Xbox Series S|X games.

De voornaamste winst die de nieuwe generatie kan bieden kwa features zitten hem in de betere CPU en de snellere opslag. Race games zijn over het algemeen meer gebaat bij extra GPU power en minder bij extra CPU power. De AI, iets dat vaak CPU intensief is, is relatief simpel bij race games bijv. Hoe accuraat de simulatie is (invloed van weer, wegdek, etc.) is nu al zeer goed te doen zonder een top of the line CPU en valt ook te schalen (al wordt dat een probleem bij cross-gen multiplayer, dan zou de betere console alsnog moeten terugvallen naar de lagere instellingen, FM7 was al cross-play tussen xbox en PC en leek dus maar 1 setting daarvoor te gebruiken, het lijkt mij dat de nieuwe FM ook cross-play met PC's wordt en dus daardoor al geoptimaliseerd is voor mindere CPU's als het simulatie betreft).

Ik snap je frustratie, maar ik denk dat er bij een race game als Forza Motorsport, die al meer aan de arcade kant van het racen zit, niet veel te winnen valt als je de titel exclusief voor de nieuwe generatie zou maken. Een game als Cyberpunk2077, met zijn vele AI intensieve NPCs had er meer baat bij gehad ;)
En hierdoor zie ik nog steeds geen reden om een nieuwe xbox aan te schaffen.
Alleen hiervoor? Bijna elk spel draait veel beter op de series X Vergeleken met Xbox one s. En dan heb je nog veel spellen optimised ervoor. Zet er een goede tv bij en je hebt een totaal maar dan ook totaal andere beleving. Ik heb mijn one X weggedaan want dat was al niks meer vergeleken met de series X
Als je er eenmaal één hebt wil je niet meer terug. De snellere CPU en SSD maken een heel groot verschil in ervaring. De Xbox One voelt alsof je een 15 jaar oude PC opstart, ter vergelijking.
Dat is allemaal mooi en fijn. Serieus, niet sarcastisch bedoeld. Maar...
Waar zijn de games voor Series-X die onmogelijk op Xbox One kunnen draaien? Waar zijn de games die laten zien hoeveel beter de Series-X is?

Als je naar Playstation 5 en Series-X kijkt dan zijn er volgens mij maar een handje vol games die echt "next-gen" zijn. De rest is voornamelijk allemaal Playstation 4 en Xbox One compatible en dus een compromis om op die oudere consoles te kunnen draaien.

Ik begrijp daarom heel goed dat veel mensen nog niet upgraden. Er zijn maar weinig system sellers voor de nieuwe consoles.
Dit jaar:
- Starfield
- Redfall
- Slime Rancher 2
- Stalker 2

Of die moeten stiekem ook met een Xbox One versie bezig zijn :+
Hopelijk word er in juni nog meer aangekondigt.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 2 mei 2022 13:10]

Je kunt met een externe SSD/NVMe je ervaring flink opschroeven. De Xbox One S is misschien langzaam, maar voor sommige is ~1080p prima en/of het simpelweg niet betaalbaar om de last-gen te hebben.
Spelen met 60fps is anders toch wel heel lekker hoor, zowel een one x hier als een series s, maar FH5 op de series s is toch een pak fijner.
Ik ook niet! Op de pc draait namelijk beter ;)
Kan het me niet voorstellen en ik hoop het ook niet aangezien de nieuwe Forza Motorsport op zijn vroegst ergens volgend jaar uit zal gaan komen. Waarom zou je dan een console uit 2013 nog ondersteunen als er bij release al ruim twee jaar een nieuwe generatie uit is.
Omdat de installbase van de huidige consoles nog niet heel groot is.
Ben vooral benieuwd naar een release datum. Vind de FM reeks echt heerlijk :)
Dit! Ik vind het ontzettend jammer dat het niet in het bericht staat.
Gran Turismo 5? Denk deel 7.

Ik wil nou wel eens de potentie zien van de Series X zoals het hoort. Dat consumenten lastig aan een Series X/S of PS5 kunnen komen, moet ook wel eens losgelaten worden door game devs
De vraag is natuurlijk: is dit een native versie? Microsoft Flight Simulator is er ook voor Xbox One en desondanks ondersteund het alleen de Xbox Series S/X, op de One moet je het streamen.

Dat gezegd hebbende ben ik een beetje moe van het hele "maar nu focussen ze zich niet op de current gen"-argument. So what? Zo is het iedere generatie geweest. Sommige studio's brengen *jaren* na de release van de nieuwe generatie nog games uit voor de vorige generatie.

FIFA 19 bestaat bijvoorbeeld voor de PS3, Just Dance 2020 kwam uit op de Wii, etc. En ook first party studio's brengen nog makkelijk 2 jaar na datum games uit voor de vorige generatie, net zoals nu dus het geval is, waarom is dat deze keer plots een probleem?

Microsoft's laatste Xbox 360 game kwam uit in 2016, 3 jaar na de One. Sony's laatste PlayStation game kwam uit in 2004, 4 jaar na de PS2. Het laatste PS2 spel kwam uit in 2013, 3 jaar na de PS3. Het laatste PS3 kwam uit 3 jaar na de PS4 in 2016. Dit is echt niet zo vreemd...

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 2 mei 2022 11:55]

Game ontwikkeling wordt steeds duurder, personeel steeds lastiger te vinden, en nieuwe consoles nog steeds moeilijk te leveren. Ik kan begrijpen dat uit oogpunt van inkomsten een zo breed mogelijke markt willen creëren. Dat zal betekenen dat het nog langer duurt dan PS5 en Series X echt zullen zweten, maar het is denk ik niet anders.
*zap*

[Reactie gewijzigd door loekf2 op 2 mei 2022 11:42]

Kan niet wachten tot ik deze kan spelen. Op PC voor mij, dus gewoon 1440p met ongeveer 100fps met alles op ultra. Echt een schitterende game! Bizar. Het rijdt ook heerlijk.

Maar wat ik echt tenenkrommend bizar slecht vind. Dat het uberhaupt mogelijk is, is de de kwaliteit van de replays. Ik rijd nosecam (of hoodcam nu) dus ik zie m'n auto niet terwijl ik race.

Bij GranTurismo was het geweldig om na een dikke race je replay terug te kijken, zodat ik m'n getunede en gestylede auto kon zien rijden. Allemaal gave shots hoe je geniale inhaalmanoeuvres uitvoert.

Nu? Bizar! geen automatische showmodus, allemaal statische camerabeelden die niet vanuit de weg maar geplakt aan de auto gefilmd zijn, soort selfiesticks aan de auto dus :o. En dan denk je dat dat het is, maar het motorgeluid is ook totaal weg. Je hoort alleen maar de motor op dezelfde monotone toerental draaien en elke auto klinkt hetzelfde.

Het is gewoon bizar slecht terwijl gran turismo (2/3) geprezen werd om de replays.

[Reactie gewijzigd door Libbz op 2 mei 2022 12:08]

Zelf hoop ik op kwalificatierondes, zodat je niet eerst door een stuk of 8 apen heen hoeft te rammen voordat je kunt racen. De AI is bizar slecht, alleen de top 5 kan een beetje overweg met snellere auto's. De rest crasht meestal in de eerste bocht en daar zit jij dan tussenin.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee